Europaudvalget 2006-07
2811 - Konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i Rådet
(Konkurrenceevne - det indre marked, industri, forskning) mandag den
25. juni 2007
Forskningsdelen
Punkt 1: Kommissionens Forslag til en forordning fra Europa-
Parlamentet og Rådet om oprettelse af Det Europæiske
Institut for Teknologi (EIT)
KOM(2006) 604 af 18. oktober 2006
- Generel tilgang
Punkt 2: Kommissionens meddelelse “Bedre videnformidling
mellem universiteterne forskningsinstitutioner og
erhvervslivet over hele Europa” og det tyske formand-
skabs initiativ vedrørende et Intellectual Property
Rights Charter
KOM(2007) 182 af 4. april 2007
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Punkt 3: Rapport fra CREST: ”Koordinering af midler fra
syvende rammeprogram og strukturfondene til forskning
og udvikling”
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Punkt 4: Kommissionens Grønbog ”Nye perspektiver på Det
Europæiske Forskningsrum”
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Udveksling af synspunkter
s. 2
s. 12
11. juni 2007
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fist.dk
s. 19
E-post
Netsted
CVR-nr.
Sagsbehandler
Lone Heyde
s. 21
Telefon
Telefax
E-post
3392 9713
3544 6201
[email protected]
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-018485
219920
1/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1: Kommissionens forslag til en forordning fra Europa-Parlamentet
og Rådet om oprettelse af Det Europæiske Institut for Teknologi
(EIT)
KOM(2006) 604 af 18. oktober 2006
- Generel tilgang
1.
Resumé
Den 22. februar 2006 fremlagde Kommissionen en meddelelse med forslag om at
oprette et Europæisk Institut for Teknologi med MIT som forbillede. Den 8. juni
fremlagde Kommissionen endnu en meddelelse, som var en konkretisering af med-
delelsen fra februar. Det Europæiske Råd støttede forslaget på møderne i marts og
juni 2006. Derefter udsendte Kommissionen sit forslag til forordning af 18. oktober
om etablering af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT) KOM(2006) 604.
Forslaget har efterfølgende været detailbehandlet under det tyske formandskab i en
ad hoc gruppe nedsat af Rådet.
Et kompromisforslag fra det tyske EU- formandskab har siden 30. marts dannet
grundlag for forhandlingerne. Det tyske formandskabs kompromisforslag opererer
med en etablering i to trin, hvor første trin består i en etablering af EIT med en be-
grænset administration. EIT skal oprette op til tre vidensamfund (VIS) inden for
højt prioriterede områder. Når erfaringerne hermed foreligger, skal der tages for-
nyet stilling til videreførelsen af EIT med oprettelsen af flere VIS på basis af en
langsigtet strategi.
Danmark har under forhandlingerne givet udtryk for en positiv holdning til kom-
promisforslaget som grundlag for de fortsatte forhandlinger frem til rådsmødet den
25. juni 2007. Vi har samtidig udtrykt ønske om et revideret budget for kompromis-
forslaget. Regeringen lægger vægt på, at det politisk højt prioriterede område ved-
varende energi bliver emne for et af de første vidensamfund.
På mødet i Konkurrenceevnerådet den 25. juni 2007 lægger EU-formandskabet op
til, at medlemslandene når frem til generel tilgang om sagen.
2.
Baggrund
I februar 2005 fremsatte EU-Kommissionens formand Barrosso ideen om etable-
ring af et europæisk institut for teknologi (EIT), som en del af midtvejsevaluerin-
gen af Lissabon-strategien. EIT skulle ses som et af elementerne i en vidtspæn-
dende strategi for at mobilisere viden og innovation som en nøgle til vækst og
beskæftigelse. Det skulle være et konkret udtryk for en EU-forpligtelse til at ska-
be et miljø, hvor der lægges stor vægt på innovation og ekspertise på højt niveau
i EU.
Målsætningen med EIT er at skabe netværk, der er åbne for institutioner fra en
EU-medlemsstat eller andre europæiske lande, som har en aftale med Kommissi-
onen om deltagelse i EIT. Netværkene skal skabe den sammenhæng på europæisk
plan mellem videregående uddannelse, forskning og innovation, som mangler på
nuværende tidspunkt. Instituttet skal ses i sammenhæng med andre aktioner, her-
under det 7. rammeprogram, der forbedrer netværk og synergieffekter mellem de
bedste forsknings- og innovationsmiljøer i Europa. Kommissionen lægger endvi-
dere op til, at Det Europæiske Forskningsråd bør spille en fremtrædende rolle.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udgangspunktet vil være at etablere netværk, som med tiden skal udvikles til at
blive et EIT baseret på regulære integrerede partnerskaber.
Finansieringen forventes at komme fra EU, EU’s medlemslande, virksomheder
og fonde.
Et kompromisforslag fra det tyske EU- formandskab har siden 30. marts dannet
grundlag for forhandlingerne. Det tyske formandskabs kompromisforslag opere-
rer med en etablering i to trin, hvor første trin består i en etablering af EIT med
en begrænset administration. EIT skal oprette op til tre vidensamfund (VIS) in-
den for højt prioriterede områder. Når erfaringerne hermed foreligger, skal der
tages fornyet stilling til videreførelsen af EIT med oprettelsen af flere VIS på ba-
sis af en langsigtet strategi.
På mødet i Konkurrenceevnerådet den 25. juni 2007 lægger EU-formandskabet
op til, at medlemslandene når frem til generel tilgang om sagen.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er traktatens artikel 157 (3) og artikel 251, som tillader Rådet
at beslutte specifikke skridt med henblik på at iværksætte en bedre udnyttelse af
det industrielle potentiale inden for innovation, forskning og teknologisk udvik-
ling, samt finansforordningens artikel 185.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører etableringen af en EU-institution, som har til opgave at med-
virke til en overordnet koordinering og prioritering af transnationale aktiviteter
vedr. uddannelse, forskning og innovation. Denne opgave kan ikke løses natio-
nalt, og forslaget anses derfor at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5.
Formål og indhold
Formålet med etableringen af et EIT er at fremme en samordnet indsats for at
styrke Europas evne til at udnytte de tre elementer, som et konkurrencedygtigt,
videnbaseret samfund skal bygge på (uddannelse, forskning og innovation), og til
at forbedre den europæiske konkurrenceevne. EIT ses som en del af en integreret
strategi, hvor der fokuseres på uddannelse, forskning og innovation for at nå Lis-
sabon-målene.
EIT vil også tilstræbe at opbygge en global anerkendelse og stille et attraktivt
miljø til rådighed for de bedste talenter i verden.
EIT’s struktur og ledelse
EIT skal være en institution, som udpeger og støtter europæiske ”Viden- og In-
novationssamfund” (VIS), bestående af integrerede partnerskaber med deltagere
fra universiteter, forskningsorganisationer og erhvervslivet på højeste niveau in-
den for specifikke områder af forskning, uddannelse og innovation. EIT behand-
ler forslag om etablering af VIS, udvælger de bedste og bevilger en delfinansie-
ring inden for de økonomiske rammer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at EIT ledes af en bestyrelse for en selvstyrende, fleksibel, effektiv
og operationel organisation med ca. 60 ansatte, som udfører støttefunktioner. Be-
styrelsen fastlægger de vigtigste tematiske områder, der skal arbejdes indenfor,
og udvælger, opretter, overvåger og evaluerer VIS, samt træffer beslutning om
EIT's overordnede budget og fordeling af midler til VIS.
Sammensætningen af bestyrelsen bør sikre en ligelig fordeling af medlemmer
med erfaring fra henholdsvis den videnskabelige sektor og erhvervslivet. Med-
lemmerne skal udpeges i personlig kapacitet.
Et VIS vil blive et integreret partnerskab, som har påtaget sig at nå en række stra-
tegiske mål, der fastlægges af EIT’s bestyrelse, og som varetager en lang række
opgaver knyttet til forskning, innovation og undervisning af universitetsstuderen-
de.
