Europaudvalget 2006-07
2770+2771 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
327257_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 29. november 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 11.-12. december 2006
Samlenotat
1. Rådets 18-måneders formandskabsprogram (åben debat)
(side 2)
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2006: Konklusioner
(side 3)
3. EU’s udvidelse
4. Det vestlige Balkan
5. Mellemøsten
6. Iran
7. Afghanistan
8. Kina: Konklusioner om EU-Kina strategisk partnerskab
9. Kina: Våbenembargoen
10. (Evt.) EU’s adfærdskodeks for våbeneksport
11. 8. revision af tidligere rådsbeslutning vedr. mekanisme til fællesfinansiering
af EU’s militære operationer (ATHENA)
12. EU’s Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
13. Forslag til Rådets forordning om finansielle bidrag fra Fællesskabet til
Den Internationale Fond for Irland (2007-2010)
14. Nybeskikkelse af Regionsudvalget for perioden 2007-2010
15. Finansielt instrument til fremme af samarbejdet med industrialiserede og
andre højindkomstlande og territorier
16. Revisionsrettens rapport om evaluering af strukturfondenes mål 1
og 3-programmer (1994-1999)
17. Eventuelt
(side 5)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 16)
(side 18)
(side 20)
(side 22)
(side 24)
(side 26)
(side 28)
(side 31)
(side 36)
(side 40)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0002.png
2
1. Rådets 18-måneders formandskabsprogram (åben debat)
[Programmet ventes fremlagt af Tyskland, Portugal og Slovenien primo december, hvorefter
samlenotat eftersendes. Europaudvalget blev forud for rådsmødet (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006 orienteret om forenklingen af programme-
ringen af Rådets arbejde, således at den hidtidige ordning med årlige operative programmer
og treårige strategiske programmer erstattes af et enstrenget system baseret på 18 måneders
programmer, som udarbejdes af de tre kommende formandskaber i fællesskab og
i samarbejde med Kommissionen.]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0003.png
3
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2006: Konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabets konklusionsudkast, der koncentrerer sig om punkterne udvidelsen, RIA-emner, innovati-
on/energi og eksterne relationer, blev ved første gennemgang i Coreper-II generelt hilst velkommen. Udvidel-
sen: Væsentligste punkt på mødet. RIA: Fokus på migration samt tekst om Schengen. Innovation/energi:
Fokus på energi og sammenhængen mellem energi/klima. Eksterne relationer: Formandskabet håber på
korte konklusioner.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2006 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne relationer) Det Eu-
ropæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet præsenterede i Coreper-II den 22. november sit første udkast til konklusio-
ner for Det Europæiske Råd den 14.-15. december. Der var tale om et meget foreløbigt do-
kument. Nyt udkast forventes at foreligge den 27. november. Formandskabet ønsker at kon-
centrere topmødet om fire punkter:
I.
II.
III.
IV.
Udvidelsen
RIA-emner (området for frihed, sikkerhed og retfærdighed)
Innovation og energi
Eksterne relationer
Udvidelsespunktet forventes at blive det vigtigste på topmødet (se selvstændigt samlenotat
herom). Der kan også forventes konklusionstekster om EU’s naboskabspolitik.
RIA-emerne vil blive domineret af migration, herunder udvikling af partnerskaber med tred-
jelande, og Schengen-spørgsmål. Det er endnu usikkert, om og på hvilken måde formand-
skabet vil forsøge at omtale spørgsmålet om forbedrede beslutningsprocedure.
Vedr. innovation og energi er der tale om opfølgning på det uformelle topmødet i Lahti.
Med hensyn til innovation forventes der omtale i konklusionerne af intellektuel ejendomsret,
det europæiske teknologiinstitut, fælles teknologiinitiativer, standarder samt informations- og
kommunikationsteknologi. Med hensyn til energi vil fokus primært være på den eksterne
dimension af EU’s energipolitik, herunder samarbejde og dialog med tredjelande, hvor øget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
energiforsyningssikkerhed er den overordnede målsætning. Sammenhængen mellem energi
og EU’s klimapolitik forventes også at blive fremhævet.
Det er endnu uklart hvilke emner, der vil blive fokuseret på under punktet eksterne relatio-
ner, men Afrika, Mellemøsten, Libanon og Iran vil sandsynligvis komme op.
6. Europa-Parlamentets Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreliggende udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til formandskabets ønske om at fokusere konklusionerne på
ovennævnte emneområder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til konklusioner har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0005.png
5
3. EU’s udvidelse
KOM-dokument (2006) 0649 af 8. november 2006
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at fokusere udvidelsesdrøftelserne på forberedelsen af DER. Væsentlige emner forventes at blive
i) den generelle, strategiske udvidelsesdrøftelse, ii) tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet og iii) konklusioner
vedr. Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse pr. 1. januar 2007. Der gennemføres tiltrædelseskonference med
Kroatien i marginen af rådsmødet.
2. Baggrund
I forbindelse med Det Europæiske Råds drøftelser i juni 2006 blev det aftalt at have en gene-
rel, strategisk drøftelse af udvidelsen på topmødet i december. Kommissionen fremlagde den
8. november sit årlige strategipapir om udvidelsen. Heri indgik bl.a. en køreplan frem mod
EU-medlemskab for landene i Vestbalkan, som alle har et klart medlemskabsperspektiv.
Endvidere indgik et papir om EU's integrationskapacitet (et udtryk, som Kommissionen fin-
der bedre end absorptionskapacitet) og om, hvordan EU's udvidelse opfattes af borgerne nu
og i fremtiden.
Forhandlingerne med Kroatien og Tyrkiet indledtes den 3. oktober 2005. Hovedvægten har
hidtil været på den indledende såkaldte screening-proces. Pt. er ét kapitel, kapitlet om viden-
skab og forskning, åbnet og foreløbigt lukket med begge lande. Før tiltrædelse skal Tyrkiet
og Kroatien opfylde Københavns-kriterierne fuldt ud.
Om Kroatien konkluderede Kommissionen i sin seneste fremskridtsrapport, at forhandlin-
gerne var startet godt, at Kroatien havde gjort væsentlige fremskridt, men at der på konkrete
områder var behov for øget momentum i reformprocessen.
Om Tyrkiet fremhævede Kommissionen, at reformprocessen var fortsat, men i et lavere
tempo end tidligere. Væsentlige problemer udestod bl.a. vedr. ytringsfrihed, religionsfrihed,
minoriteters rettigheder og kvinders rettigheder. Endvidere fremhævedes Tyrkiets manglen-
de anerkendelse af Cypern og manglende efterlevelse af tillægsprotokollen til Ankara-aftalen
(Ankara-protokollen), idet Tyrkiet blokerer for fly- og skibstrafik fra Cypern. Det finske
formandskab meddelte den 27. november, at dets bestræbelser på gennem konsultationer
med Cypern og Tyrkiet at finde en løsning vedr. Ankara-protokollen ikke har båret frugt.
Formandskabet såvel som Kommissionen har tilkendegivet på den baggrund at ville frem-
lægge anbefalinger for EU's videre håndtering af tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet.
Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU pr 1. januar 2007, idet ratifikation af til-
trædelsestraktaten nu er parlamentarisk godkendt i alle medlemslande. Der etableres sikker-
hedsmekanismer på bl.a. det retlige område med henblik på at sikre effektiviteten af EU’s
politikker og institutioner i forbindelse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådsmødet forventes at have en drøftelse af EU's udvidelse generelt på baggrund af Kom-
missionens strategipapir og med fokus på forberedelse af Det Europæiske Råds møde senere
på måneden. Der ventes ikke umiddelbart vedtaget konklusioner på dette punkt.
Rådet forventes at drøfte EU's videre håndtering af tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet i
lyset af, at formandskabets bestræbelser på at finde en løsning vedr. Ankara-protokollen ikke
har båret frugt. Det er usikkert, om der vil blive vedtaget konklusioner.
Rådet vil muligvis forberede tiltrædelseskonference med Kroatien, som gennemføres i mar-
ginen af rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant
9. Høring
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har fundet en grundig og velforberedt politisk drøftelse af EU’s udvidelsesstrategi
hensigtsmæssig på et passende tidspunkt. Man kan dårligt tale om EU’s fremtid uden at
drøfte EU’s fremtidige udvidelser. Det er vigtigt at tage EU’s evne til at optage nye med-
lemmer mere alvorligt. Det gælder i forhold til EU’s beslutningsdygtighed, fælles politikker
og befolkningens opbakning bag EU. Samtidig er det klart, at det ikke er muligt én gang for
alle at trække en grænse ned gennem Europa.
