Europaudvalget 2006-07
2798 - Økofin Bilag 1
Offentligt
368484_0001.png
25. april 2007
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. maj 2007
1.
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2008
- Præsentation ved Kommissionen
KOM-dokument findes ikke
Finansielle tjenesteydelser
a)
Hedgefonde
- Rådskonklusioner
KOM(2006)686
Hvidbog om forbedring af EU’s indre marked – reguleringen for investe-
ringsfonde
- Rådkonklusioner
KOM(2006)686
Aldring og finansielle markeder
- Rådskonklusioner
KOM-dokument findes ikke
Lamfalussy-processen
- Statusrapport fra den interinstitutionelle overvågningsgruppe og Kommissionen
KOM-dokument findes ikke
IASB – finansiering og organisering
- Statusrapport fra Kommissionen
KOM-dokument findes ikke
side 2
2.
side 5
b)
side 9
c)
side 12
d)
side 14
e)
side 16
3.
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for 2007
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. maj 2007, men
forventes forelagt på et kommende rådsmøde som A-punkt
SEC(2007)483
side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget
for 2008
Resumé
Kommissionen forventes at præsentere det foreløbige forslag til EU’s budget for 2008. Rådets 1.
læsning finder sted den 13. juli 2007. Præsentationen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Det endelige budget for 2008, som
forventes vedtaget i december 2007, vil fastlægge det danske EU-bidrag for 2008, hvilket vil
have statsfinansielle konsekvenser.
Baggrund og indhold
Kommissionen vil præsentere det foreløbige forslag til EU's budget for 2008. Rå-
dets 1. læsning af forslaget forventes at finde sted den 13. juli 2007.
2008-budgettet skal fastlægges ud fra den interinstitutionelle aftale (IIA’en) og de
heri indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perioden 2007-2013.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens præsentation af det foreløbige budgetforslag til EU's budget for
2008 har ingen lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Det endelige budget, som forventes vedtaget i december 2007, vil
fastlægge det danske EU-bidrag for 2008 og vil således have statsfinansielle kon-
sekvenser.
Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik forelagt et notat forud for, at ECOFIN den 27.
marts 2007 vedtog Rådets prioriteter for EU’s 2008-budget.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side kan Rådets generelle tilgang støttes, som fastlagt i Rådets priorite-
ter for 2008-budgettet fra 27. marts 2007, idet der fra dansk side lægges stor vægt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
på budgetdisciplin, herunder overholdelse af udgiftslofterne i de finansielle per-
spektiver og sikring af en tilstrækkelig margen til uforudsete udgifter.
Danmark kan desuden støtte de specifikke konklusioner i Rådets prioriteter for
2008-budgettet vedrørende landbrug, strukturfonde, eksterne politikker og admi-
nistration – hvor Danmark lægger vægt på et øget fokus på effektivitet i EU’s
institutioner.
Den danske holdning vil blive nærmere fastlagt på baggrund af Kommissionens
budgetforslag, og forud for Rådets 1. læsning af budgetforslaget den 13. juli 2007.
Andre landes holdninger
ECOFIN vedtog den 27. marts 2007 Rådets prioriteter for 2008-budgettet.
Her fremgår det, at en væsentlig prioritet vil være at sikre budgetdisciplin, som det
også sker i medlemslandene. Således skal de finansielle perspektiver overholdes
med tilstrækkelig margen i hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der
skal ske en retvisende og realistisk budgettering, hvilket ses som udtryk for god
finansforvaltning. Omprioritering og omfordeling understreges også som et væ-
sentligt instrument til at sikre opfyldelsen af aktuelle og fremtidige behov.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges, at disse skal af-
spejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorptionskapacitet samt
tidligere budgetgennemførelse og ligge inden for rammerne af de finansielle per-
spektiver.
Vedr. betalingsbevillingerne (der er bestemmende for medlemslandenes faktiske
EU-bidrag) understreger Rådet Kommissionens ansvar for budgetteringen og
vigtigheden af at holde bevillingerne under stram kontrol, herunder via konstant
overvågning og forbedring af budgetgennemførelsen.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2008-budgettet:
Strukturfonde:
Der erindres om Kommissionens forpligtelse til at sikre tilstrækkelig
information om gennemførelsen af strukturfondsprogrammerne. Samtidig skal der
ske en forbedring af budgetgennemførelsen med henblik på at undgå den betyde-
lige overbudgettering, som kendetegnede begyndelsen af den foregående budget-
periode fra 2000-2006.
