Europaudvalget 2006-07
2777 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
18. januar 2007
FVM 408
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007
____________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram
- Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
2.
(Evt.) Forslag til Rådets forordning om særlige regler for frugt og grøntsektoren og om
ændring af visser forordninger
- Præsentation/drøftelse
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Side 5
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1784/2003 om den fæl-
les markedsordning for korn
- Præsentation/drøftelse
KOM (2006) 755
Side 9
4.
(Evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om
almindelige regler for finansiering af interventioner gennem Den Europæiske Udvik-
lings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen
- Præsentation
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Side 11
5.
WTO-forhandlinger – landbrug
-
Situationsrapport
KOM-dokument foreligger ikke
Side 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Beretning fra Kommissionen til Rådet om kvoteordningen for produktionen af kartoffel-
stivelse og forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
1868/94 om en kvoteordning for produktionen af kartoffelstivelse
- Vedtagelse på et kommende rådsmøde
KOM (2006) 827
Side 18
7.
8.
Forslag til Rådets forordning om brug af fremmede og lokalt fraværende arter i akvakul-
tur
-Vedtagelse på et kommende rådsmøde
KOM (2006) 154
Side 21
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forbud mod markedsføring og
indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af skind fra hunde og katte samt produkter,
hvori sådanne skind indgår
-
Orienterende debat
KOM (2006) 684
Side 26
Punkterne 1 – 7 hører under Fødevareministeriets ressort og punkt 8 hører under Justitministeriets
ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 29. januar 2007
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Et af hovedtemaerne for det tyske formandskab vil være forenkling. På landbrugsområdet vil fokus
komme til at ligge på forordningsforslaget, som sammenskriver 21 markedsordninger for land-
brugsvarer samt drøftelse af Kommissionens meddelelse om krydsoverensstemmelse. Endvidere vil
formandskabet fortsætte reformarbejdet af den fælles landbrugspolitik. Konkret vil man behandle
forslag om reform af markedsordningen for frugt og grønt samt markedsordningen for vin. På fi-
skeriområdet vil der være fokus på handlingsplanen om forenkling og forbedring af den fælles fi-
skeripolitik samt front-loading. Endvidere vil der på fiskeriområdet blive behandlet forslag om den
flerårige plan for torsk i Østersøen samt den flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen.
Formandskabets program har i sig selv ingen konsekvenser for Danmark.
Baggrund
Tyskland vil på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007 præsentere programmet for sit
formandskab i første halvår af 2007 vedrørende fødevarer, landbrug og fiskeri.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Det tyske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med 18-måneders arbejdspro-
grammet for de kommende tre formandskaber udarbejdet af Tyskland, Portugal og Slovenien. Tysk-
land indleder således den nye 18-måneders periode med at sætte fokus på konsolideringen af grund-
laget for Unionen efter udvidelsen med Bulgarien og Rumænien med henblik på at sikre Unionens
samhørighed og effektivitet.
Tyskland forventes at lægge vægt på følgende temaer:
Landbrug
Forenkling og afskaffelse af unødigt bureaukrati med henblik på at lette virksomhedernes admini-
strative byrder, så de frigjorte midler hos dem kan anvendes til øget innovation og investering med
henblik på at indfri Lissabon-processens målsætninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formandskabet vil særligt lægge vægt på forenkling af landbrugspolitikkens bestemmelser om
krydsoverensstemmelse, hvor Kommissionen forventes at fremlægge en rapport i løbet af foråret.
På baggrund heraf forventes Rådet at vedtage en række initiativer, der følger op på Kommissionens
anbefalinger. Derudover vil Rådet behandle Kommissionens forslag om at samle 21 fælles mar-
kedsordninger i én forordning.
Herudover vil formandskabet lægge vægt på videre gennemførelse af EU’s aktionsplan for forenk-
ling af den fælles landbrugspolitik, ligesom forenklingsarbejdet vedrørende fiskeri, forbrugerbe-
skyttelse og landdistriktspolitik vil fortsætte.
Formandskabet vil fortsætte reformarbejdet af den fælles landbrugspolitik, herunder intensivere
drøftelserne om den europæiske landbrugsmodel og landdistriktspolitikken. I den forbindelse for-
ventes konkret behandlet forslag om reform af markedsordningen for frugt og grønt samt markeds-
ordningen for vin.
Formandskabet vil endvidere fortsætte arbejdet med handlingsplaner vedrørende biomasse og bio-
brændstof.
Formandskabet lægger stor vægt på at afslutte WTO-forhandlingerne.
På plantebeskyttelses- og plantesundhedsområdet omfatter arbejdsprogrammet bæredygtig indsats
af plantebeskyttelsesmidler, revision af direktiv om bekæmpelse af kartoffelcystenematoder, har-
monisering af phytosanitære standarder inden for rammerne af den internationale plantebeskyttel-
sesaftale, forslag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler samt bedre regulering inden for
sektorerne for plantesorter og frø.
Fiskeri
De vigtigste emner på fiskeriområdet vil fra en dansk synsvinkel være den flerårige plan for torsk i
Østersøen samt den flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen. Herudover kommer vedtagel-
se af ny fiskeripartnerskabsaftale med Grønland.
Formandskabet lægger vægt på forenkling og bedre regulering af den fælles fiskeripolitik. Dette
kommer blandt andet til udtryk ved, at der sker en første drøftelse af principerklæringen om
TAC/kvoter for 2008 i foråret 2007 (front-loading).
Endvidere vil der blive behandlet forslag om genopretning af ålebestande i Europa, forslag om en
horisontal definition af drivgarn, initiativ om beskyttelse af unge havpattedyr, forbedring af over-
vågning af fiskeri og ulovligt fiskeri, præsentation af meddelelse om discard, vedtagelse af forslag
om fremmede arter i akvakultur, meddelelse om miljømærkning af fiskerivarer, tilpasning af ret-
ningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren og tilpasning af gruppefritagelsesbestemmelserne for
fiskerisektoren.
Udtalelser
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0005.png
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om programmet. Europa-Parlamentet afholder debat om det
tyske formandskabsprogram på plenarforsamlingen den 17. januar 2007.
Konsekvenser
Præsentationen af programmet har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Programmet tager i et vist omfang sigte på at højne beskyttelsesniveauet.
Høring
§2-udvalget (landbrug) og §5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
På mødet i § 2-udvalget den 17. januar 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at forenklingstemaet er
særlig interessant, herunder navnlig forenkling af krydsoverensstemmelsesreglerne.
§ 5-udvalget har ikke haft bemærkninger til punktet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at man fra dansk side vil tage de tyske prioriteter for
arbejdet til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af programmet til efterretning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Forslag til Rådets forordning om særlige regler for frugt og grøntsektoren og
om ændring af visse forordninger
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes den 24. januar 2007 at fremsætte forslag til reform af markedsordningen
for frisk frugt og grønsager samt markedsordningen for forarbejdet frugt og grønsager. Forslaget
forventes at medføre, at den nuværende forarbejdningsstøtte til producenterne afkobles og indar-
bejdes i enkeltbetalingsordningen. De særlige FGK-betalingsrettigheder omdannes til almindelige
betalingsrettigheder. De nuværende regler om intervention forventes ophævet, så muligheden for at
yde 100 % EU-refusion ved tilbagetrækning af 16 frugt og grøntprodukter bortfalder. I stedet kan
producentorganisationerne tilbagekøbe alle frugt- og grøntprodukter. Halvdelen af udgifterne skal
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0006.png
finansieres af producentorganisationernes medlemmer og resten af EU, med mindre de tilbagekøbte
produkter afsættes gratis.
