Europaudvalget 2006-07
KOM (2007) 0391 Bilag 1
Offentligt
394120_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om Kommissionens hvidbog om sport
KOM (2007) 391
1. Resumé
Kommissionen har den 11. juli 2007 vedtaget en hvidbog om sport, som er Kommissio-
nens bud på en samlet tilgang til sportsområdet fremover. Hvidbogen er et resultat af
hidtidige erfaringer på sportsområdet i Europa, herunder det uformelle sportssamarbej-
de blandt medlemslandene, samt af en lang række høringer af interessenter inden for
sportsverdenen.
Kommissionen tager udgangspunkt i sportens samfundsmæssige betydning, økonomiske
dimension samt sportens organisering og fremlægger en handlingsplan, der søger at
adressere en række problemstillinger, herunder hensyntagen til sportens særlige kende-
tegn, god forvaltningsskik inden for professionel sport, dopingbekæmpelse, sportens
finansiering, dataindsamling vedr. sportsområdet, fedmebekæmpelse, integration af
sport i uddannelses- og videreudannelsespolitikker.
Med hvidbogen giver Kommissionen en lang række forslag til konkrete initiativer, som
Kommissionen i de kommende år vil søge at fremme og støtte i deres arbejde med idræts-
relaterede aktiviteter. Kommissionens initiativer, som involverer både medlemsstaterne
og idrættens organisationer, respekterer dog fuldt ud idrættens særegne og autonome
status i Europa. Kommissionen ønsker, at hvidbogen skal diskuteres bredt i hele EU.
2. Baggrund
Det er en kendsgerning, at idrætten spiller en stadig større social og økonomisk rolle i
Europa. Samtidig er Kommissionen af den opfattelse, at idrætten yder et betydeligt
bidrag til EU’s strategiske mål om solidaritet og velstand.
Idrætten er i dag ikke direkte traktatfastsat, men er omfattet af mange forskellige
bestemmelser i EF-traktaten. Området har derfor både været genstand for domme
afsagt af EF-Domstolen og afgørelser truffet af Kommissionen.
Endvidere eksisterer der et uformelt samarbejde på idrætsområdet både blandt EU’s
sportsministre og på embedsmandsniveau, der har givet mulighed for at drøfte fælles
problemstillinger på området.
30. august 2007
J.Nr.2004-16093-30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394120_0002.png
Side 2
Forud for hvidbogen har Kommissionen fået udarbejdet en konsekvensanalyse
1
af
idrætten i Europa. Analysen indeholder bl.a. forskellige høringer af både statslige og
ikke-statslige interessenter inden for idrætsområdet. I analysen findes også en gennem-
gang af rapporter og undersøgelser på idrætsområdet, som tilsammen giver et billede af
de hidtidige erfaringer med idrætsarbejdet i Europa.
Kommissionens konsekvensanalyse når frem til, at et nyt EU-initiativ på idrætsområ-
det bør sigte mod at opstille strategiske mål for idrættens rolle i Europa. Et nyt EU-
initiativ bør skabe en debat om konkrete problemstillinger inden for idrætten og gøre
idrætten mere synlig i de beslutningsprocesser, der foregår i EU.
Kommissionen vurderer på den baggrund, at der inden for de nuværende retlige og
politiske rammer for idrætten i Europa er flere forskellige muligheder for at følge op på
konsekvensanalysen. Som det mest vidtgående kunne man træffe regulerende foran-
staltninger for bestemte problemer og dermed sikre, at der bliver taget større hensyn til
idrætten i EU’s forskellige politikker og programmer. En mindre vidtgående mulighed
kunne være at udarbejde en grøn- eller hvidbog, og endelig kunne man lade de nuvæ-
rende ordninger inden for idrætsområdet fortsætte som i dag.
Kommissionen besluttede på baggrund af konsekvensanalysen at lave en hvidbog.
Valget faldt på en hvidbog ud fra den betragtning, at et sådant ikke-bindende instru-
ment bedst lever op til konsekvensanalysens mål og ønsker og samtidig er mest om-
kostningseffektiv. Kommissionen vurderede, at med en hvidbog, der indeholder en
handlingsplan med konkrete tiltag på de vigtigste områder, vil Kommissionen, i fuld
respekt for idrættens uafhængighed og kompetencefordelingen på idrætsområdet i
Europa, kunne samle de mest effektive tiltag inden for idrættens område.
