Europaudvalget 2006-07
2772 - transport, tele og energi
Offentligt
1453570_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15900/06 (Presse 343)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2772. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 11.-12. december 2006
Formand
Susanna HUOVINEN
Finlands trafik- og kommunikationsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15900/06 (Presse 343)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0002.png
11.-12.XII.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om et forslag om
havnestatskontrol
og om ratifi-
cering af Den Internationale Arbejdsorganisations
konvention af 2006 om søfarendes arbejds-
standarder.
Det nåede også til enighed om en generel indstilling om et forslag om
eftermontering
af spejle
på tunge lastvogne og om et forslag om forlængelse af mandatet for
Det Europæiske Luft-
fartssikkerhedsagentur.
Rådet vedtog en resolution om en
strategi for et sikkert informationssamfund
i Europa. Det vedtog
konklusioner om fremme af
nærskibsfarten
og om
godslogistik.
Endvidere bemyndigede Rådet Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Ukraine
om luftfart.
Rådet vedtog uden debat
en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om fælles bestemmelser om
sikkerhed inden for civil luftfart
en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om
forsyningspligt
med hen-
syn til offentlig personbefordring med jernbane og ad vej
et direktiv om
tjenesteydelser i det indre marked
et direktiv om
beskyttelse af grundvandet
mod forurening.
15900/06 (Presse 343)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0003.png
11.-12.XII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION ............................................................................................................ 8
En strategi for et sikkert informationssamfund i Europa ......................................................... 8
Roaming på offentlige mobiltelefonnet ................................................................................ 16
Det indre marked for posttjenester i Fællesskabet................................................................. 17
SKIBSFART................................................................................................................................. 18
Nærskibsfart - Rådets konklusioner...................................................................................... 18
Havnestatskontrol ................................................................................................................ 23
Erstatningsansvar ved ulykker i forbindelse med passagerskibsfart ...................................... 25
Konvention om søfarendes arbejdsstandarder....................................................................... 26
INTERMODAL TRANSPORT OG TRANSPORTNET ............................................................... 27
Galileo .......................................................................................................................................... 27
a) Forhandlingerne om koncessionsaftalen ........................................................................... 27
b) Forbindelser med tredjelande ........................................................................................... 27
c) Grønbog om satellitnavigationsapplikationer.................................................................... 27
Godslogistik i Europa -
Rådets konklusioner
................................................................................. 28
LANDTRANSPORT .................................................................................................................... 33
Eftermontering af spejle på tunge lastvogne ......................................................................... 33
LUFTFART .................................................................................................................................. 34
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
15900/06 (Presse 343)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Eksterne forbindelser .................................................................................................................... 34
a) Forhandlinger mellem EU og Ukraine om en luftfartsaftale.............................................. 34
b) Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale .................................................. 34
c) Overflyvning af Sibirien................................................................................................... 35
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur .................................................................................. 36
EVENTUELT ............................................................................................................................... 38
i2010 - den årlige konference ............................................................................................... 38
Forvaltning af internettet...................................................................................................... 38
Meddelelse fra Kommissionen om at få eCall tilbage på rette spor ....................................... 38
Anvendelse af de nationale gratisnummerserier, der begynder med 116, udelukkende til
tjenester af samfundsmæssig værdi ...................................................................................... 38
Transportdialogen mellem EU og Rusland ........................................................................... 39
Ministerkonference om "Innovative tiltag vedrørende færdselssikkerhed" ............................ 39
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................................ 40
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Galileo ............................................................................................................................................................41
Galileo - samarbejdsaftale med Marokko .........................................................................................................41
Forsyningspligt *.............................................................................................................................................42
Fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart *..............................................................................44
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europæisk betalingspåkravsprocedure..............................................................................................................45
ØKONOMI OG FINANS
Finansiel støtte inden for transeuropæiske transport- og energinet.....................................................................46
15900/06 (Presse 343)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
DET INDRE MARKED
Godkendelse af motorkøretøjer ........................................................................................................................46
Anvendelse af perfluoroktansulfonater * ..........................................................................................................47
Tjenesteydelser i det indre marked * ................................................................................................................47
FISKERI
Østersøen - Samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter for 2007 * .........................................................47
KULTUR
Kulturprogrammet (2007-2013) .......................................................................................................................48
Programmet "Europa for borgerne"..................................................................................................................49
MILJØ
Beskyttelse af grundvandet mod forurening......................................................................................................51
15900/06 (Presse 343)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0006.png
11.-12.XII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Renaat LANDUYT
Den Tjekkiske Republik:
Aleš
ŘEBÍČEK
Minister for mobilitet
Transportminister
Viceminister for informationsteknologi med særligt ansvar
for eksterne forbindelser
Trafik- og energiminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og byud-
vikling
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Økonomi- og kommunikationsminister
Trafik- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for telekommunikation og for informations-
samfundet
Generalsekretær for transport, Ministeriet for Infrastruktur
og Transport
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Trafikminister
Minister for kommunikation, den marine sektor og natur-
ressourcer
Trafikminister
Kommunikationsminister
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Minister med særligt ansvar for e-forvaltning
Statssekretær, Transportministeriet
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
Minister for samarbejde og humanitær bistand, kommuni-
kationsminister samt forsvarsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Økonomi- og
Transportministeriet
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Lenka PTÁČKOVÁ
Danmark:
Flemming HANSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Wolfgang TIEFENSEE
Dagmar WÖHRL
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Dimitris N. ILIOPOULOS
Spanien:
Francisco ROS PERÁN
Fernando PALAO
Frankrig:
François LOOS
Irland:
Martin CULLEN
Noel DEMPSEY
Italien:
Alessandro BIANCHI
Paolo GENTILONI
Cypern:
Haris THRASSOU
Letland:
Ina GUDELE
Jānis MARŠĀNS
Litauen:
Alminas MAČIULIS
Luxembourg:
Jean-Louis SCHILTZ
Georges FRIDEN
Ungarn:
Balázs FELSMANN
Malta:
Censu GALEA
15900/06 (Presse 343)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0007.png
11.-12.XII.2006
Nederlandene:
Karla PEIJS
Østrig:
Hubert GORBACH
Polen:
Jerzy POLACZEK
Rafał WIECHECKI
Portugal:
Mário LINO
Slovenien:
Janez BO�½IČ
Slovakiet:
�½ubomír
VÁ�½NY
Finland:
Susanna HUOVINEN
Perttu PURO
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Stephen LADYMAN
Margaret HODGE
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Transportminister
Minister for maritim økonomi
Minister for offentlige arbejder, transport og kommunika-
tion
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Trafik- og kommunikationsminister
Statssekretær, Trafik- og Kommunikationsministeriet
Erhvervsminister
Vicetransportminister
Viceminister for industri og regionerne
Kommissionen:
Jacques BARROT
Viviane REDING
Charlie MCCREVY
Næstformand
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Vessela GOSPODINOVA
Rumænien:
Radu Mircea BERCEANU
Vicetransportminister
Minister for transport, byggeri og turisme
15900/06 (Presse 343)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0008.png
11.-12.XII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
En strategi for et sikkert informationssamfund i Europa
Rådet vedtog følgende resolution, der skal offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
VEDTAGER FØLGENDE RESOLUTION OG
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
meddelelsen af 31. maj 2006 fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget med titlen En strategi for et sikkert informati-
onssamfund – "Dialog, partnerskab og myndiggørelse"
1
NOTERER SIG
meddelelsen af 15. november 2006 fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om bekæmpelse af spam, spyware og ska-
deligt software
2
ERINDRER OM
1.
Rådets resolution af 28. januar 2002 om en fælles strategi og særlige foranstaltninger inden
for net- og informationssikkerhed
3
Rådets resolution af 18. februar 2003 om en europæisk strategi for udvikling af en kultur
for net- og informationssikkerhed
4
2.
1
2
3
4
10248/06 [KOM(2006) 251 endelig].
15379/06 [KOM(2006) 688 endelig].
EFT C 43 af 16.2.2002, s. 2.
EUT C 48 af 28.2.2003, s. 1.
8
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0009.png
11.-12.XII.2006
3.
Rådets konklusioner af 8.–9. marts 2004 om uønskede henvendelser med henblik på direk-
te markedsføring (spam) og Rådets konklusioner af 9.–10. december 2004 om bekæmpelse
af spam
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2005 om et nyt afsæt for Lissabon-
strategien og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2006, der opfordrer
Kommissionen og medlemsstaterne til energisk at gennemføre den nye i2010-strategi
Fællesskabets rammebestemmelser om elektronisk kommunikation
1
, især dem, der gælder
kommunikationssikkerhed, databeskyttelse og datafortrolighed, som har bidraget til at sik-
re et højt beskyttelsesniveau for personoplysninger og privatlivets fred og sikre de offentli-
ge kommunikationsnets integritet og sikkerhed
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om opret-
telse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed (ENISA)
2
Tunis-dagsordenen og Tunis-engagementet fra verdenstopmødet om informationssamfun-
det (WSIS), der fremhæver nødvendigheden af at fortsætte kampen mod internetkriminali-
tet og spam, samtidig med at privatlivets fred og ytringsfriheden beskyttes, og af i samar-
bejde med alle berørte parter yderligere at fremme, udvikle og gennemføre en global kultur
for internetsikkerhed
formandskabets konklusioner fra den årlige europæiske konference om informationssam-
fundet "i2010 - På vej mod et allestedsnærværende europæisk informationssamfund" (den
27.-28. september 2006 i Esbo, Finland)
4.
5.
6.
7.
8.
UNDERSTREGER DERFOR FØLGENDE:
1.
Vores samfund bevæger sig hurtigt over i en ny udviklingsfase i retning af et allestedsnær-
værende informationssamfund, hvor stadig flere af borgernes daglige aktiviteter bygger på
anvendelse af informations- og kommunikationsteknologier (ikt) samt elektroniske kom-
munikationsnet; net- og informationssikkerhed bør betragtes som en nøglefaktor for denne
udvikling og dens succes.
1
2
Direktiv 2002/58/EF (direktiv om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation),
direktiv 2002/20/EF (tilladelsesdirektivet) og direktiv 2002/22/EF (forsyningspligtdirekti-
vet).
EUT L 77 af 13.3.2004, s. 1.
9
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
2.
Tillid er et centralt element i det nye informationssamfunds succes; tillid vedrører også
slutbrugernes erfaringer og behovet for at respektere deres privatliv; net- og informations-
sikkerhed bør derfor ikke blot betragtes som et teknisk spørgsmål.
Net- og informationssikkerhed skal ses som en væsentlig del af etableringen af et europæ-
isk samarbejdsområde for information, der er omfattet af i2010-initiativet, og bidrager der-
ved til, at den nye Lissabon-strategi lykkes; ikt er også et afgørende element i innovation,
økonomisk vækst og jobskabelse i hele økonomien.
Nye teknologier, der fører os over i det allestedsnærværende informationssamfund, er alle-
rede under udvikling; nye banebrydende teknologier (såsom trådløse højhastighedsnet, ud-
styr til radiofrekvensidentifikation (RFID) og sensornet) og innovative indholdsrige tjene-
ster (såsom internetfjernsyn (IPTV), internettelefoni (VoIP), mobil-tv og andre mobiltjene-
ster) kræver passende niveauer for net- og informationssikkerhed helt fra starten af udvik-
lingsfasen, så der kan opnås en reel kommerciel værdi; en hurtig indførelse af de nye lo-
vende innovationer er meget vigtig for informationssamfundets udvikling og Europas kon-
kurrenceevne; offentlige organer og virksomheder bør snarest muligt indføre sikre, nye
teknologier og tjenester, for at fremskynde disses generelle anvendelse.
