Europaudvalget 2006-07
2790 – landbrug og fiskeri
Offentligt
1453588_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7085/07 (Presse 47)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2790. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
den 19. marts 2007 i Bruxelles
Formand
Horst SEEHOFER
Tysklands forbundsminister for fødevarer, landbrug og for-
brugerbeskyttelse
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7085/07 (Presse 47)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0002.png
19.III.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om
frivillig graduering,
hvilket sætter Europa-
Parlamentet i stand til at frigøre 20% af budgettet til landdistriktudvikling og gør det muligt for
medlemsstaterne at opfylde forpligtelserne med hensyn til deres programmer for landdistriktud-
vikling for regnskabsåret 2007.
Rådet vedtog uden debat en forordning om en undtagelse vedrørende
fedtindholdet i konsummælk
produceret i Estland, en fælles aktion om støtte til Organisationen for
Forbud mod Kemiske Vå-
bens
(OPCW's) aktiviteter og en fælles holdning om forlængelse af
restriktive foranstaltninger
over for visse embedsmænd i
Belarus
med ét år.
7085/07 (Presse 47)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0003.png
19.III.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FRIVILLIG GRADUERING .......................................................................................................... 7
ÉN FÆLLES MARKEDSORDNING (16715/06) ........................................................................... 8
BESKÆFTIGELSE I LANDDISTRIKTERNE: BRO OVER
BESKÆFTIGELSESKLØFTEN -
Rådets konklusioner
.................................................................. 9
KONTROL I FØDEVAREKÆDEN ............................................................................................. 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Konsummælk produceret i Estland...................................................................................................................17
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Forlængelse af de restriktive foranstaltninger ....................................................................................17
EU-støtte til forbud mod kemiske våben ..........................................................................................................18
Samarbejdet mellem EU og Rusland om forebyggelse af spredning af kemiske våben.......................................18
EU's adfærdskodeks for våbeneksport ..............................................................................................................19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
1
Den Europæiske Udviklingsfond - Ændring af de finansielle bestemmelser ......................................................19
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for 2005-budgettet.......................................................................19
EU's oversøiske lande og territorier..................................................................................................................20
Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-staterne - Det sydlige Afrika..........................................................20
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
7085/07 (Presse 47)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
TERRORISMEBEKÆMPELSE
Liste over terrorister ........................................................................................................................................21
HANDELSPOLITIK
Antidumping - pentærythritol - Kina, Rusland, Tyrkiet, Ukraine og USA .........................................................21
BESKATNING
Moms - Undtagelse for UK for elektroniske varer - "Reverse charge"-ordningen ..............................................21
MILJØ
SYVENDE MØDE I DE FORENEDE NATIONERS SKOVFORUM (UNFF7) -
Rådets konklusioner.............22
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Malaysia ...................................................................................................................25
TOLDUNION
Videomonitorer - Toldsuspension ....................................................................................................................26
FORSKNING
ITER-projekt om fusionsenergi - Europæisk fællesforetagende.........................................................................26
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................27
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................28
7085/07 (Presse 47)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0005.png
19.III.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Yves LETERME
Minister for selvstændige erhverv, små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionelle reformer, landbrug, havfiskeri
og landdistrikter
Minister for landbrug og skovvæsen
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Minister for familie- og forbrugeranliggender
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og forbruger-
beskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og fødevareminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landdistriktanliggender og fiskeri for Det
Autonome Samfund Asturias
Minister for landbrug og fiskeri
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Statssekretær for sundhed
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Bulgarien:
Nihat KABIL
Den Tjekkiske Republik:
Petr GANDALOVIČ
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Carina CHRISTENSEN
Tyskland:
Horst SEEHOFER
Gert LINDEMANN
Estland:
Tiit NABER
Irland:
Mary COUGHLAN
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Servanda GARCÍA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Italien:
Paolo DE CASTRO
Gian Paolo PATTA
Cypern:
Fotis FOTIOU
Letland:
Mārti š ROZE
Litauen:
Kazimira Danut PRUNSKIEN
Luxembourg:
Fernand BODEN
Octavie MODERT
7085/07 (Presse 47)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0006.png
19.III.2007
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
Francis AGIUS
Nederlandene:
Gerritje VERBURG
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Andrzej LEPPER
Portugal:
Jaime SILVA
Rumænien:
Danut APETREI
Slovenien:
Iztok JARC
Slovakiet:
Vladimír PALŠA
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Statssekretær for landbrug og fiskeri, Miljøministeriet og
Ministeriet for Landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og vand-
forvaltning
Vicepremierminister, minister for landbrug og landdistrik-
tudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Markos KYPRIANOU
Mariann FISCHER BOEL
Medlem
Medlem
Medlem
7085/07 (Presse 47)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0007.png
19.III.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FRIVILLIG GRADUERING
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed, idet den lettiske delegation undlod at stemme
1
,
om formandskabets kompromisforslag
2
i dokument 7334/07 + COR1.
Kompromisteksten kommer de tre institutioners betænkeligheder ligeligt i møde.
Den endelige retsakt vil blive vedtaget som A-punkt på dagsordenen for en kommende samling i
Rådet. Europa-Parlamentets Budgetudvalg frigjorde den 21. marts 2007 de 20% af budgettet, hvil-
ket sætter medlemsstaterne i stand til at opfylde forpligtelserne med hensyn til deres programmer
for landdistriktudvikling.
