Europaudvalget 2006-07
2774 - landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
331705_0001.png
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Den 6. december 2006
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Landbrug og fiskeri) den 19.-21. december 2005
6.
Forslag til Formandskabets konklusioner vedrørende en strategi for Fællesska-
bets dyresundhedspolitik 2007-2013
Vedtagelse af formandskabs konklusioner
side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
331705_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE
(Landbrug og Fiskeri) den 19.-21. december 2006
1. Forslag til Formandskabets konklusioner vedrørende en strategi for Fælles-
skabets dyresundhedspolitik 2007-2013
DS 846/06
Resumé
Det tidligere østrigske og nuværende finske formandskab gennemførte i samarbejde med Kommis-
sionen den 7. november 2007 en konference om udviklingen af en strategi for Fællesskabets dyre-
sundhedspolitik for årene 2007-2013.
Formandskabet ønsker med konklusionerne at opridse rammerne for Fællesskabets fremtidige dy-
resundhedspolitik.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget.
Baggrund
Formandskabet har med dokument DS 846/06 af 27. november 2006 fremsat forslag om Formand-
skabs konklusioner vedrørende en strategi for Fællesskabets dyresundhedspolitik 2007-2013.
Dokumentet er oversendt fra Rådet til Danmarks faste repræsentation ved EU den 27. november
2006.
Formandskabet ønsker med konklusionerne at opridse rammerne for Fællesskabets fremtidige dyre-
sundhedspolitik.
Nærhedsprincippet
Vedtagelse af formandskabs konklusioner er ikke en retsakt. Nærhedsprincippet er derfor ikke rele-
vant.
Formål og indhold
Baggrund for forslaget til konklusioner er, at det tidligere østrigske og nuværende finske formand-
skab i samarbejde med Kommissionen den 7. november 2006 afholdte en konference om udviklin-
gen af en strategi for Fællesskabets dyresundhedspolitik for årene 2007-2013.
Konferencen drøftede nogle af aspekterne af den evaluering af Fællesskabets dyresundhedspolitik
for årene 1995-2004, som Kommissionen har fået et eksternt konsortium til at gennemføre. Evalue-
ringsrapporten blev offentliggjort i juli 2006.
Konferencen drøftede bl.a.: Udfordringer til en fremtidig dyresundhedspolitik. Muligheden for at
skabe en bedre smittebeskyttelse på de enkelte bedrifter, bedre udryddelse og overvågning af syg-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
domme og kontrol med ulovlig indførsel af potentielt risikomateriale. De velfærds- og dyre-
sundhedsmæssige aspekter af lange transporter blev også drøftet. Foruden hvordan der sikres en
harmoniseret finansiel ramme for deling af udgifter og ansvar i forbindelse med udviklingen af en
fremtidig dyresundhedspolitik.
Formandskabets konklusioner slår bl.a. fast, at en fremtidig strategi for dyresundhed skal sikre ge-
nerel offentlig sundhed og dyrevelfærd. Dette skal ske i samspil med den eksisterende EU politik
inden for bl.a. landbrug, miljø, handel og det indre marked.
Lovgivning på området skal være styret af risikovurderinger og vurderinger af eksisterende regler.
Det må sikres, at større interessenter bliver inddraget i beslutninger om nye politikker. Herunder, at
der om nødvendigt bliver udviklet nye metoder til at dette kan ske.
Der skal fokuseres mere på at forhindre sygdomme, bl.a. ved at fremme foranstaltninger vedrørende
smittebeskyttelse hos de enkelte landmænd ved hjælp af støtte fra eksisterende fonde.
Tiltag til bekæmpelse af sygdomme skal tage højde for miljømæssige, handels- og dyrevelfærds-
mæssige aspekter. Vaccination kan finde anvendelse, hvor det skønnes nødvendigt. Bekæmpelses-
politikken skal gennemføres på en måde, så offentligheden får fuld indblik i de gennemførte tiltag.
Regler for import skal i højere grad fokusere på at vurdere risikoen ved at importere fra et pågæl-
dende land. Samarbejdet mellem ansvarlige myndigheder – herunder især ved at inddrage toldmyn-
dighederne – skal styrkes for at forhindre illegal import.
Der bør sikres specifik støtte til tredjelande for at hjælpe dem med at forbedre deres status på dyre-
sundhed, så denne kommer i overensstemmelse med EU-krav.
Muligheden for at give økonomisk kompensation i forbindelse med dyresygdomme skal gennemgås
med skyldig hensyn til EU´s begrænsede budget, internationale forpligtelser i forbindelse med stats-
støtte og behovet for at kompensere landmanden for tab som konsekvens af en given dyresygdom.
Der skal sikres, at der er de fornødne ressourcer til at forske i dyresundhed og dyrevelfærd. Herun-
der at EFSA kan udføre de nødvendige risiko vurderinger i forbindelse med udbrud af en given
husdyrsygdom.
Der lægges endvidere op til videre drøftelser vedrørende bl.a.:
Udvikling af regler for transport af dyr, der afbalancerer forholdet mellem på den ene side
en rimelig transporttid og på den anden side at undgå regler, der virker handelshindrende.
Fordele og ulemper ved at forhandle eksportbetingelser med 3. lande på fællesskabsniveau.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En yderligere tilpasning af EU-bestemmelser, så de i højere grad er i overensstemmelse med
retningslinjer og standarder fra OIE.
Behovet for at industrien bliver tilskyndet til at udvikle frivillige sundhedsklassifikationssy-
stemer
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om udkastet.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
Konsekvenser
Vedtagelse af Formandskabs konklusionerne har ikke umiddelbart statsfinansielle, lovgivnings-
mæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet berøres i sagens natur ikke af konklusionerne, men vil kunne styrkes ved en
gennemførelse af de omtalte foranstaltninger.
Eventuel senere udmøntning i relation til økonomisk kompensation i forbindelse med dyresygdom-
me vil kunne indebære udgiftskonsekvenser, som der i givet fald vil skulle tages særskilt stilling til.
Høring
Der er ikke foretaget høring.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til de fremlagte konklusioner.
Det er regeringens grundholdning, at sygdomsudbrud helt grundlæggende er en erhvervsrisiko, som
må dækkes af erhvervet. Endvidere skal økonomisk kompensation i forbindelse med dyresygdom-
me kun gives i særlige tilfælde med veterinære problemer. Støtten bør da være midlertidig og be-
grænset, og som udgangspunkt finde sted inden for det veterinære regelsæt.
Orientering om andre landes positioner
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4