Baggrund
Kommissionen forventes den 24. januar 2007, at fremsætte forslag til reform af markedsordningen
for frisk frugt og grønsager og markedsordningen for forarbejdet frugt og grønsager.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kva-
lificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007 med hen-
blik på præsentation og drøftelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
Formålet med reformen er, at:
forøge konkurrenceevnen og markedsorienteringen for at fremme en bæredygtig produktion, som
er konkurrencedygtig på både det interne og det internationale marked,
stimulere forbruget af frugt og grønsager i Fællesskabet og
fortsætte og forøge de bestræbelser, som sektoren har gennemført, for at fastholde og beskytte
miljøet.
Ændringer:
Den nuværende støtte til forarbejdning forventes ophævet, og støttebeløbene overført til enkeltbeta-
lingsordningen. Dette betyder, at støtten vil være afkoblet fra produktionen. Det indebærer, at for-
ordning (EF) nr.1782/2003 om enkeltbetalingsordningen skal ændres, så frugt og grønsager bliver
omfattet. Det vil betyde, at der kan ske en forenkling af enkeltbetalingsordningen i de lande, der
anvender den regionale model, herunder Danmark, idet begrænsningerne på at dyrke frugt og grønt
under enkeltbetalingen fjernes, idet de særlige FGK-rettigheder
1
forsvinder.
Det forventes, at Producentorganisationerne (PO’erne) også efter reformen skal spille en væsentlig
rolle i markedsordningen. Der forventes tilføjet to nye elementer i driftsprogrammerne. Krisestyring
vil blive obligatorisk, og forventes at omfatte aktiviteter som tilbagekøb fra markedet, grøn høst
eller ikke-høst af frugt og grønsager, salgsfremme og information, efteruddannelse, høstforsikring,
og støtte til de administrative omkostninger ved oprettelse af fælles fonde. Det forventes, at der vil
blive fastsat et mål for hvor stor en andel af driftsprogrammet, krisestyring må omfatte. Som et an-
1
Ud betaling af støtte er afhængig af, om p rod u center råd er over støtteberettiget areal og betalingsrettigh e-
d er. Prod u center som har arealer m ed fru gt- og grønt sam t sp ise- og læggekartofler kan ku n få u d betalt stø t-
te, hvis p rod u centen råd er over d e såkald te FGK-rettighed er.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det element forventes det, at mindst 20 % af driftsprogrammets omkostninger afsættes til aktioner
til producenternes anvendelse af miljømæssigt rigtige teknikker i forbindelse med både produkti-
onsmetoder og affaldshåndtering.
Fællesskabets finansielle støtte til driftsprogrammerne forudses fortsat at være lig med medlemmer-
nes aktuelt betalte bidrag, men begrænset til 50 % af de aktuelle udgifter under driftsprogrammet.
Fællesskabets maksimale andel på 4,1 % af hver PO’s markedsførte produktion forventes ikke æn-
dret.
De nuværende regler om intervention/tilbagekøb forventes ophævet. Herefter kan tilbagekøb kun
ske via PO’ernes driftsprogrammer og -fonde. Forslaget forventes at åbne mulighed for, at tilbage-
købte produkter afsættes ved gratis uddeling til velgørende organisationer, som er godkendt af med-
lemsstaten, skoler og offentlige uddannelsesinstitutioner, børns sommerlejre, hospitaler m.m. Så-
fremt disse tilbagekøb ikke udgør over 5 % af PO’ens afsatte produktion, kan der være tale om stør-
re refusion fra EU, evt. op til 100 %. I øvrige tilfælde af tilbagekøb vil EU refundere 50 %, mens
medlemmerne af PO’en finansierer de øvrige 50 %.
Som et nyt initiativ kan det forventes, at mindst 20 % af driftsprogrammets omkostninger afsættes
til aktioner til producenternes anvendelse af miljømæssigt rigtige teknikker i forbindelse med både
produktionsmetoder og affaldshåndtering.
En række detaljerede bestemmelser om handelsnormer, som i dag findes i Rådsforordningerne, for-
ventes fremover at blive fastsat af Kommissionen ved forvaltningskomitéprocedure.
Produktområdet for ordningen for frugt og grønt forventes udvidet med visse krydderurter.
Reglerne om import- og eksportlicenser, gyldighed, sikkerhedsstillelse, indgangsprissystem, til-
lægstold og toldkontingenter, forventes at blive forenklet, og senere indarbejdet i den netop foreslå-
ede fælles markedsordning for landbrugsprodukter. Muligheden for at anvende eksportrestitutioner
forventes ophævet.
I forordning (EF) nr. 2628/2000 om oplysningskampagner og salgsfremstød på det indre marked
forventes en ændring, så der kan gives forøget EU-støtte til salgsfremmeaktiviteter på det indre
marked for frugt og grønsager rettet mod børn.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke, da der ikke foreligger noget forslag.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at få væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Konsekvenserne for EU-
budgettet kendes ikke.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0008.png
Forslaget forventes at få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der kan blive tale om mindre til-
pasninger i bekendtgørelser om anvendelse af handelsnormer for frugt og grønt i Danmark.
Forslaget forventes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
På mødet i §2 -udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 gav Landbrugsraadet udtryk for støtte til
forslaget, hvor betalingsrettighederne for frugt, grønt og kartofler afskaffes og almindelige beta-
lingsrettigheder anvendes i stedet. Der blev herudover udtrykt skepsis overfor elementerne vedrø-
rende krisestyring.
Dansk Gartneri var positiv over for, at frugttræer omfattes samt at støtten fremover vil ske via drift-
fonde. For så vidt angår krisestyring, mente man at dette bør begrænses mest muligt. Der blev ud-
trykt ønske om at drøfte forslaget yderligere når det konkrete forslag foreligger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at en reform af markedsordningerne for frisk og forarbejdet
frugt og grønsager bør fokusere på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen. Man
er dog samtidig opmærksom på produktionens betydning i visse regioner af EU. Regeringen finder
det væsentligt, at reformen af markedsordningerne er i tråd med tidligere reformer af markedsord-
ninger for landbrugsvarer. Der bør ikke ske en udvidelse af budgetandelen til sektoren for frisk og
forarbejdet frugt og grønsager.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er endnu ikke fremsat, men i det forventede indhold formodes det, at visse lande vil have
problemer med den indskrænkning, der sker i støtten til PO’ernes tilbagekøb fra markedet af visse
frugt- og grøntprodukter. Derudover vil der være lande, som finder forenklingerne om handelsnor-
merne for problematiske. Endelig kan det tænkes, at visse lande, som hidtil har anvendt støttesy-
stemet for forarbejdede frugt- og grøntprodukter, vil have vanskeligt ved at acceptere den eventuelle
overgang til enkeltbetalingsordningen og fulde afkobling af støtten.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0009.png
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1784/2003 om
den fælles markedsordning for korn
KOM (2006) 755
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen fremsendte den 15. december 2006 et forslag til Rådet om ændring af den fælles-
markedsordning for korn vedrørende intervention for majs. Forslaget fremsættes for at bremse
væksten i de offentlige lagre og at gøre landbruget mere markedsorienteret i tråd med retningslin-
jerne i CAP-reformen af 2003. Forslaget indebærer, at muligheden for intervention af majs ophæ-
ves fra markedsåret 2007/2008.
