Europaudvalget 2006-07
2798 - Økofin
Offentligt
1453595_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9171/07 (Presse 97)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2798. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 8. maj 2007
Formand
Peer Steinbrück
Tysklands forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9171/07 (Presse 97)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0002.png
27.III.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om tre indbyrdes forbundne emner vedrørende finansmarkederne:
det erkendte, at
hedgefonde
har bidraget betydeligt til fremme af det internationale finan-
sielle systems effektivitet, og opfordrede kreditorer, investorer og nationale myndigheder til
fortsat at være årvågne og til i passende omfang at vurdere de eventuelle systemiske og
driftsmæssige risici, som hedgefonde frembyder. Det understregede behovet for en bedre
forståelse af hedgefondenes karakteristika og for passende investorbeskyttelse
hvad angår
formueforvaltning
opfordrede Rådet Kommissionen til at forelægge et forslag
til ændring af direktivet om UCITS (institutter for kollektiv investering i værdipapirer (inve-
steringsinstitutter)) for at tage hensyn til investeringsbranchens vækst og fremme dens po-
tentiale for yderligere vækst
hvad angår de finansielle følger af
aldring
opfordrede Rådet medlemsstaterne til at arbejde
på at øge husholdningernes deltagelse i og bidrag til ikke-lovpligtige pensionsordninger, og
det opfordrede Kommissionen til at overveje, om der kan gøres en indsats for at udvikle et
fælles marked for pensionsprodukter.
9171/07 (Presse 97)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0003.png
27.III.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-BUDGETTET − FORELØBIGT BUDGETFORSLAG FOR 2008 ........................................... 6
HEDGEFONDE OG FINANSIEL STABILITET ........................................................................... 7
INVESTERINGSFONDE OG FORMUEFORVALTNING ............................................................ 8
ALDRING OG DE FINANSIELLE MARKEDER ....................................................................... 10
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER − REVISION AF LAMFALUSSY-PROCEDUREN ....... 12
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 13
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter................................................. 13
Eurogruppen ................................................................................................................................. 13
Morgenmadsmøde mellem ministrene om den økonomiske situation............................................. 13
Ministerdialog med EU-kandidatlandene....................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Handelspræferencer for det vestlige Balkan − Albanien....................................................................................14
TOLDUNION
Papirløse rammer for told og handel.................................................................................................................14
NUKLEAR SIKKERHED
Sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald −
Rådets konklusioner.................................15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9171/07 (Presse 97)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0004.png
27.III.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÛCK
Thomas MIROW
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Bobby McDONAGH
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Italien:
Tommaso PADOA SCHIOPPA
Cypern:
Nicholas EMILIOU
Letland:
Oskars SPURDZI Š
Litauen:
Giedrius RIMŠA
Luxembourg:
Martine SCHOMMER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Wouter Jacob BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Marta GAJĘCKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien
VarujanVOSGANIAN
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Premierminister, finansminister
Vicepremierminister, finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Økonomi- og handelsminister
9171/07 (Presse 97)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0005.png
27.III.2007
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Ed BALLS
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål, Finans-
ministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Dalia GRYBAUSKAIT
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Frank MOSS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Generaldirektør for internationale og europæiske forbin-
delser, Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
9171/07 (Presse 97)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0006.png
27.III.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-BUDGETTET − FORELØBIGT BUDGETFORSLAG FOR 2008
Rådet noterede sig kommissær Dalia Grybauskait s præsentation af Kommissionens foreløbige for-
slag til EU's almindelige budget for 2008.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at behandle forslaget, så Rådet kan vedtage et
budgetforslag ved førstebehandlingen på samlingen den 13. juli.
2008-budgetproceduren bliver den anden inden for EU's finansielle ramme for 2007-2013. På sam-
lingen den 27. marts opstillede Rådet retningslinjer, som formandskabet skal følge under dette års
forhandlinger med Parlamentet (6894/07).
Kommissionen foreslår i sit foreløbige budgetforslag for 2008 i alt 129,2 mia. EUR i forpligtelses-
bevillinger (+2% i forhold til 2007) og 121,6 mia. EUR i betalingsbevillinger (+5,3% i forhold til
2007). Forpligtelsesbevillingerne beløber sig til 1,03% af EU's bruttonationalindkomst, og beta-
lingsbevillingerne repræsenterer 0,97% af BNI.