VIS skal være partnerskaber bestående af fremragende grupper fra universiteter,
erhvervslivet og forskningssektoren, som skal have en dagsorden for uddannelse,
forskning og innovation med en mellemlang til lang tidshorisont (7-15 år) inden
for et bredt, strategisk tværfagligt område. De skal have den kritiske masse, som
er nødvendig for at få betydning på verdensplan og samle den fragmenterede ek-
spertise, der findes i Europa. Efter EIT’s etablering i 2008 forventes de første
VIS etableret i 2010-11.
VIS bør udvælges på grundlag af en proces, som er både top-down og bottom-up.
Efter udvælgelsen skal hvert enkelt VIS fastsætte sin egen operationelle struktur
inden for de overordnede rammer, der er fastsat af bestyrelsen. Omfanget af
VIS’s selvstændighed og ansvar bør fastlægges af bestyrelsen, men de bør dog
have en betydelig grad af selvstændighed og den størst mulige fleksibilitet i deres
interne organisation og forvaltningen af deres økonomiske, menneskelige og fysi-
ske ressourcer.
Det er hensigten, at innovation frem for den traditionelle teknologioverførsel i
slutfasen skal være omdrejningspunktet for arbejdet vedrørende de tre elementer,
som et VIS skal bygge på. For at opnå dette bør erhvervsekspertise integreres i
alle aspekter af forskningen og uddannelsen. Erhvervslivet kan bidrage direkte til
forskning og uddannelse med forskere og ledelsesmetoder. Forskellige undervis-
ningsprogrammer kunne omfatte moduler vedrørende forvaltning inden for inno-
vation og kurser i iværksætterkultur.
Menneskelige ressourcer og ansættelsesforhold
EIT skal beskæftige et meget begrænset antal medarbejdere, anslået maksimalt
60, når organisationen er fuldt udbygget.
Der forventes indtil 2013 oprettet 6 VIS, som hver skal have af størrelsesordenen
1.000 medarbejdere, når de er fuldt etablerede. Fordelingen på medarbejdergrup-
per forventes at blive ca. 10% akademikere, 30% forskere og 60% teknisk-
administrative.
EIT skal kunne tiltrække de bedste menneskelige ressourcer til VIS og placere
dem i effektive grupper.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forskere, undervisere og ansatte, der beskæftiger sig med innovation eller tekno-
logioverførsel, skal kunne udlånes til og ansættes af EIT f.eks. ved direkte ansæt-
telse, udstationering, løs tilknytning eller i midlertidige stillinger.
Akademiske grader og eksamensbeviser
Det forventes, at det i de fleste tilfælde vil være universitetspartnerne, der tildeler
akademiske grader, men nogle medlemsstater kunne ønske at bemyndige andre
VIS-partnere eller VIS denne ret. Medlemsstaterne vil samarbejde om at aner-
kende EIT’s akademiske grader og diplomer og EIT vil søge at understøtte denne
proces. Det vil give en synlig bekræftelse af EIT's status og et incitament for stu-
derende og forskere til at deltage i dets programmer. EIT skal være en tiltræk-
ningskraft for de bedste hjerner i hele verden.
Styrkelse af videndeling og samarbejde
EIT’s bevillinger til VIS betyder, at de deltagende universiteter og forskningscen-
tre kan gennemføre et mere omfattende arbejde hurtigere, end det ellers ville ha-
ve været tilfældet. Det tætte partnerskab inden for et VIS og integrationen af er-
hvervslivet skal muliggøre en mere effektiv deling af viden og anvendelse heraf i
forbindelse med innovation. EIT vil kunne stille supplerende finansielle ressour-
cer til rådighed til opbygningen af infrastrukturkapacitet.
På områder præget af høj risiko og usikkerhed kan virksomheder tilskyndes til at
investere og deltage direkte i en tidligere fase af forskningen, end de ellers ville
gøre, eller til at investere i områder, hvor målene er mere langsigtede og præget
af spekulation. Samtidig vil VIS uddannelsesaktiviteter sætte virksomhederne i
stand til at bidrage til de studerendes uddannelse og gøre deres viden mere rele-
vant for en erhvervskarriere eller etablering af egen virksomhed.
Hvis erhvervslivet får større indflydelse på VIS’s dagsorden, vil det sikre, at
forskningsresultaterne bliver relevante for erhvervslivet, og støtte udviklingen af
nye forretningsmuligheder. Små og mellemstore virksomheder kan opnå fordele i
form af en større humankapital, etablerings- og spin-off-muligheder, klyngeakti-
viteter, lettere adgang til venturekapital samt bedre udnyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder.
Finansiering
EIT og VIS vil blive finansieret fra en kombination af kilder:
-
Fra det budget, Kommissionen allokerer til EIT, fra strukturfondene,
fra det 7. rammeprogram, fra livslang læring-programmet og fra
konkurrenceevne- og innovationsprogrammet.
-
Medlemsstater, regionale eller lokale myndigheder.
-
Virksomheder, venture kapitalfonde, banker, Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB).
-
Indtægter fra salg af intellektuelle rettigheder.
-
Indtægter fra donationer til EIT.
En væsentlig del af investeringerne i forbedring af forskningsfaciliteter til brug
for VIS kunne tilvejebringes gennem direkte bevillinger fra medlemsstaterne, re-
gionale eller lokale myndigheder eller fra lån, herunder fra EIB.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En stigende del af EIT's indtægter forventes på lang sigt at bestå af indtægter fra
kontrakter vedrørende forsknings- og uddannelsesaktiviteter.
Den samlede finansiering af EIT og VIS for perioden 2007-13 anslås til 2.367,1
mio. euro, hvoraf 308,7 mio. euro foreslås taget fra uallokerede midler i den
inter-institutionelle aftale om EU's budget for 2007-2013.
Hvis erfaringerne viser, at det ikke kan lade sig gøre at tilvejebringe den nødven-
dige finansiering, vil der i tide blive fremsat forslag om de nødvendige tilpasnin-
ger.
Globale perspektiver
En af EIT's målsætninger er at tiltrække studerende og forskere fra hele verden.
Kun ved at opnå et godt omdømme på verdensplan vil det være i stand til at til-
trække studerende og forskere fra hele Europa og fra lande uden for EU. Det vil
både være en målestok for succes og give EU en mulighed at udnytte ikke-EU-
borgeres kvalifikationer – en fremgangsmåde, der ligner den i USA. EIT bør dog
være opmærksom på nødvendigheden af at undgå at udløse hjerneflugt fra mindre
udviklede lande og i stedet fremme forskning og innovation i tredjelande gennem
passende forbindelser.
Sammenhæng med andre EU-aktiviteter
EIT skal kunne indgå som en del af en samordnet indsats for at styrke mulighe-
derne for på forsknings-, uddannelses- og innovationsområderne at bidrage til op-
fyldelse af Lissabon-målene. I modsætning til andre EU-initiativer planlægges
EIT som et permanent organ, altså en aktør på vidensområdet og ikke en støtte-
mekanisme. Det vil integrere de tre elementer, som VIS skal bygge på, og aktivt
skabe sammenhæng mellem disse tre elementer for at opnå synergieffekter mel-
lem dem. Der lægges navnlig op til at støtte strategisk forskning, som er rettet
mod problemløsning og uddannelse af studerende inden for områder af særlig
stor betydning for erhvervslivet.
Bestyrelsen forventes at etablere en struktureret dialog med Det Europæiske
Forskningsråd. Der kunne etableres en tilsvarende dialog med de ansvarlige for
andre EU-initiativer som f.eks. de europæiske teknologiplatforme, de fælles tek-
nologiinitiativer og ekspertisenettene med henblik på at sætte bestyrelsen i stand
til at formulere sin egen politik og gøre den sammenhængende og præget af sy-
nergieffekter. På det operationelle plan bør partnerskaberne i alle faser (fra udar-
bejdelsen af deres ansøgning om at blive VIS og fastlæggelsen af deres målsæt-
ninger til gennemførelsen efter udvælgelsen) opfordres til at udvikle samarbejde
vedrørende eksisterende projekter og udnytte resultaterne og bedste praksis fra
disse.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om det foreliggende forslag.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Punktet er ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0007.png
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Oprettelsen af EIT vil indebære nye udgifter for EU’s budget på 308,7 mio. euro
i 2007-2013 (løbende priser), hvoraf Danmarks finansieringsandel udgør ca. 2%,
svarende til ca. 50 mio. kr. Hertil kommer midler, der kan bevilges fra allerede
vedtagne EU-programmer.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt et revideret budget, der er baseret på den
reducerede udgave af EIT.
