Europaudvalget 2006-07
2811 - Konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
382873_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Genoptryk af samlenotat forud for rådsmødet (konkurrenceevne) den
21. – 22. maj 2007
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i
Rådet (Konkurrenceevne) den 25. juni 2007
Punkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
en toldkodeks (Moderniseret Toldkodeks) KOM (2005) 608
Resumé
Kommissionen fremsatte i november 2005 forslag til en modernisering af
Toldkodeksen, hvorved der skal opnås forenklinger og ensretning af
reglerne. Forslaget skal ses i lyset af Lissabon-strategien, og tager på en
gang hensyn til kravet om lettelser for handlen - herunder hensyn til bl.a.
”Doha Development Agenda” - og kravet til øget kontrol ved de ydre
grænser.
1.
Baggrund og indhold
Moderniseringen af Toldkodeks er en gennemførsel af en større "pakke"
på toldområdet, hvor der bl.a. tidligere er vedtaget konklusioner
vedrørende meddelelser om e-told (2003) og om toldvæsenets rolle i den
integrerede forvaltning af de ydre grænser (2003). Rådets og Europa-
Parlamentets beslutning om e-told hænger ligeledes sammen med dette
forslag.
Toldvæsnerne i EU skal leve op til modsatrettede krav om dels at
gennemføre et antal stigende kontrolforanstaltninger for at beskytte bl.a.
EU's finansielle, sociale, sikkerheds- og erhvervsmæssige interesser og
dels at fremme legitime handelstransaktioner. For at opnå dette, er det
nødvendigt med modernisering af toldprocedurerne, koblet sammen med
brugen af moderne værktøjer og teknologi, samt at sikre ensartet
anvendelse af lovgivningen. Derved gøres risikoen for fejl mindre og
omkostningerne for erhvervslivet mindskes.
Kommissionen anfører, at den nugældende Toldkodeks ikke har fulgt
med tiden, og at der, som følge af udviklingen og den nye økonomiske
virkelighed, er behov for en ny Toldkodeks, der indeholder klare, simple
og gennemskuelige regler på toldområdet. Derfor lægges der op til en
radikal forenkling samt en gennemgribende og grundig modernisering af
toldreglerne og toldprocedurerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/9
Målet med en modernisering af Toldkodeksen er således at:
Skabe et grundlag for en implementering af e-toldinitiativet
– herunder etablering af regler for fælles standarder for IT-
systemer
Opfylde forpligtelserne om bedre regelgivning
Skabe økonomisk vækst
Øge sikkerheden og sikringen ved de ydre grænser
Mindske risikoen for svig
Bidrage
til
bedre
sammenhæng
med
andre
fællesskabspolitikker som eksempelvis miljø og sundhed
Opnå en mere effektiv EU-beslutningsproces
Forslaget ligger indenfor Lissabon-strategien og harmonerer desuden med
fællesskabets dagsorden i forhold til ”Doha udviklingsrunden”.
Formålet med forslaget om modernisering er at få en enkel og logisk
struktur af lovteksten med færre artikler og mere simple regler, og derved
en mere brugervenlig toldlovgivning.
Formålet med forslaget er endvidere, at Toldkodeksens legale indhold
ændres således, at der skabes forudsætninger for elektronisk told og
handel, og der dannes det nødvendige grundlag for elektronisk
dataudveksling mellem myndigheder og for udviklingen af tilgængelige
toldsystemer og fælles toldinformationsportaler.
Som en styrkelse af Det Indre Marked foreslås, at de bemyndigelser til
nationale forenklinger, der er at finde i den nuværende Toldkodeks,
ophæves eller erstattes af forenklinger gældende for hele Fællesskabet.
I Almindelige bestemmelser
Toldkodeksen indeholder som noget nyt en ”mission statement” (art. 2),
der indeholder en beskrivelse af de regler og mål, som skal gælde for
toldmyndighederne.
Det angives, at al udveksling af data, følgedokumenter, afgørelser og
notifikationer som hovedregel fremover skal ske elektronisk. Dette
gælder både dataudveksling imellem toldmyndighederne og mellem
toldmyndighederne og erhvervslivet samt mellem toldmyndighederne og
andre myndigheder, der er involveret i ind- og udførsel af varer (art. 5 og
28).
