Europaudvalget 2006-07
2808+2809 Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
382019_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET og INTEGRATIONSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 7. juni 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 18.-19. juni 2007
Samlenotat
1. Traktatreformprocessen
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007
3. Migration
4. WTO/DDA
5. Naboskabspolitikken
6. Centralasien-strategien
7. Det vestlige Balkan
8. Mellemøsten
9. Den arabiske Ligas initiativ
10. Cuba
11. Iran
12. Sudan
13. Dødsstrafmoratorium
14. (Evt.) Libyen
15. Eventuelt
(side 2)
(side 6)
(side 8)
(side 15)
(side 17)
(side 19)
(side 21)
(side 23)
(side 25)
(side 27)
(side 29)
(side 31)
(side 33)
(side 35)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0002.png
2
1. Traktatreformproces
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Udenrigsministrene vil drøfte traktatreformprocessen, om hvilken Det Europæiske Råd den 21.-22 juni i henhold
til konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2006 vil skulle træffe beslutning på baggrund af en
rapport fra formandskabet, der gør status og undersøger fremtidige udviklingsmuligheder. Det forventes, at det
tyske formandskab på Det Europæiske Råd den 21.-22. juni vil søge at opnå enighed blandt medlemslandene om
indkaldelse af en regeringskonference. Det tyske formandskab forventes endvidere at søge at opnå enighed om klare
rammer for forhandlingerne i en sådan eventuel regeringskonference, således at en ny traktat kan være ratificeret i
alle medlemslande inden valget til Europa-Parlamentet i juni 2009.
2. Baggrund
På Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 vedtog EU’s stats- og regeringschefer en erklæring,
hvori man på baggrund af resultaterne af folkeafstemningerne i Frankrig og Nederlandene be-
sluttede at iværksætte en tænkepause, som skulle benyttes til en bred debat i alle medlemslande-
ne, og som både skulle omfatte borgere, civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter, de nationale
parlamenter og de politiske partier.
Det Europæiske Råd foretog den 15.-16 juni 2006 en foreløbig vurdering af tænkepausen på
grundlag af en skriftlig rapport baseret på medlemsstaternes oplysninger til det daværende østrig-
ske formandskab om deres respektive nationale debatter, Kommissionens hvidbog om en euro-
pæiske kommunikationspolitik, og Kommissionens plan D-initiativ (D stod for demokrati, dialog
og debat, og initiativet var Kommissionens bidrag til en ramme for debatten om Europas frem-
tid). Det Europæiske Råd gav udtryk for, at tænkepausen havde været nyttig, idet den havde gjort
det muligt for EU at tage de bekymringer og betænkeligheder op, der var kommet til udtryk un-
der ratifikationsprocessen, og at der skulle arbejdes videre på dette grundlag, inden der kunne
træffes afgørelser om forfatningstraktatens fremtid.
Foranlediget af tænkepausen vedtog Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006 foranstaltninger,
der skulle få EU til at fungere bedre, bl.a. en overordnet politik for åbenhed, hvormed alle Rå-
dets forhandlinger i tilknytning til den fælles beslutningsprocedure skulle være åbne. Endvidere
havde Kommissionen give tilsagn om at stille alle nye forslag og høringsdokumenter direkte til
rådighed for de nationale parlamenter og opfordret de nationale parlamenter til at give tilbage-
meldinger med henblik på at forbedre politikformuleringsforløbet. Det Europæiske Råd hilste
Kommissionens tilsagn velkommen. Samtidig bekræftede Det Europæiske Råd med henvisning
til de konkrete beslutninger, der blev truffet under østrigsk formandskab, at det ønskede et EU,
der skabte de konkrete resultater, som borgerne forventede.
Det Europæiske Råd tilsluttede sig endvidere den 15.-16. juni 2006 en fortsættelse af tilgangen i
to spor, hvor man på den ene side udnyttede mulighederne i nuværende traktater med henblik på
at levere de konkrete resultater, som borgerne forventede. På den anden side blev det besluttet,
at der i første halvår af 2007 skulle forelægges Det Europæiske Råd en rapport, som skulle gøre
status over drøftelserne om forfatningstraktaten og undersøge fremtidige udviklingsmuligheder.
Rapporten skulle derefter gennemgås af Det Europæiske Råd og resultatet af gennemgangen
danne grundlag for yderligere afgørelser om, hvordan reformprocessen skulle fortsættes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, idet der vil være tale om en drøftelse af
traktatreformprocessen på GAERC-rådsmødet den. 18.-19. juni.
For så vidt angår indkaldelse af en regeringskonference, fremgår det af artikel 48 TEU, at enhver
medlemsstats regering eller Kommissionen kan forelægge Rådet forslag til ændring af de trakta-
ter, som Unionen bygger på. Hvis Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og i givet fald af
Kommissionen udtaler sig til fordel for afholdelse af en konference mellem repræsentanterne for
medlemsstaternes regeringer, indkaldes denne af Rådets formand for i fællesskab at fastlægge de
ændringer, der skal foretages i de nævnte traktater. Hvis det drejer sig om institutionelle ændrin-
ger på det monetære område, skal Rådet for Den Europæiske Centralbank også høres.
Ændringer træder i kraft efter at være blevet ratificeret af alle medlemsstaterne i overensstemmel-
se med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Spørgsmålet om traktatreformprocessen, hvorom der vil skulle træffes beslutning på Det Euro-
pæiske Råd den 21.-22. juni 2007, vil være genstand for en drøftelse blandt EU’s udenrigsmini-
strene på GAERC-rådsmødet den 17.-19. juni 2007.
Det følger af Det Europæiske Råds konklusioner fra den 15.-16. juni 2006, at formandskabet i
første halvår af 2007 skal forelægge Det Europæiske Råd en rapport, som skal gøre status over
drøftelserne om forfatningstraktaten samt undersøge fremtidige udviklingsmuligheder. Rappor-
ten vil skulle gennemgås af Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007, og der vil på den bag-
grund skulle træffes yderligere afgørelser om, hvordan reformprocessen kan fortsættes. For så
vidt angår øvrige emner på dagsorden for Det Europæiske Råd den 21.-22 juni 2007 henvises til
separat samlenotat.
Formandskabets rapport er endnu ikke fremlagt, og den forventes først fremlagt kort før GA-
ERC-rådsmødet den. 17.-19. juni. Der foreligger heller ikke udkast til tekster til Det Europæiske
Råds konklusioner angående traktatreformprocessen, og disse forventes først efter GAERC-
mødet.
Det forventes, at det tyske formandskab vil sigte efter, at der på Det Europæiske Råd den 21.-22.