Da forslaget lægger op til, at medlemslandene eventuelt kan bidrage med nationa-
le midler, vil forslaget kunne medføre nationale statsfinansielle konsekvenser.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre størrelsen af en eventuel
udgift.
9.
Høring
Kommissionens forslag har været udsendt til høring hos medlemmerne af EF-
Specialudvalget for forskning i flere omgange. Der er samlet blevet fremsendt
følgende høringssvar:
Akademikernes Centralorganisation (AC)
AC er positiv over for idéen om etablering af EIT, men finder, at der ikke fore-
ligger et tilstrækkelig præcist beslutningsgrundlag.
Særlig finder AC det - i tråd med regeringens holdning i øvrigt - nødvendigt at
tage forbehold for en stillingtagen til finansieringen af instituttet, idet AC fortsat
finder det afgørende, at oprettelsen af EIT sker med et nyt finansieringsgrundlag,
således at finansieringen af instituttets aktiviteter ikke medfører reduktioner i
medlemsstaternes eller EU's forskningsprogrammer. I den præsenterede forord-
ning foreligger der ikke en finansieringsplan eller en overbevisende analyse af fi-
nansieringsmulighederne, som sandsynliggør, at dette vi være muligt.
AC finder det positivt, at der med forslaget lægges op til en model for organise-
ring af instituttets aktiviteter, hvor selve EIT-enheden er forholdsvis lille, mens
de fleste opgaver varetages af tværfaglige forskningsnetværk (de såkaldte VIS-
partnerskaber) med adgang til at fastsætte egen organisering og beslutningsstruk-
tur. Beskrivelsen af den centrale organisering og beslutningsstruktur forekommer
dog fortsat meget overfladisk, og AC savner en præcisering af ledelseskapacitet
og ledelseskompetencer, så det bliver tydeligere, hvordan der kan skabes fælles
engagement og identitet i en netværksstruktur byggende på adskilte partnerska-
ber.
AC finder også, at der fortsat mangler en afklaring af, hvilke fagområder, der vil
kunne indgå i de tværfaglige forskningsnetværk. Der må en relativt bred definiti-
on af teknologi til, hvis instituttet skal kunne favne de fagområder, der er nød-
vendige for at skabe innovationer i et vidensamfund. Det vil være meget uhen-
sigtsmæssigt, hvis EIT foretager en snæver satsning på teknologisk forskning og
uddannelse i traditionel forstand - både set i markeds- og samfundsperspektiv.
Der må således også satses på at udvikle synergien mellem teknik, samfundsvi-
denskab og humaniora.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
7/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0008.png
C3 ledelse og økonomi
Med netværksetablering og -udvikling som model for en væsentlig del af den
fremtidige verdensøkonomi, vil det være naturligt i europæisk regi at understøtte
de stadigt mere intensive fælles initiativer med en spændvidde fra eksempelvis
Airbus projektet og automobilindustriens udviklingsfællesskaber til små lokale
innovationsmiljøer med tilknytningsmuligheder til en enhed som European Insti-
tute of Technology (EIT). Udvikling af tilsvarende tilknytningsmuligheder til ek-
sempelvis CERN vil også være relevante. Europæisk placering i den fremtidige
verdensøkonomi vil stille forstærkede og nye paradigmekrav i tillæg til de tradi-
tionelle samarbejder mellem teknologi og erhvervsøkonomi. EIT aktivitetsporte-
føljen bør således tilføres transdisciplinære og multikulturelle elementer samtidig
med at der også fokuseres på service-sektoren.
Der opfordres til at skabe et momentum mellem videnskaberne TEK-SAMF-
HUM, med humaniora som intensiveret indsatsfelt i tillæg til de traditionelle sy-
nergier mellem teknologi og erhvervsøkonomi.
Beskrivelsen af EIT's struktur og ledelse opbygget omkring viden og innovati-
onssamfund (VIS) indeholder risici for utilstrækkelig ledelseskapacitet. Der fore-
slås etableret en konstruktion med forstærkede ledelsesforhold til sikring af ud-
vikling og vedligehold af hensigtsmæssig engagement og identitet.
Håndteringen af menneskelige ressourcer og ansættelsesforhold indeholder væ-
sentlige elementer for modernisering og reform af karriere- og funktionsforhold
for forskere, undervisere og medarbejdere generelt. EIT har på disse felter mulig-
hed for fra starten at udvikle fremadrettede incentive elementer, hvor der specielt
kan fokuseres på de professionelle funktionsforhold som nøgle-områder.
Handelshøjskole / Business School sektoren indeholder naturlige platforme for
udvikling af tværkulturelle og transdisciplinære kompetencefelter. Det anbefales
derfor at denne sektor repræsenteres i EIT's ledelsesstruktur, politisk såvel som
operationelt, og dermed deltager i udviklingen af stærkest mulige ledelses-
processer og strukturer.
Dansk Industri (DI) er ikke enig i indstillingen, idet DI finder, at vi fra dansk side
bør anbefale, at fokus rettes mod energi og ikke alene mod vedvarende energi.
Sidstnævnte vil således udelukke fokus på f.eks. energieffektivisering. DI under-
streger vigtigheden af, at bestyrelsen for EIT udpeges snarest muligt, da den bør
have betydelig indflydelse på formuleringen af fagligt fokus i de enkelte videns-
og informationssamfund. DI finder det påkrævet, at der snarest muligt skabes
større klarhed over, hvordan finansieringen af EIT skal sikres. Dette skal også ses
i lyset af, at der synes at være betydelig usikkerhed om, hvorvidt der vil blive al-
lokeret midler til EIT fra det syvende rammeprogram.
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL)
KVL tilslutter sig den foreslåede positive danske holdning til forslaget om etable-
ring af et EIT, men understreger alvoren i, at finansieringen ikke er på plads.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0009.png
Hvis målsætningen for EIT om at skabe et forskningsinitiativ med global gen-
nemslagskraft skal opnås, forudsætter det, at der skal kunne skabes et troværdigt
grundlag for overordentligt ambitiøse og dermed risikable forskningssatsninger.
Samspillet mellem forskningsprocessens forskellige aktører, fra grundforskning
til produkt, skabes i en dynamisk proces, hvor der både skal være en høj grad af
sikkerhed for et gensidigt udbytte og en høj grad af handlefrihed inden for fælles
satsning. Skabes der for store afhængigheder, f.eks. i forhold til at skulle skaffe
ekstern finansiering undervejs, mindskes aktørernes interesse for at gå ind i alt
for store og måske usikre satsninger - det gælder både de centrale forskere og de
virksomheder, der ønskes inddraget. Ikke mindst ønsket om at tiltrække verdens
førende forskere er helt afhængig af, at EIT kan tilbyde bedre økonomiske ram-
mer, end det der ellers tilbydes.
EIT's målsætning kan ikke nås på selv mellemlangt sigt, for det tager rigtig lang
tid at opbygge en anerkendt og slagkraftig forskningsinstitution. Glipper det i
første omgang, fordi der ikke kan skabes tilstrækkelig fremdrift og resultater, li-
der EU et betydeligt prestigetab, som desværre vil kunne få afsmittende effekt på
hele det europæiske forskningsmiljø.
KVL finder det afgørende for realiseringen af EIT, at spørgsmålet om finansie-
ringen afklares, og at midlerne hertil ikke tages fra andre initiativer.
KVL foreslår, at EIT placeres i Danmark for at kunne bidrage til et løft af dansk
forskning og branding af Danmark som et af verdens førende vidensamfund.
HTS Handel, Transport og Service
HTS finder det positivt, at EU fortsætter arbejdet med at samordne indsatsen for
en styrkelse af Europas kompetencer inden for uddannelse, forskning og innova-
tion med sigte på et mere konkurrencedygtigt og videnbaseret samfund.