Det er af strategisk betydning for EU, at den europæiske industri er både en krævende bru-
ger og en konkurrencedygtig leverandør af net og sikkerhedsprodukter og -tjenester; mang-
foldighed, åbenhed og interoperabilitet er integrerende elementer i sikkerheden og bør
fremmes.
Viden og færdigheder inden for net- og informationssikkerhed skal også gøres til en inte-
grerende del af enkeltpersoners og berørte parters hverdag i samfundet; der er gennemført
en række oplysningskampagner både på nationalt plan og på EU-plan, men der er stadig
langt igen på dette område, især for så vidt angår slutbrugerne og små og mellemstore virk-
somheder (SMV'er); der bør tages særlige hensyn til brugere med specielle behov eller rin-
ge bevidsthed om net- og informationssikkerhed; alle berørte parter bør være bevidste om,
at de er en del af den globale sikkerhedskæde og bør myndiggøres til at handle derefter;
net- og informationssikkerhed bør indgå i al uddannelse og erhvervsuddannelse vedrørende
ikt.
3.
4.
5.
6.
15900/06 (Presse 343)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
7.
Oprettelsen af ENISA har været et stort fremskridt i EU's bestræbelser på at tackle udfor-
dringerne vedrørende net- og informationssikkerhed; agenturets kompetenceområde, for-
mål, opgaver og varighed er fastlagt i forordning nr. 460/2004.
Midler, der kanaliseres til forskning og udvikling (FoU) og innovation både på nationalt
plan og på EU-plan, er et af nøgleelementerne i en styrkelse af nye systemers, applikatio-
ners og tjenesters net- og informationssikkerhed; indsatsen på EU-plan inden for sikker-
hedsrelateret forskning og innovation bør styrkes, især gennem syvende rammeprogram og
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation; der bør også iværksættes foran-
staltninger til at udbrede og fremme den kommercielle udnyttelse af betydningsfulde resul-
tater, bl.a. ved en vurdering af deres nytteværdi for samfundet i bred forstand; dette vil
fremme de europæiske leverandørers evne til at levere sikkerhedsløsninger, der imøde-
kommer det europæiske markeds specifikke behov.
Det allestedsnærværende informationssamfund giver store fordele, men skaber også store
udfordringer og derved nye former for potentielle risici; trusler mod sikkerheden og privat-
livets fred, også gennem ulovlig opfangelse og udnyttelse af data, bliver mere og mere al-
vorlige, målrettede og klart rettet mod at opnå en økonomisk fordel; der bør på en innova-
tiv måde udformes nye former for beredskab i forhold til de fremvoksende og allerede ek-
sisterende trusler, og disse bør også omfatte spørgsmål, der opstår på grund af systemernes
kompleksitet, fejl, uheld eller uklare retningslinjer; oprettelsen og udviklingen af nationale
CERTs rettet mod forskellige aktører og samarbejdet mellem disse organer og med andre
relevante parter bør opmuntres og fremmes yderligere.
Standardisering og certificering af produkter, tjenester og styringssystemer, navnlig foreta-
get af eksisterende institutioner, fortjener særlig opmærksomhed i EU's politik for net- og
informationssikkerhed, da det er et middel til at udbrede god praksis og professionalisme
inden for net- og informationssikkerhed; især nye fremvoksende teknologier som RFID og
mobil-tv kunne få gavn af en rettidig indførelse af eventuelt nye, åbne og interoperable
standarder; de europæiske standardiseringsorganers virke på dette område bør opmuntres.
8.
9.
10.
15900/06 (Presse 343)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
11.
Eftersom elektroniske net og informationssystemer spiller en stadig mere central rolle i den
generelle drift af kritiske infrastrukturer, bliver deres tilgængelighed og integritet uundvær-
lig for myndigheder, virksomheder og borgernes sikkerhed og livskvalitet samt for sam-
fundenes generelle funktion.
Der er mere end nogensinde brug for samarbejde og en praktisk tilgang; de forskellige be-
rørte parter bør afdække og erkende deres respektive roller, ansvar og rettigheder.
12.
OG OPFORDRER DERFOR MEDLEMSSTATERNE TIL:
1.
at støtte uddannelsesprogrammer og generelt øge bevidstheden om net- og informations-
sikkerhed, f.eks. ved at iværksætte oplysningskampagner om net- og informationssikker-
hed, der er målrettet mod alle borgere/brugere og erhvervssektorer, især SMV'er og slut-
brugere med specielle behov eller ringe bevidsthed; inden 2008 kunne der vælges en fælles
dato for en europæisk dag for bevidstgørelse (f.eks. "Dagen for net- og informationssikker-
hed"), der skal gennemføres hvert år i medlemsstaterne på et frivilligt grundlag
at styrke bidraget til en sikkerhedsrelateret FoU og forbedre brugervenligheden og udbre-
delsen af de betydningsfulde resultater; fremme udviklingen af innovative partnerskaber
for at øge væksten i den europæiske ikt-sikkerhedsindustri og fremme en hurtig anvendelse
af nye net- og informationssikkerhedsteknologier og -tjenester for at give dem et kommer-
cielt skub fremad
at udvise den fornødne opmærksomhed over for behovet for at forebygge og bekæmpe nye
og eksisterende sikkerhedstrusler mod elektroniske kommunikationsnet, hvilket også om-
fatter ulovlig opfangelse og udnyttelse af data, erkende og tackle dermed forbundne risici
og, om nødvendigt i samarbejde med ENISA, fremme effektiv udveksling af oplysninger
og samarbejde mellem de relevante organisationer og agenturer på nationalt plan samt for-
pligte sig til at bekæmpe spam, spyware og skadeligt software, især gennem øget samar-
bejde mellem kompetente myndigheder på nationalt og internationalt plan
at styrke det gensidige samarbejde inden for i2010-rammerne for at kortlægge effektiv og
innovativ praksis med henblik på at forbedre net- og informationssikkerheden og på frivil-
lig basis udbrede kendskabet til denne praksis i hele EU
2.
3.
4.
15900/06 (Presse 343)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
5.
6.
at tilskynde til fortsat forbedring af de nationale it-udrykningsorganer
at fremme et miljø, som tilskynder tjenesteudbydere og netoperatører til at yde deres kun-
der en ordentlig service og sikre, at sikkerhedstjenesterne og -løsningerne er modstands-
dygtige, og at forbrugerne har valgmuligheder; at tilskynde netoperatører og tjenesteudby-
dere til, og om nødvendigt kræve af dem, at de garanterer deres kunder et passende niveau
for net- og informationssikkerhed
at fortsætte en strategisk debat i Gruppen på Højt Niveau om i2010 under hensyntagen til
den igangværende udvikling inden for informationssamfundet og sikre en sammenhæn-
gende tilgang, som omfatter regulering, samregulering, FoU og e-forvaltning sammen med
kommunikation og uddannelse
at sørge for, i overensstemmelse med handlingsplanen for e-forvaltning, udbredelse af
sammenhængende e-forvaltningstjenester, fremme interoperable identitetsstyringsløsninger
og foretage alle relevante ændringer i organisationen af den offentlige sektor; regeringer og
offentlige forvaltninger bør tjene som eksempel på bedste praksis ved at fremme sikre e-
forvaltningstjenester for alle borgere.
7.
8.
HILSER DET VELKOMMEN, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
1.
at fortsætte udviklingen af en samlet dynamisk EU-dækkende strategi for net- og informa-
tionssikkerhed. Den helhedsstrategi, som Kommissionen foreslår, er af særlig betydning
at tage fat på net- og informationssikkerhed som et af målene for revisionen af EU's ram-
mebestemmelser om elektronisk kommunikation
fortsat at spille en rolle, så der kan skabes øget bevidsthed om behovet for generel politisk
vilje til at bekæmpe spam, spyware og skadeligt software; styrke dialogen og samarbejdet
med tredjelande, især gennem aftaler med tredjelande, herunder om spørgsmålet om be-
kæmpelse af spam, spyware og skadeligt software
2.
3.
15900/06 (Presse 343)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
4.
at styrke ENISA's inddragelse til støtte for strategien for et sikkert informationssamfund i
Europa som fastsat i denne resolution i overensstemmelse med de formål og opgaver, der
er fastsat i forordningen om agenturet, samt nærmere samarbejde og tættere arbejdsmæssi-
ge forbindelser mellem medlemsstater og berørte parter
inden for i2010-rammerne og i samarbejde med medlemsstaterne og alle berørte parter,
især statistikere og eksperter i informationssikkerhed fra medlemsstaterne, at udvikle rele-
vante indikatorer for Fællesskabets undersøgelser af alle aspekter i forbindelse med sikker-
hed og tillid
via en åben dialog mellem alle berørte parter at tilskynde medlemsstaterne til undersøge de
økonomiske, forretningsmæssige og samfundsmæssige drivkræfter med henblik på at ud-
vikle en sektorspecifik ikt-politik for at øge net- og informationssystemernes sikkerhed og
modstandsdygtighed som et potentielt bidrag til det planlagte europæiske program for be-
skyttelse af kritisk infrastruktur
i samordning med medlemsstaterne at fortsætte indsatsen for at befordre dialogen med re-
levante internationale partnere og organisationer for at fremme globalt samarbejde om net-
og informationssikkerhed, især ved at gennemføre de aktionslinjer, der er fastlagt af WSIS,
og regelmæssigt aflægge rapport til Rådet.
5.
6.
7.
OG OPFORDRER
1.
ENISA til at fortsætte det tætte samarbejde med medlemsstaterne, Kommissionen og andre
relevante parter for at gennemføre de opgaver og de formål, der er fastsat i forordningen
om agenturet og til at bistå Kommissionen og medlemsstaterne i deres bestræbelser på at
opfylde kravene til net- og informationssikkerhed og således bidrage til gennemførelsen og
videreudviklingen af den nye strategi for et sikkert informationssamfund i Europa som
fastsat i denne resolution
alle berørte parter til at forbedre sikkerheden ved software og net- og informationssyste-
mers sikkerhed og modstandsdygtighed i overensstemmelse med strategien for et sikkert
informationssamfund i Europa som fastsat i denne resolution, samt til at deltage i en struk-
tureret debat mellem alle berørte parter om, hvordan man bedst muligt udnytter de eksiste-
rende redskaber og lovgivningsinstrumenter
virksomheder til at stille sig positivt til informations- og netsikkerhed for at skabe mere
avancerede og sikre produkter og tjenester, idet investeringer i sådanne produkter og tjene-
ster betragtes som en konkurrencefordel
2.
3.
15900/06 (Presse 343)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
4.
fabrikanter og tjenesteudbydere til, hvor det er relevant, at lade krav til sikkerhed, databe-
skyttelse og datahemmelighed indgå i udformningen af deres produkter og tjenester og i
udbredelsen af netværksinfrastrukturer, applikationer og software, og til at gennemføre og
overvåge sikkerhedsløsninger
berørte parter til samarbejde og til at oprette forsøgsmiljøer, hvor nye teknologier og tjene-
ster kan testes og afprøves på en sikker måde; berørte parter til rettidigt at indføre de nye
sikre teknologier og tjenester, efter at de er blevet introduceret på markedet
alle berørte parter til at øge indsatsen for at bekæmpe spam og anden uredelig anvendelse
af internettet og aktivt samarbejde med kompetente myndigheder på nationalt og internati-
onalt plan
alle tjenesteudbydere og ikt-industrien til at fokusere på at fremme sikkerhed, databeskyt-
telse og brugervenlighed i forbindelse med produkter, processer og tjenester med henblik
på at fremme pålideligheden, forebygge og bekæmpe id-tyveri og andre angreb på privatli-
vets fred
netværksoperatører, tjenesteudbydere og den private sektor til at udveksle og gennemføre
god sikkerhedspraksis og fremme en risikovurderings- og styringskultur i organisationer og
virksomheder ved at støtte passende uddannelsesprogrammer og udvikle beredskabsplaner
samt stille sikkerhedsløsninger til rådighed for deres kunder som del af deres tjenester."
