Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0279 Bilag 1
Offentligt
390289_0001.png
30.07.2007
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om EU-Kommissionens Hvidbog om en EU-strategi om sundhedsproblemer i relation til er-
næring, overvægt og fedme
KOM(2007) 279 endelig
Resumé
Formålet med hvidbogen er at fastlægge en integreret EU-strategi, der skal bidrage til at reducere
forekomsten af sygdomme relateret til forkert ernæring, overvægt og fedme. Kommissionen under-
streger, at den primære kompetence på området ligger hos medlemsstaterne. EU’s rolle skal pri-
mært bestå i at fungere som koordinator for samarbejdet mellem forskellige interessenter på områ-
det – herunder indsamling og udbredelse af bedste praksis - og samtidig udsende et stærkt budskab
til interessenterne. EU’s indsats bør baseres på at supplere og optimere de tiltag, der træffes på
andre beslutningsniveauer (især nationalt) eller på at behandle spørgsmål, der specifikt vedrører
Fællesskabets politikker.
Det forventes, at der som udløber af hvidbogen vil blive formuleret en række nye initiativer inden-
for såvel sundhed generelt som ernæring, forbrugerbeskyttelse og fysisk aktivitet. Konsekvenserne
for beskyttelsesniveauet kan dog ikke vurderes, før forslagene er fremsat.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 279 af 30. maj 2007 udsendt Hvidbog om ”Europæisk strategi
for ernæring, overvægt og fedme”. Hvidbogen er modtaget på dansk den 5. juli 2007. Hvidbogen
har karakter af et policydokument, der ikke indeholder konkrete forslag til ny lovgivning.
Baggrunden for hvidbogen er den stigende forekomst af overvægt og fedme blandt alle befolk-
ningsgrupper i EU, og især blandt børn og unge. Kommissionen er ved at udarbejde en række fæl-
les strategier til håndtering af de vigtigste sundhedsproblematikker såsom ernæring og fedme. Med
hvidbogen ønsker Kommissionen at iværksætte en række initiativer, der skal bidrage til at forebyg-
ge og bekæmpe livsstilssygdomme. Rådet har flere gange opfordret Kommissionen til at fremlægge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en hvidbog på området, senest med sine konklusioner om fedme, fremme af hjertesundheden og di-
abetes.
Hvidbogen er blandt andet udarbejdet på baggrund af høringssvar til Grønbogen om ”Fremme af
sunde kostvaner og fysisk aktivitet – En europæisk dimension i forebyggelsen af overvægt, fedme
og kroniske sygdomme”, der udkom i december 2005. Den danske regering afgav i den forbindelse
et officielt høringssvar.
Hvidbogen bygger videre på Kommissionens øvrige initiativer på området, der bl.a. omfatter den
europæiske interessentplatform for kostvaner, fysisk aktivitet og sundhed til fremme af udvekslin-
gen af god praksis blandt interessenter, der blev oprettet i marts 2005, samt netværket om ernæring
og fysisk aktivitet for myndighedsrepræsentanter, der blev oprettet i 2003.
Tiltagene skal iværksættes på alle beslutningsniveauer – lige fra det lokale niveau til fællesskabs-
plan. Fællesskabets indsats vil enten ledsage gennemførelsen af alle Fællesskabets relevante poli-
tikker og aktiviteter eller, når det anses for påkrævet, være et supplement til de nationale politikker;
jf. EF-traktatens artikel 152.
Nærhedsprincippet
Eftersom der ikke er tale om stillingtagen til konkrete forslag, er der ikke redegjort for nærheds-
princippet i denne sammenhæng.
Formål og indhold
Formålet med hvidbogen er at fastlægge en integreret EU-strategi, der skal bidrage til at reducere
forekomsten af sygdomme relateret til forkert ernæring, overvægt og fedme.
Hvidbogen definerer ikke nogen ny eller mere markant rolle for EU på området og lægger ikke
overordnet op til egentlige nye, markante initiativer på EU-niveau, men opsummerer primært initia-
tiver, der allerede er iværksat eller er forudset iværksat. Alle tiltag på området bør baseres på, at in-
dividet grundlæggende selv er ansvarlig for sin egen og sine børns levevis, at kun velinformede
forbrugere kan træffe kvalificerede valg, samt at der er behov for at integrere indsatserne på tværs
af både politikområder og niveauer.