En styrket forskningsindsats på EU-niveau er af stor betydning for arbejdet med
at styrke medlemslandenes globale konkurrenceevne i forhold til økonomier og
samfund i stærk udvikling i fx Asien og USA.
Instituttets tætte relationer til erhvervslivet vil være afgørende for, at områderne
uddannelse, forskning og innovation kan fungere som en katalysator for virk-
somhedernes øgede beskæftigelse, vækst og konkurrenceevne.
HTS finder, at der - henset til den samlede service- og transportsektors betydning
på EU-niveau og i de enkelte medlemslande - bør satses målrettet på udvikling af
særskilte partnerskaber inden for blandt andet service, handel, transport og logi-
stik.
HTS støtter indstillingen, herunder at arbejde for, at vedvarende energi som et
højt politisk område bliver et emne for et af de første vidensamfund.
HTS har noteret sig, at Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) i sit hø-
ringssvar har foreslået, at EIT placeres i Danmark med henblik på at kunne bi-
drage til et løft af dansk forskning og branding af Danmark som et af verdens fø-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0010.png
rende vidensamfund. HTS er enig i dette forslag og anmoder om, at man fra
dansk side arbejder for opbakning til at få EIT placeret i Danmark.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LO ser positivt på, at der etableres et Europæisk forum, der kan koordinere og fi-
nansiere et samarbejde mellem eksisterende videncentre. Det er dog vigtigt, at det
sker i forbindelse med en ny, øremærket bevilling, som ikke medfører reduktion i
eksisterende forskningsmidler.
Der er flere steder en række uafklarede spørgsmål, og LO kan støtte indstillingen
om at arbejde videre med at få konkretiseret dem.
Det foreslås, at instituttet skal ledes af en (lille) bestyrelse fra forsknings- og er-
hvervslivet, der er udpeget i deres personlige egenskab. LO skal opfordre til, at
der kommer både danskere og repræsentanter fra lønmodtagere med i bestyrelsen.
Forsknings- og
LO finder – i overensstemmelse med tidligere indsendte kommentarer – at der er
behov for en præcisering af beslutningsgrundlaget for og finansieringen af EIT.
LO efterlyser et nærmere budget for og præcisering af, hvor meget f.eks. struk-
turfondene skal bidrage til EIT. Spørgsmålet er, hvilke konsekvenser det vil få
for strukturfondsindsatsen på andre områder, f.eks. i forhold til opkvalificering af
arbejdsstyrken. Desuden er det vigtigt, at EIT ikke blot fokusere på teknologisk
forskning mv., men også inddrager andre discipliner inden for humaniora og
samfundsvidenskab.
LO ser også gerne, at man i etablering af integrerede partnerskaber inddrager vi-
den fra væsentlige samfundsorganisationer såsom lønmodtagerorganisationer, der
bl.a. har stor indsigt i uddannelse og medarbejderdreven innovation. Generelt er
det vigtigt, at EIT også favner den mere praktisk og brugerdreven innovation,
herunder fokuserer på ikke-akademiske medarbejderes bidrag til innovation – og-
så medarbejderdreven innovation. En stor del af udfordringen for Europa bliver at
gøre de i vid udstrækning brugerdrevne virksomheder mere forskningsbaserede.
Rektorkollegiet
Rektorkollegiet har en skeptisk holdning til forslaget om etablering af EIT, men
deler Kommissionens bekymring for Europas evne til at omsætte sin fremragende
forskning til konkurrencedygtig innovation. Det findes dog ikke godtgjort, at det
foreslåede store og centraliserede projekt kan organiseres og finansieres på en
måde, der vil være hensigtsmæssig i forhold til de mekanismer, der nationalt og
regionalt skaber grobund for en velforankret og robust innovation og foran-
dringskultur.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på den grundlæggende idé om at forstærke netværksdan-
nelsen mellem de førende europæiske universiteter, forskningsinstitutioner og er-
hvervsvirksomheder med henblik på at styrke sammenhængen mellem uddannel-
se, forskning og innovation. Regeringen har udtrykt ønske om et revideret budget
for kompromisforslaget. Regeringen lægger vægt på, at det politisk højt priorite-
rede område vedvarende energi bliver emne for et af de første vidensamfund.
Innovationsstyrelsen
Side
10/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen kan tilslutte sig det senest reviderede kompromisforslag af 6. juni
2007, idet regeringen dog fortsat ønsker et revideret budget for EU’s bidrag til fi-
nansieringen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel positiv holdning til det tyske kompromisforslag, men flere lan-
de har stillet spørgsmål til forskellige dele af forslaget, herunder finansieringen.
Enkelte lande har udtrykt ønske om at være værtsland for EIT.
En række lande, heriblandt Danmark ønsker, at det klart fremgår af forslaget, at
en af de første VIS skulle være om vedvarende energi. Andre lande vil foruden
energi have nævnt tjenester, nanoteknologi og sundhed.
En række lande, heriblandt Danmark, ønsker et revideret budget baseret på den
nedskalering og totrinsprocedure, som er foreslået af det tyske formandskab.
Forsknings- og
På møde i Konkurrenceevnerådet den 22. maj tilsluttede landene sig kompromis-
forslaget om, at EIT i en første fase begrænses til at etablere op til tre vidensam-
fund (VIS). Der er dog et antal lande, der ønsker en yderligere præcisering af
kompromisforslagets realisering, herunder spørgsmålet om finansiering.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. maj 2007
forud for Konkurrenceevnerådets møde den 22. maj 2007, jf. samlenotat af 7. maj
2007.
Kommissionens forslag til forordning af 18. oktober 2006 om etablering af Det
Europæiske Institut for Teknologi (EIT) KOM(2006) 604 blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg i forbindelse med samråd i udvalget den 1. december 2006.
Om meddelelsen af 8. juni 2006 KOM(2006) 276 har Folketingets Europaudvalg
modtaget grundnotat af 28. august 2006 samt revideret grundnotat af 25. oktober
2006.
Meddelelsen af 22. februar 2006 KOM(2006) 77 blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 3.marts 2006 forud for Konkur-
renceevnerådets møde den 13. marts 2006. Udvalget har modtaget supplerende
samlenotat af 24. februar 2006.
Innovationsstyrelsen
Side
11/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2: Kommissionens meddelelse “Bedre videnformidling mellem univer-
siteterne forskningsinstitutioner og erhvervslivet over hele Europa” og det
tyske formandskabs initiativ vedrørende et Intellectual Property Rights
Charter
KOM(2007) 182 af 4. april 2007
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
1.
Resumé
Kommissionens meddelelse
EU-Kommissionen har lanceret et 10-punkts-program med henblik på at fremme
innovation som et hovedaktiv i EU's økonomi. Et af områderne i strategien er be-
hovet for en forbedring af videnoverførsel mellem offentlige forskningsinstitutio-
ner og tredjepart, herunder industrien og samfundsorganisationer. Meddelelsen
er en reaktion på dette behov og fremlægger en række indstillinger til medlems-
landene. Der fremsættes ideer til, hvordan medlemslandene og Fællesskabet i
fællesskab kan overvinde de eksisterende hindringer.
I tilknytning til meddelelsen har Kommissionen udarbejdet et arbejdsdokument
om frivillige retningslinier for håndtering af immaterielle rettigheder for univer-
siteter og andre forskningsinstitutioner for at forbedre deres forbindelser med
industrien i Europa.
Det tyske formandskabs initiativ vedrørende et Intellectual Property Rights
Charter
Det tyske EU-formandskab har stillet forslag om, at Rådet lader udarbejde et
fælles EU-charter for håndtering af immaterielle rettigheder fra den offentlige
forskning (IP-charter). Et sådant charter skal have til formål at øge den generel-
le bevågenhed om kommerciel udnyttelse af immaterielle rettigheder (IPR) fra
den offentlige forskning og skabe en fælles referenceramme for god praksis på
tværs af medlemslandene.
IP-chartret vil herunder skulle adressere emner såsom:

Håndtering og rettighedsbeskyttelse af opfindelser fra forskningen

IPR som led i aftaler om offentligt-privat forskningssamarbejde

Effektiv organisering af institutionernes teknologioverførsel

Opmærksomhedsskabelse blandt forskere om betydningen af IPR

Metoder og incitamenter til fremme af kommercialisering
Der er med forslaget lagt op til, at et fælles europæisk IP-charter skal samle og
integrere allerede eksisterende vejledninger mv. - mere end der er lagt op til nye
anbefalinger.