5.
6.
7.
8.
15900/06 (Presse 343)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Roaming på offentlige mobiltelefonnet
Rådet havde på baggrund af et spørgeskema fra formandskabet en orienterende drøftelse om et for-
slag til forordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og om ændring af direk-
tiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet (15759/06) om det arbejde, der er foregået på
gruppeniveau.
Kommissionen vedtog forslaget i juli 2006 (11724/06
+ ADD 1 + ADD 2).
Formålet med udkastet
til forordning er at sikre, at brugere af offentlige mobiltelefonnet under rejse i Fællesskabet ikke be-
taler for høje takster for internationale roamingtjenester, når de foretager og modtager opkald, hvor-
ved der opnås et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, samtidig med at konkurrencen mellem mobilope-
ratørerne sikres. De takster, brugerne af offentlige mobiltelefonnet betaler for roamingtjenester un-
der rejse i Fællesskabet, bør ikke uberettiget være højere end de takster, der skal betales, når de fo-
retager opkald i deres hjemland. Den ordning, der er valgt til at opfylde dette formål, er at anvende
beskyttede maksimumstakstgrænser på jordbaserede mobiltelefonoperatører i Fællesskabet for leve-
ring af roamingtjenester for taletelefoniopkald mellem medlemsstaterne på detail- og engrosniveau.
Formandskabet drog følgende konklusioner af drøftelserne: der er generel enighed om, at regule-
rende indgriben er nødvendig for at bringe roamingtaksterne ned på et rimeligt niveau, og Kommis-
sionens forslag er et skridt i den rigtige retning. Gennemsigtige priser kan også bidrage til at løse
problemet. Det ville øge kundernes tilfredshed og derved også være en fordel for operatørerne.
Gennemsigtighed alene kan dog ikke løse problemet med høje roamingtakster; der er også brug for
takstregulering. En sådan regulering skal indebære, at alle forbrugere kan drage fordel af hurtige og
mærkbare takstnedsættelser. Det skal dog sikres, at konkurrencedygtigheden på markedet ikke brin-
ges i fare. En takstregulering skal være klar og enkel, og operatørerne skal have mulighed for at fo-
retage en smidig prisfastsættelse. Der er stadig behov for mere indgående drøftelser. Der findes for-
håbentligt hurtigt en løsning sammen med Europa-Parlamentet, og Rådet vil støtte det kommende
tyske formandskabs bestræbelser herpå.
Arbejdet med forslaget i Rådets forberedende organer fortsætter under det kommende tyske for-
mandskab. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet indledes også i begyndelsen af 2007 med
henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
15900/06 (Presse 343)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Det indre marked for posttjenester i Fællesskabet
Efter at Kommissionen havde forelagt sit forslag til direktiv om ændring af det nugældende postdi-
rektiv 97/67/EF med henblik på fuld realisering af det indre marked for posttjenester i Fællesskabet,
som Kommissionen vedtog den 18. oktober 2006, havde Rådet en indledende udveksling af syns-
punkter på grundlag af en rapport fra formandskabet (15761/06).
Kort beskrevet har forslaget (14357/06
+ ADD 1 + ADD 2)
til formål at indføre et indre marked for
posttjenester ved at afskaffe ene- og særrettigheder i postsektoren og bekræfte tidsplanen for mar-
kedsåbning som fastlagt i det nuværende direktiv, sikre alle brugere i alle EU-lande et fælles mål af
tjenester, der er omfattet af befordringspligt, og fastsætte harmoniserede principper for reguleringen
af postsektoren på et åbent marked; forslaget sigter derudover mod at mindske andre hindringer for,
at det indre marked kan fungere.
Formålet med udvekslingen af synspunkter var at skabe et grundlag for en hurtig og konstruktiv
lovgivningsproces og bidrage til at indkredse de vigtigste punkter, som Rådets forberedende orga-
ner skal se nærmere på, når de skal drøfte forslaget mere indgående.
15900/06 (Presse 343)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0018.png
11.-12.XII.2006
SKIBSFART
Nærskibsfart - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM HENVISER TIL
1)
Kommissionens program fra 2003 til fremme af nærskibsfarten og Kommissionens medde-
lelse om midtvejsevalueringen af dette program
Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af hvidbogen om transportpolitikken
Kommissionens meddelelse om godslogistik
formandskabets konklusioner om nærskibsfart, som Den Europæiske Unions transportmi-
nistre vedtog på mødet den 10. juli 2004 i Amsterdam
de konklusioner, der blev vedtaget på ministerkonferencen om motorveje til søs den 24. ja-
nuar 2006 i Ljubljana
høringerne om nærskibsfart i 2005 og 2006,
2)
3)
4)
5)
6)
MENER, at fremme af nærskibsfarten bidrager til at nå Lissabon-strategiens mål og til at begrænse
de skadelige virkninger af den hurtige vækst i vejtransporten af tungt gods, øger og forbedrer sam-
menhængskraften i Fællesskabet, bl.a. ved at skabe flere forbindelser til fjerntliggende områder og
øer, lande, der er afhængige af søtransport og de omkringliggende områder, og mellem områder ad-
skilt af naturlige barrierer,
ANERKENDER den positive udvikling inden for nærskibsfarten i de seneste år,
15900/06 (Presse 343)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
UNDERSTREGER, at det er vigtigt for Den Europæiske Union og medlemsstaterne at fortsætte
arbejdet med at lette og forenkle driftsbetingelserne for nærskibsfarten,
ANERKENDER, at de satsningsområder, der foreslås i Kommissionens program til fremme af nær-
skibsfarten, er et skridt i den rigtige retning, og SER MED TILFREDSHED på de betydelige for-
bedringer og væksten i nærskibsfarten,
NOTERER SIG, at nærskibsfarten spiller en vigtig rolle i Europas transportsystem, både individuelt
og kombineret med andre transportformer,
ERINDRER OM, at det kan være til gavn for nærskibsfarten, hvis der lægges vægt på fragtlogistik,
FINDER, at de fleste af satsningsområderne i Kommissionens program til fremme af nærskibsfarten
bør videreføres og tilpasses som foreslået i midtvejeevalueringen af programmet for yderligere at
forbedre forudsætningerne for denne transportform,
UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der er gjort med de projekter for motorveje til
søs, som er under udvikling i mellem medlemsstaterne,
UNDERSTREGER imidlertid, at der stadig er en række hindringer for den yderligere udvikling af
nærskibsfarten, for eksempel: 1) nærskibsfarten er stadig underlagt komplekse administrative pro-
cedurer, især anvendelsen deraf, 2) denne transportform er endnu ikke fuldt ud integreret i den in-
termodale dør-til-dør-logistikkæde, der også omfatter bestemmelsessteder inde i landet, og 3) den
kræver stor effektivitet i havnene samt lettere adgang dertil og udvikling af transportforbindelser til
oplandet,
ER DERFOR ENIGT OM, at medlemsstaterne, Kommissionen og sektoren bør øge deres bestræ-
belser for at forbedre driftsbetingelserne for nærskibsfarten og gøre den mere attraktiv, især på føl-
gende områder:
1.
Lovgivningsmæssige rammer
De nuværende lovgivningsmæssige rammer for nærskibsfarten kunne strømlines
yderligere for at styrke den samlede effektivitet under hensyn til Lissabon-strategiens
principper og bedre lovgivning
15900/06 (Presse 343)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Da nærskibsfarten inden for Fællesskabet er underlagt tunge administrative procedu-
rer, bør de nuværende procedurer strømlines og forenkles
For at skabe lige vilkår bør harmonisering og indbyrdes tilnærmelse af forskellige
anvendelser af Fællesskabets toldregler i de forskellige medlemsstater fortsætte
Der bør søges pragmatiske løsninger med hensyn til sikkerhedsprocedurer, således at
de hæmmer nærskibsfarten mindst muligt, som f.eks. alternative sikringsaftaler eller
tilsvarende sikringsordninger som omhandlet i forordning (EF) nr. 725/2004, og for-
anstaltninger vedrørende ro-ro-skibe som omhandlet i direktiv 2005/65/EF
Nærskibsfarten er energieffektiv og generelt mindre skadelig for miljøet end andre
transportformer. For at opretholde nærskibsfartens miljøvenlige image og nytteværdi
er det ikke desto mindre bydende nødvendigt at fortsætte med at tilstræbe miljømæs-
sige forbedringer, især med hensyn til SOx, NOx og partikler. Med henblik herpå bør
arbejdet intensiveres i de relevante fora, især i IMO.
2.
Udvikling og fremme
Fremme af nærskibsfarten på fællesskabsplan og på medlemsstatsplan bør fortsættes.
Rammerne i form af konceptet motorveje til søs, de nationale centre til fremme af
nærskibsfarten og deres europæiske nærskibsfartsnetværk (ESN - European Short
Sea Network) og nærskibsfartens kontaktpunkter bør udnyttes fuldt ud. Fremme bør
aktivt rettes mod alle relevante aktører i dør-til-dør-logistikkæden, der også omfatter
bestemmelsessteder inde i landet
Centrene til fremme af nærskibsfarten og deres europæiske nærskibsfartsnetværk har
ydet et betydeligt bidrag til fremme af nærskibsfarten og dens vækst. De bør bestyr-
kes yderligere i deres arbejde, så det sikres, at de fortsat kan fungere effektivt
Gennemførelsen af fællesskabsprogrammer som f.eks. Marco Polo eller det transeu-
ropæiske transportnet, herunder motorveje til søs, bør fortsætte mere intensivt
15900/06 (Presse 343)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Fremme af nærskibsfarten bør især videreføres med indtrængende opfordringer til
markedsspillerne om at integrere den nærmere i hele logistikforsyningskæden, bl.a.
ved at udvikle havne som strategiske knudepunkter, forbindelser til oplandet samt
tjenester
Havnene bør som effektive og velfungerende knudepunkter for omladning mellem
land- og søtransport styrke og forbedre deres tjenester for nærskibstrafikken; arbejdet
med at sikre tjenester af høj kvalitet og ubegrænset og effektiv adgang til havne fra
hav og opland bør videreføres
Fremme og implementering af nærskibsfarten og motorveje til søs bør tage hensyn til
særlige omstændigheder og forhold i forskellige maritime områder og regionerne i
oplandet
Motorveje til søs bør udvikles yderligere som integrerede nærskibsfartsløsninger, der
omfatter koordinering og samarbejde mellem alle aktører, private og/eller offentlige,
i dør-til-dør-transportlogistikkæden, der også omfatter bestemmelsessteder inde i
landet. Velfungerende godsstrømme er absolut nødvendige for, at motorveje til søs
bliver en levedygtig mulighed
Arbejdet med at gøre motorveje til søs mere operationelle er igangsat og bør intensi-
veres. De første motorveje til søs, som er finansieret over programmet for EF-tilskud
til TEN-T, kan tages i brug i 2010. Til det formål bør der foretages analyser af pro-
jekterne, og der bør skabes overblik over de disponible finansielle ressourcer
Forskning og udvikling i den maritime sektor bør fokusere på sikrere, renere og mere
effektive skibe, lasthåndteringsteknologi, terminaler, havneoperationer, logistik og
miljøforbedringer inden for søtransport.
