Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2823+2824 Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
401151_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET og FORSVARSMINISTERIET EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Nordgruppen
Den 4. oktober 2007
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 15.-16. oktober 2007
Samlenotat
1. (Evt.) Styrkelse af EU’s katastrofeberedskab
2. (Evt.) WTO/DDA
3. Det vestlige Balkan
4. Forberedelse af EU-Rusland topmøde
5. Libyen
6. Mellemøsten
7. (Evt.) Iran
8. (Evt.) Irak
9. Tchad/Centralafrikanske Republik (ESDP)
10. Zimbabwe
(side 2)
(side 5)
(side 7)
(side 9)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
(side 17)
(side 19)
(side 21)
11. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem de
Europæiske Fællesskaber og deres medlemslande og Republikken Montenegro
samt interimsaftale på det handelsmæssige område
(side 23)
12. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2004/2003 om statut
for finansiering af politiske partier på europæisk plan
(side 26)
13. Burma/Myanmar
14. Eventuelt
(side 30)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0002.png
2
1. (Evt.) Styrkelse af EU’s katastrofeberedskab
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en drøftelse af et initiativ til styrkelse af EU’s reaktionskapacitet til forebyggelse og bekæm-
pelse af skovbrande. Efter det oplyste vil initiativet indeholde en række overordnede overvejelser om de forskellige
ambitionsniveauer for, hvordan man kan styrke indsatsen mod skovbrande. Parallelt hermed arbejder Kommissi-
onen på en meddelelse, som efter det oplyste vil indeholde et forslag til leasing af skovbrandsslukningsfly af tredje-
lande som supplement til den samlede beredskabskapacitet i EU. Kommissionen og enkelte medlemsstater har
endvidere henvist til Barnier-rapporten fra 2006, der foreslår oprettelse af en stående EU beredskabsstyrke. Rege-
ringen afventer Kommissionens meddelelse, som ventes forelagt til november 2007. Regeringen støtter, at der skabes
klarhed om sommerens indsatser, og at Kommissionen fortsætter med at udvikle moduler, der er sammensat af
medlemsstaternes kapaciteter og ekspertise. I forhold til Barnier-rapportens anbefaling om oprettelsen af en stående
EU beredskabsstyrke, har Danmark på linie med en række andre medlemsstater udtrykt skepsis overfor etable-
ringen af sådanne stående styrker. I august 2007 foreslog et tredjeland i Middelhavsområdet, at der oprettes et
regionalt center for beskyttelse mod skovbrande. Fra dansk side ses dette som en god fremgangsmåde til håndtering
af fælles regionale trusler og risici. Endvidere kan der i udformningen af nationale politikker til forebyggelse og
bekæmpelse af skovbrande med fordel trækkes på erfaringerne fra Portugal, hvor man for få år siden gennemførte
en ny integreret politik til bekæmpelse af skovbrande, der har medført, at Portugal i dag i langt større grad end
tidligere selv kan håndtere de tilbagevendende årlige skovbrande.
2. Baggrund
På nuværende tidspunkt er der begrænsede informationer til rådighed om indholdet af dagsor-
denspunktet.
Et medlemsland forventes at ville præsentere et papir på rådsmødet, hvori der argumenteres ud
fra en ”klimaforandrings-vinkel”, hvor det er deres opfattelse, at der opstår en ond cirkel, hvis
skovbrande i fremtiden ikke bliver håndteret bedre. Papiret forventes på nuværende tidspunkt at
indeholde følgende overvejelser: 1) et konkret forslag til en ny mekanisme til bekæmpelse af
skovbrande, 2) en blødere step-by-step tilgang, der gradvist opbygger en fokuseret kapacitet til
skovbrande, og 3) iværksættelse af en analyse af skovbrandsproblematikken, og derpå overvejelse
om et konkret forslag.
Baggrunden for initiativet er de omfattende skovbrande i Grækenland i perioden fra den 19. au-
gust til den 4. september 2007. De i alt 514 brande i Grækenland resulterede i 64 dødsofre, og
brandene ødelagde et samlet område på 184.000 hektarer, herunder 500 huse.
I forhold til sommerens skovbrandsproblematik, har Kommissionen og enkelte lande haft en
betydelig fokus på at styrke responskapaciteten i EU. I den forbindelse har der over sommeren
været særligt tre forslag til styrkelse af EU’s responskapacitet (jf. afsnit 5).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0003.png
3
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Som resultat af sommerens omfattende skovbrande er der fremsat en række forslag til overvejel-
ser om styrkelse af EU’s responskapacitet.
I forhold til rådsdrøftelsen ventes det, at Kommissionen samt enkelte medlemsstater vil henvise
til følgende initiativer og forslag:
1. Kommissionens meddelelse om skovbrande
EU-Kommissionen er ved at udarbejde en meddelelse om skovbrande, som iflg. Kommissionen
ventes at blive forelagt i Rådet i starten af november 2007. Iflg. det oplyste arbejdes der på at
skabe en slags stand-by leasing-aftale med tredjelande om leasing af brandslukningsfly og specia-
liserede helikoptere. Reelt vil Kommissionen dermed ikke ”eje” sådanne fly, idet der vil være tale
om et kontraktforhold til supplering af medlemslandenes kapaciteter.
Der ventes ligeledes forslag om etablering af yderligere kapaciteter, som skal sikre, at EU’s Moni-
torerings- og Informationscenter (MIC) ikke igen står i en situation, hvor de ikke kan sende assi-
stance. Eksempelvis var det i forbindelse med sommerens skovbrande i Bulgarien ikke muligt for
Bulgarien at få tilstrækkelig assistance fra MIC’en, hvorfor Bulgarien måtte vende sig til Rusland
for assistance.
2. Forslag om oprettelse af et regionalt skovbrandscenter
Et tredjeland i Middelhavsområdet har i brev til EU-Kommissionens formand fremsat forslag
om oprettelse af et regionalt center til beskyttelse mod skovbrande. Forslaget er ikke sendt til
medlemsstaterne, hvorfor indholdet i forslaget er stort set ukendt blandt de øvrige medlemslan-
de. Det vides dog, at forslaget omfatter, at centret etableres i samarbejde mellem EU-
Kommissionen og den Sydøsteuropæiske Samarbejdsproces (SEECP). Forslaget skal bl.a. ses i
lyset af, at enkelte af de skovbrande, der har hærget i området, har været grænseoverskridende.
Det er uvist, om Kommissionen støtter forslaget.