Rådskonklusioner
Det understreges, at der er behov for en fælles europæisk forståelse for viden-
overførsels betydning for at kunne forbedre udnyttelsen af offentligt finansieret
forskning og samarbejde inden for forskning og udvikling mellem forskningsinsti-
tutioner og erhvervsliv.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet opfordrer Kommissionen til at udvikle et europæisk charter baseret på en
struktureret dialog med interessenter bestående af en anbefaling til offentlige
myndigheder og vejledning for interessenter. Kommissionen opfordres endvidere
til at komme med forslag til en forbedring af internationalt forskningssamarbejde
ved hjælp af overførsel af relevant viden.
2.
Baggrund
Kommissionens meddelelse og Rådskonklusioner
Samarbejde inden for forskning og teknologisk udvikling og videnoverførsel
mellem offentlige forskningsinstitutioner og industrien udgør en af svaghederne
ved det europæiske forsknings- og innovationssystem. Et række medlemslande
har taget værdifulde initiativer på disse områder, men de har været begrænset til
nationale formål. Resultatet er, at gældende regler og praksis i Europa er frag-
menteret og mangler en transnational dimension.
For at skabe et fælles grundlag for transnational forsknings- og teknologisamar-
bejde mellem universiteterne og industrien er der behov for at nå frem til en mere
ensartet praksis i Europa. Med det formål først og fremmest at forbedre viden-
overførsel mellem offentlige forskningsinstitutioner og tredjepart, herunder indu-
strien og samfundsorganisationer, har Kommissionen fremlagt nærværende med-
delelse.
Det tyske formandskabs initiativ vedrørende et Intellectual Property Rights
Charter
Som baggrund for forslaget anføres, at der i de enkelte medlemslande er meget
forskellig praksis for regulering og håndtering af immaterielle rettigheder fra
forskningen. Kommissionen har på denne baggrund støttet en række initiativer,
som hver for sig har resulteret i en række nyttige kortlægninger og vejledninger.
Herunder har Kommissionen udsendt ovennævnte meddelelse om videnoverfør-
sel mellem forskning og industri med tilhørende arbejdsdokument, se ovenfor.
Indtrykket er imidlertid, at kendskabet til de foreliggende rapporter og vejlednin-
ger ikke er tilstrækkeligt udbredt og ikke har nået de politiske beslutningstagere.
Et fælles europæisk IP-charter skal derfor bidrage til en skærpet politisk opmærk-
somhed og prioritering af området.
3.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens meddelelse, Det tyske formandskabs initiativ vedrørende et
Intellectual Property Rights Charter og Rådskonklusioner
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Kommissionens meddelelse
EU-Kommissionen har lanceret et 10-punkts-program med henblik på at fremme
innovation som et hovedaktiv i EU's økonomi. Et af områderne i strategien er be-
hovet for en forbedring af videnoverførsel mellem offentlige forskningsinstituti-
oner og tredjepart, herunder industrien og samfundsorganisationer. Meddelelsen
er en reaktion på dette behov og fremlægger en række indstillinger til medlems-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
landene. Der fremsættes ideer til, hvordan medlemslandene og Fællesskabet i
fællesskab kan overvinde de eksisterende hindringer. I tilknytning til meddelel-
sen har Kommissionen udarbejdet et arbejdsdokument om frivillige retningslinier
for håndtering af immaterielle rettigheder for universiteter og andre forskningsin-
stitutioner for at forbedre deres forbindelser med industrien i Europa.
Formålet med meddelelsen er først og fremmest at forbedre videnoverførsel mel-
lem offentlige forskningsinstitutioner og tredjepart, herunder industrien og sam-
fundsorganisationer. Det skal ses i lyset af globaliseringen og videnoverførslens
betydning for Europas konkurrenceevne. En række initiativer er allerede igangsat
i medlemslandene, men de har ofte et nationalt perspektiv og tager ikke viden-
overførslens transnationale dimension op. Der er derfor behov for interaktioner
på forsknings- og udviklingsområdet mellem universiteterne og industrien i
Europa.
Der bør skabes betingelser for en succesrig videnoverførsel. I den forbindelse pe-
ger Kommissionen blandt andet på, at det er nødvendigt, at det personale, som
arbejder med dette område, besidder en lang række kompetencer for at udføre de-
res opgaver effektivt. Det er langt fra altid tilfældet. Kommissionen undersøger,
hvordan problemerne kan afhjælpes i nært samarbejde med medlemslandene.
Behovet for at publicere og gøre resultater frit tilgængelige fremstilles undertiden
som uforeneligt med industriens behov for at holde information fortrolig og be-
skyttet af intellektuel ejendomsret som f.eks. patenter. Erfaringen viser imidler-
tid, at fremme af innovation og spredning af ny viden er mulig, forudsat at
spørgsmål om intellektuel ejendomsret behandles professionelt. Der er allerede
igangsat en række initiativer, og Kommissionen finder, at medlemslandene bør
spille en rolle i forbindelse med udviklingen og gennemførelsen af sådanne initia-
tiver samt aktivt støtte dem.
Efter Kommissionens mening er etableringen af det Europæiske Institut for Tek-
nologi (EIT) et godt eksempel på, hvordan EU kan inspirere til forandringer og
fremskynde processerne vedrørende videnoverførsel i eksisterende institutionerne
samt øge deres forbindelser til industrien – som en integreret del af strategien for
at styrke Europas innovationskapacitet. Kommissionen forventer, at drøftelserne i
Rådet og Europa-Parlamentet vil være afsluttede i 2007, og at EIT vil blive ope-
rationelt fra 2008.
Bestræbelser på at sætte offentlige forskningsinstitutioner i stand til at udvikle
mere virkningsfulde forbindelser til industrien, især til de små og mellemstore
virksomheder, har været centrum i Fællesskabets samarbejdsaktiviteter med hen-
blik på at gennemføre 3% målet for EU’s vækst- og beskæftigelsesstrategi. Disse
aktiviteter er foregået i regi af CREST (Committee for Scientific and Technical
Research). Formålet er at benytte den åbne koordinationsmetode, en samarbejds-
metode, som primært er baseret på udveksling af information og bedste praksis.
De relevante initiativer bør inkluderes i den næste fase af nationale reformpro-
grammer (2008-2011).
Kommissionen lægger også op til at øge samarbejdet mellem forskningsinstituti-
oner og små og mellemstore virksomheder. Medlemslandene opfordres til at bru-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0015.png
ge forskellige mekanismer for at fremme aktiviteter, der kan sikre videnoverfør-
sel.
Hvad angår finansiel støtte til videnoverførselsaktiviteter nævnes en række in-
strumenter, heriblandt EU’s rammeprogrammer for forskning og teknologisk ud-
vikling, Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) samt Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling (ERDF), som benyttes til at støtte blandt
andet forskerparker
De analyser, som præsenteres i Kommissionens meddelelse, vil være udgangs-
punktet for drøftelser om en fælles europæisk ramme for videnoverførsel med
henblik på at skabe et fælles grundlag og et mere sammenhængende landskab for
videnoverførsel. Samarbejdet mellem medlandslandene og Fællesskabet vil fort-
sætte i forbindelse med Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse. Med-
lemslandenes større politikinitiativer på dette område bør afspejles i de nationale
reformprogrammer. Udveksling af god praksis vil fortsat blive fremmet af Kom-
missionen.
Det tyske formandskabs initiativ vedrørende et Intellectual Property Rights
Charter
Det tyske EU-formandskab har stillet forslag om, at Rådet lader udarbejde et fæl-
les EU-charter for håndtering af immaterielle rettigheder fra den offentlige forsk-
ning (IP-charter). Et sådant charter skal have til formål at øge den generelle be-
vågenhed om kommerciel udnyttelse af immaterielle rettigheder (IPR) fra den of-
fentlige forskning og skabe en fælles referenceramme for god praksis på tværs af
medlemslandene.