3.
Samarbejde mellem medlemsstaterne og Europa-Kommissionen
Tidstro systemer til fartøjsovervågning og positionsbestemmelse i forbindelse med
søtransport i de europæiske farvande vil bidrage til at forbedre udbyttet af nærskibs-
farten. Samtidig vil den teknologiske udvikling bidrage til at forbedre sikkerheden til
søs, reducere miljørisikoen og forbedre overvågningen af miljøhændelser til søs. Ga-
lileos avancerede kapacitet kan bidrage til at gøre denne transportform højtydende
15900/06 (Presse 343)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
En kvikskranke for forelæggelse af administrative dokumenter og "one-stop forvalt-
ningsshops" for fysiske tjek ville yde et vigtigt bidrag til at gøre nærskibsfarten ef-
fektiv og minimere de administrative byrder. Elektronisk toldbehandling bør, når det-
te er nødvendigt, anvendes i hele Fællesskabet
Kommissionen kunne i samarbejde med medlemsstaterne undersøge, hvordan oplys-
ningerne i bevillingerne til fast rutefart kan gøres let tilgængelige for alle berørte par-
ter, og hvordan nytteværdien af instrumentet bevillinger til fast rutefart kan forbedres
Arbejdet med at identificere og fjerne de flaskehalse, der lægger hindringer i vejen
for nærskibsfarten og de efterfølgende forbindelser til oplandet, har været en succes
og bør videreføres sammen med udbredelsen af bedste praksis. Alle, som på en eller
anden måde er berørt af nye flaskehalse, bør opfordres til at indberette dem i forbin-
delse med flaskehalsundersøgelsen, således at der kan findes andre løsninger mellem
sektoren, medlemsstaterne og Kommissionen
For at gøre det lettere at overvåge udviklingen af nærskibsfarten, bør de statistiske
oplysninger vedrørende søtransport yderligere udvikles,
FORESLÅR, at overvågningen af gennemførelsen af programmet til fremme af nærskibsfarten fort-
sættes, og at programmet revideres regelmæssigt,
UNDERSTREGER, at overvågningen af programmet og eventuelle revisioner bør foregå i tæt sam-
spil mellem Kommissionen, medlemsstaterne, de nationale centre til fremme af nærskibsfarten og
de kredse, der repræsenterer transportbrugerne og tjenesteyderne.".
15900/06 (Presse 343)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0023.png
11.-12.XII.2006
Havnestatskontrol
Under hensyntagen til de fremskridt, der er gjort inden for rammerne af Paris-memorandummet
1
og
i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om en generel
indstilling til forslaget til direktiv om havnestatskontrol (omarbejdet udgave) (5632/06). Den malte-
siske delegation oplyste, at den ville stemme imod.
Forslaget blev forelagt Rådet i januar 2006. Forslaget, der er et ud af syv forslag i Kommissionens
tredje pakke om sikkerhed til søs, har til formål at omarbejde successive ændringer til direktiv
95/21/EF om havnestatskontrol i en konsolideret tekst samt forenkle eller ændre visse bestemmelser
med henblik på at styrke effektiviteten og kvaliteten af de inspektioner på skibe, som havnestaten
foretager i farvande under medlemsstaternes jurisdiktion.
Med dette direktiv indføres en ny inspektionsordning, der har til formål at sikre, at 100% af de ski-
be, der anløber medlemsstaternes havne, inspiceres. Inspektionerne skal fokusere på substandard-
fartøjer, der skal kontrolleres oftere, mens byrden lettes for fartøjer af høj kvalitet.
Ministrenes drøftelse tog udgangspunkt i et forslag fra formandskabet, der især drejede sig om føl-
gende spørgsmål:
direktivets anvendelsesområde
- medlemsstaterne skal inspicere ethvert skib og dets be-
sætning, der anløber en af medlemsstatens havne eller ligger for anker i et område under en
af disse havnes jurisdiktion med henblik på at indgå i en grænseflade mellem skib og havn;
1
Paris-aftalememorandummet består af 25 deltagende søfartsmyndigheder og omfatter de eu-
ropæiske kyststaters farvande og det nordøstlige Atlanterhav fra Nordamerika til Europa.
Det sigter mod at eliminere anvendelsen af substandard-skibe ved hjælp af et harmoniseret
havnestatskontrolsystem. Der foretages inspektioner om bord på udenlandske fartøjer i hav-
ne, der er omfattet af memorandummet, så det sikres, at fartøjerne opfylder internationale
sikkerheds- og miljøstandarder, og at besætningsmedlemmerne har passende leve- og ar-
bejdsvilkår. Canada, Kroatien, Island, Norge og Den Russiske Føderation er medlemmer af
aftalememorandummet, medens Fællesskabets indlandsstater ikke er medlemmer. Cypern,
Litauen og Malta blev fuldgyldige medlemmer af aftalememorandummet den 9.maj 2006.
23
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
fleksibilitetsmekanisme i forbindelse med inspektioner
- medlemsstaterne får lov til at for-
bigå en lille procentdel af inspektionerne, nemlig inspektioner af 5% af skibe med højrisi-
koprofil og 10% af andre skibe. De skal dog fokusere specielt på skibe, der sjældent anlø-
ber Fællesskabets havne. Endvidere kan medlemsstaterne under særlige forhold udsætte in-
spektionen med 15 dage;
adgangsforbud -
skibe, der
ved
flere lejligheder har vist sig ikke at overholde de internati-
onale sikkerheds-, sundheds- og miljøstandarder, vil få forbud mod adgang til medlemssta-
ternes havne. Som kriterium for en sådan foranstaltning evalueres skibets præstation i for-
hold til flagstatens præstation, bestemt på grundlag af de sorte, grå og hvide lister over
flagstater, som er etableret af Paris MOU. Som et yderste skridt mod substandard-skibe
kan det besluttes på ubestemt tid at forbyde adgang til havne i Fællesskabet. Hvis skibet
imidlertid opfylder en række betingelser, kan adgangsforbuddet hæves efter 36 måneder.
Blandt de betingelser, der skal opfyldes, er, at skibet ikke må føre et flag, der tilhører en
stat, som er på den sorte eller grå liste etableret af Paris MOU, at det er klassificeret af en
EU-anerkendt organisation, og at det administreres af et rederi med høj præstation;
dato for gennemførelsen
- kompleksiteten i det nye inspektionssystem nødvendiggør en
intensiv forberedelse fra medlemsstaternes side. Direktivet tages derfor i anvendelse af
samtlige medlemsstater på samme dag efter en gennemførelsesperiode på 36 måneder.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes at foreligge i april 2007.
15900/06 (Presse 343)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0025.png
11.-12.XII.2006
Erstatningsansvar ved ulykker i forbindelse med passagerskibsfart
Rådet noterede sig en statusrapport om et forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar
ved ulykker under passagertransport ad søvejen og indre vandveje (15894/06).
Kommissionen fremsendte sit forslag (6827/06) til Rådet i februar 2006 som en del af tredje sø-
fartspakke
1
, der kan ses som en videreførelse af bestræbelserne for at forbedre sikkerheden til søs
under første og anden søfartspakke.
Udkastet til forordning tager sigte på at fastsætte en fællesskabsordning for ensartet erstatningsan-
svar i forbindelse med befordring af passagerer ad søvejen og indre vandveje.
Med sigte herpå indarbejder forordningen Athen-konventionen af 1974 om søtransport af passage-
rer og deres bagage som ændret ved protokollen af 2002 i fællesskabslovgivningen. Forslaget udvi-
der desuden Athen-konventionens anvendelsesområde til også at omfatte søtransport i de enkelte
medlemsstater samt international og indenlandsk transport ad indre vandveje.
Arbejdet med forslaget i Rådets forberedende organer fortsætter under det kommende tyske for-
mandskab.
1
De andre forslag i denne pakke er:
et forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater (dok. 6843/06)
et forslag til direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse
hermed (omarbejdning) (dok. 5912/06)
et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafik-
overvågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet
(dok.5171/06)
et forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF
(dok.6436/06)
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rederes erstatningsansvar og
om finansiel garanti (dok.5907/06)
et forslag til direktiv om havnestatskontrol (5632/06).
25
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Konvention om søfarendes arbejdsstandarder
I afventen af Europa-Parlamentets vedtagelse af en udtalelse nåede Rådet til enighed om en generel
indstilling til forslaget til beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fæl-
lesskabs interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO) 2006-konvention om
søfarendes arbejdsstandarder.
2006-konventionen om søfarendes arbejdsstandarder blev vedtaget i februar 2006 på søfartsdelen
af 94. samling i den internationale arbejdskonference. Denne konvention er et væsentligt bidrag til
skibsfartssektoren på internationalt plan, fordi den fremmer rimelige leve- og arbejdsvilkår for søfa-
rende og mere lige konkurrencevilkår for operatører og skibsredere.
Kommissionen forelagde ovennævnte forslag i juni 2006 (10900/06). Formålet med udkastet til Rå-
dets beslutning er at bemyndige medlemsstaterne til at ratificere 2006-konventionen om søfarendes
arbejdsstandarder, da nogle af dens dele hører under Det Europæiske Fællesskabs og andre under
medlemsstaternes kompetence, og da Det Europæiske Fællesskab som sådant ikke er medlem af
ILO eller part i konventionen. Desuden fastlægger beslutningsudkastet udgangen af 2010 som en
mulig frist for medlemsstaterne ratifikation af konventionen.
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i marts 2007.
15900/06 (Presse 343)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0027.png
11.-12.XII.2006
INTERMODAL TRANSPORT OG TRANSPORTNET
Galileo
a) Forhandlingerne om koncessionsaftalen
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om, hvor langt forhandlingerne om koncessi-
onsaftalen med koncessionsindehaveren for det globale satellitnavigationssystem (GNSS ) er kom-
met. Forhandlingerne ledes af fællesforetagendet Galileo, der afløses af Den Europæiske GNSS-
Tilsynsmyndighed fra 1. januar 2007.
Det er meningen, at der skal opnås enighed om aftalens centrale elementer inden årets udgang, og
Kommissionen vil oplyse Rådet og Europa-Parlamentet om udfaldet af forhandlingerne og give
dem en detaljeret og begrundet analyse, der forklarer risikodelingen og fordelingen af de vigtigste
rettigheder og forpligtelser mellem den private og den offentlige sektor.
b) Forbindelser med tredjelande
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af et udkast til horisontalt mandat, der foreslår mu-
lige regler for tredjelandes deltagelse i Galileo-programmet, især i Den Europæiske GNSS-
Tilsynsmyndighed, samt en liste over mulige samarbejdsområder.
c) Grønbog om satellitnavigationsapplikationer
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om den grønbog om satellitnavigationsapplikatio-
ner, der blev vedtaget den 8. december 2006 (16540/06).
