Europaudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2788+2789 - almindelige anl. Bilag 1, URU Alm.del Bilag 112, UPN Alm.del Bilag 61
Offentligt
350756_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 21. februar 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 5.-6. marts 2007
Samlenotat
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007:
- Formandskabets udkast til konklusioner
2. Det vestlige Balkan
3. Mellemøsten
4. (Evt.) Iran
5. Sudan
6. Usbekistan
7. (Evt.) Doha-runden
8. Eventuelt
(side 2)
(side 3)
(side 5)
(side 7)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0002.png
2
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007:
Samlenotat følger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0003.png
3
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Bosnien-
Hercegovina og Serbien.
2. Baggrund
I Bosnien-Hercegovina blev en ny regering godkendt i parlamentet den 9. februar 2007 efter
valget, som fandt sted den 1. oktober 2006. Der er tale om en bredt sammensat regering ba-
seret på syv partier under ledelse af en bosnisk-serber, Nikola Spiric. Som følge af valgkamp
og valg var 2006 præget af mangel på fremdrift i nødvendige reformer. Den kommende re-
gering vil være konfronteret med behovet for betydelige politiske reformer i Bosnien-
Hercegovina som vigtige bidrag til fremskridt i forhandlingerne om en Stabiliserings- og As-
socieringsaftale med EU.
Peace Implementation Council, som er den styregruppe, der rådgiver Den høje Repræsen-
tant i Bosnien-Hercegovina, traf i juni 2006 en principbeslutning om at lukke Den høje Re-
præsentants kontor med udgangen af juni 2007 for derved at overlade et større ansvar til de
ansvarlige politikere i Bosnien-Hercegovina. Sideløbende hermed er der forudset en større
rolle for EU i Bosnien-Hercegovina. Peace Implementation Council vil i slutningen af febru-
ar tage stilling til, hvorvidt beslutningen om at lukke Den høje Repræsentants kontor med
udgangen af juni måned 2007 skal fastholdes, eller om der i lyset af situationen i regionen er
behov for at forlænge Den høje Repræsentants tilstedeværelse.
I Serbien er konsultationerne om regeringsdannelsen indledt efter valget i januar måned,
hvor de demokratiske reformpartier opnåede et flertal af mandater. Der er endnu ikke dan-
net en regering.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. For Bosnien-
Hercegovinas vedkommende ventes rådskonklusionerne at byde den ny regering velkommen
og i forlængelse heraf at opfordre regeringen til at sikre fremskridt i de politiske reformer,
herunder en politireform, som er af betydning for at kunne afslutte forhandlingerne om en
Stabiliserings- og Associeringsaftale mellem EU og Bosnien-Hercegovina. Rådet ventes at
udtrykke støtte til Peace Implementation Councils beslutning om Den Høje Repræsentants
kontor. Såfremt en ny regering er dannet i Serbien, forventes konklusionerne at byde den ny
regeringen velkommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0005.png
5
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten. Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er aktuelt præget af fornyet amerikansk
engagement (gentagne besøg i regionen af USA’s udenrigsminister), et tilsvarende øget akti-
vitetsniveau i Mellemøstkvartetten samt senest den såkaldte Mekka-erklæring af 8. februar,
hvor de to vigtigste palæstinensiske fraktioner, Fatah og Hamas, enedes om at etablere en
national samlingsregering.
Libanon er fortsat præget af stor nervøsitet og ustabilitet. Premierminister Sinioras regering
fik solid international politisk og finansiel opbakning på Paris III donorkonferencen den 25.
januar, men er under voldsomt pres fra oppositionen, der med demonstrationer og blokader
presser på for en regeringsrokade, der reelt kan give oppositionen vetoret over visse beslut-
ninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for i lyset af kvar-
teterklæringen af 9. februar samt af resultatet af det forventede uformelle trilaterale møde
mellem premierminister Olmert, præsident Abbas og udenrigsminister Rice den 19. februar
samt mellemøstkvartettens møde den 21. februar at bidrage til og fremme den politiske pro-
ces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med en to-stats-
løsning som det endelige mål.
Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen
med at fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0007.png
7
4. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
12.-13. februar 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Iran er sat på dagsordenen som et muligt punkt, afhængigt af udviklingen.
Såfremt en drøftelse gennemfø-
res, forventes status i atomsagen at stå centralt. Mulighed for, at Rådet fortsætter den bredere drøftelse af
EU's forhold til Iran, herunder Irans regionale rolle samt menneskerettigheder og civilsamfund.