Landbrug:
Som i tidligere år lægges der vægt på, at Kommissionen foretager et rea-
listisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsordninger, herunder særligt at der
sker en retvisende budgettering af betalingsbevillinger til landdistriktsstøtte.
Eksterne politikker:
Rådet understreger, at det er meget afgørende at sikre en til-
strækkelig margin indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil være i stand til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kriser. Der erindres
i den forbindelse om, at bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik) skal være i overensstemmelse med IIA’en.
Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker effektiviserin-
ger, som det også sker i medlemslandene. I den forbindelse gentages vigtigheden
af, at alle institutioner samt et uafhængigt organ fremlægger dækkende analyser af
institutionernes administrative ressourcer. Kommissionen opfordres til at præsen-
tere et klart billede af de samlede administrative udgifter, herunder for agenturer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0005.png
5
Dagsordenspunkt 2a:
Resumé
Hedgefonde
På det kommende ECOFIN-møde forventes en vedtagelse af rådskonklusioner, der opfordrer
Kommissionen til at overvåge hedgefondes aktiviteter, undersøge deres betydning for den finansielle
stabilitet samt overveje, om der er behov for EU-regulering af de fonde, der henvender sig til den
brede offentlighed.
KOM(2006)686
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 15. november 2006 en hvidbog om
forbedring af EU-rammerne for investeringsfonde, herunder hedgefonde
1
. I hvid-
bogen bebuder Kommissionen fremtidige overvejelser om, hvorvidt en fælles regule-
ring kan fremme den fortsatte udvikling af europæiske markeder for bl.a. hedgefon-
de. Hedgefonde er undergivet nationale regelsæt, hvilket kan hæmme udviklingen af
disse markeder.
Kommissionen vil overvåge hedgefondssektoren for at danne sig et overblik over i
hvilket omfang hedgefonde
udgør en risiko for den finansielle stabilitet,
udgør en trussel mod god selskabsledelse i de selskaber, som fondene investe-
rer i,
udgør en trussel mod tilliden til de finansielle markeder, og
om der er tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse til at investeringer i hedgefonde
bør kunne tilbydes til den brede offentlighed
2
.
Kommissionen mener ikke, at tiden er moden til lovgivningsmæssige initiativer med
henblik på at skabe et indre marked for hedgefondenes produkter. Kommissionen
vil fortsætte sine undersøgelser af hedgefonde og af, om en fælles regulering kan
fremme den fortsatte udvikling af europæiske markeder for de fonde, der i dag er
underlagt nationale regler. Kommissionen vil rapportere til rådet og Europaparla-
mentet herom i 2008.
I rådskonklusionerne anerkendes at hedgefonde på flere måder bidrager positivt
til kapitalmarkedet, herunder ved at fremme markedsefficiens. Det kan imidlertid
1
I Danmark kaldet investeringsforeninger og hedgeforeninger. En hedgefond er en forening, der investerer den kapital,
som deres investorer har indskudt. Hedgefonde er karakteriseret ved at have stor frihed i valg af investeringsstrategier og
investeringsinstrumenter (herunder de såkaldte afledte finansielle produkter). De er typisk juridisk hjemmehørende i off-
shore finansielle centre med begrænset regulering og tilsyn, hvor der er ingen eller få krav til indberetninger og gennemsig-
tighed.
2
Den oprindelige kundekreds til hedgefonde bestod af rige private investorer, men det billede er ved at ændre sig, således
at investorer i hedgefonde i stigende omfang er småsparere eller institutioner, der forvalter småspareres midler, som pensi-
onsforeninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
ikke afvises, at hedgefondes aktiviteter vil kunne true stabiliteten i det finansielle
system gennem banker eller via markedet. Derfor understreges det, at man skal
være opmærksom på de potentielle risici, som hedgefondene kan udgøre, og at det
skal undersøges, om det nuværende informationsniveau for hedgefondenes aktivi-
teter kan øges gennem en såkaldt ”indirekte tilgang”, hvor tilsynene nøje overvejer
kreditinstitutionernes eksponering over for hedgefonde.
I rådskonklusionerne understreges behovet for en øget viden om, hvordan hedge-
fondes aktiviteter faktisk påvirker det finansielle system, og Rådet beder Kommis-
sionen om at undersøge emnet nærmere.