Dataudvekslingen sker i overensstemmelse med gældende regler for
databeskyttelse (art. 6).
Regler om repræsentation foreslås ændret således, at nationale
restriktioner ikke kan opretholdes (art. 11).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
Kommissionen angiver, at rammerne for programmet vedrørende
Autoriserede økonomiske Operatører (herefter kaldet AEO) er udvidet,
men at der ikke er sket materielle ændringer (art. 13).
Der indføres en generel høringsregel i forbindelse med negative
afgørelser (art. 17).
Det foreslås, at en afgørelse kan omfatte flere personer/virksomheder, og
at afgørelsen som hovedregel er gyldig i hele Fællesskabet. Der fastsættes
desuden generelt én frist for myndighederne til at træffe afgørelser (art.
17,18 og 26).
Det foreslås, at bindende oplysninger afgivet af toldmyndigheder skal
være bindende ikke alene for toldmyndighederne, men også for
virksomheden og at der kan gives bindende oplysninger på flere områder
end i dag. Gyldighedsperioden for en bindende tariferingsoplysning
nedsættes fra 6 til 3 år (art. 21).
Forslaget angiver, at medlemsstaterne skal iværksætte en
sanktionsprocedure ved manglende overholdelse af toldlovgivningen.
Reglen vedrører såvel administrative som strafferetlige sanktioner, der
skal være effektive, proportionale og afskrækkende. Forslaget indeholder
desuden bestemmelse om, hvilke former de administrative sanktioner kan
have (art. 22).
Der introduceres en samlet regel om toldadministrationernes opkrævning
af gebyrer og afgifter (art. 32).
II Elementer, på grundlag af hvilke import- eller eksportafgifter og andre
foranstaltninger, der er fastsat som led i varehandelen, finder anvendelse
To nuværende Rådsforordninger om oprindelse indarbejdes i
Toldkodeksen, og de fleste autonome oprindelsesregler skal fastsættes
som gennemførelsesbestemmelser til toldkodeks (art. 38-42).
De generelle regler om toldværdi samles, og flere af de forklarende og
mere operative dele af de nugældende regler på området overføres til
gennemførselsbestemmelser(art. 43-47).
III Toldskyld og sikkerhedsstillelse
Reglerne om toldskyld er ændret således, at vurderingen af spørgsmålet
om toldskyldens opståen skal ske på grundlag af objektive
omstændigheder, og ikke være afhængig af graden af den enkeltes
forsømmelighed (art. 51 og 54).
Som en konsekvens af den ændrede ansvarsfordeling mellem
toldmyndighederne på hhv. indre og ydre EU-grænse, foreslås det, at
toldskylden som hovedregel opstår der, hvor fortoldningsangivelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
indgives – hvilket oftest vil være der, hvor virksomheden har hjemsted
(art. 60).
Reglerne om toldskyld og sikkerhedsstillelse ændres for at skabe balance
mellem handlens interesser og Fællesskabets samt medlemsstaternes
finansielle interesser. På den ene side reduceres omfanget af garantier i
forbindelse med potentiel toldskyld og antallet af tilfælde, hvor
toldskylden bortfalder øges. På den anden side udvides garantidækningen
(art. 61-70).
Opkrævningsperioden er fastlagt til 10 år i de tilfælde, hvor toldskyldens
opståen er en følge af en kriminel handling (art. 73), og kommissionen
gives adgang til at fastsætte regler om bogføring efter komiteproceduren
(art. 75).
Der foreslås indført harmoniserede rentesatser for toldskyld, således at
toldskyld m.v. fremover forrentes mere ens i medlemslandene (art. 82 og
83).
Reglerne vedrørende toldskyldens eftergivelse, tilbagebetaling, fritagelse
og ophør er ensrettet og forenklet (art. 88-92).