Det fremgår tillige, at det foreslåede IP-charter skal skitsere en række
minimums-
krav
i forbindelse med håndteringen af immaterielle rettigheder. Hvor enkeltstå-
ende lande måtte have mere vidtgående krav – f.eks. krav om publicering af
forskningsresultater – vil chartret således ikke indebære nogen lempelse af disse
nationale bestemmelser.
IP-chartret vil herunder skulle adressere emner såsom:

Håndtering og rettighedsbeskyttelse af opfindelser fra forskningen

IPR som led i aftaler om offentligt-privat forskningssamarbejde

Effektiv organisering af institutionernes teknologioverførsel

Opmærksomhedsskabelse blandt forskere om betydningen af IPR

Metoder og incitamenter til fremme af kommercialisering
IP-chartret skal ikke være bindende for medlemslandene, men have karakter af
en frivillig vejledning. Inspirationen til denne model er hentet i det europæiske
charter for forskere fra 2005, som rummer et fælles adfærdskodeks for ansættelse
af forskere.
Der er med forslaget lagt op til, at et fælles europæisk IP-charter skal samle og
integrere allerede eksisterende vejledninger mv. - mere end der er lagt op til nye
anbefalinger. Den forventede effekt af chartret vil derfor primært være af pæda-
gogisk karakter; dels en politisk signalværdi ift. relevante beslutningstagere, dels
en øget synliggørelse over for institutioner, virksomheder og organisationer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et IP-charter som foreslået vil politisk kunne signalere:

at viden- og teknologioverførsel via intellektuelle rettigheder er en legi-
tim og nødvendig del af moderne universiteters opgave

at en blød, frivillig tilnærmelse af medlemslandenes praksis på området
er at foretrække frem for en obligatorisk regelharmonisering.
Rådskonklusioner
Rådet hilser Kommissionens meddelelse “Bedre videnformidling mellem
universiteterne forskningsinstitutioner og erhvervslivet over hele Europa”
velkommen, tillige med de frivillige retningslinier for universiteter og andre
forskningsinstitutioner, som har til formål at forbedre forbindelserne til
europæisk erhvervsliv.
Det understreges, at der er behov for en fælles europæisk forståelse for viden-
overførsels betydning for at kunne forbedre udnyttelsen af offentligt finansieret
forskning og samarbejde inden for forskning og udvikling mellem forskningsin-
stitutioner og erhvervsliv.
Rådet udtrykker tilfredshed med det arbejde, som medlemslandene i CREST og
andre interessenter har udført på området.
Rådet hilser det tyske formandskabs initiativ velkomment. Iniativet har til hensigt
at fremme processen med at etablere frivillige retningslinier for administration af
intellektuel ejendomsret.
Rådet opfordrer Kommissionen til at udvikle et europæisk charter baseret på en
struktureret dialog med interessenter bestående af en anbefaling til offentlige
myndigheder og en vejledning for interessenter. Dette skulle kunne fremme
europæisk konkurrenceevne gennem en bedre udnyttelse af knowhow og
forebyggelse af en ukontrolleret strøm af knowhow. Kommissionen opfordres
endvidere til at komme med forslag til en forbedring af internationalt
forskningssamarbejde ved hjælp af overførsel af relevant viden. Charteret skal
følge det foregående europæiske charter for forskere, som henvender sig til alle
relevante beslutningstagere og som skal benyttes på frivillig basis.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet skal hverken udtale sig om det tyske formandskabs initiativ
eller om Rådskonklusionerne.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om frivillige retningslinjer vil konsekvenserne for gældende dansk
ret afhænge af, hvordan retningslinjerne i givet fald omsættes i Danmark. Dette
vil blive vurderet nærmere.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0017.png
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Da der er tale om frivillige retningslinjer vil konsekvenserne for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet afhænge af, hvordan ret-
ningslinjerne i givet fald omsættes i Danmark. Dette vil blive vurderet i den vide-
re proces.
9.
Høring
Kommissionens meddelelse og det tyske formandskabs papir har været behandlet
i EF-Specialudvalget for forskning i forbindelse med Rådsmødet den 21.-22. maj,
hvor punktet dog kort før mødet blev taget af dagsordenen. Meddelelsen, EU-
Formandskabets papir samt udkast til Rådskonklusioner har i forbindelse med
Rådsmødet den 25. juni været i høring i specialudvalget.
Der er samlet fremkommet følgende bemærkninger:
HTS Handel, Transport og Service kan støtte det tyske formandskabs forslag om
udarbejdelse af et fælles EU-charter for håndtering af immaterielle rettigheder fra
den offentlige forskning (IP-Charter), herunder særligt charterets formål om at
øge den generelle bevågenhed om kommerciel udnyttelse af immaterielle ret-
tigheder (IPR) fra den offentlige forskning og skabelsen af en fælles reference-
ramme for god praksis på tværs af medlemslandene. HTS lægger vægt på, at del-
tagelse i IP-charteret ikke skal være bindende for medlemslandene. HTS støtter
således princippet om frivillighed, som det fremlagte forslag fra det tyske for-
mandskab også lægger op til.
HTS kan støtte indstillingen om at hilse Kommissionens meddelelse velkommen
og stille sig positiv over for nye, frivillige retningslinier for universiteter og andre
forskningsinstitutioner).
Landsorganisationen i Danmark (LO) er umiddelbart positivt indstillet over for
indsatsen i forhold til at styrke videnoverførsel mellem forskningsinstitutioner og
erhvervslivet. LO lægger dog vægt på, at videnspredningen ikke blot gavner er-
hvervslivet, men også samfundsorganisationer og samfundet i bred forstand. LO
formoder, at begrebet ”samfundsorganisationer” dækker et bredt sæt af organisa-
tioner, herunder arbejdsmarkedets parter, men ser dog gerne, at begrebet præcise-
res. Desuden bakker LO op om den danske holdning, at praksis på området for
intellektuel ejendomsret må ske via frivillig koordination.
Rektorkollegiet bemærker sig, at der tages initiativ til at styrke samarbejde mel-
lem forskningsinstitutioner og erhvervsliv. De danske universiteter støtter en ind-
sats for at fremme sådant samarbejde. Kollegiet bemærker med tilfredshed, at
Kommissionen i sine frivillige retningslinier anerkender, at sådanne samarbejder
ikke kan forventes at føre til store indtægter for universiteterne. Rektorkollegiet
har ikke – som følge af den korte høringsfrist – haft mulighed for at foretage en
juridisk vurdering af Kommissionens materiale, herunder forslaget til frivillige
retningslinier. Kollegiet er dog tilfreds med at kunne konstatere, at Kommissio-
nen som baggrundsmateriale blandt andet har anvendt Rektorkollegiet og Dansk
Industris publikation ”Kontakter, kontrakter og kodeks for samarbejde”. Rektor-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kollegiet minder desuden om, at dette emne behandles i det såkaldte Schlüter-
udvalg.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens meddelelse
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og tilslutter sig dens
konklusioner. Regeringen er generelt positiv over for nye, frivillige retningslinier
for universiteter og andre forskningsinstitutioner.
Det tyske formandskabs initiativ
Regeringen deler den opfattelse, at kommercialisering og teknologioverførsel er
en legitim og nødvendig del af universiteternes virke og er enig i, at der er behov
for en indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes praksis på området for intellek-
tuel ejendomsret, men at dette nødvendigvis må ske via frivillig koordination –
og ikke ved obligatorisk regelharmonisering.
Forsknings- og
Hvad angår synliggørelse over for virksomheder og institutioner, er det i praksis
et åbent spørgsmål, om et EU-charter vil have større gennemslagskraft end de al-
lerede foreliggende rapporter og vejledninger. De første danske erfaringer med
det i 2005 vedtagne EU-charter for forskere tyder på en meget begrænset udbre-
delse.
På indholdssiden er det vurderingen, at Danmark i vid udstrækning vil leve op
til og præge de principper for god praksis, som et IP-charter måtte opstille. Det
største forbedringspotentiale må således forventes at ligge hos en række af de nye
medlemslande, som endnu har begrænset erfaring på området.