Baggrund
Kommissionen har den 15. december 2006 fremsendt forslag til Rådet om en ændring af den fæl-
lesmarkedsordning for korn vedrørende intervention for majs.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Den fælles markedsordning for korn fastlægger en interventionsmekanisme som sikkerhedsnet un-
der kornmarkedet i tilfælde af stærke prisfald. I de fleste medlemsstater ligger markedsprisen nor-
malt over interventionsprisen, hvorfor interventionslagrene har været begrænsede. I visse medlems-
stater med lavere produktionsomkostninger og begrænsede transportmuligheder, anvendes interven-
tion dog som en reel afsætningsmulighed og ikke blot som et sikkerhedsnet for avlerne.
I 2003/2004 var interventionslagrene således på et historisk lavt niveau med i alt 3,6 mio. tons,
mens de med udgangen af 2004/2006 var vokset til 14 mio. tons. Problemet med de voksende lagre
er navnlig relateret til majs, hvor EU er gået fra en situation uden interventionslagre i 2003/2004 til
at have 5,6 mio. tons majs på lager ved udgangen af 2005/2006. Det svarer til 40 % af de samlede
lagre. Pt. er ca. 93 % af interventionslagrene for majs placeret i Ungarn.
Ved en fremskrivning af markedsudviklingen forventes majslagrene fortsat at stige og kan nå et
niveau på omkring 15,6 mio. tons i 2013. Hertil kommer, at majs er dårligt egnet til interventions-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0010.png
oplagring, idet der relativt hurtigt sker en kvalitetsforringelse, ligesom at afsætningsmulighederne
på verdensmarkedet er begrænsede.
Med henblik på at bremse væksten i de offentlige lagre og at gøre landbruget mere markedsoriente-
ret i tråd med retningslinjerne i CAP-reformen af 2003 fremsætter Kommissionen derfor forslag til
ændring af den fælles markedsordning for korn.
Forslaget indebærer, at muligheden for intervention af majs ophæves fra markedsåret 2007/2008.
Konsekvenser
I henhold til Kommissionens estimater vil forslaget ikke indebære en betydelig reduktion af produk-
tionen af majs i EU. Det fremføres, at de berørte regioner forventes at blive mere konkurrencedyg-
tige både i forhold til eksport og i forhold til kødproduktion, hvor omkostningerne til foder vil falde.
Kommissionen forventer, at såfremt forslaget vedtages, vil interventionslagrene for alle kornpro-
dukter undtagen majs være på omtrent 10 mio. tons i 2013 mod 18,9 mio. tons ved status quo. Af de
18,9 mio. tons vurderes det, at majs vil udgøre 15.6 mio. tons.
Vedtages forslaget, vurderer Kommissionen, at det indebærer en reduktion i EU-udgifterne til dette
område på 617,8 mio. € samlet over perioden 2008 – 2014 i forhold til en situation med status quo i
denne periode og et stigende forventet udgiftsniveau til interventionsopkøb.
Forslaget forventes ikke at have direkte betydning for de danske landbrugere eller den danske ad-
ministration, da der ikke er majs på intervention i Danmark. Forslaget kan dog ikke udelukkes at
påvirke balancen på markedet for byg og hvede.
Der forventes ikke statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Høring
Landbrugsraadet bemærkede ved mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007, at man prin-
cipielt er imod ændringer igen, idet ordningen senest blev ændret sidste år. Landbrugsraadet fandt,
at det var bedre at sænke interventionsprisen frem for helt at ophæve muligheden for intervention.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der skal arbejdes mod en øget markedsorientering og libe-
ralisering af den fælles landbrugspolitik. Regeringen støtter derfor forslaget, og finder ligeledes
konsekvenserne for EU’s budget positive.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0011.png
Forslaget har endnu ikke været drøftet. Der kan evt. forventes modstand fra de medlemsstater, der
er mest berørt af forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1883/78 om
almindelige regler for finansiering af interventioner gennem Den Europæiske
Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag om forlængelse af den midlertidige EU-finansiering
af medlemsstaternes renteudgifter i de tilfælde, hvor medlemsstaternes renteniveau overstiger det
dobbelte af det gennemsnitlige renteniveau i EU.
Baggrund
Kommissionen har den 15. december 2006 fremsendt forslag til Rådet om en ændring af den fælles
markedsordning for korn vedrørende intervention for majs. I forlængelse heraf forventes Kommis-
sionen at fremsætte forslag om finansiering af interventioner.
Det forventes, at ordningen om midlertidig EU-finansiering af medlemsstaternes renteudgifter, der
var gældende for 2005 og 2006 forlænges for perioden 2007-2008. Forslaget forventes fremsat med
hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1258/1999 og kan dermed vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. januar
2007 med henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget forventes fremsat som led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet må
anses for tilgodeset.
Formål og indhold
I forslaget om ændring af den fælles markedsordning for korn vedrørende intervention af majs
nævnes, at Kommissionen som supplement til dette forslag straks vil forelægge Rådet et forslag til
en midlertidig ændring af EUGFL’s finansieringsvilkår for medlemsstaternes udgifter til offentlig
oplagring. Kommissionen finder, at de to forslag skal ses i en sammenhæng og bør vedtages af Rå-
det samtidigt.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0012.png
Lovgivningen vedrørende den fælles landbrugspolitik forpligter medlemsstaterne til at opkøbe
landbrugsprodukter, der er omfattet af en interventionsordning, hvilket medfører en økonomisk
byrde for medlemsstaterne, som skal låne de midler, der er nødvendige for at foretage disse inter-
ventionsopkøb. Det er endvidere fastsat, at de deraf følgende finansielle udgifter for disse medlems-
stater refunderes på basis af en ensartet sats for hele EU.
Den tidligere ordning blev begrundet med, at visse nye medlemsstater vil få væsentlige finansielle
byrder som følge af de øgede kornmængder, der frembydes til intervention som følge af den øgede
kornproduktion kombineret med en højere rentesats end generelt i EU. EU har derfor i 2005 og
2006 finansieret en del af ekstraomkostningerne, hvis en medlemsstats rentesats er højere end det
dobbelte af den ensartede rentesats. Denne foranstaltning forventes nu foreslået forlænget for 2007
og 2008, når det gælder de yderligere udgifter til offentlig oplagring, som afholdes af medlemssta-
terne til en meget høj intern rente.