juni 2007 opnås enighed om indkaldelse af en regeringskonference, der skal fastlægge ændringer
til EU’s gældende traktater. Endvidere ventes det tyske formandskab at søge at opnå enighed om
rammerne for forhandlingerne. Rammen om forhandlingerne ventes at bestå i, at der inden for-
handlingerne i regeringskonferencen påbegyndes, opnås enighed blandt medlemsstaterne om den
overordnede udformning af en ny traktat. Det synes at være en forudsætning for indkaldelsen af
en regeringskonference, at der opnås enighed om klare rammer for forhandlingerne, idet det i
modsat fald vil være svært at have en ny traktat på plads inden valget til Europa-Parlamentet i
juni 2009. Det forventes, at det tyske formandskab vil forsøge at opnå enighed om, at de kom-
mende forhandlinger tager som udgangspunkt, at en ny traktat skal udarbejdes som en ændrings-
traktat til gældende traktater, hvor centrale kompromiser og nydannelser i forfatningstraktatens
fastholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Da der er tale om en drøftelse af sagen på GAERC-rådsmødet den 18.-19. juni 2007, skal Euro-
pa-Parlamentet ikke udtale sig. Europa-Parlamentets Udvalg om Konstitutionelle Anliggender
(AFCO) vedtog den 22. maj 2007 et udkast til en egen-initiativ betænkning om køreplanen for
Unionens forfatningsproces (2007/2087(INI)). Udkastet til betænkning ventes sat til afstemning
på Europa-Parlamentets mini-plenarforsamling den 7. juni 2007. I udkastet til betænkning be-
kræftes støtten til forfatningstraktaten og engagementet i bestræbelserne på at sikre, at den
igangværende proces munder ud i en ordning, som er baseret på forfatningstraktatens indhold,
eventuelt præsenteret i en anden form, men som tager hensyn til de vanskeligheder, der er opstå-
et i visse medlemsstater. Der gives støtte til det tyske formandskabs bestræbelser på fra Det Eu-
ropæiske Råd i juni 2007 at få tilsagn om indkaldelse af en regeringskonference og fastlæggelse af
en køreplan, der indeholder en procedure, et klart mandat og en målsætning om at nå frem til en
aftale inden årets udgang. Endvidere kræves alle grundlæggende principper indeholdt i forfat-
ningstraktatens del I opretholdt, og andre vigtige forbedringer i forfatningstraktaten fremhæves.
Endelig opregnes en række emner, som blev rejst i tænkepausen, eller som forfatningstraktaten
tog fat på, men hvorom der må skabes klarhed.
Såfremt der på Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007 opnås enighed om at tage initiativ til at
nedsætte en regeringskonference, vil Europa-Parlamentet skulle afgive udtalelse herom, jf. artikel
48 TEU.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Drøftelsen af traktatreformprocessen på GAERC-rådsmødet den 18.-19. juni vil i sig selv ikke
have konsekvenser for dansk ret. Såfremt der på Det Europæiske Råd den 21.-22. juni bliver til-
slutning at søge en regeringskonference indkaldt, og denne resulterer i en ny traktat, vil den på-
gældende traktat skulle ratificeres i Danmark i overensstemmelse med danske forfatningsretlige
regler.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen af traktatreformprocessen på GAERC-rådsmødet den 18.-19. juni vil i sig selv ikke
have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
En ny traktat, der måtte blive resultatet af en regeringskonference, som der forventes truffet be-
slutning om at indkalde til på Det Europæiske Råd den 21.-22. juni, vil i sig selv ikke have konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet, idet det ikke
kan udelukkes, at en ny traktat vil kunne danne grundlag for forslag, der vil kunne have konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Hvad angår den videre procedure, støtter man fra regeringens side det tyske formandskab i ar-
bejdet med, at der på Det Europæiske Råd den 21.-22. juni opnås enighed om en overordnet
løsning på traktatspørgsmålet, som vil muliggøre indkaldelse af en regeringskonference med et
klart og præcist mandat. Fra regeringens side lægger man vægt på, at der opnås enighed om en ny
traktat inden udgangen af 2007 eller senest i starten af 2008, således at en ny traktat kan blive
ratificeret i alle medlemslande og træde i kraft inden valget til Europa-Parlamentet i juni 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Folketingsvedtagelse V81 af 31. maj 2006 fastlagde, at forfatningstraktaten er et godt grundlag
for det europæiske samarbejde, og opfordrede regeringen til at arbejde aktivt for forfatningstrak-
tatens gennemførelse, idet man tager hensyn til resultaterne af medlemslandenes ratifikationspro-
cesser.
I forlængelse heraf finder regeringen, at forfatningstraktaten er en god traktat, der bidrager til at
gøre EU mere effektivt, demokratisk og åbent, og derved ruster det udvidede EU til fremtidens
udfordringer. Det er således centralt, at det sikres, at centrale elementer og nydannelser i forfat-
ningstraktaten fastholdes i en ny traktat. Det gælder særligt forbedringerne og nydannelserne i
forfatningstraktatens del I, herunder de institutionelle bestemmelser, samt den øgede anvendelse
af kvalificeret flertal og øgede inddragelse af Europa-Parlamentet. Fra regeringens side er det
desuden vigtigt, at en genforhandling af de centrale kompromiser i forfatningstraktaten undgås.
Regeringen kan støtte, at en ny traktat udformes som en ændringstraktat til gældende traktater,
og er åben over for, at en ny traktat får en anden karakter end forfatningstraktaten. Regeringen
finder endvidere, at det er centralt at finde et kompromis, som kan samle opbakning fra samtlige
27 medlemslande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt har 18 lande ratificeret forfatningstraktaten. I Frankrig og Nederlandene
har det ikke været muligt at gennemføre ratifikationsprocessen, hvilket har foranlediget syv lande
til at sætte deres respektive nationale ratifikationsprocesser i bero.
Størstedelen af medlemslandene støtter forfatningstraktaten og har præference for, at en ny trak-
tat baseres på kompromiset i forfatningstraktaten. Et mindre antal lande har givet udtryk for, at
man finder det nødvendigt med en traktat, som på visse punkter adskiller sig fra forfatningstrak-
taten. I den forbindelse tegner det til, at centrale emner i forhandlingerne vil vedrøre traktatens
struktur og karakter, den institutionelle pakke herunder øget anvendelse af kvalificeret flertal og
øget inddragelse af Europa-Parlamentet, Charteret for Grundlæggende Rettigheder samt eventu-
elle tilføjelser udover, hvad der er indeholdt i forfatningstraktaten.
Det synes at være en generel opfattelse blandt medlemslandene, at en ny traktat skal udformes
som en ændringstraktat til de eksisterende traktater, og at en ny traktat ikke bør indeholde de
særlige forfatningsmæssige aspekter, herunder forfatningstraktatens titel og symbolik. Det for-
ventes også, at det tyske formandskab vil lægge op til, at en ny traktat udarbejdes som en æn-
dringstraktat, der ikke indeholder forfatningsmæssig aspekter, men hvor centrale kompromiser
og nydannelser indeholdt i forfatningstraktaten fastholdes.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0006.png
6
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007
- Udkast til konklusioner
10317/07
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet vil præsentere et revideret konklusionsudkast for mødet i Det Europæiske Råd den 21.-22. juni
2007. Foruden den videre traktat-proces, som ventes at blive det absolutte hovedemne (se separat samlenotat her-
om), vil konklusionerne indeholde RIA-emner, økonomiske og sociale emner, aktionsplan vedr. HIV/AIDS,
klimabeskyttelse, hvortil kommer aktuelle emner under eksterne relationer.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 21.-22. juni 2007 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Europæiske
Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet vil præsentere et revideret udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den
21.-22. juni 2007. Spørgsmålet om den videre traktat-proces, som ventes at blive absolutte ho-
vedemne, vil blive behandlet som et separat punkt på GAERC-dagsordenen.
Konklusionerne forventes at indeholde følgende struktur og emneområder:
Den videre traktat-proces
Retlige og Indre Anliggender, herunder især migration og udvidelsen af Schengen-
området,
III. Økonomiske og sociale emner, herunder det indre marked, forskning og udvikling,
eksterne økonomiske forbindelser, sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen,
HIV/AIDS, beskyttelsen af klimaet, udvidelse af euro-området,
IV. Aktuelle emner under eksterne relationer.
Coreper havde den 30. maj 2007 en første kortfattet gennemgang af formandskabets konklusi-
onsudkast, som generelt fik positiv modtagelse. Konklusionerne vil løbende blive udbygget, ikke
mindst i lyset af resultaterne fra kommende møder i Rådet inden for de nævnte områder. For-
mandskabet vil bestræbe sig på at få afklaret de fleste emner inden topmødet, således at stats- og
regeringscheferne kan koncentrere sig om den videre traktat-proces.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant (vedr. traktatforhandlingerne se selvstændige punkter).