Danmark har noteret sig Kommissionens fremskridtsrapporter for EU's kandidatlande og
for de øvrige lande på Vestbalkan. Man lægger fra dansk side generelt vægt på princippet om
egne meritter, klare forpligtelser og klarhed over de enkelte skridt i tilnærmelsesprocessen. I
forhold til EU's forhandlinger med kandidatlandene Tyrkiet og Kroatien lægger Danmark
vægt på en stram og forsvarlig proces i overensstemmelse med den opstrammede forhand-
lingsramme.
Danmark beklager, at formandskabets bestræbelser på at finde en vej frem i forhold til Tyr-
kiets efterlevelse af sine forpligtelser under Ankara-protokollen ikke er lykkedes. Efter dansk
opfattelse bør Tyrkiets manglende efterlevelse af sine forpligtelser have konsekvenser for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
landets tiltrædelsesforhandlinger med EU, som bl.a. fremhævet i forhandlingsrammen og i
EU's erklæring af 21. september 2005.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I en generel drøftelse af EU's udvidelse forventes landene at notere sig Kommissionens stra-
tegipapir. Der er forskellige holdninger til, hvor konkret Det Europæiske Råd eller Rådet skal
fastlægge detaljerede strategier og retningslinjer, herunder en definition og operationalisering
af absorptionskapacitet/integrationskapacitet.
Der vil være forskellige holdninger til, hvilke konsekvenser, det skal have for Tyrkiets tiltræ-
delsesforhandlinger med EU, at formandskabets bestræbelser på at finde en løsning vedr.
Ankara-protokollen ikke har båret frugt. I første omgang afventes et udspil fra formandska-
bet og Kommissionen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0008.png
8
4. Det vestlige Balkan
Europæisk Partnerskab for Montenegro: KOM (2006) 0654 af 8. november 2006
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for det vestlige Balkan. Fokus forventes at være på Kommissionens
fremskridtsrapporter for udviklingen i stabiliserings- og associeringsprocessen mellem EU og de enkelte lande
på det vestlige Balkan, herunder Serbien.
2. Baggrund
I forbindelse med det serbiske parlaments vedtagelse af den nye serbiske forfatning den 10.
november blev der udskrevet nyvalg til parlamentet til den 21. januar 2007. Datoen er valgt i
fælles forståelse mellem de reformorienterede partier under ledelse af premierminister Ko-
stunica og præsident Tadic. Valgkampen er endnu i sin vorden, men ventes at blive præget af
nationalistiske toner centreret om især Kosovo. Præsident Tadic har dog hidtil fastholdt en
pro-europæisk linie. I EU arbejdes der på en større synliggørelse af Serbiens europæiske per-
spektiv gennem en mere fokuseret og sammenhængende information om EU’s eksisterende
støtte og samarbejde med Serbien.
Landene på det vestlige Balkan har alle gennem den såkaldte stabiliserings- og associerings-
proces et perspektiv om medlemskab af EU. Makedoniens Stabiliserings- og Associeringsaf-
tale med EU er trådt i kraft. Makedonien har søgt om medlemskab af EU og er anerkendt
som kandidatland, dog uden at have fået en dato for åbning af forhandlinger om medlem-
skab. Albanien og EU undertegnede en Stabiliserings- og Associeringsaftale i juni 2006. EU
har indledt forhandlinger om Stabiliserings- og Associeringsaftaler med Bosnien-
Hercegovina, Montenegro og Serbien (forhandlingerne med Serbien er dog sat i bero pga.
manglende samarbejde med den internationale krigsforbryderdomstol for det tidligere Jugo-
slavien). Kommissionen fremlagde i november sin udvidelsespakke, som også indeholder
fremskridtsrapporter for landene på det vestlige Balkan. Fremskridtsrapporterne redegør for
udvikling og fremskridt i stabiliserings- og associeringsprocessen mellem det enkelte land på
det vestlige Balkan og EU.
Rådet ventes at vedtage et Europæisk Partnerskab for Montenegro som led i EU’s tilpasning
af samarbejdet med Montenegro efter landets selvstændighed i juni 2006. Partnerskabet ud-
gør en konkretisering af de skridt, landet skal tage indenfor prioriterede reformområder, her-
under f.eks. vedtagelse af en ny forfatning og en generel styrkelse af den administrative kapa-
citet. Formålet er at hjælpe Montenegros tilpasning til EU’s politiske og økonomiske stan-
darder. Europæiske partnerskaber for øvrige lande på det vestlige Balkan blev vedtaget i
2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende det vestlige Balkan. Rådet forventes at
hilse Kommissionens fremskridtsrapporter velkomne. Rådet ventes for det enkelte land på
det vestlige Balkan på den ene side at anerkende de fremskridt og reformer, der er sket i ret-
ning af en tilpasning til EU’s politiske og økonomiske standarder, og på den anden side at
pege på de udfordringer og problemer, som eksisterer for en yderligere tilnærmelse til EU.
Som et led heri ventes et Europæisk Partnerskab for Montenegro hilst velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på det vestlige Balkan har senest været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og ekster-
ne forbindelser) den 13. november 2006. Fremskridtsrapporterne for Vestbalkan-landene for
2005 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindeli-
ge anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0010.png
10
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten. Det kan ikke udelukkes, at rådet vil vedtage at tilslutte
sig en (forventet) beslutning af Mellemøstkvartetten om en forlængelse af den midlertidige internationale me-
kanisme (TIM) til kanalisering af bistand direkte til den palæstinensiske befolkning. Der vil muligvis blive
vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
En overraskende reciprok våbenhvile i Gaza trådte i kraft den 26. november kl. 06.00, aftalt
af præsident Abbas og premierminister Olmert, efter at Abbas og premierminister Haniyyeh
opnåede forudgående tilslutning fra de største militante fraktioners side. Forud herfor blev
alle den israelske hærs enheder trukket ud af Gaza. Trods raketangreb allerede få timer efter
våbenhvilens ikrafttræden synes premierminister Olmert i udgangspunktet indstillet på at
være tilbageholdende. Derudover domineres udviklingen i den israelsk-palæstinensiske kon-
flikt af palæstinensernes fortsatte interne magtkampe og konstante rygter om snarlig enighed
om en national samlingsregering. Indtil våbenhvilen ramtes Israel dagligt af primitive raketter
fra Gaza, og svarede bl.a. militært igen – til tider med drab på civile til følge (8. november –
Beit Hanoun).
Libanon er præget af stigende nervøsitet og ustabilitet, senest ifm. mordet på industrimini-
ster Pierre Gemayel den 21. november efterfulgt at store demonstrationer ifm. hans begra-
velse den 23. november. Mordet på Gemayel faldt tidsmæssigt sammen med Sikkerhedsrå-
dets opbakning bag etablering af en særligt tribunal til retsforfølgelse af mistænkte for mor-
det på tidl. premierminister Hariri (i februar 2005).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for at fremme en
politisk proces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med
en to-stats-løsning som det endelige mål. Spanien, Frankrig og Italien formodes i den for-
bindelse at konkretisere deres tanker om det af dem den 16. november annoncerede fælles
mellemøstinitiativ.
Det kan ikke udelukkes, at rådet vil vedtage at tilslutte sig en (forventet) beslutning af Mel-
lemøstkvartetten om en forlængelse af den midlertidige internationale mekanisme (TIM) til
kanalisering af bistand direkte til den palæstinensiske befolkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Det kan desuden ikke udelukkes, at Rådet vil drøfte optioner for mulig EU-støtte til styrkel-
se af Karni grænseovergangen mellem Israel og Gaza, der hovedsalig benyttes til varereim-
port og –eksport til og fra Gaza. Styrkelsen af Karni er en del af implementeringen af aftalen
om adgang og bevægelse (Agreement on Access and Movement, november 2005).
Drøftelserne om Libanon forventes at fokusere på den spændte situation efter mordet på
industriministeren samt på opfølgningen og gennemførelsen af sikkerhedsrådsresolution
1701(2006) og EU’s muligheder for at bidrage hertil.
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Såfremt Mellemøstkvartetten forlænger TIM’s
mandat og der opstår behov for udbetalinger i januar 2007 forudser Kommissionen behov
for et beløb på op til 35 mio. €. Finansieringen heraf må rejses allerede på nuværende tids-
punkt. En mulighed for at rejse det nævnte beløb på op til 35 mio. € vil ifølge det fra Kom-
missionen oplyste være fra Kommissionens nødhjælpsreserve for 2006. Danmark betaler ca.