3. Nationale erfaringer
Der kan endvidere i udformningen af nationale politikker til forebyggelse og bekæmpelse af
skovbrande med fordel trækkes på erfaringerne fra Portugal. Den nye portugisiske strategi, der
bl.a. betoner større grad af forebyggelse, men også en ny indsatsmetode, har betydet, at portugi-
serne i langt større grad selv kan håndtere de tilbagevendende årlige skovbrande, som er ret iden-
tiske med de græske. Dette understreges af, at Portugal i forbindelse med denne sommers skov-
brande ikke har haft behov for hjælp udefra.
4. Barnier-rapporten
I forbindelse med skovbrandene i Grækenland har den græske miljøkommissær og EU-
Kommissionens formand Barroso begge givet udtryk for støtte til et forslag om en stående EU
civilbeskyttelsesstyrke. Forslaget om en sådan styrke blev i maj 2006 fremsat i den såkaldte Bar-
nier-rapport, udarbejdet af den tidligere franske udenrigsminister og EU-kommissær Michel Bar-
nier. Enkelte Europa-parlamentarikere har ligeledes foreslået en stående styrke. Barnier-
rapporten foreslår opbygningen af en stående EU-civilbeskyttelsesstyrke og indkøb af fly. Der
har ikke efterfølgende i EU været konkrete tiltag til at følge op på rapportens anbefaling på dette
område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
5. Danske forslag om moduler
I tiden efter tsunamien foreslog den danske statsminister på det Europæiske Rådsmøde i 2005, at
EU burde opbygge et modulbaseret beredskab, der hurtigt og fleksibelt kan indsættes mod alle
typer af katastrofer. Der var stor opbakning til forslaget, og Danmark (Forsvarsministeriet) vare-
tog frem til februar 2006 formandskabet for en arbejdsgruppe nedsat til at afdække mulighederne
for anvendelse af modulkonceptet i EU. I dag er modulkonceptet indarbejdet i det retsgrundlag,
der regulerer Fællesskabets civilbeskyttelsessamarbejde.
En ekspertarbejdsgruppe bestående af Kommissionen og medlemsstaterne er ved at afslutte ar-
bejdet med udvikling af modulerne til eksempelvis skovbrande. Modulerne sammensættes efter
behov og består af medlemsstaternes kapaciteter. Modulerne er bl.a. kendetegnet ved, at de kan
opstilles af en eller flere medlemsstater, at de træner og øver sammen, og kan afsendes med kort
varsel. Denne fremgangsmåde er også med til at rette fokus på særlige katastrofer (eksempelvis
terroranslag, oversvømmelser, jordskælv og skovbrande) og hvor medlemsstaternes kapaciteter
er utilstrækkelige til at håndtere situationen. Modulkonceptet giver ligeledes mulighed for at iden-
tificere mulige manglende kapaciteter i EU-samarbejdet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Spørgsmålet herom er ikke relevant på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Da der endnu ikke foreligger nogen officielle forslag på grundlag af skovbrandene, er regeringens
foreløbige generelle holdning, at man afventer Kommissionens meddelelse, som ventes forelagt
til november 2007.
Regeringen støtter, at der skabes klarhed om sommerens indsatser, og at man i EU-systemet får
afdækket de forskellige initiativer og forslag, som har til formål at styrke EU’s responskapacitet
på civilbeskyttelsesområdet.
Regeringen kan støtte og tilskynde, at der søges regionale løsninger overfor kendte regionale sår-
barheder og risici, idet modulkonceptet kan bidrage til at understøtte responskapaciteten ved
katastrofehændelser som skovbrande, oversvømmelser m.v. Regeringen støtter, at Kommissio-
nen fortsætter med at udvikle moduler, der har til formål at kunne afsendes mod alle typer af
hændelser, og som er sammensat af medlemsstaternes kapaciteter og ekspertise.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger herom.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0005.png
5
2. (Evt.) WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-kommissionen ventes at redegøre for status for de igangværende drøftelser på baggrund af forhandlingsgruppe-
formændenes fremlagte kompromispapirer medio juli. Der er betydelig aktivitet på en række forhandlingsområder
men endnu ingen afgørende fremskridt. Reviderede forhandlingsoplæg forventes fremlagt ultimo oktober/primo
november. Kommissionen ventes at ville konsultere medlemslandene om de fremlagte kompromispapirer, herunder
særligt med hensyn til evt. yderligere markedsadgang for landbrugsprodukter.
2. Baggrund
Efter forhandlingssammenbruddet i G4 (Indien, Brasilien, USA og EU) den 21. juni 2007 er
processen igen blevet bragt til Genève. Forhandlingsgruppeformændene for landbrug hhv. indu-
strivarer (NAMA) fremlagde på den baggrund medio juli deres oplæg til kompromispapirer. Der
har efterfølgende været betydelig mødeaktivitet i de respektive forhandlingsgrupper, idet afgø-
rende fremskridt endnu udestår. Modsat bemærkes det, at forhandlingsoplæggene ej heller er
blevet afvist, som værende udgangspunktet for de videre forhandlinger.
Formændenes reviderede oplæg forventes fremlagt ultimo oktober/primo november, idet der
ikke foreligger fuld klarhed over den videre proces. Særligt Frankrig, støttet af Irland, Polen og
Ungarn har været yderst skeptiske overfor Kommissionen og udviklingen i specielt landbrugs-
forhandlingerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om status for forhandlingerne fra EU-kommissionen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden, da
dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt de
globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der nedsæt-
ter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det få posi-
tive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget sam-
handel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels vil
nedsatte toldsatser betyde lavere egen-indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis modvir-
kes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for fordelingen af
udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af eksportrestitutioner.
De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil fremhæve vigtigheden af at nå til en Doha-aftale, og at EU medvirker konstruktivt
og proaktivt hertil.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ingen WTO-medlemmer har afvist, at de fremlagte kompromispapirer er udgangspunktet for de
videre forhandlinger. Der forventes generelt opbakning til EU-kommissionens forhandlingslinje,
idet det ikke kan afvises, at bl.a. Frankrig vil problematisere en evt. pakkes indhold i forhold til
EU-kommissionens forhandlingsmandat, som i fransk optik allerede sidste år var udnyttet til det
yderste.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24 juli 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0007.png
7
3. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Serbien/Kosovo, Bosnien-
Hercegovina og Montenegro.
