Europaudvalget 2006-07
2792 – økofin
Offentligt
1453590_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7245/07 (Presse 50)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2792. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 27. marts 2007
Formand
Peer Steinbrück
Tysklands forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7245/07 (Presse 50)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0002.png
27.III.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om et udkast til direktiv om et lovgrundlag for
betalingstjenester,
der skal
lette betalinger i hele EU. Rådet bekræftede også den enighed, der allerede var opnået med
Europa-Parlamentet om et udkast til direktiv om nationale tilsynsmyndigheders vurdering af
erhvervelser i den finansielle sektor.
De to direktiver vil blive vedtaget i forbindelse med første-
behandlingen efter den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Rådet vurderede en første serie af
stabilitets- og konvergensprogrammer
forelagt af medlemssta-
terne (efter de 20 programmer, der blev vurderet i februar). Blandt teksterne er de første konver-
gensprogrammer, som Bulgarien og Rumænien har forelagt efter deres tiltrædelse af EU den
1 januar.
Rådet vedtog også en henstilling om ajourføring i 2007 af EU's
økonomisk-politiske retningslinjer
og beskæftigelsesretningslinjer
og konklusioner om koordineringen af medlemsstaternes
direkte
beskatningssystemer.
7245/07 (Presse 50)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0003.png
27.III.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ................................................................. 7
EU's BUDGET................................................................................................................................ 8
Budgetmæssige retningslinjer for 2008 -
Rådets konklusioner
......................................................... 8
Struktur for budgetkontrol............................................................................................................. 13
ERHVERVELSER I DEN FINANSIELLE SEKTOR................................................................... 14
BETALINGSTJENESTER ........................................................................................................... 15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 17
Eurogruppen ................................................................................................................................. 17
Ministrenes morgenmadsmøde om den økonomiske situation ....................................................... 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Økonomisk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjer ..................................................................18
Direkte beskatning i det indre marked -
Rådets konklusioner
............................................................................18
EKSTERNE FORBINDELSER
Restriktive foranstaltninger over for Nordkorea*..............................................................................................19
EU-gruppe i Kosovo - Forberedelser til en eventuel international civil mission .................................................20
Konventionen om handicappedes rettigheder....................................................................................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7245/07 (Presse 50)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
FORSKNING
Oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER-projektet om fusionsenergi ...........................................21
LANDBRUG
Frivillig graduering..........................................................................................................................................22
7245/07 (Presse 50)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0005.png
27.III.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÛCK
Thomas MIROW
Estland:
Aivar SÕERD
Irland:
Brian COWEN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Italien:
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Eduard STIPRAIS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Wouter Jacob BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Zyta GILOWSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien
Sebastian Teodor Gheorghe VLĂDESCU
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Premierminister, finansminister
Vicepremierminister, finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Vicepremierminister, finansminister
Ministro de Estado, finansminister
Minister for offentlige finanser
7245/07 (Presse 50)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0006.png
27.III.2007
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Pertti RAUHIO
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
7245/07 (Presse 50)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0007.png
27.III.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Rådet vedtog udtalelser vedrørende en række medlemsstaters stabilitets- og konvergensprogram-
mer:
opdaterede stabilitetsprogrammer forelagt af Belgien og Spanien
konvergensprogrammer forelagt af Bulgarien og Rumænien, der er de første, der forelæg-
ges efter disse landes tiltrædelse af Den Europæiske Union den 1. januar
opdateret stabilitetsprogram forelagt af Letland.
Rådet havde vurderet en første serie på 20 programmer (årlige opdateringer) på samlingen den
27. februar. Kun Østrig og Den Tjekkiske Republik er endnu ikke blevet vurderet med henblik på
revisionen i år.
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer.
Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke forudsætningerne for pris-
stabilitet og vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Pagten kræver, at programmerne opstiller en mellemfristet målsætning for medlemsstaten, hovedan-
tagelserne vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige økonomiske variabler, en
beskrivelse af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske foranstaltninger og en analyse
af, hvordan ændringer i antagelser vil påvirke budget- og gældsstillingen.