9171/07 (Presse 97)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0007.png
27.III.2007
HEDGEFONDE OG FINANSIEL STABILITET
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
UNDERSTREGER den store betydning, det tillægger en integreret, dynamisk og konkur-
rencedygtig finansiel markedsplads til støtte for vækst og jobskabelse ved passende kapi-
talallokering bl.a. gennem hedgefonde, og ved finansiel stabilitet;
ERKENDER, at hedgefonde har bidraget betydeligt til fremme af det finansielle systems
effektivitet, men UNDERSTREGER samtidig, at der kan knytte sig systemiske og drifts-
mæssige risici til deres aktiviteter;
BEMÆRKER, at den såkaldte "indirekte tilsynsstrategi", der betyder, at der føres nøje til-
syn med kreditinstitutternes kontakt med hedgefonde og de fremskridt, der er gjort med de-
res interne risikostyringssystemer, hidtil har styrket modstandskraften over for systemchok;
og ERINDRER om, at kreditorer, investorer og myndigheder fortsat bør være årvågne og i
passende omfang vurdere de eventuelle risici, som hedgefonde frembyder. Kreditorer og
investorer bør i den forbindelse ligeledes undersøge, om det nuværende transparensniveau i
hedgefondenes aktiviteter er tilstrækkeligt. I udførelsen af det "indirekte tilsyn" bør de re-
levante tilsynsførende myndigheder overvåge udviklingen og samarbejde med hinanden;
UNDERSTREGER behovet for en bedre forståelse af hedgefondenes karakteristika med
henblik på passende overvågning af hedgefond-aktiviteternes konsekvenser for den finan-
sielle stabilitet, og OPFORDRER derfor alle relevante institutioner til at udvikle og benytte
en analytisk og velfunderet tilgang på dette område;
NOTERER SIG, at der er udtrykt bekymring over øget detaildistribution af hedgefondspro-
dukter i visse medlemsstater, og ERKENDER behovet for at sikre passende investorbe-
skyttelse;
OPFORDRER derfor Kommissionen til at tage udviklingen på lovgivnings- og markeds-
området i betragtning, når den skal afveje fordele og ulemper ved et indre marked for den
detailorienterede ikke-harmoniserede fondsbranche, der også kunne omfatte visse af hed-
gefondenes fonde, og SER FREM TIL Kommissionens beretning herom."
9171/07 (Presse 97)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0008.png
27.III.2007
INVESTERINGSFONDE OG FORMUEFORVALTNING
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens hvidbog om forbedring af det indre mar-
keds rammer for investeringsfonde
DELER de synspunkter, Kommissionen giver udtryk for med hensyn til den strategiske
betydning for de europæiske husholdninger af investeringer i investeringsfonde, herunder
pensionsopsparinger, og ERINDRER OM sine konklusioner af juni 2004, hvor det peger
på UCITS-direktivet som et område af særlig stor vigtighed for finansiel markedsintegra-
tion
ER ENIGT med Kommissionen i, at den bedste fremgangsmåde hvad angår harmoniserede
investeringsfonde (UCITS) på nuværende tidspunkt er målrettede ændringer til UCITS-
direktiverne, og OPFORDRER Kommissionen til snarest muligt at forelægge de bebudede
ændringer med henblik på behandling i Rådet og Europa-Parlamentet, idet der tages hen-
syn til behovet for en hensigtsmæssig konsekvensvurdering og høring
UNDERSTREGER, at det i forbindelse med detaildistribution af og rådgivning om UCITS
bør sikres, at Kommissionen og medlemsstaterne træffer alle foranstaltninger for at hånd-
hæve reglerne i direktivet om markedet for finansielle instrumenter (MiFID-direktivet)
vedrørende "god forretningsskik", og at de omkostningsreduktioner, der forventes af en
yderligere integration af det europæiske fondsmarked, kommer detailinvestorerne til gode
på en hensigtsmæssig måde; samt UNDERSTREGER behovet for klart at sikre en sam-
menhængende anvendelse af MiFIC-direktivet og UCITS-direktiverne
SER FREM TIL Kommissionens vurdering af spørgsmålet om EU's indsats i forbindelse
med private investeringer, der forventes klar i efteråret 2007
NOTERER SIG, at Kommissionen ligeledes er ved at foretage en generel gennemgang af
potentialet for grænseoverskridende distribution af forskellige typer ikke-harmoniserede
fonde (som f.eks. hedgefonde, åbne fonde, der investerer i fast ejendom …) under hensyn
til relevante nationale erfaringer, og SER FREM TIL dens rapport om mulige løsninger i
det indre marked for den detailorienterede ikke-harmoniserede fondsbranche, der forventes
klar i midten af 2008
9171/07 (Presse 97)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
STØTTER CESR's arbejde vedrørende både UCITS og ikke-UCITS og UNDERSTRE-
GER vigtigheden af en fuld udnyttelse af de tilsynsredskaber, der er omhandlet i FSC's
rapport om finansielt tilsyn også på disse områder
OPFORDRER Kommissionen til at undersøge sammenhængen i EU-lovgivningen for så
vidt angår de forskellige typer detailinvesteringsprodukter (såsom livsforsikring tilknyttet
investeringsfonde (unit-linked), investeringsfonde, visse structured notes og indlånsbeviser
(CD)) for at sikre en sammenhængende tilgang til investorbeskyttelse og undgå muligheder
for uhensigtsmæssige salg (misselling)."
