Europaudvalget 2006-07
2788+2789 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 5.-6. marts 2007
Dagsordenspunkt 1: Forberedelse af Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007:
- Formandskabets udkast til konklusioner
6479/07 (af 19. februar 2007) 6479/07 ADD 1 (af 20. februar 2007)
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd (DER) den
8.-9. marts 2007. Hovedemnerne for DER er Lissabon-strategien, bedre regulering samt energi og klima.
Endvidere vil der være mulighed for drøftelse af aktuelle eksterne relationer, hvis situationen nødvendiggør det.
Det primære fokus for drøftelserne på topmødet ventes at være på energi og klima.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 8.-9. marts 2007 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Europæiske
Råds (DER) møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til konklusion for DER den 8.-9. marts
2007. Hovedemnerne er foreløbigt følgende (jf. Rådsdokument 6479/07 af 19. februar 2007
samt 6479/07 af 20. februar 2007):
Vækst- og stabilitetsorienteret finans- og økonomisk politik,
herunder bl.a. behovet for strukturreformer og konsolidering af de offentlige
finanser m.v.
Styrkelse af det Indre Marked og af EU’s konkurrenceevne,
herunder bl.a. videreudvikling og evaluering i anden halvdel af 2007 af det Indre
Marked; medlemslandenes gennemførelse af EU-lovgivning til national regulering
med forslag om at skærpe målsætningen udestående gennemførelse på 1,5% til en
målsætning på 1% i 2009 via gradvis reduktion; Doha-runden; et nyt Transatlantisk
Økonomisk Samarbejde; intellektuelle ophavsrettigheder m.v.
Styrkelse af innovation, forskning og uddannelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
351350_0002.png
herunder bl.a. fremme af forslag vedr. Fælles Teknologiinitiativer; træffe beslutning
om et Europæisk Teknologisk Institut inden udgangen af 2007; fremme af miljø-
teknologi og øko-innovationer m.v.
Beskæftigelse og udvikling af den europæiske socialmodel,
herunder bl.a. understrege betydningen af arbejdstageres rettigheder; understregning
af de sociale partneres betydning og ønsket om at styrke den sociale
sammenhængskraft ved at give lige muligheder til alle børn uanset baggrund ved
sikring af udsatte grupper på og udenfor arbejdsmarkedet.; ”flexicurity”; skabe en
Alliance for Familier til udveksling af erfaringer m.v.
Bedre Regulering,
herunder (efter enighed herom i Rådet (konkurrenceevne) den 19. februar 2007)
bl.a. bedre konsekvensanalyse, simplificering samt reduktion af administrative
byrder, sidstnævnte med forslag om en reduktion i 2012 på 25 % af administrative
byrder stammende fra EU-lovgivning samt en opfordring til medlemslandene om at
sætte egne ambitiøse nationale målsætninger senest i 2008.
En integreret energi- og klimapolitik:
herunder en energihandlingsplan for 2007-09, som fokuserer på strategiske mål for
det indre marked for el og gas, forsyningssikkerhed, EU's internationale
energipolitik, energieffektivitet (20% i 2020 ift. i dag), vedvarende energi (20% i
2020 og 10% biobrændstof i 2020) og forbedring af energiteknologier og
miljømæssig bæredygtighed. Handlingsplanen lægger i forlængelse af
energiministrenes bidrag til Det Europæiske Råd, men går dog på nogle punkter
videre. Således lægger formandskabet op til, at der vedtages bindende mål for
vedvarende energi, samt at der, hvad angår energieffektivitet, er tale om en
målsætning og ikke kun et potentiale.
herunder en understregning af EU’s lederrolle i forhold til indsatsen for
klimabeskyttelse, ikke mindst med henblik på forhandlingerne om en post-2012
aftale. Der lægges op til en EU-målsætning på 30 pct. reduktion i udledningen af
drivhusgasser i 2020 i forhold til 1990 som EU’s bidrag til en global aftale for
perioden efter 2012. Som første skridt uafhængig af de internationale forhandlinger
forpligter EU sig samtidig til en reduktion på 20 pct. Yderligere nævnes behovet for
industrilandenes reduktion i størrelsesordenen 60 til 80 pct. i 2050 i forhold til 1990.