7245/07 (Presse 50)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0008.png
27.III.2007
EU's BUDGET
Budgetmæssige retningslinjer for 2008 -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
Rådet gør opmærksom på, at budgetproceduren for 2008, den anden inden for den finansi-
elle ramme for 2007-2013, falder i en periode med både konsolidering og udvikling for at
nå Den Europæiske Unions mål og prioriteter. EU står over for den udfordring at skulle
sikre kontinuiteten og sammenhængen i foranstaltningerne og samtidig føre fremadskuen-
de politikker for at tilpasse sig en verden i hastig forandring.
Rådet bekræfter, at den interinstitutionelle aftale (IIA) om budgetdisciplin og forsvarlig
økonomisk forvaltning af 17. maj 2006 er grundlaget for udarbejdelsen af 2008-budgettet
og skal anvendes fuldt ud. Rådet understreger, at det lægger vægt på overholdelsen af den
finansielle ramme og streng overholdelse af de årlige grænser, der er fastsat heri.
I denne forbindelse er Rådet helt klar over, at et godt samarbejde mellem budgetmyndighe-
dens to parter og Kommission er et væsentligt element i at opnå et tilfredsstillende resultat,
og det ser frem til at skabe en effektiv samarbejdsånd under hele budgetproceduren for
2008.
Rådet erindrer om betydningen af at opretholde en samlet budgetdisciplin og mener, at
samme grad af budgetmæssig tilbageholdenhed, som medlemsstaterne udøver i deres egne
nationale budgetter, bør anvendes på EU-budgettet. I denne forbindelse gentager Rådet sit
ønske om, at EU-budgettet for 2008 skal stille et tilstrækkeligt og berettiget omfang af
midler til rådighed til at sikre en effektiv gennemførelse af EU's politikker.
2.
3.
4.
7245/07 (Presse 50)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
5.
Rådet er overbevist om, at det i begyndelsen af en ny finansiel periode er meget vigtigt i
det endelige budget at bevare en tilstrækkelig margen under lofterne for de forskellige ud-
giftsområder, bortset fra udgiftsområde 1b, med henblik på forsvarlig økonomisk forvalt-
ning og imødegåelse af uventede behov.
For at opnå den bedst mulige anvendelse af midlerne bør både forpligtelses- og betalings-
bevillinger for 2008 afspejle reelle og veldefinerede behov og være forenelige med lofterne
i den finansielle ramme. Der bør desuden tages nøje hensyn til absorptionskapaciteten og
den hidtidige gennemførelse ved fastlæggelsen af bevillingerne. Rådet bekræfter betydnin-
gen af omprioritering og reallokering. Dette vil give budgetmyndigheden den nødvendige
fleksibilitet til at tilpasse bevillingerne for at dække de nuværende og fremtidige behov på
en realistisk måde.
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at fortsætte deres bestræbelser på at
udarbejde bedre prognoser. Det gør dog opmærksom på, at mens medlemsstaterne skal
fremlægge strukturforanstaltningsoverslag, der er så nøjagtige som muligt, er det Kommis-
sionen, der har det endelige ansvar for at vurdere de faktiske behov og for de bevillinger,
som medtages i det foreløbige budgetforslag.
Rådet gentager, at en stram styring af betalingsbevillingerne er af stor betydning. Rådet er
klar over, at overslagene for 2008 er en særlig udfordring, da andet år i den nye finansielle
periode medfører både forskudsbetalinger for nye foranstaltninger, mellemliggende beta-
linger og afslutning af de programmer, som vedrører den foregående finansielle periode.
Der bør opføres et tilstrækkeligt og berettiget niveau af betalingsbevillinger i budgettet,
idet der tages hensyn til den hidtidige gennemførelse og realistiske behov. Rådet opfordrer
alle de involverede parter til at gøre deres yderste for at undgå overvurderinger.
