Europaudvalget 2006-07
2819 - landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
19. september 2007
FVM
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2007
____________________________________________________________________
7.
Forslag til Rådets forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fast-
læggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og
om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere for så vidt angår udtagning for
året 2008
KOM (2007) 523
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
397291_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
Den 26. september 2007
7.
Forslag til Rådets forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om
fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direk-
te støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere for så vidt
angår udtagning for året 2008
KOM (2007) 523
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at nulstille udtagningsforpligtelsen i 2008 for at øge produk-
tionen af korn. Ønsket skyldes, at lagerbeholdningerne af korn i EU er lave som følge af dårlig høst
i 2006 og 2007 med historisk høje priser til følge.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 523 af 13. september 2007 fremsendt forslag om Forslag til
Rådets forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler
for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteord-
ninger for landbrugere for så vidt angår udtagning for året 2008. Forslaget er oversendt til Rådet
den 13. september 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet. Parlamentet forventes at hastebehandle forslaget den 25. sep-
tember 2007.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.
september 2007 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen har den 13. september 2007 fremsat forslag om en midlertidig-1-årig nulstilling af
udtagningsforpligtelsen for 2008. Baggrunden er den nuværende markedssituation for korn. Efter-
spørgslen kombineret med en dårlig høst i 2006 og 2007 har medført, at interventionslagrene af
korn er historisk lave på under 1. mio. tons
1
. Tilsvarende er de private lagre i EU faldet væsentligt.
1
Pr. 14. september 2007 udgøres interventionslagerne af 961.884 tons majs og 19.532 tons hvede. Alle lagre er placeret
i Ungarn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som en konsekvens af denne udvikling er priserne på korn historisk høje i EU. Tendensen er den
samme på verdensmarkedet, der også er kendetegnet af historisk lave lagre.
Det tørre og varme vejr i april har sandsynligvis haft en negativ effekt på udbyttet af høsten 2007.
Efterfølgende har det sydøsteuropæiske område været ramt af tørke – særligt Rumænien og Bulga-
rien. Som konsekvens af dette forventes høsten 2007 at være på samme niveau som i 2006, hvilket
vil medføre, at de private lagre falder yderligere.
En normal høst i 2008 inklusiv en øget produktion som følge af dyrkning af udtagne jorde vil alene
give mulighed for en delvis genopbygning af de private lagre.
Udtagning blev indført som et instrument til styring af produktionen på et tidspunkt, hvor den po-
tentielle kornproduktion i EU oversteg afsætningsmulighederne og anvendt frivilligt fra 1988/1989.
Fra 1992 har udtagning været obligatorisk.
Det nuværende udtagne areal udgør 3,8 millioner hektar i EU. Såfremt udtagningssatsen fastsættes
til 0 % i stedet for 10 % vil mellem 1,6 millioner og 2,9 millioner hektar kunne anvendes til dyrk-
ning af korn.
Kommissionen vurderer, at forslaget vil medføre en produktionsstigning i EU på 10 mio. tons (hø-
sten var i 2006 på 266 mio. tons.)
Fastsættelsen af udtagningssatsen til 0 % forpligter ikke landbrugerne til at dyrke deres jord for at
opnå enkeltbetalingsstøtten. De kan fortsætte med frivillig jordudtagning og anvende miljøordnin-
gerne.
Udtagning har medført miljømæssige fordele i mange regioner, selvom den blev indført som en
markedsforanstaltning. Afskaffelsen af langsigtet obligatorisk udtagning rejser derfor spørgsmålet
om, hvordan disse kan bibeholdes. Kommissionen har bebudet, at den vil tage stilling til dette
spørgsmål i forbindelse med revisionen af den fælles landbrugspolitik i 2008 med henblik på at
fastholde de miljøfordele, udtagningsordningen har medført.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge 25. september 2007.
