Europaudvalget 2006-07
2802 – uddannelse m.v. Bilag 4
Offentligt
381805_0001.png
NOTAT
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 24.-25. maj 2007
KULTUR
1. Kulturens økonomi
Rådskonklusioner om bidrag fra den kulturelle og kreative sektor til at virke-
liggøre Lissabon-målene
Formanden konstaterede efter en kort debat, at rådskonklusioner om bidrag fra den
kulturelle og kreative sektor til at virkeliggøre Lissabon-målene var vedtaget.
2. Revision af direktivet om ”tv uden grænser”
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestem-
melser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(”tv uden grænser”)
Efter en forholdsvis kort debat kunne formandskabet konstatere, at der var politisk
enighed i Rådet om revision af direktivet om ”tv uden grænser”.
Kommissær Reding fremhævede Kommissionens tilfredshed med teksten, som bl.a.
udvider anvendelsesområdet til tv-lignende on demand tjenester, bevarer senderlands-
princippet, men tilføjer en ny samarbejdsprocedure i tilfælde, hvor dette princip skaber
uoverensstemmelser mellem landene, indfører klare regler for produktplacering, opfor-
drer til adfærdskodekser for reklamer for usunde fødevarer i forbindelse med børnepro-
grammer, giver mere fleksible reklameregler, og opfordrer til co- og selvregulering.
Alle lande støttede vedtagelsen. Under debatten fremførte en del lande, at de trods
deres generelle tilfredshed med resultatet var kritiske over for enkelte dele af teksten.
Det skal bemærkes, at senderlandsprincippet, som var et af de punkter, der i løbet af
forhandlingerne havde skabt størst problemer, blev vel modtaget – også af lande, der
tidligere havde været kritiske – og det blev i den forbindelse understreget, at den nye
samarbejdsprocedure mellem medlemslandene i tilfælde af uoverensstemmelser forår-
saget af dette princip, var en god nyskabelse. Det var et punkt, som blev støttet fra
dansk side.
En del lande, herunder Danmark, Italien og Belgien, fandt liberaliseringerne af rekla-
mereglerne for vidtgående, mens Sverige, støttet af Slovenien, Polen og Ungarn, gerne
havde set indførelse af mere restriktive regler for reklamer rettet til børn og for alkohol-
reklamer. Omvendt havde Tyskland ønsket helt at afskaffe de kvantitative reklamereg-
ler.
30. maj 2007
J.Nr.2004-16403-40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Danmark udtrykte anerkendelse af Europa-Parlamentets forslag om adfærdskodekser
for reklamer for usunde fødevarer i forbindelse med børneprogrammer og var derudover
tilfreds med udvidelsen af anvendelsesområdet til tv-lignende on demand tjenester.
Derimod havde Danmark ønsket indførelse af et total forbud mod produktplacering.
Det nye direktiv kan ventes endelig vedtaget i efteråret 2007, når Europa-Parlamentet
under sin 2. læsning forventes at støtte den foreliggende tekst.