I.
II.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det kan ikke udelukkes, at Kommissionens og Rådets efter-
følgende gennemførelse af Det Europæiske Råds beslutninger vil kunne danne grundlag for for-
slag, der vil have konsekvenser for de nævnte tre områder.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreløbige konklusionsudkast og formandskabets tilrette-
læggelse af mødet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til formandskabets ønske om at fokusere konklusionerne på
ovennævnte emneområder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0008.png
8
3. Migration
Fsva. de to nedenstående punkter a og b, gengives Ministeriet for Flygtninge, indvandrere og
integrations samlenotat som oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007.
a): Kommissionens meddelelse om cirkulær migration og mobilitetspartnerskaber mel-
lem EU og tredjelande (KOM(2007)248)
1. Resumé:
Kommissionen har netop fremlagt en meddelelse om cirkulær migration og mobilitetspartnerskaber mellem EU og
tredjelande. Rådet forventes at vedtage konklusioner herom. I meddelelsen oplistes der en række forslag om, hvilke
tiltag og lovgivningsmæssige initiativer der kan tages i forhold til at indarbejde muligheder for lovlig indvandring i
EU’s eksterne politikker med det formål at udvikle et afbalanceret partnerskab med tredjelande, der er tilpasset
specifikke arbejdsmarkedsbehov i EU-landene. Det vil være frivilligt for medlemslandene, om de vil deltage i mo-
bilitetspartnerskaber med tredjelande. Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Rådskonklusionerne ven-
tes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er overordnet positivt indstillet
over for forslag om partnerskabsaftaler og kan tilslutte sig, at man ser nærmere på tankerne om cirkulær eller
midlertidig migration.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 15.-16. december 2005 en samlet migrati-
onsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavet med henblik på at bekæmpe den ulovlige ind-
vandring til EU via Middelhavet.
Kommissionen fremlagde den 30. november 2006 en meddelelse med status på opfølgningen af
den samlede migrationsstrategi. I meddelelsen lagde Kommissionen op til, at der – udover de i
migrationsstrategien prioriterede tiltag fra EU’s side – sker en integrering af lovlig indvandring i
såvel interne som eksterne EU-politikker.
DER vedtog på sit møde den 14.-15. december 2006, at der var behov for at se på mulighederne
for at indarbejde lovlig indvandring i EU’s eksterne samarbejde. Kommissionen blev i den for-
bindelse opfordret til – senest i juni 2007 – at fremlægge detaljerede forslag til, hvordan de for-
skellige former for lovlig migration mellem EU og tredjelande bedst kan organiseres, og hvordan
der bedst kan oplyses om dem.
Kommissionen vedtog den 16. maj 2007 en meddelelse om cirkulær migration og mobilitetspart-
nerskaber mellem EU og tredjelande. Meddelelsen skal ses som en integreret del af den overord-
nede tilgang i EU til at sikre effektiv håndtering af migrationsstrømme. Meddelelsen bygger på de
eksisterede politikker og er tiltænkt at skulle supplere politikplanen for lovlig indvandring fra den
4. januar 2006 samt tidligere meddelelser om migration og udvikling.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 vil Kommissionen præsentere
sin meddelelse, og der ventes en første drøftelse med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner
på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juni 2007.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at komme med forslag til, hvilke tiltag og lovgiv-
ningsmæssige initiativer der kan tages i forhold til at indarbejde muligheder for lovlig indvandring
i EU’s eksterne politikker med det formål at udvikle et afbalanceret partnerskab med tredjelande,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
der er tilpasset specifikke arbejdsmarkedsbehov i EU-landene. Samtidig er det formålet, at de
tiltag og initiativer, som foreslås, vil medvirke til at udnytte de positive effekter af migration og
udvikling for tredjelandene, herunder også vil være med til at mindske risikoen for såkaldt hjer-
neflugt og de deraf følgende socioøkonomiske konsekvenser for udviklingslandene samt gennem
kapacitetsopbygningsprojekter at understøtte udviklingen af værktøjer, der kan forbedre tredje-
landenes forvaltning af migrationsstrømme, både regionalt og til EU.
Kommissionens meddelelse om cirkulær migration og mobilitetspartnerskaber oplister en række
initiativer, der kan tages for at sikre en samlet EU-tilgang til migration og for at indarbejde mu-
ligheder for lovlig indvandring i EU’s eksterne politikker.
I meddelelsen opstilles der en forventning om, at der som følge af globaliseringen og udviklingen
af EU’s økonomi vil ske en øget indvandring til EU. Selv om indvandring ikke i sig selv er en
løsning på den manglende befolkningstilvækst, kan indvandringen ifølge Kommissionen bidrage
til opfyldelsen af arbejdsmarkedets skiftende behov.
Meddelelsen har to hovedkapitler: et om udviklingen af såkaldte mobilitetspartnerskaber mellem
EU og tredjelande og et om cirkulær migration.
Mobilitetspartnerskaber mellem EU og tredjelande
I meddelelsen foreslås det, at EU hurtigt påbegynder forhandlinger om mobilitetspartnerskaber
med et begrænset antal tredjelande, der er interesserede i aktivt at arbejde for en bedre håndte-
ring af migrationsstrømme samt – i samarbejde med EU – at bekæmpe ulovlig indvandring til
EU. Det foreslås samtidigt, at de første sådanne mobilitetspartnerskaber alene opfattes som pi-
lotprojekter.
Et mobilitetspartnerskab mellem EU og et givent tredjeland vil kunne indebære, at adgangen for
statsborgere fra det pågældende tredjeland til de EU-lande, som er interesserede i at deltage, bli-
ver gjort lettere. Dette kan dreje sig om adgang til arbejdsmarkedet i de pågældende EU-lande
samt andre former for lovlig migration, f.eks. visumophold. Der henvises til, at EU kan se nær-
mere på, hvordan visumsystemet kan forbedres og bruges for at fremme lovlig mobilitet. Det vil
også kunne indebære hjælp til kapacitetsopbygning for at forbedre tredjelandenes håndtering af
migrationsstrømme. Endelig vil det kunne indebære tiltag, som kan være med til at mindske risi-
koen for hjerneflugt og de deraf følgende socioøkonomiske konsekvenser for tredjelandet.
EU-landene vil omvendt have en interesse i bedre at kunne kontrollere migrationsstrømmen og
dæmme op for den ulovlige indvandring til EU, f.eks. ved at øge adgangen for lovlig indvandring
i de sektorer, der typisk anvender sæsonarbejde, eksempel turistindustrien, landbruget og bygge-
industrien. Et konkret eksempel på, hvad der kunne indgå i et sådant partnerskab, kunne være
oprettelse af specifikke migrationscentre i det pågældende tredjeland, der kan give vejledning til
indbyggerne i det pågældende tredjeland om det europæiske arbejdsmarked, herunder om regler-
ne for lovlig indvandring. Et sådant center vil også kunne hjælpe med erhvervsefteruddannelse,
kompetenceudviklingsprogrammer og sprogkurser, der kan forbedre mulighederne for at finde
lovlig beskæftigelse.
Cirkulær migration
I meddelelsens andet hovedkapitel anføres det, at cirkulær migration skal ses som et redskab, der
– hvis det bliver styret ordentligt – kan være med til at dække det fremtidige behov på arbejds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
markedet, idet udbuddet af arbejdskraft på særlige områder kan blive øget, uden at migranterne
tager permanent ophold i EU, samtidig med at cirkulær migration kan være med til at maksimere
tredjelandenes fordele ved migration. Der ses både på lovgivningsmæssige og på ikke-
lovgivningsmæssige initiativer, som kan lette arbejdskraftsmigrationen og sætte en dialog i gang
blandt medlemslandene og relevante interessenter på disse områder.
