Europaudvalget 2006-07
2791 – transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
364032_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
11. april 2007
121-19
EU- og Luftfartskontoret
Andreas Færgemann
Telefon 33 92 33 59
[email protected]
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 22. marts 2007
Dagsordenspunkt 3: Galileo
3(a) Status for forhandlingerne om en koncessionskontrakt
Formanden lagde op til, at man på dagens møde hovedsagelig nøjedes med at
vedtage udkast til rådskonklusioner. På juni rådsmødet vil man så til gengæld
have intensive drøftelse på basis af en rapport fra Kommissionen, indeholden-
de bl.a. alternative løsninger for at komme videre med projektet.
Efter Kommissionens opfattelse er der behov for at arbejde i to spor:
1) Genoptaget forhandlingerne om en koncessionskontrakt ved at sætte nogle
tidsfrister for det tilbudsgivende konsortium for oprettelse af et projektselskab
og udpegning af en direktør for dette samt om indgåelse af en principaftale
(”Head of Terms”).
2) Analyse af projektet med tilhørende alternative løsninger. Denne analyse
skulle være klar forud for juni-rådsmødet. Ligeledes vil Kommissionens snarest
fremlægge forslag til en modificeret finansiel forordning for Galileo, idet en
vedtagelse af en sådan forordning er nødvendig for at kunne disponere over de
midler, der er afsat på EU budgettet for 2007.
Rådet viste fuld opbakning til formandskabets og Kommissionens bestræbelser
for at skabe fremdrift i Galileo projektet.
Formanden konkluderede, at forslaget til rådskonklusioner var vedtaget.
3(b) Forslag til mandat til Kommissionen til at forhandle med 3.
lande om deltagelse i Galileo Tilsynsorganet.
Transportkommissæren sagde, at der vigtigt, at der foreligger et mandat til at
forhandle med 3. lande om deres deltagelse i Tilsynsorganet. I den nærmeste
fremtid vil Kommissionen imidlertid koncentrere kræfterne om at få afsluttet
forhandlingerne om en koncessionskontrakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364032_0002.png
Ingen medlemslande bad om ordet, og formanden konstaterede, at forslaget til
forhandlingsmandat var vedtaget.
Dagsordenspunkt 4:
Transportsektorens
Side 2/5
bidrag til Lissabon-
strategien
Formandskabet pointerede, at transport og klima vil være et gennemgående
tema for det tyske formandskab og tænkes afsluttet med vedtagelse af rådskon-
klusioner på mødet i juni.
Man vil viderebehandle emnet på G8-konferencen om energieffektivitet i Berlin
den 20. og 21. april og på det uformelle rådsmøde om byudvikling med videre i
Leipzig den 24. og 25. maj.
Debatten var struktureret af to spørgsmål.
1)Hvordan kan forbrugerne tilskyndes til mere energieffektiv adfærd? Og
2) hvordan kan man håndtere CO2-udledningen i søfarten, på de indre vandve-
je og på jernbaneområdet.
Generel opbakning til formandskabets bestræbelser på, fra transportsiden ak-
tivt at deltage i klimadiskussionen. Enighed om behovet for at
løfte forbruger-
nes bevidsthed
gennem eksempelvis oplysningskampagner, energimærkning og
vidensdeling
Danmark pegede derudover på, at problemet må håndteres med en vifte af in-
strumenter, herunder først og fremmest ved at sætte
bindende krav for biler og
varevognes CO2-emmissioner
til 120 gr./ kilometer i 2012 og videre endnu til
100 gr./ kilometer i 2020.
Fra dansk side fremhævedes også
modulvogntog
som en mulighed for at for-
bedre af vejgodstransportens energieffektivitet. Modulvogntog nævnes også af
Holland som et muligt bidrag til bedre energieffektivitet.
jernbaneområdet
kunne Sverige anbefale yderligere markedsåbning og
konkurrence, som veje til bedre energieffektivitet. Enkelte lande pegede der-
imod på behovet for investeringer i nyt materiel og infrastruktur. Det blev des-
uden fremført, at kvaliteten af den offentlige transport er afgørende for konkur-
renceevnen.
Tanken om, at andre transportformer skal inkluderes i
EUs emissionshandels-
system
(ETS) støttes af bl.a. Franskrig, mens Sverige kun nævnte søfarten.
Frankrig finder videre, at ETS skal udvides til at omfatte alle transportformer.
Sammen med Belgien understreger man endelig, at
modalskift
og udvikling af
alternativer til vejtransporten ligeledes er vigtige tiltag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364032_0003.png
Kommissionen vil fastlægge rammer for biler og varevognes CO2-udledning,
fastsætte kodeks for markedsføring af biler, i 2008 fremsætte en metodologi for
internalisering af eksterne omkostninger til opdatering af Eurovignetten, og at
man med intelligent transport kan forbedre effektiviteten samt allerede har sat
bindende mål for andelen af biobrændstoffer på 10 pct. i 2010.