Formålet med grønbogen er at indlede en drøftelse om, hvad den offentlige sektor kan gøre for at
skabe de rette politiske og retslige rammer til støtte for udviklingen af satellitnavigationsapplikatio-
ner ud over den økonomiske støtte til forskning og udvikling af infrastruktur. Den skal inspirere til
nye idéer fra industrien, de offentlige myndigheder, forbrugergrupper eller forbrugerne selv til at
opstille konkrete mål og få fastlagt de mest hensigtsmæssige foranstaltninger vedrørende GNSS fra
den offentlige sektors side.
I september 2007 vil Kommissionen fremlægge en analyse af resultaterne af drøftelsen ledsaget af
en handlingsplan med de praktiske foranstaltninger, der skal foreslås fra 2008.
15900/06 (Presse 343)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0028.png
11.-12.XII.2006
Godslogistik i Europa -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
som henviser til:
den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse og den reviderede strategi
for bæredygtig udvikling
Kommissionens
meddelelse "Hold Europa i bevægelse - Bæredygtig mobilitet på vo-
res kontinent - Midtvejsevaluering af Europa-Kommissionens hvidbog fra 2001 om
transportpolitikken"
konsultationerne
om godslogistik i 2006,
2.
og som tager følgende i betragtning:
globaliseringen af produktionen og de tilsvarende forsyningskæder øger behovet for
avanceret logistik, både inden for Europa og i Europas internationale forretningsrela-
tioner
et velfungerende logistiksystem, der gør effektiv brug af alle transportformer både
individuelt og kombineret, er vigtigt for at øge den europæiske konkurrenceevne og
velstand samt sikkerhed og for at fremme en bæredygtig udvikling ved at reducere de
negative eksterne virkninger af transport som f.eks. forurening, klimaændringer, tra-
fikkøer, støj og energiafhængighed
logistik kan bidrage til at øge samhørigheden og forbedre forbindelserne til fjerntlig-
gende områder og øer
effektiv logistik gør det muligt at udnytte knap transportinfrastrukturkapacitet bedre
der mangler
pålidelige
statistiske oplysninger om logistik, hvilket gør det umuligt at
følge udviklingen inden for godslogistikken og vurdere virkningen af politiske foran-
staltninger,
15900/06 (Presse 343)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
3.
HILSER Kommissionens meddelelse "Godslogistik i Europa - nøglen til bæredygtig mobi-
litet" VELKOMMEN
UNDERSTREGER, at udvikling af godslogistik først og fremmest er et anliggende for in-
dustrien, idet myndighederne har en rolle at spille i forbindelse med tilvejebringelsen af fa-
vorable betingelser for effektivitet, innovation og vækst; forslag til en indsats på fælles-
skabsplan bør understøttes af systematiske konsekvensvurderinger, navnlig med fokus på
følgerne for den internationale konkurrenceevne
ANERKENDER, at det for at fremme udviklingen af godslogistik er nødvendigt, at de of-
fentlige myndigheder samarbejder på alle relevante niveauer - europæisk, nationalt og lo-
kalt - i overensstemmelse med deres respektive beføjelser
ERKENDER, at der må integreres et logistikperspektiv i EU's transportpolitik og på andre
politikområder og UNDERSTREGER i den forbindelse, at sammenhæng, hvor det er rele-
vant, bør være et mål i logistiske løsninger i hele EU
UNDERSTREGER betydningen af topkvalitet inden for logistik for at bevare og forøge
knowhow, færdigheder og job i Europa
STØTTER Kommissionens planer om i samråd med alle relevante berørte parter at udvikle
en rammestrategi for godslogistik i Europa, der muliggør mere konkurrencedygtige logi-
stiktjenester og passende miljømæssig og social bæredygtighed
TILSLUTTER SIG en tilgang med samordnet modalitet - dvs. effektiv brug af forskellige
transportformer alene eller i kombination - for at udnytte transportsystemet i Europa opti-
malt, idet det samtidig erkendes, at det fortsat vil være nødvendigt at tilstræbe mere miljø-
venlig transport, herunder omlægninger til mere miljøvenlige transportformer, hvor det er
relevant
HILSER Kommissionens planer om at udarbejde en handlingsplan for godslogistik i 2007
VELKOMMEN
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
15900/06 (Presse 343)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
11.
OPFORDRER KOMMISSIONEN til at tage hensyn til følgende ved udarbejdelsen af ram-
mestrategien og handlingsplanen:
der er behov for en detaljeret analyse, der inddrager alle berørte parter og tager behørigt
hensyn til alle oplysninger, der er indhentet tidligere, blandt andet fra flaskehalsundersø-
gelsen for nærskibsfart, for at få indkredset de væsentligste hindringer for en hurtigere ud-
vikling af godslogistikken i Europa. Ud over en sådan flaskehalsundersøgelse for godslogi-
stik bør udveksling af god praksis og deling af knowhow fremmes. Dette arbejde bør udfø-
res af repræsentanter for branchen, arbejdsmarkedets parter, andre relevante berørte parter
og medlemsstaterne
anvendelsen af informations- og kommunikationsteknologi (ikt) og intelligente transport-
systemer i forsyningskæden bør fremmes yderligere og prioriteres højt. Eventuelle initiati-
ver bør fokusere på kommunikationsteknologi anvendt mellem administrationer og private
parter og mellem administrationerne indbyrdes og bør geares til interoperabilitet samt fæl-
les meddelelsessystemer og identifikation med en åben ikt-arkitektur. Desuden skal gods-
logistik fortsat være en forskningsprioritet under 7. rammeprogram
a)
det globale satellitnavigationssystem Galileos avancerede positioneringssystem vil
give mulighed for bedre logistiktjenester og bedre transportstyring, herunder track-
ing/sporing, og derved støtte gode resultater i forsyningskæderne for alle transport-
former
det vil være stærkt medvirkende til at gøre logistikstrømmene, især de multimodale
strømme, mere effektive, hvis man kun skal henvende sig ét sted for at indgive ad-
ministrative dokumenter, og hvis der er en administrativ enhedsbetjening med hen-
blik på fysiske tjek
fremme af uddannelse og livslang læring er afgørende for at sikre en innovativ gods-
logistiksektor af høj kvalitet. Med henblik på at lette adgangen til logistikerhvervet
og øge mobiliteten for logistikarbejdere i Europa kan mulighederne for foranstaltnin-
ger til forbedring af den gensidige anerkendelse af kvalifikationer undersøges, hvis
sådanne foranstaltninger klart vil give ekstra fordele, herunder også for så vidt angår
praktiske job på lavere niveauer
b)
c)
15900/06 (Presse 343)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
d)
med henblik på systematisk overvågning af godslogistikken, især med hensyn til ef-
fektiviteten af det europæiske marked for logistiktjenester, og med henblik på at til-
vejebringe grundlaget for informerede politikafgørelser bør der udvikles egnede me-
toder og indikatorer, så vidt muligt på grundlag af tilgængelige statistiske oplysnin-
ger. Desuden er benchmarks for godslogistik, der eventuelt indebærer minimale ad-
ministrative procedurer, vigtige for at muliggøre en ensartet vurdering af præstatio-
nerne på logistikområdet
infrastrukturen skal i de kommende år absorbere stigende mængder trafik. Dette
kræver ikke blot, at der anlægges ny infrastruktur, navnlig i forbindelse med det
transeuropæiske transportnet, med anvendelse af offentlige og private midler, men
også at den nuværende infrastruktur udnyttes optimalt, bl.a. ved at forbedre interope-
rabiliteten. Effektive og bæredygtige logistiske løsninger som f.eks. infrastrukturtra-
fikstyrings- og kontrolsystemer for alle transportformer og sammenkoblede informa-
tionssystemer mellem disse bør fremmes, da de kan øge nettenes kapacitet. For at
fordele byrden mere jævnt på infrastrukturen vil samarbejdet mellem transportfor-
merne desuden skulle forbedres
avancerede logistikløsninger forbedrer alle transportformers effektivitet. Moderne
systemer til tracking/sporing og styring af søtrafikken i europæiske farvande vil øge
skibsfartens konkurrenceevne, bl.a. ved at gøre det teknologisk muligt at reducere
antallet af individuelle kontroller i ren EU-intern handel. Endvidere fortjener luft-
fragtlogistik opmærksomhed på grund af dens voksende betydning
med henblik på at muliggøre yderligere udvikling af logistiktjenester, der omfatter
flere transportformer, er infrastrukturforbindelser af særlig betydning. I den forbin-
delse er det særlig vigtigt, at omskibningsfaciliteterne, herunder intermodale termina-
ler, havne og lufthavne, tilskyndes til at anvende avanceret informatik. Med henblik
på at øge lasthåndteringskapaciteten og -hastigheden og reducere omkostningerne
bør ny lasteteknologi og lasthåndtering endvidere fremmes. Endelig kan det undersø-
ges yderligere, hvorledes det eksisterende netværk af Shortsea Promotion Centres
(centre til fremme af nærskibsfart) kan bruges til fremme af multimodale logistikløs-
ninger, også for transportkæder inde i landet
foranstaltninger til forøgelse af interoperabiliteten, sikring af åben adgang baseret på
den vedtagne fællesskabslovgivning og reduktion af forsinkelser forårsaget af blan-
det gods- og passagertrafik bør sikre, at jernbanenettet i hele Europa har tilstrækkelig
kapacitet til at imødekomme efterspørgslen efter jernbanegodstjenester; dette bør
prioriteres i de vigtige nord/syd- og øst/vest-korridorer
e)
f)
g)
h)
15900/06 (Presse 343)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
i)
bestemmelserne om køretøjers og lasteenheders dimensioner bør afspejle behovene
for avanceret logistik, samordnet modalitet og bæredygtig mobilitet under hensynta-
gen til trafiksikkerhed, sikker og effektiv brug af vejinfrastrukturerne, navnlig med
henblik på at reducere antallet af tomme lastbiler, samt infrastrukturbegrænsningerne
i medlemsstaterne og konsekvenserne for andre transportformer. For at klare proble-
merne i forbindelse med den hurtige vækst i den nationale og internationale gods-
transport er det derfor nødvendigt med indgående undersøgelser af allerede tilgænge-
lige og nye tekniske løsninger, der bl.a. gør det muligt at transportere mere gods, og
nogle af disse løsninger undersøges i øjeblikket i forbindelse med igangværende pi-
lotprojekter. Med henblik på at fremme gnidningsløs brug af forskellige transport-
former i en enkelt transportkæde kan anvendelsen af kompatible lasteenheder, der
letter effektiv godstransport, desuden undersøges under behørig hensyntagen til den
globale godstransportkontekst.
12.
UNDERSTREGER den betydning, som en nøje samordning mellem udarbejdelsen af
handlingsplanen og udarbejdelsen af rammestrategien for godslogistik har for en konkur-
rencedygtig og bæredygtig europæisk logistiksektor
UNDERSTREGER både med hensyn til rammestrategien og handlingsplanen og de for-
skellige foranstaltninger deri betydningen af at fortsætte interaktionen med logistiksektoren
og arbejdsmarkedets parter og konstant samarbejde med medlemsstaterne; FORESLÅR i
denne forbindelse, at Kommissionen får bistand fra en gruppe på højt plan,
13.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG LOGISTIKSEKTOREN
14.
til aktivt at bidrage til udviklingen af handlingsplanen for logistik og rammestrategien for
logistik
til aktivt at udveksle og formidle bedste praksis,
15.
OPFORDRER LOGISTIKSEKTOREN
16.
til at øge sine bestræbelser på at videreudvikle godslogistikken, herunder foretage de nød-
vendige investeringer i infrastruktur og menneskelige ressourcer.".
