Europaudvalget 2006-07
2813 - økofin Bilag 4
Offentligt
391955_0001.png
Modtaget i Udenrigsministeriet/EU-koordinationskontoret
den 16. august 2007.
. august 2007
10. august 2007
6. kontor, MIJ
Referat af rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2007
Dagsordenspunkt:
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2.
halvår af 2007
Rådet blev præsenteret for det portugisiske formandskabs program for Rådets
arbejde inden for det økonomiske og finansielle område i 2. halvår af 2007. Priori-
teterne i det portugisiske formandskabs arbejdsprogram er bl.a.:
Udvidelse af euroområdet med Cypern og Malta;
implementering af stabilitets- og vækstpagten, det fortsatte reformarbejde
under Lissabon-strategien samt kvalitet af de offentlige finanser;
bedre regulering;
styrkelse af EU’s indre marked, herunder på det finansielle område og på
skatteområdet;
EU’s budget for 2008.
Stabilitets- og konvergensprogrammer for Østrig og
Tjekkiet
Dagsordenspunkt:
Rådet vedtog udtalelser om stabilitetsprogrammet for Østrig og konvergenspro-
grammet for Tjekkiet.
Der var – som ved drøftelsen af de øvrige programmer i februar og marts – enig-
hed om, at medlemslandene i højere grad bør benytte de aktuelt ”gode tider” til at
gennemføre strukturelle forbedringer med henblik på opfyldelse af de mellemfri-
stede målsætninger (MTO), sikre langsigtet holdbarhed af de offentlige finanser
samt undgå procyklisk finanspolitik.
Dagsordenspunkt:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. Tjekkiet
Rådet vedtog en beslutning under Traktatens artikel 104.8, som konkluderer, at
Tjekkiets tiltag til opfyldelse af Rådets henstilling under artikel 104.7 fra juli 2004
om at bringe det offentlige underskud ned under 3 pct. senest i 2008, har været
utilstrækkelige.
Det ventes, at der i løbet af efteråret vil blive vedtaget en fornyet henstilling under
artikel 104.7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. Ungarn
Rådet havde, på baggrund af en meddelelse fra Kommissionen, en drøftelse af
Ungarns finanspolitiske tiltag, som opfølgning på Rådets henstilling under artikel
104.7 fra oktober 2006 om korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud
senest i 2009. Rådet erklærede sig enig i Kommissionen vurdering af, at Ungarn
foreløbig har handlet i overensstemmelse med henstillingen og at der derfor på
nuværende tidspunkt ikke er behov for yderligere skridt i proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud for Ungarn.
Rådet og Kommissionen ventes løbende at evaluere Ungarns finanspolitiske tiltag
til korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud.
Dagsordenspunkt:
Udvidelse af euroområdet med Cypern og Malta
Der blev truffet formel beslutning om optagelse af Cypern og Malta i euroområ-
det pr. 1. januar 2008. Optagelsen af de to lande er baseret på konvergensrappor-
terne fra Kommissionen og ECB, som blev drøftet på ECOFIN den 5. juni 2007,
og som konkluderer, at Cypern og Malta opfylder samtlige af de såkaldte konver-
genskriterier. Forslaget om optagelse af Cypern og Malta har været i høring i Eu-
ropa-Parlamentet og er blevet godkendt af Rådet i dets sammensætning af stats-
og regeringschefer i forbindelse med Det Europæiske Råd i juni 2007.
Rådet (ECOFIN) vedtog samtidig de to forordninger, som fastsætter omreg-
ningskursen for cypriotiske pund og maltesiske lira over for euroen.
Dagsordenspunkt:
Offentlige finanser i ØMU’en
Kommissionen præsenterede Rådet for sin årlige rapport vedr. de offentlige finan-
ser i ØMU’en. Rådet havde efterfølgende en kort udveksling af synspunkter her-
om, særligt vedr. bedre implementering af stabilitets- og vækstpagtens præventive
arm, herunder undgåelse af procyklisk finanspolitik, og behovet for holdbare fi-
nanspolitiske konsolideringer i gode tider – især for lande, som ikke opfylder
MTO.
Rådet ventes at vende tilbage til drøftelserne af de offentlige finanser i ØMU’en
på rådsmødet den 9. oktober 2007, herunder med henblik på at have en drøftelse
af Kommissionen fremlagte initiativer til forbedring af pagtens præventive arm.