2. Baggrund
Den internationale Kontaktgruppe vedr. Kosovo bestående af USA, Storbritannien, Frankrig,
Tyskland, Italien og Rusland besluttede ultimo juli at nedsætte en Trojka med repræsentanter fra
EU, USA og Rusland, der skal mægle mellem Serbien og Kosovo indtil den 10. december, hvor
Trojkaen skal aflægge rapport til FN’s Generalsekretær. Tysklands London-ambassadør, Wolf-
gang Ischinger, er EU’s repræsentant i Trojkaen, der flere gange har aflagt besøg i regionen og
afholdt en række møder med parterne i regionen, i Wien, i London og senest i margenen af FN’s
Generalforsamling i New York. Der er fuld opbakning i EU til de nye forhandlinger og enighed
om at parterne har til den 10. december til at finde en kompromisløsning. Samtidig er der enig-
hed i EU om, at Kosovo er et europæisk ansvar og om, at EU skal stå sammen om at håndtere
en situation, hvor der ikke er enighed mellem parterne om en løsning den 10. december.
I mellemtiden fortsætter EU forberedelserne af den fremtidige, internationale civile tilstedeværel-
se, forkortet ICO (International Civilian Office) og af en mission indenfor politi og retsvæsen
(ESDP-mission).
Forhandlingerne med Serbien om en SA-aftale blev genoptaget i juni 2007 på grundlag af Serbi-
ens forbedrede samarbejde med ICTY. Forhandlingerne er tæt på afslutning, og Kommissionen
arbejder for at kunne parafere aftalen ultimo oktober.
I Bosnien-Hercegovina er den politiske reformproces, og dermed tilnærmelsen til EU, næsten
gået i stå. For at bryde dødvandet har Den Høje Repræsentant (Miroslav Lajcak, Slovakiet), som
ligeledes er EU’s særlige repræsentant i Bosnien-Hercegovina, fremlagt et forslag til en politire-
form, som forhandles med de politiske partier i landet. Enighed om en politireform, som skal
skabe et enhedspoliti, er et meget væsentligt element i Bosnien-Hercegovinas videre tilnærmelse
til EU, hvor det næste skridt til være indgåelsen af en Stabiliserings- og Associeringsaftale.
I margenen af mødet ventes en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Montenegro underteg-
net.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Rådskonklusionerne ventes at
udtrykke fuld støtte til Trojkaens bestræbelser på at parterne finder en løsning på Kosovos status
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
senest den 10. december. Derudover ventes undertegnelsen af en Stabiliserings- og Associerings-
aftale med Montenegro budt velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. juli 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0009.png
9
4. Forberedelse af EU-Rusland topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede EU’s holdning til næste topmøde med Rusland.
2. Baggrund
Rådet ventes at fastlægge EU’s holdninger til emnerne for det næste halvårlige topmøde mellem
EU og Rusland, der afholdes i Mafra, Portugal, den 26. oktober 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at fastlægge EU’s linie til topmødet med Ruslands præsident. Dagsordenen for top-
mødet er endnu ikke fastlagt men ventes at omfatte en række økonomiske og politiske emner
inden for det brede samarbejdsfelt, der blev fastlagt i handlingsplanen om de fire fælles rum fra
maj 2005 (økonomisk rum; rum for frihed, sikkerhed og retfærdighed; rum for ekstern sikkerhed;
rum for uddannelse og videnskab). Desuden ventes drøftet aktuelle internationale problemer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udvikling af konkret samarbejde med Rusland på områder af fælles interesse
på grundlag af respekt for demokratiske principper og menneskerettigheder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i november 2006 opnået enighed i EU om indholdet af et mandat for forhandling af en
ny rammeaftale med Rusland. Polen blokerer imidlertid for igangsættelse af forhandlingerne, ind-
til Rusland har hævet et forbud mod import af fødevarer fra Polen. Der er i øvrigt bred tilslut-
ning i EU-kredsen til formandskabets og Kommissionens holdninger til de ventede emner for
det kommende topmøde, og der forudses ikke uenighed i Rådet om væsentlige punkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0011.png
11
5. Libyen
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. september 2007. Nye
afsnit er markeret med en streg i marginen.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage konklusioner om Libyen, hvor Rådet inviterer EU-kommissionen til at forelægge et
udkast til et mandat for forhandlinger med Libyen om en rammeaftale mellem EU og Libyen. Rådet forventes
tillige at have en drøftelse af forholdet til Libyen.
2. Baggrund
I maj 2004 blev fem bulgarske sygeplejersker og en palæstinensisk læge fundet skyldige i at have
smittet mere end 400 børn med HIV på et hospital i Benghazi i Libyen - alene baseret på tilståel-
ser angiveligt fremkommet under tortur. Efter lange forhandlinger med de libyske myndigheder
blev de dømte bulgarske sygeplejersker og den palæstinensiske læge overført til strafafsoning i
Sofia den 24. juli 2007. De blev efterfølgende benådet.
EUs nuværende politik overfor Libyen blev udformet i 2004 efter afslutningen af det libyske
atomprogram. Det foreslås, at EU's politik bør fornys med det formål at etablere en forstærket
ramme for forholdet mellem EU og Libyen, og der lægges op til, at EU og Libyen snarest muligt
åbner forhandlinger om en særlig rammeaftale mellem EU og Libyen, og Rådet inviterer EU-
Kommissionen til at forelægge et udkast til et mandat for sådanne forhandlinger.