Mens Rådet anerkender de fremskridt, der for nylig er gjort med udarbejdelsen af oversla-
gene til det foreløbige budgetforslag, opfordrer Rådet Kommissionen til at gøre en indsats
for at forbedre det yderligere og derved i betydelig grad mindske forskellen mellem det
foreløbige budgetforslag og budgetresultatet som illustreret i bilaget. Under disse omstæn-
digheder vil det foreløbige budgetforslag være et benchmark under hele budgetproceduren.
I denne forbindelse understreger Rådet behovet for konstant overvågning og forbedring af
budgetgennemførelsen for at bidrage til at undgå den betydelige underudnyttelse af mid-
lerne, der fandt sted i begyndelsen af det finansielle overslag 2000-2006.
6.
7.
8.
9.
7245/07 (Presse 50)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
10.
Rådet anmoder Kommissionen om at forelægge alle de ajourførte oplysninger, der er nød-
vendige i årets løb, for at budgetmyndigheden kan tilpasse budgettet på en realistisk måde.
Rådet hilser "varslingssystemet vedrørende budgetprognoser" velkommen og forventer, at
det forbedres yderligere. Dette overvågningssystem vil lette og begrunde forslag til og ved-
tagelse i tide af tilpasningsforanstaltninger ved hjælp af de relevante budgetredskaber, her-
under ændringsskrivelser.
Rådet erindrer om, at aktivitetsredegørelser af høj kvalitet og rettidige finansielle oplysnin-
ger om udgiftsforslag er en forudsætning for, at budgetmyndigheden kan bekræfte og fast-
lægge prioriteter. Rådet ser frem til en forbedring af den aktivitetsbaserede budgetlægning
i 2008, især med hensyn til resultatindikatorer. Rådet gentager, at det agter at gøre kon-
struktiv brug af de oplysninger, der forelægges sammen med det foreløbige budgetforslag,
især med hensyn til begrundelsen for størrelsen af de bevillinger, der tildeles de forskellige
programmer og politikker og de foreslåede variationer. Rådet understreger, at det er rede til
at fortsætte den grundige gennemgang af en række aktivitetsredegørelser under budgetpro-
ceduren for 2008. Resultaterne af analysen af aktivitetsredegørelserne vil fortsat have kon-
sekvenser for budgettet.
Med hensyn til visse spørgsmål vedrørende sektorerne ønsker Rådet, at der tages konstant
hensyn til følgende elementer under opstillingen af 2008-budgettet:
Rådet opfordrer Kommissionen til sammen med medlemsstaterne at fortsætte bestræ-
belserne på at fastlægge et nøjagtigt betalingsniveau for strukturfondene. Rådet un-
derstreger betydningen af fuldt ud og effektivt at gennemføre bestemmelserne i den
lovramme, der er vedtaget for 2007-2013, især ved rettidigt at fastlægge retningslin-
jer vedrørende forenkling af procedurerne.
Rådet minder Kommissionen om dens tilsagn om at forelægge budgetmyndigheden
detaljerede oplysninger om vedtagelsen af programmerne for strukturfondene, især
om forskudsbetalinger, sammen med det foreløbige budgetforslag.
Kommissionen opfordres som i de foregående år til at forelægge realistiske og velaf-
grænsede prognoser for udgifterne til den fælles landbrugspolitik i sit foreløbige bud-
getforslag og i sin ændringsskrivelse under hensyntagen til tidligere gennemførelse
samt den forudsigelige markedsprisudvikling på europæisk og internationalt plan.
Opmærksomheden bør især rettes mod at sikre, at betalingsbevillingerne for udgifter
vedrørende udvikling af landdistrikterne er nøjagtige.
11.
12.
