Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0279 Bilag 8
Offentligt
565843_0001.png
Fødevarestyrelsen
7. Kontor
Mørkhøj Bygade 19
2860 Søborg
mail: [email protected]
24. juli 2007
Camilla Udsen
Dok. 52347/ms
Høringssvar til EU Kommissionens Hvidbog om en EU-strategi om
sundhedsproblemer i relation til ernæring, overvægt og fedme
Fødevarestyrelsen har i mail af 9. juli 2007 sendt EU-Kommissionens ”Hvidbog
om en EU-strategi om sundhedsproblemer i relation til ernæring, overvægt og
fedme” i høring.
Forbrugerrådet mener helt grundlæggende, at Hvidbogen er et skuffende og
uambitiøst respons på de store problemer som overvægt, fedme og
livsstilsrelaterede sygdomme udgør. Problemer, som Hvidbogen selv identificerer
og som er hele udgangspunktet.
Forbrugerrådet anerkender, at Kommissionen erkender fedmeproblemet, og
Forbrugerrådet er helt enig i de indledende overvejelser om fokus på forebyggelse,
nødvendigheden af at arbejde både horisontalt og vertikalt samt behovet for
overvågning. Men når det kommer til konkret handling og identificering af
Kommissionens egen rolle, er udmeldingerne uden substantielt nyt i forhold til de
meldinger, der tidligere har været. Attituden er generelt passiv og afventende over
for forskning og selvregulering, hvilket ikke mindst er skuffende fordi emnet har
været på dagsordenen i efterhånden en del år. Det er uambitiøst at vente til 2010
med at vurdere selvreguleringsordninger og overveje lovgivningsinitiativer på
vigtige områder som bl.a. markedsføring.
Dette skal ses i lyset af, at lovgivning på EU-niveau er den eneste mulighed for en
effektiv regulering i de fleste tilfælde. National lovgivning eller frivillige aftaler
bliver ofte umuliggjort eller afvist med henvisning til dels, at det strider mod de
generelle EU-regler om varernes frie bevægelighed, og dels at de ikke vil have den
ønskede effekt, når de kun dækker nationalt. Dette gælder ikke mindst inden for
mærkning (ernæringsmærke) og markedsføring over for børn, se nedenfor.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når man samtidig tager i betragtning, hvor lang en proces det er at gennemføre
EU-lovgivning, vil eventuel lovgivning have meget lange udsigter.
Forbrugerrådet opfordrer til, at Danmark generelt presser på for at fremskynde
denne proces.
Mere specifikt har Forbrugerrådet følgende kommentarer.
Næringsdeklarationer
Forbrugerrådet mener, at det er særdeles skuffende, at Kommissionen stadig kun
overvejer, hvorvidt der skal indføres obligatoriske næringsdeklarationer. Der har i
flere år været meldinger om, at der var lovgivning med krav om obligatoriske
næringsdeklarationer på trapperne, og i det lys virker udmeldingen i Hvidbogen
svækket i forhold til tidligere udmeldinger.
Forbrugerrådet opfordrer til, at Danmark arbejder for krav om obligatorisk
næringsdeklaration, som skal være ”den lange”, dvs. incl. energi, protein, fedt,
mættet fedt, kulhydrat, sukkerarter, kostfibre, salt
Ernæringsmærke
Forbrugerrådet opfordrer til, at der indføres et obligatorisk, europæisk
ernæringsmærke som en del af den kommende lovgivning om
næringsdeklarationer. Dette mærke skal være en grafisk fortolkning af
næringsdeklarationen, og det skal fungere som et objektivt og troværdigt redskab
for forbrugerne til at vurdere og vælge fødevarer ud fra et ernæringssynspunkt. Det
er helt afgørende, at mærkningsordningen kommer til at omfatte alle fødevarer,
også de ”usunde”, da det er disse varer, der bliver spist for meget af, og da det er
disse varer, forbrugerne ifølge flere undersøgelser har svært ved at vurdere.