Med formandskabets kompromis indføres der et retsgrundlag, der kun gør det muligt for Portugal
og Det Forenede Kongerige at anvende den frivillige gradueringsordning. Der vil blive gjort status
over spørgsmålet om graduering i forbindelse med "sundhedschecket" af reformen af den fælles
landbrugspolitik i 2008.
Det Forenede Kongeriges delegation erklærede, at de fire regioner i Det Forenede Kongerige på-
tænker at anvende en frivillig graduering på under 20% i perioden 2007-2013, samt at 80% af gra-
dueringen i England vil blive helliget akse 2 (beskyttelse af miljøet); dette vil i betydelig grad blive
medfinansieret.
1
2
Den lettiske delegation fremsatte erklæringerne i 7334/07 ADD 1.
Europa-Parlamentets udtalelse blev vedtaget den 14. februar 2007 (høringsprocedure - arti-
kel 37).
7
7085/07 (Presse 47)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0008.png
19.III.2007
Én fælles markedsordning (16715/06)
Rådet havde en orienterende drøftelse om én fælles markedsordning på grundlag af et spørgeskema
(7330/07) om retningslinjer for at medtage frugt og grøntsager samt vin i én fælles markedsordning,
overførsel af visse beføjelser til Kommissionen og muligheden af at afskaffe interventionsordningen
for svinekød.
Efter en første gennemgang af forslaget på ekspertplan og med henblik på yderligere ekspert-
behandling noterede Rådet sig, at delegationerne generelt støtter målet om en forenkling.
Hvad angår medtagelsen af sektoren for frugt og grøntsager samt vinsektoren står spørgsmålet om
Kommissionens foreslåede totrinstilgang (visse bestemmelser indføres nu og resten indføres, når
reformen er afsluttet) fortsat åbent, selv om der var enighed om at medtage dem i én fælles mar-
kedsordning.
Hvad angår overførsel af visse beføjelser fandt et klart flertal af delegationerne, at denne vil kunne
vurderes i hvert enkelt tilfælde, men de understregede samtidig, at nogle spørgsmål er for politiske
til, at de kan overføres til Kommissionen.
Hvad angår udeladelsen af muligheden for intervention i forbindelse med svinekød mente et flertal
af delegationerne, at det vil være bedre at bevare en sådan mulighed på det stadium.
Rådet gav Rådets forberedende organer mandat til at fortsætte behandlingen af forslaget intensivt
med henblik på at nå til en konklusion under det tyske formandskab.
Kommissær Mariann Fischer Boel hilste med tilfredshed den brede støtte, der er til formålet med
forslaget, og sagde, at Kommissionen vil samarbejde med formandskabet for at overholde tidsfri-
sten.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin udtalelse på plenarmødet den 21. maj.
7085/07 (Presse 47)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0009.png
19.III.2007
BESKÆFTIGELSE I LANDDISTRIKTERNE: BRO OVER BESKÆFTIGELSES-
KLØFTEN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION –
som tager følgende i betragtning:
I Den Europæiske Union udgør landdistrikterne over 90% af territoriet, og omkring 60% af befolk-
ningen bor her. 53% af jobbene findes i landdistrikterne. De tegner sig for 45% af bruttoværditil-
væksten i EU.
Landdistrikterne i Europa er kendetegnet ved store forskelle i befolkningsstrukturer og traditioner
og ved forskellige økonomiske og sociale strukturer og arbejdsmarkeder.
På baggrund af det store antal job, som ifølge Kommissionens skøn vil forsvinde i landdistrikterne
inden for de næste syv år (omkring 4-6 millioner), og den anslåede skjulte arbejdsløshed på om-
kring 5 mio. mennesker på landbrugsbedrifter er beskæftigelsesmuligheder og jobskabelse meget
vigtige.
Med reformen af den fælles landbrugspolitik i 2003 blev grunden lagt til en vellykket imødegåelse
af udfordringerne ved globaliseringen og liberaliseringen af markederne. De direkte betalinger spil-
ler en central rolle for, at europæisk landbrug kan udfylde sine mange samfundsopgaver Der hersker
imidlertid stadig usikkerhed om reformens virkninger for beskæftigelsen og strukturen i landbruget
og for landskabet. Det synes dog klart, at der med en intensiveret konkurrence vil ske en yderligere
differentiering af produktionen og udnyttelsen af den bestående landbrugsjord. Fornyelige ressour-
cer vil samtidig give nye produktionsmuligheder i landbrug og skovbrug. Tilsammen vil disse ten-
denser få en indvirkning på beskæftigelsen i landbrug og skovbrug. I dag er der mange job på land-
brugsbedrifter og i hele værditilvækstkæden, navnlig inden for forarbejdning, f.eks. i mejerisekto-
ren. På baggrund af en yderligere handelsliberalisering skal landbrugspolitikken bistå den nødven-
dige strukturudvikling, især på disse områder.
7085/07 (Presse 47)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
Fremover bliver landbrug og skovbrug mere end produktion af fødevarer og råvarer. Landbrug og
skovbrug vil fortsat opretholde og bevare landskabet og opfylde mange andre funktioner - inden for
turisme, natur og miljø - i overensstemmelse med samfundskravene. Også her er der beskæftigel-
sesmuligheder.