2 pct. af EU’s udgifter.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen
med at fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 13.-14. november 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0012.png
12
6. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at gennemføre en bredere drøftelse af EU’s forhold til Iran. Der forventes udarbejdet et options-
papir forud for mødet med fokus på tre clusters 1) atomsagen, 2) menneskerettigheder, civilsamfund og public
diplomacy og 3) Irans regionale rolle som udgangspunkt for drøftelsen.
2. Baggrund
Status for atomdrøftelserne.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på rådsmødet den 16.-17. oktober 2006.
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for Sik-
kerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. Primo febru-
ar d.å. besluttede IAEA’s Styrelsesråd formelt at rapportere sagen til Sikkerhedsrådet. Den
29. marts 2006 vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring
over de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resolutioner, her-
under genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
I forbindelse med rådsdrøftelsen den 15. maj 2006 blev der vedtaget konklusioner, som i
lyset af Irans fortsat manglende efterlevelse af landets forpligtelser udtrykker opbakning til,
at Sikkerhedsrådet pålagde Iran bindende krav om bl.a. at suspendere landets uranberigelses-
aktiviteter. Dog understregedes tillige EU’s fortsatte opbakning til en diplomatisk løsning på
sagen, herunder at EU var villig til - såfremt Iran efterlever IAEA’s og Sikkerhedsrådets ved-
tagelser - at fremkomme med et fornyet udspil til Iran med henblik på at udvikle et sikkert,
fuldt kontrolleret og entydigt civilt atomprogram (uden egen iransk uranberigelseskapacitet).
USA meddelte den 31. maj 2006, at man var parat til sammen med EU-trioen at deltage i
direkte forhandlinger med Iran, under forudsætning af at Iran suspenderer alle uranberigel-
sesaktiviteter. Umiddelbart herefter opnåedes enighed mellem EU, USA, Kina og Rusland
om et forhandlingsudspil til Iran. Under forudsætning af fuld iransk efterlevelse af IAEA’s
og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder kravet om suspension af iranske uranberigelsesak-
tiviteter, blev Iran tilbudt forhandlinger bl.a. om international støtte til udvikling af et civilt
atomprogram, herunder opførelsen af en letvandsatomreaktor samt forsyning af brændsel,
under fuld international kontrol og uden egen iransk uranberigelse. Herudover indgår forslag
om samarbejde på ikke-nukleare områder.
Forhandlingsudspillet til Iran blev den 6. juni 2006 præsenteret i Teheran af EU’s Høje Re-
præsentant, Javier Solana. I juli 2006 gennemførtes et antal møder med Iran vedrørende ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
spillet. Irans manglende vilje til at engagere sig konstruktivt heri, herunder acceptere en su-
spension af iransk uranberigelsesaktivitet, betød, at der mellem EU-trioen, Kina, Rusland og
USA opnåedes enighed om, at sagen skulle genoptages i Sikkerhedsrådet.
Sikkerhedsrådet vedtog den 31. juli 2006 resolution 1696 vedrørende det iranske atompro-
gram. Under henvisning til Pagtens artikel 40 under kapitel VII (som vedrører midlertidige
forholdsregler forud for gennemførelsen af tvangsforanstaltninger) opfordrede Sikkerheds-
rådet heri Iran til omgående at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets tidligere vedtagelser for
at etablere den nødvendige tillid og afklare udestående spørgsmål vedrørende Irans atomak-
tiviteter. Sikkerhedsrådet krævede derudover eksplicit, at Iran suspenderer samtlige aktivite-
ter relateret til uranberigelse og oparbejdning, herunder også til forsknings- og udviklings-
brug. Efterleves resolutionen ikke, erklærede Sikkerhedsrådet sig parat til at vedtage tiltag
mod Iran på grundlag af artikel 41 under kapitel VII (som vedrører sanktioner).
Af statusrapporter fra IAEA’s generaldirektør den 31. august 2006 og den 14. november
2006 fremgår, at Iran - som offentligt erklæret fra iransk side – ikke har efterlevet resolution
1696, herunder kravet om suspension af uranberigelse.
Iran afgav den 22. august 2006 et formelt svar på det forslag, som EU’s Høje Repræsentant
Javier Solana præsenterede i Teheran den 6. juni 2006. Efterfølgende søgte Solana forgæves
at opnå fremskridt i sine samtaler med den iranske atomforhandler Larijani om det iranske
svar på EU’s pakkeudspil, herunder det afgørende spørgsmål om fuldstændig og verificerbar
suspension af iranske uranberigelsesaktiviteter. På grund af Irans reelt manglende forhand-
lingsvilje og den uacceptable iranske tilsidesættelse af Sikkerhedsrådets bindende krav erklæ-
rede P5-landene og Tyskland den 6. oktober 2006 offentligt, at Solanas bestræbelser desvær-
re ikke havde ført til et resultat. Man så sig derfor nødsaget til at lade Sikkerhedsrådet genop-
tage sagen med henblik på vedtagelse af yderligere skridt i overensstemmelse med resolution
1696. Det understregedes dog, at pakkeudspillet forbliver på bordet.
Under rådsdrøftelsen den 16.-17. oktober 2006 vedtoges konklusioner, som fastslog, at Irans
manglende efterlevelse af Resolution 1696 havde levnet EU ingen anden mulighed end at
støtte konsultationer om foranstaltninger i Sikkerhedsrådet efter FN-Pagtens artikel 41. Det
understregedes samtidig, at døren til forhandlinger på basis af EU’s pakkeudspil fortsat stod
åben.
Menneskerettigheder, civilsamfund og public diplomacy.
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring
.
EU trojkaen i
Teheran demarcherede den 27. august 2006 vedr. menneskerettighedssituationen i landet,
herunder en række specifikke sager. I den forbindelse tilkendegav de iranske myndigheder, at
de accepterede modaliteterne for næste runde af dialogen om menneskerettigheder mellem
EU og Iran. Fra iransk side har man siden gjort EU støtte til iransk resolutionsforslag om
menneskerettighedskrænkelser i Canada til en forudsætning for gennemførelse af dialogmø-
det. På den baggrund er det næppe sandsynligt, at mødet vil finde sted. Det er ligeledes fort-
sat vanskeligt at få de iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager, der er blevet
rejst fra europæisk side.
Irans regionale rolle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Udviklingen i regionen har medført, at Iran indtager en stadig mere central rolle i regionen.
På denne baggrund kan der på rådsmødet blive drøftet, hvordan man mere konstruktivt kan
inddrage Iran i forhold til konflikterne i regionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en bred drøftelse med fokus på en tilpasning af EU optionskatalog over for Iran.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en bredere drøftelse af forholdet til Iran på baggrund af en opdatering af
optionspapiret fra marts 2006.
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side fasthol-
der sin afvisning af at efterleve resolution 1696, forudses forslag om yderligere tiltag i Sik-
kerhedsrådet i overensstemmelse med resolutionen, herunder sanktioner. I givet fald finder
regeringen det vigtigt, at også eventuelle yderligere tiltag vedtages med størst mulig enighed i
Sikkerhedsrådet, ligesom det fra dansk side prioriteres, at den hidtidige enighed i EU-kredsen
fastholdes.
På menneskerettighedsområdet synes dialogvejen at have yderst begrænsede muligheder for
indeværende. Bestræbelserne skal dog fortsættes. Imidlertid skal også udvikles nye optioner,
herunder stærkere brug af Public Diplomacy, så den iranske befolkning er bekendt med EU's
bekymring over situationen. Konkrete sager bør fortsat tages op, ligesom resolutionsværktø-
jet fortsat skal benyttes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Fra dansk side støttes en drøftelse af, hvordan Iran konstruktivt kan inddrages i forhold til
en løsning af regionens konflikter, uden at der slækkes på det internationale samfunds krav
til landet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0016.png
16
7. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte mulighederne for et øget civilt EU-engagement i Afghanistan. Drøftelsen ventes at
fokusere på en styrkelse af EU’s fællesskabsprojekter samt muligheden for iværksættelse af en civil ESDP-
mission. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Afghanistan, herunder den eventuelle forberedelse af en civil ESDP-mission
inden for retsstatssektoren, blev drøftet under punktet eventuelt på rådsmødet den 13-14.
november 2006. Der var enighed om behovet for at udsende en fact-finding mission, der
skal forberede grundlaget for en eventuel beslutning om at iværksætte en civil ESDP-mission
med fokus på politiområdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
1) Fællesskabsprojekter: På baggrund af situationen i Afghanistan vil det blive drøftet om
EU's civile engagement kan effektiviseres og synliggøres. Selv om der er sket en række kon-
krete fremskridt i befolkningens økonomiske og sociale situation i de seneste år, står de ikke
mål med store dele af den lokale befolknings forventninger. Medvirkende til dette er, at den
internationale bistand ikke har været synlig for befolkningen. Medlemsstaternes og EU-
kommissionens bistand er i særlig grad gået til mindre synlige områder som f.eks. demokrati-
sering, modtagelse af flygtninge, kapacitetsopbygning, reformer af den offentlige sektor samt
egentlig driftsstøtte til den offentlige sektor, f.eks. aflønning af skolelærere, sygeplejersker og
politi. Det ventes drøftet, om EU’s civile engagement kan styrkes og synliggøres.