7245/07 (Presse 50)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
Med hensyn til de eksterne aktioner mener Rådet, at Den Europæiske Union skal be-
kræfte og udvikle sin rolle som en global aktør, og forventer at dets prioriteter tages i
betragtning. Rådet erindrer i denne forbindelse om, at det lægger stor vægt på finan-
sieringen af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og understreger, at bevillings-
niveau et skal være i fuld overensstemmelse med bestemmelser og beløb i IIA.
Rådet er overbevist om, at en passende margen inden for loftet for udgiftsområde 4
er af meget stor betydning for Den Europæiske Union, så at den kan gøre en hurtig
og effektiv indsats i tilfælde af uventede behov og kriser. Rådet gør i denne forbin-
delse opmærksom på, at der under budgetproceduren for 2008 vil blive frigjort et
beløb på 200 mio. EUR, der er øremærket til garantifonden i den årlige finansielle
ramme, under udgiftsområde 4 på grund af den nylige gennemførelse af en ny meka-
nisme til finansiering af fonden. Rådet mener, at dette beløb bør forblive uudnyttet
og lægges til margenen.
Idet det minder om det fælles mål at reducere bureaukratiet og under hensyn til med-
lemsstaternes parallelle bestræbelser og gevinsterne herved finder Rådet det væsent-
ligt at overvåge og forbedre EU-institutionernes effektivitet med henblik på at opnå
større administrativ effektivitet og understreger den centrale betydning af omlægning
og omorganisering. Med henblik herpå erindrer det om den vægt, som det lægger på,
at alle institutionerne samt et uafhængigt organ forelægger en omfattende cost-
benefit-analyse af de administrative ressourcer. Rådet minder desuden om Kommis-
sionens tilsagn til at foretage en evaluering af sine personalebehov på mellemlang
sigt inden den 30. april 2007.
Desuden opfordrer Rådet alle institutionerne til at forelægge deres analyse af og pla-
ner om stordriftsfordele. Disse rapporter vil give budgetmyndigheden alle de oplys-
ninger, der er relevante for at evaluere situationen og træffe en objektiv afgørelse om,
hvordan ressourcerne kan tildeles og udnyttes bedst muligt. Målet bør være at opnå
en væsentlig effektivitetsgevinst, hovedsagelig gennem videreudvikling af målrettede
foranstaltninger og omlægning og omorganisering af hver enkelt EU-institutions
administrative strukturer.
7245/07 (Presse 50)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
Desuden anmoder Rådet indtrængende Kommissionen om at forbedre klarheden på
området for administrative udgifter ved at forelægge et klart konsolideret billede af
alle de administrative udgifter, herunder agenturerne
For så vidt angår Den Europæiske Unions decentrale agenturer understreger Rådet
betydningen af en stram styring af finansieringen heraf med henblik på at gøre bespa-
relser gennem realistiske bevillinger, der er i overensstemmelse med de faktiske
behov, og af at undgå overbudgettering. For at skabe større klarhed og gennemsigtig-
hed forventer Rådet, at Kommissionen sammen med det foreløbige budgetforslag
forelægger en koncis og samlet budgetoversigt, der dækker alle de decentrale agen-
turer.
Rådet minder om, at der skal foretages en grundig cost-benefit-analyse, inden der
oprettes nye organer, og at de revisionsbestemmelser, der er fastsat i deres
reglementer, skal overholdes. Desuden opfordrer Rådet Kommissionen til at
forelægge budgetmyndigheden en samlet rapport, der gør det muligt at foretage en
generel vurdering af, om den eksisterende strategi for de decentrale organer bør
videreføres.
Rådet gentager, at det lægger vægt på rekrutteringsprocessen i forbindelse med udvi-
delsen fortsætter, og forventer, at alle institutionerne tager de nødvendige skridt til at
fortsætte den uden forsinkelser i overensstemmelse med den fælles erklæring, der
blev vedtaget under budgetproceduren for 2007.
13.