EU-Kommissionen og Libyen indgik den 23. juli 2007 et ”memorandum om relationerne mellem
Libyen og EU”. Dette er fordelt til medlemslandene og offentliggjort på EU-formandskabets
hjemmeside. Aftalen indebærer ikke finansielle forpligtelser for EU, men omfatter et tilbud om at
medlemslandene yder frivillige bidrag til den medicinske indsats overfor hiv/aids i Libyen. I afta-
len mellem Kommissionen og Libyen er der afgivet tilsagn om, at Kommissionen vil søge man-
dat fra Rådet til at indlede forhandlinger om en samarbejdsaftale mellem EU og Libyen, omfat-
tende markedsadgang for libyske produkter, teknisk bistand indenfor arkæologi og bevaringstek-
nikker, støtte til grænseovervågning i Libyen for at bekæmpe illegal immigration, bistand på ud-
dannelsesområdet, studieprogrammer samt adgang til kategori A Schengen-visa for libyske stats-
borgere.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes at være bred enighed om at give mandat til EU-Kommissionen til at udarbejde og
forelægge et udkast til mandat for forhandlinger med Libyen. Rådets forventes at udtrykke stor
tilfredshed med afslutningen på sagen om de bulgarske sygeplejersker samt anerkende de libyske
myndigheder for den konstruktive tilgang, som har bragt sagen til en afslutning. Rådet forventes
at gentage EUs solidaritet med de hiv-smittede børn og bekræfter villigheden til at bistå de smit-
tede børn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0012.png
12
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tilslutte sig konklusionerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred enighed om at give mandat til EU-Kommissionen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 18. september 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0013.png
13
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling, herunder de fortsatte forhandlinger
mellem premierminister Olmert og præsident Abbas,det fra amerikansk side annoncerede internationale møde om
fredsprocessen i november 2007 og den planlagte donorkonference til støtte for fredsprocessen planlagt til december
2007. Der bliver muligvis vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Omdrejningspunktet for fredsprocessen er i øjeblikket topmøderne mellem præsident Abbas og
premierminister Olmert, der mødes jævnligt, både i Israel og på Vestbredden. Foreløbig har der
været tale om lukkede forhandlinger.
USA har annonceret afholdelsen af et internationalt møde i november 2007 for at fremme freds-
processen. Mødet skal i første række bidrage til at understøtte udviklingen i det israelsk-
palæstinensiske spor. På sigt vil en eventuel løsning her kunne være løftestang for omfattende
fredsslutning, der omfatter Israels forhold til den arabiske verden og løsninger i forhold til Syrien
og Libanon. I første række er fokus på Abbas og Olmert. Fra amerikansk og europæisk side må
parterne søges bistået bedst muligt, primært igennem kvartetten. I december 2007 forventes af-
holdt en international donorkonference på ministerniveau som opfølgning på det internationale
møde i november.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling med afholdel-
sen af en række topmøder mellem præsident Abbas og premierminister Olmert, det forestående
internationale møde om fredsprocessen i USA i november 2007 og den opfølgende internationa-
le donorkonference i december 2007.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem præsident Abbas og premierminister Olmert. I den forbindelse finder regeringen det væ-
sentligt, at støtten både finder sted på det politiske og det økonomiske plan. Regeringen bakker
derfor fuldt op om det fra USA´s side annoncerede internationale møde om fredsprocessen i
november 2007 og den planlagte opfølgende internationale donorkonference i december 2007.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en høj grad af enighed blandt medlemslandene om vurderingen af situationen i
fredsprocessen og det behov, der vil være for, at det internationale samfund søger at støtte den
aktuelle proces bedst muligt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. juli 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0015.png
15
7. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. -24.
juli 2007. Nye afsnit er markeret med en streg i marginen.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte indførelse af selvstændige EU-foranstaltninger over for Iran i lyset af sagen om det iran-
ske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, senest på rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 23. – 24. juli 2007, hvor EU’s Høje Repræsentant Javi-
er Solana under frokosten informerede medlemslandene om den seneste udvikling i sagen. På
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juni 2007 vedtoges
uden drøftelse udkast til rådskonklusioner, der understreger, at Irans fortsættelse af atompro-
grammet og begrænsede samarbejde med IAEA skaber yderligere tvivl om programmets udeluk-
kende fredelige karakter.
Rådet har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foran-
staltninger mod Iran til implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747.
Med vedtagelsen den 6. juni af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerheds-
rådsresolution 1747, er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-, oparbejd-
nings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen indførte
sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og rejserestriktioner) efter
FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod iranske aktiviteter til udvik-
ling af fremførelsesmidler til atomvåben. Alle FN-lande pålagdes endvidere inden 60 dage at rap-
portere til en under Sikkerhedsrådet etableret sanktionskomité om gennemførelsen af resolutio-
nen, hvilket Danmark gjorde inden fristens udløb. Danmark har også rapporteret i henhold til
resolution 1747 inden for dennes 60-dages-frist.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007,
indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af
våben fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og regeringer
og internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra ny finansiel bistand
og långivning til den iranske regering.
Manglende efterlevelse kan ifølge resolution 1747 føre til
vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har suspende-
ret de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med henblik på
genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslut-
ning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav.
Den 21. august 2007 indgik IAEA-sekretariatet og Iran aftale om en handlingsplan med det for-
mål at få løst en række af de udestående spørgsmål vedrørende Irans atomprogram. IAEA’s ge-
neraldirektør Mohamed ElBaradei vil gøre status i november i år om resultaterne af handlings-
planen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0016.png
16
ElBaradei påpegede den 17. september i år i forbindelse med IAEA’s generalkonference, at Iran
fortsat ikke efterlever IAEA’s og Sikkerhedsrådets krav om bl.a. at samarbejde fuldt ud med IA-
EA og at suspendere samtlige uranberigelsesaktiviteter. Det har medført en drøftelse af indførel-
se af yderligere sanktioner jf. resolution 1747, hvor Sikkerhedsrådet erklærer sin intention om at
stramme sanktionsregimet yderligere, hvis Iran ikke efterlever sine forpligtelser. Det synes dog
ikke muligt at nå til enighed i Sikkerhedsrådet, idet Kina og Rusland har meddelt, at man ikke på
nuværende tidspunkt er parat til at indføre yderligere sanktioner over for Iran.
Med henvisning til nødvendigheden af at opretholde presset over for Iran har Frankrig forslået
selvstændige, parallelle EU-foranstaltninger. Indholdet af sådanne foranstaltninger kendes ikke,
da der endnu ikke foreligger konkrete forslag. Fra fransk side har man tilkendegivet, at man vil
arbejde for EU-stramninger af de allerede vedtagne FN-sanktioner
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte indførelse af selvstændige EU-foranstaltninger over for Iran.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er fortsat en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse
af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms ude-
lukkende civile karakter. Regeringen finder, at sanktioner om muligt bør vedtages i Sikkerhedsrå-
det i enighed, men man er villig til at støtte selvstændige, parallelle EU-sanktioner til stramning af
de allerede vedtagne FN-sanktioner for at opretholde presset over for Iran.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Positionerne af flertallet af landene kendes endnu ikke, men UK og Nederlandene har umiddel-
bart tilkendegivet støtte til det franske forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. – 24. juli 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0017.png
17
8. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Irak og det internationale engagement, herunder en orientering om højni-
veaumødet om Irak i New York den 22. september 2007. Der ventes
vedtagelse af konklusioner.