Rådskonklusioner
Regeringen kan støtte udkast til Rådskonklusioner, idet spørgsmålet om frivillig-
hed understreges.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er generelt blevet positivt modtaget.
Der forventes blandt medlemslandene at være bred opbakning til udarbejdelsen af
et europæisk charter og initiativet til at fremme europæisk konkurrenceevne gen-
nem en bedre udnyttelse af resultater fra forskningen.
Der forventes tilslutning til udkastet til Rådskonklusioner, herunder til de senest
foreslåede præciseringer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Det tyske EU-formandskabs initiativ om et fælles EU-charter for håndtering af
immaterielle rettigheder samt Kommissionens meddelelse er belyst i uddybende
notat af 31. maj 2007 til Folketingets Europaudvalg.
Innovationsstyrelsen
Side
18/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3: Rapport fra CREST: ”Koordinering af midler fra syvende
rammeprogram og strukturfondene til forskning og udvikling”
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
1.
Resumé
Rådet fremhæver i alt seks punkter, som har særlig relevans for en koordinering
af midlerne fra rammeprogrammet og strukturfondene. Rådet opfordrer med-
lemslandene til på frivillig basis at implementere retningslinierne på nationalt og
regionalt niveau, opfordrer politiske beslutningstagere til at udbrede retningsli-
nierne inden for deres ansvarsområder, hilser det velkomment, at Kommissionen
planlægger at fremlægge en meddelelse om ”Konkurrencedygtige europæiske re-
gioner ved hjælp af forskning og innovation”. Endelig støtter Rådet, at emnet
fortjener en yderligere drøftelse samt opfølgende aktiviteter på europæisk, natio-
nalt og regionalt niveau, f.eks. gennem organer som CREST. Rådet vil vende til-
bage til emnet, når der foreligger nyt i sagen.
Forsknings- og
2.
Baggrund
CREST (Scientific and Technical Research Committee), som rådgiver Rådet og
Kommissionen i spørgsmål om forskning og teknologisk udvikling, har analyse-
ret mulighederne for en bedre koordinering af midlerne fra rammeprogrammet og
strukturfondene med henblik på at støtte forskning og udvikling. CREST vedtog
på sit møde den 7. maj 2007 en rapport med retningslinier herfor. Det tyske EU-
formandskab har udarbejdet udkast til Rådskonklusioner på baggrund af rappor-
ten.
3.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Rådet fremhæver i alt ni punkter, som har særlig relevans for en koordinering af
midlerne fra rammeprogrammet og strukturfondene:
a) udvikling af strategier inden for regional forskning, teknologisk udvik-
ling og innovation samt styrkelse af lederskab
b) styrkelse og udvikling af grundlaget for regional forskning, teknologisk
udvikling og innovation
c) udvikling af den højeste kvalitet inden for regional forskning, teknologisk
udvikling og innovation
d) udvikling af forsknings- og udviklingssamarbejde på europæisk og inter-
nationalt niveau
e) styrke udnyttelsen og øge den økonomiske og samfundsmæssige
værdi af resultaterne inden for forskning og udvikling
f) forbedring af kommunikation og information.
Rådet opfordrer medlemslandene til på frivillig basis at implementere retningsli-
nierne på nationalt og regionalt niveau, opfordrer politiske beslutningstagere til at
udbrede retningslinierne inden for deres ansvarsområder, hilser det velkomment,
Innovationsstyrelsen
Side
19/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at Kommissionens planlægger at fremlægge en meddelelse om ”Konkurrencedyg-
tige europæiske regioner ved hjælp af forskning og innovation”.
Endelig støtter Rådet, at emnet fortjener en yderligere drøftelse samt opfølgende
aktiviteter på europæisk, nationalt og regionalt niveau, f.eks. gennem organer
som CREST. Rådet vil vende tilbage til emnet, når der foreligger nyt i sagen.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om Rådskonklusionerne.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Sagen behandles i EF-Specialudvalget for forskning. De i specialudvalget repræ-
senterede organisationer havde ingen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Formandskabets reviderede udkast til Rådskonklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemslandene at være bred opbakning til det foreliggende
udkast til Rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 4: Kommissionens Grønbog ”Nye perspektiver på Det Europæiske
Forskningsrum”
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Med Grønbogen genovervejer Kommissionen konceptet om Det Europæiske Forsk-
ningsrum (ERA) i lyset af den tiltagende globalisering og de nye videnskabelige og
teknologiske magtcentre, primært Kina og Indien.
Kommissionen mener ikke, at det eksisterende forskningsrums fundament er på
plads endnu, hvorfor det yderligere skal konsolideres for at imødegå den fortsatte
fragmentering af den offentlige forskning og bibeholde og tiltrække private FoU-
investeringer i Europa.
Grønbogen er bygget op om seks hovedelementer, der strukturerer Kommissionens
perspektiver på den fremtidige udvikling af Det Europæiske Forskningsrum. Inden
for hvert hovedelement rejses en række konkrete spørgsmål (i alt 30) om, hvorledes
Det Europæiske Forskningsrum kan intensiveres og udvides, så det fuldt ud bidra-
ger til den fornyede Lissabon-strategi.
Kommissionen forventer en række uformelle drøftelser af Grønbogen i Rådet
samt nationale konsultationer. Fra 1. maj 2007 til slutningen af august 2007 vil
der være offentlige konsultationer på Kommissionens hjemmeside, og der vil bli-
ve afholdt en konference under det portugisiske formandskab. I 2008 vil Kommis-
sionen fremsætte konkrete forslag om Det Europæiske Forskningsrum.
2.
Baggrund
Kommissionen lancerede i januar 2000 et nyt grundlag for det europæiske sam-
arbejde med meddelelsen om Det Europæiske Forskningsrum. Formålet var at
bringe det europæiske samarbejde videre, end det specifikt fremgår af traktaten,
og medvirke til, at det europæiske samarbejde i højere grad omfatter koordinering
og integration af nationale forsknings- og innovationsaktiviteter.
På Det Europæiske Råds møde i Lissabon marts 2000 støttede stats- og rege-
ringscheferne fuldt ud projektet som et centralt led i opbygningen af et vidensam-
fund i Europa.
Det Europæiske Forskningsrum består af et ”indre marked” for forskning, hvor
forskere, teknologier og viden skal kunne bevæge sig frit, en effektiv europæisk
koordinering af forskningsaktiviteter, -programmer og -politikker samt initiativer
udført og finansieret på europæisk plan.
Siden vedtagelsen i 2000 er en lang række tiltag sat i søen for at skabe Det Euro-
pæiske Forskningsrum.
Med Grønbogen tager Kommissionen konceptet om Det Europæiske Forsknings-
rum op til overvejelse ud fra en betragtning om, at forskningsrummets fundament
endnu ikke er på plads, og fremlægger sine idéer om et europæisk forskningsrum,
der kan maksimere udbyttet af Europas videnressourcer.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
21/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen forventer en række uformelle drøftelser af Grønbogen i Rådet
samt nationale konsultationer. Grønbogen var på dagsordenen for Rådsmødet
(konkurrenceevne) den 22. maj 2007 og forventes drøftet på rådsmødet i juni og
det uformelle rådsmøde i juli samt i forbindelse med efterårets møderække.
Rådskonklusioner forventes vedtaget på rådsmødet til november 2007.
Fra 1. maj 2007 til slutningen af august 2007 vil der være offentlige konsultationer
på Kommissionens hjemmeside, og der vil blive afholdt en konference under det
portugisiske formandskab. I 2008 vil Kommissionen fremsætte konkrete forslag
om Det Europæiske Forskningsrum.
Kommissionen opretter ekspertgrupper inden for hver af de seks områder, som
Grønbogen er delt op i. Grupperne vil få til opgave at give input til formand-
skabskonferencen og afgive rapport ved årets udgang om områdets indhold
blandt andet på baggrund af netdebatten.
Forsknings- og
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Der er lagt op til, at der skal ske et samarbejde mellem Kommissionen og med-
lemslandene om en række initiativer i forbindelse med en revision og videreud-
vikling af Det Europæiske Forskningsrum. Grønborgen anses for at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Med Grønbogen genovervejer Kommissionen konceptet om Det Europæiske
Forskningsrum i lyset af den tiltagende globalisering og de nye videnskabelige og
teknologiske magtcentre, primært Kina og Indien.