EU dækker dermed renteforskellen for de medlemsstater, som skal betale en rentesats, der er højere
end det dobbelte af den ensartede rentesats. Den del af udgifterne, der defineres som forskellen mel-
lem den ensartede sats og det dobbelte af denne sats, forventes fortsat at skulle afholdes af med-
lemsstaterne. En lignende ordning fungerede endvidere fra 1994-1996.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes ikke at skulle udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover ind-
virkningerne på EU-budgettet. Det blev i forbindelse med behandlingen af forslaget gældende for
2005 og 2006 vurderet, at udgiften for hvert budgetår ville udgøre ca. 18 mio. €.
Høring
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 udtrykte Landbrugsraadet forståelse for en
vis fleksibilitet i lyset af forslaget om afskaffelse af intervention af majs.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der skal arbejdes mod en øget markedsorientering og libe-
ralisering af den fælles landbrugspolitik. Regeringen støtter derfor forslaget om udelukkelse af majs
fra interventionsordningen. Idet Kommissionen finder, at de to forslag skal ses i en sammenhæng og
bør vedtages af Rådet samtidigt, er det regeringens foreløbige generelle holdning, at Danmark på
det foreliggende grundlag kan støtte et eventuelt forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet. De medlemsstater, der berøres af forslaget om udelukkelse
af majs fra interventionsordningen, må forventes at støtte forslaget og eventuelt betinge vedtagelsen
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0013.png
af forslaget om udelukkelse af majs fra interventionsordningen af, at det forventede forslag om ud-
gifter til offentlig oplagring vedtages samtidigt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
WTO-forhandlinger – landbrug
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at redegøre for status for landbrugsforhandlingerne under Doha Udvik-
lingsrunden på baggrund af afholdte konsultationer i bla. Geneve og Davos.
Baggrund
Kommissionen vil på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. januar 2007 redegøre
for status og udsigter for handelsforhandlingerne om landbrug under Doha Udviklingsrunden.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en statusredegørelse.
Formål og indhold
Forhandlingerne om landbrug blev indledt i 2000 og på WTO-ministerkonferencen i Doha i 2001
blev retningslinjer for de fortsatte forhandlinger fastlagt. Forhandlingerne viste sig imidlertid meget
vanskelige, og på ministerkonferencen i 2003 fandt formanden for konferencen, at kløften mellem
de udmeldte positioner var for stor til overhovedet at indlede forhandlinger.
I august 2004 lykkedes det for de 147 medlemslande at enes om et kompromis om rammerne for de
videre forhandlinger. Kompromisset var en rammeaftale, hvor de overordnede målsætninger for nye
forpligtelser inden for landbrugsforhandlingerne var opdelt på tre hovedområder: intern støtte, ek-
sportstøtte og markedsadgang. Der skulle tages særlige hensyn til udviklingslandene, især de mindst
udviklede og fødevareimport-afhængige udviklingslande.
Op til ministerkonferencen i Hong Kong i dec. 2005 fremsatte EU, USA og G20-gruppen forhand-
lingsudspil på de tre hovedområder. Konferencen mundede ud i en ministererklæring, der bl.a. lag-
de en stram køreplan for enighed om præcise vilkår (modaliteter) for en ny WTO-aftale inden ud-
gangen af 2006. Køreplanen kunne imidlertid ikke overholdes, og forhandlingerne blev suspenderet
i juli 2006.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0014.png
Bl.a. EU, USA, G20 og G10 har siden understreget, at der var tale om en suspension og ikke et
sammenbrud. Der har været afholdt en række bi- og multilaterale drøftelser om forudsætningerne
for at genoptage forhandlingerne. Nu er forventningerne fokuseret på World Economic Forum mø-
det i Davos (24-28. jan. 2007).
Grundlaget for at genoptage landbrugsforhandlingerne er ministererklæringen fra Hong Kong og
den ramme for modaliteter, som formanden for landbrugsforhandlingerne Falconer, udsendte 22.
juni 2006. Dette grundlag og EU’s aktuelle udspil omfatter i hovedtræk følgende:
- Markedsadgang
Under markedsadgang henvises i Hong Kong erklæringen til de fremskridt, der er opnået om AVE
(Ad Valorem Ækvivalenter - konvertering af faste toldsatser til procenttoldsatser). Der er enighed
om, at reduktion af toldsatser skal ske ved at inddele disse i 4 bånd. Enighed udestår for så vidt an-
går inddelingen af de enkelte bånd samt reduktioner i båndene, herunder særlige reduktionssatser
for udviklingslande. Der skal også opnås enighed om behandlingen af bla. følsomme produkter.
Udviklingslande vil have mulighed for at udpege ”Special Products” ud fra kriterier for forsynings-
sikkerhed samt levevilkår og udvikling af landdistrikter. De skal også have ret til en særlig sikker-
hedsmekanisme (SSM) baseret på importmængder og priser.
Med afsæt i G20 landegruppens model foreslår EU fire bånd til inddeling af toldsatser og et toldloft
på 100%. Progressivitet i toldreduktionen opnås ved, at toldlinier, der falder i lavere bånd, reduceres
med en lavere sats og toldlinier i højere bånd med en højere sats. Øverste bånd foreslås at omfatte
told >90% og en dertil hørende toldreduktion på 60%. I det nederste bånd lægges op til toldredukti-
on på gennemsnitlig 35%. Formlen indebærer for EU’s vedkommende en reduktion i den gennem-
snitlige told på ca. 46%. I EU’s tilbud indgår, at op til 8% af toldlinjerne kan kaldes følsomme, da
rammeaftalen lægger op til, at et antal produkter kan udmeldes som følsomme mhp. en mere skån-
som toldreduktion. EU bekræfter, at også følsomme produkter skal omfattes af øget markedsad-
gang. For udviklingslande foreslås fordelagtig behandling ved afgrænsning af båndene (øget med
1/3) og toldreduktionerne (reduceret med 2/3). I de seneste måneders konsultationer har Kommissi-
onen antydet mulighed for en gennemsnitlig toldreduktion på op mod 50% men uden at fremsætte
konkret forslag.
- Eksportstøtte
Med Hong Kong erklæringen er det aftalt, at der skal ske en parallel afvikling af alle former for
eksportstøtte inden udgangen af 2013. Det skal ske progressivt og parallelt, og indebære en substan-
tiel reduktion i implementeringsperiodens første halvdel. Definitioner og discipliner for de forskel-
lige former for eksportstøtte skal fortsat forhandles. Den aftalte slutdato (2013) for afvikling af ek-
sportstøtten skal bekræftes, når disse modaliteter foreligger. I den forbindelse skal der også tages
hensyn til konsekvenser for de mindst udviklede lande og netto-fødevareimporterende udviklings-
lande.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0015.png
Ministererklæringen understreger forpligtelsen til at sikre tilstrækkelig fødevarehjælp og imøde-
komme modtageres behov. Til det formål skal der etableres en ”safe box” til ægte (såkaldt ’bona
fide’) fødevare- og nødhjælp, så reglerne ikke hæmmer hjælp i krisesituationer, mens handelsfor-
vridende brug af fødevarehjælp skal elimineres.
