Europaudvalget 2006-07
2802 – uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
381775_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Referat til Folketingets Europaudvalg fra møde i Rådet (Uddan-
nelse, ungdom og kultur) den 24. - 25. maj 2006. Punkter vedrø-
rende uddannelse og kultur
UDDANNELSE
3. Sammenhængende sæt af indikatorer og benchmarks til over-
vågning af udviklingen i retning af opfyldelse af Lissabon-
målene inden for uddannelse og erhvervsuddannelse
- vedtagelse af Rådets konklusioner
Formandskabet understregede at konklusionerne skal bidrage til at skabe
et sæt sammenhængende indikatorer og benchmarks, som kan bruges til
at følge opfyldelsen af Lissabon målene. Kommissionen præsenterede
kort to nye meddelelser:
A. Meddelelse om en sammenhængende ramme for indikatorer og
benchmarks
Meddelelsen er en respons på Rådets konklusioner om indikatorer og
benchmarks fra maj 2005. Målet er at opstille en sammenhængende
ramme af indikatorer og benchmarks, som kan belyse Lissabon målene
inden for uddannelsesområdet.
B. Meddelelse om en indikator for sprogkompetencer
Kommissionen understregede, at der er sat et ambitiøst mål om at im-
plementere undersøgelsen i 2009, hvis det er teknisk muligt. Kommissi-
onen forelagde et ændringsforslag til Rådets konklusioner som anførte, at
man i anden fase ville udvikle undersøgelsen til at omfatte alle EU sprog.
En delegation fandt, at undersøgelsen skulle udskydes til 2010, da PISA
undersøgelsen finder sted i 2009. Dette blev støttet af en række delegati-
oner, herunder også den danske. Kommissionen foretrak 2009, men
kunne leve med dette forslag.
Et par delegationer fremførte, at man generelt støttede brug af indikato-
rer. Det blev samtidig understreget, at man skulle sikre sig en merværdi
samt begrænse de økonomiske udgifter.
4. juni 2007
Sags nr.:
144.864.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
381775_0002.png
2
Formandskabet konkluderede, at konklusionerne var vedtaget, samt at
der er flertal for, at undersøgelsen skal ske i 2010.
4. Evidensbaseret politisk beslutningstagning på uddannelsesom-
rådet
- udveksling af synspunkter
Formandskabet understregede, at det overordnede mål med udvekslin-
gen af synspunkter var udveksling af best practice, så landene kunne dele
hinandens erfaringer samt skabe bedre forudsætninger for vidensbaseret
politik i fremtiden.
Kommissionen lagde vægt på videreudvikling af evalueringskulturer og
vidensbaseret politik, og at processen havde tre elementer:
1. Skabelse af viden gennem uddannelsesforskning
2. Vidensdistribution så stakeholders får adgang til viden
3. Politiske beslutninger baseret på viden
Danmark understregede i sit indlæg, at der er stigende national og inter-
national interesse – bl.a. inden for OECD – for indikatorer, benchmarks
og vidensbaseret politik. Den sammenhængende ramme for indikatorer
og benchmarks, jf. punkt 3, vil ad åre udgøre et værktøj, der giver bedre
indsigt i, hvordan præstationer er på de forskellige områder. I den for-
bindelse blev det anført, at ”hard facts” – testresultater og statistik – kun
rummer en del af den viden, der skal bruges. Denne viden kan fortælle,
hvilke problemer der måtte være, men siger intet om årsager og dermed
heller ikke noget om løsningerne.
Danmark henviste til, at man netop har etableret et nyt center ’Clearing-
house’ for uddannelsesforskning. Den grundlæggende ide er at tilveje-
bringe et kvalificeret samtalegrundlag for forskere, praktikere og politike-
re. Målet er at afdække, hvad der virker bedst – herunder hvilke pædago-
giske metoder, som giver de bedste resultater i bestemte situationer.
Flere delegationer støttede fokus på evalueringskultur baseret på viden.
Viden skal både bruges af det politiske niveau samt af praktikere. På EU
niveau blev ”peer learning” og ”peer review” fremført som brugbare
instrumenter. Flere fremførte, at der er behov for mere forskning samt at
de var på vej til at oprette egne nye centre (”clearing house”).
UNGE
5. Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet: "Skabelse af lige
muligheder for alle unge - fuld deltagelse i samfundet"
- vedtagelse
Kommissionen støttede resolutionen og fremhævede relationen til euro-
pæisk år 2007 for lige muligheder, samt at den demografiske udvikling
med færre unge gør det ekstra vigtigt, at alle unge får uddannelse og job.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Formandskabet konstaterede, at Rådets resolution var vedtaget.