I udgangs-
punktet lægger formandskabet ikke op til at udarbejde rådskonklusioner.
2. Baggrund
Atomsagen
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, herunder på rådsmøderne
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007 og den 12.-13.
februar 2007. Rådet vedtog i januar konklusioner, der udtrykte tilfredshed med den enstem-
mige vedtagelse af Sikkerhedsrådsresolution 1737 og de deri indeholdte sanktioner, og god-
kendte på februarmødet politisk et udkast til fælles holdning om sanktioner mod Iran.
Resolution 1737 pålægger Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejdnings- og tungtvands-
aktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indfører sanktioner (herunder
vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII,
artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvikling af fremfø-
relsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande skal inden 60 dage rapportere til en under Sikker-
hedsrådet etableret sanktionskomité om de skridt, der er taget til at gennemføre resolutio-
nen. IAEA skal ligeledes inden 60 dage rapportere om Irans efterlevelse af resolutionen (se-
nest den 21. februar 2007). Manglende efterlevelse kan ifølge resolutionen føre til vedtagelse
af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har suspenderet de
nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med henblik på
genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en Sikkerhedsråds-
beslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav.
Irans regionale rolle
Udviklingen i regionen har medført, at Iran indtager en stadig mere central rolle, hvilket bl.a.
har givet anledning til bekymring blandt de arabiske lande.
Menneskerettigheder og civilsamfund
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring. EU's menne-
skerettighedsdialog med Iran har reelt været suspenderet siden 2004. Senest aflyste Iran med
kort varsel det planlagte dialogmøde i december 2006. Det er ligeledes fortsat vanskeligt at få
de iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager, der løbende bliver rejst fra eu-
ropæisk side.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0008.png
8
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Såfremt en drøftelse gennemføres, forventes status i atomsagen at stå centralt. Mulighed for,
at Rådet fortsætter den bredere drøftelse af EU's forhold til Iran, herunder Irans regionale
rolle samt menneskerettigheder og civilsamfund. Der forudses ikke p.t. vedtagelse af råds-
konklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning i atomsagen fortsat må være en fuldstændig og verifi-
cerbar iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det
iranske atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af
iranske uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side
fastholder sin afvisning af at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets resolutioner, forudses
forslag om yderligere restriktive tiltag i Sikkerhedsrådet i overensstemmelse med resolution
1737.
Regeringen støtter en bredere drøftelse af forholdet til Iran, herunder muligheden for
at øge
de mellemfolkelige kontakter mellem EU og Irans civilsamfund.
Hvad angår Irans regionale rolle er regeringen positiv over for en drøftelse af, hvordan Iran
konstruktivt kan engageres i forhold til regionen. En evt. inddragelse af Iran skal naturligvis
ske inden for rammerne af de beslutninger, der er truffet i FN, herunder vedrørende Irans
atomprogram.
På menneskerettighedsområdet synes dialogvejen at have yderst begrænsede muligheder for
indeværende. Bestræbelserne må dog fortsættes og den iranske befolkning må gøres bekendt
med EU's bekymring over situationen. Menneskerettighedsresolutioner i FN-systemet fast-
holdes parallelt med bestræbelserne på dialog.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0010.png
10
5. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på situationen i Darfur,
herunder tiltag for at sikre finansiering
til den Afrikanske Unions fredsstyrke i Darfur (AMIS) samt EU initiativer til at støtte gennemførelsen af fredsafta-
len samt implementering af FN/AU-hybridstyrken.
2. Baggrund
FN har påbegyndt gennemførelsen af sin plan i 3 faser for en styrkelse af den fredsbevaren-
de operation i Darfur. Den første fase, en mindre støttepakke fra FN til den Afrikanske
Unions fredsbevarende mission i Darfur (AMIS) bestående af 186 civile og militære rådgive-
re, er under gennemførelse og de fleste rådgivere er ankommet til Darfur. FN er ligeledes i
gang med rekruttering til og gennemførelsen af fase 2 bestående af en større støttepakke om-
fattende ca. 2.250 militærfolk, 750 polititjenestemænd og 1.000 civile eksperter. Det er pla-
nen, at den endelige AU/FN hybridstyrke skal nå en størrelse på 17.000 militærfolk og 3.000
polititjenestemænd. Tidsplanen for gennemførelsen af de tre faser afhænger dels af udviklin-
gen i Sudan, dels af processen for styrkegenerering og rekruttering af de nødvendige eksper-
ter. Den sudanesiske regering har endnu ikke godkendt detaljerne omkring indsættelsen af
hybridstyrken.