- Intern støtte
Der er med Hong Kong erklæringen opnået enighed om, at der skal aftales 3 bånd, hvor de enkelte
lande skal placeres med henblik på at reducere deres AMS-støtte (dvs. den mest handelsforvridende
interne støtte, eller ”Gul Boks”). Ligeledes skal der aftales 3 bånd for landenes reduktion i deres
samlede
handelsforvridende interne støtte (Gul Boks + de minimis støtte + Blå Boks), så medlem-
mer med et højt niveau af handelsforvridende intern støtte reducerer mest. EU placeres i det højeste
bånd, Japan og USA der har det andet og tredje højeste niveau, placeres i det mellemste bånd, mens
alle andre lande placeres i det laveste bånd.
Ifølge aftalen gennemføres den generelle reduktion af al handelsforvridende intern støtte, også selv-
om summen af de enkelte reduktioner i Gul Boks, de minimis samt Blå Boks ville være mindre end
den generelle reduktion. Udviklingslande uden Gul Boks støtte undtages fra reduktioner i de mi-
nimis støtte samt reduktion i den generelle handelsforvridende interne støtte.
Det fremgår af Rammeaftalen fra 2004 at kriterierne skal præciseres for Blå Boks og gennemgås for
Grøn Boks (review and clarify). Det skal bl.a. sikre, at det kun er støtteordninger, der kun har en
minimal handelsforvridende effekt, der bliver omfattet af Grøn Boks.
EU foreslår for eget vedkommende 70% reduktion i de gældende lofter for Gul Boks/AMS støtte.
Den såkaldte de minimis støtte (handelsforvridende støtte, som under den nuværende WTO-aftale
er begrænset til 5% af produktionsværdien) foreslås nedbragt til 1%.
- Andre emner
Hong Kong erklæringen tager status for forhandlingerne om Geografiske Indikationer til efterret-
ning mht. etableringen af et multilateralt register for vin og spiritus og lægger op til, at disse for-
handlinger skal intensiveres. EU lægger vægt på at etablere et register for Geografiske Indikationer
med udvidelse af dækningsområdet til andre produkter end vin og spiritus.
EU understreger endelig, at det fremsatte tilbud fra oktober 2005 er betinget af parallelle fremskridt
i forhandlinger om markedsadgang for øvrige produkter (NAMA – Non Agricultural Market Ac-
cess) og tjenesteydelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Kommissionens statusredegørelse har ingen konsekvenser.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0016.png
Høring
Sagen har tidligere været forelagt §2-udvalget (landbrug).
Danmarks Naturfredningsforening anførte i §2-udvalget den 9. juni 2004, at man gerne så et udspil
fra EU’s side med en fast dato for afviklingen af eksportrestitutioner. Det ville være nødvendigt at
indgå i forhandlinger om en væsentlig reduktion eller afskaffelse af støtten under blå boks. For så
vidt angik støtte under grøn boks var det vigtigt at se på omfang og definition af støtten. Markeds-
adgang var et af de punkter, hvor EU ville være nødt til at bevæge sig. Det var generelt vigtigt, at
EU sikrede fremdrift i forhandlingerne.
Landbrugsraadet har i høringssvar af 7. oktober 2004 udtalt sin støtte til den nuværende forhand-
lingsproces med udgangspunkt i rammeaftalen. Med hensyn til markedsadgang argumenterer rådet
for en beskyttelse, der modsvarer omkostninger ved særkrav i EU. Der anbefales bedre forvaltning
af toldkvoter og reduceret told inden for kvoterne frem for udvidelse af disse. I forhold til udvik-
lingslandene anbefaler Landbrugsraadet en målrettet differentiering, og Geografisk Indikationer
ønskes holdt ude af forhandlingerne.
FødevareIndustrien har i høringssvar af 7. oktober 2004 og 19. november 2004 anerkendt rammeaf-
talen som et godt grundlag for et balanceret og fremadrettet forhandlingsresultat. FødevareIndustri-
en ser gerne reformer/afkobling, der kan fremme snarlig og parallel afvikling af eksportstøtte, og
muliggøre mindre toldbeskyttelse. Man peger på øget behov blandt medlemmerne for at kunne im-
portere og forarbejde råvarer fra 3. lande, dvs. behov for bedre gensidig markedsadgang. Fødevare-
Industrien advarer mod, at Geografisk Indikationer gøres til et kardinalpunkt til eventuel skade for
landbrugsforhandlingerne.
Verdensnaturfonden (WWF) fremhæver i høringssvar af 19. november 2004 betydningen af regel-
bunden international samhandel til at opnå bæredygtig udvikling. Konkret vægter WWF en snarlig
og samtidig udfasning af forskellige former for eksportstøtte. Man anbefaler skrappere kriterier for
Grøn Boks med vægt på miljø, dyrevelfærd og landdistriktsudvikling, og at den afkoblede støtte fra
EU’s landbrugsreform ikke omfattes af Grøn Boks. Endelig foreslår WWF, at udpegning af føl-
somme produkter alene skal sigte på varetagelse af miljø, natur og udvikling af marginaliserede
landdistrikter i EU.
Affødt af et nyt EU-udspil og diskussionen om Kommissionens mandat tilføjede Landbrugsraadet i
§2-udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005, at det var væsentligt at sikre opbakning om land-
brugskommissærens linje. Danmarks Naturfredningsforening tilføjede, at man var betænkelig ved
de følsomme produkter, om man ville ende med en lang liste over varer.
I §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005 fremførte Danmarks Naturfredningsforening, at
man fandt EU’s udspil af 28. oktober 2005 utilfredsstillende, da op til 8% af toldlinjerne kan be-
nævnes følsomme produkter. Med 1% af toldlinjerne ville man kunne dække de særligt følsomme
produkter, hvilket G20-landene og USA tilslutter sig. Danmarks Naturfredningsforening ønskede en
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0017.png
substantiel reduktion i eksportstøtte fra starten af en implementeringsperiode. 70% reduktion i loftet
for gul boks, som EU havde foreslået, var utilstrækkelig.
Landbrugsraadet understregede i §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005, at eksportstøtte,
fødevarehjælp og eksportkreditter burde behandles ens. Kravene til USA skulle fastholdes, herunder
kravene til reduktion af de minimis støtte og disciplinering af anticyklisk støtte. Man går ind for
lineær aftrapning af eksportstøtten over en længere periode.
I §2-udvalget (landbrug) den 6. december 2005 udtalte Landbrugsraadet, at EU var gået så langt
som muligt i forhandlingerne om bomuldsproblematikken. Det er primært USA og andre store lan-
de, der har problemer med at opfylde ulandenes krav. I Lamys oplæg måtte EU også have noget på
service og industri. Landbrugsraadet ønskede en præcisering af følsomme produkter. En liste over
produkter, der faldt under 1. periode, burde ikke være for officiel, da det kunne ødelægge EU’s for-
handlingssituation.
Sagen har igen været forelagt §2-udvalget (landbrug) den 6. juni 2006. Der var ikke yderligere be-
mærkninger.
I §2-udvalget (landbrug) den 4. juli 2006 understregede Landbrugsraadet betydningen af, at der
opnås en ny multilateral WTO-aftale.
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 bemærkede FødevareIndustrien, at det er
positivt, at EU og Danmark i givet fald vil forfølge et bilateralt spor.