Dagsordenspunkt:
IASB – finansiering og organisering
Rådet blev af Kommissionen orienteret om det pågående arbejde vedr. finansie-
ring og organisering af IASB og Rådet vedtog rådskonklusioner (jf.
vedlagte bilag).
Rådet udtrykker bl.a. tilfredshed med IASCF’s tiltag med henblik på at sikre en
stabil fremtidig finansiering af IASB, men opfordrer samtidig til en mere geogra-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
fisk balanceret finansiering af regnskabsstandarderne, herunder at flere lande (også
lande udenfor EU) bør bidrage til finansieringen. I rådskonklusionerne opfordres
desuden til, at de allerede besluttede tiltag til bedre beslutningsprocedure i IASB
hurtigt implementeres.
Dagsordenspunkt:
Galileo
Rådet havde med udgangspunkt i den seneste udvikling i sagen om finansieringen
af satellitnavigationssystemet Galileo, en udveksling af synspunkter herom.
Kommissionen ventes til september at fremsætte sit reviderede forslag til en frem-
tidig finansieringsmodel for projektet, hvorefter Rådet (ECOFIN) muligvis ven-
der tilbage til sagen.
Diverse:
I margin af mødet havde ministrene en drøftelse af den økonomiske situation i
EU, og formanden for eurogruppen afrapporterede fra gruppens møde den 9. juli
2007. Ministrene enedes endvidere om, at støtte Dominique Strauss-Kahns kandi-
datur til posten som Managing Director i Den Internationale Valutafond (IMF).
Under frokosten havde ministrene en drøftelse af de kommende ændringer af
stemme- og kvotefordelingen i IMF samt en drøftelse af EU KLEMS statistikpro-
jektet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Bilag:
Rådskonklusioner om IASB:
"The Council emphasises the importance of International Financial Reporting
Standards (IFRS) for EU financial markets. Strong governance and stable funding
of the International Accounting Standards Board (IASB) and the International
Accounting Standards Committee Foundation (IASCF) are crucial for the Euro-
pean Union.
At its meeting on 11 July 2006, the Council adopted conclusions on funding of
the International Accounting Standards Board (IASB). The Council welcomed the
current private sector efforts to create a broad-based voluntary financing system
for the IASB. In addition, ECOFIN stressed the importance of improvements in
the IASB governance structure and invited the Commission and the Economic
and Financial Committee to monitor the work of the IASB and report to the
Council on a regular basis on the effective progress on these issues.
The Council notes that following the two progress reports prepared by the Com-
mission, improvements have been made to the IASB/IASCF governance structu-
re. Reaffirming the July 2006 Conclusions, whilst recognising these achievements
made by the IASB/IASCF, the Council would like to see further action in the
following areas:
Implementation of the decided measures to improve the IASB's governance
structure through an appropriate work-plan;
Comments from the Roundtable on Consistent Application of IFRS in the EU
need to be fully taken into account in work of the IASB on standards and in-
terpretations;
IASB should carry out rigorous ex-ante impact analysis for any new standards
and ex-post analysis of the impact and functioning of issued standards and in-
terpretations to ensure that their goals have been achieved and that they pro-
vide relevant information to users;
Member States and the European Parliament should be regularly informed at
an early stage by members of the IASB about their intention to issue new
standards, and by the Trustees on governance developments in the IASCF;
The IASCF should proceed swiftly with the review of the working methods of
the Standards Advisory Council (SAC) and give more prominence to its role.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Furthermore, the Council continues to underline the importance/necessity of:
Full transparency by the IASB at all stages of the process of international ac-
counting standards convergence, taking into account the views of all relevant
stakeholders;
Geographically balanced representation in all key Committees of the
IASB/IASCF structure;
Ensuring that stakeholders are adequately represented in the IASB foundation,
IASB and International Financial Reporting Interpretations Committee
(IFRIC) governing bodies, bringing additional technical expertise.
The Council is generally satisfied with the IASCF efforts to provide stable and
secure funding for the IASB structure. The Council nevertheless considers that
the following measures are necessary to make further progress:
On the basis of clear financing needs, seek a broad international base of con-
tributors, also including smaller jurisdictions;
Liaise with European and national business and other relevant organisations to
support private sector efforts to create a broad-based voluntary financing sys-
tem;
Demonstrate that other regions of the world are contributing equitably to the
funding system;
Agree modalities for regular evaluation of the working of the future funding
system with the aim to ensure its efficiency and stability.
The Council invites the Commission and the Economic and Financial Committee
to continue monitoring the IASB/IASCF issues, and report to the Council on a
regular basis on developments in governance and funding of the IASB and
IASCF".