15900/06 (Presse 343)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0033.png
11.-12.XII.2006
LANDTRANSPORT
Eftermontering af spejle på tunge lastvogne
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om en fælles
indstilling til et forslag til direktiv om eftermontering af spejle på tunge lastvogne, som er indregi-
streret i Fællesskabet.
Kommissionen fremsendte ovennævnte forslag til Rådet i oktober 2006 (13869/06
+ ADD 1,
ADD 2).
Direktivudkastet har til formål at beskytte bløde trafikanter som fodgængere, cyklister og
motorcyklister, der er særlig udsatte for den fare, der opstår i forbindelse med den blinde vinkel,
som lastvogne har i passagersiden.
Det foreslåede direktiv er en midlertidig foranstaltning, der tager sigte på at forbedre det indirekte
udsyn fra eksisterende tunge lastvogne. I henhold til direktiv 2003/97/EF
1
er anvendelsen af forbed-
rede spejle på nye lastvogne obligatorisk fra 2006/2007. Ifølge dette direktiv skal nye tunge er-
hvervskøretøjer på over 3,5 t være udstyret med blindvinkelspejle fra næste år. De eksisterende tun-
ge lastvogne bliver imidlertid ikke omfattet af denne lovgivningsmæssige foranstaltning. Det bety-
der, at direktiv 2003/97/EF ikke finder anvendelse på 5 mio. tunge lastvogne, der i dag er i brug i
Det Europæiske Fællesskab.
Kommissionen foreslår derfor, at kravene vedrørende det indirekte synsfelt langs køretøjets side
udvides til at omfatte den eksisterende vognpark af tunge lastvogne. Hvis der opstår tekniske van-
skeligheder med hensyn til at opfylde kravene, giver det foreslåede direktiv mulighed for en vis
fleksibilitet, så synsmyndighederne undtagelsesvis kan godkende alternative løsninger.
Kommissionen anslår, at eftermontering af blindvinkelspejle på de eksisterende tunge last-vogne vil
kunne redde mere end 1 200 menneskeliv på de europæiske veje fra nu af og frem til 2020. Udgif-
terne til eftermontering af spejle vil på indeværende tidspunkt i princippet ikke udgøre nogen meget
stor økonomisk byrde og skønnes at beløbe sig til mellem 100 og 150 EUR.
I modsætning til Kommissionens forslag, der foreslår at gøre eftermontering obligatorisk for alle
lastvogne, der er under ti år gamle, nåede Rådet til enighed om, at et udkast til direktiv skal gælde
for lastvogne indregistreret efter den 1. januar 2000. Medlemsstaterne vil have tre år efter direkti-
vets ikrafttræden (tyvendedagen efter offentliggørelsen i EUT) til at opfylde alle dets bestemmelser.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes at foreligge i april 2007.
1
EUT L 25 af 29.1.2004, s. 1. Ændret ved Kommissionens direktiv 2005/27/EF (EUT L 81 af
30.3.2005, s. 44).
33
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0034.png
11.-12.XII.2006
LUFTFART
Eksterne forbindelser
a) Forhandlinger mellem EU og Ukraine om en luftfartsaftale
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med Ukraine om en omfattende luft-
fartsaftale. Aftalen skal sigte på at integrere den ukrainske luftfartssektor i et større europæisk luft-
fartsområde.
b) Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Kommissionen informerede Rådet om den seneste udvikling i forbindelse med udkastet til en luft-
fartsaftale med USA, efter at det amerikanske transportministerium for nylig har besluttet at opgive
at gå videre med regelfastsættelsen vedrørende den faktiske kontrol med de amerikanske luftfarts-
selskaber.
Rådet gav udtryk for dyb skuffelse og beklagelse over denne beslutning, da en ændring af USA's
politik i forbindelse med ejerskab og kontrol har været betragtet som en væsentlig faktor, før man
kan gå videre med aftalen.
Rådet bekræftede på ny sit tilsagn om at ville sikre en historisk og omfattende luftfartsaftale mellem
EU og USA for en første fase; aftalen skal øge retssikkerheden og erstatte de eksisterende bilaterale
aftaler.
Med henblik herpå og på baggrund af USA's forslag anmodede Rådet Kommissionen om snarest
muligt at indlede hastekonsultationer med USA for at søge elementer, der kan bruges til at genop-
rette en form for ligevægt mellem de forskellige interesser. Kommissionen skal aflægge rapport til
Rådet (transport) i marts 2007 om de resultater, der er opnået i denne vigtige sag.
15900/06 (Presse 343)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
c) Overflyvning af Sibirien
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om de resultater af forhandlingerne mellem
EU og Den Russiske Føderation, der blev opnået i forbindelse med topmødet mellem EU og Rus-
land den 24. november i Helsingfors.
Rådet hilste forhandlingsresultaterne velkommen og så med tilfredshed på det russiske transportmi-
nisteriums vilje til at øge overflyvningsfrekvenserne i bilaterale forhandlinger med EU-
medlemsstaterne.
Rådet hilste også velkommen, at aftalen giver mulighed for at styrke luftfartsforbindelserne mellem
EU og Rusland, navnlig på områderne luftfartssikkerhed og lufttrafikstyring.
Rådet anmodede Kommissionen om at forelægge forslag med henblik på indgåelse og vedtagelse af
aftalen snarest muligt.
I den forbindelse noterede Rådet sig vigtigheden af at indføre en udligningsmekanisme for at undgå
mulig konkurrenceforvridning på transsibiriske ruter mellem EU-luftfartsselskaber i overgangsperi-
oden. Det bør sikres, at kun EU-luftfartsselskaber, der er omfattet af en sådan mekanisme, kan flyve
på disse ruter.
15900/06 (Presse 343)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0036.png
11.-12.XII.2006
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om en gene-
rel indstilling til et forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1592/2002 om fælles
regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur.
Kommissionens forslag (14903/05) blev forelagt TTE-Rådet den 5. december 2005. Det har til for-
mål at indføre nye ansvarsområder under Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA)
(EFT
L 240 af 7.9.2002, s. 1).
I henhold til ovennævnte forordning fik agenturet certificerings- og regelfastsættelsesansvar med
hensyn til luftdygtighed. Kommissionens forslag tilsigter at tillægge EASA nye ansvarsområder,
især: ansvar for certificering af flyvebesætninger, flyveoperationer og tilsyn med tredjelandes luft-
fartøjer i Fællesskabet.
Gruppen er nået til enighed om forskellige ændringer til Kommissionens forslag, der især vedrører
følgende spørgsmål:
væsentlige krav til certificering, operationer og tredjelandes luftfartøjer
- der er foretaget
ændringer af forordningens dispositive del og af nogle betragtninger for at mindske med-
lemsstaternes betænkeligheder med hensyn til de sikkerhedsmæssige virkninger af de fore-
slåede væsentlige krav hvad angår navnlig det foreslåede certifikat til piloter, der udfører
fritidsflyvning, indholdet af reglerne for tredjelandsoperatørers ikke-erhvervsmæssige ope-
rationer i Fællesskabet og betingelserne for, at praktiserende læger kan virke som flyvelæ-
ger i henhold til national lovgivning;
vurderingsorganer -
i Kommissionens forslag fik vurderingsorganer tildelt rettighed til ud-
stedelse af forskellige fællesskabsanerkendte godkendelser, navnlig på området certifice-
ring, men denne bestemmelse er taget ud af forslaget under forudsætning af, at dette ikke
forhindrer de medlemsstater, der måtte ønske at indrømme organer inden for deres retsom-
råde sådanne rettigheder, i at gøre dette;
15900/06 (Presse 343)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
nye certificeringsopgaver til EASA
- antallet af nye certificeringsopgaver, der gives til
agenturet, er blevet reduceret i forhold til Kommissionens forslag. De nye certificeringsop-
gaver er stort set begrænset til certificering af tredjelandes operatører, der flyver til og fra
Fællesskabet, og til godkendelse af organisationer beliggende uden for medlemsstaternes
område;
regelfastsættelse -
med hensyn til omfanget af regelfastsættelsen for tredjelandsoperatører
er der indsat en ny bestemmelse for at præcisere kravene til tredjelandsoperatører, der be-
nytter Fællesskabets lufthavne;
ledelse -
Kommissionen foreslog en række ledelsesmæssige ændringer for EASA, men de
er blevet tilbagevist med den begrundelse, at de vil gribe ind i de egentlige ansvarsrelatio-
ner, der er i fællesskabsagenturerne. Gruppen har dog opretholdt Kommissionens forslag
om at inddrage interesserede parter som observatører i bestyrelsen og har indført særlige
bestyrelsesarbejdsgrupper til at bistå bestyrelsen ved udøvelsen af dens funktioner;
bilag -
bilagene til forslaget, som fastsætter de væsentlige krav, der skal anvendes på om-
rådet flyveoperationer og certificering, er blevet finpudset.
Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes at foreligge i februar 2007.
15900/06 (Presse 343)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0038.png
11.-12.XII.2006
EVENTUELT
i2010 - den årlige konference
Formandskabet orienterede Rådet om resultaterne af den årlige konference, der fandt sted den
28. september 2006 i Esbo, Finland (15433/06). Konferencen blev arrangeret af formandskabet i
samarbejde med Kommissionen og Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
(ENISA) om emnet
"På vej mod et allestedsnærværende europæisk informationssamfund".
Forvaltning af internettet
Formandskabet orienterede Rådet om den seneste udvikling inden for forvaltning af internettet
(15781/06), bl.a. EU-trojkaens møde med den amerikanske regering i juli, fornyelsen af den fælles
aftale mellem ICANN og USA's handelsministerium samt det indledende møde i forummet for for-
valtning af internettet (IGF). Mødet i IGF, der er et konkret resultat af det tilsagn, der blev givet på
WSIS-topmødet i Tunis, fandt sted den 31. oktober – 2. november 2006 i Athen.
Meddelelse fra Kommissionen om at få eCall tilbage på rette spor
Kommissionen forelagde Rådet en meddelelse om at få eCall tilbage på rette spor, der blev vedtaget
den 23. november 2006 (15932/06). Som led i initiativet om intelligente biler har industrien og den
offentlige sektor i fællesskab opstillet en gennemførelsesplan, der sigter mod et fuldt fungerende
eCall-system fra 2009. Som følge af den lange produktudviklingstid og de dermed forbundne om-
kostninger må bilindustrien have sikkerhed for, at der opbygges den nødvendige infrastruktur i
medlemsstaterne, før den går ind i produktionsfasen for eCall-udstyr til biler.
Meddelelsen foreslår to parallelle aktionslinjer for at komme ud af det nuværende dødvande: med-
lemsstaterne skal give tilsagn inden midten af 2007, og der skal forhandles en aftale med industrien
inden udgangen af 2007. Kommissionen agter selv at gennemføre en række foranstaltninger for at
fremme indførelsen af eCall.
Anvendelse af de nationale gratisnummerserier, der begynder med 116, udelukkende til
tjenester af samfundsmæssig værdi
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om et udkast til beslutning om udelukkende at an-
vende de nationale gratisnummerserier, der begynder med 116, til harmoniserede numre bestemt til
harmoniserede tjenester af samfundsmæssig værdi (16510/06).
15900/06 (Presse 343)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0039.png
11.-12.XII.2006
I Kommissionens meddelelse "Strategiske mål 2005-2009 - Europa 2010: Et partnerskab for forny-
else i EU - Velstand, solidaritet og sikkerhed" (KOM (2005) 12 endelig) og efterfølgende i Kom-
missionens meddelelse "Mod en EU-strategi for børns rettigheder" (KOM (2006) 367 endelig) er
børns rettigheder en af de højeste prioriteter. En væsentlig, meget konkret og presserende udmønt-
ning af denne prioritet er fastlæggelsen af ét enkelt europæisk telefonnummer for forsvundne børn.
