Europaudvalget 2006-07
2772 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
326912_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. november 2006
J.nr. 200500581
Center for Maritim Regulering
/ahl
Direktivforslag om indførelse af tekniske forskrifter for fartøjer på
de indre vandveje, KOM (2006) 646
1
Resumé
Forslaget er en formalitetssag. Forslaget sikrer, at opdateringer af EU’s
tekniske krav til fartøjer på indre vandveje, kan vedtages hurtigt og effektivt
via komitologiproceduren og dermed bringes i overensstemmelse med de
mere avancerede standarder, der er vedtaget af Den Centrale Kommission
for Sejlads på Rhinen (CCNR).
Forslaget er en konsekvens af en generel ændring af komitologiproceduren.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser for Danmark.
Forslaget vil blive behandlet på Rådsmødet (Transport, Telekommunikation
og Energi) den 11.- 12. december 2006 med henblik på vedtagelse.
1.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 71 har Kommissionen den 27. oktober
2006 fremsat et forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om en ændring af direktiv 82/714/EØF af 4. oktober 1982 om indfø-
relse af tekniske forskrifter for fartøjer på de indre vandveje. Direktivet kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningsta-
gen i traktatens artikel 251.
Forslaget skal sikre, at opdateringer af EU’s tekniske krav til fartøjer på in-
dre vandveje, som følger af den teknologiske udvikling, kan vedtages hur-
tigt og effektivt via komitologiproceduren. Dermed sikres det, at EU’s stan-
darder bringes i overensstemmelse med de mere avancerede standarder, der
er vedtaget af Den Centrale Kommission for Sejlads på Rhinen (CCNR).
Dette er nødvendigt for at undgå perioder med konkurrenceforvridning og
varierende sikkerhedsniveau inden for EU’s grænser.
1
Direktivforslaget lægger op til en ændring af et direktiv om indførelse af tekniske for-
skrifter for fartøjer på indre vandveje, som blev vedtaget på Rådsmødet (Miljø) den 23.
oktober 2006, og som afventer offentliggørelse i EF Tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
326912_0002.png
2/3
Baggrunden for ændringsforslaget er, at den generelle komitologiprocedure
er blevet ændret siden vedtagelsen af det oprindelige direktiv. Det har med-
ført, at den procedure, man oprindelig valgte for at sikre hurtige opdaterin-
ger af de tekniske forskrifter, er blevet mindre effektiv. Derfor tjener den
ikke længere direktivets formål. En anden procedure må derfor vælges for
fortsat at sikre, at det oprindelige direktivforslags formål opfyldes.
Forslaget er sat på dagsordenen for Rådsmødet (Transport, Telekommuni-
kation og Energi) den 11.-12. december 2006 med henblik på vedtagelse.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg vedtog den 22. novem-
ber 2006 Kommissionens forslag med fem tekniske ændringsforslag. For-
slaget er på dagsordenen for Europa-Parlamentets plenarmøde den 29. no-
vember 2006 med henblik på vedtagelse.
Formandskabet lægger op til en godkendelse af Kommissionens forslag
med en inkorporering af Europa-Parlamentets ændringsforslag. Dermed ar-
bejdes der for en endelig vedtagelse efter 1. læsning.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke taget stilling til nærhedsprincippet i forslaget.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er opfyldt. Søtransport er et inter-
nationalt erhverv. En høj sikkerhedsstandard sker derfor bedst ved en har-
monisering på EU niveau. De tekniske standarder fastlægges desuden i høj
grad med inddragelse af CCNR og dermed de medlemslande, der har inter-
nationale indre vandveje.
4.
Gældende dansk ret
Danmark har ingen indre vandveje og skal hverken gennemføre det oprin-
delige direktivforslag eller nærværende ændringsforslag i dansk ret.
5.
Høring
Forslaget har ikke været i høring. Danmark har som nævnt ingen indre
vandveje, og forslaget vil ikke få konsekvenser for danske skibe. Forslaget
skønnes derfor ikke relevant for borgere eller virksomheder i Danmark.
6.
Andre landes holdninger
Forslaget er som nævnt en formalitetssag. Der synes derfor ikke at være
problemer forbundet med vedtagelsen af ændringsdirektivet. Generelt har
Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet etableret en fælles forståelse
om at køre sagerne om opfølgning på den ændrede komitologiprocedure
hurtigt gennem systemet. Der synes derfor ikke at være problemer forbun-
det med vedtagelsen af ændringsdirektivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
326912_0003.png
3/3
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark finder det hensigtsmæssigt at gennemføre den forslåede procedu-
reændring. Det er påkrævet for at kunne opfylde direktivets erklærede for-
mål om at foretage hurtige og effektive opdateringer for at undgå konkur-
renceforvridning og varierende sikkerhedsniveau på EU’s indre vandveje.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om det oprindelige direktivforslag
ved samlenotat af 25. november 2004.