Anden søjle i landbrugspolitikken skal ledsage reformen af den fælles landbrugspolitik i landdistrik-
terne. Udfordringen er nu at øge landbrugsøkonomiens konkurrenceevne med henblik på de kom-
mende strukturforandringer og samtidig arbejde for en bæredygtig produktion. Desuden skal anden
søjle i den fælles landbrugspolitik fortsat lægge stor vægt på at bevare attraktive kulturlandskaber
og et attraktivt miljø - som der ikke er noget marked for - og levere effektive støtteinstrumenter her-
til.
Fremover bliver det vigtigere end nogensinde at tilbyde specifikke regionale løsninger for så vidt
angår landdistriktudviklingen ved hjælp af en styrket politik for integreret landdistriktudvikling,
bl.a. for at skabe job uden for landbrugsbedrifterne og åbne alternative beskæftigelsesmuligheder i
synergi med andre politikker.
Landdistriktudvikling er ikke kun i landdistrikternes egen interesse, men er et overordnet politisk
hensyn. Kun en vellykket videreudvikling af landdistrikterne kan opfylde Lissabon- og Göteborg-
målene og sikre et partnerskab mellem forskellige underdistrikter, der er udbytterigt for befolknin-
gen og til gensidig gavn for byområder og landdistrikter.
Land og by er afhængige af hinanden i økonomisk og politisk henseende i en tid, der er præget af
globalisering og europæisk assimilering. Vi må både nu og i fremtiden opretholde princippet om
lige levevilkår og bevare en tilstrækkelig infrastruktur i landdistrikterne.
Det vil fortsat være af afgørende betydning at sætte landdistrikterne i stand til at gribe de mulighe-
der, der opstår ved innovation, forskning og moderne teknologi, f.eks. inden for fornyelige ressour-
cer, energiudnyttelse og materialeproduktion. Udviklingen inden for videnskab, forskning og inno-
vation kommer til at spille en vigtig rolle i processen.
7085/07 (Presse 47)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
Mennesker er det mest værdifulde aktiv i landdistrikterne. I den forbindelse er det meget vigtigt at
tilskynde unge kvinder og familier til at blive i landdistrikterne. Dette betyder, at der skal være en
tilstrækkelig familievenlig infrastruktur i en rimelig afstand fra folks hjem (vuggestuer, børnehaver
og skoler, indkøbsmuligheder og kulturinstitutioner).
Dette betyder også, at landdistrikterne skal have tilstrækkelig adgang til moderne informations- og
kommunikationsteknologi. Dette er afgørende for landbrugsbedrifter og for landsbysamfundene.
Det er en forudsætning for, at landdistrikterne fortsat og i stigende grad kan komme i betragtning
ved placeringen af virksomheder, handel og tjenesteudbydere og af langsigtede beskæftigelsesmu-
ligheder, der er holdbare i fremtiden -
UNDERSTREGER den europæiske landbrugsmodels betydning for beskæftigelsen i land-
distrikterne og for bevarelsen af den landskabelige skønhed og mangfoldighed
UNDERSTREGER, at anden søjle i den fælles landbrugspolitik skal videreudvikles som et
centralt instrument, der kan ledsage reformen og den fremskyndede omstrukturering af
landbruget og muliggøre gennemførelsen af Lissabon- og Göteborg-strategierne på bag-
grund af de nye regionsspecifikke udfordringer i regioner med forskellige strukturer og
dermed danne grundlag for en generel forbedring af levevilkårene i landdistrikterne
ER KLAR OVER, at landbrugssektorens konkurrenceevne skal forbedres for at sikre og
tiltrække beskæftigelse for faglærte i landdistrikterne trods den stigende liberalisering og
UNDERSTREGER i forbindelse hermed første søjles bidrag hertil
MENER, at der for at tilskynde kvinder og unge til at blive i landdistrikterne også er behov
for en tilstrækkelig familievenlig infrastruktur i en rimelig afstand fra hjem og arbejdsplads
(vuggestuer, børnehaver og skoler, indkøbsmuligheder og kulturinstitutioner).
UNDERSTREGER, at der skal opretholdes en tilstrækkelig infrastruktur i strukturelt svage
landdistrikter og så vidt muligt skabes vækst og beskæftigelse - som fastsat i Lissabon-
strategien - i og uden for landbruget
7085/07 (Presse 47)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0012.png
19.III.2007
FREMHÆVER vigtigheden af koordinerede samarbejdstiltag inden for uddannelse, forsk-
ning, transport, infrastruktur, sundhed og familie i betragtning af det fælles ansvar for
landdistrikterne, og UNDERSTREGER behovet for idémæssigt at understøtte og bevidst-
gøre offentligheden om betydningen af politikken for landdistriktudvikling som forskellig
fra og i forbindelse med andre politikker for fysisk planlægning såsom byudviklingspoli-
tikken og EFTERLYSER synergi mellem strukturfondene og ELFUL i landdistrikterne for
at nå beskæftigelsesmålene
ANMODER Kommissionen om at behandle beskæftigelsessituationen i landdistrikterne
yderligere og aflægge en ajourført rapport herom med særligt fokus på unges beskæftigel-
se, kvinder og situationen i landdistrikterne generelt
ANMODER Kommissionen om at undersøge spørgsmålet om bedre adgang for land-
distrikterne til moderne informations- og kommunikationsteknologi, især adgang til hurtige
internetforbindelser
UNDERSTREGER, at jobskabelse og -bevarelse samt beskæftigelse skal være et af de pri-
oriterede mål i programmerne til udvikling af landdistrikterne."