Landbrugsraadet fremhævede, at det bedste er et multilateralt samarbejde, men hvis det ikke lykkes,
bør Danmark satse bilateralt på de områder, der er interessante – herunder de asiatiske inkl. Japan
og Rusland.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side henholder man sig til Folketingets vedtagelser senest af 22. november 2006 (V15
under F12) samt det forhandlingsoplæg om WTO, som Folketingets Europaudvalg tiltrådte den 7.
oktober 1999.
Man vil fra dansk side også bekræfte, at grundlaget for EU's videre WTO-forhandlinger er det for-
handlingsmandat, som Rådet vedtog i oktober 1999 og bekræftede i senere konklusioner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Frankrig og 12 andre EU-lande har i et fælles memorandum af 7. oktober 2005 og igen af 9. marts
2006 udtrykt bekymring ved EU’s forhandlingslinje. Der peges på omfanget af de indrømmelser,
som EU tilbyder, og i den forbindelse behovet for en balanceret aftale, der kan rummes inden for
2003 landbrugsreformen. Landene advarer særligt imod koncessioner på markedsadgang, risiko for
utilstrækkelig parallelisme under eksportstøtte og manglende fremskridt vedrørende Geografiske
Indikationer.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0018.png
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg 16. juni 2006, jf. samlenotat oversendt
9. juni 2006 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) 19. juni 2006.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. december 2005, jf. samlenotat
oversendt den 1. december 2005 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. de-
cember 2005 og den 14. oktober 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 23.-24. oktober 2005, jf. supplerende samlenotat af 13. oktober 2005. Sagen er endvide-
re blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2004 og 18. juni 2004, jf. aktuelt notat
af 7. oktober 2004 og 10. juni 2004 forud for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) den 18. oktober
2004 og 21.-22. juni 2004.
Harbinsons udspil til modaliteter på landbrugsområdet har været forelagt Folketingets Europaud-
valg den 18. juli 2003, jf. aktuelt af 11. juli 2003, den 3. april 2003, 14. marts 2003 og 18. februar
2003, jf. aktuelt notat af 28. marts 2003, 7. marts 2003 og 18. februar 2003. EU´s forslag til modali-
teter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den
24. januar 2003, jf. aktuelt notat af 17. januar 2003. Sagen har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg den 7. oktober 1999 i forbindelse med rådsmødet (generelle anlig-
gender) den 11.-12. oktober 1999.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6.
Beretning fra Kommissionen til Rådet om kvoteordningen for produktionen af
kartoffelstivelse og forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1868/94 om en kvoteordning for produktionen af kartoffelstivelse
KOM (2006) 827
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har med KOM(2006) 827 fremlagt beretning om kvotesystemet for kartoffelstivelse
samt forslag om en 2-årig forlængelse af kvoteordningen for kartoffelstivelse. I beretningen redegø-
res der for betalingerne til kartoffelproducenterne og for udviklingen på markedet for kartoffel- og
kornstivelse. Med baggrund i afventningen af den fulde implementering og virkningerne af CAP-
reformen og sukkerreformen foreslår Kommissionen, at kvoteordningen opretholdes i 2 år med den
nuværende kvotefordeling.
Baggrund
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har ved KOM (2006) 827 af 19. december 2006 fremlagt en beretning til Rådet om
kvotesystemet for produktionen af kartoffelstivelse samt forslag til Rådets forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 1868/94 om en kvoteordning for produktionen af kartoffelstivelse.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktatens artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri).
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik,
hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen skal i henhold til artikel 3, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 1868/94 senest den
30. september 2006 fremsende en beretning til Rådet om tildeling af kvoter til produktion af kartof-
felstivelse sammen med forslag til passende ændringer af forordningen med virkning fra og med
produktionsåret 2007/08, som løber fra og med 1. juli 2007 til og med 30. juni 2008.
Beretningen
I beretningen redegøres der for de nuværende rammer for produktionen af kartoffelstivelse, nemlig
kvotesystemet, som blev indført fra og med produktionsåret 1995/96, samt CAP-reformen fra 2003.
I forbindelse med CAP-reformen blev den direkte støtte til produktion af kartofler til kartoffelstivel-
se afkoblet for 40 pct. vedkommende, medens den resterende del forblev koblet primært med den
begrundelse, at opretholde produktionen af kartoffelstivelse i de traditionelle områder.
Kvoterne er fastsat for hvert medlemsland og tildeles af medlemsstaten til de enkelte fabrikker. Der
ydes en støtte til fabrikkerne, som bl.a. er betinget af, at de betaler en pris for kartoflerne, der
mindst svarer til den fastsatte minimumspris. Produktion udover den enkelte fabrikskvote skal ek-
sporteres uden restitutioner.
Beretningen viser, at produktionen af stivelse i EU siden 1998/99 er steget med ca. 2 pct. i gennem-
snit pr. år. Idet produktionen af kartoffelstivelse er begrænset gennem kvoteringen, er det primært
produktionen af stivelse fra hvede, der er steget. Kartoffelstivelsens markedsandel af det samlede
marked for stivelse i EU er for indeværende omkring 20 pct..
Sukkerreformen forventes at få indflydelse på stivelsesmarkedet i EU, da der forventes en øget
konkurrence om leverancer til den kemiske industri og fermenteringsindustrien mellem sødemidler
baseret på kornstivelse og på sukker produceret uden for kvoten. Dette vil kunne have en afsmitten-
de effekt på kartoffelstivelsesmarkedet og øge presset på dette marked.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0020.png
Endvidere forventes de igangværende WTO-forhandlinger at medføre en reduktion af eksportstøtten
til stivelse samtidig med, at importafgifterne på tapioca-stivelse nedsættes. Dette forventes at med-
føre en øget tilgang af stivelse på det indre marked og yderligere presse markedet for stivelse.
Forslaget
Kommissionens forslag er en yderligere forlængelse af de nuværende kvoter i to år, hvor den dan-
ske kvote udgør 168.215 tons ud af en samlet kvote i EU på 1.948.761 tons (svarende til ca. 9 pct.).
Baggrunden er, at man vil afvente den fulde implementering af CAP-reformen, som er afsluttet i
2005-06 samt påvirkningen fra sukkerreformen, som indføres fra 2006, inden man eventuelt vil
foreslå en revision af kvoterne.
Forslaget indeholder endvidere en bestemmelse om, at Kommissionen inden den 1. januar 2009 skal
fremsende en beretning til Rådet vedrørende kvoteordningens virkning i EU. Beretningen skal tage
højde for udviklingen på markedet for kartoffelstivelse og kornstivelse, og om fornødent indeholde
forslag til ændring af kvoteordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Den finansielle indvirkning af forslaget på
EU-budgettet er uændret i forhold til den nuværende ordning, idet der er tale om en uændret for-
længelse af den eksisterende ordning. Det skønnes, at EU-udgifterne ved forlængelse af kvoteord-
ningen i to år vil beløbe sig til henholdsvis 168,4 mio. i det første år og 170,4 mio. euro i det efter-
følgende år.