2) Civil ESDP-mission: På rådsmødet den 13.-14. november 2006 var der enighed om at
udsende en fact-finding mission med henblik på nærmere at kortlægge mulighederne for at
iværksætte en civil ESDP-mission i Afghanistan. Fact-finding missionen er udsendt ultimo
november og vil især have fokus på politiområdet med mulighed for inddragelse af bredere
retsstatsaspekter. Det kan ikke udelukkes, at fact-finding missionens konklusioner vil blive
fremlagt og drøftet på rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen skønnes ikke umiddelbart at have konsekvenser herfor.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer til styrkelse af EU’s civile engagement i Afghanistan.
Regeringen støtter ligeledes en tilgang, som sikrer en tæt sammenhæng mellem sikkerhed og
udvikling, herunder også en øget samtænkning af den civile og militære indsats.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til et øget civilt EU-engagement i Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0018.png
18
8. Kina: Konklusioner om EU-Kina strategisk partnerskab
KOM dokument (2006) 631 og KOM (2006) 632
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at der på mødet i Rådet søges vedtaget konklusioner om EU-Kina strategisk partnerskab.
2. Baggrund
Rådskonklusioner om EU-Kina strategisk partnerskab er sidste led i en række tiltag for at
opdatere EU’s politik overfor Kina. Første trin var vedtagelsen i december 2005 af et for-
handlingsmandat til Kommissionen til forhandling af en partnerskabsaftale med Kina – en
såkaldt Partnership and Cooperation Agreement (PCA). På EU-Kina topmødet den 9. sep-
tember 2006 opnåede man enighed med Kina om at indlede forhandlingerne om en PCA,
som vil indeholde både handelsspørgsmål og politiske emner. PCA-forhandlingerne forven-
tes at begynde i starten af 2007 og vil skulle basere sig på mandatet fra december 2005, som
blev forelagt FEU den 9. december 2005.
Endelig udkom i efteråret 2006 Kommissionens Kina-meddelelse (KOM (2006) 631), som
ligeledes diskuterer EU’s Kina politik herunder både handelsspørgsmål og politiske spørgs-
mål. Kina-meddelelsen er ledsaget af et arbejdspapir (KOM (2006) 632) om EU-Kina for-
holdet på handels- og investeringsområdet. Kina-meddelelsen og det ledsagende arbejdspapir
afløser en tilsvarende tre år gammel Kina-meddelelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionerne forventes at formulere Rådets ønsker om at videreudvikle det strategiske
partnerskab med Kina. Rådet ønsker et balanceret partnerskab til gensidig nytte. Rådet for-
ventes i den forbindelse at fastslå, at EU ønsker én samlet partnerskabsaftale, som skal styrke
samarbejdet både på det politiske område, herunder om menneskerettigheder og på det
kommercielle område. Rådet forventes i sine konklusioner at fremhæve den store vægt EU
lægger på sin dialog med Kina på menneskerettighedsområdet.
Rådskonklusionerne ventes desuden at opfordre til en styrkelse af samarbejdet med Kina på
en lang række specifikke områder som miljø, energi og samarbejde om udviklingsbistand til
tredjelande især i Afrika samt det kommercielle område. Konklusionerne forventes også at
opfordre til fortsat samarbejde i regionale og internationale spørgsmål.
Vedrørende EU’s våbenembargo ventes Rådet at bekræfte EU’s politiske vilje til at arbejde
videre henimod en beslutning om ophævelse af våbenembargoen på basis af konklusionerne
fra Det Europæiske Råd i december 2004. Ophævelsen er knyttet til revisionen af EU’s ad-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
færdskodeks for våbeneksport, hensynet til allieredes interesser samt menneskerettighedssi-
tuationen i Kina. Endvidere understreges eksplicit, at en ophævelse ikke bør føre til en de-
stabiliserende stigning i EU’s våbeneksport til Kina.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har i EU-drøftelserne om rådskonklusionerne om EU-Kinas strategiske partner-
skab handlet inden for rammerne af den beslutning V 82, som Folketinget vedtog i forbin-
delse med forespørgsel F 47 den 31. marts 2004. I V 82 støtter Folketinget den fortsatte ud-
bygning af Danmarks og EU’s forhold til Kina. Folketinget konstaterer, at de politiske, øko-
nomiske og handelsmæssige bånd skal styrkes, samtidig med at dialogen og samarbejdet om
fremskridt på menneskerettighedsområdet udbygges, herunder i sammenhæng med en even-
tuel ophævelse af EU’s våbenembargo. Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne
om et EU-Kina strategisk partnerskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til det forelæggende udkast og ønsket om én samlet partnerskabs-
aftale, som skal styrke samarbejdet både på det politiske område, herunder om menneskeret-
tigheder og på det kommercielle område. Forhandling af enkelte tekstelementer udestår.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0020.png
20
9. Kina: Våbenembargoen
KOM-dokument: foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resume
Formandskabet har valgt at sætte spørgsmålet om ophævelse af EU’s våbenembargo mod Kina på dagsorde-
nen. Drøftelsen er tæt knyttet til dagsordenpunktet vedrørende EU’s adfærdskodeks for våbeneksport. Der
tegner sig i øjeblikket næppe konsensus for en ophævelse af våbenembargoen.
2. Baggrund
Drøftelsen af en embargoophævelse er tæt knyttet til dagsordenpunktet vedrørende EU’s
adfærdskodeks for våbeneksport, idet enkelte lande – med henvisning til DER-
konklusionerne fra december 2004 – har fremført, at en formel rådsbeslutning vedrørende
EU’s adfærdskodeks for våbeneksport først bør tages i forbindelse med en ophævelse af
EU’s våbenembargo mod Kina. Formandskabet har på den baggrund valgt at sætte spørgs-
målet om en embargoophævelse på dagsordenen.
EU’s politiske vilje til en beslutning om ophævelse af våbenembargoen blev understreget i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2004. Ophævelsen er knyttet til revisio-
nen af EU’s adfærdskodeks for våbeneksport, hensynet til allieredes interesser samt menne-
skerettighedssituationen i Kina. Endvidere understreges eksplicit, at en ophævelse ikke bør
føre til en destabiliserende stigning i EU’s våbeneksport til Kina.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med dagsordenpunktet er at drøfte mulighederne for en ophævelse af våbenem-
bargoen mod Kina.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har i EU-drøftelserne om en eventuel ophævelse af våbenembargoen mod Kina
handlet inden for rammerne af den beslutning V 82, som Folketinget vedtog i forbindelse
med forespørgsel F 47 den 31. marts 2004. I V 82 støtter Folketinget den fortsatte udbyg-
ning af Danmarks og EU’s forhold til Kina. Folketinget konstaterer, at de politiske, økono-
miske og handelsmæssige bånd skal styrkes, samtidig med at dialogen og samarbejdet om
fremskridt på menneskerettighedsområdet udbygges, herunder i en eventuel sammenhæng
med en eventuel ophævelse af EU’s våbenembargo.
Regeringen vil fortsat i overensstemmelse med V 82 arbejde for, at en eventuel ophævelse
finder sted under de rette vilkår, det vil sige på grundlag af udviklingen på menneskeret-
tighedsområdet i Kina; hensynet til allieredes interesser; samt en styrkelse af EU’s adfærds-
kodeks for våbeneksport. Alle elementer vil sammen med ønsket om en fælles europæisk
udenrigspolitik udgøre grundlaget for regeringens beslutning i sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Selvom nogle lande må forventes at støtte en ophævelse af våbenembargoen, er der ikke no-
get i den nuværende situation, der tilsiger, at en løsning skulle kunne findes. Således har de
lande, som blokerer for en ophævelse af embargoen, ikke udsendt nye signaler. Spørgsmålet
om ophævelse af våbenembargoen mod Kina forekommer derfor hovedsageligt at være ble-
vet sat på dagsordenen, fordi enkelte lande opfatter dette som en forudsætning for at gøre
EU’s adfærdskodeks for våbeneksport juridisk forpligtende. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at der næppe for indeværende tegner sig en konsensus for ophævelse af embargoen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, senest på udvalgsmødet den
18. marts 2005 forud for Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0022.png
22
10. (Evt.) EU’s adfærdskodeks for våbeneksport
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.