KONTROL I FØDEVAREKÆDEN
Rådet fik en kort opfølgning på den udveksling af synspunkter om kontrol i fødevarekæden, der
fandt sted under frokosten.
Formandskabet henviste til det høje niveau af forbrugerbeskyttelse, der er opnået i Fællesskabet.
Det opfordrede medlemsstaterne til at lægge samme kontrolpres på markedsføring og eksport til
tredjelande og til om nødvendigt at øge det, uden at skabes unødvendige administrative byrder.
7085/07 (Presse 47)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0013.png
19.III.2007
EVENTUELT
a)
Temastrategi for jordbundsbeskyttelse (13401/06)
Rådet noterede sig de betænkeligheder, som den østrigske delegation ved flere lejligheder havde
givet udtryk for med støtte fra den tyske, franske, luxembourgske, nederlandske, portugisiske, pol-
ske og finske delegation (5453/07), og det påpegede den betydning, som jordbundsbeskyttelsen har
for landbruget og skovbruget, og at det er nødvendigt at overlade tilstrækkelig subsidiaritet til med-
lemsstaterne på dette område. Den estiske, lettiske, litauiske, polske og finske delegation benyttede
lejligheden til at foreslå, at jordbundsforsuring medtages i konsekvensanalysen som den ottende
"trussel mod jordbunden".
Formandskabet henledte Kommissionens opmærksomhed på, at der er behov for yderligere drøftel-
ser om proportionalitet og subsidiaritet.
Kommissær Stavros Dimas noterede sig ovennævnte delegationers bemærkninger. Han mindede
dem om, at det foreslåede direktiv giver medlemsstaterne den nødvendige subsidiaritet med hensyn
til målene, gennemførelsesforanstaltningerne og tidsplanen. Han meddelte, at han vil foretage en
indgående analyse af den dokumentation, der indsendes af de medlemsstater, der er ramt af jord-
bundsforsuring, for at fastslå, om sådanne kriterier bør medtages i den konsekvensanalyse, der er
omhandlet i direktivet.
7085/07 (Presse 47)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
b)
Fugleinfluenza
Rådet noterede sig de skriftlige oplysninger om fugleinfluenza, som kommissær Markos Kyprianou
forelagde på samlingen. Kommissæren opfordrede ministrene til fortsat at være på vagt.
Udbruddet af den højpatogene H5N1 på en kalkunfarm i Suffolk (Det Forenede Kongerige) blev
bekræftet den 3. februar, efter at der var kommet indberetning om H5N1 i en ungarsk gåseflok i
Csongrad-regionen den 24. januar. Siden da syntes udbruddet at være blevet bragt under kontrol i
begge medlemsstater efter indførelsen af de foranstaltninger, der er fastsat i EF-lovgivningen.
Ungarn og Det Forenede Kongerige arbejdede sammen om efterforskningen. Selv om der var blevet
fastslået et nært slægtskab mellem de virusstammer, der blev fundet i henholdsvis det ungarske og
det britiske udbrud, var det ikke hidtil lykkedes at fastslå, hvor de kom fra.
c)
Forhandlinger med Rusland på det veterinære område
Kommissionen gav Rådet en ajourført orientering om resultaterne af et møde, som Kommissionen
havde haft med russiske og polske eksperter den 12. og 13. marts i Moskva. Hovedemnet for drøf-
telserne var forbuddet mod import af polske landbrugsprodukter. De russiske myndigheder havde
på baggrund af russiske inspektioner i Polen sendt skriftlige forespørgsler til Kommissionen og til
de polske myndigheder. Kommissionen og de polske myndigheder forventedes at afgive et passen-
de svar på disse forespørgsler i de kommende uger.
Desuden havde de russiske veterinære myndigheder anmodet om en detaljeret rapport om den over-
vågning af reststoffer i fødevarekæden, som medlemsstaterne havde foretaget. Kommissionen ville
afgive de relevante oplysninger, så snart de forelå, og føre drøftelsen videre på det tekniske plan.
Rådet udtrykte på ny støtte til Kommissionen i disse vanskelige forhandlinger.
7085/07 (Presse 47)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0015.png
19.III.2007
d)
Konference om fornyelige ressourcer (7379/07)
Rådet noterede sig resultatet af konferencen "Fuelling the Future – Renewable Resources Show the
Way Forward for Rural Areas in Europe" ("Nürenberg-erklæringen"). Konferencen opstillede føl-
gende fem aktionsområder, der skal tackles på kort og mellemlang sigt:
e)
der skal opstilles ambitiøse mål for fremme af fornyelige energier og ressourcer
et uudnyttede potentiale af fornyelige ressourcer skal udnyttes
der skal sikres en bæredygtig produktion af fornyelige ressourcer
innovativ teknologi skal fremmes mere effektivt
den industrielle udnyttelse af fornyelige ressourcer skal øges.
Konference om sundhed, ernæring og fysisk aktivitet
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af en konference om fremme af sund levevis i EU,
der blev afholdt i februar i Badenweiler i Tyskland.