Cirkulær migration defineres som en form for migration, der bliver styret på en sådan måde, at
en vis grad af mobilitet frem og tilbage mellem to lande er tilladt. Der skelnes mellem to former
for cirkulær migration: 1) tredjelandsstatsborgere, der har bopæl inden for EU, og som f.eks.
gerne vil engagere sig i et projekt i hjemlandet i en kortere periode, og 2) tredjelandsstatsborgere,
der har bopæl i et tredjeland, men som ønsker adgang til EU i en begrænset periode, f.eks. sæ-
sonarbejdere, studerende, forskere eller for at arbejde eller være i praktik.
For så vidt angår lovgivningsmæssige initiativer, der kan fremme cirkulær migration, peges der
på, at sådanne initiativer med fordel kan indarbejdes i den lovgivningspakke, som blev præsente-
ret i forbindelse med Kommissionens politikplan om lovlig indvandring fra 2006, der bl.a. består
af forslag til følgende tre specifikke direktiver:
1.
Direktiv om indrejse og ophold for højt kvalificerede tredjelandsstatsborgere.
I forhold til dette direk-
tiv kan fokus være på at lette adgangen til at indrejse for personer, der tidligere har haft
lovligt ophold i EU.
2.
Direktiv om indrejse og ophold for sæsonarbejdere.
Man kan forestille sig at introducere flerårlige
arbejdstilladelser til sæsonarbejdere, som giver mulighed for, at indehaveren flere år i træk
kan komme tilbage til EU og udføre sæsonarbejde.
3.
Direktiv om indrejse og ophold for lønnede praktikanter.
Det skal overvejes, om tidligere prakti-
kanter skal have mulighed for at komme tilbage til EU i en begrænset periode med hen-
blik på kompetenceforbedring.
I forhold til allerede eksisterende lovgivning foreslås følgende tilføjelser:
Direktiv (EF) nr. 109/2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding:
I sin nuværende
form fremgår det, at en tredjelandsstatsborger som udgangspunkt vil miste sin status som fastbo-
ende udlænding, når den pågældende har været væk fra Fællesskabets område i mere en 12 må-
neder. Denne periode kunne udvides til enten to eller tre år.
Direktiv (EF) nr. 114/2004 om betingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på studi-
er, elevudveksling, ulønnet erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste.
Der kan introduceres en opholdstilla-
delse, som giver indehaveren ret til gentagne indrejser i EU og samtidig ret til at være uden for
Fællesskabets område i længere perioder. Det kan også overvejes at give tredjelandestatsborgere,
der tidligere har haft et ophold i EU, og som vendte tilbage til hjemlandet ved udløbet af op-
holdstilladelsen, en ret til at få deres ansøgning behandlet i en fast-track procedure. Direktivet
giver i dag medlemslandene en mulighed for at tilbyde en sådan fast-track procedure.
Herudover indeholder meddelelsen et afsnit om at sikre en effektiv
cirkulær
migration. Dette in-
debærer:
1) Incitamenter som f.eks. løftet om at en tredjelandsstatsborger på ny kan komme til EU og
arbejde på et senere tidspunkt (forudsat at den pågældende overholder de fastsatte udrej-
sefrister) eller støtte til migranter, der vender tilbage til deres hjemland, med at finde be-
skæftigelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
2)
3)
4)
5)
6)
effektiv tilbagesendelse,
monitorering af den cirkulære migration,
mindske risikoen for hjerneflugt,
partnerskab og dialog med tredjelande, og
bilaterale aftaler med henblik på at promovere sikker cirkulær migration.
Det tyske formandskab har præsenteret et udkast til rådskonklusioner om en udvidelse og styr-
kelse af den samlede migrationsstrategi, der fortsat drøftes på embedsmandsniveau.
Udkast til rådskonklusioner indeholder en opfordring til at arbejde videre med Kommissionens
forslag til, hvilke tiltag og lovgivningsmæssige initiativer der kan tages i forhold til at indarbejde
muligheder for lovlig indvandring i EU’s eksterne politikker. I det foreliggende udkast til råds-
konklusioner lægges der bl.a. op til, at EU hurtigt skal indlede forhandlinger om frivillige mobili-
tetspartnerskaber med et begrænset antal tredjelande, og at sådanne partnerskaber i første om-
gang alene skal opfattes som pilotprojekter. I den forbindelse fremgår det, at det skal være
Kommissionen og formandskabet i samarbejde med interesserede medlemslande, der skal indle-
de samtalerne med potentielt interesserede tredjelande.
4. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Idet der er tale om en meddelelse og rådskonklusioner, er spørgsmålet om gældende dansk ret
ikke relevant.
Hvis meddelelsen eller rådskonklusionerne senere skulle føre til vedtagelse af konkrete retsakter,
vil der blive taget stilling til eventuelle konsekvenser for dansk ret.
5. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for idéer om partnerskabsaftaler mellem de EU-
medlemslande, der ønsker det, og tredjelande på migrationsområdet, og regeringen kan tilslutte
sig, at man ser nærmere på tankerne om cirkulær eller midlertidig migration som middel til imø-
degåelse af fremtidig mangel på arbejdskraft og hjerneflugt samt som middel til fremme af udvik-
ling.
6. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke offentligt kendte tilkendegivelser om de andre landes holdning.
7. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 24. maj 2007.
8. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
9. Nærhedsprincippet
Idet der er tale om en meddelelse og rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for
sagen.
10. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse og rådskonklusionerne om cirkulær migration og mobilitetspartner-
skaber mellem EU og tredjelande har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske, mil-
jømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Hvis meddelelsen og rådskonklusionerne vil føre til fremsættelse af forslag til konkrete retsakter,
vil eventuelle statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelses-
mæssige konsekvenser for Danmark blive vurderet i forbindelse med forhandlingerne om retsak-
terne.
De i meddelelsen anførte lovgivningsinitiativer om arbejdskraftsindvandring forventes til en vis
grad at ville blive omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anliggender, hvorfor disse
ikke forventes at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik forud for Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007.
b): Kommissionens meddelelse om anvendelse af den samlede migrationsstrategi også
over for de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU (KOM(2007)247)
1. Resumé:
Kommissionen har netop fremlagt en meddelelse om anvendelse af den samlede migrationsstrategi også over for de
østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU. Rådet forventes at vedtage konklusioner herom. Rådskonklusi-
onerne følger op på EU’s samlede migrationsstrategi fra december 2005 og DER-konklusionerne fra december
2006. Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Rådskonklusionerne forventes ikke at have lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen kan tilslutte sig forslaget om at anvende den samlede migra-
tionsstrategi også over for de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 15.-16. december 2005 en samlet migrati-
onsstrategi med fokus på Afrika og Middelhavet med henblik på at bekæmpe den ulovlige ind-
vandring til EU via Middelhavet.
Kommissionen fremlagde den 30. november 2006 en meddelelse med status på opfølgningen af
den samlede migrationsstrategi. I meddelelsen lagde Kommissionen bl.a. op til, at de i migrati-
onsstrategien prioriterede tiltag fra EU’s side kunne anvendes på andre regioner, navnlig regioner
ved EU’s østlige og sydøstlige grænser.