2. Baggrund
Den politiske situation i Irak er fortsat skrøbelig og ustabil og præget af religiøse og etniske mod-
sætninger og spændinger. Situationen er meget omskiftelig. Der har hidtil kun været få fremskridt
i forsoningsprocessen. Sikkerhedssituationen i Irak er fortsat særdeles vanskelig, men varierer
betragteligt fra provins til provins og fra by til by.
EU har gradvist styrket sit engagement i Irak. Der er etableret en politisk dialog mellem EU og
Irak og der pågår forhandlinger om en handels- og samarbejdsaftale (TCA). I 2007 forventes
EU's samlede bistand (fællesskabsbistand og medlemslandene) at nå op på EUR 1,8 mia. Fælles-
skabsbistanden til Irak for 2007-2010 forventes at blive EUR 250 mio. og hovedelementerne
forventes at blive grundlæggende offentlige ydelser samt demokrati- og retsstatsstøtte. EU støtter
styrkelse af retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder via EUJUST LEX-
retsstatsmissionen. EU-kommissionen har oprettet et delegationskontor i Bagdad.
Irak lancerede i samarbejde med FN
Iraq Compact
den 3. maj 2007 i Sharm-el-Sheik i Egypten.
Det primære formål med
Iraq Compact
er at fastlægge den økonomiske og politiske ramme om
udviklingen i Irak ved at fremme Iraks integration i den regionale og globale økonomi understøt-
tet af politiske og sikkerhedsmæssige reformer. Der blev afholdt et højniveaumøde om Irak og
Iraq Compact
den 22. september 2007 i New York med deltagelse af nabolandene, P5/G8-
kredsen, Egypten, Bahrain, Den Arabiske Liga, OIC, Spanien, Italien og EU. Mødet omhandlede
bl.a. behovet for inddragelse af nabolandene i stabiliseringen af Irak og FN’s engagement i Irak.
Fra EU’s side udtryktes bl.a. støtte til, at FN skal spille en central rolle i Irak. På initiativ af den
irakiske regering ventes der afholdt en naboskabskonference i Istanbul den 31. oktober-1. no-
vember 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse i Rådet samt sandsynligvis vedtagelse af konklusioner.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelserne på dette rådsmøde ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man et styrket EU-engagement i Irak. Danmark støtter EU’s engagement i
fremme af
Iraq Compact.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om rådskonklusioner om et yderligere EU engagement.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0019.png
19
9. Tchad/Centralafrikanske Republik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte og eventuelt vedtage retsgrundlaget for den forventede ESDP-operation til
Tchad/Centralafrikanske Republik (CAR). Vedtagelsen af retsgrundlaget kan dog finde sted allerede inden
rådsmødet, såfremt forberedelsen heraf kan afsluttes på et tidligere tidspunkt. Som følge af forsvarsforbeholdet
deltager Danmark ikke i operationen.
2. Baggrund
På rådsmødet den 23.-24. juli 2007 besluttedes det at arbejde for at udsende en militær ESDP-
operation til Tchad/CAR til støtte for en civil FN-politimission. FN vedtog den 25. september
en resolution, der godkender den civile FN-indsats og giver mandat for en militær EU-indsats.
EU’s militære operation forventes at komme til at bestå af op til 4.000 mand med Frankrig som
største bidragsyder.
3. Hjemmelsgrundlag
ESDP-missionen til Tchad/CAR ventes vedtaget med hjemmel i TEU artikel 14, 25 (3) og 28
(3).
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
En militær ESDP-operation og en civil FN-politimission ventes påbegyndt indsat i det østlige
Tchad i løbet af efteråret med henblik på at forbedre sikkerhedsforholdene i lejrene for flygtnin-
ge og internt fordrevne. Forventningen er, at en stabilisering af sikkerhedssituationen i det østlige
Tchad også vil have en positiv effekt på forholdene i naboregionen Darfur. EU-styrken vil ud-
over Tchad også kunne operere i den tilstødende Centralafrikanske Republik (CAR), der ligesom
det østlige Tchad også grænser op til Sudans Darfur-provins. ESDP-operationen forventes at
omfatte op til 4.000 soldater, mens FN-politimissionen forventes at omfatte 800 politifolk fra
Tchad under national kommando i tæt samarbejde med en international politistyrke på 300 mand
under FN-kommando. ESDP-operationen ventes at strække sig over et år og forventes herefter
at blive afløst af en ren FN-tilstedeværelse, eventuelt i form af en militærstyrke, såfremt der fort-
sat måtte være behov for militær tilstedeværelse. Missionen må forventes at blive krævende og
omkostningsfuld som følge af det sammensatte trusselsbillede og de vanskelige fysiske og klima-
tiske forhold i området.
Tilvejebringelsen af de nødvendige troppebidrag er et af de væsentligste udeståender i forbere-
delsen af missionen. Frankrig ventes at stille det største troppebidrag til rådighed. Øvrige større
bidragsydere forventes at omfatte Irland, Sverige, Polen og Belgien. Der udestår endvidere afkla-
ring med FN om samspillet mellem EU’s og FN’s bidrag.
Danmark deltager på grund af forsvarsforbeholdet ikke i ESDP-operationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Den militære operation i Tchad/CAR vil ikke have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Operationens fællesudgifter vil blive finansieret
gennem den såkaldte Athena-mekanisme, der fordeler udgifterne mellem medlemslandene (på
nær Danmark, der på grund af forsvarsforbeholdet ikke deltager i Athena-mekanismen). De øv-
rige udgifter til operationen bæres af de bidragende nationer.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i forberedelsen og gennemførelsen af
den militære operation i Tchad/CAR.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel opbakning til den militære operation i Tchad/CAR.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den militære operation i Tchad/CAR har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til ori-
entering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. – 24. juli
2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0021.png
21
10. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forudses en generel drøftelse af problematikken omkring Zimbabwes deltagelse i EU/Afrika-topmødet d. 8.-
9. december 2007, herunder udpegelsen af en eventuel særlig EU-udsending (envoy) til Zimbabwe/SADC for en
tidsbegrænset periode. Den særlige udsending forudses i givet fald at aflægge mundtlig rapport til rådsmødet den
19-20.. november 2007 om den aktuelle situation i Zimbabwe, bl.a. med henblik på at forberede en drøftelse af
demokrati- og menneskerettighedssituationen i Zimbabwe på EU/Afrika-topmødet.