IV Varers ankomst til Fællesskabets toldområde
Afsnittet integrerer og konsoliderer de ændringer, der er indeholdt i
Forordning 648/2005 ved generelt at introducere elektroniske angivelser,
elektronisk dataudveksling mellem toldmyndighederne og etablering af
fælles informationsportaler og ”Single Windows”.
Frizoner (herunder frihavne) er blevet til egentlig toldprocedure, med
deraf følgende toldkontrol m.v. (art. 98). Derved sikres, at der er samme
forudgående forudanmeldelse og kontrol i forbindelse med disse varer
som af alle andre varer, der ankommer til EU´s toldområde.
Reglerne om præsentation af varer er omskrevet og klarlægger derved
forpligtelser i forbindelse med indførsel samt hvem, der har ansvar for at
meddele toldmyndighederne, at varerne er ankommet (art. 101-106).
V Almindelige regler om toldmæssig status og toldprocedure
Reglerne om varers overgang til fri omsætning og herunder hvilke
betingelser, der er for, at varerne mister deres toldmæssige status som
fællesskabsvarer, er forenklet og samlet ét sted (art. 107-108).
Det angives i forslaget, at hvor der er flere toldmyndigheder involveret i
den samme angivelse, skal disse toldmyndigheder udveksle oplysninger
(art. 111 og 123).
Udgangspunktet er, at angivelser og følgedokumenter skal angives
elektronisk ved hjælp af edb-teknik (art. 112 og 113).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
Bestemmelserne om toldmyndighedernes kontrol af angivelser og
følgedokumenter baseres på de hidtidige principper, men hovedreglen her
er nu også den elektroniske angivelsesform (art. 118-122).
Grundprincipperne for de forenklede angivelser er taget ind i
Toldkodeksen fra gennemførselsbestemmelserne, mens de mere
detaljerede regler på området fortsat vil være at finde i
gennemførselsbestemmelserne (art. 125).
I reglerne, der alene omfatter virksomheder med AEO-status, gives der
mulighed for at kombinere en forenklet angivelse med frigivelse af varer
andre steder end der, hvor toldangivelsen er afgivet, kaldet ”centralized
clearance” (art. 111 a og 128).
Forslaget indeholder muligheden for, at toldmyndighederne i særlige
tilfælde kan acceptere en forenklet angivelse uden, at den pågældende
virksomhed er autoriseret (art. 127).
Når en forsendelse er sammensat af forskellige varer, og
toldbehandlingen heraf, efter tarifering af de pågældende varer, ikke står i
forhold til størrelsen af de pålagte importafgifter, kan hele forsendelsen
afgiftsbelægges med én toldsats (art. 130).
Reglerne om tilintetgørelse af forbudte varer, og reglerne om salg af
varer, der er indført i Fællesskabet på ikke forskriftsmæssig vis, er
præciseret (art. 131-134).
VI Overgang til fri omsætning og fritagelse fra importafgifter
Reglerne om, hvorledes fællesskabsvarer overgår til fri omsætning og
fritages for importafgifter er samlet, men reglerne er ikke ændret
nævneværdigt i substansen (art. 135-141).
VII Særlige procedurer
De nuværende suspensive procedurer og de nuværende toldprocedurer
slås sammen til fire særlige procedurer:

Forsendelse,
der dækker intern- og ekstern forsendelse,

Oplagring,
der indeholder midlertidig oplag, toldoplag og frizoner

Særligt anvendelsesformål,
der vedrører midlertidig indførsel og
varer med særlige anvendelsesformål samt

Forædling,
der angår aktiv- og passiv forædling (art. 142-184).
Det bemærkes, at frister for angivelse af varerne til midlertidig
opbevaring er fjernet i forbindelse med, at midlertidig opbevaring er gjort
til en særlig procedure (art. 157-171).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382873_0006.png
6/9
Reglerne om aktiv forædling er udvidet, mens tilbagebetalingsordningen
er ophævet (art 178), og reglerne om passiv forædling er forenklet ved, at
der fremover kun kan anvendes én beregningsmetode (art. 181).
Alle særlige regler for landbrugsprodukter er fjernet fra Toldkodeksen,
idet de allerede findes i den relevante landbrugslovgivning.