Høring
På mødet i § 2-udvalget (landbrug) den 17. januar 2007 gav Landbrugsraadet udtryk for støtte til
forslaget i sin helhed, idet dette indebærer uændrede kvoter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at den fælles landbrugspolitik skal bevæge sig i en mere markedsorien-
teret retning. I forbindelse med sundhedschecket af den fælles landbrugspolitik i 2008 bør man gøre
sig klare overvejelser om kvoteordningens fremtid, herunder om denne i øget omfang bør under-
lægges den generelle markedsorienterede linje, der er blevet lagt med CAP-reformen. Det er rege-
ringens holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan acceptere forslaget, idet en egentlig
revision af ordningen bør indgå i det kommende sundhedscheck og medføre en øget markedsorien-
tering af sektoren.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemsstaterne generel tilslutning til forslaget.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0021.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Den tidligere forlængelse af kvoteordningen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 27.
maj 2005, jf. samlenotat oversendt den 11. maj 2005.
7.
Forslag til Rådets forordning om brug af fremmede og lokalt fraværende arter i
akvakultur
KOM (2006) 154
Nyt notat.
Resumé
Forslagets formål er at fastsætte en ramme for indførsel af fremmede arter og omplantning af lokalt
fraværende arter til brug i akvakultur. Invasive fremmede arter anses for en af hovedårsagerne til
tab af biodiversitet i verden, og fremsættelsen af forslaget sker for at vurdere og begrænse disse
arters mulige virkning på vandmiljøet og derved bidrage til en bæredygtig udvikling af EU's akva-
kultur. Forslaget omfatter akvakultur i ethvert akvatisk medium, uanset aktiviteternes omfang eller
karakter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2006) 154 af 4. april 2006 fremlagt ovennævnte forslag, der blev
sendt til Rådet 7. april 2006. Kommissionen forpligtede sig i sin strategi for bæredygtig udvikling af
Europæisk akvakultur (KOM(2002) 511) til at foreslå styringsregler for indførelse af fremmede
arter i akvakultur.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, da forslaget er led i gennemførelsen af EU’s fælles
fiskeripolitik.
Formål og indhold
Forslagets formål er at fastsætte en ramme for akvakultur ved fremmede og lokalt fraværende arter,
for at vurdere og begrænse disses mulige virkning på vandmiljøet, og derved bidrage til en bære-
dygtig udvikling af sektoren (artikel 1). Formandskabet har fremsat en række kompromisforslag,
senest 22. december 2006.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0022.png
Forslaget omfatter indførsel af fremmede og omplantning af lokalt fraværende akvatiske organismer
med henblik på akvakultur i Fællesskabet, herunder opdræt i ethvert akvatisk medium, uanset akti-
viteternes omfang eller karakter.
Forslaget omfatter ikke vandlevende pryddyr og prydplanter i dyrehandeler, havecentre, indeslutte-
de havebassiner eller akvarier, som er omfattet af artikel 6 i Kommissionens beslutning nr.
2006/656/EF
2
, eller i faciliteter udstyret med rensningssystemer, der opfylder målene i forslagets
artikel 1.
Medlemsstaterne skal udpege en kompetent myndighed, som skal behandle ansøgninger og give
tilladelse til at indføre fremmede arter, beslutte om evt. miljørisikovurdering m.v.
Det skal vurderes, om indførslen af en fremmed art (flytningen) kan anses som rutine- eller en ikke-
rutine, og om der skal ske karantæne eller forsøgsudsætning. En rutine-flytning er en flytning fra en
kendt kilde for akvatiske organismer, der er klassificeret som en lav risiko, efter en langvarig erfa-
ring i en medlemsstat der ikke viser nogen skadelig økologisk virkning.
Ved rutineflytninger kan myndigheden give tilladelse med evt. krav om karantæne eller forsøgsud-
sætning. Rutineindførsel tillades normalt uden karantæne, medmindre myndigheden beslutter andet.
I kompromisforslaget er flytning fra lukkede anlæg med recirkulation omfattet af definitionen på
rutineflytning. Flytning til åbne anlæg skal dog betragtes som ikke-rutine.
I et lukket anlæg er akvakultur adskilt fra det naturlige akvatiske miljø. Det sker ved uigennem-
trængelige barrierer, der forhindrer undslip af opdrættede enkelteksemplarer eller biologisk materia-
le, der kan overleve og efterfølgende reproducere sig. I et åbent anlæg er akvakulturen ikke adskilt
fra det naturlige akvatiske miljø.
Ved ikke-rutineflytninger skal der foretages en miljørisikovurdering. Myndigheden kan bestemme,
hvem der skal udføre denne, og hvem der skal betale. En tilladelse forudsætter, at risikovurderingen
viser en lav risiko for miljøet. Hvis risikoen vurderes at være høj eller middel, skal ansøgningen
gennemgås for at fastslå, om teknologier kan nedsætte risikoniveauet.
Oprindeligt foresloges max. 5 års gyldighed for tilladelser. Efter kompromisforslaget bliver gyldig-
hedsperioden på 7 år, og tilladelsen kan forlænges for en ny periode. Endvidere betragtes flytningen
som rutine, hvis der ikke er dokumenteret skadevirkning på miljøet.
For ikke-rutineindførelser og forsøgsudsætninger skal der udarbejdes beredskabsplaner. Indtræder
der negative virkninger på miljøet eller naturligt hjemmehørende populationer, skal beredskabspla-
nerne straks iværksættes og tilladelsen trækkes tilbage.
2
) Kommissionens beslutning af 20. september 2006 om dyresundhedsbetingelser og udstedelse af sundhedscertifikat
ved import af prydfisk.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter indførsel eller ikke-rutineomplantning til åbne anlæg skal der ske overvågning i 2 år eller en
hel generationscyklus for at vurdere virkningerne, især graden af artens udbredelse eller indeslut-
ning. Myndigheden kan kræve længere overvågningsperioder for at vurdere eventuelle langsigtede
miljøvirkninger.
Der skal oprettes et nationalt register over alle indførsler, omplantninger og resuméer af overvåg-
ningsvurderinger.
I henhold til kompromisforslaget anvendes forslagets bestemmelser fra 1. august 2008.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog 14. november 2006 en række ændringsforslag, hvoraf hovedparten er
blevet indføjet i kompromisforslaget. De væsentligste drejer sig om undtagelse af fremmede arter,
som længe har været i almindelig brug i akvakultur (nyt bilag IV), samt lempelse vedr. miljørisiko-
vurdering af flytning til "lukkede" anlæg (sidstnævnte er p.t. kun medtaget som indledende betragt-
ning ("recital"). Endvidere foreslog Parlamentet ændringer vedr. tilladelsers varighed, frister for
ansøgningsbehandling og forordningens ikrafttræden.
Gældende dansk ret
Efter §2, stk. 1 i fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 372 af 26. april 2006, som ændret senest ved
§66 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, gælder loven for fiskeri i saltvand og ferskvand, for opdræt af fisk
og for omsætning m.v. af fisk samt for områder, der er omfattet af EF-retsakter på fiskeriets områ-
de. Efter §10, stk. 1 i fiskeriloven kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte de reg-
ler og iværksætte de foranstaltninger, der er nødvendige til opfyldelse af Det Europæiske Fælles-
skabs forordninger på fiskeriets område.