Rådet erindrer om, at budgettet er et at de vigtigste redskaber til at sikre, at Den Europæi-
ske Union står til regnskab over for sine borgere. Det tillægger derfor disse retningslinjer
meget stor betydning og forventer, at der tages fuldt hensyn til dem allerede i det foreløbi-
ge budgetforslag for 2008. Disse retningslinjer vil blive sendt til Europa-Parlamentet og
Kommissionen."
7245/07 (Presse 50)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0013.png
27.III.2007
Struktur for budgetkontrol
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en statusrapport om en handlingsplan, der har til
formål at etablere en pålidelig integreret kontrolstruktur for forvaltning af EU's almindelige budget
(7255/07).
Handlingsplanen, som Kommissionen godkendte i januar 2006
1
, foreslår en række foranstaltninger,
der skal give tilstrækkelige garantier til, at Revisionsretten kan afgive en positiv revisionserklæring
om udbetalinger fra EU's budget. Den definerer de roller, som Europa-Parlamentet, Rådet, med-
lemsstaterne og Kommissionen kan spille med henblik på at opnå dette.
Efter at revisionserklæringen blev indført i 1994, har Retten ikke været i stand til at udfærdige en
revisionserklæring uden forbehold for lovligheden og den formelle rigtighed af de underliggende
transaktioner for en stor del af EU's udgifter. Vanskeligheden afspejler de pågældende spørgsmåls
kompleksitet, og Kommissionen har derfor gjort det til en prioritet at opnå en revisionserklæring
uden forbehold, inden dens mandat udløber.
Kommissionens statusrapport vurderer 40 aktioner, der har til formål at styrke kontrollen, hvoraf 12
er afsluttet, mens de sidste 28 vil blive afsluttet inden årets udgang. Kommissionens generelle kon-
klusion er stort set positiv. De vigtigste af de tilbageværende aktioner vedrører:
styrkelse af forbindelsen mellem rimelig sikkerhed og betalinger
præcisering af inddrivelsernes betydning
sikring af, at omkostningerne ved kontrollen står i et rimeligt forhold til risikoen for fejl
forenkling og præcisering af reglerne
udveksling af revisionsdata.
Rådet vil tage spørgsmålet op på ny på samlingen den 5. juni.
Kommissionen forventes at forelægge en endelig rapport i begyndelsen af 2008.
1
dok. 5509/06.
13
7245/07 (Presse 50)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0014.png
27.III.2007
ERHVERVELSER I DEN FINANSIELLE SEKTOR
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om et udkast til direktiv om de nationale
tilsynsmyndigheders evaluering af erhvervelser og forøgelse af kapitalandele i bank-, forsikrings-
og værdipapirsektoren.
Den polske delegation stemte imod.
Rådet godkendte et samlet kompromis som vedtaget af Europa-Parlamentet i forbindelse med før-
stebehandlingen efter forhandlinger i henhold til den fælles beslutningsprocedure mellem Europa-
Parlamentet og Rådet. Det vil vedtage direktivet på en kommende samling, når teksten er blevet
endeligt udformet.
Formålet med udkastet til direktiv om ændring af direktiv 92/49/EØF, 2002/83/EF, 2004/39/EF,
2005/68/EF og 2006/48/EF er at forbedre retssikkerheden, klarheden og gennemsigtigheden i den
tilsynsmæssige godkendelsesproces.
I henhold til den gældende retlige ramme er værtsmedlemsstatens kompetente myndigheder ansvar-
lige for den tilsynsmæssige vurdering af både nationale og grænseoverskridende transaktioner i den
finansielle sektor. De kan modsætte sig en erhvervelse, hvis de ud fra behovet for at sikre en sund
og forsigtig forvaltning af institutionen ikke er overbevist om erhververens egnethed. Den gældende
retlige ramme omfatter ikke specifikke kriterier eller en detaljeret procedure for vurderingen og har
derfor givet de nationale myndigheder en stor skønsmargen.