I konklusionerne fra mødet i DER den 14.-15. december 2006 blev Kommissionen opfordret til
– senest i juni 2007 – at fremlægge forslag om en styrket dialog og konkrete foranstaltninger til,
hvordan migrationsstrategien kan anvendes over for de østlige og sydøstlige regioner, der er na-
boer til EU.
Kommissionen vedtog den 16. maj 2007 en meddelelse om at lade den samlede migrationsstrate-
gi omfatte også de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 vil Kommissionen præsentere
sin meddelelse, og der ventes en første drøftelse med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner
på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juni 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
3. Formål og indhold
I Kommissionens meddelelse af 16. maj 2007 beskrives den nuværende ramme for dialog og
samarbejde på migrationsområdet for hver af de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til
EU, ligesom det anbefales, hvordan dialogen og samarbejdet kan forbedres og udvikles, f.eks.
etablering af samarbejdsplatforme mellem EU og de enkelte lande, styrkelse af landenes lovgiv-
ning om asyl og flygtningebeskyttelse, samt dialog om hvordan den cirkulære migration kan øges,
hvordan migration kan medvirke til øget stabilitet og udvikling i regionen, og hvordan ulovlig
indvandring og menneskesmugling kan bekæmpes.
Herudover anføres det i meddelelsen, at koordinationen for så vidt angår indsatser på migrati-
onsområdet i de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU, kan styrkes, ligesom der kan
gøres mere i forhold til at forstå omfanget og karakteren af migrationsstrømme fra øst og sydøst.
I relation hertil anbefales det i meddelelsen, at den tilgængelige information om migrations-
strømmene kan blive indsamlet og anvendt mere systematisk, at landene i højere grad kan koor-
dinere indsatserne for bekæmpelse af menneskehandel og menneskesmugling, at det europæiske
grænseagentur Frontex bør spille en central rolle i arbejdet for at bekæmpe ulovlig indvandring,
og at medlemslandene øger antallet af forbindelsesofficerer på migrationsområdet i disse områ-
der. Endvidere anses en koordineret indsats som nødvendig for at sikre en bedre håndtering af
arbejdskraftsindvandring.
En række af de redskaber på migrationsområdet, som er blevet udviklet i forbindelse med udvik-
lingen af den samlede migrationsstrategi over for afrikanske lande, kan også være relevante ved
anvendelse af migrationsstrategien i forhold til de østlige og sydøstlige regioner. Fra region til
region vil det være nødvendigt at foretage en konkret vurdering af hvilke typer af dialog og sam-
arbejde, der er relevante.
Det vil som udgangspunkt være følgende regioner, som den samlede migrationsstrategi også skal
anvendes i forhold til: Tyrkiet, Vestbalkan (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Makedo-
nien (FYROM), Serbien og Montenegro), østeuropæiske lande omfattet af EU’s naboskabspoli-
tik (Ukraine, Moldova og Hviderusland (Belarus)), lande i det sydlige Kaukasus (Armenien,
Azerbajdjan og Georgien), samt Rusland.
Indsatser i forhold til såkaldte migrationsruter vil også kunne anvendes i forhold til transit- og
oprindelseslande, som ikke tilhører EU’s umiddelbare naboregioner mod øst og sydøst. Der er
tale om lande i Mellemøsten, der er omfattet af EU’s naboskabspolitik (Syrien, Jordan og Liba-
non), Iran og Irak, Centralasien (Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbeki-
stan), samt asiatiske oprindelseslande som f.eks. Afghanistan, Bangladesh, Filippinerne, Indien,
Indonesien, Kina, Pakistan, Sri Lanka og Vietnam.
For alle ovennævnte lande gælder det, at der i dag allerede eksisterer en institutionaliseret dialog
og samarbejde mellem disse lande og EU om politiske og økonomiske emner. For visse landes
vedkommende er dialogen og samarbejdet om migration og relaterede emner (f.eks. beskæftigel-
se og uddannelse) allerede meget udviklet.
Rådskonklusionerne forventes at indeholde en opfordring til at arbejde videre med en udvidelse
af den samlede migrationsstrategis geografiske anvendelsesområde.
4. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Idet der er tale om en meddelelse og rådskonklusioner, er spørgsmålet om gældende dansk ret
ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Hvis rådskonklusionerne senere skulle føre til vedtagelse af konkrete retsakter, vil der blive taget
stilling til eventuelle konsekvenser for dansk ret.
5. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig forslaget om at anvende den samlede migrationsstrategi i forhold til
de østlige og sydøstlige regioner, der er naboer til EU.
6. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at være positive over for en udvidet geografisk anvendelse af
den samlede migrationsstrategi.
7. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 24. maj 2007.
8. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
9. Nærhedsprincippet
Idet der er tale om en meddelelse og rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for
sagen.
10. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse og rådskonklusionerne om at anvende den samlede migrationsstra-
tegi også over for regioner ved EU’s østlige og sydøstlige grænser har ikke i sig selv hverken
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konse-
kvenser for Danmark.
Hvis meddelelsen og rådskonklusionerne senere skulle føre til fremsættelse af forslag til konkrete
retsakter, vil eventuelle statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark blive vurderet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik forud for Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0015.png
15
4. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-kommissionen ventes på mødet at orientere om status for forhandlingerne i Doha Udviklingsrunden, herun-
der med hensyn til bestræbelserne på at nå til et gennembrud for en samlet overordnet pakke. Formentlig afgørende
G4-møde finder sted den 19. – 23. juni 2007. Der afholdes efterfølgende formentlig uformelt EU handelsmini-
stermøde den 25. juni.
2. Baggrund
Doha Udviklingsrunden blev i juli 2006 suspenderet efter at toneangivende WTO medlemmer
var kørt fast. Der var efter sommerferien bestræbelser på at genstarte forhandlingerne, herunder
gennem uformelle møder og bilaterale kontakter. Det blev i november 2006 besluttet at genstarte
det tekniske arbejde i WTO’s forhandlingsgrupper med henblik på langsomt at genstarte for-
handlingerne.
I slutningen af januar mødtes toneangivende WTO medlemmer i Davos. De sendte herfra posi-
tive signaler om mulighederne for at opnå en aftale. Det var på den baggrund, at medlemslande-
ne primo februar 2007 støttede forslag fra WTO Generaldirektør Pascal Lamy om at genoptage
forhandlingerne.
Den såkaldte G-4 kreds – EU, USA, Brasilien og Indien – søger nu at nå til enighed om en sam-
let overordnet forhandlingspakke. Et afgørende G4-møde vil finde sted 19. – 23. juni 2007. Der
afholdes formentlig uformelt EU handelsministermøde den 25. juni. Målet er at færdiggøre en
samlet pakke i G4, som derefter kan udbredes til den øvrige kreds af WTO-medlemmer m.h.p.
enighed inden udgangen af juli 2007. Lamy forventes i givet fald at indkalde til et møde i WTO’s
generelle råd ultimo juli, hvor der evt. vil være deltagelse på ministerielt niveau fra centrale
WTO-medlemmer. Der var i forbindelse med det seneste møde i WTO’s styrekomite for for-
handlingerne enighed om, at Runden bør afsluttes inden udgangen af året.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om status for forhandlingerne fra EU-kommissionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden, da
dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt de
globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der nedsæt-
ter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det få posi-
tive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget sam-
handel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser m.v.
F.s.v.a. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels vil
nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis modvir-
kes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for fordelingen af
udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af eksportrestitutioner.