At reservere et sådant nummer er led i et bredere projekt for medlemsstaterne, der skal anvende de
nationale gratisnummerserier, der begynder med 116, udelukkende til tjenester af samfundsmæssig
værdi.
Et udkast til Kommissionens beslutning er under forberedelse baseret på artikel 10, stk. 4, i ramme-
direktivet
1
. Det foreslås heri udelukkende at anvende de nationale nummerserier, der begynder med
116, til harmoniserede numre bestemt til harmoniserede tjenester af samfundsmæssig værdi i Euro-
pa. Kommissionen foreslår at medtage ét enkelt nummer for forsvundne børn i udkastet til beslut-
ning. Dette beslutningsudkast vil snart blive forelagt på et ekstraordinært møde i Kommunikations-
udvalget med henblik på en udtalelse (forskriftsudvalgsprocedure, der kræver kvalificeret flertal).
Under hensyntagen til Europa-Parlamentets kontrolperiode vil denne procedure gøre det muligt for
Kommissionen at vedtage beslutningen i begyndelsen af februar.
Formandskabet konkluderede, at dette er et vigtigt spørgsmål, hvor samarbejde på EU-plan kan ud-
rette meget. Formandskabet opfordrede medlemsstaterne til at bidrage positivt, når sagen skal drøf-
tes yderligere i de relevante instanser.
Transportdialogen mellem EU og Rusland
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om transportdialogen mellem EU og Rusland.
Ministerkonference om "Innovative tiltag vedrørende færdselssikkerhed"
Formandskabet og den italienske delegation orienterede Rådet om resultaterne af transportministre-
nes konference om "Innovative tiltag vedrørende færdselssikkerhed", der fandt sted den 3.-4. no-
vember 2006 i Verona (16091/06).
1
Direktiv 2002/21/EF, EFT L 108 af 24.4.2002, s. 33.
39
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0040.png
11.-12.XII.2006
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
I tilknytning til Rådets samling blev følgende aftaler undertegnet:
aftale om visse aspekter af lufttrafik med Marokko
Euro-Middelhavs-luftfartsaftale med Marokko
samarbejdsaftale med Marokko om et civilt globalt satellitbaseret navigationssystem;
ligesom følgende protokol blev undertegnet:
protokol om gennemførelse af Alpe-konventionen på transportområdet.
15900/06 (Presse 343)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0041.png
11.-12.XII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Galileo
a)
Forvaltningsstrukturerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1321/2004 om forvaltningsstruktu-
rerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation (14033/06).
Formålet med forslaget er at sætte Den Europæiske GNSS-Tilsynsmyndighed i stand til at fuldføre
Galileo-programmets udviklingsfase efter afviklingen af fællesforetagendet Galileo.
b)
Fællesforetagendet Galileo
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 876/2002 om oprettelse af
fællesforetagendet Galileo (14458/06).
Formålet med forordningen er at ændre fællesforetagendet Galileos vedtægter for at fastsætte, at
foretagendet indstiller sine aktiviteter den 31. december 2006. Det supplerer endnu et forslag til for-
ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1321/2004 om oprettelse af Den Europæiske Til-
synsmyndighed for GNSS (det globale satellitnavigationssystem), der sikrer, at Galileo-
programmets udviklingsfase afsluttes af tilsynsmyndigheden. Alle fællesforetagendet Galileos akti-
viteter vil på den måde blive overtaget af tilsynsmyndigheden ved udgangen af 2006.
Galileo - samarbejdsaftale med Marokko
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af samarbejdsaftalen om et civilt globalt satellitnaviga-
tionssystem (GNSS) mellem Det Europæiske Fællesskab og Marokko, der har til formål at fremme,
lette og forbedre samarbejdet mellem parterne inden for rammerne af Europas og Marokkos bidrag
til GNSS.
15900/06 (Presse 343)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Samarbejdet inden for satellitbaseret navigation og tidsbestemmelse omfatter følgende områder:
videnskabelig forskning, industriel produktion, uddannelse, anvendelse, tjeneste- og markedsudvik-
ling, handel, frekvensspørgsmål, integritetsspørgsmål, standardisering og certificering samt sikker-
hed.
Forsyningspligt *
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om forsyningspligten
vedrørende offentlig personbefordring med jernbane og ad vej (13736/1/06,
15864/06 ADD 1).
Den
tjekkiske delegation afholdt sig fra at stemme.
Rådet er enigt med Kommissionen i, at der er behov for en ny lovgivningsmæssig ramme i betragt-
ning af det stadigt mere åbne og konkurrenceprægede fællesskabsmarked for offentlig personbefor-
dring. De gældende regler stammer fra 1969 (forordning (EØF) nr. 1191/69) og blev sidst ændret i
1991 (forordning (EØF) nr. 1893/91). På nutidens europæiske marked for offentlig personbefor-
dring, hvor operatørerne ikke længere er rent nationale, regionale eller lokale, er der behov for et
nyt regelsæt. Disse regler skal mindske konkurrenceforvridningen ved at skabe større gennemsig-
tighed, indføre ikke-diskriminerende konkurrencevilkår blandt operatørerne og garantere retssik-
kerheden for både operatørerne og de myndigheder, der beskæftiger sig med offentlig personbefor-
dring.
De vigtigste punkter i den fælles holdning er:
anvendelsesområde
- offentlig personbefordring med jernbane og ad vej, hvor de kompe-
tente myndigheder, når de pålægger eller indgår kontrakter vedrørende forsyningsforplig-
telser, yder operatørerne kompensation for deres omkostninger og/eller giver eneret til
gengæld for opfyldelsen af forsyningsforpligtelser. Endvidere kan medlemsstaterne vælge
at anvende forordningen på offentlig personbefordring ad indre vandveje;
gennemsigtighed
- med henblik på at øge gennemsigtigheden er Rådet enigt i Kommissio-
nens forslag om, at kompetente myndigheder skal indgå kontrakter om offentlig trafikbe-
tjening, når de giver eneret og/eller kompensation til gengæld for opfyldelse af forsynings-
pligten;
15900/06 (Presse 343)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
indgåelse af kontrakter
- Rådet finder, at et system, der giver de kompetente myndigheder
frihed til at vælge mellem at indgå kontrakter om offentlig trafikbetjening ved udbudspro-
cedurer eller ved underhåndsaftaler, giver den bedste sikkerhed for, at kvaliteten og effek-
tiviteten af den offentlige transport bliver forbedret. I den fælles holdning bibeholdes de fi-
re undtagelser fra at anvende udbudsprocedurer som foreslået af Kommissionen, men de
nærmere regler ændres. Rådet tillader, at der indgås kontrakter ved underhåndsaftaler i fire
situationer:
tredjeparter, som er under deres kontrol i lighed med deres egne tjenestegrene - en
såkaldt "intern operatør";
mindre kontrakter
nødsituationer
personbefordring med jernbane, herunder S-tog,
kontrakternes varighed
- for så vidt angår jernbaner og andre skinnekøretøjer følger den
fælles holdning Kommissionens forslag om at begrænse den maksimale varighed til 15 år.
Varigheden af underhåndsaftaler vedrørende jernbanekontrakter må dog ikke overstige
10 år. For rutebiler og bustjenester fastsættes en maksimal varighed på 10 år. Varigheden
af disse kontrakter kan forlænges med 50% på visse betingelser.
sociale og arbejdsmarkedsmæssige standarder og trafikbetjeningens kvalitet -
Rådet støtter
Kommissionens tilgang, ifølge hvilken myndighederne er ansvarlige for at fastsætte sociale
og arbejdsmarkedsmæssige kriterier og kvalitetskriterier;
overgang -
Rådet forenklede og forlængede de overgangsordninger, Kommissionen har
foreslået, for at give myndigheder og operatører tilstrækkelig tid til at tilpasse sig den nye
ordning. I den fælles holdning fastsættes det, at forordningen træder i kraft tre år efter of-
fentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende, og at der derefter er en maksimal over-
gangsperiode på 12 år.
Rådet vil sende sin fælles holdning til Europa-Parlamentet med henblik på at indlede andenbehand-
lingen.
15900/06 (Presse 343)
43
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart *
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om fælles bestemmel-
ser om sikkerhed inden for civil luftfart (14039/06,
15865/06 ADD 1).
Teksten vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Forslaget tager sigte på at erstatte forordning (EF) nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestem-
melser om sikkerhed inden for civil luftfart (EFT
L 355 af 30.12.2002, s. 1),
der blev vedtaget som
en følge af terrorangrebene den 11. september 2001, og som har været i kraft siden januar 2003.
Den nye forordning har til formål at præcisere, forenkle og yderligere harmonisere retsforskrifterne
med henblik på at forbedre sikkerheden inden for civil luftfart. Den fastsætter fælles regler for be-
skyttelse af civil luftfart mod ulovlige handlinger. Den tilvejebringer endvidere grundlaget for en
ensartet fortolkning af bilag 17 til Chicago-konventionen af 1944 angående international civil luft-
fart. Forordningen omhandler sikkerhedsforanstaltninger under flyvningen. Den indeholder desuden
regler for situationer, hvor et tredjeland ønsker at anvende andre sikkerhedsforanstaltninger på flyv-
ninger fra Fællesskabets lufthavne end dem, der er fastsat i EF-lovgivningen.
Sammenholdt med Kommissionens forslag tager den fælles holdning hensyn til de nye udvalgspro-
cedureregler (EUT
L 200 af 22.7.2006, s. 11).
Den tillader også medlemsstaterne at anvende stren-
gere nationale foranstaltninger end dem, der er fastsat i forordningen. I betragtning af, hvor alvorli-
ge de forskellige sikkerhedstrusler er, og hvor hurtigt omstændighederne ved disse trusler udvikler
sig, har Rådet ment, at medlemsstaterne bør have tilstrækkelig handlefrihed til at indføre eventuelle
supplerende eller særlige foranstaltninger, som de måtte anse for nødvendige.
Det tager desuden hensyn til den aftale, som Spanien og Det Forenede Kongerige indgik om Gibral-
tar-spørgsmålet den 18. september 2006 i Cordoba.
Rådet undersøgte mulighederne for at nå frem til en førstebehandlingsaftale med Europa-
Parlamentet om dette forslag. Det viste sig imidlertid, at spørgsmålet om finansiering af sikkerheds-
foranstaltningerne skulle undersøges nærmere for at kunne imødekomme alle parternes ønsker.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse i juni 2006 (10377/06).
15900/06 (Presse 343)
44
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0045.png
11.-12.XII.2006
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europæisk betalingspåkravsprocedure
Rådet vedtog en forordning, som ændret af Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen, om indfø-
relse af en europæisk betalingspåkravsprocedure
(PE-CONS 3659/06).
Forordningen har til formål:
at forenkle og fremskynde grænseoverskridende sager om ubestridte pengekrav og ned-
bringe sagsomkostningerne ved at indføre en europæisk betalingspåkravsprocedure og
at muliggøre fri bevægelighed for europæiske betalingspåkrav overalt i medlemsstaterne
ved at fastsætte mindstestandarder, hvis overholdelse overflødiggør en mellemliggende
procedure i fuldbyrdelsesstaten forud for anerkendelsen og fuldbyrdelsen.
