Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2825 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
401234_0001.png
1.
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 22.-23. oktober 2007
______________________________________________________
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse,
præsentation og mærkning af
spiritus.
KOM (2005) 125
Vedtagelse
side 2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en ny
Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union (2007-2013),
hvor
forebyggelse er bedre end helbredelse
KOM (2007) 539
Præsentation
side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0002.png
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition,
betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus
KOM (2005)125
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den
25. oktober 2006. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus.
Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende
spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbestemmelser med det
formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye
tekniske udviklinger. Forslaget introducerer bl.a. en kategorisering af
forskellige spiritustyper i tre kategorier afhængig af, hvilke råvarer den enkelte
spiritustype må baseres på samt hvilke aromastoffer, der må tilsættes.
Endvidere stilles forslag om ændring af visse mærkningsregler for spiritus
samt til ændring i procedureformen for fremtidige ændringer af lovgivningen
på området, idet bl.a. forordningens bilag, herunder bl.a. definitionerne for
spiritustyper, fremtidigt vil kunne ændres i komitéprocedure, hvor ændring i
dag forudsætter vedtagelse via fælles beslutningstagen af Europa-Parlamentet
og Rådet.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU.
Europa-Parlamentet stemte om forslaget på plenarsamlingen den 19. juni
2007.Det forventes, at forslaget sættes på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 22. – 23. oktober 2007 med henblik på vedtagelse.
1. Baggrund
Kommissionen har med KOM (2005) 125 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse, præsentation og
mærkning af spiritus. Forslaget er oversendt til Rådet d. 15. december 2005.
Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den 22.
december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0003.png
3.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 og skal behandles efter
proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
2. Nærhedsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Der er tale om en ændring af allerede vedtaget
fællesskabslovgivning, og regeringen finder, at harmoniserede standarder for
spiritus bør fastsættes på fællesskabsniveau.
3. Formål og indhold
Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende
spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbestemmelser
1
med det
hovedformål at øge læsbarheden af forordningernes tekst og tilpasse
lovgivningen til nye tekniske udviklinger. Desuden introduceres ved forslaget
en række ændringer af den gældende lovgivning som uddybet i det følgende.
Definitionen af spiritus foreslås videreført fra gældende forordning, hvorefter
spiritus defineres som en drik med et alkoholindhold på mindst 15 % , beregnet
til human konsum og med særlige organoleptiske kvaliteter. Alkohol, der
anvendes til fremstilling af spiritus, skal også fortsat være af landbrugsmæssig
oprindelse.
Forslaget introducerer en kategorisering af spiritustyper, hvorefter spiritus
inddeles i følgende 3 kategorier: ”spiritus”, ”særlig spiritus” og ”anden
spiritus” og defineres som følger:
”spiritus”: stiller krav om bestemte råvarer. Der må ikke tilsættes
alkohol og der må kun tilsættes naturlige aromaer og aromapræparater.
”særlig spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden
bestemte krav til råvaren, og der må kun tilsættes naturlige,
naturidentiske aromaer eller aromapræparater som defineret i
”aromastofdirektivet”
2
.
1
Rådets forordning (EØF) nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for
definition, betegnelse og præsentation af spiritus og Kommissionens forordning (EØF) nr. 1014/90 af 25.
april 1990 om gennemførelsesbestemmelser for definition af, betegnelse for og præsentation af spiritus.
2
Rådets direktiv 88/388/EØF af 22. juni 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om aromaer, som må anvendes i levnedsmidler, og om udgangsmaterialer til fremstilling af disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0004.png
4.
”anden spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden
bestemte krav til råvaren og der må tilsættes aromastoffer i
overensstemmelse med reglerne i ”aromadirektivet”.
Definitioner af spiritustyper og andre tekniske bestemmelser for de forskellige
spiritustyper flyttes fra at være angivet i selve forordningens tekstdel til at blive
reguleret ved et bilag til forordningen. Ændring af definitioner mv. forudsætter
i dag ændring af Rådets og Parlamentets forordning via proceduren om fælles
beslutningstagen. Ifølge forslaget skal bl.a. bestemmelser i bilagene, herunder
definitioner af spiritustyper, fremover kunne ændres via behandling i en
forvaltningskomité.
Det foreslås, at der i komitéprocedure ud over de nævnte ændringer af
definitioner kan vedtages gennemførelsesforanstaltninger samt fravigelse af
forordningens bestemmelser i velbegrundede tilfælde. Kommissionen foreslår
en forvaltningskomitéprocedure.