2. Baggrund
Spørgsmålet om Zimbabwes deltagelse i EU/Afrika-topmødet er stadig uafklaret. Flere EU-
lande understreger, at der må findes en løsning, som er acceptabel for alle lande. AU har på sin
side gentagne gange bekræftet deres beslutning om kun at deltage i et EU/Afrika-topmøde, så-
fremt alle afrikanske lande inviteredes ”uden betingelser”. I EU diskuteres bl.a. muligheden af at
udpege en særlig udsending til Zimbabwe/SADC, som vil skulle forberede drøftelserne på top-
mødet om demokrati- og menneskerettighedssituationen i Zimbabwe i tilfælde af, at Mugabe
deltager. Hovedopgaverne for den særlige udsending vil være at aflægge mundtlig rapport til Rå-
det den 19.-20. november 2007 om den aktuelle situation i Zimbabwe på basis af samtaler med
regering, opposition og civilsamfund i Zimbabwe samt diasporaen; føre samtaler med aktører i
regionen samt identificere, hvorledes EU skal forholde sig til og støtte præsident Mbekis mæg-
lings-indsats. Spørgsmålet om Mugabes deltagelse i topmødet indgår ikke i mandatet, ligesom det
anføres, at missionen ikke må komme på tværs af præsident Mbekis mæglingsbestræbelser.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
5. Formål og indhold
At drøfte problematikken omkring Zimbabwes deltagelse i EU/Afrika-topmødet, herunder
hvorvidt EU skal udpege en særlig udsending til Zimbabwe/SADC for at vurdere den aktuelle
situation i Zimbabwe og de afrikanske mæglingsbestræbelser (samt muligheder for EU-støtte
hertil) samt for at forberede en drøftelse af demokrati- og menneskerettighedssituationen i Zim-
babwe på EU/Afrika-topmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Emnet har ingen konsekvenser for statsfinanserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
9. Høring
Sagen skal ikke i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at bør arbejdes for en løsning på Mugabes deltagelse i EU/Afrika-topmødet,
som er acceptabel for alle. Regeringen stiller sig positiv overfor initiativet om en særlig EU-
udsending til Zimbabwe og SADC.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget drøftes fortsat i EU-kredsen
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0023.png
23
11. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem de Euro-
pæiske Fællesskaber og deres medlemslande og Republikken Montenegro samt inte-
rimsaftale på det handelsmæssige område
KOM (2007) 0350 endelig af 29. juni 2007
KOM (2007) 0351 endelig af 29. juni 2007
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har stillet forslag til Rådet om undertegnelse og indgåelse af en stabiliserings- og associeringsaftale
mellem EU og dets medlemslande og Republikken Montenegro samt indgåelse af en interimsaftale på det han-
delsmæssige område. Aftaleudkastet bygger på lignende aftaler indgået med den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien, Kroatien og Albanien. Der er tale om en bred aftale med det overordnede formål at styrke demokra-
tiet og retsstatsprincipperne og at bidrage til politisk, økonomisk og institutionel stabilitet både i Republikken
Montenegro og i regionen. Aftalen indeholder afsnit om politisk dialog, regionalt samarbejde, varernes fri bevæge-
lighed, arbejdskraftens bevægelighed, etablering, serviceydelser og kapitalbevægelser, tilnærmelse af lovgivning, rets-
håndhævelse og konkurrenceregler, retlige og indre anliggende, samarbejdspolitikker, og om økonomisk samarbej-
de. Aftalen vil udgøre den juridiske ramme for Montenegros fremtidige EU-tilnærmelse og er en vigtig forudsæt-
ning for fastholdelsen af fred og stabilitet i regionen.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog den 3. oktober 2005 bemyndi-
gelse til Kommissionen om at indlede forhandlinger med den daværende Statsunion Serbien og
Montenegro om en stabiliserings- og associeringsaftale, herunder med et forhandlingsmandat til
Kommissionen. Efter Montenegros uafhængighed fra Serbien i maj 2006 opstod der behov for
at tilpasse forhandlingsmandatet, så Kommissionen kunne forhandle særskilt med det nye land,
Republikken Montenegro. Det tilpassede forhandlingsmandat blev godkendt i Rådet (retlige og
indre anliggender) i juli 2006. Der foreligger et udkast til stabiliserings- og associeringsaftale med
Montenegro og til en interimsaftale på det handelsmæssige område.
Montenegro har siden år 2000 været omfattet af stabiliserings- og associeringsprocessen for Det
vestlige Balkan og har som sådan haft fordel af en række af EU’s handels- og bistandsmæssige
instrumenter. Stabiliserings- og associeringsaftalen er det næste skridt i Montenegros tilnærmelse
til EU. Montenegro er, som de øvrige lande på det vestlige Balkan, potentiel kandidat til EU
medlemskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Stabiliserings- og associeringsaftalerne har hjemmel i artikel 310 i Traktaten om Det Europæisk
Fællesskab sammenholdt med art. 300(2) og 300(3). Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed.
De dele af aftalerne, som falder ind under Traktatens afsnit IV, er omfattet af Protokollen om
Danmarks særlig stilling.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0024.png
24
5. Formål og indhold
Stabiliserings- og associeringsaftalen mellem Republikken Montenegro på den ene side og Fæl-
lesskabet og dets medlemsstater på den anden er en blandet aftale, dvs. at aftalen omfatter områ-
der, hvor både Fællesskabet og medlemsstaterne har kompetence. Det generelle sigte med aftalen
er gradvist at styrke og udvikle de politiske og økonomiske forbindelser mellem de to parter. Der
er tale om en bred aftale med det overordnede formål at styrke demokratiet og retsstatsprincip-
perne, at bidrage til politisk, økonomisk og institutionel stabilitet både i Montenegro og i regio-
nen, at etablere en ramme for politisk dialog, at støtte bestræbelserne på at udvikle landets øko-
nomiske og internationale samarbejde, herunder tilnærmelse af landets lovgivning til Fællesska-
bets, samt at støtte omstillingen til en fungerende markedsøkonomi, herunder gennem gradvis
etablering af et frihandelsområde mellem Fællesskabet og Montenegro. Endelig er det et formål
at tilskynde til regionalt samarbejde indenfor de områder, som er omfattet af aftalen.