Forordningen finder anvendelse på det civil- og handelsretlige område i grænseoverskridende sager,
uanset domsmyndighedens art. Den omfatter ikke spørgsmål vedrørende skat, told eller administra-
tive anliggender eller statens ansvar for handlinger og undladelser under udøvelse af statsmagt. For-
ordningen finder heller ikke anvendelse på formueforholdet mellem ægtefæller samt arv efter loven
eller testamente, konkurs, social sikring og de fleste tilfælde af krav affødt af forpligtelser uden for
kontrakt.
I henhold til denne forordning og for krav, der falder ind under dens anvendelsesområde, er behovet
for eksekvatur afskaffet, således at et europæisk betalingspåkrav, der er eksigibelt i udstedelsessta-
ten, anerkendes og fuldbyrdes i de øvrige medlemsstater, uden at der kræves en afgørelse om eksi-
gibilitet, og uden at der kan gøres indsigelse mod anerkendelsen.
Forordningen vil blive anvendt i alle medlemsstater med undtagelse af Danmark.
15900/06 (Presse 343)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0046.png
11.-12.XII.2006
ØKONOMI OG FINANS
Finansiel støtte inden for transeuropæiske transport- og energinet
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til en forordning om generelle regler for Fællesska-
bets finansielle støtte inden for transeuropæiske transport- og energinet og om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 2236/95.
Den tekst, der nu er enighed om, vil blive vedtaget formelt som en fælles holdning på en kommende
samling i Rådet og sendt til Europa-Parlamentet med henblik på hurtigt at nå til enighed under an-
denbehandlingen.
Det finansielle referencebeløb i løbende priser til gennemførelsen af denne forordning udgør for
perioden 2007-2013 8 168 mio. EUR, heraf 8 013 mio. EUR til transportsektoren og 155 mio. EUR
til energisektoren.
DET INDRE MARKED
Godkendelse af motorkøretøjer
Rådet vedtog sin fælles holdning til et udkast til direktiv om fastlæggelse af en ramme for godken-
delse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tek-
niske enheder til sådanne køretøjer ("rammedirektiv"). Rådet vil sende sin fælles holdning til
Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandlingen som led i den fælles beslutningsprocedure
(9911/06).
Dette forslag udgør anden og sidste etape i omarbejdningen af rammedirektiv 70/156/EØF af
6. februar 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om godkendelse af motordrevne
køretøjer og påhængskøretøjer dertil. Den første etape i omarbejdningen, der bestod i at kodificere
de tekniske bilag, blev afsluttet med vedtagelsen af Kommissionens direktiv 2001/116/EF af 20. de-
cember 2001. Anden etape består i at omarbejde direktivets dispositive bestemmelser.
15900/06 (Presse 343)
46
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0047.png
11.-12.XII.2006
Anvendelse af perfluoroktansulfonater *
Rådet vedtog ved førstebehandlingen og efter forhandlinger med Europa-Parlamentet et direktiv om
begrænsning af markedsføring og anvendelse af perfluoroktansulfonater
(PE-CONS 3660/06,
15915/06 ADD 1).
Direktivet har til formål at beskytte sundhed og miljø ved at begrænse markedsføringen og brugen
af perfluoroktansulfonater. Det skal dække størstedelen af eksponeringsrisiciene.
Tjenesteydelser i det indre marked *
Som led i den fælles beslutningsprocedure vedtog Rådet i dag med kvalificeret flertal
1
direktivet om
tjenesteydelser i det indre marked
(PE-CONS 3667/06, 15183/06, 15950/06 ADD 1).
Se også pressemeddelelse 16598/06.
FISKERI
Østersøen - Samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter for 2007 *
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse for 2007 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betin-
gelser for visse fiskebestande gældende for Østersøen
(14928/06).
Den polske delegation stemte
imod. Vedtagelsen skete på baggrund af den politiske enighed, som Rådet nåede frem til i okto-
ber 2006
(jf. pressemeddelelse 13956/1/06 og 14924/1/06 ADD 1).
1
Den litauiske delegation undlod at stemme, og den belgiske delegation erklærede, at den
ville afholde sig fra at deltage i afstemningen.
47
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0048.png
11.-12.XII.2006
De vigtigste elementer i forordningen er følgende:
TAC for torsk i den østlige Østersø (40 805 tons) nedsættes med 10% i forhold til det nu-
værende niveau for 2006; TAC for torsk i den vestlige Østersø fastsættes til 26 696 tons,
dvs. en nedsættelse på 6% i forhold til det nuværende niveau for 2006. Hvis forslaget til
forordning om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen ikke vedtages inden den
30. juni 2007, vil der for 2007 blive foretaget en nedsættelse af TAC for torsk på 15%.
TAC for brisling for 2007 forhøjes med 8% i forhold til 2006. For atlantisk laks vil TAC
for 2007 i det vigtigste fangstområde blive nedsat med 5%.
For så vidt angår bestemmelserne om begrænsning af fiskeriindsatsen sikrer forordningen
en yderligere nedsættelse på 10% af antallet af havdage i forhold til 2006. Denne begræns-
ning af fiskeriindsatsen fordeles på lukkede perioder i løbet af året. Medlemsstaterne skal
selv fastsætte yderligere begrænsninger af fiskeriindsatsen uden for disse perioder på
77 dage i den vestlige del af Østersøen og 67 dage i underområde 25-27. Det samlede antal
forbudsdage bliver på 117 dage i den vestlige del af Østersøen og 138 dage i underområ-
de 25-27. Fartøjer med en længde overalt på under 12 meter, som fisker med specificerede
typer af fangstredskaber, kan fiske indtil 12 sømil fra kysten, hvis bifangsten af torsk ikke
overstiger 20 kg eller 10%, idet det er den største mængde, der gælder.
KULTUR
Kulturprogrammet (2007-2013)
For så vidt angår forslaget til afgørelse om oprettelse af kulturprogrammet (2007-2013) accepterede
Rådet alle Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer, idet den portugisiske delegation dog
undlod at stemme. Afgørelsen anses dermed for at være vedtaget i form af den således ændrede fæl-
les holdning
(PE-CONS 3656/06, 15873/06 ADD 1).
Programmet vil først og fremmest støtte tre mål:
at fremme den tværnationale bevægelighed for personer, der arbejder i kultursektoren i EU
at fremme den tværnationale udbredelse af kunstværker og kunstneriske og kulturelle
frembringelser
at fremme den tværkulturelle dialog.
15900/06 (Presse 343)
48
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.XII.2006
Programmet gennemføres ved hjælp af tre typer foranstaltninger:
direkte støtte til kulturelle aktioner (flerårige samarbejdsprojekter, samarbejdsaktioner og
særaktioner
støtte til organer, der er aktive på kulturområdet på europæisk plan
støtte til analyser samt indsamling og formidling af information og til aktiviteter, der mak-
simerer virkningen af projekter inden for europæisk kultursamarbejde.
Afgørelsen indeholder følgende ændringer i forhold til Kommissionens oprindelige forslag:
støtten til foranstaltninger til bevarelse af mindesmærker er overført til programmet "Euro-
pa for borgerne"
for at gøre det lettere for små aktører at komme med i programmet, er minimumsstøtten fra
Kommissionen sat ned fra 60 000 EUR til 50 000 EUR, og det mindste antal aktører i sam-
arbejdsaktioner er nedsat fra 4 til 3.
der er skabt større fleksibilitet i varigheden af såvel de flerårige samarbejdsprojekter (3-
5 år) som samarbejdsaktioner (1-2 år)
der er indført en forvaltningsudvalgsprocedure for flerårige samarbejdsprojekter
De samlede bevillinger til programmet beløber sig til 400 mio. EUR.
Programmet "Europa for borgerne"
For så vidt angår forslaget til afgørelse om oprettelse af programmet "Europa for borgerne" accepte-
rede Rådet alle Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer, idet den portugisiske delegation
dog undlod at stemme. Afgørelsen anses dermed for at være vedtaget i form af den således ændrede
fælles holdning
(PE-CONS 3657/06, 15914/06 ADD 1).
15900/06 (Presse 343)
49
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0050.png
11.-12.XII.2006
Programmet sikrer videreførelsen af det nuværende handlingsprogram til fremme af aktivt medbor-
gerskab i Europa
1
og bereder vejen for nye aktiviteter med henblik på at fremme samarbejdet mel-
lem borgerne og civilsamfundets organisationer fra deltagerlandene. Programmet bidrager til føl-
gende generelle mål:
at give borgerne mulighed for at indgå i et samspil med hinanden og være med til at op-
bygge et stadig mere sammenhængende Europa, der er demokratisk og globalt orienteret,
forenet i og beriget af sin kulturelle mangfoldighed for således at udbygge unionsborger-
skabet
at udvikle en følelse af europæisk identitet, der bygger på fælles værdier, historie og kultur
at skabe en følelse af ejerskab i forhold til Den Europæiske Union blandt borgerne
at fremme tolerance og gensidig forståelse mellem de europæiske borgere og respektere og
fremme den kulturelle og sproglige mangfoldighed og samtidig bidrage til dialogen mel-
lem kulturer.
Det har følgende specifikke mål:
at bringe folk fra lokalsamfund i hele Europa sammen, så de kan dele og udveksle erfarin-
ger, synspunkter og værdier, lære af historien og skabe fremtiden
at fremme aktioner, debatter og overvejelser om medborgerskab i Europa og demokrati,
fælles værdier og fælles historie og kultur gennem samarbejde inden for civilsamfundets
organisationer på europæisk plan
at bringe Europa tættere på sine borgere ved at fremme Europas værdier og resultater og
samtidig bevare erindringen om fortiden
at fremme interaktionen mellem borgerne og civilsamfundets organisationer fra alle delta-
gerlandene ved at bidrage til dialog mellem kulturer og fremhæve både Europas mangfol-
dighed og dets enhed.
Programmet omfatter bl.a. aktioner som venskabsbysamarbejde, støtte til forskningsinstitutioner for
offentlig europæisk politik, støtte til projekter, der iværksættes på initiativ af civilsamfundets orga-
nisationer, støtte til mindehøjtideligheder, prisuddelinger og europæiske konferencer samt aktiv eu-
ropæisk erindring i form af bevarelse af mindesmærker.
De samlede bevillinger til programmet beløber sig til 215 mio. EUR.
1
EUT L 30 af 4.2.2004, s. 6.
50
15900/06 (Presse 343)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453570_0051.png
11.-12.XII.2006
MILJØ
Beskyttelse af grundvandet mod forurening
Rådet vedtog direktivet om beskyttelse af grundvandet mod forurening og forringelse i overens-
stemmelse med den fælles tekst, som Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om den 17.
oktober 2006 under forligsproceduren
(PE-CONS 3658/06).
Direktivet fastsætter specifikke foranstaltninger til forebyggelse af og kontrol med forurening i
overensstemmelse med vandrammedirektivet
1
.
Disse foranstaltninger omfatter navnlig kriterier for vurdering af god kemisk grundvandstilstand, og
kriterier for identifikation og vending af en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for
fastlæggelse af udgangspunktet for at vende tendensen.
Direktivet taget også sigte på at forebygge eller begrænse udledning af forurenende stoffer til
grundvandsforekomster og på at forebygge en forringelse af deres tilstand.
Se også pressemeddelelse 14275/06.
1
Artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (EFT L 327 af
22.12.2000, s. 1. Ændret ved beslutning 2455/2001/EF, EFT L 331 af 15.12.2001, s. 1).
51
15900/06 (Presse 343)
DA