Rådet noterer sig også, at der er udtrykt betænkeligheder i forbindelse med salg af
andele i hedgefonde til den brede offentlighed og anerkender behovet for en til-
strækkelig investorbeskyttelse.
Endeligt beder Rådet Kommissionen om at undersøge, om der er behov for en
EU-regulering af de fonde, der i dag er underlagt national lovgivning og som hen-
vender sig til den brede offentlighed, herunder bl.a. hedgefonde.
Europa-Parlamentets holdning
Der er tale om en rådskonklusioner. Det er derfor op til Europa-Parlamentet at be-
slutte, om det ønsker at afgive en udtalelse.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Den danske udgave af hedgefonde kaldes hedgeforeninger og er reguleret i lov om
investeringsforeninger og specialforeninger og andre kollektive investeringsinstitutter
m.v.
Hedgeforeninger er foreninger, der har mulighed for at investere uden lovfastsatte
investeringsregler inden for selvvalgte risikorammer (til forskel fra investerings-
foreninger og specialforeninger), og de har mulighed for at optage lån til brug for
investeringer.
I dansk lovgivning skelnes mellem de hedgeforeninger, der alene modtager midler
fra et enkelt eller få medlemmer og de, der modtager midler fra en videre kreds
eller offentligheden. De foreninger, der kun henvender sig til en meget begrænset
kreds kan vælge om de ønsker godkendelse af Finanstilsynet eller ej. Foreninger,
der retter sig mod en bredere kreds, skal godkendes af Finanstilsynet.
De godkendte foreninger har lov til at markedsføre sig overfor almindelige inve-
storer, det har de ikke-godkendte derimod ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Godkendte hedgeforeninger i Danmark skal følge lovens regler, herunder lovens
krav til en minimumsformue på 25 mio.kr. og lovens transparenskrav med henblik
på investorbeskyttelse.
Da hedgeforeninger kan følge meget forskellige investeringsstrategier, er der ikke
fastsat procentvise placerings- og spredningsregler i loven, således som der er for
investeringsforeninger.
Der er i stedet fastsat transparensregler, hvorefter hver enkelt forenings bestyrelse
skal fastsætte og offentliggøre risikorammer for foreningen. Offentligheden skal
kunne orientere sig om foreningens investeringspolitik og risikoprofil dels i for-
eningens vedtægter, dels i foreningens prospekter. Hvis bestyrelsen beslutter at
ændre en forenings risikorammer, skal foreningen inden for 8 hverdage, efter at
beslutningen er truffet, give navnenoterede medlemmer underretning om ændrin-
gerne. Overskridelser af risikorammerne skal indberettes til Finanstilsynet, og de
skal nedbringes straks eller inden for en frist fastsat af Finanstilsynet. Finanstilsy-
net kan tilbagekalde en forenings godkendelse, hvis den har flere overskridelser af
risikorammerne. Overskridelser betragtes som et svigt i foreningens evne til at
styre sine risici. Disse regler skal varetage hensynet til investorbeskyttelsen.
Rådskonklusionerne berører ikke i sig selv gældende danske regler. En analyse af
virkningerne af eventuelle initiativer vil først være mulig, når Kommissionen ud-
sender de bebudede konkrete forslag til initiativer til at styrke rammerne for inve-
steringsforeninger.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
Samfundsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke samfundsmæssige konsekvenser.
Høring
Rådskonklusionerne har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om hvidbogen er sendt til Folketingets Europaudvalg i december
2006.
Holdning
Dansk holdning
Hedgefonde spiller på flere måder en positiv rolle i det finansielle system, bl.a. kan
de bidrage til at øge likviditeten, reducere markedsimperfektioner og forbedre
prisdannelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Danmark støtter initiativer til at sikre konkurrenceprægede og åbne finansielle mar-
keder i EU og harmonisering på områder, hvor EU-regler er hensigtsmæssige for at
gennemføre en markedsåbning. Danmark lægger i den forbindelse vægt på at beskyt-
telsen af investorerne ikke forringes.
Danmark støtter åbenhed om hedgefondenes virksomhed og anbringelse af midler,
når disse henvender sig til offentligheden.
Danmark kan støtte rådskonklusionerne.