- 14. juni 2005. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Der er principiel enighed om at give EU’s reviderede adfærdskodeks for våbeneksport juridisk forpligtende
karakter gennem vedtagelse af en Fælles Holdning om teksten hertil. Udkastet ventes forelagt til vedtagelse
på et kommende rådsmøde, eventuelt den 11. – 12. december 2006. Det er dog muligt, at formandskabet
vælger at udsætte behandlingen, idet vedtagelsen af enkelte lande kædes sammen med ophævelse af EU’s vå-
benembargo mod Kina.
2. Baggrund
EU’s adfærdskodeks for våbeneksport er vedtaget ved en erklæring fra Rådet i 1998. Kodek-
sen har til formål at sætte høje fælles standarder, som betragtes som et minimum for forvalt-
ning og tilbageholdenhed i forbindelse med overførsel af konventionelle våben i alle med-
lemsstaterne, og at udbygge udvekslingen af relevante oplysninger med henblik på større
gennemsigtighed.
På baggrund af medlemsstaternes erfaringer med anvendelsen af kodeksen påbegyndtes i
2004 en gennemgang af kodeksen med henblik på forbedringer. Der opnåedes i juni 2005
principiel enighed om både de substansmæssige forbedringer og om at gøre kodeksen juri-
disk forpligtende for medlemsstaterne gennem vedtagelse af en Fælles Holdning. Dog bloke-
rede et land for formel vedtagelse af den fælles holdning med henvisning til, at man anså
vedtagelsen afhængig af ophævelse af EU’s våbenembargo mod Kina.
Udkastet ventes forelagt til vedtagelse på et kommende rådsmøde, eventuelt den 11. – 12.
december 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om den Europæiske Union (TEU) artikel 15 (Fælles Holdning).
4. Nærhedsprincippet
Såfremt man ønsker juridisk at forpligte medlemsstaterne til at efterleve adfærdskodeksen, er
man nødt til at lave et fælles instrument. Derfor er nærhedsprincippet overholdt.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at give EU’s adfærdskodeks for våbeneksport juridisk forpligtende
karakter.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0023.png
23
Adfærdskodeksen implementeres allerede i dag i henhold til national lovgivning i medlems-
staterne, i Danmark våbenloven under Justitsministeriets ressort. De foreslåede tilføjelser til
den nuværende tekst, som ligger på linie med dansk restriktiv praksis vedrørende våbenek-
sport, og forslaget om at gøre kodeksen juridisk forpligtende gennem vedtagelse af en Fælles
Holdning vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man lagt vægt på at styrke adfærdskodeksen og gøre den så forpligtende
som muligt, og herunder støttet vedtagelse i form af en Fælles Holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er konstateret bred opbakning til forslaget om at gøre adfærdskodeksen juridisk forplig-
tende gennem vedtagelse af en Fælles Holdning. Enkelte lande har imidlertid med henvis-
ning til DER-konklusionerne fra december 2004 fremført, at en formel rådsbeslutning først
bør tages i forbindelse med en ophævelse af EU’s våbenembargo mod Kina. Der er for in-
deværende ikke tegn på, at disse lande skulle have ændret holdning. Af samme grund er det
muligt, at formandskabet vælger at udsætte vedtagelsen af en fælles holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13. - 14. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0024.png
24
11. 8. revision af tidligere rådsbeslutning vedr. mekanisme til fællesfinansiering af
EU’s militære operationer (ATHENA)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage en revideret retsakt vedrørende ATHENA-mekanismen, som anvendes i forbindelse
med administration af finansieringen af EU's fællesomkostninger til operationer, der har indvirkning på
militær- eller forsvarsområdet. Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i vedtagelsen af rets-
akten.
2. Baggrund
ATHENA-mekanismen blev vedtaget med rådsbeslutning (2004/197/CFSP) af 23. februar
2004. Det fastlægges i artikel 2 i retsakten, at formålet med mekanismen er at administrere
finansiering af fællesomkostningerne til de af EU’s operationer, som har indvirkning på
forsvarsområdet. Af samme grund deltager Danmark ikke i ATHENA-mekanismen, jf.
forsvarsforbeholdet. I henhold til artikel 42 skal der foretages en gennemgang af ATHENA-
mekanismen efter hver afsluttet operation og senest med et interval på 18 måneder. Den
første gennemgang blev foretaget ved vedtagelse af rådsbeslutning den 24. januar 2005
(2005/68/CFSP).
3. Hjemmelsgrundlag
Den reviderede ATHENA-mekanisme er en retsakt med hjemmel i TEU art.13(3) og 28(3).
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På baggrund af erfaringer fra EU operationer (bl.a. EU Military operation in Bosnia and
Herzegovina (ALTHEA), EU Support to African Union Mission in Sudan (AMIS II) og
EUFOR RD Congo) har administratoren for ATHENA-mekanismen fremlagt forslag om at
revidere den foreliggende retsakt. Formålet med revisionen er at forbedre og effektivisere
fællesfinansiering af EU-operationer, der har indvirkning på militær- eller forsvarsområdet.
Dette gøres bl.a. ved at åbne for muligheden for at anvende ATHENA-mekanismen til sup-
plerende aktiviteter, der enten understøtter eller foretages inden for rammen af militære eller
forsvarsoperationer. Karakteren af ATHENA-mekanismen ændres således ikke af revisio-
nen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i ATHENA-mekanismen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har umiddelbart ingen konsekvenser herfor.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i den reviderede retsakt vedr.
ATHENA-mekanismen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU landene er delt i holdningen til revisionen af ATHENA. Den ene gruppe af lande er po-
sitivt stemt over for muligheden for at anvende ATHENA-mekanismen til supplerende akti-
viteter, der enten understøtter eller foretages inden for rammen af militære eller forsvarsope-
rationer, mens den anden gruppe af lande ikke ønsker øget fællesfinansiering.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-medlemsstaternes regeringers beslutning vedr. privilegier og immuniteter for ATHENA-
mekanismen for finansiering af militære krisestyringsoperationer blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet den 26.-27. april 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0026.png
26
12. EU’s Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende Formandskabets fremskridtsrapport om udviklingen inden for EU’s Sikkerheds-
og Forsvarspolitik i andet halvår af 2006. Rapporten indeholder også mandat for det kommende tyske
formandskab. Danmark vil i lighed med tidligere år erindre om forsvarsforbeholdet.
2. Baggrund
Hvert formandskab fremlægger ved sin afslutning en rapport om udviklingen inden for
ESDP. Endvidere udarbejdes et mandat for det kommende formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet ventes udenrigsministrene at godkende formandskabets fremskridtsrapport
om ESDP, ligesom den også ventes forelagt Det Europæiske Råd den 14.-15. december
2006. Rapporten redegør for de opnåede fremskridt i indeværende formandskabsperiode i
andet halvår af 2006 og danner grundlag for arbejdet under det kommende tyske formand-
skab.
Under det nuværende formandskab har ESDP’en fortsat sin udvikling.
På kapacitetssiden er EU’s evne til hurtigt at kunne indsætte militære styrker og civile bidrag
i konfliktområder styrket. På det militære område har fokus særligt været på udviklingen af
EU’s kampgrupper, som vil blive erklæret fuldt operative fra 1. januar 2007. Herefter vil EU
til enhver tid have to kampgrupper klar til indsættelse med kort varsel. På det civile område
er der ligeledes blevet arbejdet med at forberede og træne civile krisestyringseksperter (ob-
servatører, politifolk og retsstatseksperter). Med udgangen af året vil EU have en pulje på ca.
100 civile eksperter, som kan udsendes med blot fem dages varsel. Danmark bidrager med ni
af de ca. 100 civile eksperter.
På missionssiden har fokus især været på forberedelsen af et eventuelt civilt ESDP-
engagement i Kosovo samt indledningsvise drøftelser om en eventuel civil ESDP-mission i
Afghanistan. Derudover har fokus naturligt været koncentreret om EU’s øvrige aktuelle
ESDP-missioner. EU er fortsat aktivt til stede med ESDP-missioner på Balkan, i Mellem-
østen og i Afrika og Asien.