Drøftelserne på konferencen fokuserede navnlig på måder, hvorpå man kan imødegå det stigende
antal tilfælde af kroniske lidelser som følge af usund levevis.
Konferencen indgår i et større projekt med titlen "Formandskabs-stafetten - sygdomsforebyggelse
og sundhedsfremme gennem fysisk aktivitet og ernæring", der vil blive videreført under de fremti-
dige formandskaber. Det vedrører også andre politiske initiativer såsom Kommissionens hvidbog
om ernæring, fysisk aktivitet og sundhed
1
, EU-platformen for diæt, fysisk aktivitet og sundhed og
WHO-konferencen om modarbejdelse af fedme.
1
Hvidbogen vil blive forelagt inden for de kommende uger.
15
7085/07 (Presse 47)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
f)
Verdenshandelsorganisationen (WTO) - Forhandlingerne inden for rammerne af
Doha-udviklingsdagsordenen
Rådet blev af kommissær Mariann Fischer Boel orienteret om, hvor langt man er nået i WTO-
forhandlingerne om landbrugsspørgsmål. Hun nævnte bl.a. følgende:
Der blev i begyndelsen af marts optaget flere uformelle bilaterale kontakter i Genève og
London med visse WTO-partnere for at undersøge mulighederne for en indbyrdes tilnær-
melse af holdningerne (Brasilien, Indien, Japan, USA)
Kommissionen indtog fortsat den holdning, at den ikke vil forelægge noget nyt tilbud på
landbrugsområdet, så længe der ikke foreligger bedre tilbud fra WTO-partnerne, og at den
fortsat vil arbejde for en aftale, der er afbalanceret både inden for selve landbrugskapitlet
og mellem landbruget og de øvrige kapitler.
Formandskabet konkluderede, at det er absolut nødvendigt, at Rådet får en regelmæssig og samlet
opdatering om WTO-forhandlingerne, og han gjorde opmærksom på, at Kommissionens forhand-
lingsmandat stadig er det, som Rådet fastlagde i sine konklusioner af 18. oktober 2005 og 12. ju-
ni 2006.
g)
Det fremtidige arbejde
Næste samling i Rådet (landbrug og fiskeri) afholdes i Luxembourg den 16.-17. april.
Det uformelle møde afholdes i Mainz den 22.-23. maj.
7085/07 (Presse 47)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0017.png
19.III.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Konsummælk produceret i Estland
Rådet vedtog en forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 2597/97 for så vidt angår kon-
summælk produceret i Estland (6511/07).
Forordningen forlænger den undtagelse, der tillader, at konsummælk produceret i Estland med et
fedtindhold på 2,5% leveres eller overdrages i Estland, indtil den 30. april 2009.
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Forlængelse af de restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse med endnu et år, indtil den 10. april 2008, af de
indrejserestriktioner og den indefrysning af finansielle aktiver, der blev indført over for visse bela-
russiske embedsmænd sidste år som følge af situationen i landet.
Foranstaltningerne, der er baseret på de oprindelige foranstaltninger, der blev indført i 2004, blev
truffet over for personer, der var ansvarlige for overtrædelser af de internationale standarder for af-
holdelse af valg i forbindelse med valget i marts 2006 og civilsamfundets og den demokratiske op-
positions sammenbrud. Listen over de personer, der er omfattet af de restriktive foranstaltninger, er
uændret. Listen kan revideres når som helst på grundlag af de fastsatte revisionskriterier og i lyset
af forholdene på stedet.
7085/07 (Presse 47)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
EU-støtte til forbud mod kemiske våben
Rådet vedtog en fælles aktion om støtte til Organisationen for Forbud mod Kemiske Våbens
(OPCW's) aktiviteter. Det er den tredje fælles aktion til støtte for OPCW, siden EU vedtog sin stra-
tegi mod spredning af masseødelæggelsesvåben i december 2003 (5557/07).
Som led i denne fælles aktion vil EU støtte OPCW's aktiviteter ved at finansiere syv projekter med
op til i alt 1,7 mio. EUR. Projekterne tager navnlig sigte på følgende:
fremme af konventionen om kemiske våbens (CWC's) universelle karakter
støtte til de deltagende staters fulde gennemførelse af CWC
internationalt samarbejde om kemiske aktiviteter som ledsageforanstaltninger til gennem-
førelsen af CWC
støtte til at skabe en ramme for samarbejdet mellem den kemiske industri, OPCW og de
nationale myndigheder i forbindelse med tiåret for oprettelsen af OPCW.
Samarbejdet mellem EU og Rusland om forebyggelse af spredning af kemiske våben
Rådet vedtog en fælles aktion til støtte for destruktion af kemiske våben i Den Russiske Føderation
inden for rammerne af EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben (6698/07).
I henhold til denne fælles aktion vil EU bistå Rusland med at overholde den frist for fuldstændig
destruktion af alle de russiske lagre af kemiske våben, som er fastsat i konventionen om kemiske
våben, ved at levere det nødvendige udstyr til at færdiggøre elektricitetsforsyningssystemet til an-
lægget til destruktion af kemiske våben i Shchuch'ye i Rusland.
7085/07 (Presse 47)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0019.png
19.III.2007
Med dette projekt vil EU bidrage med over 3 mio. EUR til det igangværende multidonorprojekt, der
ledes af Det Forenede Kongerige.