FN finansierer støttepakkerne og hybridstyrken, men indtil denne kan være på plads, vareta-
ges den fredsbevarende operation af AMIS. Den Afrikanske Union (AU) har i november
2006 forlænget AMIS med 6 måneder indtil 1. juli 2007 under forudsætning af ekstern finan-
siering. En forlængelse af finansieringen af AMIS med et halvt år fra januar til juni 2007 vil
koste euro 102 mio. med et uændret styrkeniveau og 162 mio. med den forudsete fordobling
af styrken til 13.631 mand. AU savner fortsat midler til at finansiere AMIS i hele perioden.
EU har siden 2004 støttet AMIS med 242 mio. euro.
I øjeblikket undersøges forskellige muligheder for yderligere EU støtte til AMIS. Blandt for-
slagene er oprettelse af en EU-fond, der kan koordinere frivillige bidrag fra medlemsstaterne
og omallokeringen af ubrugte midler i den 9. EUF (ca. 45 mio. euro) til den Afrikanske
Fredsfacilitet med henblik på udbetaling til AMIS. Endvidere vil EU opfordre potentielle
donorlande og organisationer til at yde støtte til missionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
5. Formål og indhold
Drøftelse af den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder tiltag for at sikre finansiering
af AMIS i overgangsperioden samt EU initiativer til at støtte gennemførelsen af fredsaftalen
samt implementering af FN/AU-hybridstyrken.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. EU har siden 2004 ydet støtte for
357 mio. euro til den humanitære krise i Darfur og 242 mio. euro til AMIS. Danmark betaler
ca. 2 procent af EU's udgifter.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fortsat aktivt bidrager til be-
stræbelserne på at fremme fredsprocessen, herunder tiltag for at sikre at Sudans regering
samarbejder med FN i forhold til indsættelsen af AU/FN hybridstyrken. Regeringen vil
kunne støtte forslag om oprettelsen af en EU-fond samt omallokering af ubrugte midler i
den 9. EUF til den Afrikanske Fredsfacilitet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur og
til at sikre yderligere finansiering af AMIS. Der er generelt opbakning til et tæt samarbejde
med andre internationale organisationer om støtte til AU’s indsats samt til gennemførelsen af
FN’s plan i tre faser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. februar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0012.png
12
6. Usbekistan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s sanktioner mod Usbekistan blev i november 2006 delvist forlænget. Et element i denne beslutning
var, at sanktionerne som helhed skulle underkastes en evaluering efter tre måneder, dvs. på rådsmødet den 5.-
6. marts 2007. Der forventes på rådmødet vedtaget konklusioner, der lader sanktionerne fortsætte i uforan-
dret form.
2. Baggrund
EU traf i oktober 2005 beslutning om at indføre sanktioner mod Usbekistan, efter at regimet
havde afvist EU’s og FNs krav om en international, uvildig undersøgelse af Andijan-
urolighederne i maj 2005. Sanktionerne omfattede bl.a. en våbenembargo, visumrestriktioner
samt suspendering af alle møder i EU-Usbekistan Samarbejdsrådet. Sanktionerne blev delvist
forlænget i november 2006, således at visumforbuddet blev forlænget med seks måneder,
medens våbenembargoen blev forlænget med yderligere ét år. Møderne i Samarbejdsrådet
blev genoptaget mhp. en kritisk dialog om ikke mindst menneskerettigheder. Samtidig blev
det besluttet, at sanktionerne som helhed skulle underkastes en evaluering efter tre måneder,
dvs. på rådsmødet d. 5. marts 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU artikel 15 dækkende vedtagelse af EU fælles holdning.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at gøre status over sanktionsregimet som stipuleret i rådskonklusionerne fra no-
vember 2006. Der forventes vedtaget rådskonklusioner, der lader sanktionerne fortsætte i
uforandret form. Det konkrete indhold af konklusionerne kendes endnu ikke.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes rådskonklusioner, der lader sanktionerne mod Usbekistan fortsætte i
uforandret form.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte til evt. rådskonklusioner med ovennævnte indhold.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU's sanktioner mod Usbekistan har været forelagt Folketingets Europaud-
valg senest i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet (almindelige anliggender og ekster-
ne forbindelser) den 13.-14. november 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0014.png
14
7. (Evt.) WTO/ Doha-runden
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
12.-13. februar 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Der ventes en statusredegørelse for WTO/Doha-runden. Forhandlingerne er blevet fuldt genstartet den 31.
januar på anbefalinger fra uformelt handelsministermøde i margin af World Economic Forum i Davos 24.-
28. januar.