Aftalen bygger på en række generelle principper som respekt for grundlæggende demokratiske
principper og menneskerettigheder, for international fred og stabilitet samt betydningen af im-
plementeringen af internationale forpligtelser, herunder samarbejdet med Krigsforbrydertribuna-
let for det tidligere Jugoslavien. Med aftalen etableres desuden en øget politisk dialog mellem
parterne indenfor rammerne af stabiliserings- og associeringsrådet, herunder med henblik på
gradvis tilnærmelse af holdninger på det udenrigs- og sikkerhedspolitiske område. I relation til
udvikling af regionalt samarbejde forpligtes Montenegro til aktivt at fremme gode relationer i
regionen.
I henhold til aftalens afsnit om varernes fri bevægelighed skal der over en periode på maks. 10 år
etableres et frihandelsområde i overensstemmelse med WTO’s regler. Dette sker ved en progres-
siv liberalisering af samhandelen i relation til industrielle produkter, landbrugs- og fiskeriproduk-
ter, samt øvrige produkter.
Aftalen indeholder desuden bestemmelser om arbejdskraftens bevægelighed, etablering, service-
ydelser og kapitalbevægelser, tilnærmelse af lovgivning, retshåndhævelse og konkurrenceregler,
retlige og indre anliggende, samarbejdspolitikker, økonomisk samarbejde, samt et afsluttende
afsnit med institutionelle, generelle og endelige bestemmelser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal afgive samstemmende udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Aftalen tager højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstilling for
de dele af aftalen, hvor dette er relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelsen af stabiliserings- og associeringsaftaler for landene på det vestlige
Balkan. Aftalerne udgør den juridiske ramme for landenes EU-tilnærmelse og er en vigtig forud-
sætning for udvikling og stabilitet i regionen. Fra regeringens side har man således støttet for-
handlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro og har forholdt sig
generelt positiv til Kommissionens forslag, som tæt følger skabelonen fra de allerede indgåede
aftaler med henholdsvis Kroatien, den tidligere jugoslaviske republik Makedonien og Albanien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da Kommissionens aftaleudkast følger en model, der tidligere er anvendt over for andre lande på
Det vestlige Balkan, ventes aftaleudkastet ikke at ville give anledning til større principielle proble-
mer. Andre landes holdninger forventes at svare til regeringens.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkast til mandat til Kommissionen til at indlede forhandlinger om en stabiliserings- og associe-
ringsaftale med Statsunionen Serbien og Montenegro blev forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 3. oktober 2005. Ud-
kast til tilpasning af forhandlingsmandatet til Kommissionen til forhandlingerne om en stabilise-
rings- og associeringsaftale med Republikken Montenegro blev forelagt Folketingets Europaud-
valg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006. Grundnotat om Kom-
missionens forslag til stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro blev oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 30. juli 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0026.png
26
12. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2004/2003 om statut for
finansiering af politiske partier på europæisk plan
KOM (2007) 0364 af 27. juni 2007
Revideret udgave af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. september 2007. Nye afsnit er
markeret med en streg i marginen.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 27. juni 2007 forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2004/2003 om statut for og finansiering af politiske partier på europæisk plan. Den største nyskabelse i forsla-
get er muligheden for finansiering af europæiske politiske fonde gennem de registrerede europæiske politiske partier.
Formålet med at støtte politiske fonde på europæisk plan er at fremme politisk oplysning og debat på europæisk
niveau. De øvrige nye elementer i forslaget omfatter et afsnit, der tillader europæiske politiske partiers finansiering
af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet uden at tillade direkte eller indirekte finansiering af
nationale politiske partier og kandidater, og ændringer af de finansielle bestemmelser, der har til formål at give
europæiske politiske partier øget fleksibilitet i administrationen af deres indtægter med henblik på forbedret bud-
getmæssig planlægning. Formandskabet ønsker en førstelæsningsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
forslaget i efteråret 2007.
2. Baggrund
Det er et af EU’s politiske mål at fremme et europæisk offentligt rum, der opmuntrer til en in-
formeret deltagelse i det demokratiske liv i EU. Traktatens artikel 191 fastslår, at politiske partier
på europæisk plan er en afgørende integrationsfaktor inden for Unionen. På denne baggrund
blev forordningen om statut for og finansiering af politiske partier på europæisk plan vedtaget i
2003. Ifølge forordningens artikel 12 skulle Europa-Parlamentet senest den 15. februar 2006 of-
fentliggøre en rapport om anvendelsen af forordningen. Artikel 12 fastslår endvidere, at rappor-
ten – hvor relevant – skal foreslå ændringer til den nugældende forordningen. Kommissionen har
således bl.a. på baggrund af Europa-Parlamentets anbefalinger udarbejdet dette forslag til for-
ordning om ændring af den eksisterende forordning af 2003.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er udarbejdet under henvisning til TEF artikel 191.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet vedrører specifikt politiske partier på europæisk plan, og nærhedsprincippet er der-
for ikke relevant.
5. Formål og indhold
I det følgende skitseres hovedlinierne i Kommissionens forslag KOM (2007) 0364.
Kommissionen har i forslagets indledende bemærkninger henvist til de anbefalinger til ændrin-
ger, som Europa-Parlamentet på baggrund af erfaringerne med anvendelsen af den nuværende
forordning har foreslået. Parlamentets anbefalinger falder inden for tre hovedkategorier. For det
første har Parlamentet foreslået, at forordningen også skal omfatte europæiske politiske fonde,
der kan understøtte og fremme politisk oplysning og debat på europæisk niveau. For det andet
foreslås, at forordningen mere klart fastslår, at støttemidler kan anvendes til afholdelse af kam-
pagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet. For det tredje anbefales det, at de finan-
sielle bestemmelser om støtte til partier på europæisk plan skal tilpasses med henblik på at give
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0027.png
27
europæiske politiske partier større fleksibilitet og bedre mulighed for mere langsigtet planlæg-
ning.
Politiske fonde på europæisk plan
Der tilføjes en definition af politiske fonde på europæisk plan. En politisk fond på europæisk
plan defineres som en enhed eller et netværk af enheder, der har status som juridisk person i en
medlemsstat, og som er knyttet til et politisk parti på europæisk plan. Fonden skal via sine aktivi-
teter støtte og supplere det europæiske politiske parti ved bl.a. at bidrage til debatten om europæ-
iske politiske spørgsmål og den europæiske integrationsproces; arrangere og støtte gennemførelse
af seminarer, uddannelser, konferencer og undersøgelser på disse områder blandt de berørte ak-
tører, herunder ungdomsorganisationer og andre repræsentanter for civilsamfundet; samt udgøre
en ramme for nationale politiske fonde og akademikere og andre aktører med henblik på at sam-
arbejde på europæisk plan.