Det første projekt til opbygning af infrastrukturen for destruktion af de nervegasser, der er oplagret i
Shchuch'ye, blev afsluttet i januar 2005 som led i EU's samarbejdsprogram for ikke-spredning og
nedrustning i Den Russiske Føderation fra 1999 (Rådets fælles aktion 1999/878/FUSP).
EU's adfærdskodeks for våbeneksport
Rådet vedtog en opdateret version af den fælles liste over militært udstyr, der er omfattet af EU's
adfærdskodeks for våbeneksport (6781/07).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - Ændring af de finansielle bestemmelser
Rådet vedtog en forordning om ændring af finansforordningen for den 9. Europæiske Udviklings-
fond med henblik på at lette gennemførelsen heraf under hensyntagen til revisionen af finansforord-
ningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget (5532/1/07).
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for 2005-budgettet
Rådet vedtog henstillinger om Europa-Parlamentets meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af transaktionerne under 6., 7., 8. og 9. Europæiske Udviklingsfond for regnskabs-
året 2005 (6061/07, 6062/07, 6063/07 and 6064/07).
7085/07 (Presse 47)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0020.png
19.III.2007
Rådet vedtog også en erklæring som svar på Revisionsrettens revisionserklæring om 6., 7., 8. og 9.
Europæiske Udviklingsfonds aktiviteter og om regnskabernes rigtighed og de underliggende trans-
aktioners lovlighed og formelle rigtighed for regnskabsåret 2005. Erklæringen vil blive fremsendt
til Europa-Parlamentet (6288/07).
1
EU's oversøiske lande og territorier
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse 2001/822/EF om de oversøiske landes og terri-
toriers associering med Det Europæiske Fællesskab (6104/07).
Der var to væsentlige grunde til at ændre afgørelsen:
for at den kan falde sammen med varigheden af 10. Europæiske Udviklingsfond (2008-
2013) og med EU's flerårige finansielle ramme (2007-2013). Afgørelsen bør derfor forlæn-
ges til den 31. december 2013 i stedet for til udgangen af 2011
for at fordele Fællesskabets samlede bistand til 10. EUF mellem de forskellige instrumen-
ter i løbet af seksårsperioden (286 mio. EUR).
Afgørelse 2001/822/EF udgør retsgrundlaget for fremme af den økonomiske og sociale udvikling i
de oversøiske lande og territorier og for styrkelse af de økonomiske forbindelser mellem dem og
Fællesskabet.
Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-staterne - Det sydlige Afrika
Rådet vedtog et addendum til sine direktiver for forhandlingerne om økonomiske partnerskabsafta-
ler med AVS-stater og -regioner med henblik på at inddrage Sydafrika i den gruppe af AVS-stater i
det sydlige Afrika, der forhandler om en økonomisk partnerskabsaftale.
1
Gennemgangen af revisionserklæringen indgår ikke i dechargeproceduren.
20
7085/07 (Presse 47)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0021.png
19.III.2007
TERRORISMEBEKÆMPELSE
Liste over terrorister
Rådet har besluttet at sende et brev til Sofiane Fahas' sagfører om, at Rådet agter fortsat at lade
Sofiane Fahas stå opført på listen over de personer, grupper og enheder, der er involveret i terror-
handlinger, og som den i Rådets forordning (EF) nr. 2580/2001 omhandlede indefrysning af aktiver
finder anvendelse på. Brevet afviser Sofiane Fahas' påstand (fremsat i et brev af 21. december 2006)
om, at han ikke er den person, der er opført under det navn. Det indeholder desuden en begrundelse
for, at han fortsat står opført på listen, og opfordrer ham til at fremsætte sine bemærkninger (med
den relevante dokumentation) inden en måned.
Rådet vil se nærmere på en eventuel henvendelse, som Sofiane Fahas måtte rette til Rådet inden ud-
løbet af denne periode, inden det tager endelig stilling til, om han fortsat skal stå opført på listen.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - pentærythritol - Kina, Rusland, Tyrkiet, Ukraine og USA
Rådet godkendte Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om afslutning af antidumpingprocedu-
ren vedrørende import af pentærythritol med oprindelse i Kina, Rusland, Tyrkiet, Ukraine og Ame-
rikas Forenede Stater (7110/07 ADD 2).
BESKATNING
Moms - Undtagelse for UK for elektroniske varer - "Reverse charge"-ordningen
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til beslutning om bemyndigelse af Det Forenede
Kongerige til at fravige artikel 21, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF med henblik på at benytte
en midlertidig "reverse charge"-ordning for moms på leverancer af mobiltelefoner og integrerede
elektroniske kredsløbsanordninger (7383/07).
7085/07 (Presse 47)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0022.png
19.III.2007
Forslaget fremsættes som svar på Det Forenede Kongeriges anmodning om en treårig fritagelse med
henblik på at imødegå momssvig i forbindelse med salg af en række elektroniske varer. Efter de
normale momsregler skal den momspligtige person, der leverer varerne, også betale momsen, men
Det Forenede Kongerige anmoder om at kunne gøre den person, som varerne leveres til, til den
momspligtige. I henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF kan medlemsstaterne anmode om så-
danne fritagelser, hvis foranstaltningerne tager sigte på at bekæmpe svig.