9171/07 (Presse 97)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0010.png
27.III.2007
ALDRING OG DE FINANSIELLE MARKEDER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
HENVISER TIL konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 23.-24. marts 2006,
hvori det bl.a. hedder: "En forberedelse af samfundet på en aldrende befolkning og ambi-
tionen om at høste det fulde udbytte af globaliseringen bliver de to vigtigste drivkræfter i
strukturreformerne." og "Der er behov for yderligere gennemgribende reformer i mange
medlems-stater for at gøre deres velfærdssystemer mere holdbare og imødegå de økonomi-
ske og budgetmæssige følger af befolkningens aldring.".
HENVISER TIL Økofin-Rådets konklusioner af 5. maj 2006, hvori Rådet understregede
"behovet for at fremme effektiviteten på de paneuropæiske markeder for langfristede op-
sparingsprodukter samt betydningen af at fremme finansielle kundskaber og finansiel be-
vidsthed blandt forbrugerne i medlemsstaterne", og opfordrede FSC til "at se nærmere på
de politiske spørgsmål, der knytter sig til aldringen og de finansielle markeder".
GODKENDER den rapport om følgerne af befolkningens aldring for de finansielle marke-
der, som FSC har udarbejdet i overensstemmelse med dette mandat, og FREMHÆVER
navnlig følgende punkter, hvor der er behov for yderligere overvågning og indsats i med-
lemsstaterne, der bl.a. opfordres til:
at udarbejde eller forbedre egnede statistiske redskaber til bedre at kunne overvåge sam-
mensætningen af husholdningernes portefølje og ændringer i husholdningernes risikopro-
filer
at intensivere deres indsats markant for at gøre husholdningernes mere bevidste om, at de
har brug for at få ordentlig information og uddannelse, eventuelt kombineret med finans-
sektorens eget ansvar og initiativer med henblik på at forberede husholdningerne bedre og
samtidig bibeholde en passende beskyttelse af investorerne,
9171/07 (Presse 97)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
eventuelt at overveje yderligere løsninger med henblik på at øge husholdningernes delta-
gelse i og bidrag til ikke-lovpligtige pensionsordninger og håndtere relevante tilfælde af
mulig utilstrækkelig adgang til pensionsprodukter og -ordninger, f.eks. for lavindkomst-
husholdninger og, hvor det er hensigtsmæssigt, trække på erfaringerne fra andre lande
at tilskynde sektoren til at udfolde bestræbelser på at øge udbuddet af pensionsopsparings-
produkter yderligere, hvor det er relevant, og højne standarderne for kundeservice og -
rådgivning med henblik på at sikre en hensigtsmæssig matchning mellem bruger-profilen
på den ene side og karakteren af den foreslåede investering, herunder under hensyn til alle
omkostningerne, på den anden side. Dette vil navnlig forudsætte en konsolidering af et
konkurrencepræget miljø med passende forsigtighedstilsyn og en lettelse af finanssekto-
rens udstedelse af instrumenter, der forbedrer forvaltningen af aktiver og passiver for yder-
ne af pensionsopsparingsprodukter og renteforsikringer,
UNDERSTREGER behovet for yderligere overvågning af markedsinnovation, idet man
samtidig er opmærksom på behovet for lige vilkår for investeringsprodukter med sammen-
lignelige karakteristika, og OPFORDRER derfor Kommissionen til at undersøge nærmere,
om der er behov for at gøre en yderligere indsats for at udvikle et fælles marked for pen-
sionsprodukter,
UNDERSTREGER, at det holder et vågent øje med de makroøkonomiske konsekvenser og
konsekvenserne for den finansielle stabilitet af de aktuelle tendenser til at flytte risici over
til husholdningerne og til at koncentrere aktiverne i de aldrende befolkninger, som det bl.a.