Kommissionen understreger, at den primære kompetence på området ligger hos medlemsstaterne.
Forskellene i kostvaner og politikmodeller er store mellem EU-landene, og samtidig vil en lang
række initiativer mest hensigtsmæssigt kunne iværksættes tættere på borgerne på regionalt eller lo-
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kalt plan. På baggrund af de indkomne høringssvar til Grønbogen fremhæver Kommissionen, at der
synes at være bred konsensus om, at EU’s rolle især skal bestå i at bidrage til et styrket samarbejde
mellem de relevante interessenter, således at det sikres, at indsatsen på området er multisektoriel.
Kommissionen vil ligeledes fokusere på at kortlægge og formidle viden om best practice.
Kommissionens skal således primært fungere som koordinator for samarbejdet mellem forskellige
interessenter på området – herunder indsamling og udbredelse af bedste praksis - og samtidig ud-
sende et stærkt budskab til interessenterne. EU’s indsats bør baseres på at supplere og optimere de
tiltag, der træffes på andre beslutningsniveauer (især nationalt) eller på at behandle spørgsmål, der
specifikt vedrører Fællesskabets politikker. Her tænkes blandt andet på den fælles landbrugspolitik,
samt tiltag vedrørende det indre marked i form af eksempelvis lovgivning om næringsdeklaration
og godkendelse af sundhedsanprisninger.
I henhold til høringssvarene til Grønbogen lægger de berørte erhvervsdrivende desuden vægt på, at
EU fokuserer på at undgå forskellige og muligvis modstridende nationale regler, der kan virke kon-
kurrenceforvridende.
Med hensyn til forholdet mellem selvregulering og EU-lovgivning lægger Kommissionen op til, at
der i de kommende år skal satses på frivillig selv- og samregulering, eftersom denne form har vist
gode resultater i regi af blandt andet EU’s interessentplatform. Kommissionen lægger op til en sam-
let evaluering af indsatsen i 2010.
Kommissionen har i forbindelse med lanceringen af Hvidbogen udtalt, at industrien ikke dermed
var ”fredet” for lovregulering på området. Der ville bare være tale om forskellige nationale lovgiv-
ninger, hvorved industrien risikerer at stå overfor 27 varierende regelsæt. Truslen herom vil efter
Kommissionens opfattelse være et incitament til at skabe frivillige resultater.
Kommissionen definerer en række grundlæggende principper for initiativer, a) der ikke kun skal
vedrøre overvægt, men sundhed mere bredt, b) skal gå på tværs af sektorer, instrumenter mv., c) lo-
kale og private aktører spiller en vigtig rolle, samt ikke mindst d) styrket monitorering er vigtig for
at kunne afgøre, hvilke initiativer, der virker.
Ansvaret for konkrete tiltag placeres primært hos partnerskaber indenfor rammerne af den Europæi-
ske Platform og lignende nationale platforme/netværk, samt hos de enkelte medlemsstater. Kom-
missionen lægger op til at lancere en såkaldt ”High level group”, der skal sørge for, at politikidéer
og praksis udveksles på tværs af medlemsstater og politikområder.
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvidbogen behandler en række politikområder, der har betydning for udviklingen i borgernes sund-
hed, herunder bedre forbrugeroplysning, øget tilgængelighed af sund mad og fysisk aktivitet, samt
styrket erfaringsudveksling og fælles overvågningssystemer mellem medlemsstaterne:
Kommissionen arbejder på at revidere lovgivningen om næringsdeklarationer, og heri indgår over-
vejelser om indførelse af obligatoriske næringsdeklarationer, anvendelse af egentlig symbolmærk-
ning mv. Kommissionen fremhæver, at EU’s fælles landbrugspolitik bør bruges som et redskab til
at fremme sunde kostvaner. Eksempelvis nævnes den igangværende reform af markedsordningerne
for frugt og grønt, hvor det blandt andet er besluttet at fremme forbruget indenfor bestemte miljøer,
såsom skoler. Kommissionen opfordrer de private interessenter til at bidrage til indsatsen ved
blandt andet at fremme tilgængeligheden af sunde fødevarer vha. ændring af fødevarers sammen-
sætning og god praksis i detailhandlen, styrke forbrugeroplysningen ved at bakke op om nationale
mærknings- og markedsføringsregler, samt støtte kampagner for fysisk aktivitet.