Konsekvenser
Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet (FOI) og Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet ved Aarhus Universitet (DJF) skønner, at forslaget om en 1-årig nulstilling vil medføre, at
25.000 - 50.000 ha ud af de pt. obligatorisk udtagne ca. 187.000 ha vil blive taget under dyrk-
ning/blive anvendt. Det skyldes, at en stor del af de i dag braklagte arealer er arealer, som er lave,
våde og lavtydende, og som derfor ikke forventes inddraget i omdriften, da der vil være store om-
kostninger herved. På længere sigt (ved en permanent ophævelse af udtagningsforpligtelsen) skøn-
nes det, at mellem 50.000 ha og 100.000 ha vil blive taget under dyrkning/blive anvendt. Omfanget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vil i meget vidt omfang afhænge af prisforholdene, således at de 100.000 ha forudsætter et fortsat
højt prisniveau. Landbrugsarealet i Danmark udgør i alt ca. 2.700.000 ha.
Det, der indgår i forslaget fra Kommissionen, er et midlertidig ophør med udtagningsforpligtigelse
for dyrkningsåret 2007/2008. En mere permanent beslutning forventes først til næste forår som en
del af sundhedschecket af EU’s landbrugsreform. FOI og DJF antager, at hovedparten af de arealer,
der kan komme i omdrift, kun kommer i omdrift, såfremt der bliver tale om et permanent ophør
med udtagningsforpligtigelsen, da der er nogle opstartsomkostninger knyttet til at inddrage udtagne
arealer i omdriften.
I henhold til Vandmiljøplan III fastlægges der årligt et loft over den samlede nationale kvælstoftil-
deling. Normerne for 07/08 er, efter hidtidig praksis, allerede fastlagt, hvorfor begrænsninger i for-
hold til kvælstoftildeling som følge af et øget areal først vil slå igennem i 2009. Det skønnes derfor,
at der i det første år (07/08) vil blive tale om en øget kvælstofudvaskning.
Ifølge rapporten er den samlede stigning i pesticidforbruget ved et 0-krav til brak så marginal, at
DJF vurderer, at det ikke vil have nogen indflydelse på mulighederne for at opfylde målene i Pesti-
cidplan 2004-2009.
Braklagte arealer er omfattet af generelle plejebestemmelser i bl.a. driftsloven. I det omfang brak-
lagte arealer genopdyrkes, vil der ske en tilsvarende reduktion af arealer med ”vild natur”.
I VMP III er der indbygget en forventning om en nedgang i dyrkningsarealet med en samlet reduk-
tion af nitratudvaskningen på 5.000 tons til følge. Alt andet lige vil en ophævelse af udtagningsfor-
pligtelsen påvirke dette i et vist omfang. Der vil formodentlig stadig være ledigt brakareal, der kan
udnyttes til placering af bræmmer langs vandløb, men det kan kræve en særlig indsats at fastholde
målet.
Fosfortabet forventes at øges ved opdyrkning af yderligere arealer, men da størrelsen af fosfortab er
meget afhængig af arealtyper m.m., finder DJF ikke grundlag for at kvantificere dette.
Som lovgivningsmæssig konsekvens kan oplyses, at § § 28-29 i Bekendtgørelse nr. 280 af 22. marts
2007 om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen skal ophæves for 2008. Reg-
lerne angår braklægning.
En vedtagelse af forslaget vil have positive konsekvenser for erhvervet i form af øgede produkti-
onsmuligheder ligesom forslaget forventes at have positiv indvirkning på forsyningssituationen for
korn og således også at have en stabiliserende effekt på prisudviklingen.
De miljømæssige og statsfinansielle konsekvenser af forslaget skal vurderes nærmere.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for EU-budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
397291_0005.png
For så vidt angår administrative konsekvenser, ventes forslaget at medføre forenkling af kontrollen
af udtagne arealer. Regler om dyrkning af non-food afgrøder på udtagne arealer vil i en vis ud-
strækning bortfalde og dermed medføre en administrativ lettelse.