2. Baggrund
WTO/Doha-runden er indtil videre på dagsordenen som et muligt punkt. Der ventes en
statusredegørelse fra kommissær Mandelson.
Siden suspensionen af Doha Udviklingsrunden i juli 2006 har der været uformelle konsulta-
tioner mellem de væsentligste forhandlingsparter, især EU og USA. De uformelle konsultati-
oner førte i første omgang til en såkaldt ”soft resumption” af forhandlingerne i november
2006 og siden – efter anbefalinger et uformelt handelsministermøde i margin af World Eco-
nomic Forum i Davos 24.-28. januar – til en fuld genstart forhandlingerne den 31. januar.
Efterfølgende har præsident Bush den 1. februar anmodet Kongressen om at forny præsi-
dentens handelsbemyndigelse (TPA – Trade Promotion Authority), der udløber i juli 2007.
TPA´en anses for afgørende for de videre forhandlinger, fordi den skaber klarhed omkring
de amerikanske forhandleres mandat, idet Kongressen kun kan godkende/forkaste et evt.
WTO-resultat i sin helhed – men ikke dele heraf. Anmodningen skal ses i lyset af ovennævn-
te uformelle proces, men også i sammenhæng med en række nylige positive signaler fra den
demokratisk dominerede Kongres.
Den amerikanske landbrugsminister Mike Johanns, der længe har argumenteret for en radikal
reform af den amerikanske landbrugsstøtteordning, fremlagde den 31. januar 2007 forslag til
ny landbrugsstøtte lov – Farm Bill – hvori der lægges op til en begrænset budgetreduktion på
10 mia. USD over 10 år. Forslaget, der således synes relativt uambitiøst f.s.v.a den konkur-
renceforvridende støtte, skal ses på baggrund af, at det reelt er Kongressen, der har initiativ-
retten vedrørende loven. Derfor bør Johanns forslag formentlig ses som et forsøg på at præ-
ge indholdet af en kommende lov – herunder under indtryk af at den nye demokratiske for-
mand for Husets landbrugsudvalg, Collin Peterson, har meldt ud, at han vil arbejde for en
Farm Bill, som i vidt omfang er en videreførelse af den nuværende, der udløber i september
2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
350756_0015.png
15
5. Formål og indhold
Der ventes en statusredegørelse fra Kommissær Mandelson for Doha-runden. Det forven-
tes, at Frankrig – med støtte af de mere handelsprotektionistiske medlemsstater – vil presse
på for, at Kommissionens forhandlingsmandat tolkes så snævert som overhovedet muligt og
at EU ikke giver yderligere indrømmelser i den kommende kritiske fase.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Såfremt det måtte lykkes at genstarte Doha-
runden, og såfremt denne måtte blive ført til en positiv afslutning, forventes et resultat heraf
at være øget global samhandel, som generelt vil gavne dansk økonomi.
9. Høring
Handelspolitisk specialudvalg høres løbende vedrørende WTO/Doha-runden.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder fortsat for at nå en positiv afslutning på Doha Udviklingsrunden. Det er
derfor Danmarks holdning, at EU fortsat både bør være og skal ses som aktiv på den multi-
laterale front. Danmark arbejder endvidere grundlæggende for, at Kommissionen under de
rette forhandlingsomstændigheder går til det yderste af mandatet m.h.p. at sikre et gennem-
brud og et positivt resultat af Runden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at især de nordlige liberale EU-lande vil støtte Kommissionens aktive linie,
herunder i forhold til USA, samt udtrykke tillid til Kommissionens forvaltning af forhand-
lingsmandatet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Udviklingen i Doha-runden har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering, herunder senest forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindel-
ser) den 30.-31. januar 2006, 20.-21. marts 2006, 10.-11. april 2006, 12.-13. juni, 29. juni
2006 og den 12.-13. februar 2007.