Andre landes holdninger
Det forventes, at der vil kunne opnås enighed om rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0009.png
9
Dagsordenspunkt 2b:
Hvidbog om forbedring af EU’s indre marked – regu-
leringen for investeringsfonde
Resumé
Der lægges op til at vedtage et sæt rådskonklusioner om Kommissionens arbejde med formuefor-
valtning (asset management). I rådskonklusionerne støttes Kommissionens arbejde med modernise-
ring af EU-reglerne om formueforvaltning.
KOM(2006)686
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2005 en grønbog om forbed-
ring af EU-rammerne for investeringsfonde (Undertakings for Collective Invest-
ment in Transerable Securities - de såkaldte UCITS). I Danmark omfatter direkti-
vet om UCITS
3
investeringsforeninger. På grundlag af bemærkningerne til grønbo-
gen har Kommissionen den 15. november 2006 offentliggjort en hvidbog.
Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende behov for
en gennemgribende revision af EU-reguleringen. Der er dog behov for en revision af
EU-reguleringen på enkelte områder.
Som opfølgning på hvidbogen har Kommissionen især sat fokus på:
1.
2.
3.
4.
En styrkelse af det indre marked, så investeringsforeningerne får bedre mu-
lighed for at drive virksomhed over grænserne.
At investorerne kan træffe investeringsbeslutninger på et oplyst grundlag.
Muligheden for at skabe et indre marked med henblik på salg af andele i
ikke-harmoniserede investeringsforeninger
4
, der er underlagt national lov-
givning til den brede offentlighed.
Undersøge om der er grundlag for at stille forslag om fælles europæiske
regler for salg til institutionelle og professionelle investorer af andele i ikke-
harmoniserede foreninger uden offentligt udbud.
Kommissionen har udarbejdet meddelelser om de emner, som kræver direktivæn-
dringer og vil afholde en offentlig høring om disse den 26. april 2007. Kommissi-
onen vil herefter med inddragelse af høringssvarene udarbejde forslag til direktiv-
ændringer. Forslagene forventes at foreligge ultimo 2007 og forventes vedtaget i
2008.
Tekniske tilpasninger
Der forventes særligt forslag om tekniske tilpasninger af reglerne for grænseover-
skridende markedsføring og reglerne for oplysninger til investorerne. Disse tilpas-
3
4
Direktiv 85/611/EF.
Ikke-harmoniserede investeringsforeninger er underlagt national lovgivning (kaldes også ”non-UCITS”), i modsætning til
harmoniserede investeringsforeninger, der er underlagt fælles EU-regler (kaldes også ”UCITS”).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0010.png
10
ninger vil kunne sikre en samordning mellem UCITS-regler, som gælder for inve-
steringsforeningerne, og MiFID
5
-regler, som gælder for værdipapirhandlere. Hen-
sigten er, at reglerne skal fungere og være de samme uanset, om det er foreningen
selv, der tilbyder andelene til investorerne, eller om det sker gennem en værdipa-
pirhandler.
Det forventes, at processen for tilpasningerne deles op i flere faser:
I fase 1 skal CESR (de europæiske børstilsynsmyndigheders samarbejdsorganisati-
on) udarbejde forslag til regler om oplysninger af udgifter, risici og forventede
resultater, som slutinvestoren skal have. CESR skal endvidere tage stilling til det
format og den struktur oplysningerne skal have. Fase 1 skal afsluttes pr. 30.10. 07.
I fase 2 skal der foretages høring og forbrugertestning. Denne fase forventes at
have en varighed på 12 måneder.
I fase 3 skal CESR færdiggøre sine råd til Kommissionen.
I rådskonklusionerne støttes Kommissionens arbejde med modernisering af EU-
reglerne om formueforvaltning. Rådet tilslutter sig Kommissionens fremgangsmåde,
der medfører begrænsede og målrettede ændringer af UCITS-direktivet. Rådet op-
fordrer Kommissionen til at undersøge nærmere om der er behov for ændringer i
forhold til de ikke-harmoniserede investeringsforeninger og Rådet beder endeligt
Kommissionen om at forelægge fremskridtsrapporter.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der er tale om en rådskonklusioner. Det er derfor op til Europa-Parlamentet at be-
slutte, om det ønsker at afgive en udtalelse.
Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne berører ikke i sig selv gældende danske regler.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke samfundsmæssige konsekvenser.
Høring
Rådskonklusionerne har ikke været i høring.