Med hvidbogen er det første gang, Kommissionen behandler idrætsrelaterede spørgsmål
bredt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, da der er tale om en hvidbog.
Idræt er ikke direkte traktatfastsat, men en lang række bestemmelser i traktaten har
indvirkning på sporten, herunder bestemmelser inden for indre marked, konkurrence,
uddannelse, sundhed, ungdom mv.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Commission Staff Working Document – Impact Assessment for the White paper on
Sport – SEC (2007) 932.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394120_0003.png
Side 3
5. Formål og indhold
Kommissionens hvidbog om idræt har til formål at få belyst en række vigtige spørgsmål
om EU-rettens anvendelse på idrætsområdet. Samtidig ønsker Kommissionen med
hvidbogen at forelægge nogle yderligere idrætsrelaterede tiltag på EU-plan.
Kommissionen opstiller med hvidbogen nogle strategiske mål for idrættens rolle i EU.
Hvidbogen er samtidig tænkt som et instrument til at rejse debat om bestemte konkrete
spørgsmål som f.eks. dopingbekæmpelse og bedre folkesundhed i EU. Målet for Kom-
missionen er at gøre idrætten mere synlig i EU’s beslutningsprocesser og samtidig øge
befolkningens bevidsthed om de behov og særlige forhold, der kendetegner idrætten.
Hvidbogen ændrer imidlertid ikke på, at idræt fortsat vil være et nationalt anliggende,
men Kommissionen ønsker at støtte og fremme fælles europæiske initiativer på idræts-
området. Hvidbogen ændrer heller ikke på, at det fortsat er anerkendt fra både EF-
Domstolens og Kommissionens side, at der skal tages hensyn til idrættens særlige
kendetegn. Et eksempel herpå er de særlige forhold omkring regler for konkurrencer,
der på grund af det legetime formål ikke er i strid med EU’s konkurrenceregler. Samti-
dig understreges det i hvidbogen, at Kommission anerkender idrættens uafhængighed i
Europa.
Hvidbogen behandler en række problemstillinger inden for tre hovedområder; idrættens
rolle i samfundet, idrættens økonomiske aspekter og idrættens organisering. Kommissi-
onen giver inden for hvert af de tre hovedområder sit bud på, hvilke konkrete indsatser
der bør iværksættes, og de 53 konkrete forslag til initiativer er samlet i en handlings-
plan kaldet ”Pierre De Coubertin”
2
. Inden for hvert af de tre hovedområder grupperer
initiativerne sig inden for følgende områder:
Idrættens rolle i samfundet
Bedre folkesundhed gennem fysisk aktivitet,
bl.a. anbefaler Kommissionen, at
det nationale samarbejde på ministerniveau mellem sundheds-, uddannelses- og
idrætssektoren styrkes. Ligeledes vil Kommissionen gøre sundhedsfremmende
fysisk aktivitet til en af hjørnestenene i sine tiltag på idrætsområdet samt tage
hensyn til fysisk aktivitet i forskellige EU programmer.
Fælles bekæmpelse af doping
med fokus på retshåndhævelsen og på sundhed og
forebyggelse. Kommissionen anbefaler, at medlemslandene behandler handel
med ulovlige dopingmidler på samme måde som handel med narkotika. Samti-
dig støtter Kommissionen oprettelsen af et netværk af medlemslandenes natio-
nale antidopingorganisationer.
Styrkelse af idrættens rolle på uddannelsesområdet,
Kommissionen opfordrer til,
at idræt og fysisk aktivitet understøttes som led i forskellige politiske initiativer
inden for almen uddannelse og erhvervsuddannelse. Kommissionen vil også ind-
føre en mærkeordning til skoler, der har særlig fokus på fysikaktivitet i skole-
Commission Staff Working Document – Action Plan ”Pierre De Coubertin” - Accompa-
nying document to the White Paper on Sport – SEC (2007) 934
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394120_0004.png
Side 4
miljøet. Endelig ønsker Kommissionen at sætte fokus på unge sportsfolks mu-
lighed for uddannelse sideløbende med sportskarrieren.
