Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2823+2824 Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
13. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte og vedtage en skærpelse af EU's Fælles Holdning om sanktioner overfor
Burma/Myanmar. Skærpelsen sker på baggrund af den burmesiske juntas brutale fremfærd mod de seneste
ugers omfattende og fredelige demonstrationer anført af munke. Skærpelse af sanktioner indgår i en
sammenhængende EU-tilgang til situationen i Burma, der også omfatter fortsat og intensiveret pres på regimet,
opbakning til FN-sporet, tæt dialog med Kina og andre indflydelsesrige asiatiske lande og styrkelse af den
humanitære bistand.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma blev iværksat i 1996. EU’s Fælles Holdning omfatter
målrettede sanktioner over for militær-regimet, og blev sidst strammet i 2004. Hvert år fornyes
den Fælles Holdning, hvor den nuværende Fælles Holdning udløber 30. april 2008.
EU's eksisterende sanktioner omfatter våbenembargo, forbud mod militært samarbejde,
visaforbud for navngivne personer, indefrysning af midler i EU, investeringsforbud og
finansieringsforbud i navnegivne burmesisk statsejede virksomheder, begrænsninger på besøg
på højt niveau samt suspension af bistand andet end humanitær og bistand til sociale sektorer til
den burmesiske befolkning. For ikke at ramme den almindelige befolkning åbnedes samtidig for
en styrket bistand på bl.a. uddannelses- og sundhedsområdet.
Den Fælles Holdning er baseret på reciprocitet, hvor EU reagerer proportionalt på fremskridt
eller tilbageskridt i Burma.
Drøftelserne om en stærk fælles EU-tilgang til situationen i Burma sker som følge af
militærregimet i Burmas brutale fremfærd i de seneste uger overfor fredelige demonstrationer,
ledet af munke. FN’s Generalsekretærs udsending, Gambari, har aflagt besøg i Burma og
mødtes med regimets topgeneraler og Aung San Suu Kyi. Sikkerhedsrådet er blevet briefet, og
der arbejdes på en fælles Sikkerhedsråds linje. Udover støtte til FN-sporet og tæt dialog med
Kina og andre indflydelsesrige asiatiske lande, drøfter EU en skærpelse af sanktionerne overfor
Burma/Myanmar. Drøftelserne i EU tager udgangspunkt i et oplæg, der både indeholder en
skærpelse af eksisterende sanktioner og indførelse af nye sanktioner.
I forhold til en skærpelse af de eksisterende sanktioner drøftes en udvidelse af
investeringsforbud til at omfatte flere statsejede virksomheder og en udvidelse af listen over
personer, som er omfattet af visumrestriktioner og indefrysninger af tilgodehavender.
I forhold til at indføre nye sanktioner diskuteres importforbud vedrørende træ, metaller og
ædelstene, samt et forbud mod eksport og transport af maskiner m.v., som anvendes i disse
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
industrier. Endvidere drøftes et forbud mod at handle med produkter, der anvendes i on-shore
mineindustrien, herunder transport af sådanne produkter til Burma.
Kommissionen er blevet pålagt at arbejde videre med at belyse konsekvenserne af nye
(handels)sanktioner, herunder WTO spørgsmålet, og forberede udkast til en rådsbeslutning
omfattende både skærpelse af eksisterende og indførelse af nye sanktioner.
3. Hjemmelsgrundlag
Den Fælles Holdning 2006/318/CFSP, 27. april 2006, fornyet af den Fælles Holdning
2007/248/CFSP.
Rådsforordning nr. 817/2006, 29. maj 2006, ændret af rådsforordning nr. 1411/2006 og af
kommissionsforordning nr. 481/2007.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at vedtage Fælles Holdning om skærpelse af sanktioner mod Burma/Myanmar,
men det præcise indhold drøftes fortsat.
Målet med skærpede sanktioner er at sende et meget klart signal til regimet og befolkningen i
Burma om EU's linje i sagen. En stramning af sanktionerne vil også være et klart signal til
landene i Asien – særlig Kina og Indien - om at opretholde presset på Burma for at fremme en
udvikling i retning af demokrati og national forsoning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for så omfattende skærpelser af sanktionerne som muligt. Skærpelsen af
sanktionerne tager sigte på igen at ramme generalerne – ”smart sanctions” – og ikke
civilbefolkningen. Samtidigt arbejdes for øget humanitær bistand.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konkret støtter Danmark en skærpelse af eksisterende sanktioner, herunder udvidelse af listen
over statsejede virksomheder, hvori der ikke må foretages investeringer. Desuden arbejder
Danmark for, at der bør indføres nye handelssanktioner, herunder et specifikt importforbud
vedrørende træ, metaller og ædelstene og et forbud mod eksport og transport af maskiner m.v.,
som anvendes i disse industrier. Endvidere støtter Danmark et forbud mod at handle med
produkter, der anvendes i on-shore mineindustrien, herunder transport af sådanne produkter til
Burma.
Selvom vurderingen er, at en skærpelse af sanktionerne kun har begrænset effekt på regimet i
Burma, vil en omfattende skærpelse have en vigtig signalværdi i den nuværende situation, hvor
det internationale samfund må gribe til alle forhåndenværende midler for at kunne lægge
maksimalt pres på regimet for at fremme en demokratiseringsproces og national forsoning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU kredsen enighed om at skærpe sanktionerne – men ikke om det præcise indhold
heraf – det drøftes fortsat. Der er dog et fælles markant ønske om at reagere hurtigt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Fornyelse af den Fælles Holdning har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24.
april 2007.
3