6. Konklusioner vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om de fremtidige
perspektiver for det europæiske samarbejde på ungdomsområ-
det
- vedtagelse af konklusioner og udveksling af synspunkter
Formandskabet konkluderede, at Rådets konklusioner var vedtaget. Her-
efter startede udveksling af synspunkter:
Et stort antal lande støttede, at der jævnligt udarbejdes en ungdomsrap-
port, som foreslået i konklusionerne. Et par delegationer mente, rappor-
ten kunne give vigtig indsigt i unges holdninger og værdinormer, men
man fandt også, at man skal undgå yderligere nationale rapporteringer
eller ny indsamling af data, hvorfor Kommissionen bør have ansvaret for
rapporten. En delegation mente, at rapporten bør anvende eksisterende
materiale og data. En anden delegation var mere skeptisk overfor rappor-
ten og ønskede at diskutere merværdien.
Flere delegationer mente, at Ungdomspagten hørte hjemme i hjertet af
Lissabon strategien, samt at målet var at sikre unges balance i familielivet,
adgang til uddannelse, kultur og sport. Fokus skal være på social inklusi-
on, aktiv deltagelse og en tidlig indsats.
En delegation ønskede større respekt for nationale traditioner og lande-
nes historie. De ønskede at skabe et solidt fundament for opdragelse af
unge gennem humanisme, kristen etik og romansk lov. Hermed kunne
man sikre de unges moral og psykologiske udvikling.
Der var bred opbakning til, at man burde arbejde for udbredelse af ”best
practice” på området.
Kommissionen fremhævede fire punkter:
1. De unge skal ses som en ressource inden for den demografiske
udvikling
2. Kommissionen kommer med en meddelelse om unge og den in-
tegrerede tilgang i september 2007
3. Ungdomsprogrammet skal bruges til at formidle værdier og gensi-
dig forståelse
4. Den foreslåede rapport om unge i Europa skal være en del af den
strukturerede dialog samt bruges til at identificere indsatsområder.
7. Eventuelt
Adgang til højere uddannelse i EU
- anmodning fra den østrigske og den luxembourgske delegation
Punktet omhandler adgang til videregående uddannelser og friheden til at
regulere egne uddannelsessystemer. Den konkrete baggrund er, at Østrig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
på nogle uddannelsesområder har en meget stor tilgang af tyske stude-
rende - jævnfør den lignende danske sag om svenske lægestuderende.
Østrig ønsker på sigt, at Rådet skal spille en mere aktivt rolle inden for
problemfeltet. Østrig understregede, at landene i visse tilfælde på konkre-
te uddannelsesområder – f.eks. hvis ens lægesituation påvirkes markant -
bør kunne diskriminere på baggrund af nationalitet, dvs. tilsidesætte trak-
tatens artikel 12.
Luxembourg støttede Østrig men fremhævede løsninger i form af bilate-
rale aftaler inden for subsidiaritetsprincippet. Portugal støttede Østrig i,
at der er et problem og sagde, at de ville behandle emnet under deres
Formandskab.
Danmark fremførte, at man grundlæggende finder, at den øgede interna-
tionalisering af uddannelsessystemerne er en positiv udvikling, og henvi-
ste til, at vi selv har taget en række initiativer med henblik på at fremme
internationaliseringen af det danske uddannelsessystem.
Endvidere blev det anført, at Danmark fuldt ud accepterer, at traktatens
generelle regler også gælder på uddannelsesområdet, hvorfor man ikke
stiller spørgsmålstegn ved princippet om ikke-diskrimination.
Med dette udgangspunkt blev der fremført, at der også i Danmark er
oplevet uhensigtsmæssigheder, der ligner dem, som beskrives fra østrigsk
side. Fra dansk side erklærede vi os enig med Østrig i, at der eksisterer et
problem, hvorfor vi gerne medvirker til en drøftelse af, hvordan man
håndterer dette problem på en måde, som opretholder princippet om
ikke-diskrimination og traktatens regler i øvrigt
Kommissionen anerkendte problemets eksistens i praksis, men mente
man bør finde nationale løsninger inden for rammer af EU. Kommissio-
nen understregede - som Danmark - at løsninger skal være ikke-
diskriminerende i EU-retlig forstand.