VIII Varers afgang fra Fællesskabets toldområde
Reglerne om udførsel af varer fra Fællesskabets toldområde forenkles, og
i afsnittet integreres og konsolideres de ændringer, der er indeholdt i
Forordning 648/2005 ved generelt at introducere elektroniske angivelser,
elektronisk dataudveksling mellem toldmyndighederne og etablering af
fælles informationsportaler og ”Single Windows”.
Der indsættes en artikel, hvorved der skabes hjemmel til visse tilfælde af
midlertidig udførsel (art. 192).
IX Toldkodeksudvalget og afsluttende bestemmelser
Forslaget indeholder en konkretisering af proceduren for at lave
gennemførelsesbestemmelser, således at der ved alle bestemmelser, hvor
der kan laves gennemførelsesbestemmelser anføres, inden for hvilke
rammer disse skal laves, hvilken procedure, der skal anvendes. I forhold
til det oprindelige forslag, tages der nu højde for den ”4. procedure” (jf.
Rådets afgørelse 512/2006).
Komitéproceduren er udvidet til at omfatte også forklarende noter og
guidelines (art. 194-200).
De forordninger, der inkorporeres i Toldkodeksen, ophæves.
Toldkodeksen træder i kraft på tyvende dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende. Der vil – i lighed med sidste gang
Toldkodeks blev ændret – ske en drypvis anvendelse af reglerne; nogle
artikler vil blive umiddelbart gældende, mens andre vil blive bundet op
på ikrafttrædelsen af de kommende gennemførelsesbestemmelser m.v.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet vedtog sin betænkning den 12. december 2006. I
denne stilles en række ændringsforslag til det oprindelige forslag.
Omkring halvdelen af ændringsforslagene efterkommes helt eller delvist,
mens ca. en fjerdedel afvises. De øvrige ændringsforslag er enten blevet
uaktuelle eller undersøges stadig.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslaget falder under Fællesskabets ene
kompetence, hvorfor ændringerne i forbindelse med moderniseringen af
Kodeksen ikke anses at være i strid med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382873_0007.png
7/9
Forslaget vurderes også fra regeringens side at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
I det omfang, der er regulering af området, findes reglerne i den nuværende
Toldkodeks og relaterede retsakter.
5.
Høring
Det oprindelige forslag har sammen med forslaget om e-told været sendt
til høring hos SKAT’s Toldudvalg, hvor der sidder repræsentanter fra
erhvervsorganisationerne m.fl. Der er i forbindelse med høringen ikke
modtaget formelle høringssvar i forhold til forslaget.
6.
Andre landes holdninger
Der er generel støtte til forslaget – dog er der væsentlige punkter, hvor
der endnu er uenighed. Dette gælder særligt for så vidt angår
mulighederne for at begrænse adgangen til at agere som toldrepræsentant.
Her ønsker en række medlemsstater, at den nuværende monopol-lignende
tilstand, som de har, skal opretholdes.
Der er generelt enighed omkring behovet for at afklare de økonomiske
sider af Centralized Clearance (fordelingen af egne indtægter), og der var
generel opbakning til princippet på mødet i Konkurrenceevnerådet den 4.
december 2006.
En række lande er bekymrede for de byrder, som det vil medføre for
myndighederne at indføre en generel høringsregel ved negative
afgørelser.
De fleste lande støtter, at der skal fastsættes harmoniserede rentesatser,
dog mener UK og Sverige, som Danmark, at fastsættelse af renteniveau
m.v. er national kompetence.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er generelt positiv overfor forslaget, der synes at indeholde en
række forenklinger og nye tanker, der er til gavn for både erhvervslivet
og (told)myndighederne. Der er visse elementer – f.eks. omkring
Centralized Clearance, hvor der skal findes løsninger på en række
problemer, af både praktisk og politisk karakter, inden systemet kan
iværksættes – dette gælder særligt problematikken omkring fordelingen
af egne indtægter.