Hvad angår særligt definitionen af vodka er den i store træk identisk med den
gældende definition, hvor der ikke er krav til råvaren, som det er tilfældet for
en række andre typer af spiritus. Endvidere foreslås defineret en ny type
spiritus ”Aromatiseret vodka”, som er vodka, hvor der må være tilført en
fremherskende smag.
Som det er tilfældet i gældende forordning, indebærer forslaget, at der
fastsættes specifikke bestemmelser for mærkning af spiritus udover, hvad der
er fastsat i de horisontale bestemmelser om mærkning af fødevarer, jf.
mærkningsbekendtgørelsen
3
. Ifølge forslaget skal de i forordningen fastsatte
definitioner for de forskellige former for spiritus angives som
”varebetegnelse”, jf. bestemmelserne om mærkning af fødevarer. Et
varemærke eller ”brand” kan ikke erstatte den obligatoriske anvendelse af
varebetegnelse. For spiritus, hvor der ikke er fastsat en definition, skal
varebetegnelsen være ”spiritus”. Mærkningsoplysningerne skal anføres på et
eller flere af Fællesskabets officielle sprog, således, at den endelige forbruger
let kan forstå de enkelte oplysninger, svarende til bestemmelserne i de
horisontale mærkningsregler. Specifikt for ”Vodka” foreslås, at det af
mærkningen skal fremgå hvilke råvarer, der er anvendt ved fremstillingen.
3
Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2004 om mærkning m.v. af fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0005.png
5.
Bestemmelserne i forslaget vedrørende anvendelse af sødestoffer, farvestoffer
og aromastoffer er i overensstemmelse med de gældende EU-direktiver på
disse områder.
I bilag I til forordningen vedrørende tekniske definitioner og betingelser
fastsættes grænseværdier for visse uønskede stoffer, bl.a. metanol (træsprit) i
landbrugsalkohol. Grænseværdierne svarer til de eksisterende.
Spiritusområdet er ikke omfattet af EU-forordningen om beskyttelse af
geografiske betegnelser
4
. Forslaget indeholder derfor selvstændige
bestemmelser om definition, beskyttelse og registrering af geografiske
betegnelser. Disse bestemmelser justeres med dette forslag i overensstemmelse
med internationale standarder.
For geografiske betegnelser, der er beskyttet efter gældende regler, skal der for
at opretholde denne beskyttelse forelægges et teknisk dossier for geografiske
betegnelser for Kommissionen. Hvis ikke der er offentliggjort et dossier inden
7 år efter den nye forordnings ikrafttræden, vil beskyttelsen af den geografiske
betegnelse ophøre.
Særligt definitionen af vodka samt spørgsmålet om komitologi har været
centrale emner under drøftelserne af forslaget i Rådet.
For så vidt angår definitionen af vodka har de traditionelle ”Vodka-lande”
støttet af blandt andet Danmark arbejdet for en begrænsning af råvarerne til
korn og kartofler samt eventuelt sukkeroer. De bærende argumenter herfor har
været, at vodka er en traditionel spiritus i disse lande, og at forbrugerne
forventer, at vodka er fremstillet af de nævnte råvarer.
Der har dog ikke været tilslutning fra andre medlemsstater til en definition,
hvor vodka kun kan produceres på basis af korn og kartofler og eventuelt
sukkerroer. Rådet blev således enig om et kompromis i oktober 2006, der
omfattede krav om mærkning, hvis der blev anvendt andre råvarer end de
traditionelle råvarer. Dette kompromis har dannet grundlag for de videre
drøftelser med Europa-Parlamentet. I lyset af disse drøftelser samt under
hensyntagen til diverse forbrugerundersøgelser blev der i foråret 2007 i Rådet
4
Rådets forordning (EØF) Nr. 2081/92 af 14. juli 1992 om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0006.png
6.
opnået tilslutning til et revideret kompromisforslag, som indebar, at hvis der
ved produktionen af vodka anvendes andre råvarer end korn og kartofler, skal
de pågældende råvarer fremgå af mærkningen. Der er ikke særlige formkrav til
denne mærkning. Mærkningen skal blot opfylde de generelle krav til
mærkningsoplysninger.
For så vidt angår komitologispørgsmålet foreslår formandskabet, at
forvaltningskomitéproceduren erstattes af henholdsvis
forskriftskomitéproceduren og den nye kontrolprocedure (artikel 5a)5. Således
foreslår formandskabet, at kontrolproceduren, hvor Rådet og især Europa-
Parlamentet tildeles forøgede beføjelser, skal anvendes i forbindelse med
ændring af bilagene (herunder spiritusdefinitionerne) samt i forbindelse med
vedtagelse af overgangsbestemmelser og fravigelse af forordningens
bestemmelser i velbegrundede tilfælde. Forskriftkomitéproceduren foreslås
derimod anvendt i forbindelse med vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser
samt med henblik på at løse visse praktiske problemer, der måtte opstå.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet stemte om forslaget på plenarsamlingen den 19. juni 2007.