For så vidt angår EU’s militære engagement i Bosnien-Hercegovina (operation Althea) er der
aktuelle overvejelser om at neddrosle EU’s operation på ca. 7000 mand. Det kan ikke ude-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
lukkes, at Rådet vil drøfte en gradvis neddrosling på rådsmødet i december eller på et råds-
møde umiddelbart herefter. Danmark deltager ikke i operation Althea som følge af forsvars-
forbeholdet.
Under det finske formandskab har man ligeledes arbejdet med at fremme EU’s støtte til
styrkelse af Afrikas evne til at forebygge, håndtere og løse konflikter, ligesom der er vedtaget
rådskonklusioner om vigtigheden af at integrere og tage hensyn til menneskerettigheder samt
kønsaspekter og ligestilling i forbindelse med gennemførelse af EU’s krisestyringsoperatio-
ner.
Der er også blevet arbejdet videre med civil-militær koordination. Arbejdet vil blive fortsat
under det tyske formandskab med særligt fokus på at styrke samarbejdet med andre interna-
tionale aktører, herunder FN, NATO og USA.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen ventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesmiljøet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det naturligt, at der i ESDP-rapporten opnås et ligevægtigt fokus i relation
til de civile og militære dele af ESDP.
Regeringen har støttet det finske formandskabs bestræbelser på at sikre øget koordination
mellem civile og militære midler inden for ESDP, herunder et styrket samarbejde med andre
internationale aktører som f.eks. FN og NATO.
Regeringen har endvidere arbejdet for, at menneskerettigheds- og kønsaspekter i højere grad
indarbejdes som element i planlægningen og udførelsen af konkrete ESDP-missioner.
Disse prioriteter ventes fastholdt af det kommende tyske formandskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være enighed om rapporten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Tilsvarende formandskabsrapporter om udviklingen inden for ESDP har tidligere været fo-
relagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. maj 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0028.png
28
13. Forslag til Rådets forordning om finansielle bidrag fra Fællesskabet til Den In-
ternationale Fond for Irland (2007-2010)
KOM (2006) 0564
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. oktober 2006 fremlagt forslag til rådsforordning om Fællesskabets finansielle
bidrag til Den Internationale Fond for Irland med afsættelse af i alt 60 mio. euro (løbende priser) i perioden
2007-2010. Forslaget er en udmøntning af aftalen på DER i december 2005. Forslaget udgør en fortsættel-
se af Fællesskabets nuværende bidrag til fonden indtil dens planlagte ophør med udgangen af 2010. Der
forventes generel opbakning til forslaget i Rådet jf. aftalen på DER i december 2005.
2. Baggrund
Den Internationale Fond for Irland (herefter ’fonden’) blev i oprettet i 1986 som del af den
anglo-irske fredsaftale med det formål at bidrage til samarbejde mellem Irland og Nordirland
’til fremme af økonomisk og social udvikling i de områder af de to dele af Irland, som har
lidt mest under konsekvenserne af ustabiliteten.’
Fonden var oprindeligt finansieret af USA samt enkelte andre lande. Fællesskabet har imid-
lertid siden 1989 bidraget finansielt til fonden med årlige bidrag på hhv. 15 mio. euro (1989-
1994), 20 mio. euro (1995-1997), 17 mio. euro (1998-1999) og 15 mio. euro (2000-2006).
Fællesskabets finansielle bidrag til fonden udgør for indeværende ca. 48 % af de samlede
årlige finansielle bidrag til fonden.
På baggrund af fondens egen analyse af fondens strukturer og prioriteter forventes fonden at
ophøre med udgangen af 2010, hvorfor der er udarbejdet en strategi for fondens afsluttende
aktiviteter i perioden 2007-2010.
Det Europæiske Råd opfordrede i december 2005 (DER-konklusionernes punkt 26) Kom-
missionen til at tage de nødvendige skridt for at sikre fællesskabets fortsatte finansielle bidrag
til fondens arbejde frem mod fondens ophør med udgangen af 2010. Der blev ikke fastlagt
nogen udgiftsramme.
Den nugældende forordning for Fællesskabets finansielle bidrag til fonden udløber med ud-
gangen af 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på EF-traktatens artikel 308, hvorefter Rådet træffer afgørelse med en-
stemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Kommissionen har den 16. oktober 2006 fremlagt forslag til en rådsforordning om Fælles-
skabets finansielle bidrag til Den Internationale Fond for Irland med ikrafttrædelse pr. 1.
januar 2007 og med gyldighed indtil og med udgangen af 2010. Med forordningen foreslås
afsat i alt 60 mio. euro i bidrag til fonden fordelt på fire årlige udbetalinger af 15 mio. euro
(løbende priser). Udgifterne finansieres under budgetloftet for kategori 1a for vækst og be-
skæftigelse.
Formålet med forordningen er at sikre Fællesskabets fortsatte bidrag til fondens arbejde for
fremme af kontakt, dialog og forsoning mellem nationalister og unionister i hele Irland samt
at fremme den økonomiske og sociale udvikling af de to samfund.
Det fremgår bl.a. af forslaget (artikel 2), at fonden ved anvendelse af midlerne skal bidrage til
at komplementere de aktiviteter, der finansieres inden for rammerne af strukturfondene, og
herunder navnlig det såkaldte PEACE-program. Prioriteterne for fondens indsats er genop-
bygning af fattige områder, kapacitetsopbygning og økonomisk udvikling.
Det fremgår i øvrigt (artikel 6), at fonden senest den 30. juni 2008 skal fremlægge strategi til
Kommissionen for ophøret af fondens aktiviteter med udgangen af 2010. Manglende efter-
levelse af dette medfører afbrydelse af udbetalinger til fonden.
Det fastlægges derudover (artikel 7), at de årlige udbetalinger til fonden skal falde i tre rater i
form af
dels
to forudbetalinger af hver 40 % ved hhv. Kommissionens modtagelse af fondens
tilsagn om overholdelse af alle forpligtelser for udbetaling af bidrag som fastsat i forordnin-
gen samt 6 måneder herefter,
dels
en efterbetaling af de resterende 20 % ved Kommissionens
modtagelse af fondens årlige aktivitetsrapport og reviderede årsregnskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal i medfør af EF-traktatens artikel 308 afgive udtalelse om forslaget.
Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en udgift på 60 mio. euro på EU’s budget fra 2007-2010 (løbende pri-
ser). Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til ca. 9 mio. kr.
Forslaget vurderes i øvrigt ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget skal ikke i ekstern høring blandt organisationer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Regeringen kan tilslutte sig vedtagelse af programmet, da der er tale om en udmøntning af
konklusion nr. 26 fra DER i december 2005. Set i lyset af det eksisterende PEACE-program
kan en lavere udgiftsramme end de 60 mio. euro også støttes fra dansk side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til forslaget i Rådet, idet forslaget følger af konklu-
sion nr. 26 fra DER i december 2005, og idet der er tale om bidrag til fondens sidste periode.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0031.png
31
14. Nybeskikkelse af Regionsudvalget for perioden 2007-2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den danske kommunalreform medfører ændringer i opgave- og kompetencefordelingen mellem kommuner og
de nye regioner. Dette udgør en passende anledning til at genoverveje den hidtidige fordeling af de 9 danske
medlemmer af Regionsudvalget. De kommunale parter (Kommunernes Landsforening og Danske Regioner)
har indgået en intern aftale om pr. 1. januar 2007 at ændre den hidtidige 5-4 fordeling til en 6-3 fordeling i
kommunernes favør.
2. Baggrund
I henhold til EF-traktatens artikel 263 beskikkes Regionsudvalgets medlemmer for en perio-
de af fire år efter indstilling fra medlemsstaterne. Rådet vedtager med kvalificeret flertal den
liste over medlemmer, der er udarbejdet i overensstemmelse med hver medlemsstats indstil-
ling.
Regionsudvalgets 3. mandatperiode udløb den 25. januar 2006. I den sammenhæng skulle
Danmark til vedtagelse i Rådet den 12. december 2005 indstille nye danske medlemmer og
suppleanter til Regionsudvalgets 4. mandatperiode, der løber frem til den 25. januar 2010.
Danmark havde imidlertid det praktiske problem ved beskikkelsen af Regionsudvalget, at der
blev afholdt valg til kommunalbestyrelser og regionsråd den 15. november 2005, hvorfor de
organer, der skulle fremsætte forslag til regeringen om indstillingen af nye medlemmer, først
blev konstitueret i foråret 2006.
