Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0611 Bilag 1
Offentligt
522982_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. MST-653-00294
Ref. asc
Den 24. januar 2008
GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa- Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af Rå-
dets direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF, 1999/13/EF og direktiv 2000/53/EF, 2002/96/EF og
2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til forordning (EF) nr. …. om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om ændring af direktiv 67/548/EØF og
forordning (EF) nr. 1907/2006
KOM(2007) 611 endelig
Resumé
Kommissionens ovennævnte ændringsforslag ledsager Kommissionens forslag om en ny GHS-
forordning (GHS - Globalt Harmoniseret System til klassificering og mærkning af kemikalier). GHS-
forslaget bygger på eksisterende lovgivning om kemikalier og indfører et nyt system for klassifice-
ring og mærkning af farlige stoffer og blandinger ved i EU at gennemføre de internationale kriterier
for klassificering, der er vedtaget i De Forenede Nationers Økonomiske og Sociale Råd (UN
ECOSOC).
De eksisterende klassificeringsdirektiver stofdirektivet (1967/548/EØF) og præparatdirektivet
(1999/45/EF) foreslås ophævet i 2015. Fra 1. december 2010 skal stoffer klassificeres efter GHS.
Det samme gælder for blandinger fra 1. juni 2015.
Det overordnede formål med beslutningsforslaget er at tage højde for de virkninger, som indførel-
sen af den nye forordning medfører, idet klassificeringen af kemikalier som farlige i henhold til stof-
og præparatdirektivet udløser andre forpligtelser i anden EU-lovgivning. I direktiverne om kosmetik,
legetøj, bilskrot, elskrot og de 2 VOC-direktiver er der henvisninger til de eksisterende klassifice-
ringsdirektiver.
I beslutningsforslaget foreslås derfor foretaget konsekvenshenvisninger til de nye regler i GHS-
forslaget.
1. Status
Kommissionen sendte den 19. oktober 2007 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEF artikel 95 og 175 og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om
fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 22. – 23. november fremlagde formandskabet skriftligt en
fremskridtsrapport til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
522982_0002.png
Det slovenske formandskab har foreløbig opført forslaget til behandling på Rådsmødet (Konkurren-
ceevne) den 29. – 30. maj 2008 med henblik på vedtagelse af politisk enighed om en fælles hold-
ning.
Forslaget har ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Forslaget ledsager Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om klassi-
ficering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger. Det nævnte forordningsforslag bygger
på eksisterende lovgivning om kemikalier og indfører et nyt system for klassificering, mærkning og
emballering af farlige stoffer og blandinger ved i EU at gennemføre de internationale kriterier for
klassificering og mærkning af farlige stoffer og blandinger, der er opnået enighed om i De Forenede
Nationers Økonomiske og Sociale Råd (UN ECOSOC), og som kaldes det Globalt Harmoniserede
System til klassificering og mærkning af kemikalier - GHS.
De eksisterende klassificeringsdirektiver stofdirektivet (1967/548/EØF) og præparatdirektivet
(1999/45/EF) foreslås ophævet i 2015. Fra 1. december 2010 skal stoffer klassificeres efter GHS.
Det samme gælder for blandinger fra 1. juni 2015.
Det overordnede formål med beslutningsforslaget er at tage højde for de virkninger, som indførel-
sen af den nye forordning medfører, idet klassificeringen af kemikalier i henhold til stof- og præpa-
ratdirektivet udløser andre forpligtelser i anden EU-lovgivning. I beslutningsforslaget foreslås derfor
foretaget relevante henvisninger i en række af de nedenfor nævnte berørte EU-direktiver til de
kommende regler i den nye klassificeringsforordning til afløsning af henvisningen til de tilsvarende
regler i de nugældende klassificeringsdirektiver.
Det drejer sig om seks direktiver vedrørende kosmetiske midler, sikkerhedskrav til legetøj, emission
af flygtige organiske forbindelser (2 dir.), udrangerede køretøjer og affald af elektrisk og elektronisk
udstyr.
Den kommende GHS-forordning udvider farlighedsbegrebet i forhold til de eksisterende klassifice-
ringsdirektiver. For sundhedseffekter bliver de tidligere R-sætninger R64 (Kan skade børn i amme-
perioden) og R67 (Dampe kan give sløvhed og svimmelhed) i GHS til selvstændige farekategorier i
modsætning til nu, hvor de kun er supplerende R-sætninger. For de fysiske egenskaber udvides
farlighedsbegrebet med 5 farekategorier, f.eks. brandnærende flydende stoffer i kategori 3. Kom-
missionen har med nærværende beslutningsforslag ønsket at opretholde det eksisterende farlig-
hedsbegreb ved at henvise til artikel 3, stk. 2, i GHS-forordningen. Denne bestemmelse opretholder
det eksisterende farlighedsbegreb og dermed det eksisterende beskyttelsesniveau i modsætning til
artikel 3, stk. 1, der omhandler det udvidede farlighedsbegreb i GHS. Ved eventuelle kommende
EU-revisioner af følgelovgivningen vil der ikke være noget til hinder for, at det udvidede farebegreb
indsættes i forbindelse med sådanne revisioner.