Det er positivt, at de regler, der i Danmark gælder omkring høring, nu
foreslås indsat i EU´s toldregler, og at der derved generelt sikres en ret til
høring i forbindelse med negativ-afgørelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382873_0008.png
8/9
Det er ligeledes positivt, at der – de steder, hvor betingelserne for det er
opfyldt – vil ske anvendelse af den nye komitologiprocedure
(forskriftsprocedure med kontrol).
Det er regeringens synspunkt, at fastsættelse af renteniveau m.v. er
national kompetence. Meget tyder dog på, at Danmark, sammen med
Sverige og UK, er ret alene med dette synspunkt.
Regeringen vil arbejde for, at en formulering omkring en harmoniseret
rentesats i givet fald formuleres tilstrækkeligt fleksibel til, at der sikres et
nødvendige nationalt råderum. Og at der så vidt muligt vil kunne bevares
en ensartet rentesats for told og de øvrige elementer, der indgår i med én
skattekonto.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at der – såfremt der sker gennemførelse af forslagets artikel
82 og 83 om harmoniserede rentesatser for toldskyld – vil skulle ske
ændring af Toldloven og evt. Opkrævningslovens bestemmelser vedr.
told for at tage hensyn til nye renteberegningsregler.
Toldbehandlingsbekendtgørelsen vil formentlig skulle ændres, da alt
tyder på, at der kommer ændringer omkring betegnelser m.v. for så vidt
angår toldprocedurerne, hvor den danske del på nuværende tidspunkt er
beskrevet i bekendtgørelsen.
Der regnes i forslaget med, at Kommissionen skal bruge i alt ca. 45 mio.
euro på at få opdateret og forenklet Toldkodeksen over perioden
01/07/2007 til 31/12/2013. Da den danske andel af EU’s budget udgør ca.
2 %, betyder det, at den danske andel heraf er ca. 0,9 mio. euro, svarende
til 6,75 mio. DKK.
Disse udgifter vil for år 2006 og 2007 være dækket af Told2007
beslutningen, og udgifterne for 2008-2013 er omfattet af Told2013
programmet.
Det vurderes, at omkostningerne ved en modernisering af Toldkodeks
med de dertil foreslåede ændringer, vil medføre øget ressourceanvendelse
for SKAT (især til uddannelse internt og eksternt). Udgifterne hertil
indgår i det projekt/arbejde, der laves omkring det samlede e-toldsprojekt,
der med betydelig usikkerhed og baseret på det nuværende overordnede
grundlag er skønnet at indebære udgifter på i størrelsesordenen 165
mio.kr. til etablering og drift over perioden 2007-2013.
Det vurderes, at der ikke vil være økonomiske konsekvenser af forslagets
bestemmelser om samordning af gebyrer, da disse bestemmelser i det
store og hele er identisk med de nugældende danske regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382873_0009.png
9/9
F.s.v.a. økonomiske konsekvenser af en harmoniseret rentesats for
toldskyld, vil disse afhænge af, hvordan bestemmelsen – hvis den
opretholdes - udformes.
Det vides pt ikke hvordan en eventuel ændring af fordelingen af
toldindtægterne som følge af centraliseret klarering, vil påvirke
toldindtægterne i Danmark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets formål er dels at få en enkel og logisk struktur af lovteksten
med færre artikler og mere simple regler, og derved en mere brugervenlig
toldlovgivning, dels at skabe forudsætninger for elektronisk told og
handel.
Tiltag som forventes at styrke international samhandel og lettelse af
dennes vilkår, og derfor forventes at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Et nærmere skøn vil blive udarbejdet i forbindelse med det projekt vedr.
E-told, som SKAT har nedsat.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes umiddelbart, at de nye, mere logisk opbyggede og enklere
regler i den Moderniserede Toldkodeks isoleret set – efter en
tilpasningsfase hos brugere – vil give lavere omkostninger for
erhvervslivet.
Det er dog ikke muligt at skønne præcist over forslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv, da konsekvenserne vil
være
meget
afhængige
af
de
konkret
udformede
gennemførelsesbestemmelser.
Der vil blive udarbejdet konkrete skøn over konsekvenserne i forbindelse
med det videre arbejde med hele e-told opgaven.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (konkurrenceevne) den 21.-22.
maj 2007.