5
MiFID er en forkortelse for ”Markets in Financial Instruments Directive”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om hvidbogen er sendt til Folketingets Europaudvalg i december
2006.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter initiativer til at sikre konkurrenceprægede og åbne finansielle mar-
keder i EU og harmonisering på områder, hvor EU-regler er hensigtsmæssige for at
gennemføre en markedsåbning. Danmark kan støtte rådskonklusionerne.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Dagsordenspunkt 2c:
Resumé
Aldring og finansielle markeder
Formandskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner om væsentlige problemstillinger for
de finansielle markeder i forbindelse med den aldring af befolkningen, der observeres og forventes i
Europa.
Baggrund og indhold
Rådet opfordrede den 5. maj 2006 Financial Services Committee (FSC) til at un-
dersøge væsentlige problemstillinger for de finansielle markeder i forbindelse med
den aldring af befolkningen, der observeres og forventes i Europa.
Som opfølgning herpå har FSC offentliggjort en rapport. I den beskrives blandt
andet den makroøkonomiske baggrund, herunder at husholdninger generelt for-
ventes at få større fokus på opsparing til pension i forhold til andre opsparings-
former.
I rapporten peges på behovet for at oplyse de kommende pensionister om vigtig-
heden af en tilstrækkelig pensionsopsparing. Endvidere anføres det, at manglende
rådgivning om de ofte komplicerede pensionsprodukter kan være et problem i
forhold til at skabe en optimal efterspørgsel efter pensionsopsparingsprodukter
Udkastet til rådskonklusioner følger hovedkonklusionerne i rapporten fra FSC for
så vidt angår implikationerne ved aldring for de finansielle markeder.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne til at overvåge og handle på føl-
gende områder:
At sikre tilstrækkelige statistiske værktøjer til at overvåge husholdningernes
pensionsopsparinger og ændringer i risikoprofil,
Sammen med den finansielle sektor at bevidstgøre husholdningerne om vig-
tigheden af en tilstrækkelig pensionsopsparing,
At sikre investorbeskyttelse,
At overveje behovet for en forøgelse af opsparingen i supplerende pensions-
ordninger (f.eks. i arbejdsmarkedspensionsordninger) og i private pensions-
ordninger (f.eks. kapital- og ratepensionsordninger) i visse lande,
At opfordre den finansielle sektor til at udvikle udbuddet af pensionsopspa-
ringsprodukter og styrke vejledningen af kunderne.
I rådskonklusionerne understreges desuden behovet for yderligere overvågning af
markedsinnovationer bl.a. for at sikre at ensartede produkter skal have ”level play-
ing field” og Kommissionen bliver i denne forbindelse bedt om at undersøge om
mere arbejde er påkrævet for at udvikle et åbent marked for pensionsprodukter
inden for rammerne af det indre finansielle marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har mulighed for at afgive udtalelse om rådskonklusionerne,
hvis de ønsker det.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Der er tale om rådskonklusioner, der ikke i sig selv berører gældende ret.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af rådskonklu-
sionerne.
Samfundsmæssige konsekvenser
Borgerne bør sikres en tilstrækkelig information om konsekvenser af valg mellem
aktuelt forbrug og opsparing, herunder pensionsopsparing til fremtidigt forbrug.
Hvis borgerne ikke opsparer til senere forbrug, kan der potentielt opstå pres på de
offentlige finanser. For at kunne træffe de rette valg, er det væsentligt at tage høj-
de for konsekvenserne af den stigende levetid.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsmæssige konsekvenser.
Høring
Der er ikke foretaget høring om rådskonklusionerne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rapporten og rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter en bred debat om finansieringen af fremtidens pensioner. Rege-
ringen støtter derfor rådskonklusionerne og navnlig opfordringen til at øge pensi-
onsopsparingen i de EU-lande, hvor arbejdsmarkedspensionsordninger og private
pensionsordninger ikke er særligt udbyggede. Det er væsentligt at en videre ud-
bygning ikke forværrer de offentlige finanser.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0014.png
14
Dagsordenspunkt 2d:
Resumé
Lamfalussy processen
På det kommende rådsmøde forventes en orientering vedrørende Lamfalussy processen, herunder
en status for de foreløbige erfaringer og præsentation af mulige forbedringer.
Baggrund og indhold
På rådsmødet forventes en orientering om de foreløbige erfaringer med – og an-
befalinger til forbedring af – den såkaldte Lamfalussy proces.