5. Eksterne relationer i luftfarten
5(a) Luftfartsaftale mellem EU og USA
Formanden takkede Kommissionen for de resultater, der var opnået i forhand-
lingerne om 1. etape af aftalen med USA. Det var målet på dagens møde at op-
nå politisk enighed om aftalen.
Kommissionen redegjorde for hovedtræk af aftalen og nævnte at det var lykke-
des at opnå væsentlige ensidige indrømmelser fra amerikanerne om bl.a. trafik-
rettigheder og investeringsmuligheder. Aftalen åbner også op for forstærket
samarbejde mellem EU og USA på en række områder, herunder om luftfartens
påvirkning af klimaændringer og indførelse af handel med emissioner i luftfart.
En lang række lande, herunder, Danmark udtrykte alle støtte til aftalen som
den forelå. UK ønskede en udsættelse af aftalens ikrafttræden fra 28. oktober
2007 til 30. marts 2008 for at give luftfartsselskaberne mere tid til at omstille
sig. Ingen lande modsatte sig dette.
Formanden konkluderede, at man kunne tilslutte sig aftalen med USA med den
af UK foreslåede dato.
5(b) Overflyvninger af Sibirien KOM(2007)0055
Rådet nåede til enighed om formandskabets kompromisforslag vedrørende
indbetalingerne til den særlige udligningsmekanisme for overflyvninger af Sibi-
rien. Formandskabet forslog som løsning, at man baserer indbetalingerne på de
nuværende gennemsnitlige betalinger minus 5 pct.
En række lande tilkendegav, at de kunne acceptere formandens forslag. Polen
understregede i den forbindelse vigtigheden af, at sagen bliver taget op på ny
om 18 måneder på basis af en rapport fra Kommissionen om erfaringerne med
udligningsmekanismen.
Formanden konstaterede herefter, at der var enstemmig tilslutning til forslaget
til rådsbeslutning
6. Eventuelt
6(a) Udvidelsen af TEN-T til nabolandene
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364032_0004.png
Formandskabet understregede indledningsvis behovet for især at udvikle
transportforbindelserne til Afrika. Kommissionen deler denne opfattelse, og
venter konkret til oktober at kunne fremlægge en rapport om udvidelsen af
transportkorridorerne til nabolandene forhåbentlig ledsaget af konkrete for-
slag.
6(b) SESAR
Kommissionen præsenterede kortfattet sin meddelelse om SESAR, hvor Kom-
missionens vurderer, at SESAR er etableret på et solidt grundlag og, at alle par-
ter overholder deres forpligtelser.
Formanden noterede sig på vegne af Rådet præsentationen og opfordrer alle til
at støtte projektet, så det kan realiseres hurtigst muligt.
6(c) Diskriminerende russiske jernbanetariffer
Polen, Litauen og Letland ønskede opbakning fra EU til at få elimineret den
nuværende diskrimination mellem russiske og udenlandske jernbaneselskabers
betaling i Rusland. Udenlandske operatører betaler mere end russiske for
samme ydelse. Kommissionen oplyser, at man vil bringe emnet op i forbindelse
med Ruslands WTO-medlemskab, men nævnte en passant, at også EU-lande
har diskriminerende tariffer. Emnet er rejst i den løbende transportdialog mel-
lem EU og Rusland, hvor Kommissionen vil søge at finde en løsning.
Frokostdrøftelsen om luftfartens inklusion i emissionshandelssy-
stemet
Ministrene nåede til enighed om, at referenceperioden bør fastholdes til 2004
til 2006. Der var også enighed om, at ICAO er et nøgleforum og en nøglespiller
i forhold til problemstillingen. Endelig var der også enighed om, at tredjelandes
luftfartsselskaber bør være omfattet af ordningen.
Middagsdrøftelsen den 21. marts
Udover Rådet deltog Kommissionen samt formanden for Europa-Parlamentets
transportudvalg. Drøftelsen tog udgangspunkt i regulering af leverandør-siden,
herunder hvordan man kan reducere transportens klimabelastning. Forman-
den fremhævede især forbedret effektivitet i forbrændingsmotorerne og anven-
delse af alternative brændstoffer.
Daimler-Chrysler og Total redegjorde fra industrisiden for, hvilket potentiale,
man ser. Industrien pegede især på, at der er behov for at standardisere det
fremvoksende marked. Total understregede også, at man skal se på CO2-
regnskabet for biobrændstoffer hele vejen fra produktion til forbruger. For-
mand for Europa-Parlamentets transportudvalg Costa understregede behovet
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
364032_0005.png
for også at samarbejde på tværs af institutionerne, men udtrykte i øvrigt stor
tillid til, at den tekniske udvikling vil løse problemerne.
Kommissionen konkluderede, at man havde hørt klar efterspørgsel efter stan-
dardisering af markedet for biobrændstoffer, og at en bred vifte af medlems-
lande allerede anvender incitamenter til fremme af biobrændstoffer.
Side 5/5