5. Gældende dansk ret
Forslaget er fremsat som en forordning, der ved vedtagelse er direkte
anvendelig i dansk ret. Straf for overtrædelse af gældende spiritusregler er
hjemlet ved bemyndigelsesloven
6
. Der er ikke fastsat supplerende nationale
bestemmelser i forbindelse med administrationen af gældende
spiritusforordning. Forslaget vurderes således ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
6. Konsekvenser
5
Rådets afgørelse af 17. juli 2006 om ændring af afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de
nærmere vilkår
for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen.
6
Bekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004 af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs
forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af forslaget. Forslaget
skønnes på det foreliggende grundlag ikke at få statsfinansielle konsekvenser,
og det skønnes heller ikke at indebære samfundsøkonomiske konsekvenser for
hverken erhverv eller forbrugere.
7. Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige
myndigheder i henhold til Fødevarelovens § 6 (generel høring),
Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og i henhold til artikel
9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni
2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af
Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende
fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Dansk Landbrug
og
COOP
Danmark
fremfører alle en specifik modstand mod forslaget til definition af
”Vodka”.
Ifølge forslaget er der ikke særlige krav til udgangsmaterialet (råvaren) ved
fremstilling af ”Vodka”, hvilket er ”status quo” i forhold til gældende
spiritusforordning. De nævnte høringsparter ønsker en definition, hvorefter
”Vodka” kun kan fremstilles på basis af korn eller kartofler, dog således, at
også anvendelse af melasse vil kunne accepteres i et kompromis.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder, at forslaget til definition af
”Vodka” står i modsætning til årelange oprindelige og traditionelle
produktionsmetoder, produktkategoriens image og ikke mindst forbrugernes
forventninger både i EU-medlemsstaterne og på eksportmarkederne. På denne
måde diskrimineres ”Vodka” i forhold til de øvrige større traditionelle
kategorier af destilleret spiritus i spiritusforordningen, som alle er defineret ned
til brug af råvare.
Foreningen finder forslaget om, at der af mærkningen skal fremgå, hvilke
råvarer, der er anvendt ved fremstillingen, uacceptabelt, idet dette også vil være
diskriminerende i forhold til andre traditionelle typer spiritus, samt at
mærkningskravet vil betyde øgede omkostninger for producenter med stor
eksport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder endvidere, at en opdeling af
spiritus i tre kategorier er unødvendig, og foreningen er ikke bekendt med, at
der har været fremsat ønske herom, hverken fra branche- eller
forbrugerorganisationer. Videre anføres, at det ikke forekommer logisk, når et
produkt som vodka, fremstillet efter fermentering og destillering præcis som
f.eks. kornbrændevin, men blot destilleret til én procent højere alkohol, er
placeret i kategori B – mens kornbrændevin er i kategori A med øvrige
fermenterede, destillerede spiritustyper.
Foreningen finder endelig, at de geografiske betegnelser, der allerede i dag er
optaget i Rådets forordning (EØF) nr. 1576/89, bør være beskyttet i den nye
forordning og således ikke skal igennem optagelsesproceduren som beskrevet i
forslagets artikel 16.
Dansk Industri
henholder sig bemærkningerne fra Foreningen af danske
spiritusfabrikanter.
Forbrugerrådet
er ligeledes af den opfattelse, at vodkadefinitionen er for
bred, idet vodka normalt fremstilles på korn og kartofler.