Direktiv 76/768/EØF (kosmetiske midler)
Det foreslås, at ordet ”præparat” erstattes af ordet ”blanding” i hele direktivets tekst. Henvisningen
til bilag V i stofdirektivet om forsøgsmetoder erstattes af en henvisning til den kommende forordning
om forsøgsmetoder, der ophæver det nuværende bilag V.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra 1. december 2010 erstattes de nuværende henvisninger til betegnelserne for fareklasserne
kræftfremkaldende, mutagen og reproduktionstoksisk (CMR) af henvisninger til de tilsvarende be-
tegnelser i GHS.
De kvantitative oplysninger om stoffer, der skal gøres offentligt tilgængelige er begrænset til stoffer,
der er omfattet af det eksisterende farlighedsbegreb.
Direktiv 88/378/EØF (legetøj)
Det foreslås, at ordet ”præparat” erstattes af ordet ”blanding” i hele direktivets tekst.
Farlighedsbegrebet i bilag II, del II afsnit 2, punkt b (legetøj, der indeholder farlige stoffer af hensyn
til funktionen, må ikke indeholde kemikalier, som kan blive antændelige efter tab af flygtige, ikke-
antændelige bestanddele) og punkt 3, nr. 3 (legetøj må ikke indeholde farlige stoffer, der kan skade
sundheden hos børn) og bilag IV (for kemisk legetøj skal angives hvilke farer dette frembyder) fore-
slås opretholdt, således at der kun refereres til det eksisterende farlighedsbegreb.
Direktiv 1999/13/EF (VOC)
Det foreslås, at ordet ”præparat” erstattes af ordet ”blanding” i hele direktivets tekst og henvisnin-
gen til stofdirektivet erstattes af en henvisning til GHS-forordningen.
Fra 1. juni 2015 foreslås det, at CMR-stoffer, der har fået tildelt risikosætningerne R45 (Kan frem-
kalde kræft), R46 (Kan forårsage arvelige genetiske skader), R49 (Kan fremkalde kræft ved indån-
ding), R60 (Kan skade forplantningsevnen), R61 (Kan skade barnet under graviditeten) og R68
(Mulighed for varig skade på helbred) erstattes af tilsvarende faresætninger H340, H350, H350i,
H351, H360D og H360F. Endvidere foreslås det, at R40 differentieres til R40 eller R68 som konse-
kvens af, at R40 blev opdelt således i 2001, jf. Rådets direktiv 2001/59/EF. Med nærværende for-
slag pålægges det virksomhederne at overholde en nærmere fastsat emissionsgrænseværdi for
udledningen af halogenerede VOCer med R-sætningen R40 eller R68. I dag gælder grænsen kun
for stoffer med R40, men med forslaget genindføres den tidligere retsstilling, som gjaldt frem til ved-
tagelsen af direktiv 2001/59/EF.
Direktiv 2000/53/EF (bilskrot)
Farlighedsbegrebet i artikel 2, punkt 11, foreslås opretholdt, således at der kun refereres til det ek-
sisterende farlighedsbegreb.
Direktiv 2002/96/EF (elskrot)
Det foreslås, at ordet ”præparat” erstattes af ordet ”blanding” i hele direktivets tekst og farligheds-
begrebet i artikel 3, litra l, foreslås opretholdt, således at der kun refereres til det eksisterende far-
lighedsbegreb.
Direktiv 2004/42/EF (VOC)
Det foreslås, at ordet ”præparat” erstattes af ordet ”blanding” i hele direktivets tekst.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget ledsager (i form af konsekvensændringer i terminologien i seks direktiver) Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om klassificering, mærkning og emballe-
ring af stoffer og blandinger, som bygger på eksisterende lovgivning om kemikalier og indfører et
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
522982_0004.png
nyt system for klassificering, mærkning og emballering af farlige stoffer og blandinger i EU ved at
gennemføre det globalt harmoniserede system herfor (GHS). Da formålet med forslaget vedrører
opfyldelse af Fællesskabets internationale forpligtelser, finder Regeringen, at reguleringen bør ske
gennem vedtagelse af fælles EU-regler.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens beslutningsforslag medfører, at de bekendtgørelser, der implementerer de seks
berørte direktiver, skal ændres i overensstemmelse med beslutningen.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser. Der er dog et enkelt punkt i
forhold til VOC-direktivet, hvor tilpasningen af terminologien kan have begrænsede erhvervsadmi-
nistrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget ikke medfører
materielle ændringer i de berørte bekendtgørelser, men tilpasser alene terminologien til de nye kri-
terier og risikosætninger i GHS-forslaget. Der er dog et enkelt punkt i forhold til VOC-direktivet, hvor
tilpasningen af terminologien kan have begrænsede samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Beskyttelsesniveauet er neutralt, idet forslaget hverken medfører en skærpelse eller svækkelse af
de eksisterende regler. Der er dog et enkelt punkt i forhold til VOC-direktivet, hvor tilpasningen af
terminologien kan indebære en begrænset skærpelse af beskyttelsesniveauet.
6. Høring
Forslaget vil ikke blive sendt i høring.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget har endnu ikke været drøftet i Rådsregi, men har alene været præsenteret.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er positiv overfor forslaget, der
tager højde for de ændringer i terminologien og den nye testforordning, som den nye GHS-
forordning og REACH medfører.
4