sker i kraft af institutionsinvestorernes investeringsstrategier."
9171/07 (Presse 97)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0012.png
27.III.2007
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER − REVISION AF LAMFALUSSY-PROCEDUREN
Rådet noterede sig en interimsrapport om anvendelsen af Lamfalussy-reguleringsproceduren for
finansielle tjenesteydelser, der blev præsenteret af formanden for en interinstitutionel overvågnings-
gruppe (6171/07). Kommissær Charlie McCreevy informerede Rådet om Kommissionens syns-
punkter i dette spørgsmål.
Rådet udvekslede kort synspunkter om de prioriteter, der skal fastsættes for en kommende afslut-
tende rapport om revision af Lamfalussy-proceduren.
Lamfalussy-proceduren blev oprindelig udviklet i 2001, og den er opkaldt efter Alexandre
Lamfalussy, formanden for det rådgivende EU-udvalg, der var med til at udforme den. Formålet
med Lamfalussy-proceduren er at gøre lovgivningsprocessen mere fleksibel, så den bedre kan rea-
gere på ny teknologi og udviklingen på markedet, og at give mulighed for konvergens i medlems-
staternes tilsynspraksis
1
. Den blev i sin tid indført for værdipapirsektoren, men er senere blevet
udvidet til bank- og forsikringssektorerne, og den interinstitutionelle overvågningsgruppes mandat
er blevet fornyet og udvidet i overensstemmelse hermed.
Det er meningen, at revisionen af proceduren skal finde sted i andet halvår af 2007 på grundlag af
en afsluttende rapport fra overvågningsgruppen og vurderinger fra Kommissionen og Udvalget for
Finansielle Tjenesteydelser.
1
Lamfalussy-proceduren omfatter fire niveauer, der hvert fokuserer på en bestemt gennemfø-
relsesfase. På niveau 1 vedtager Europa-Parlamentet og Rådet lovgivning, der fastsætter
centrale principper og bindende retningslinjer for gennemførelsen. På niveau 2 rådgiver sek-
torspecifikke komitéer og tilsynsmyndigheder om tekniske detaljer. På niveau 3 arbejder de
nationale tilsynsmyndigheder med koordinering, mens niveau 4 drejer sig om overholdelse
og håndhævelse af lovgivningen.
12
9171/07 (Presse 97)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0013.png
27.III.2007
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
Formandskabstrojkaen holdt den 7. maj sin halvårlige dialog om makroøkonomisk politik med ar-
bejdsmarkedets parter (repræsentanter for arbejdsgivere og fagforeninger), Kommissionen og Den
Europæiske Centralbank. Man behandlede her den økonomiske situation og den politiske reaktion
herpå med særlig fokus på lønpolitik.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 7. maj.
Morgenmadsmøde mellem ministrene om den økonomiske situation
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation i EU i lyset af Kom-
missionens forårsprognoser, som blev præsenteret af kommissær Joaquín Almunia. De blev også
briefet om Eurogruppens møde den 7. maj.
Ministerdialog med EU-kandidatlandene
Ministrene holdt deres årlige dialog om økonomisk politik med finansministrene og centralbank-
repræsentanter fra EU-kandidatlandene (Kroatien, Tyrkiet og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien), hvorunder der blev vedtaget fælles konklusioner om de tre landes økonomiske førtil-
trædelsesprogrammer (9065/07).
*
*
*
Over frokosten drøftede ministrene det igangværende arbejde med motorkøretøjsafgifter.