Meget er nået med opbygningen af Det Europæiske Forskningsrum siden princip-
pet blev stadfæstet på Det Europæiske Råds Lissabon-møde i 2000. Det Europæi-
ske Forskningsråd er etableret. Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT) er
under forberedelse, og den europæiske forskning vil blive samordnet bedre i kraft
af de europæiske teknologiplatforme og de 72 oprettede ERA-net. Via Lissabon-
processen har man desuden opstillet nationale mål for forskning og udvikling.
Kommissionen konstaterer dog, at det europæiske forskningsrums fundament end-
nu ikke er på plads. Det skal yderligere konsolideres for at imødegå den fortsatte
fragmentering af den offentlige forskning og bibeholde og tiltrække private FoU-
investeringer i Europa
Grønbogen er bygget op om seks hovedelementer, der strukturerer Kommissionens
perspektiver på den fremtidige udvikling af Det Europæiske Forskningsrum.
Inden for hvert hovedelement rejses en række konkrete spørgsmål (i alt 30) om,
hvorledes Det Europæiske Forskningsrum kan intensiveres og udvides, så det fuldt
ud bidrager til den fornyede Lissabon-strategi.
Innovationsstyrelsen
Side
22/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0023.png
De seks hovedelementer er:
b)
Tilstrækkelig udveksling af kompetente forskere
med stor mobilitet
mellem institutioner, fag, sektorer og lande.
c)
Forskningsinfrastrukturer i verdensklasse,
dvs. store forskningsanlæg,
som er tilgængelige for forskerhold fra hele Europa og verden, ikke mindst
i kraft af nye generationer af elektronisk kommunikationsinfrastruktur.
d)
Fremragende forskningsinstitutioner,
der effektivt engagerer sig i sam-
arbejde og partnerskaber mellem den offentlige og den private sektor. De
skal fungere som centrum i forsknings- og innovationsklynger, der omfat-
ter virtuelle forskningsmiljøer. Sådanne klynger og miljøer vil som oftest
være specialiseret på tværfaglige områder og tiltrække en kritisk masse af
menneskelige og økonomiske ressourcer.
e)
Effektiv videndeling,
især mellem offentlig forskning og erhvervslivet,
foruden med offentligheden i almindelighed.
f)
Grundigt koordinerede forskningsprogrammer og satsningsområder,
herunder et betydeligt omfang af offentlige forskningsinvesteringer, der er
programlagt i fællesskab på europæisk plan efter en fælles prioritering,
med samordnet gennemførelse og fælles evaluering.
g)
Åbning af det europæiske forskningsrum for hele verden
med særlig
vægt på nabolande og med et kraftigt engagement i behandlingen af de
globale udfordringer sammen med Europas partnere.
Det er meningen, at det ud fra de seks hovedelementer skal drøftes, hvorledes Det
Europæiske Forskningsrum kan styrkes og derved blive i stand til dels at møde de
udfordringer, som Europa står over for i en global verden, og dels at medvirke til at
realisere målsætningerne i Lissabon-strategien.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Grønbogen har i sig selv ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9.
Høring
Grønbogen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning. Der fremkom
følgende bemærkninger:
HTS Handel, Transport og Service
Det Europæiske Forskningsrum er tænkt som en form for ”indre marked” for
forskning. Med Grønbogen bringer Kommissionen konceptet op til overvejelse.
HTS støtter indstillingen om en positiv modtagelse af Grønbogen og de kom-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
382875_0024.png
mende overvejelser om konceptet for Det Europæiske Forskningsrum. HTS læg-
ger i den forbindelse vægt på, at det fremtidige koncept for Det Europæiske
Forskningsrum udvikles og opbygges med udgangspunkt i kerneområderne vi-
dendannelse, videndeling samt tætte relationer og samarbejde mellem erhvervsliv
og forskningsinstitutioner.
Landsorganisationen i Danmark (LO) ser udmiddelbart positivt på Grønbogen,
men ser frem til nærmere drøftelser omkring Grønbogen i forbindelse med den
nationale høringsproces. LO efterlyser en præcisering af hvem og hvordan man
udvælger de ekspertgrupper, der skal arbejde videre med de seks hovedelementer
i Grønbogen. Det bør præciseres, hvilke kompetencer disse eksperter skal repræ-
sentere.
Rektorkollegiet finder det af stor værdi, at Kommissionen nu igen sætter fokus på
ERA. Nogle af Kommissionens bemærkninger er dog ret upræcist formuleret
(f.eks. når der skrives: ”National and regional research funding … remains large-
ly uncoordinated”). Det er uklart, hvad målsætningen med sådanne formuleringer
er, og kollegiet finder det derfor nødvendigt at påpege, at det vil være uhensigts-
mæssigt at foretage en top-down styring af forskningen fra EU over den nationale
forskning og ud til universiteterne og deres institutter. Hvis planen derimod er at
sikre øget gennemsigtighed og dialog, er forslaget naturligvis positivt, og vi kan
støtte det. Derfor er Rektorkollegiet også meget enig i Kommissionens bemærk-
ninger om, at universiteterne først kan udleve deres fulde potentiale, når de gives
øget autonomi. Rektorkollegiet støtter i høj grad, at der på såvel EU-niveau som
nationalt niveau arbejdes med at fremme universitetsledelsernes handlerum. I den
sammenhæng må det påpeges, at kommissionens bemærkninger om mangel på
kritisk masse ikke kan siges at gælde for det danske forskningssystem efter fusi-
onerne.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/25
Kommissionen opfordrer i Grønbogen medlemslandene til at igangsætte en bred
debat. Videnskabsministeriet vil snarest iværksætte en national høringsproces om
Grønbogen blandt relevante ministerier, institutioner og organisationer mv. og vil
i den anledning opfordre høringsparterne til også at deltage i Kommissionens
netkonsultation. Høringsfristen vil forventelig være ultimo august 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for ideen om, at konceptet om Det Europæi-
ske Forskningsrum nu revideres og videreudvikles og bifalder Kommissionens
forslag om at gennemføre en åben proces og debat om Grønbogen.
Det fælles forskningsrum er helt afgørende for, at vi kan fastholde Europa som et
førende vidensamfund og skabe forudsætningerne for fremtidig velstand og frem-
gang.
Regeringen kan støtte de fremlagte tanker om frembringelsen af fremragende
forskningsinstitutioner i Europa og investeringer i forskningsinfrastrukturer.
Begge overvejelser understøtter konkret regeringens globaliseringsstrategi. Rege-
ringen opfordrer til, at EU-medlemslandene arbejder for at udvikle nationale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handlingsplaner og strategier for forskningsinfrastruktur, så der sikres en bedre
koordinering på nationalt og internationalt plan.
Regeringen er fortsat positiv over for, at nationale programmer gensidig åbnes og
gennemføres på en koordineret måde. Det må imidlertid forudsættes, at det sker
på områder med fælles interesser og giver de nationale programmer en øget
værdi. Koordinationen af forskningsprogrammer forudsætter fælles principper for
bedømmelse, kvalitetssikring og fælles evaluering. Regeringen vil derfor opfor-
dre til, at EU-medlemslandene søger at udvikle sådanne principper ved hjælp af
den åbne koordinationsmetode.
Regeringen er positivt indstillet over for udviklingen af mobilitetsmekanismer,
der kan fremme et ”indre marked” for forskning, hvor forskere, teknologier og
viden kan bevæge sig frit.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På Rådsmødet (konkurrenceevne) den 22. maj 2007 var der bred opbakning til
Kommissionens initiativ. Flere lande støttede det danske synspunkt, at mobilitet
er en afgørende faktor for et europæisk forskningsrum.
På Rådsmødet den 25. juni 2007 forventes det tyske EU-formandskab at ville fo-
kusere på en køreplan for Rådets drøftelse af Grønbogen samt egentlige drøftel-
ser af forskningsinstitutioner, videnspredning og internationalt samarbejde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt til orientering for Europaudvalget på møde den 16. maj 2007
forud for Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 22. maj 2007.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/25