Lægemiddelstyrelsen, Danmarks Restauranter og Cafeer
(Under Dansk
Handel og Service) har anført, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
VSOD
(Vin og spiritusorganisationen i Danmark) har ikke fremsendt
bemærkninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0009.png
9.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er principielt positiv overfor Kommissionens initiativ med hensyn
til revision og sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med det
formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye
tekniske udviklinger. Regeringen støtter på det foreliggende grundlag det
kompromis, der blev opnået mellem Rådet og Europa-Parlamentet forud for
Parlamentets afstemning på plenarsamlingen i juni 2007 og som blandt andet
vedrører definitionen af vodka samt komitologispørgsmålet. For så vidt angår
definitionen af vodka, indeholder kompromiset alene anvendelse af korn og
kartofler og ikke melasse, som råvare til traditionel vodka. Anvendelse af
melasse har ikke været afgørende for det danske erhverv, jf. høringssvarene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Som det fremgår af
notatet i øvrigt har de traditionelle ”Vodka-lande” arbejdet for en begrænsning
af råvarerne til korn og kartofler samt eventuelt sukkeroer. De bærende
argumenter herfor har været, at vodka er en traditionel spiritus i disse lande, og
at forbrugerne forventer, at vodka er fremstillet af de nævnte råvarer.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den 25. oktober
2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
Meddelelse om en ny Dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union
(2007-2013), hvor forebyggelse er bedre end helbredelse
KOM (2007) 539
Resumé
Meddelelsen omhandler en dyresundhedsstrategi for Fællesskabet for 2007-
2013. Strategien flytter fokus fra krisehåndtering af dyresygdomme til generel
risikostyring og præventive foranstaltninger. Med strategien ønskes at
prioritere EU’s interventioner, at modernisere rammebetingelser for
dyresundheden i EU, at forbedre sygdomsforebyggelse, -overvågning og
kriseberedskab i EU, samt at styrke forskningen og samarbejdet mellem EU’s
og medlemsstaternes referencelaboratorier / risikovurderingsinstitutter.
Meddelelsen indeholder ingen konkrete forslag til lovgivning og har derfor for
nuværende ingen statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Beskyttelsesniveauet berøres i sagens
natur ej heller af meddelelsen, men vil kunne styrkes ved strategiens
gennemførelse eller dele af den.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 539 af 19. september 2007 oversendt
meddelelse om EU’s fælles dyresundhedspolitik 2007-2013. Meddelelsen har
karakter af et policy dokument, der ikke indeholder konkrete forslag til ny
lovgivning.
Baggrunden for Kommissionens udspil er en evalueringsrapport af
Fællesskabets dyresundhedspolitik for årene 1995-2004, som blev
offentliggjort i juli 2006. Det daværende østrigske og finske formandskab samt
Kommissionen afholdt i november 2006 en konference med bl.a. dansk
deltagelse, hvor en fremtidig dyresundhedsstrategi for 2007-2013 blev drøftet.
På baggrund af konferencen blev der vedtaget rådskonklusioner på Rådsmødet
for landbrug og fiskeri i december 2006.
2. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0011.png
11.
3. Formål og indhold
Kommissionen præsenterer med meddelelsen en samlet strategi indenfor
dyresundhedsområdet for perioden 2007 til 2013. Visionen med strategien er,
at forebyggelse er bedre end helbredelse. Strategien omfatter dyresundheden
hos alle dyr i EU, der holdes med henblik på fødevareproduktion,
landbrugsdrift, sport, som kæledyr, i zoologiske haver eller som er under
transport indenfor eller til/fra EU, samt vilde dyr og forsøgsdyr i forskning,
hvor der er en risiko for smitte til andre dyr eller mennesker.
Målene for strategien er
1. at sikre et højt niveau af sundhed og fødevaresikkerhed ved at reducere
biologiske og kemiske risici for mennesker,
2. at arbejde for sunde husdyr ved at forebygge/reducere forekomsten af
sygdomme og på den måde støtte landbrugets og landområdernes
økonomiske udvikling,
3. at forbedre økonomisk vækst/sammenhæng/konkurrenceevne ved at
sikre fri handel med produkter og afpasset transport af dyr
7
, samt
4. at støtte udviklingen af den type af landbrugsdrift og dyrevelfærd, som
forebygger sygdomstrusler, og at minimere miljøpåvirkninger.
Der lægges op til et samarbejde i partnerskab og aktiviteter under 4
overskrifter:
Partnerskab:
Partnerskabet skal etableres som en komité – en såkaldt Rådgivende Komité
for Dyresundhed – der skal have repræsentanter fra NGO’erne på tværs af
dyresundhedsområdet, forbrugerne og regeringerne.
Komitéen skal rådgive Kommissionen hvad angår dyresundhed og
forbrugersikkerhed, herunder prioritering og kommunikation. Kommissionen
kan lytte til råd fra komitéen, men er ikke pligtig til at følge dem.
Tanken er, at komitéen skal arbejde planlagt og ikke i forbindelse med kriser.
Såfremt der er en længevarende krise i et land, vil Kommissionen kunne
indbyde repræsentanter fra såvel industrien som regeringen for at drøfte,
hvordan sagen bør håndteres fremadrettet.
Der lægges op til aktiviteter under fire søjler:
7
Fri bevægelse af levende dyr skal ske, således den frie omsætning af dyr er afpasset med risikoen for og
spredningen af husdyrsygdomme samt dyrenes velfærd under transporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0012.png
12.