9171/07 (Presse 97)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0014.png
27.III.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Handelspræferencer for det vestlige Balkan − Albanien
Rådet vedtog en forordning om ændring af EU's handelspræferenceordning for lande og territorier,
der er omfattet af stabiliserings- og associeringsprocessen for det vestlige Balkan, for at tage hensyn
til undertegnelsen af en stabiliserings- og associeringsaftale (SAA) med Albanien og − i afventning
af dens ratifikation − ikrafttrædelsen af en interimsaftale med Albanien (7951/07).
SAA, som endnu ikke er færdigratificeret, og interimsaftalen, der trådte i kraft i december 2006,
fastsætter en aftalebaseret handelsordning mellem Fællesskabet og Albanien.
Forordning 2007/2000 om handelspræferencer for det vestlige Balkan ændres, idet Albanien slettes
på listen over berettigede til toldindrømmelser, der gives for samme produkter i henhold til aftale-
ordningen. Desuden er det nødvendigt at tilpasse de globale toldkontingentmængder for specifikke
produkter, for hvilke der er åbnet toldkontingenter i henhold til aftaleordningen. Herudover vil pro-
dukter med oprindelse i Albanien fortsat være omfattet af forordning 2007/2000, for så vidt som der
ved forordningen gøres indrømmelser, der er mere favorable end indrømmelserne i henhold til afta-
leordningen.
TOLDUNION
Papirløse rammer for told og handel
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til en beslutning, der tager sigte på at implementere
interoperable og tilgængelige automatiserede toldsystemer og koordinere processer og tjenester. En
fælles holdning vil blive vedtaget på en kommende rådssamling efter færdigudformningen af tek-
sten og vil blive tilsendt Parlamentet til andenbehandling efter den fælles beslutningsprocedure.
Formålet med beslutningsudkastet er at skabe papirløse rammer, der skal være på plads, når EU's
moderniserede toldkodeks træder i kraft efter afslutningen af den igangværende reform.
9171/07 (Presse 97)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0015.png
27.III.2007
Systemet vil blive udformet med henblik på at opfylde følgende mål:
at lette indførsels- og udførselsprocedurerne
at nedsætte omkostningerne ved administration og overholdelse af bestemmelserne og sik-
re en hurtigere fortoldningsproces
at koordinere en fælles tilgang til kontrol af varer
at bidrage til at sikre en korrekt opkrævning af al told og andre afgifter
at levere og modtage hurtig og relevant information med berøring til den internationale
forsyningskæde
at muliggøre en løbende datastrøm både mellem eksport- og importlandenes myndigheder
og mellem toldmyndighederne og de økonomiske operatører, således at data, der er indlæst
i systemet, kan bruges igen.
NUKLEAR SIKKERHED
Sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald −
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
som henviser til Rådets konklusioner fra juni 2004 om nuklear sikkerhed og sikker håndtering af
brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald (10823/04),
som baserer sig på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 9. marts 2007 (7224/07),
særlig punkt 11 i den handlingsplan, der er knyttet som bilag til disse konklusioner,
som anerkender det store engagement, de berørte parter i Gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed
(WPNS) har udvist i 2005 og 2006, gruppens endelige rapport og de tre delrapporter, navnlig hen-
stillingerne og konklusionerne heri (15475/2/06 REV 2),
9171/07 (Presse 97)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
som tager hensyn til den interinstitutionelle erklæring fra juni 2003 om nedluknings- og affaldsfor-
valtningsaktiviteter og Kommissionens henstilling af 24. oktober 2006 om forvaltning af de finan-
sielle midler til nedlæggelse af nukleare anlæg og sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt
affald,
som erindrer om, at nuklear sikkerhed er et nationalt ansvar, der forvaltes i EU-regi, hvor det er re-
levant. Beslutninger om sikkerhedsforanstaltninger og tilsyn med nukleare anlæg henhører fortsat
udelukkende under operatørerne og de nationale myndigheder,
som anerkender, at alle nye initiativer på EU-plan bør bedømmes ud fra deres potentielle bidrag til
den samlede indsats, der allerede gøres,
som påpeger, at initiativer på EU-plan bør have en merværdi i forhold til de aktiviteter, der gennem-
føres i internationalt regi,
som henviser til de parametre og valgmuligheder i forbindelse med konsultationsprocessen, som
rådssekretariatet har fremlagt (DS 916/06),
foreslår,
A.