Rådet godkendte en tekst, der giver UK tilladelse, men kun indtil den 31. marts 2009, til at anvende
"reverse charge"-ordningen, der skal finde anvendelse på to kategorier af varer (mobiltelefoner og
integrerede kredsløbsanordninger) og kun for leverancer af de nævnte varer for over 5 000 GBP.
MILJØ
SYVENDE MØDE I DE FORENEDE NATIONERS SKOVFORUM (UNFF7) -
Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
DER HENVISER til sine tidligere konklusioner om den internationale dialog om skovpoli-
tik, herunder Rådets konklusioner, der blev vedtaget den 26. april 2005, om den fremtidige
udvikling af det internationale skovarrangement (IAF), der består af De Forenede Natio-
ners Skovforum (UNFF) og det samarbejdende partnerskab vedrørende skove (CPF),
DER PÅ NY BEKRÆFTER sit stærke engagement i en bæredygtig skovforvaltning og
ANERKENDER det betydelige bidrag, en sådan kan yde til en bæredygtig udvikling, ud-
ryddelsen af fattigdom og opfyldelsen af de internationalt aftalte udviklingsmål, herunder
årtusindudviklingsmålene, samt kampen mod klimaændringer, ørkendannelse og tab af
biologisk mangfoldighed,
2.
7085/07 (Presse 47)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
3.
DER UNDERSTREGER, at der stadig er behov for at styrke det internationale samarbejde
og den internationale indsats på alle niveauer for at bekæmpe den fortsatte globale skov-
rydning og skovforringelse i verden, blandt andet ved at udnytte synergivirkninger og
fremme aktivt samarbejde og samordning med andre konventioner, aftaler og processer
med tilknytning til skove,
DER GENTAGER, at det er overbevist om, at et internationalt juridisk instrument er det
mest velegnede middel til at sikre en sammenhængende global tilgang til en bæredygtig
skovforvaltning,
DER BEKRÆFTER resultatet af sjette møde i De Forenede Nationers Skovforum 2006
(UNFF6), der fremgår af Ecosocs resolution 2006/49, og navnlig beslutningerne om at ar-
bejde hen imod opfyldelsen af fire globale mål for skove inden udgangen af 2015, på næste
møde (UNFF7) at fastlægge og vedtage et ikke-bindende juridisk instrument vedrørende
alle skovtyper, der tager sigte på at nå disse mål og styrke det politiske engagement i så
henseende, og at foretage en fornyet gennemgang af det internationale skovarrangement i
2015, herunder af muligheden for et juridisk bindende instrument,
DER ERKENDER, at UNFF7 bør vedtage et flerårigt arbejdsprogram, der skal være vejle-
dende for forummets aktiviteter frem til 2015 og for aktiviteterne i det bredere IAF i for-
bindelse med de fire globale mål for skove og implementeringen af det ikke-bindende juri-
diske instrument,
BEKRÆFTER, at det ikke-bindende juridiske instrument bør give en reel merværdi i for-
hold til eksisterende aftaler og Ecosoc-resolutioner ved at fremme og gennemføre en bære-
dygtig skovforvaltning på en sammenhængende måde, navnlig gennem
klare og troværdige forpligtelser både nationalt og internationalt til at nå de fire glo-
bale mål for skove
en faciliterings- og dialogproces efter anmodning fra et medlem af UNFF med hen-
blik på at fremme dets nationale gennemførelse af det ikke-bindende juridiske in-
strument
4.
5.
6.
7.
7085/07 (Presse 47)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.III.2007
forbedring af rammekonceptet for en bæredygtig skovforvaltning på globalt plan
større vægt på formulering og gennemførelse af nationale skovprogrammer eller an-
dre skovstrategier
bedre samspil mellem videnskab og politik,
8.
anerkender det universelle medlemskab af UNFF og FN's Generalforsamlings vedtagelse
af det ikke-bindende juridiske instrument, og ER AF DEN OPFATTELSE, at der for at
styrke det politiske engagement på såvel nationalt som internationalt plan bør indarbejdes
en passende mekanisme i det ikke-bindende juridiske instrument, der kan vise engagemen-
tet med hensyn til at nå målene for instrumentet,
UNDERSTREGER, at EU går ind for princippet om partnerlandenes ejerskab til udvik-
lingsstrategier og -programmer,
ERKENDER det fortsatte behov for at øge og tilpasse de eksisterende finansielle ressour-
cer til støtte for bæredygtig skovforvaltning og UNDERSTREGER i den forbindelse, at det
for at opnå en bæredygtig skovforvaltning er absolut nødvendigt at skabe et miljø, der er
gunstigt for finansiering af bæredygtig skovforvaltning, og at indarbejde bæredygtig skov-
forvaltning i prioriteterne under fattigdomsreduktionsstrategierne og tilsvarende tværgåen-
de strategier,
ANERKENDER, at et ikke-bindende juridisk instrument, der giver en merværdi som be-
skrevet ovenfor også vil kræve udvikling af nye mekanismer og innovative måder, hvorpå
man effektivt kan finansiere en bæredygtig skovforvaltning med anvendelse af alle kilder,
MENER, at der er brug for en yderligere samordning af international og offentlig skovrela-
teret finansiering, og at UNFF7 bør opfordre Den Globale Miljøfacilitet (GEF), Verdens-
banken og andre finansieringsinstitutioner og -mekanismer til at fremsætte forslag med
henblik herpå,
9
10.