Dette var dog ikke et nyt problem. Ved tidligere udnævnelser til Regionsudvalget har man
derfor fra dansk side midlertidigt genudnævnt de siddende medlemmer for i det følgende
forår at udnævne de nye medlemmer af Regionsudvalget. Denne løsning blev også anvendt
ved nybeskikkelsen til Regionsudvalgets 4. mandatperiode. Mandatperioden for de siddende
kommunalbestyrelser og amtsråd gælder frem til 1. januar 2007. De kommunale parter blev
på den baggrund enige om at genudnævne de siddende medlemmer af Regionsudvalget frem
til 1. januar 2007. Det blev aftalt, at såfremt de kommunale parter efter konstitueringen af de
styrende organer i foråret 2006 måtte ønske at ændre medlemssammensætningen inden for
rammerne af den gældende fordeling af danske medlemmer, ville dette kunne ske efter an-
modning.
Udnævnelsen af danske medlemmer for perioden 2006-2010 adskiller sig dog fra tidligere
perioder, idet der er tale om den første nybeskikkelse efter den danske kommunalreform.
Som følge af dette og den ændrede opgave- og kompetencefordeling mellem de kommunale
parter fandt Indenrigsministeriet det hensigtsmæssigt at ændre den gældende fordeling af de
danske pladser i Regionsvalget. Udenrigsministeriet oplyste de kommunale parter herom i
forbindelse med den midlertidige genudnævnelse af de siddende danske medlemmer i de-
cember 2005. De kommunale parter indvilligede i at indgå en intern aftale om en ny forde-
ling af de danske pladser i Regionsudvalget, som afspejler de ændrede kommunale strukturer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget er EF-traktatens artikel 263 om Regionsudvalgets sammensætning og
beskikkelse.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Danmark har 9 medlemmer af Regionsudvalget. Efter den gældende 4-4-1 fordeling af plad-
serne har Kommunernes Landsforening 4 medlemmer, Danske Regioner 4 medlemmer samt
København og Frederiksberg Amtskommuner 1 medlem. Idet København og Frederiksberg
Amtskommuner i forbindelse med kommunalreformen bliver medlemmer af Kommunernes
Landsforening er der reelt tale om en 5-4 fordeling af pladserne i kommunernes favør.
De medlemmer, der beskikkes for perioden 2007-2010, bliver de første, der udnævnes efter
vedtagelsen af den nye kommunalreform. Beskikkelsen udgør derfor en passende anledning
til at genoverveje den hidtidige fordeling af de danske pladser i Regionsudvalget med henblik
på at sikre en bedre afspejling af den faktiske opgave- og kompetencefordeling mellem de
kommunale parter.
Kommunernes Landsforening og Danske Regioner har derfor på opfordring af regeringen
indgået en intern aftale om en ny fordeling af de danske pladser i Regionsudvalget. Aftalen
indebærer, at kommunerne tildeles 6 pladser i Regionsudvalget, mens regionerne tildeles 3
pladser. Denne fordeling vil gælde fra og med 1. januar 2007 og indtil udløbet af Regionsud-
valgets 4. mandatperiode d. 25. januar 2010.
En liste med navnene på de danske medlemmer af Regionsudvalget fra og med 1. januar
2007 er vedlagt i anneks 1.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om nybeskikkelsen af medlemmer af Regionsudval-
get.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
9. Høring
De relevante organisationer i form af Kommunernes Landsforening og Danske Regioner
blev i november 2005 opfordret til at indgå en intern aftale om en ny fordeling af de danske
pladser i Regionsudvalget fra 1. januar 2007 og indtil udløbet af den 4. mandatperiode den
25. januar 2010.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Regeringen finder det i lyset af den ændrede kommunale struktur i Danmark hensigtsmæssigt
at ændre den hidtidige fordeling af de danske pladser i Regionsudvalget i overensstemmelse
med den interne aftale, der er indgået mellem Kommunernes Landsforening og Danske Re-
gioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Overvejelser om andre landes holdninger er ikke relevant, idet det er op til de enkelte lande
at indstille egne medlemmer af Regionsudvalget, jf. artikel 263 i EF-traktaten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0034.png
34
Anneks 1: Danske medlemmer af og suppleanter til Regionsudvalget fra og med 1.
januar 2007
Medlemmer:
Bo ANDERSEN
Formand for sammenlægningsudvalget, Faaborg-Midtfyn Kommune (V).
Knud ANDERSEN
Regionsrådsmedlem, Region Hovedstaden (V).
Per BØDKER ANDERSEN
Formand for sammenlægningsudvalget, Kolding Kommune (A).
Mona HEIBERG
Borgerrepræsentant, Københavns Kommune (A).
Henning JENSEN
Formand for sammenlægningsudvalget, Næstved Kommune (A).
Helene LUND
Medlem af sammenlægningskommune, Furesø Kommune (F).
Henrik Ringbæk MADSEN
Regionsrådsmedlem, Region Nordjylland (A).
Eva NEJSTGAARD
Borgmester, Allerød Kommune (C).
Karsten Uno PETERSEN
Regionsrådsmedlem, Region Syddanmark (A).
Suppleanter:
Bjørn DAHL
Medlem af sammenlægningsudvalget, Roskilde Kommune (V).
Lykke DEBOIS
Regionsrådsmedlem, Region Syddanmark (F).
Jens Christian GJESING
Medlem af sammenlægningsudvalget, Haderslev Kommune (A).
Jens Arne HEDEGAARD
Medlem af sammenlægningsudvalget, Brønderslev-Dronninglund Kommune (V).
Anna Margrethe KAALUND
Medlem af sammenlægningsudvalget, Viborg Kommune (C).
Bent LARSEN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Regionsrådsmedlem, Region Hovedstaden (V).
Tove LARSEN
Formand for sammenlægningsudvalget, Aabenraa Kommune (A).
Erik NIELSEN
Borgmester, Rødovre Kommune (A).
Søren SALLING
Regionsrådsmedlem, Region Syddanmark (C).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0036.png
36
15. Finansielt instrument til fremme af samarbejdet med industrialiserede og andre
højindkomstlande og territorier
KOM-dokument (2006) 0145 (Asia)
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes søgt politisk opbakning til en løsning med Europa-Parlamentet i første læsning om forordning
om fremme af samarbejdet med industrialiserede og andre højindkomstlande og territorier. Det finske for-
mandskab fremlagde den 28. juni 2006 et tekstforslag til et finansielt instrument til fremme af samarbejdet
med industrialiserede og andre højindkomstlande og territorier. Forslaget afløser en eksisterende forordning om
fremme af samarbejdet med industrialiserede lande i Nordamerika, Fjernøsten og Australasien. Efter forstå-
else mellem Rådets formandskab, Europakommissionen og Europa-Parlamentet er det samtidig sikret, at
det fastholdes som en selvstændig forordning og ikke sammenlægges med det finansielle instrument for udvik-
lingssamarbejde.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 28. juni 2006 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om et finansieringsinstrument for fremme af samarbejdet med industrialiserede og
andre højindkomstlande og territorier. Forslaget er et af de finansielle instrumenter for Fæl-
lesskabets eksterne assistance under EU-budgettets part 4 om eksterne relationer som led i
udmøntning af de finansielle perspektiver for EU for perioden 2007-2013. Forslaget er en
videreudvikling af en eksisterende forordning om fremme af samarbejde med industrialisere-
de lande i Nordamerika, Fjernøsten og Australasien (USA, Canada, Japan, Sydkorea, Austra-
lien og New Zealand). Forslaget udvider kredsen af mulige samarbejdspartnere blandt indu-
strialiserede og andre højindkomstlande og territorier fra seks til sytten (Australien, Bahrain,
Brunei, Canada, Taiwan, Hong Kong, Japan, Sydkorea, Kuwait, Macao, New Zealand,
Oman, Qatar, Saudiarabien, Singapore, De Forenede Arabiske Emirater og USA).
Oprindeligt var forslaget en del af et forslag til et samlet instrument kaldet Development
Cooperation and Economic Cooperation Instrument (DCECI), foreslået for Europa-
Parlamentet i september 2004. På forslag af Europa-Parlamentet blev samarbejdet med indu-
strialiserede og andre højindkomstlande og territorier udskilt. Dette område udgjorde kun ca.
1 procent af det samlede DCECI, og Europaparlamentet og mange medlemslande fandt, at
det var grundlæggende til skade for EU’s udviklingspolitik at sammenblande formålene for
udviklingsbistand med økonomisk samarbejde med industrialiserede lande. Endvidere blev
der fra DCECI udskilt et selvstændigt instrument for støtte til demokrati og menneskeret-
tigheder.