De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at tage Kommissionens orientering til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til EU-kommissionen, om end det ikke kan udelukkes at
enkelte lande, herunder Frankrig, vil benytte lejligheden til at indskærpe overfor EU-
kommissionen, at den bør holde sig indenfor sit forhandlingsmandat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om sagen forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0017.png
17
5. Naboskabspolitikken
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes vedtaget rådskonklusioner om udviklingen af naboskabspolitikken. Formandskabet ventes at frem-
lægge en fremskridtsrapport om udviklingen af naboskabspolitikken under det tyske formandskab. Politikken er
blevet udviklet efter Kommissionens meddelelse af 4. december 2006
(KOM
(2006) 0726) om styrkelse af poli-
tikken. Arbejdet med udvikling af naboskabspolitikken ventes at fortsætte under de kommende formandskaber.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har ønsket at fremme en generel udvikling af EU's naboskabspolitik.
EU's østlige naboer har haft formandskabets specielle bevågenhed, idet EU og landene omkring
Middelhavet allerede har et tæt og veludviklet samarbejde via Barcelona-processen (som Nabo-
skabspolitikken bygger videre på).
Formålet med Naboskabspolitikken er at fremme demokratiske og økonomiske reformer, bære-
dygtig udvikling og handel med henblik på at sikre stabilitet og vækst langs EU's grænser. Samar-
bejdet med nabolandene bygger på et fælles værdigrundlag, herunder demokrati, menneskeret-
tigheder og retsstatsprincipper. Jo bedre gennemførelse af disse principper i nabolandene, desto
større mulighed for at udbygge samarbejdet med EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnerne for en styrkelse af Naboskabspolitikken har bl.a. været en udvikling af det øko-
nomiske og handelsmæssige samarbejde, herunder frihandelsaftaler. Øgede folk-til-folk kontakter
står også centralt. Der har været arbejdet med inddragelse af nabolandene i tematiske samarbej-
der om f.eks. miljø, transport og energi. Det politiske samarbejde ventes også udbygget, og nabo-
landene ventes i højere grad at blive inddraget i EU's programmer og agenturer.
For at gøre Naboskabspolitikken mere effektiv og dermed opnå en større stabilitet på EU's ydre
grænse, er der lagt op til, at EU's nabolande i højere grad end tidligere skal behandles individuelt.
De enkelte landes handlingsplaner med EU skal derfor differentieres yderligere og tage højde for
de enkelte landes reformfremskridt. Den økonomiske ramme for samarbejdet med nabolandene
er også blevet udvidet betydeligt i forhold til den tidligere budgetperiode.
Samarbejdet om mobilitet og håndtering af migration indgår i den forstærkede Naboskabspolitik,
herunder øget brug af tilbagetagelsesaftaler og samarbejde om grænsekontrol for at mindske ille-
gal indvandring. Et øget regionalt samarbejde – herunder specielt i forhold til Sortehavet – har
stået centralt for det tyske formandskab.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
9. Høring
Forslaget skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at kunne tilslutte sig konklusionerne om videreudvikling af den europæiske
naboskabspolitik.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til formandskabets fremskridtsrapport i Rådet. Der
ventes dog en løbende drøftelse af balancen mellem EU's naboer i Syd og Øst.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. januar 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0019.png
19
6. Centralasien-strategi
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget en ny strategi for Centralasien.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har arbejdet for, at EU's forbindelser til Centralasien bliver styrket. Der
har været et tæt samarbejde med Den Særlige Repræsentant Morel, Kommissionen samt med-
lemsstaterne. Der foreligger nu et udkast til strategi, som ventes vedtaget på rådsmødet, og som
derefter vil blive forelagt Det Europæiske Råd.
EU's foreløbige overvejelser for styrkelse af forbindelserne til Centralasien har været drøftet i
generelle vendinger med centralasiaterne, herunder på et troikamøde i marts 2007 mellem EU-
udenrigsministrene og repræsentanter for de fem centralasiatiske lande i Kazakhstan. Fra central-
asiatisk side har der også været støtte til at udvide samarbejdet med EU.
Hovedområderne i kommende strategi ventes at blive: god regeringsførelse, demokrati, menne-
skerettigheder, retsstat, uddannelse og træning, handel og økonomisk udvikling, herunder på
energi- og miljøområdet, samt imødegåelse af fælles udfordringer (kriminalitet, narkotika, græn-
sekontrol, trafficking).
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte og vedtage en EU-strategi for Centralasien. Drøftelsen på rådsmødet ven-
tes at koncentrere sig om EU's strategiske interesser i Centralasien, og hvordan EU bedst kan
påvirke udviklingen i regionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte vedtagelsen af EU's strategi for Centralasien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. april 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0021.png
21
7. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
I Serbien dannede de tre partier fra den såkaldte demokratiske blok en ny flertalsregering den 15.
maj (DSS, ledet af Vojislav Kostunica; DS, ledet af Boris Tadic samt G17+, ledet af Mladjan
Dinkic). Regeringen ledes af premierminister Kostunica. I regeringsprogrammet er Kosovo; EU-
tilnærmelse; samarbejde med det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavi-
en (ICTY); social og økonomisk udvikling og endelig bekæmpelse af korruption og organiseret
kriminalitet fremhævet som hovedprioriteterne. Den nye serbiske regering har gennemført en
række positive tiltag til fremme af samarbejdet med ICTY, herunder arrestationen den 31. maj af
den tidligere bosnisk-serbiske general Zdravko Tolimir i Banja Luka i Bosnien-Hercegovina, der
skete i samarbejde mellem sikkerhedsmyndighederne i Republika Srpska og Serbien. På den bag-
grund bekræftede udvidelseskommissær Rehn den 1. juni, at EU-Kommissionen er rede til at
genoptage forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien.
Efter Sikkerhedsrådets mission til Serbien, Kosovo samt Bruxelles ultimo april pågår forhandlin-
gerne i New York om en ny sikkerhedsråds resolution vedr. Kosovos status. I mellemtiden fort-
sætter EU forberedelserne af den fremtidige, internationale civile tilstedeværelse, forkortet ICO
(International Civilian Office) og af en mission indenfor politi og retsvæsen (ESDP-mission).
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for det vestlige Balkan. Rådet ventes at hilse den nye serbi-
ske regering velkommen og i den forbindelse at bekræfte Serbiens europæiske perspektiv og støt-
te genoptagelsen af forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbien.
Vedr. Kosovo ventes Rådet at bekræfte EU’s vilje til at spille en betydelig rolle i gennemførelsen
af statusaftalen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0023.png
23
8. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten, med fokus på den mellemøstlige fredsproces. Den israelske
udenrigsminister ventes at deltage i mødet. Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er aktuelt præget af fornyet amerikansk enga-
gement (gentagne besøg i regionen af USA’s udenrigsminister), stærkt EU engagement med be-
søg i regionen ved EU’s Høje Repræsentant for Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik, So-
lana, og EU’s udenrigsministres møde med udenrigsministre fra Den arabiske Liga i forbindelse
med rådsmødet den 14.-15. maj, samt de aftalte møder mellem den israelske premierminister Ol-
mert og PA præsident Abbas. Kvartetten mødtes den 30. maj. Den palæstinensiske nationale
samlingsregering med deltagelse af de to vigtigste palæstinensiske fraktioner, Fatah og Hamas, er
i stigende grad under pres af interne kampe mellem de to fraktioner. Vurderingen af om regerin-
gen i praksis lever op til kvartettens tre principper sker løbende.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for i lyset af den seneste
udvikling, herunder Den arabiske Ligas fredsinitiativ, at bidrage til at fremme den politiske pro-
ces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med en to-stats-
løsning som det endelige mål. I forlængelse af rådsmødet den 14.-15. maj ventes den israelske
udenrigsminister at mødes med EU’s udenrigsministre i forbindelse med rådsmødet. Den midler-
tidige internationale mekanisme til fordeling af bistand blev forlænget på kvartetmødet den 330.
maj. Spørgsmålet om EU’s bidrag til mekanismen ventes muligvis drøftet på rådsmødet.
Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen med
at fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at dele ønsket om en aktiv indsats fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0025.png
25
9. Den arabiske Liga
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret
notat. Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Med udgangspunkt i et forslag fra Maltas udenrigsminister har det tyske formandskab foreslået, at samarbejdet
mellem EU og Den arabiske Liga styrkes.
2. Baggrund
Med udgangspunkt i forslag fra Maltas udenrigsminister har det tyske formandskab foreslået, at
samarbejdet mellem EU og Den arabiske Liga styrkes. Maltas oprindelige forslag var at skabe en
dialog på ministerniveau, men formandskabet har efter konsultation med medlemslandene fore-
slået at starte på embedsmandsniveau.. Et embedsmandsmøde kunne komplettere de regulære
trojkamøder, som traditionelt holdes i marginen af EuroMed-ministermøderne. Der findes alle-
rede formaliserede samarbejdsrelationer mellem EU og arabiske partnerlande omkring Middel-
havet samt mellem EU og de seks golf-lande, som er medlemmer af Gulf Cooperation Council
(GCC).
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Man ønsker at drøfte muligheden for en tættere kontakt mellem EU og Den arabiske Liga.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for et tættere samarbejde mellem EU og landene i den arabiske verden og
støtter derfor Malta’s ambition om at styrke samarbejde med Den arabiske Liga, men finder det
præmaturt at tage stilling til, hvorvidt et sådant samarbejde ville skulle føre til en egentlig mini-
sterdialog mellem EU og Den arabiske Liga.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger.
Nogle medlemslande støtter det maltesiske forslag og kan kun støtte formandskabets forslag om
et embedsmandsmøde, såfremt endemålet om at etablere en ministerdialog bliver tydeliggjort.
Andre lande anerkender behovet for en dialog med de arabiske lande, men påpeger faren for
duplikering af eksisterende strukturer og formater. Disse lande mener, at en EU/AL minister-
konference ville kunne komplicere den eksisterende ministerdialog inden for rammerne af Eu-
roMed og GCC-samarbejdet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0027.png
27
10. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s Fælles Holdning i relation til Cuba revurderes årligt og forventes igen at blive forlænget for yderligere et år.
Endvidere mulighed for rådskonklusioner i forbindelse med forlængelsen af den Fælles Holdning.
2. Baggrund
EU vedtog i 1996 en fælles holdning vedrørende forholdet til Cuba, der tilskynder til en over-
gang til pluralistisk demokrati og respekt for menneskerettighederne og de fundamentale friheds-
rettigheder samt en bæredygtig genopretning og forbedring af den cubanske befolknings levefod.
Den Fælles Holdning revurderes årligt.
Efter forværring af menneskerettighedssituationen på Cuba blev det i 2003 besluttet at iværksatte
tiltag overfor landet i form af begrænsning af bilaterale højniveaubesøg; begrænsning af profile-
ringen af kulturelle arrangementer på Cuba; udeblivelse fra Cubas officielle 1. maj-festligheder;
samt at invitere dissidenter til fejringen af EU’s nationaldage på Cuba. Disse tiltag blev dog su-
spenderet i 2005.
Der er ikke i løbet af det seneste år sket grundlæggende forbedringer af demokrati- og menne-
skerettighedssituationen på Cuba. Der er ganske vist sket et fald i antallet af politiske fanger i de
cubanske fængsler; men langtidsfængslinger af en række oppositionsmedlemmer opretholdes og
omfatter personer med meget dårligt helbred. Samtidig er andre former for undertrykkelse af
oppositionen blevet mere hyppige, f.eks. chikane mod enkeltpersoner, kortvarige fængslinger og
domsfældelser, som begrundes med hvad der kaldes ”tilbøjelighed til at begå forbrydelser”. Re-
geringen tillader fortsat ikke kontakter til oppositionen i forbindelse med officielle besøg og tilla-
der ikke, at Røde Kors aflægger besøg i cubanske fængsler.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Union, artikel 15.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil tage stilling til en forlængelse af den nuværende Fælles Holdning fra 1996 og eventuelt
til bortfald af de fælles tiltag vedtaget i 2003.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Da der ikke er sket væsentlige fremskridt på demokrati- og menneskerettighedsområdet på Cuba
i det seneste år bør den Fælles Holdning forlænges. Eventuelle rådskonklusioner, der understøt-
ter forlængelsen af den Fælles Holdning og tilskynder til forbedringer af demokrati- og menne-
skerettighedssituationen på Cuba, vil kunne støttes fra dansk side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at forlænge den Fælles Holdning
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0029.png
29
11. Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15.
maj 2007. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram efter Javier Solanas seneste drøftelser med Irans chef-
forhandler ventes at stå centralt. Vedtagelse af rådskonklusioner forudses.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, senest på rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007. Rådet har vedtaget et antal retsakter
(fælles holdning såvel som forordning) vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til im-
plementering af Sikkerhedsrådsresolution 1737 og Sikkerhedsrådsresolution 1747, og implemen-
teringsprocessen forventes afsluttet inden for den nærmeste fremtid med vedtagelse af en for-
ordning vedr. resolution 1747.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejd-
nings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indførte
sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og rejserestriktioner) efter
FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvik-
ling af fremførelsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande pålagdes endvidere inden 60 dage at rap-
portere til en under Sikkerhedsrådet etableret sanktionskomité om gennemførelsen af resolutio-
nen, hvilket Danmark gjorde inden fristens udløb. Danmark har også rapporteret i henhold til
resolution 1747 inden for dennes 60-dages-frist.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007, indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod salg af våben
fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og regeringer og inter-
nationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra ny finansiel bistand og långivning
til den iranske regering. Manglende efterlevelse kan ifølge resolution 1747 føre til vedtagelse af
yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har suspenderet de nævnte
aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med henblik på genoptagelse af
forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran
fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav.
IAEA’s Generaldirektør pålagdes ved resolution 1747 at rapportere inden 60 dage om Irans ef-
terlevelse af resolutionen. Generaldirektøren fastslog den 23. maj 2007 endnu engang, at Iran
ikke havde efterlevet Sikkerhedsrådets krav, idet Iran fortsat ikke har suspenderet sine uranberi-
gelsesaktiviteter men tværtimod udvidet disse. Derudover er landets samarbejde med IAEA fort-
sat utilfredsstillende.
Med henblik på at undersøge mulighederne for en forhandlingsløsning har EU’s Høje Repræsen-
tant, Javier Solana, som led i den løbende kontakt med Iran, den 31. maj 2007 haft endnu et son-
derende møde med den iranske chefforhandler i atomsagen, Ali Larijani. I fravær af snarligt
fremskridt i forhandlingssporet, forudses yderligere stramninger af Sikkerhedsrådets sanktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0030.png
30
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram. Der forud-
ses vedtagelse af rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning i atomsagen fortsat må være en fuldstændig og verificer-
bar iransk efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iran-
ske atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side fastholder
sin afvisning af at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets resolutioner, forudses forslag om yderli-
gere restriktive tiltag i overensstemmelse med resolution 1747.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0031.png
31
12. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på Sudans regerings samarbejde med AU og FN omkring styr-
kelsen af den fredsbevarende operation i Darfur og på mulige EU tiltag for at afhjælpe den humanitære situation i
Darfur.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat præget af udbredt lovløshed og spredte sammenstød primært mel-
lem lokale stammer. FN vurderer, at man har adgang til ca. 65% af de internt fordrevne, hvilket
er en lille vækst i den humanitære adgang i forhold til tidligere. Regeringens bombardementer i
slutningen af april har dog accelereret antallet af nye internt fordrevne. Det anslås, at mere end
2,2 mio. mennesker i Darfur er afhængige af hjælp udefra.
