Europaudvalget 2009-10
KOM (2007) 0836 Bilag 7
Offentligt
782753_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om Kommissionens refleksionspapir vedrørende kreativt indhold
i et europæisk digitalt fælles marked.
8. januar 2010
1. Resumé
Kommissionen har på baggrund af en bred høringsproces i 2008 vedrørende Kommissi-
onsmeddelelsen om kreativt online-indhold fremlagt et refleksionspapir om kreativt
indhold i et digitalt fælles marked.
Kommissionen opregner i refleksionspapiret en række udfordringer, som forbrugere,
kommercielle brugere og rettighedshavere står over for, når det gælder udbredelsen af
digitalt kreativt indhold i EU. Kommissionen angiver samtidig en flerhed af mulige
initiativer, som kan imødegå disse udfordringer.
Interesserede parter opfordres til at afgive høringssvar til Kommissionen. Den danske
regering har afgivet høringssvar, hvori der henvises til det høringssvar, der blev afgivet i
forbindelse med høringen vedrørende Kommissionens meddelelse om kreativt online-
indhold.
2. Baggrund
Refleksionspapiret skal ses i lyset af Kommissionens meddelelse fra 2008 om kreativt
online-indhold. I meddelelsen anførte Kommissionen, at der skulle skabes en EU-
indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester og
forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-indhold. Kommissionen finder, at
der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse
af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold online.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med refleksionspapiret er at igangsætte en bred debat om mulige europæiske
løsninger på de udfordringer, som europæiske forbrugere, rettighedshavere og indholds-
leverandører er stillet overfor, når det gælder udbredelse af kreativt indhold i form af
musik, film, litteratur m.v. Det drejer sig blandt andet om fri bevægelighed af kreative
personer, kulturelle aktiviteter samt digital distribution af produkter og tjenester.
J.Nr.2004-19931-94
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
782753_0002.png
Side 2
Kommissionen peger på de udfordringer, som tre grupper af hovedaktører er stillet
overfor. De tre grupper er: 1) forbrugere, 2) kommercielle brugere og 3) rettighedshave-
re.
På baggrund af den offentlige høring i 2008 vedrørende kreativt online-indhold og de
efterfølgende diskussioner i den såkaldte ”Content Online Platform” har Kommissionen
identificeret en række mulige initiativer, der kan adressere de udfordringer, som de tre
grupper af hovedaktører står over for.
1. Forbedret forbrugeradgang
Kommissionen peger på muligheden for at fremme brugen af aftalelicens
1
(ex-
tended collective licensing) med henblik på at tackle de udfordringer, som digi-
talisering og brugen af forældreløse værker stiller. Forældreløse værker er ken-
detegnet ved, at det ikke er muligt at identificere eller finde de ophavsmænd,
som har frembragt værkerne, hvorfor det ikke er muligt at klarere rettigheder-
ne individuelt.
Ved det såkaldte infosoc-direktiv fra 2001 blev der gennemført en delvis harmo-
nisering af de ophavsretlige undtagelser. Harmoniseringen er imidlertid ikke to-
tal, idet hovedparten af de i direktivet oplistede undtagelser fra eneretten er
valgfri for de enkelte medlemsstater. En videregående harmonisering vil kunne
skabe en større klarhed for de enkelte forbrugere med hensyn til, hvilken ud-
nyttelse som frit kan foretages, og hvilken udnyttelse som kræver samtykke fra
rettighedshaverne. Kommissionen anfører, at en mere nuanceret tilgang vil
kunne være nyttig, blandt andet således at der foretages en individuel vurde-
ring af de hensyn, som ligger bag de enkelte undtagelsesbestemmelser. Eksem-
pelvis vil der kunne sondres mellem på den ene side undtagelsesbestemmelser
inden for undervisning og forskning og på den anden side undtagelser om ad-
gang til privat kopiering.
2. Forbedret adgang for kommercielle brugere
Kommissionen finder det væsentligt at forenkle forvaltningen af rettigheder for
så vidt angår online-udnyttelse af musik, film, tv-programmer m.v. på tværs af
grænserne. Manglen på multi-territoriale licenser inden for Fællesskabet gør
det vanskeligt for onlinetjenester at fungere i det indre marked.