Lamfalussy processen udbygger Traktatens almindelige beslutningsprocedure på
baggrund af en række aftaler og erklæringer mellem Rådet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen
6
. Formålet med processen er:
at skabe en hurtigere og smidigere beslutningsproces for reguleringen af den
finansielle sektor, idet der kan arbejdes med de tekniske spørgsmål parallelt
med behandlingen i Rådet og i Europa-Parlamentet,
at der bliver større fokus på de overordnede principper i forslagene,
at de politiske og de tekniske drøftelser som udgangspunkt sker i adskilte fora,
at der er en større åbenhed i forhold til den finansielle sektor og brugere af
finansielle tjenesteydelser,
at der bliver tale om en mere ensartet gennemførelse i de enkelte lande af reg-
lerne i de enkelte direktiver,
at der opnås en større sammenhæng mellem reglerne i de enkelte dele af den
finansielle sektor.
ECOFIN-rådet vedtog den 7. december 2004 rådskonklusioner, der opfordrer til,
at arbejdet med implementeringen af Lamfalussy processen fortsættes. En ar-
bejdsgruppe (Inter Institutional Monitoring Group, IIMG) blev udpeget af Euro-
pa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen til at følge processen. Gruppen udsend-
te den 30. januar 2007 et udkast til rapport om de foreløbige erfaringer og anbefa-
linger til forbedringer af processen.
Evalueringsgruppen konkluderer, at det – for at opnå en høj kvalitet i reglerne på
det finansielle område i EU og i de enkelte medlemslande – er vigtigt, at et even-
tuelt nyt initiativ fokuserer på centrale og nødvendige justeringer. Ved nye regler
skal man så vidt muligt undlade at indføre detaljer, der kan gøre det vanskeligere
at sikre konsistens med eksisterende regler i medlemslandene ved implementering.
Gruppen konkluderer endvidere, at der skal aftales realistiske tidsfrister for gen-
nemførelse af de vedtagne regler for at sikre kvalitet i lovgivningen.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
6
Den er ikke beskrevet i en retsakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementeringen af Lamfalussy processen blev forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN-mødet den 7. december 2004.
Holdning
Dansk holdning
Formålet med Lamfalussy processen er bl.a. at skabe større gennemsigtighed og
effektivitet vedrørende udformningen af direktiver og forordninger om finansielle
tjenesteydelser samt at inddrage offentligheden mere i beslutningsproceduren.
Danmark støtter denne målsætning.
Gennemsigtigheden ved vedtagelsen af nye regler er øget væsentligt, men det er
endnu ikke er muligt at vurdere, om proceduren har ledt til en hurtigere beslut-
ningsproces. Det er imidlertid vurderingen, at Lamfalussy processen har ledt til en
væsentlig mere ressourcekrævende lovgivningsproces for de enkelte medlemslan-
de. I forhold til forbedring af processen bør fremhæves, at tidsfristerne i proces-
sen bør fastsættes således, at der reserveres tilstrækkelig tid til den nationale be-
handling.
Andre landes holdninger
Der forventes, at være konsensus om hovedkonklusionerne i gruppens foreløbige
rapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0016.png
16
Dagsordenspunkt 2e:
Resumé
IASB – finansiering og organisering
På ECOFIN den 8. maj 2007 forventes en orientering om status på finansieringen af Interna-
tional Accounting Standards Board (IASB), som udsteder regnskabsstandarder. Desuden for-
ventes en orientering om status på de forbedringer vedrørende beslutningsprocesserne i IASB
(governance struktur), som IASB har gjort. Orienteringen følger op på de rådskonklusioner, der
blev vedtaget på ECOFIN i juli 2006.
Baggrund og indhold
International Accounting Standards Board (IASB) er en privat organisation, der
udsteder internationale regnskabsstandarder kaldet IFRS – International Financial
Reporting Standards.
7
IASB er initiativtager til og udarbejder af den regnskabslov-
givning, som finder anvendelse af børsnoterede virksomheder i EU og tillige visse
andre lande udenfor EU. Regnskabsstandarderne anvendes globalt af et stigende
antal lande.
8
Børsnoterede virksomheder inden for EU skal anvende IFRS i deres koncern-
regnskaber ifølge forordning 1606/2002. Nye eller justerede standarder anvendes
først i praksis efter, at de er blevet godkendt politisk i EU. Forordningen muliggør
tillige, at medlemslandene kan tillade eller kræve, at regnskaber i virksomheder,
der ikke er børsnoterede efterlever standarderne. Den udbredte anvendelse af
IFRS i EU gør, at kvaliteten af standarderne er væsentlig.