Sudans regering har i april accepteret fase 2 i FN’s plan for en styrkelse af den Afrikanske Unions
Mission i Sudan (AMIS) omfattende ca. 2.250 militærfolk, 750 polititjenestemænd og 1.000 civile
eksperter. Konceptet for fase 3, en transition af den nuværende styrke til en FN finansieret hy-
bridstyrke på op mod 17.000 militærfolk og 3.000 polititjenestemænd, er forhandlet på plads mel-
lem den Afrikanske Union og FN og præsenteret for Sudans regering. Der udestår dog fortsat
sudansk accept af denne.
På møde i Tripoli den 29. april med deltagelse af AU, FN, EU, den Arabiske Liga, USA, Storbri-
tannien, Kina, Rusland, Frankrig, Libyen, Eritrea, Sudan, Tchad samt Norge, Nederlandene og
Canada er der erklæret enighed om at støtte AU og FNs udarbejdelse af en road map for den
politiske proces i Darfur. Road map’en vil samle de relevante aktører og initiativer under FN og
AU ledelse.
Der er med udgangspunkt i denne road map igangværende indsatser for at forene fraktionerne i
oprørsgruppen SLM, således at de kan indgå i politiske forhandlinger om Darfurfredsaftalen. Der
er i øjeblikket kendskab til mere end 15 oprørsfraktioner i Darfur og uden en fælles forhand-
lingsplatform for disse, vil udsigterne til fred i Darfur være dystre.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af tiltag for at sikre gennemførelsen af fredsaftalen samt implementering af FN’s plan
for styrkelsen af den fredsbevarende mission i Darfur.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. EU har siden 2004 ydet støtte for 357 mio.
euro til den humanitære krise i Darfur og 242 mio. euro til AMIS. Danmark betaler ca. 2 procent
af EU's udgifter.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU styrker sit humanitære engagement i
Darfur og at EU er klar til yderligere tiltag, såfremt Sudans regering fortsat nægter at samarbejde
med AU og FN i forhold til styrkelsen af den fredsbevarende mission i Darfur.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til den humanitære indsats i Darfur og
fastholdelse af FN’s plan i tre faser som udgangspunkt for styrkelsen af den fredsbevarende mis-
sion i Darfur.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0033.png
33
13. Dødsstrafmoratorium
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14. –
15. maj 2007. Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
I fortsættelse af Rådets drøftelse den 22. – 23. januar, 23. – 24. april og 14. – 15. maj 2007 ventes Rådet at
drøfte status for kampagnen for et globalt moratorium for dødsstraffen samt yderligere skridt på grundlag af et
italiensk resolutionsforslag.
2. Baggrund
EU har længe ført en aktiv politik mod anvendelsen af dødsstraf, bl.a. ved fremlæggelse af reso-
lutioner i FN’s Menneskerettighedskommission. På FN’s Generalforsamling i 2006 afgav EU
sammen med en række andre lande – i alt 85 – en erklæring for indførelse af et globalt moratori-
um for dødsstraffen. Initiativet blev gentaget på Menneskerettighedsrådets 4. samling i marts
2007 – nu med 89 deltagerlande - hvor både formandskabets udenrigsminister og en række an-
dre udenrigsministre fra EU lande, herunder den danske udenrigsminister, endvidere tog afstand
fra dødsstraffen. Endvidere gennemføres troika-demarcher om spørgsmålet i tredjelande. Euro-
paparlamentet har den 1. februar 2007 opfordret til, at FN’s Generalforsamling vedtager en reso-
lution om et globalt moratorium for dødsstraffen.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Italien har taget initiativ til intensiveringen af EU’s kampagne mod dødsstraffen med henblik på,
at EU kan fremlægge en resolution om et globalt moratorium for dødsstraffen, gerne inden ud-
løbet af indeværende FN generalforsamling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men har i en separat vedtagelse opfordret til vedtagelse af
en resolution om et moratorium for dødsstraffen i FN’s Generalforsamling.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0034.png
34
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er blandt de mest aktive modstandere af dødsstraf, og regeringen støtter ethvert initia-
tiv, der kan styrke kampen mod dødsstraffen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt opbakning til ønsket om at intensivere EU’s indsats mod dødsstraf, men forskellige
opfattelser af timing for et nyt EU-initiativ i FN.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøderne (al-
mindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. – 24. april og 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0035.png
35
14. (Evt.) Libyen
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte libyske svar på de seneste henvendelser fra EU i sagen vedrørende dødsdommen i Libyen
over fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge.
2. Baggrund
I maj 2004 blev fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge fundet skyldige for at
have smittet mere end 400 børn med HIV - alene baseret på tilståelser angiveligt fremkommet
under tortur - og dømt til døden. Den 19. december 2006 stadfæstede retten i Tripoli dødsdom-
mene.
Afgørelsen blev anket til Højesteret. Højesteret forventes at afgive sin dom inden for kort tid.
Hvis også højesteret stadfæster dommen vil sagen skulle drøftes af det ni mands ”Supreme Judi-
cial Council”, hvis formand er justitsministeren. ”Supreme Judicial Council” kan både stadfæste,
modificere eller annullere højesterets afgørelse.
EU-formandskabet har i en udtalelse af 19. december 2006 fordømt dødsdommen. Samtidig un-
derstregede formandskabet, at EU var imod dødsstraf, og at formandskabet forventede at høje-
steret vil sikre en retfærdig, lige og humanitær løsning på sagen.
Rådet (eksterne anliggender) drøftede dødsdommen i Libyen over fem bulgarske sygeplejersker
og en palæstinensisk læge den 22. januar 2007. Rådet vedtog konklusioner, der udtrykker alvorlig
bekymring over dommen samt stadfæster EU's principielle modstand mod dødsstraf. Sagen blev
drøftet under frokosten på rådsmødet (eksterne anliggender) den 12. februar 2007 og igen den
14. maj 2007.
Siden 2004 har EU finansielt bidraget til at bekæmpe udbredelsen af AIDS i Libyen med
”Benghazi AIDS Action Plan”. Handlingsplanen er finansieret af EU Kommissionen og frivillige
bidrag, herunder fra en række medlemslande. Til stor bulgarsk tilfredshed vedtog EU i marts
2006 fase 2 af planen. Til fase 1 og 2 er der blevet afsat 1. mio. euro til hver af faserne. Fase 3 er
netop blevet igangsat, men denne gang er der for indeværende indsamlet 500.000 euro, en be-
løbsstørrelse man gerne ser forøget fra bulgarsk side. Midlerne i handlingsplanen afsættes til tek-
nisk og medicinsk assistance til hospitalet i Benghazi. Fra dansk side støtter man (moralsk) hand-
lingsplanen, men har ikke bidraget finansielt til fase 1 eller 2.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382019_0036.png
36
5. Formål og indhold
Punktet er indtil videre sat på dagsordenen som et muligt punkt. I givet fald bliver der tale om en
drøftelse i opfølgning på libyske svar på EUs seneste henvendelser. Der forventes ikke vedtaget
konklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen af dødsdommen over bulgarske sygeplejersker i Libyen forventes ikke umiddelbart at
have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet fokusere på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til at
finde en løsning, der bidrager til at finde en retfærdig og humanitær løsning på sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at være bred enighed om, at EU skal arbejde for en løsning der bidrager til en ret-
færdig og humanitær løsning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europavalg forud for Rådsmødet (eksterne anliggender)
den 22. januar 2007 og 14. maj 2007.