Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Referat til Folketingets Europaudvalg fra møde i Rådet (Uddan-
nelse, ungdom og kultur) den 24. - 25. maj 2006. Punkter vedrø-
rende uddannelse og kultur
UDDANNELSE
3. Sammenhængende sæt af indikatorer og benchmarks til over-
vågning af udviklingen i retning af opfyldelse af Lissabon-
målene inden for uddannelse og erhvervsuddannelse
- vedtagelse af Rådets konklusioner
Formandskabet understregede at konklusionerne skal bidrage til at skabe
et sæt sammenhængende indikatorer og benchmarks, som kan bruges til
at følge opfyldelsen af Lissabon målene. Kommissionen præsenterede
kort to nye meddelelser:
A. Meddelelse om en sammenhængende ramme for indikatorer og
benchmarks
Meddelelsen er en respons på Rådets konklusioner om indikatorer og
benchmarks fra maj 2005. Målet er at opstille en sammenhængende
ramme af indikatorer og benchmarks, som kan belyse Lissabon målene
inden for uddannelsesområdet.
B. Meddelelse om en indikator for sprogkompetencer
Kommissionen understregede, at der er sat et ambitiøst mål om at im-
plementere undersøgelsen i 2009, hvis det er teknisk muligt. Kommissi-
onen forelagde et ændringsforslag til Rådets konklusioner som anførte, at
man i anden fase ville udvikle undersøgelsen til at omfatte alle EU sprog.
En delegation fandt, at undersøgelsen skulle udskydes til 2010, da PISA
undersøgelsen finder sted i 2009. Dette blev støttet af en række delegati-
oner, herunder også den danske. Kommissionen foretrak 2009, men
kunne leve med dette forslag.
Et par delegationer fremførte, at man generelt støttede brug af indikato-
rer. Det blev samtidig understreget, at man skulle sikre sig en merværdi
samt begrænse de økonomiske udgifter.
4. juni 2007
Sags nr.:
144.864.021