Mål og anvendelsesområde
med henblik på at opretholde og yderligere forbedre sikkerheden omkring nukleare anlæg, sikker-
heden i forbindelse med håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald og finansieringen af ned-
læggelse af nukleare anlæg og sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald,
B.
Foranstaltninger
at den gruppe på højt plan, der er omhandlet i punkt C, overvejer følgende liste over mulige foran-
staltninger, i det omfang de skønnes at være praktisk gennemførlige:
9171/07 (Presse 97)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
I.
1.
Nukleare anlægs sikkerhed
Foranstaltninger vedrørende harmoniserede strategier, vidensdeling og fælles bestræbel-
ser
a.
Fremme af den praktiske anvendelse af eksisterende internationale rammer (konven-
tionen om nuklear sikkerhed, den fælles konvention, IAEA, OECD/NEA, WENRA)
på EU-plan for så vidt angår fælles strategier og god praksis i forbindelse med sik-
kerheden omkring nukleare anlæg og den måde, hvorpå resultaterne anvendes, også
under hensyntagen til vekselvirkningen mellem de forskellige nævnte rammer. Ar-
bejdet på EU-plan skal bygge på det nuværende høje samarbejdsniveau, som EU's
medlemsstater og Kommissionen skal opretholde og fremme.
Styrkelse af eksisterende internationale rammer og mulighed for, at medlemsstaterne
og Kommissionen i højere grad kan gøre brug af hinandens erfaringer med henblik
på at forbedre den nukleare sikkerhed. Ved at koordinere nationale opfølgningsforan-
staltninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen og gennem en struktureret
udveksling af de erfaringer, der er indhøstet i forbindelse med de trufne foranstaltnin-
ger, bør der tilvejebringes ny forståelse for at nå frem til fælles strategier med hensyn
til sikkerhed og reguleringsspørgsmål.
Afholdelse af konsultationer om indhøstede erfaringer og fremtidige foranstaltninger
mellem rapportbehandlingsmøderne under konventionen om nuklear sikkerhed. Med
henblik herpå bør man
indkredse områder, der skal forbedres
indkredse områder, hvor harmonisering af nuklear sikkerhed er mulig og hen-
sigtsmæssig
fremme mere målrettede nationale rapporter og videreudvikle rapportbehand-
lingsprocessen under konventionen
fremhæve områder med bedste praksis i medlemsstaterne.
b.
c.
Efter disse konsultationer kan EU's medlemsstater og Kommissionen anbefale muli-
ge foranstaltninger med henblik på forbedringer og anmode om tilbagemelding om
trufne foranstaltninger. EU's medlemsstater og Kommissionen vil kunne foreslå en
tidsplan for den enkelte foranstaltning og en indgående beskrivelse af god praksis,
som skal sætte medlemsstaterne i stand til at iværksætte ændringer.
9171/07 (Presse 97)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
d.
Videreførelse af WENRA-processen med hensyn til videreudvikling af referenceni-
veauer for sikkerhed og til, hvordan WENRA-stater, der også er EU-medlemsstater,
gennemfører de nationale WENRA-handlingsplaner, idet de lande, der ikke driver
kernekraftanlæg, og Kommissionen samtidig inddrages. Selv om arbejdet på EU-plan
ikke skal overlappe WENRA-processen, bør alle medlemsstater have mulighed for at
blive orienteret, stille spørgsmål og bidrage yderligere til den hidtidige proces.
Revision af IAEA-sikkerhedsstandarder og sikkerhedsglossar med hensyn til, hvor-
dan EU's medlemsstater anvender disse i deres nationale regelsæt.
Udveksling af erfaringer om, hvorledes udfordringerne skal tages op, og hvordan god
praksis fra IAEA-sikkerhedsmissioner skal anvendes, hvor det er relevant.
Optimal anvendelse af oplysninger fra OECD/NEA om, hvordan EU's medlemsstater
tackler sikkerhedsspørgsmål, der rejses inden for rammerne af NEA, og gør brug af
vigtige NEA-dokumenter i deres nationale regelsæt.