Udkastet til direktiv ændrer rammen markant, idet det fastsætter den procedure, der skal anvendes
med hensyn til anmeldelses- og beslutningsprocessen. Tidsfristerne er blevet forkortet, og de kom-
petente myndigheders muligheder for at "sætte uret i stå" er blevet begrænset til ét tilfælde, som er
underlagt klare betingelser.
Teksten fastsætter følgende kriterier for den tilsynsmæssige vurdering, som skal anvendes i alle
medlemsstaterne: den påtænkte erhververs omdømme, omdømmet og erfaringen hos den person,
som skal lede det resulterende institut eller selskab, den påtænkte erhververs finansielle situation,
løbende overholdelse af de relevante direktiver og risikoen for hvidvaskning af penge og finansie-
ring af terrorisme.
7245/07 (Presse 50)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0015.png
27.III.2007
BETALINGSTJENESTER
Rådet nåede til enighed om en generel tilgang til et udkast til direktiv om fastsættelse af en retlig
ramme for betalingstjenester, der skal forenkle og nedbringe prisen på betalinger i hele Den
Europæiske Union.
Udkastet til direktiv om ændring af direktiv 97/7/EF, 2001/12/EF og 2002/65/EF har til formål at:
fastslå retten for betalingstjenesteudbydere, der ikke er banker, til at udbyde betalingstjene-
ster til offentligheden, idet der opstilles harmoniserede markedsadgangsbetingelser for
"betalingsinstitutter"
indføre klare og koncise harmoniserede oplysningskrav, som alle betalingstjenesteudby-
dere skal opfylde
fastlægge rettigheder og forpligtelser for brugere og udbydere af betalingstjenester (vedrø-
rende f.eks. den tid, det kan tage at gennemføre en betaling).
Forslaget supplerer betalingsindustriens initiativ, hvorved den forpligter sig til inden 2010 at oprette
et fælles europæisk betalingsområde (SEPA), der skal integrere betalingsinfrastrukturer og beta-
lingsprodukter, som muliggør en fri pengebevægelse mellem brugere, uanset hvor disse er beliggen-
de. Formålet med lovgivningsforslaget er at støtte denne industris initiativ
1
.
Rådets enighed bygger på et forslag fra formandskabet, der omfatter et kompromis om følgende
centrale spørgsmål:
kapitaldækningskrav for betalingsinstitutter
aktiviteter, som betalingsinstitutter kan påtage sig, navnlig kreditydelse
1
Rådet vedtog konklusioner om SEPA i oktober 2006.
15
7245/07 (Presse 50)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0016.png
27.III.2007
muligheden for at fravige anvendelsen af visse bestemmelser for små betalingsinstitutter
muligheden for at fravige anvendelsen af visse bestemmelser for visse instrumenter, der
primært anvendes til betaling af småbeløb (små betalinger).
Rådets generelle tiltag vil blive lagt til grund for vedtagelse af direktivet i forbindelse med førstebe-
handlingen i henhold til den fælles beslutningsprocedure mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
1
1
Europa-Parlamentets Udvalg om Økonomi og Valutaspørgsmål vedtog sin betænkning om
forslaget den 12. september 2006 og ser gerne, at Europa-Parlamentet holder afstemning på
plenarmødet den 23.-26. april.
16
7245/07 (Presse 50)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0017.png
27.III.2007
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 26. marts.
Ministrenes morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene afholdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation i EU og blev orien-
teret om mødet i Eurogruppen den 26. marts.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene forberedelserne til Den Internationale Valutafonds forårsmøde
den 14.-15. april i Washington D.C.
7245/07 (Presse 50)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0018.png
27.III.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Økonomisk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjer
Rådet vedtog en henstilling om ajourføring i 2007 af EU's overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer i perioden 2005-2008 og om gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitik-
ker, efter at Det Europæiske Råd godkendte den på samlingen den 8.-9. marts 2007 (7456/07).