Fremme af frivilligt arbejde og aktivt medborgerskab gennem idræt,
Kommissio-
nen vil bl.a. iværksætte en europæisk undersøgelse om frivilligt arbejde inden
for idræt, ligesom Kommissionen vil understøtte breddeidrætten og søge at
fremme unges frivillige arbejde inden for idræt i forskellige EU-programmer.
Idrættens potentiale for social integration og lige muligheder,
Kommissionen fo-
reslår bl.a., at tiltag der kan fremme den sociale integration gennem idræt samt
tiltag til bekæmpelse af forskelsbehandling inden for idrætten understøttes in-
den for forskellige EU-programmer og politikker. Samtidig vil Kommissionen
sætte fokus på handicapidræt og understøtte medlemslandenes tiltag på dette
område, og endelig vil Kommissionen fremme ligestillingsaspektet mellem
mænd og kvinder i idrætten inden for de nuværende EU-rammer om ligestilling.
Styrket forebyggelse og bekæmpelse af racisme og vold
i forbindelse med idræts-
begivenheder. Kommissionen vil fremme og støtte dialogen med medlemssta-
terne og de øvrige berørte parter. Der ud over vil Kommissionen iværksætte en
række tiltag med fokus på vold og racisme, bl.a. en undersøgelse af muligheder-
ne for nye retsinstrumenter til forebyggelse af uroligheder ved idrætsbegiven-
heder, afholdelse af en konference om emnet og endelige fremme forebyggelse og
bekæmpelse af vold og racisme inden for idræt gennem forskellige EU-
programmer.
Formidling af europæiske værdier til andre dele af verden,
bl.a. vil Kommissio-
nen fremme integreringen af idræt i EU’s udviklingspolitik. Ligeledes er Kom-
missionen bevidst om, at det er vigtigt for medlemslandendes muligheder for til-
trækning af internationale idrætsbegivenheder, at visum- og immigrationspro-
cedurer for især eliteudøvere fra tredjelande er hurtige og smidige. Derfor vil
Kommissionen tage særlige hensyn til idrætssektoren ved gennemførelse af nye
regler på dette område.
Fremme af en bæredygtig udvikling
gennem tilrettelæggelse af idrætsbegiven-
heder, så de er miljømæssigt bæredygtige. Kommissionen vil i den forbindelse
fremme og støtte aktiviteter, der sikrer en miljømæssig bæredygtig afvikling af
idrætsbegivenheder i Europa.
Idrættens økonomiske aspekter
Udvikling af en evidensbaseret idrætspolitik,
Kommissionen vil i samarbejde
med medlemsstaterne søge at udvikle en metode til at måle idrættens økonomi-
ske betydning, og samtidig vil Kommissionen undersøge idrætssektorens direkte
og indirekte bidrag til Lissabon-dagsordenen. Endelig vil Kommissionen være
organisator for en udveksling af erfaringer i forbindelse med afholdelse store id-
rætsbegivenheder.
Et mere solidt grundlag for offentlige tilskud til idræt,
herunder en opfordring
fra Kommissionen til medlemslandene om at overveje, hvordan man bedst kan
bevare og udvikle en holdbar finansieringsmodel for den langsigtede støtte til
idrætsorganisationerne. Kommissionen vil iværksætte en undersøgelse af finan-
sieringen af breddeidrætten i medlemslandene, som et bidrag til overvejelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394120_0005.png
Side 5
om den fremtidige finansiering af idrætten. Samtidig vil Kommissionen støtte
bevarelsen af de særligt nedsatte momssatser for idræt.
Idrættens organisering
Fri bevægelighed og nationalitet,
som specielt giver problemer i forhold til
landshold. Med udgangspunkt i Kommissionens accept af særlige forhold for
idrætten i forhold til f.eks. udvælgelse af deltagere til landshold og begrænsning
af deltagerantal ved konkurrencer opfordrer Kommissionen medlemslandene til
inden for idrætsområdet at bekæmpe enhver form for forskelsbehandling på
baggrund af nationalitet. Kommissionen vil samtidig iværksætte en undersøgel-
se af udenlandske statsborgeres adgang til nationale individuelle konkurrencer.