Ifølge §63 i fiskeriloven er udsætning eller omplantning af fisk samt æg og yngel heraf ikke tilladt,
medmindre
1) den foretages i overensstemmelse med en plan, udarbejdet/godkendt af fødevareministeren,
2) ministerens særlige tilladelse foreligger, eller
3) der er afsagt kendelse herom af en landvæsensret. Ministeren kan fastsætte regler om udsætning
og opfiskning af fisk, yngel og æg til udsætning. - Denne bestemmelse omfatter efter den gældende
fortolkning og praksis alene udsætning i saltvand eller ferskvand.
Efter bekendtgørelse om udsætning af krebs i ferske vande, bekendtgørelse nr. 334 af 26. maj 1999,
kan ministeren give tilladelse til udsætning af krebs i et kunstigt anlagt og lovligt bestående akva-
kulturbrug, der er behørigt afgitret mod andre vande, bl.a. således, at krebs, herunder æg og yngel,
ikke på nogen måde kan spredes fra dambruget til andre ferske vande.
Konsekvenser
Det vil være nødvendigt at ændre fiskeriloven for at få hjemmel til at pålægge den enkelte fiskeop-
drætter, som ansøger om tilladelse, at gennemføre og afholde udgifter til miljørisikovurdering m.v.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vurderes også at være behov for at udstede en bekendtgørelse med supplerende bestemmelser.
En bekendtgørelse kan udstedes med hjemmel i §10, stk. 1 i fiskeriloven.
Udpegningen af en kompetent myndighed og evt. et rådgivende videnskabeligt udvalg vil have
statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med behandling af ansøgninger og udarbejdelse af tilla-
delser, herunder beslutning om og gennemgang af miljørisikovurdering og beredskabsplaner, karan-
tæne og forsøgsudsætning samt overvågning, føring af nationalt register m.v.
De årlige offentlige omkostninger skønnes at ville udgøre 0,7 mio. kr.
Forslaget vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder ved udarbejdelse af ansøgninger og
fremskaffelse af de krævede oplysninger, udarbejdelse af beredskabsplaner, gennemførelse af ka-
rantæne, særlige indeslutningsforanstaltninger og forebyggende foranstaltninger ved forsøgsudsæt-
ning, 2 års overvågning m.v. samt evt. betaling for miljørisikovurderingerne.
Kommissionen har i forbindelse med det oprindelige forslag summarisk vurderet, at erhvervets
maksimale omkostninger "per procedure", baseret på konsulentbistand i en måned til udarbejdelse
af ansøgning og miljørisikovurdering, vil være 10.000 euro, ca. 75.000 kr.
Ud fra en forventet vækst i dansk akvakultur har Danmarks Fiskeriundersøgelser (DFU) vurderet
det årlige antal ansøgninger om indførsel af fremmede arter til ca. 2, mens antal ansøgninger om
flytning af "lokalt fraværende arter" let kan overstige 10, selv om regnbueørred efter kompromisfor-
slaget normalt ikke omfattes af reglerne. DFU vurderer, at ovennævnte skønnede omkostninger un-
der danske forhold vil kunne blive væsentligt højere, ikke mindst p.g.a. miljørisikovurderingens
kompleksitet.
Kravene til oplysninger, der skal indgå i ansøgningen, er efter kompromisforslaget lempet, således
at udarbejdelsen kan forenkles og omkostningerne til fremskaffelse af oplysningerne reduceres.
Imidlertid er kravene til miljørisikovurderingen stort set uændrede. På det foreliggende grundlag er
det ikke muligt nærmere at vurdere omfanget af yderligere omkostninger til beredskabsplaner, ka-
rantæne, særlige indeslutningsforanstaltninger og forebyggende foranstaltninger ved forsøgsudsæt-
ning m.v.
Ud fra Kommissionens vurdering vil erhvervets samlede årlige omkostninger til opfyldelse af kra-
vene udgøre ca. 0,9 mio. kr.
Beskyttelsesniveauet forventes at blive forbedret i relation til fremmede arters mulige virkning på
vandmiljøet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Akvakultur bemærkede til det oprindelige forslag bl.a., at regnbueørred, som i mere end 100
år har været opdrættet i Danmark helt uden betydende negative konsekvenser, nu ville blive betrag-
tet som en fremmed art. Efter senere kompromisforslag er man tilfreds med, at flere sådanne arter
undtages fra dele af forordningen, men man forstår ikke, at den enkelte medlemsstat skal kunne
indføre omfattende begrænsninger for disse arter ud fra bestemmelserne om miljørisikovurdering.
Dansk Akvakultur vurderede, at forslaget kunne få negativ betydning for akvakulturproduktionen i
Danmark. Man fandt bl.a., at der ville blive krav om, at den enkelte akvakulturbruger ved alle flyt-
ninger (nationalt såvel som internationalt) skulle søge om og opnå en tilladelse, og at dette ville
påføre den enkelte akvakulturbruger store udgifter og et unødigt bureaukrati. I modsætning hertil
fremhævedes, at danske opdrættere havde eksporteret milliarder af regnbueørreder verden rundt
uden nogen form for klager fra de nationale miljømyndigheder.
Dansk Akvakultur fandt, at forslaget ville indebære konkurrenceforvridning, da det enkelte med-
lemsland kunne beslutte strammere regler end andre. Man finder, at miljørisikoen ved akvariefisk er
mindst lige så store som ved "akvakulturdyr", selv om førstnævnte i forslaget udtrykkeligt er undta-
get fra reguleringen.
Dansk Akvakultur fandt endvidere, at forslagets bestemmelser om dokumentationskrav ved ansøg-
ninger var så omfattende, at det virkede urealistisk, at den enkelte akvakulturbruger skulle være i
stand til at opfylde dem. Man opfordrede til overvejelser om, hvorvidt alle kravene var strengt nød-
vendige, og om nogle af de forbundne udgifter kunne afholdes af myndighederne på nationalt eller
fælleseuropæisk plan.
Dansk Akvakultur opfordrede til, at der afsattes mere tid til at vurdere konsekvenserne og foreslå
ændringer i forslaget. Endvidere opfordrede man Kommissionen til at rette henvendelse til den fæl-
les europæiske organisation af fiskeopdrættere (FEAP), som kunne indgå konstruktivt i det fortsatte
arbejde med udarbejdelsen af forordningsforslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er enig i, at der er behov for at vurdere og begrænse fremmede og lokalt fraværende arters
mulige virkning på vandmiljøet og på denne måde bidrage til en bæredygtig udvikling af akvakul-
tursektoren. Danmark finder, at nye regler bør være enkle, let overskuelige og ikke urimeligt beko-
stelige, hverken for ansøgere eller myndigheder.
Forventninger til andre landes generelle holdning
Der er generel enighed om forslagets formål, og de fleste lande forventes at tilslutte sig det seneste
kompromisforslag, evt. med enkelte ændringer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341284_0026.png
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet: En strategi for bæredygtig udvikling
af europæisk akvakultur, KOM (2002) 511, blev forelagt Folketingets Europaudvalg 20. januar
2003 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27.-28. januar 2003, jf. aktuelt notat af 16. ja-
nuar 2003.
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forbud mod markeds-
føring og indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af skind fra hunde og katte
samt produkter, hvori sådanne skind indgår
KOM (2006) 684
Der henvises til særskilt notat fra Justitsministeriet.
26