Henstillingen indeholder landespecifikke retningslinjer for politikken på nationalt plan og specifik-
ke henstillinger for euro-området. Den består for første gang af én enkelt tekst for både den økono-
miske politik og beskæftigelsespolitikken.
Direkte beskatning i det indre marked -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet havde en drøftelse på baggrund af følgende meddelelser fra Kommissionen: "Samordning af
medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i det indre marked", "Exitbeskatning og behovet
for samordning af medlemsstaternes skattepolitik" og "Den skattemæssige behandling af underskud
i grænseoverskridende situationer".
Rådet og Kommissionen erindrede om, at medlemsstaterne frit kan udforme deres systemer for
direkte beskatning med henblik på at opfylde deres indenrigspolitiske mål og krav under forudsæt-
ning af, at de udøver denne kompetence i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
7245/07 (Presse 50)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0019.png
27.III.2007
Rådet understregede, at det indre markeds funktion kan forbedres gennem samarbejde om beskat-
ningsspørgsmål mellem medlemsstaterne og, hvor det er relevant, på europæisk plan, under hensyn-
tagen til medlemsstaternes beføjelser. Rådet anerkender princippet om opretholdelse af en effektiv
fordeling af beskatningsrettighederne, men anerkendte værdien af at drøfte mulighederne for et
bedre samarbejde mellem medlemsstaterne på særlige områder inden for direkte beskatning med
henblik på at sikre, at de nationale systemer for direkte beskatning spiller bedre sammen inden for
fællesskabslovgivningens rammer. Rådet noterede sig, at passende løsninger kan antage forskellige
former i henhold til subsidiaritetsprincippet.
Rådet anerkendte behovet for effektivt at anvende mekanismerne i det administrative samarbejde,
f.eks. dem, der findes i direktiverne vedrørende gensidig bistand og inddrivelse
.
På denne baggrund noterede Rådet sig Kommissionens forslag om en bedre samordning af de natio-
nale skattesystemer. Rådet opfordrer medlemsstaterne til fortsat at samarbejde med Kommissionen
med henblik på at fastslå, hvor der kan være behov for en bedre samordning."
EKSTERNE FORBINDELSER
Restriktive foranstaltninger over for Nordkorea*
Rådet vedtog en forordning om gennemførelse på fællesskabsplan af foranstaltningerne i De For-
enede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1718 (2006) og i Rådets fælles holdning 2006/795/FUSP
af 20. november 2006 om visse restriktive foranstaltninger over for Den Demokratiske Folkerepu-
blik Korea.
De pågældende foranstaltninger omfatter et forbud mod eksport af varer og teknologier, der kan
bidrage til Nordkoreas programmer vedrørende atomvåben, andre masseødelæggelsesvåben eller
ballistiske missiler, og mod levering af dertil knyttede tjenesteydelser, et forbud mod indkøb af
varer og teknologier fra Nordkorea, et forbud mod eksport af luksusvarer til Nordkorea samt inde-
frysning af pengemidler og økonomiske ressourcer tilhørende personer, enheder eller organer, der er
involveret i eller støtter ovennævnte nordkoreanske programmer.
7245/07 (Presse 50)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0020.png
27.III.2007
EU-gruppe i Kosovo - Forberedelser til en eventuel international civil mission
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse indtil den 31. juli 2007 af mandatet for den EU-
gruppe, som skal medvirke til at forberede oprettelsen af en eventuel international civil mission i
Kosovo, herunder en særlig EU-repræsentant (7168/07).
I september 2006 vedtog Rådet en fælles aktion om oprettelse af EU-gruppen. Den fælles aktion
udløber den 31. marts
(jf. pressemeddelelse 12623/06).
Konventionen om handicappedes rettigheder
Rådet vedtog en afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af De Forenede Nationers
konvention om handicappedes rettigheder (7401/1/07).Undertegnelsesceremonien finder sted den
30. marts 2007 i New York.