Kommissionen anerkender desuden, at der er en høj grad af social ulighed, i forhold til forekomst af
overvægt, og Kommissionen vil i 2007 finansiere en undersøgelse af sammenhængen mellem fed-
me og socioøkonomisk status med henblik på at vurdere, hvilke initiativer, der er mest effektive i
forhold til disse grupper. Kommissionen vil desuden understøtte særlige oplysnings- og uddannel-
seskampagner – især rettet mod sårbare grupper såsom børn.
Kommissionen lægger op til at styrke vidensopbygningen og forskningen på området indenfor
blandt andet viden om determinanter for fødevarevalg, forbrugernes adfærd, samt forebyggelse af
overvægt hos spædbørn, børn og unge. Endelig tilkendegiver Kommissionen, at der er behov for
mere ensartede og sammenlignelige data om udviklingen i overvægt og i fødevareforbruget. Samti-
dig skal de eksisterende nationale tiltag kortlægges systematisk, så de kan anvendes til gavn for al-
le. Kommissionen lægger op til, at der skal tilvejebringes flere Europæiske data om befolkningernes
sundhedsstatus, livsstil og ernæringsmønstre. Bedre data skal således være en hjælp til at evaluere
medlemsstaternes indsatser og fastslå, hvilke initiativer, der har effekt.
Udtalelser
Eftersom der ikke er tale om et forslag til ny lovgivning, skal Europa-Parlamentet ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Hvidbogen indeholder forslag til initiativer på en lang række områder, der rækker ind over flere
danske ressortområder.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens reelle ambitionsniveau vil først blive afspejlet, når der i de kommende år formule-
res mere konkrete forslag, initiativer mv. på en række strategiske områder. Det gælder fx mærk-
ningsregler, ernæringsprofiler, markedsføring og fælles overvågningssystem for udviklingen i over-
vægt.
Konsekvenser
Hvidbogen indeholder ingen forslag til ny lovgivning og har derfor for nuværende ingen lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Det må imidlertid forventes, at der som udløber af Hvidbogen vil blive formuleret en række nye ini-
tiativer indenfor såvel sundhed generelt som ernæring, forbrugerbeskyttelse og fysisk aktivitet.
Konsekvenserne for beskyttelsesniveauet kan dog ikke vurderes, før forslagene er fremsat.
Høring
Hvidbogen er af Fødevarestyrelsen udsendt i høring til en bred kreds af interessenter – primært på
fødevareområdet. Et resumé af de indkomne høringssvar er vedlagt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser hvidbogen velkommen og finder, at den indeholder en række positive elementer.
Regeringen er enig i Kommissionens grundlæggende tilgang i form af, at ansvaret primært ligger
hos medlemsstaterne, og at EU’s initiativer skal understøtte og supplere medlemsstaternes tiltag.
Regeringen er særligt positiv overfor Kommissionens initiativer om styrket og systematisk erfa-
ringsudveksling og indsamling af fælles, sammenlignelige overvågningsdata. Regeringen bakker
også op om behovet for, at EU spiller en rolle i forhold til fælles regler for næringsdeklaration og
mærkning, samt tilrettelæggelse af den fælles landbrugspolitik, så sundhedspolitiske aspekter ind-
drages eksempelvis i form af frugt og grønt til skolebørn. Regeringen vil holde Kommissionen fast i
forhold til de fastsatte evalueringsfrister, og herunder vurderingen af, om der er behov for yderlige-
re tiltag efter 2010.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om Hvidbogen fra andre med-
lemslande.
Tidligere forelæggelse for Folketinget
Hvidbogen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5