11.
12.
7085/07 (Presse 47)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0025.png
19.III.2007
13.
NOTERER SIG i den forbindelse med anerkendelse den igangværende vurdering af den
finansiering relateret til bæredygtig skovforvaltning, der foregår i forbindelse med revisio-
nen af GEF's fokusområdestrategier,
NOTERER, at det ikke-bindende juridiske instrument klart bør definere UNFF's rolle og
funktioner som det mellemstatslige forum for det ikke-bindende juridiske instrument,
UNDERSTREGER, at UNFF's flerårige arbejdsprogram frem til 2015 med udgangspunkt i
hovedmålet for og de vigtigste funktioner i det eksisterende IAF bør omhandle de fire glo-
bale mål for skove og implementeringen af det ikke-bindende juridiske instrument,
ANBEFALER, at det flerårige arbejdsprogram behandler et begrænset antal spørgsmål
som politisk vigtige bidrag til den igangværende dialog om skove såvel i som uden for
skovsektoren, styrker grænsefladen mellem på den ene side UNFF og på den anden side
regionerne, "Major Groups" og forskersamfundet og samtidig bevarer den smidighed, der
er nødvendig for at kunne behandle nyopståede spørgsmål,
UNDERSTREGER i den forbindelse, at det flerårige arbejdsprogram bør udnytte synergier
og fremme aktivt samarbejde og koordination med andre skovrelaterede konventioner, af-
taler og processer."
14
15.
16.
17.
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Malaysia
Rådet vedtog en revideret afgørelse om undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftalen mellem
EU og Malaysia om visse aspekter af lufttrafik.
For at tage hensyn til Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU den 1. januar 2007 blev udkastet
til aftale ændret, så henvisninger til de relevante bilaterale aftaler mellem Malaysia og de to nye
medlemsstater er medtaget.
7085/07 (Presse 47)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0026.png
19.III.2007
Aftalen er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at føre
forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilaterale
luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
Undertegnelsen af aftalen finder sted den 22. marts 2007 i tilknytning til samlingen i Rådet (trans-
port, telekommunikation og energi).
TOLDUNION
Videomonitorer - Toldsuspension
Rådet vedtog en forordning om forlængelse af toldsuspensionen for visse typer videomonitorer med
to år (6215/07).
Formålet med forordningen, der anvendes med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2007, er at sikre
en rationel produktionsudvidelse og en stigning i forbruget i Fællesskabet af visse typer af monito-
rer, samt at fremme handelen med dem mellem medlemsstaterne og tredjelande.
FORSKNING
ITER-projekt om fusionsenergi - Europæisk fællesforetagende
Rådet vedtog konklusioner, hvori der gøres status over den enighed, der er opnået mellem Parla-
mentet og Kommissionen om foranstaltningerne vedrørende den finansielle forvaltning af det
kommende fællesforetagende for ITER (7155/07).
7085/07 (Presse 47)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0027.png
19.III.2007
I henhold til aftalen får Europa-Parlamentet ansvar for at meddele decharge i forbindelse med gen-
nemførelse af det europæiske fællesforetagende for ITER's budget.
Europa-Parlamentet og Rådet anerkendte Fællesskabets bidrag til ITER fra 7. rammeprogram for
Euratom (højst 986 mio. EUR
1
for perioden 2007-2011) som foreslået af Kommissionen. Idet det
konstateres, at ITER-projektet er planlagt til at fortsætte længe efter 2011, og at der er behov for at
fortsætte indtil 2041, indgår de tilsvarende beløb for årene 2012 og 2013 i den finansielle program-
mering. Den fremtidige finansiering vil indgå i drøftelserne om EU's næste finansielle ramme.
Fællesforetaget, der kommer til at ligge i Barcelona (Spanien), skal forvalte EU's finansielle bidrag
til den internationale ITER-organisation.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svaret på genfremsat begæring fra Aurel SARI (01/c/01/07) (5032/07)
svaret på genfremsat begæring fra Ellen GERVERS (05/c/01/07), idet den danske og den
svenske delegation stemte imod (5958/07
+ COR 1 (da))
svaret på genfremsat begæring 06/c/01/07, idet den belgiske, danske, finske og svenske
delegation stemte imod (6025/07).
1
Ud af et vejledende samlet EU-budgetbidrag til det europæiske fællesforetagende for ITER
og fusionsenergiudvikling på 1 290 mio. EUR.
27
7085/07 (Presse 47)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453588_0028.png
19.III.2007
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af følgende som medlemmer af og suppleanter til Regions-
udvalget (6544/2/07,
6549/07)
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. janu-
ar 2010:
a)
som medlem:
Guido MILANA, Consigliere comunale di Olevano Romano, som efterfølger for Guido
MILANA, Consiglio provinciale di Roma
b)
som suppleanter:
Francesco SCOMA, Consigliere dell'Assemblea regionale siciliana, som efterfølger for
Salvatore CUFFARO
Graziano MILIA, Presidente delle Provincia di Cagliari, som efterfølger for Giovanni
MASTROCINQUE
Bas VERKERK, burgemeester van Delft, som efterfølger for Pauline KRIKKE.
7085/07 (Presse 47)
28
DA