Kommissionen
peger
muligheden
for
at etablere
en
pan-
europæisk/multiterritorial licenseringsmodel. Der findes forskellige optioner,
1
Aftalelicens er en særlig måde at klarere rettigheder på, som indebærer, at en repræsentativ rettighedsha-
verorganisation på et bestemt område kan indgå aftale med en bruger (fx et bibliotek) om brugen af bestemte
værker. Aftalen kan herefter tillægges aftalelicensvirkning, hvilket betyder, at aftalen udstrækkes til også at
omfatte de rettighedshavere, som ikke direkte er repræsenteret af den aftalesluttende rettighedshaverorga-
nisation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
der er baseret på henholdsvis typen af rettigheder og arten af værker. En anden
mulighed kunne være en kvikskranke (”one-stop shop”), hvor alle rettigheder
klareres ét sted for hele EU.
Hvad angår audiovisuelle on-demandtjenester kunne en mulig løsningsmodel
ifølge Kommissionen være at indføre en regel om, at en online-tjeneste kan kla-
rere rettigheder for hele EU-territoriet ved at indgå aftale i det land, hvor tjene-
steudbyderen har sin tætteste tilknytning.
Kommissionen angiver, at en anden mulighed ville være at fastlægge en egent-
lig fælles europæisk ophavsretslovgivning i form af en forordning om ophavsret.
Endelig peger Kommissionen på diverse vederlagsmodeller, som kunne erstatte
direkte licensering fra rettighedshaverne. En mulighed kunne være at pålægge
internetudbyderne at betale vederlag til rettighedshaverne for den massekopie-
ring og -distribution, som deres kunder foretager.
3. Beskyttelse af rettighedshaverne
Kommissionen anfører, at en lettere adgang til kreativt indhold skal kombine-
res med en passende beskyttelse af rettighedshaverne for at sikre et bredt og
voksende udbud af indhold.
Kommissionen finder, at der bør fokuseres på strukturen og administrationen
af rettigheder i kollektive forvaltningsselskaber.
Kommissionen finder, at man bør fremme samarbejdet mellem internetudbyde-
re og rettighedshavere med henblik på at finde nye forretningsmodeller.
Kommissionen nævner som en mulighed at skabe et økonomisk incitament for
udbydere af audiovisuelle værker til at lave multiterritoriale licenser. Det kun-
ne fx gælde for video on demand tjenester.
4. Konklusion
Kommissionen agter ifølge refleksionspapiret fortsat at spille en proaktiv rolle på områ-
det. Kommissionen vil bidrage til at sikre, at der findes afbalancerede løsninger, som
kan skabe et europæisk innovativt og konkurrencepræget marked med mulighed for, at
markedsaktørerne kan etablere holdbare forretningsmodeller for udbud af kreativt
online-indhold.
Fristen for at afgive bemærkninger er den 5. januar 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om refleksionspapiret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser er
reguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 20. juni 2008. Tv-
området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Endvidere reguleres onlinetjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-
det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).
Refleksionspapiret indeholder ikke egentlige forslag og forventes derfor ikke at få kon-
sekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Refleksionspapiret har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget. Det vurderes for usandsynligt, at refleksionspapiret vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige
udgiftskonsekvenser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for
samfundsøkonomien og erhvervslivet.
9. Høring
En lang række danske organisationer m.v. er blevet gjort opmærksomme på refleksi-
onspapirets eksistens og på det forhold, at alle interessenter havde mulighed for at
fremkomme med bemærkninger over for Kommissionen senest den 5. januar 2010.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-
tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold
online.
Regeringen er enig i, at der er behov for et initiativ på europæisk plan, da udfordrin-
gerne for udbredelsen af kreativt indhold er grænseoverskridende.
Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn, der
er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold, herunder forbru-
gerne, indholdsproducenter og -udbydere, internetudbydere samt hardwareproducenter.
Regeringen er forbeholden over for modeller, der pålægger internetudbydere at betale
vederlag til rettighedshaverne for den massekopiering og -distribution, som deres kun-
der foretager.
Regeringen forholder sig derfor åben over for at drøfte de udfordringer for udbuddet af
kreativt indhold, som fremgår af Kommissionens refleksionspapir, og afventer således
Kommissionens eventuelle fremtidige initiativer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Regeringen har afgivet høringssvar, hvori der er henvist til det høringssvar, som rege-
ringen afgav den 28. februar 2008 i forbindelse med høringen over Kommissionens
meddelelse om kreativt online-indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har endnu ikke været forhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om kreativt online-indhold har tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg. Der henvises til det grundnotat om meddelelsen, som blev
oversendt den 10. marts 2008.