Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0091 Bilag 2
Offentligt
367581_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. april 2007
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 78/855/EEC om nationale fusioner af aktieselskaber
samt ændring af Rådets direktiv 82/891/EEC om nationale spaltnin-
ger af aktieselskaber, for så vidt angår kravene til en vurderings-
mandsudtalelse i forbindelse hermed – KOM (2007) 91 endelig
Grundnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Kommissionens overordnede sigte med direktivet er, at det skal bidrage
til at nå et mål om at lette de administrative byrder i EU med 25 % inden
2012.
Forslaget er en del af en ”fast track action”-pakke, der udspringer af
Kommissionens ”Handlingsprogram for reduktion af administrative byr-
der i Den Europæiske Union” (KOM(2007)23). Handlingsprogrammet
indgår i strategien om bedre regulering og er ifølge Kommissionen af
stor betydning for opnåelse af målene i Lissabon Strategien fra marts
2000 om fremme af vækst og arbejde. Forslaget forventes på dagordenen
til vedtagelse under det tyske formandskab.
Hvis direktivet vedtages, vil det have lovgivningsmæssige konsekvenser,
idet det vil kræve en modifikation af de eksisterende krav om en vurde-
ringsmandsudtalelse i forbindelse med nationale fusioner og spaltninger.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 7. marts 2007 fremsat forslag til ændring af 3. og
6. selskabsdirektiv om nationale fusioner og spaltninger. Hjemmelsgrund-
laget til forslaget findes i artikel 44 i traktaten om oprettelse af Det Euro-
pæiske Fællesskab. Direktivet skal vedtages med kvalificeret flertal efter
den fælles beslutningsprocedure, jf. artikel 251.
Det bemærkes, at hvor fusionsdirektivets krav er obligatoriske for med-
lemsstaterne, skal spaltningsdirektivet kun gennemføres i det omfang,
medlemsstaterne tillader spaltning af aktieselskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
367581_0002.png
2/4
Konkret foreslår Kommissionen med direktivet at give aktionærer mulig-
hed for at fravælge vurderingsmandsudtalelsen vedrørende fusions- eller
spaltningsplanen, såfremt alle aktionærer giver samtykke hertil.
I det gældende fusionsdirektiv er der i artikel 10 et krav om, at der skal
udarbejdes en vurderingsmandsudtalelse. I spaltningsdirektivet er der en
tilsvarende bestemmelse i artikel 8, stk. 1 og 2. Dog har medlemsstaterne
mulighed for at tillade, at kravet ikke skal finde anvendelse, hvis samtlige
aktionærer i de selskaber, der deltager i spaltningen, giver afkald herpå,
jf. spaltningsdirektivets artikel 10. Danmark har ikke udnyttet denne mu-
lighed.
Ifølge forslaget vil der fremover gælde det samme krav om en vurde-
ringsmandsudtalelse for både nationale fusioner og nationale spaltninger,
som aktionærerne dog kollektivt kan fravælge.
Forslaget bringer dermed de omhandlede direktiver om nationale fusioner
og spaltninger i overensstemmelse med 10. selskabsdirektiv om grænse-
overskridende fusioner, hvor en sådan mulighed allerede findes. 10. sel-
skabsdirektiv er ved at blive gennemført i dansk ret.
Kommissionen har i forbindelse med forberedelsen af direktivforslaget
foretaget en høring af Kommissionens rådgivningsgruppe på området (the
Commission’s Advisory Group on Corporate Governance and Company
Law), der viste, at direktivernes gældende krav om en vurderingsmands-
udtalelse om fusionsplanen bliver opfattet som en unødvendig formalitet,
når samtlige aktionærer ikke finder en sådan nødvendig. Denne holdning
slog også igennem i forbindelse med vedtagelsen af 10. selskabsdirektiv.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Omkring 40 pct. af danske virksomheders administrative byrder kan rela-
teres til EU og den nationale implementering af EU-lovgivning, herunder
f.eks. i forbindelse med implementeringen af det indre marked. Regerin-
gens mål om at reducere byrderne med op til 25 pct. i 2010 gør det rele-
vant både at fokusere på byrder som følge af danske love og regler og
byrder afledt af EU-regulering. Kommissionen anfører, at målsætninger-
ne med de foranstaltninger, der skal træffes, er at lette de administrative
byrder for virksomhederne i EU. Dette kan ikke i tilstrækkelig grad opnås
ved national regulering, idet byrderne i sin tid blev pålagt ved et EU-
direktiv. EU-reguleringen vil i denne sammenhæng sikre, at alle nationale
fusioner og spaltninger i EU vil nyde gavn af den foreslåede administrati-
ve lettelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
367581_0003.png
3/4
Det er på denne baggrund regeringens foreløbige vurdering, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om en op-
hævelse af krav, der følger af de gældende EU-direktiver.