ECOFIN vedtog den 11. juli 2006 rådskonklusioner vedrørende finansiering og
organisering af IASB.
I rådskonklusionerne opfordres Kommissionen og the Economic and Financial
Committee (EFC) endvidere til at følge udviklingen i IASB og rapportere løbende
herom til Rådet. På den foranledning udarbejdede Kommissionen en rapport, der
er sendt til Rådet og Parlamentet i december 2006. Det forventes, at ECOFIN på
det kommende møde vil få en orientering om status på finansieringen og organi-
seringen af IASB.
Finansiering af IASB
IASB finansieres p.t. af frivillige bidrag fra et begrænset antal virksomheder og
organisationer, herunder primært store virksomheder og revisionsfirmaer. Den
eksisterende finansieringsaftale udløber ultimo 2007. Det årlige finansieringsbehov
er opgjort til ca. 23-24 mio. euro.
Rådskonklusionerne fra juli 2006 støtter en frivillig, virksomhedsbaseret finansie-
ringsordning og fremhæver bl.a. følgende:
7
8
Tidligere standarder er benævnt IAS – International Accounting Standards.
Uden for EU er der ca. 75 lande der anvender IFRS, herunder Australien. Bl.a. Canada, Brasilien, Kina, Indien og Rusland
overvejer eller har allerede besluttet at indføre IFRS.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
behovet for en bred finansieringsordning for at undgå mulige interessekonflik-
ter,
at de, der drager nytte af IFRS, bør bidrage til finansieringen af IASB
at muligheden for delvis finansiering af IASB via offentlige midler på længere
sigt ikke bør udelukkes, samt
behovet for en evaluering af den frivillige finansieringsmetode efter tre år.
Tanken med rådskonklusionerne var bl.a. at engagere de store børsnoterede EU-
virksomheder i finansieringen af IASB.
Kommissionen har på et møde i februar 2007 i Accounting Regulatory Commit-
tee (ARC) kort orienteret om status på den frivillige finansiering af IASB. ARC er
den komite, der rådgiver og bistår Kommissionen i forbindelse med godkendelse
af de konkrete regnskabsstandarder. Kommissionen oplyste, at IASB har tilkende-
givet, at udviklingen hen mod et nyt finansieringssystem overordnet forløber til-
fredsstillende.
Organisering af IASB
Rådskonklusionerne opfordrer desuden IASB til fortsat at:
forbedre sin beslutningsstruktur (governance)
forbedre sin åbenhed og dialog i forhold til interessenterne
sikre, at de forskellige interessenter er tilstrækkeligt repræsenteret i IASB’s
forskellige organer
Kommissionen konkluderer i sin rapport, at der er gennemført en række forbed-
ringer på de ovenfor nævnte områder, men at der fortsat er behov for yderligere
tiltag. Kommissionen peger således bl.a. på, at der er behov for at:
forbedre IASB’s samarbejde med de lande, der har forpligtet sig til at anvende
IFRS
forbedre IASB’s procedurer i forbindelse med høring af udkast til standarder
og fortolkninger m.v., herunder at forbedre procedurer med henblik på vurde-
ring af nye standarders konsekvenser for virksomheder, investorer m.v.
sikre en passende repræsentation i IASB’s organer, herunder særligt fra de
lande, der har forpligtet sig til at anvende IFRS.
Europa-Parlamentets holdning
Orienteringen bliver ikke forelagt Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Gældende dansk ret
Orienteringen om finansiering og organisering af IASB berører ikke dansk ret.
Høring
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Orienteringen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Rådskonklusioner fra ECOFIN i juli 2006 om en frivillig finansieringsordning
berører heller ikke dansk lovgivning. En evt. senere ordning om obligatorisk med-
finansiering af IASB fra de enkelte medlemslande eller disses virksomheder vil
kunne få en begrænset lovgivningsmæssig og statsfinansiel betydning.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Anvendelsen af IFRS øger den internationale sammenlignelighed og gennemsigtig-
hed i børsnoterede virksomheders regnskaber. Anvendelsen af IFRS bidrager således
til mere effektive internationale kapitalmarkeder, hvorved virksomhedernes mulighe-
der for at få tilført kapital og for at reducere deres kapitalomkostninger forbedres.
Sikringen af den fremtidige finansiering af IASB er afgørende for opretholdelsen af
disse positive effekter.