Forbrugerrådet vil gerne opfordre til:
at Danmark arbejder for et obligatorisk, europæisk ernæringsmærke efter
samme model som Spismærket
at man igangsætter grundige forbrugerundersøgelser af forskellige
mærkningsmodeller, hvor det testes i hvilken grad de europæiske forbrugere er
i stand til at vurdere fødevarer rent ernæringsmæssigt, når de er mærket med
forskellige typer ernæringsmærker, både forskellige mærkningsmodeller og
forskellige grafiske udformninger
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ernærings- og sundhedsanprisninger, ernæringsprofiler
På nuværende tidspunkt er det uafklaret, hvordan ernærings- og
sundhedsanprisninger konkret vil blive reguleret, da hverken ernæringsprofiler
eller listen over tilladte sundhedsanprisninger er blevet udarbejdet
Forbrugerrådet vil gerne opfordre til:
at Danmark arbejder for skrappe ernæringsprofiler i stil med kriterierne for
SpisMest-mærket. Ernæringsprofilerne bør være af sådan en kvalitet, at de
senere kan bruges på andre områder, fx ifm. markedsføring, ernæringsmærke
eller berigelse
at Danmark arbejder for, at de videnskabelige krav til dokumentationen af
sundhedsanprisninger bliver så høje som muligt
at man igangsætter forskning af forbrugeropfattelser af ernærings- og
sundhedsanprisninger, herunder hvordan de påvirker forbrugernes
ernæringsmæssige vurdering af den anpriste vare og deres generelle opfattelse
af kost og sundhed
at Danmark arbejder for, at der indføres krav om ernæringsprofiler for
produkter, der tillades at beriges
Markedsføring
Som nævnt ovenfor mener Forbrugerrådet, at det er meget skuffende, at
Kommissionen først i 2010 vil tage stilling til, om der er behov for lovgivning om
markedsføring. Dette er en meget svag udmelding, ikke mindst når man sætter det i
relation til den udmelding kommissær Kyprianou kom med i starten af 2005, hvor
han gav industrien ét år til at løse problemerne selv og derefter ville overveje
lovgivning, hvilket aldrig skete.
Der var en oplagt mulighed for at indføre et forbud mod TV-reklamer for usunde
fødevarer over for børn i direktivet TV Uden Grænser, men dette mislykkedes.
Forbrugerrådet opfordrer til, at Danmark arbejder for et EU-forbud mod al
markedsføring af usunde føde- og drikkevarer over for børn under 16 år. Et
lovfæstet forbud sikrer, at alle relevante aktører er omfattet, det giver mulighed
for sanktioner, og man undgår en vifte af forskellige retningslinier med
varierende beskyttelses- og håndhævelsesniveau fra forskellige brancher og
enkeltvirksomheder.
Adgang til sunde alternative, landbrugsordninger
Forbrugerrådet støtter, at Kommissionen inden for den fælles landbrugspolitik
søger at fremme målene for folkesundheden. Forbrugerrådet mener dog, at der er
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behov for en langt mere gennemgribende omlægning, end de nævnte eksempler
giver udtryk for, fra en producentdrevet til en mere forbrugerfokuseret politik.
Fremme af fysisk aktivitet
Forbrugerrådet støtter fremme af fysisk aktivitet, da det er et meget vigtig element
af sundhedsaspektet. Vi har dog i dette høringssvar primært valgt at fokusere på det
mere direkte forbrugerrelaterede, dvs. det ernærings- og kostrelaterede.
Prioriterede grupper og miljøer
Forbrugerrådet er meget enig i, at der bør sættes særligt ind over for børn samt at
undervisning i ernæring og fysisk aktivitet skal styrkes.
Overvågning
Forbrugerrådet støtter, at overvågningen af sundhedsindikatorer skal styrkes, og
systemer skal udvikles, så det er muligt at evaluere effekter og sammenligne
medlemsstater. Ikke mindst er det vigtigt at udvikle et system, der kan overvåge
indtaget af vitaminer, mineraler og funktionelle ingredienser som plantesteroler i
takt med, at der kommer flere og flere berigede produkter og nye fødevarer på
markedet.
Medlemsstatniveau
Forbrugerrådet mener, at Kommissionen bør pålægge medlemsstaterne at
udarbejde forpligtende handlingsplaner med konkrete mål.
Internationalt samarbejde
Forbrugerrådet mener, at EU bør deltage endnu mere aktivt i WHO-sammenhæng i
arbejdet med den anden fødevare- og ernæringshandlingsplan.
Den Europæiske Fødevareautoritet, EFSA
EFSA er blevet pålagt en lang række opgaver inden for sundhed og ernæring, og
disse opgaver bør prioriteres højt. Forbrugerrådet mener i den forbindelse, at EFSA
bør sikres en økonomi, der muliggør denne prioritering. Ellers risikerer man, at de
tiltag, som Kommissionen selv har sat i værk på ernæringsområdet, får den
modsatte effekt.
Transfedtsyrer
Transfedtsyrer nævnes i Hvidbogen kun i forbindelse med industriens eventuelle
tiltag. Forbrugerrådet mener, at det, at Kommissionen har droppet at føre sag mod
Danmark og det danske forbud, er en erkendelse af, at transfedtsyrer er en
sundhedstrussel, og derfor at den eneste logiske konsekvens er at gå videre med et
EU-forbud. Forbrugerrådet mener derfor, at det er meget skuffende, at det ikke er
nævnt og at Danmark skal arbejde aktivt for et europæisk forbud. Det er vigtigt at
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udnytte de danske erfaringer og vise, at det ikke var så uoverkommeligt at fase
transfedtsyrerne ud som frygtet fra industriens side.
Med venlig hilsen
Camilla Udsen
Fødevarepolitisk medarbejder
Karsten Kolding
Afdelingschef
5/5