Implementeringen af målene vil basere sig på Fællesskabets politikker og en intern
byrdefordeling. Kommissionen opfordres til nærmere at undersøge kriterierne
herfor. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at revidere EU’s
kvotehandelssystem med henblik på at øge gennemsigtigheden og styrke systemet.
Eksterne Relationer,
hvor aktuelle internationale emner kan drøftes, hvis situationen nødvendiggør det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der tilgår bidrag til konklusionerne for Det Europæiske Råd fra en række rådsformationer.
Foruden GAERC drejer det sig om ECOFIN, Energi, EPSCO, Konkurrenceevne, Miljø,
Transport samt Uddannelse og Ungdom. Det primære fokus for drøftelserne på topmødet
ventes at være på energi og klima.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen har ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. En fortsat gennemførelse af reformpolitikken vil imidlertid have
betydelige positive effekter for både dansk og europæisk økonomi. En opfyldelse af de
foreslåede målsætninger på energi- og klimaområdet må forventes at medføre betydelige
samfundsøkonomiske og statsfinansielle omkostninger afhængig af, hvordan de implementeres,
byrdefordeling, udvikling i oliepriser mv.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
Lissabon-strategien drøftes løbende i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred
kreds af interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret (Udenrigsministeriet indkalder
til disse møder). Der afholdes møde i Kontaktudvalget ultimo februar 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser generelt formandskabets udkast til konklusioner velkommen og skal særligt
fremhæve følgende:
Vedr. vækst og beskæftigelse: Formandskabets fokusering støttes. Vedr. det indre marked
arbejdes for en understregning af forbrugerbeskyttelsens betydning.
Vedr. bedre regulering: Formandskabets ambitioner støttes. Danmark støtter, at bedre
regulering sker ud fra en balanceret og integreret tilgang, som ikke sænker
miljøbeskyttelsesniveauet, forbrugerbeskyttelsen eller sundhedsstandarder. Danmark ser
endvidere bedre regulering som en mulighed for også at kunne forbedre beskyttelsesniveauet.
Endelig støtter Danmark, at et kvantitativt reduktionsmål ikke forhindrer gennemførelse af ny
velbegrundet regulering på EU-niveau, herunder f.eks. i de tilfælde, hvor EU-reguleringen
aflaster national lovgivning.
Vedr. energi: Regeringen kan generelt støtte udkast til konklusioner, inkl. den vedlagte
handlingsplan. Regeringen arbejder for en ambitiøs handlingsplan, herunder
bindende målsætning for vedvarende energi på 20% i 2020, samt målsætning om at opnå en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20% forbedring af energieffektiviseringen i 2020, om muligt i form af en bindende målsætning.
Danmark arbejder herudover for en effektiv gennemførelse af det indre marked for el og gas.
Med hensyn til biobrændstoffer støtter regeringen et 10 % mål i 2020 og modsætter sig ikke, at
det bliver bindende, såfremt der er et flertal for det.
Vedr. klima: Regeringen kan generelt støtte formandskabets udkast til konklusioner. EU bør
vise lederskab og melde sine visioner klart ud, således at der målrettet kan arbejdes for global
enighed om en post-2012 aftale i 2009, hvor Danmark har tilbudt sig som vært for FN's
partskonference. Regeringen anbefaler en reduktion på 30 % af CO2 i EU i 2020 i forhold til
1990. EU står kun for 14 pct. af de globale udledninger, og EU vil ikke kunne sikre en opnåelse
af 2 graders målsætningen alene. Derfor bør EU aktivt arbejde for, at der indgås en ambitiøs
global aftale, hvor de industrialiserede lande påtager sig en forpligtelse, som er sammenlignelig
med EU's, og hvor de mest industrialiserede udviklingslande også påtager sig en passende
indsats. Ift. en fremtidig intern EU-byrdefordeling lægger regeringen stor vægt på, at denne er
mere balanceret, end det er tilfældet i dag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til konklusioner hilses generelt velkommen, ligesom der generelt er
opbakning til, at topmødet særligt vil fokusere på energi og klima.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 8.-9. marts
2007 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. februar 2007.