Det vurderes, at regnskabsstandarderne samlet set er en fordel for de virksomheder,
der anvender dem.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om finansieringen af IASB blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN-mødet den 11. juli 2006.
Holdning
Dansk holdning
Danmark deler interessen i at sikre en stabil og bred finansiering, der både sikrer
IASB’s eksistensgrundlag og uafhængighed af enkeltinteresser. Danmark har på kort
sigt støttet den nuværende, frivillige finansieringsform. Det er imidlertid vigtigt, at
der arbejdes videre med finansieringsformer, der er holdbare på længere sigt.
Danmark støtter, at der lægges et vist pres på IASB for løbende at vurdere og for-
bedre organisering og procedurer m.v. Organisationen udarbejder standarder, som
bliver til lovgivning. IASB bør derfor leve op til de høje standarder, der skal være ved
forberedelse af lovgivning, herunder særligt den løbende dialog med interessenterne,
konsekvensanalyser og høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Andre landes holdninger
Holdninger fra andre lande forventes at ligge i forlængelse af de tidligere rådskonklu-
sioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
368484_0020.png
20
Dagsordenspunkt 3:
get
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s bud-
for 2007
Resumé
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s 2007-budget. Forslaget
indebærer, at et overskud på EU's budget for 2006 på godt 1,8 mia. euro indbudgetteres som en
indtægt under EU's budget for 2007. Som konsekvens reduceres det danske EU-bidrag i 2007
isoleret set med knap 0,3 mia.kr. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for
2007 (SEC(2007)483 endelig). Kommissionen foreslår, at et overskud på EU's
budget for 2006 på godt 1,8 mia. euro indbudgetteres som en indtægt under EU's
budget for 2007.
Overskuddet i 2006 på godt 1,8 mia. euro skyldes dels et mindreforbrug af beta-
lingsbevillinger på knap 950 mio. euro, dels at EU's indtægter i 2006 samlet set var
knap 915 mio. euro højere end forudsat, især pga. større bidrag og tilbagebetalin-
ger vedr. EØS (det Europæiske Økonomiske Samarbejde) end budgetteret,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Ekstra indtægter på 2007-budgettet som følge af overskud på 2006-budgettet
(mio. euro)
Mindreforbrug af betalingsbevillinger i 2006
Højere indtægter end forventet i 2006
Saldo for omveksling af valuta i 2006
Overskud på 2006-budgettet
950
915
-17
1.848
Mindreforbruget af betalingsbevillinger på knap 950 mio. euro i 2006 fordeler sig
over næsten alle udgiftskategorier med ca. halvdelen på landbrugsområdet,
jf.
tabel 2.
Tabel 2. Mindreforbrug af betalingsbevillinger 2006 fordelt på udgiftskategorier (mio.
euro)
1. Landbrug
2. Strukturforanstaltninger
3. Interne politikker
4. Eksterne politikker
5. Administration
6. Reserver
7. Førtiltrædelsesstøtte
I alt
Anm.: Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
426
54
-122
154
51
258
128
950
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Da overskuddet i 2006 på godt 1,8 mia. kr. indbudgetteres som en indtægt under
EU’s budget for 2007 mindskes det samlede bidrag til EU’s 2007-budget fra EU’s
medlemsstater isoleret set tilsvarende. Kommissionen oplyser, at der herudover vil
være effekter på budgettets indtægtsside af den såkaldte ”UK-rabat” samt af juste-
ringer i forbindelse med overskud vedr. garantifonden. Disse effekter vil indgå i et
særskilt forslag til ændringsbudget, som Kommissionen oplyser forventes fremlagt
primo juni 2007.
Beslutningsproceduren følger de normale regler for budgetforslag fra Kommissi-
onen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og Europa-
Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets medlemmers stemmer og med
tre femtedele af de angivne stemmer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt, men forventes at være positiv.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Med vedtagelsen af forslaget, som tilbagefører godt 1,8 mia. euro til medlemslan-
dene i alt, vil det danske bidrag til EU’s 2007-budget isoleret set blive nedjusteret
med knap 0,3 mia.kr. Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2007, inklusive
det foreliggende ændringsbudget, er på 17,2 mia.kr.
Der vil senere komme yderligere ændringer vedrørende 2007-bidraget, herunder
som følge af korrektionen vedrørende den såkaldte UK-rabat samt som følge af
overskud vedr. garantifonden.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemslande kan støtte forslaget.