De Forenede Nationer godkendte konventionen i december 2006. Kommissionen har forhandlet
Fællesskabets tiltrædelse af konventionen, herunder den tilhørende valgfrie protokol. Rådet vil tage
spørgsmålet om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af den valgfri protokol op igen snarest
muligt.
FORSKNING
Aftale mellem EU og Korea om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale med Republikken Korea om at udvikle og
fremme samarbejdsaktiviteter inden for videnskab og teknologi i fredeligt øjemed (6038/07
og
13815/06).
Aftalen blev underskrevet i Bruxelles i november 2006.
7245/07 (Presse 50)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
Oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER-projektet om fusionsenergi
Rådet vedtog en afgørelse om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER (international
termonuklear forsøgsreaktor) og fusionsenergiudvikling (5946/1/07
+ 5945/07ADD1).
Fællesforetagendet skal forvalte EU's finansielle bidrag til ITER. Fællesforetagendet oprettes for en
periode på 35 år, og det kommer til at ligge i Barcelona.
Fællesforetagendet har følgende opgaver:
levere Det Europæiske Atomenergifællesskabs (Euratoms) bidrag til Den Internationale
Fusionsenergiorganisation for ITER
levere Euratoms bidrag til aktiviteterne under "den bredere strategi", der udføres i samar-
bejde med Japan med henblik på hurtig realisering af fusionsenergi
forberede og koordinere et program til forberedelse af opførelsen af en demonstrationsre-
aktor for fusionsenergi og dertil knyttede anlæg.
Fællesforetagendets samlede ressourcebehov anslås til 9 653 mio. EUR.
De syv parter i ITER-forhandlingerne (Euratom, Indien, Japan, Folkerepublikken Kina, Korea,
Rusland og De Forenede Stater) har indgået en aftale om oprettelse af Den Internationale Fusions-
energiorganisation for ITER, der skal forestå den fælles gennemførelse af ITER-projektet , hvorved
der oprettes en international fusionsenergiorganisation for ITER ("ITER-organisationen") med
hovedkvarter i St. Paul-le-Durance (Frankrig). ITER-organisationen har det fulde ansvar for opfø-
relsen, driften, udnyttelsen og deaktiveringen af ITER-anlæggene
(jf. EUT L 358 af 16.12.2006).
7245/07 (Presse 50)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453590_0022.png
27.III.2007
LANDBRUG
Frivillig graduering
Efter at Rådet var nået til politisk enighed på samlingen den 19. marts og efter høring af repræsen-
tanter fra Europa-Parlamentet, vedtog det en forordning om frivillig graduering af direkte betalinger
i henhold til den fælles landbrugspolitik, idet den lettiske delegation afholdt sig fra at stemme.
Med forordningen indføres der et retsgrundlag, der gør det muligt for Portugal og Det Forenede
Kongerige at anvende den frivillige gradueringsordning. Det forventes, at der vil blive gjort status
over spørgsmålet om graduering i forbindelse med "sundhedschecket" af reformen af den fælles
landbrugspolitik i 2008.
Det Forenede Kongeriges delegation erklærede, at fire regioner påtænker at anvende en frivillig
graduering på under 20% i perioden 2007-2013, samt at 80% af gradueringen i England vil blive
helliget beskyttelse af miljøet; dette vil i betydelig grad blive medfinansieret.
Europa-Parlamentet ville have suspenderet 20% af EU's budgetbevillinger til landdistriktudvikling
for 2007, hvis ikke forslaget om at udvide den frivillige graduering til alle medlemsstater var blevet
trukket tilbage.
Suspenderingen blev hævet den 21. marts, efter at der var opnået enstemmig politisk enighed om
formandskabets kompromis. Dette vil frigøre 20% bundne bevillinger fra reserven og gøre det
muligt at godkende og gennemføre programmer for landdistriktudvikling for den nye programme-
ringsperiode uden forsinkelse.
7245/07 (Presse 50)
22
DA