Drøftelse af generiske sikkerhedsspørgsmål med relevans for nukleare anlæg, der
identificeres inden for de eksisterende internationale rammer og nationale erfaringer,
med henblik på at finde frem til en fælles forståelse af et sikkerhedsspørgsmål base-
ret på den allernyeste viden og bedste praksis. Når sådanne spørgsmål drøftes - og
uden at det går ud over det internationale samarbejde - bør
der tages hensyn til forskellene i den grundlæggende udformning, de industri-
elle standarder og de juridiske traditioner og systemer i medlemsstaterne
de driftsmæssige erfaringer og nye resultater analyseres
hensigtsmæssige områder for fælles aktiviteter såsom fælles forskning, over-
førsel af god praksis eller forbedrede standarder, herunder en præcis tidsplan
for løsning af disse sikkerhedsspørgsmål, undersøges.
e.
f.
g.
h.
i.
Koordinering af medlemsstaternes og Kommissionens arbejdsprogrammer vedrøren-
de nuklear sikkerhed, i givet fald ved hjælp af de respektive informationsstyrings-
værktøjer med hensyn til internationale programmer for nuklear sikkerhed.
9171/07 (Presse 97)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
2.
Foranstaltninger vedrørende samarbejde og åbenhed
a.
Give alle medlemsstater mulighed for at blive orienteret, stille spørgsmål og bidrage
til det arbejde, medlemsstater med kernekraft gør som led i aktiviteter uden for EU,
med det formål at opnå en fælles forståelse af nuklear sikkerhed og regulerings-
spørgsmål i EU.
Indsamle oplysninger og viden fra medlemsstaterne på grundlag af nationale aktivi-
teter og Euratom-aktiviteter inden for nuklear sikkerhed ved hjælp af moderne tekno-
logiske grænseflader; det kan være en fordel at yde støtte gennem undersøgelseskon-
trakter eller tjenester leveret af Det Europæiske Fællesskabs faciliteter.
Undersøge passende foranstaltninger for at lukke feedback-sløjfen for evaluering og
praktisk anvendelse af driftserfaringer med nukleare kraftværker i Europa og vurdere
fordelene ved at gå længere end bestræbelserne i internationalt regi.
Udveksle oplysninger om forskning i nuklear sikkerhed og nationale regulerings-
mæssige forskningsprogrammer og stille resultaterne til rådighed for medlemssta-
terne og Kommissionen i overensstemmelse med national og EU-lovgivning, så pa-
rallelt og unødvendigt arbejde undgås.
Udveksle oplysninger om løbende processer for identifikation af sikkerhedsaspekter i
forbindelse med fremtidige reaktorkoncepter.
b.
c.
d.
e.
3.
Foranstaltninger vedrørende gennemsigtighed
a.
En høj grad af åbenhed i forbindelse med spørgsmål vedrørende sikkerheden om-
kring nukleare anlæg inden for deres jurisdiktion.
Præcis og rettidig information til offentligheden om vigtige spørgsmål om nuklear
sikkerhed samtidig med at der gøres fuld brug af Rådets direktiv 89/618/Euratom og
med henblik herpå Kommissionens meddelelse 91/C 103 for at gennemføre oven-
nævnte direktiv. Oprettelse af et dedikeret offentligt tilgængeligt EU-websted for at
give offentligheden og andre interessenter koordineret og let adgang til oplysninger
om nuklear sikkerhed.
b.
9171/07 (Presse 97)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
c.
Tilrådighedsstillelse af medlemsstaternes årlige rapporter om sikkerhedsrelevante
hændelser.
Vurdering af disse gennemsigtighedsforanstaltningers effektivitet.
d.
II.
1.
Sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald
Udøvelse af de aktiviteter, der er nævnt i punkt I, under hensyntagen til de særlige omstæn-
digheder omkring håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald.
Afholdelse af konsultationer mellem de rapportbehandlingsmøder, der finder sted under
den fælles konvention om sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald, jf.
ovenfor i forbindelse med konventionen om nuklear sikkerhed.
Videreførelse af WENRA-aktiviteterne og hensyntagen til disses relevans for sikker hånd-
tering af brugt brændsel, radioaktivt affald og nedlæggelser i EU. Selv om arbejdet på EU-
plan ikke skal overlappe WENRA-processen, bør alle medlemsstater have mulighed for at
blive orienteret, stille spørgsmål og bidrage yderligere til den hidtidige proces.