Forslaget er en del af den samlede pakke af nye eksterne finansielle instrumenter, der skal
træde i kraft pr. 1. januar 2007. Kommissionen har herudover, som del af sit samlede forslag
om ekstern bistand, fremlagt forslag om et førtiltrædelsesinstrument, et naboskabsinstru-
ment, samt et stabilitetsinstrument. Den legale basis for humanitær bistand og for makrofi-
nansiel bistand er foreslået opretholdt efter de gældende retningslinjer. Der er siden fremlagt
forslag om et instrument for nukleare projekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
En lang række ad hoc prægede tematiske eller geografisk afgrænsede forordninger vil blive
ophævet og erstattet af de nye instrumenter for ekstern bistand. Baggrunden herfor var øn-
sket om forenkling og effektivisering af de gældende regler.
Den eksisterende forordning til fremme af samarbejde med industrialiserede lande i Nord-
amerika, Fjernøsten og Australasien ophæves i samme forbindelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på TEF art 181a (2). Forslaget behandles i fælles beslutningstagen mel-
lem Europa-Parlamentet og Rådet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forordningen skal regulere støtten til fremme af samarbejdet med industrialiserede og andre
højindkomstlande og territorier. Denne forordning er efter aftale med Europa-Parlamentet
udskilt som en selvstændig forordning.
Forslaget udvider kredsen af mulige samarbejdspartnere blandt industrialiserede og andre
højindkomstlande og territorier fra seks til sytten (Australien, Bahrain, Brunei, Canada, Tai-
wan, Hong Kong, Japan, Sydkorea, Kuwait, Macao, New Zealand, Oman, Qatar, Saudiarabi-
en, Singapore, De Forenede Arabiske Emirater og USA). Forordningen skal bidrage til at
støtte økonomisk, kommerciel, akademisk, kulturel og andre former for udveksling og dialog
mellem EU og de omfattede lande og territorier. Der lægges i instrumentet særskilt vægt på
samarbejde indenfor forskning, uddannelse, energi, transport og miljø samt mellemfolkelige
aktiviteter. Formålet er at fremme EU-landenes interesser ved at styrke relationerne med
disse industrialiserede og andre højindkomstlande og territorier, som ofte er vigtige partnere
for EU både politisk og kommercielt herunder i multilaterale fora.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets komité for international handel har 22. november 2006 tiltrådt udval-
gets rapporteurs rapport om ICI.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget.
Kommissionen har foreslået en samlet økonomisk ramme på 172 mio. Euro for perioden
2007-2013. Det er en stigning på ca. 60 mio. Euro i forhold til den eksisterende forordnings
ramme. Stigningen skyldes primært udvidelsen af antallet af lande og territorier fra seks til
sytten samt en udvidelse af samarbejdet med de oprindelige seks lande. Den danske bidrags-
andel til EU budgettet udgør 2% svarende til statslig udgift på ca. 25,5 mio. kr. (ved kurs
745,72) for perioden 2007-2013. Forslaget skønnes ikke at have konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0038.png
38
9. Høring
De oprindelige forordningsforslag indeholdende såvel udviklingssamarbejdet, menneskeret-
tighedsområdet og samarbejdet med højindkomstlandene blev sendt i høring hos flere
NGO’er efter fremlæggelsen i 2004.
Den danske EU-NGO platform
har givet udtryk for følgende:
”Mht. instrumenterne har vi en væsentlig indvending. Vi synes ikke, at det er hensigtsmæs-
sigt, at der er ét instrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde i øvrigt, da
det er to vidt forskellige målgrupper. Vi synes, der bør være to separate instrumenter: et for
udviklingssamarbejde og et for økonomisk samarbejde i øvrigt. Vi mener, at instrumentet for
udviklingssamarbejde skal være klart forankret i Artikel 179 i EU traktaten. En yderligere
fordel ved at have et separat instrument for udviklingssamarbejde ville være, at man også
kunne inkludere samarbejdet med AVS-landene under Cotonou-aftalen.
Vi har noteret os, at EU-parlamentet har den samme indvending, hvilket senest er kommet
til udtryk i januar i forbindelse med diskussionen af Mitchell-rapporten i udviklingskomite-
en.”
Røde Kors
har gennem EU-platformen tilkendegivet, at det er problematisk, at der ikke
længere er nogen reference til menneskerettigheder. Hvert instrument har retningsliner, men
det er ikke klart hvilke sektorer og geografiske områder, der er omfattet. Det skal være et
krav at disse skal være meget specifikke både mht. sektor og geografi for derigennem at sik-
re, at der stadig bruges penge på fattigdomsreduktion og ikke kun på sikkerhed og terroris-
me. Der gøres i høringssvaret opmærksom på at Europa-Parlamentet fremover får en svage-
re rolle ift. hvor og hvordan EU skal støtte. Det kan gøre det svært for NGO'er at få indfly-
delse på prioriteterne, da det er svært at lobbye overfor Kommissionen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har oplyst at have drøftet forslagene sammen med partnere i
netværket Eurostep. Resultatet af drøftelserne er udmøntet i et notat, der er fremsendt som
MS's svar i høringen. Notatet har titlen ” Briefing on the Draft Regulation on Development
Co-operation and Economic Co-operation. A blank cheque for the European Commission?
(September 2004)”.
Det anføres i notatet, at Eurosteps bemærkninger er baseret på et foreløbigt udkast til for-
ordningsforslaget. Eurostep opfordrer Europa-Parlamentet til at forkaste forordningsforsla-
get. Eurostep anfører, at hovedproblemerne er, at der ikke længere vil være en identificerbar
EU udviklingspolitik. At forordningsforslagene vil gøre indgreb i Europa- Parlamentets
magt. At forordningsforslagene strider mod EU forfatningstraktaten og underminerer dens
troværdighed. At forordningsforslagene bringer bestræbelserne på at forstærke Europas bi-
drag til opfyldelse af årtusindemålsætningen (MDG) i fare.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på en forenkling af de finansielle instrumenter. Regeringen er indstil-
let på som led i de finansielle perspektiver at medvirke til vedtagelse af retsgrundlag for den
del af Fællesskabets samarbejde med tredjelande på det økonomiske, finansielle og tekniske
område, der finansieres over budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den nye forordning for fremme af samarbejdet med industrialiserede og andre højindkomst-
lande og territorier har opnået bred støtte fra medlemslandene.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Derimod har Folketingets
Europaudvalg modtaget et grundnotat af 3. november 2004 om Kommissionens forslag til
de nye eksterne finansielle instrumenter under Dagsorden 2007. Heri indgik et notat om det
daværende samlede instrumentet for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
327257_0040.png
40
16. Revisionsrettens rapport om evaluering af strukturfondenes mål 1 og 3-
programmer (1994-1999)
DOK 12863/06
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes vedtaget rådskonklusioner, som støtter konklusionerne og anbefalingerne i Revisionsrettens
rapport om mål 1 og 3-programmerne i perioden 1994-1999, som blev fremlagt den 20. september 2006.
2. Baggrund
Revisionsretten fremlagde den 20. september 2006 sin evalueringsrapport om anvendelsen af
strukturfondsmidlerne under mål 1 og 3-programmerne i perioden 1994-1999. Rapporten
blev vedtaget af Revisionsretten den 20. juli 2006 og var forinden blevet forelagt Kommissi-
onen for så vidt angår rapportens foreløbige konklusioner og anbefalinger.
Rapporten indeholder en række kritikpunkter af Kommissionens evaluering af anvendelsen
af strukturfondsmidlerne under mål 1 og 3-programmerne for perioden 1994-1999 og anbe-
faler bl.a. bedre statistiske konsekvensvurderinger samt mere fokuserede forundersøgelser til
grund for Kommissionens fremtidige evalueringsrapporter. Der er særligt behov for, at
Kommissionens fremtidige evalueringsrapporter er i stand til at dokumentere de konkrete
økonomiske effekter af strukturfondsmidlerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget er EF-traktatens artikel 248 (4), hvorefter Revisionsretten foruden de
almindelige årsberetninger bl.a. også fremkommer med særberetninger til særlige spørgsmål.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådskonklusionerne forventes at støtte konklusionerne i Revisionsrettens rapport, herunder
anbefalingerne til forbedring af Kommissionens fremtidige evalueringer af anvendelsen af
strukturfondsmidlerne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
Forslaget skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil kunne tilslutte sig konklusioner, som støtter konklusionerne og anbefalinger-
ne i Revisionsrettens rapport.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Evalueringsrapporten er blevet drøftet i arbejdsgruppen for strukturfonde d. 23. november
2006, hvor der var bred opbakning til rapportens konklusioner og anbefalinger. Der forven-
tes derfor bred tilslutning i Rådet til konklusionerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.