En politisk fond på europæisk plan skal for at blive registreret, og dermed støtteberettiget, være
tilknyttet et af de europæiske politiske partier, der er registreret i overensstemmelse med forord-
ningen. Fonden skal endvidere overholde principperne om frihed, demokrati, respekt for menne-
skerettigheder, de grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincippet, som EU bygger på.
Behandling af ansøgningen om finansiering af en europæisk politisk fond foregår ved samme
procedure som behandlingen af ansøgninger fra europæiske politiske partier. Ansøgningen skal
dog indgives gennem det europæiske politiske parti, som fonden er tilknyttet. Fordelingen af
midler sker efter samme metode, som fordelingen af midler til europæiske partier, dvs. 15 pct.
fordeles i lige store dele, og 85 pct. fordeles i forhold til antal valgte medlemmer af Europa-
Parlamentet. Reglerne for anvendelse af midlerne og kontrol heraf følger overordnet de regler,
der gælder for midler tildelt europæiske politiske partier. Det samme gælder regler vedrørende
fondenes medfinansiering. Hvis båndet mellem den europæiske politiske fond og det politiske
parti, som fonden er tilknyttet, brydes, udelukkes fonden fra finansiering under forordningen.
Tilsvarende vil en europæisk politisk fond automatisk blive udelukket fra finansiering under for-
ordningen, såfremt det europæiske politiske parti, som fonden er knyttet til, skulle fortabe retten
til at modtage finansiering under forordningen.
Af forslaget fremgår ikke konkret, hvordan støtten til de europæiske politiske fonde skal finansie-
res. Kommissionen har imidlertid oplyst, at støtten ventes finansieret af det budget til Europa-
Parlamentet, som fastlægges i forbindelse med de årlige budgetprocedurer.
Finansiering af kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Forordningens artikel 8 om udgifternes art tilføres et afsnit, der fastslår, at udgifter også kan om-
fatte finansiering af kampagner, som føres af politiske partier på europæisk plan i forbindelse
med deltagelse i valg til Europa-Parlamentet. Det understreges dog i samme afsnit, at disse udgif-
ter ikke må udgøre en direkte eller indirekte finansiering af nationale politiske partier eller deres
kandidater.
Ændringer i de finansielle bestemmelser
De finansielle bestemmelser i forordningens artikel 9 ændres på en række punkter med det for-
mål at give de europæiske politiske partier større fleksibilitet i forvaltningen af deres indtægter.
For det første kan de europæiske politiske partier, som en undtagelse fra de almindelige finansiel-
le bestemmelser i Finansforordningen, overføre op til 25 pct. af de samlede indtægter fra ét regn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0028.png
28
skabsår til det følgende år, såfremt midlerne anvendes inden udgangen af det første kvartal i det
følgende regnskabsår.
For det andet nedsættes mindstekravet om medfinansiering fra 25 pct. til 15 pct., dvs. EU’s
driftstilskud må herefter ikke overstige 85 pct. af budgettet for et europæisk politisk parti.
For det tredje fastsættes det, at de europæiske politiske partier, som en undtagelse fra de alminde-
lige finansielle bestemmelser i Finansforordningen, i begrænset omfang kan anvende egne midler
(dvs. midler, der ikke hidrører fra EU's budget) til at opbygge finansielle reserver. Finansielle re-
server kan således kun opbygges af egne indtægter, der er erhvervet ud over mindstekravet til
medfinansiering på 15 pct. Endvidere fastlægges det, at opbygning af finansielle reserver udover
100 pct. af partiets gennemsnitlige årlige indtægter vil blive modregnet i fremtidige tilskud fra
EU.
Evaluering
Europa-Parlamentet skal senest den 15. februar 2011 offentliggøre en rapport om anvendelsen af
den reviderede forordning med eventuelle forslag til ændringer af forordningen.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Forslaget til forordning om ændring af forordning om statut for og finansiering af politiske parti-
er på europæisk plan bygger bl.a. på Europa-Parlamentets beslutning af 23. marts 2006. I hen-
hold til TEF art. 191 skal forslaget vedtages under proceduren for fælles beslutningstagen med
Europa-Parlamentet (TEF art. 251). Forslaget forventes behandlet i plenum på Europa-
Parlamentets Strasbourg-samling til november. Parlamentets udvalg for konstitutionelle anlig-
gender (AFCO) har drøftet forslaget og udarbejdet et udkast til betænkning (2007/0130(COD)).
Ændringsforslagene i udkastet til betænkning fra udvalget har overvejende karakter af præcise-
ringer af teksten.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslagene om støtte til politiske fonde på europæisk plan og ændringer i de finansielle bestem-
melser vil kunne få konsekvenser for EU’s budget. Støtten til de europæiske politiske fonde ven-
tes finansieret af det budget til Europa-Parlamentet, der fastlægges i forbindelse med de årlige
EU-budgetprocedurer. Forslaget har ikke konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget til forordning om ændring af forordning om statut for og finansiering af politiske parti-
er på europæisk plan har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan styrke en åben og demokratisk debat på europæisk
plan. Regeringen er derfor positiv over for forslaget om at støtte europæiske politiske fonde med
det formål at bidrage til at styrke og udvikle debatten om europæiske politiske spørgsmål. Af
hensyn til at sikre kontrol med udviklingen af fondene vil regeringen arbejde på at sikre, at støtte
til fondene fastsættes i fuld åbenhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0029.png
29
Regeringen finder det positivt, at forslaget fastslår, at støttemidler kan anvendes til finansiering af
kampagner i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet under opretholdelse af forbuddet mod
direkte eller indirekte finansiering af nationale politiske partier eller kandidater.
Regeringen kan acceptere forslaget om en begrænset udvidelse i fleksibiliteten af de finansielle
bestemmelser for opbygning af finansielle reserver af egne indtægter og videreførelse af begræn-
sede midler fra et regnskabsår til det følgende, da dette kan give de europæiske politiske partier
bedre mulighed for at foretage langsigtet planlægning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positive over for det overordnede formål med forslaget. Flere med-
lemsstater har dog udtrykt generel modstand mod fravigelser fra Finansforordningen. Disse lan-
de har dog signaleret, at man trods den principielle modstand er villig til at se pragmatisk på
spørgsmålet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
401151_0030.png
30
13. Burma/Myanmar
Samlenotat følger.