Høring
§2 udvalget (landbrug) er blevet hørt ved skriftlig høring den 17. september 2007.
Ved brev af 17. september 2007 anbefaler Landbrugsraadet stærkt, at Kommissionens forslag ved-
tages. Endvidere anmodes der om, at en vedtagelse af forslaget kommer til at ske snarest muligt.
Det bør derfor ske på landbrugsministrenes møde i denne måned. Hvis det af formelle årsager ikke
er muligt at foretage den endelige vedtagelse på dette møde, så bør der fra mødet udgå en klar mel-
ding, som ikke efterlader tvivl om, at det vil ske senere.
FødevareIndustrien i Dansk Industri (FI) støtter i brev af 17. september 2007 Kommissionens for-
slag om en midlertidig 1-årig nulstilling af udtagningsforpligtelsen for 2008. Med den nuværende
markedssituation for korn, hvor både interventionslagre og private lagre er i bund, med historiske
høje priser på korn som konsekvens, er der behov for en midlertidig foranstaltning, der er kan bi-
drage til at dække den akutte mangel på korn. FI vil gerne understrege, at de miljømæssige fordele
ved braklægning ikke må kompromitteres, og FI lægger vægt på, at der ved en eventuel langsigtet
afskaffelse af obligatorisk udtagning, bliver taget de nødvendige miljøhensyn. På det overordnede
plan viser den seneste udvikling på råvaremarkederne, at der er et stort behov for, at EU hurtigst
muligt får etableret en markedsorienteret og bæredygtig landbrugsproduktion i Europa. FI vil gerne
opfordre til, at reformerne inden for CAP'en bliver fremskyndet, således at EU får forbedret adgan-
gen til råvarer til konkurrencedygtige priser på det Indre Marked.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har i skrivelse af 17. september 2007 tilkendegivet, at DN
er betænkelig ved en udvikling, hvor man i 2008 suspenderer brakforpligtelsen midlertidigt ,og hvor
man i pressen kan læse, at EU-kommissionen planlægger at ophæve brakforpligtelsen permanent.
Det mener DN er i modstrid med intentionerne i den fælleseuropæiske landbrugspolitik, hvis sigte
er selvforsyning med fødevarer i EU, men i stigende grad også beskyttelse af natur- og miljøinteres-
ser i landdistrikterne. Brakforpligtelsen har siden introduktionen i 1992 bidraget til en betragtelig
reduktion i næringsstof- og pesticidbelastningen fra landbrugsproduktionen. Desuden er brakarea-
lerne hjemsted for adskillige arter planter, insekter, fugle og pattedyr, som ellers er trængt i konkur-
rencen med landbruget. En eventuel ophævelse af brakforpligtelsen skal derfor modsvares af en
indsats på både natur- og miljøområdet, som kan kompensere for den stigning i brugen af indsats-
stoffer i landbruget, som uvægerligt følger en inddragelse af ca. to millioner hektar landbrugsjord i
medlemslandene. Denne kompensation kunne i Danmark omfatte en reduktion i normtallene for til-
førsel af kvælstof og fosfor til landbrugsjorden, en skærpet pesticidhandlingsplan og en mere mål-
rettet naturpleje-indsats på de tilbageværende brakarealer. Desuden skal man som minimum define-
re de arealer, som under alle omstændigheder skal opretholdes som brak. F.eks. vandløbsnære area-
ler, som beskytter det vandige miljø mod pesticidbelastning. Det er efter DNs opfattelse utilstræk-
keligt at vente på udspillet vedrørende den fælles landbrugspolitik i 2008 før man beslutter sig for,
hvordan miljø- og naturgevinsterne som følge af braklægningen kan bibeholdes. En ophævelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
397291_0006.png
brakforpligtelsen skal som minimum ledsages af virkemidler, som umiddelbart kompenserer for de
miljømæssige konsekvenser.