Søjle 1: Prioritering af EU intervention
Biologiske og kemiske trusler for dyresundheden skal identificeres,
vurderes og prioriteres udfra en cost-benefit analyse og
forsigtighedsprincippet i forhold til de fire mål, som er opstillet
ovenfor. Prioriteringen skal have indflydelse på, hvilke indsatser der
skal gøres overfor forskellige trusler, og hvorledes ressourcer skal
fordeles.
Søjle 2: Modernisering af EU's dyresundheds rammebetingelser
Udvikling af ét horisontalt regelværk med henblik på regelforenkling
og konvergens med internationale standarder i den internationale
dyresundhedsorganisation OIE og Codex Alimentarius.
Udvikling af et system (’cost-sharing scheme’), der skal fordele
udgifter og ansvar mellem myndigheder og erhverv, som sikrer den
bedste tilskyndelse til at forebygge sygdomsudbrud, eventuelt ved
inddragelse af forsikringsbranchen. En særskilt rapport skal vurdere
dette.
Udvikling af et system, der giver finansielle garantier til
markedsoperatører i forbindelse tilbagetrækning af foder, fødevarer
eller levende dyr. Ifølge foderhygiejneforordningen
8
skal
Kommissionen fremlægge en rapport om etablering af et
hensigtsmæssigt system for finansiel sikkerhedsstillelse for
fodervirksomhedsledere. Kommissionens rapport af 5. september 2007
lægger op til en meget begrænset model, hvor det alene er
omkostninger ved tilbagetrækning og destruktion, der skal omfattes og
ikke foderets eller afledte fødevarers værdi.
Optagelse af det Europæiske Fællesskab som medlem af OIE.
Udvikling af en eksportstrategi på fællesskabsniveau, der sigter mod
eksportfremme og nedbrydning af ubegrundede sundhedsmæssige
handelsbarrierer, samt udvikling af lokale EU Market Access Teams
med deltagelse af Kommissionens repræsentationer og medlemsstaters
ambassader i tredjelande.
Søjle 3: Forbedre sygdomsforebyggelsen, -overvågning og kriseberedskabet
Udvikling af guidelines om samt give specifik støtte til udvikling af
biosikkerhedsmæssige tiltag på besætningsniveau via eksisterende
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 183/2005 af 12. januar 2005 om krav til
foderstofhygiejne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401234_0013.png
13.
fondsmidler. Det vil sige at fremme foranstaltninger vedrørende
smittebeskyttelse hos de enkelte landmænd.
Få EU's sporbarhedssystem (TRACES) til at fungere i
overensstemmelse med sit formål og på længere sigt udvikling af
integreret elektronisk identifikation og elektroniske certifikater ved
samhandel.
Forbedre biosikkerheden ved EU's grænser uden unødigt at hindre
grænsehandel, samt at give specifik støtte til tredjelande, der ønsker at
handle med EU, og hjælpe dem med at imødekomme Fællesskabets
importkrav.
Forbedre overvågningen for sygdomme og udveksling af viden og data
fra EU's overvågningssystemer.
Fortsat udbygge krisehåndteringsmulighederne og etablere en hurtig-
procedure for godkendelse af vacciner til nødvaccination.
Søjle 4: Videnskab, innovation og forskning
Styrke samarbejdet mellem de europæiske og nationale
referencelaboratorier / risikovurderingsinstitutter.
Udarbejde en forskningsplan sammen med erhvervet og andre relevante
partnere, herunder at sikre finansieringen gennem offentlige-private
partnerskaber.
Arbejdet med implementeringen af planen vil blive fulgt op fra
Kommissionens side blandt andet i samarbejde med den Rådgivende Komité
for Dyresundhed. Derudover vil Kommissionen i samarbejde med Rådet
afholde en midtvejskonference i 2010.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men det forventes at udtale sig ultimo
2007.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Meddelelsen indeholder ingen konkrete forslag til lovgivning og har derfor for
nuværende ingen statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.
Beskyttelsesniveauet berøres i sagens natur ikke af meddelelsen, men vil kunne
styrkes ved en gennemførelse af de omtalte foranstaltninger.
Eventuel senere udmøntning i relation til økonomisk kompensation i
forbindelse med dyresygdomme vil kunne indebære udgiftskonsekvenser, som
der i givet fald vil skulle tages særskilt stilling til.
7. Høring
Meddelelsen er sendt i høring til relevante organisationer og institutioner med
frist 5. oktober 2007.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens initiativ velkomment og støtter op omkring
filosofien i den nye dyresundhedsstrategi, at ”Forebyggelse er bedre end
helbredelse”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om
meddelelsen i andre medlemsstater.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.