Spilleragenter
er et område med øget aktivitet. For at kunne vurdere om der er
behov for en EU-indsats på området, vil Kommissionen gennemføre en konse-
kvensanalyse for at få et klart billede af spilleragenternes virksomhed i EU.
Beskyttelse af mindreårige
vil Kommissionen foreslå, at medlemslandene i sam-
arbejde idrætsorganisationerne udbreder kendskabet til i form af oplysning, er-
faringsudveksling og udarbejdelse af minimumsstandarder.
Korruption, hvidvaskning af penge og anden form for økonomisk kriminalitet
inden for idræt vil også fremover være under overvågning af Kommissionen for
bl.a. at sikre gennemførelse af EU-lovgivning på området.
Licensordninger for klubber
på europæisk og nationalt plan anerkendes af
kommissionen som et vigtigt element i forhold til fremme af gode styreformer
inden for sport. Derfor ønsker Kommissionen at fremme en dialog med idræt-
tens organisationer om indførelse af licensordninger både på nationalt og euro-
pæisk plan.
Medier,
Kommissionen vil også fremover understøtte, at borgerne har ret til in-
formation om og transmission af idrætsbegivenheder, som er af væsentlig sam-
fundsmæssig interesse eller betydning. Samtidig anerkender Kommissionen, at
det er vigtigt, at medieindtægterne fordeles retfærdigt mellem klubberne, og
Kommissionen henstiller til, at man tager de såkaldte solidaritetsordninger i
betragtning i de enkelte medlemslande.
Videre proces
Kommissionen vil, gennem en struktureret dialog med forskellige parter på idrætsom-
rådet herunder europæiske specialforbund og nationale paraplyorganisationer, følge op
på de initiativer, som er foreslået i hvidbogen. Samtidig vil Kommissionen over for
medlemslandene følge op på hvidbogen gennem en intensivering af det eksisterende
uformelle idrætssamarbejde mellem medlemslandene og Kommissionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om hvidbogen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Hvidbogen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret. Med en hvidbog er der tale om
et ikke-bindende instrument, hvor Kommissionen fremlægger en detaljeret politik til
drøftelse og politisk afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Hvidbogen medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende interessenter inden for idrætten:
Anti Doping Danmark, Center for Idræt på Århus Universitet, Center for forskning i
Idræt, Sundhed og Civilsamfund v. centerleder Bjarne Ibsen, Copenhagen Business
School, CVU Sønderjylland, Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idræts-
foreninger, Danske Spil, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Handicap Idrætsforbund,
Dansk Skoleidræt, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, Idrætsfonden Danmark,
Idrættens Analyseinstitut, Institut for Idræt på Kbh. Universitet, Institut for Idræt og
Biomekanik Syddansk Universitet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriets
Udvalg for Idrætsforskning, Lokale- og Anlægsfonden, Motions- og Ernæringsrådet,
Play the Game, Professor i intern medicin Bente Klarlund Pedersen og Team Danmark.
Der er høringsfrist d. 1. oktober 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv over for at drøfte de i hvidbogen foreslåede mulige
konkrete indsatser. De foreslåede initiativer ligger i god forlængelse af hidtidige indsat-
ser og drøftelser om idrætsområdet både nationalt og i EU-regi. Regeringen finder
derfor, at hvidbogen udgør et relevant og nyttigt grundlag for den videre drøftelse af
idrætsområdet i EU.
Regeringen vil tilstræbe, at den fortsatte behandling af idræt i EU-regi i lighed med
andre områder respekterer kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne og Fælles-
skabet, samt at behandlingen af de forskellige forslag, der spænder over mange forskel-
lige politikområder, finder sted i eller efter behørig inddragelse af relevante rådsar-
bejdsgrupper, således at eksisterende samarbejdsformer respekteres.
Med hensyn til den økonomiske dimension af idrætten er det regeringens holdning, at
en diskussion af hvidbogens økonomiske aspekter ikke må have indvirkning på den
form for finansiering af idrætten, som man har valgt i Danmark.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hvidbogen forventes ikke at blive behandlet i formelt rådsregi.
Hvidbogen har i juli 2007 været præsenteret på et uformelt sportsdirektørmøde (i em-
bedsmandsregi), hvor hvidbogen generelt blev modtaget positivt af medlemslandene.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om yderligere EU-drøftelser om hvidbogen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.