4.
Gældende dansk ret
Fusion mellem og spaltning af danske aktieselskaber er reguleret i aktiesel-
skabslovens kapitel 15.
Det følger af dette kapitels § 134 c, stk. 1-3, og § 136 c, stk. 1-3, at der i
forbindelse med fusion eller spaltning skal udarbejdes en vurderings-
mandsudtalelse om fusions- eller spaltningsplanen, herunder om fusions-
eller spaltningsvederlaget.
Vurderingsmandsudtalelsen er en skriftlig udtalelse til aktionærerne om
fusions- eller spaltningsplanen, der afgives af en eller flere af selskabet
uafhængige sagkyndige, som er udpeget eller godkendt af en retslig eller
administrativ myndighed. I Danmark er det typisk en statsautoriseret eller
registreret revisor, der afgiver vurderingsmandsudtalelsen. Udtalelsen
skal indeholde en erklæring om, hvorvidt vederlaget for aktierne i det op-
hørende/indskydende selskab er rimeligt og sagligt begrundet.
Direktivet vil medføre ændring af de danske regler, idet det vil være nød-
vendigt at modificere de krav, der gør sig gældende for så vidt angår vur-
deringsmandsudtalelsen, således at aktionærerne fremover kollektivt vil
kunne fravælge denne.
Det bemærkes, at der er indført tilsvarende regler for anpartsselskaber i
anpartsselskabslovens § 65, stk. 1, og 65 a, stk. 1, der henviser til de rele-
vante kapitler om fusion og spaltning i aktieselskabsloven. Reglerne i an-
partsselskabsloven er rent nationale, da direktiverne om fusion og spalt-
ning kun omfatter aktieselskaber.
5.
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Specialudvalget for etable-
ring af tjenesteydelser med frist for bemærkninger den 13. april 2007.
Finansrådet, Forsikring og Pension, Realkreditrådet og Advokatrådet har
ingen bemærkninger til forslaget. Landbrugsrådet har på nuværende tids-
punkt ingen kommentarer. Danmarks Rederiforening og HTS kan tilslutte
sig forslaget.
DI og LO og Dansk Aktionærforening har ingen bemærkninger til det
konkrete forslag om fravalg af vurderingsmandsudtalelsen vedr. fusions-
og spaltningsplan, så længe alle aktionærer giver samtykke hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
367581_0004.png
4/4
FSR kan umiddelbart ikke se de store problemer ved at afskaffe kravet
om vurderingsmandsudtalelse i de situationer, som direktivforslaget om-
fatter. Det er vigtigt at få fastslået, at alle aktionærer skal give samtykke,
og dermed positivt give til kende, at de ikke anser det nævnte materiale
for nødvendigt for deres stillingtagen til en fusion eller spaltning.
6.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU
ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og admini-
strative lettelser i Danmark.
Danmark vil derfor som udgangspunkt arbejde for at reducere de admini-
strative byrder for virksomhederne jf. målsætningen i ”Handlingsprogram-
met for reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union” og
dermed Lissabon Strategien for fremme af vækst og arbejde. I forlængelse
heraf er det Danmarks foreløbige holdning, at muligheden for at fravælge
vurderingsmandsudtalelse er et godt middel til at nå denne målsætning.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
I overensstemmelse med det under punktet om gældende dansk ret anførte
kan det forventes, at forslaget vil kræve lovgivningsinitiativer.
Det forventes ikke at forslaget vil medføre statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre administrative lettelser til gavn for virksom-
hederne.
De nationale bestemmelser, der gennemfører kravet om vurderingsmands-
udtalelser er tidligere blevet målt i AMVAB-regi til at udgøre henholdsvis
2,5 time pr. aktieselskab, som påtænker at fusionere og 3 1/3 time pr. aktie-
selskab, som påtænker at spalte. Dette svarer til henholdsvis 26.679 kr. og
26.792 kr. pr. aktieselskab. På samfundsplan medfører kravet løbende byr-
der for de 752 aktieselskaber, som hvert år fusionerer, på 1880 timer og lø-
bende byrder for de 327 aktieselskaber, som hvert år spalter, på 1090 timer,
hvilket svarer til henholdsvis ca. 20 mio. kr. og ca. 8,7 mio. kr. årligt.
9.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forlaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.