Udvikling af strategier for sikker håndtering af alle typer brugt brændsel og radioaktivt af-
fald. I denne forbindelse skal hver enkelt EU-medlemsstat tilskyndes til at etablere og lø-
bende opdatere et nationalt program for sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt
affald, der omfatter alt radioaktivt affald under dets jurisdiktion og dækker alle håndte-
ringsfaser. De nationale programmer bør stilles til rådighed for de interesserede parter (Rå-
det, Kommissionen og medlemsstaterne). Tilvejebringelsen af disse programmer vil kunne
drøftes med andre medlemsstater med henblik på udveksling af erfaringer og udfordringer.
Udveksling af tanker om, hvordan udfordringerne kan tages op for så vidt angår kvalifice-
ret personale og videnressourcer under og efter nedlæggelsesfasen.
2.
3.
4.
5.
9171/07 (Presse 97)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2007
III.
Finansiering af nedlæggelse af nukleare anlæg og sikker håndtering af brugt brændsel og
radioaktivt affald.
Revision af de nationale ordninger, der er forskellige som følge af specifikke udviklinger
og den nationale situation.
Fokus på metoder og kriterier til vurdering af finansiering set i national sammenhæng her-
under omfattende revision af det passende i finansieringen og gennemsigtighed med hen-
syn til det finansieringsbeløb, der står til rådighed, med henblik på:
a.
b.
c.
3.
sikker nedlæggelse af nukleare anlæg
sikker og ordnet håndtering af brugte brændselselementer og
sikker og ordnet håndtering og bortskaffelse af radioaktivt affald
1.
2.
Analyse af den retlige ramme for de finansielle bestemmelser for nedlukningsordninger i
hvert land.
Drøftelse af, om der er tilstrækkelige finansielle midler til rådighed til nedlæggelse, når der
er behov herfor, herunder operatørernes likviditetsplanlægning og ekstern kontrol, med
henblik på at nå frem til en fælles forståelse.
Midler
4.
C.
Rådet, der tager hensyn til det eksisterende internationale samarbejde og henstillingerne i rapporten
fra Gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed,
1.
støtter nedsættelsen af en EU-gruppe på højt plan, der skal fremme en fælles tilgang på de
områder, der er nævnt i punkt B.
9171/07 (Presse 97)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453595_0022.png
27.III.2007
2.
opfordrer Kommissionen til at nedsætte gruppen på højt plan, der skal støttes af Kommis-
sionens sekretariat og tjenestegrene. Gruppen på højt plan bør bestå af delegationer sam-
mensat af højtstående repræsentanter, der bistås af suppleanter, fra sikkerhedsmyndigheder
eller regulerende eller administrative organer fra medlemsstaterne, der har kompetence på
de områder, der dækkes af gruppen på højt plan, og en repræsentant fra Kommissionen,
Den bør udpege en formand blandt sine medlemmer og vedtage sin forretningsorden
forventer, at gruppen på højt plan udarbejder en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet
om resultatet af det arbejde, der er gjort, opnåede resultater og fremtidige aktioner, senest
to år efter, at gruppen på højt plan er nedsat, hvorefter der bør forelægges en statusrapport
mindst hvert tredje år
er af den opfattelse, at gruppen på højt plan for at opfylde sine opgaver bør:
a.
have mulighed for at nedsætte ekspertgrupper vedrørende nukleare anlægs sikkerhed,
sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald og finansiering af nedlæg-
gelsen af nukleare anlæg. Hver ekspertgruppe bør udpege en formand blandt sine
medlemmer og vedtage sin forretningsorden
identificere aktioner og mulige emner for undersøgelse ud fra listen i punkt B og
fastlægge sine prioriteter i overensstemmelse hermed på grundlag af det arbejdspro-
gram, der skal udarbejdes inden udgangen af 2007
behandle og drøfte resultaterne af arbejdet i ekspertgrupperne
orientere alle interessenter om det igangværende arbejde, hvis den finder det relevant
3.
4.
b.
c.
d.
5.
opfordrer Kommissionen til at bidrage yderligere til gruppernes arbejde ved at indgå kon-
trakter om undersøgelse af specifikke spørgsmål, som grupperne anser for passende, med
forbehold af gældende budgetbestemmelser
bør gennemgå de resultater, der er opnået i gruppen på højt plan, og om nødvendigt træffe
beslutning om yderligere initiativer."
6.
9171/07 (Presse 97)
22
DA