Forbrugerrådet har i brev af 17. september 2007 bemærket, at man ikke støtter forslaget, men oply-
ser, at man støtter Danmarks Naturfredningsforening’s hovedsynspunkter og frem for alt lægger
vægt på:
1.) Hvis forslaget går glat igennem kommission og parlament i de kommende måneder, betyder det
alene i Danmark et farvel til næsten 200.000. ha naturarealer af forskellig karakter. Danmarks Na-
turfredningsforening har vurderet, at det vil blive umuligt at nå målene i bl.a. Vandmiljøplan 3 og
pesticidhandlingsplanen.
2.) Landbrugsarealer der ikke dyrkes - i kortere eller længere tid - medfører en række fordele for na-
tur og miljø. Arealerne sprøjtes ikke, gødes ikke, medregnes ikke i gylleareal og der kan over tid
udvikles værdifuld natur på de braklagte arealer.
3.) Brakarealerne er almindeligvis blevet medregnet som forudsætning eller virkemiddel i den dan-
ske miljøpolitik - senest i forbindelse med Vandmiljøplan 3, men også med henblik på den EU-
betingede natur- og vandplanlægning, der er de kommende års store opgave for myndighederne.
Forbrugerrådet frygter, at reformen vil gøre det umuligt at nå målet i Vandmiljøplan 3, om at redu-
cere landbrugets kvælstofudvaskning med mindst 13% i 2015, miljøministerens i forvejen skrøbeli-
ge mål om at nedbringe brugen af sprøjtegifte, samt 2010-målet vedrørende biologisk mangfoldig-
hed. Regeringen vil i stedet for den EU-betalte brak skulle finde nationale midler til at sikre, at de
mest værdifulde braklagte arealer, hvor naturen har haft et frirum mange år i træk, ikke kommer un-
der plov.
4.) Brakordningerne er ikke ideelle og beskytter naturen tilfældigt, men en DMU-undersøgelse fra
2002 viser f.eks., at braklægning under EU's landbrugsordninger er den strategi for beskyttelse af
drikkevandet, som fører til de laveste omkostninger for samfundet.
5.) På europæisk niveau vil forslaget betyde, at milliarder af € fremover bliver udbetalt til europæi-
ske landmænd, uden at samfundet får noget igen på miljøkontoen.
LO har ved brev af 18. september 2007 kommenteret, at man ikke har bemærkninger til, at man su-
spenderer braklægningen i et år, hvor markedet er underforsynet med korn. Organisationen mener
dog, at det kan få miljømæssige konsekvenser, og disse bør vurderes, ligesom hele braklægningen
bør vurderes, hvis det viser sig, at det dyrkede areal ikke stiger på trods af de nuværende høje priser.
Det kan vurderes, om braklægninger er et velegnet markedsstyrings-instrument, når det anvendes
over en længere periode, eller om braklægning mere er et miljøbeskyttelsesinstrument.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen forpligtes til snarest muligt at fremsætte forslag til
foranstaltninger, der skal sikre, at de miljømæssige fordele ved udtagning fastholdes på anden vis.
Regeringen vil endvidere hurtigst muligt udrede de miljø- og naturmæssige konsekvenser af en nul-
stilling af udtagningsforpligtelsen i Danmark og sikre håndteringen heraf mhp. indfrielse af interna-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tionale miljø- og naturforpligtelser og i forhold til regeringens målsætninger på området samt træffe
beslutning herom hurtigst muligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget, og det forventes, at en række lande vil anmo-
de om, at de miljømæssige fordele ved udtagning fastholdes på anden vis, ligesom Kommissionen
har bebudet, at den vil tage stilling til dette spørgsmål i forbindelse med revisionen af den fælles
landbrugspolitik i 2008 med henblik på at fastholde de miljøfordele, udtagningsordningen har med-
ført.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.