Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2826 - Miljø Bilag 3
Offentligt
407159_0001.png
Referat
EU-Koordination
J.nr. 311-00008
Ref. VIBEJ
6. november 2007
Redegørelse til Folketinget for rådsmøde (miljø) den 30. oktober 2007
1. Forslag til Rådets konklusioner vedr. forberedelsen af den 13. partskonference under kli-
makonventionen på Bali 3.-14. december 2007
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse.
En række medlemslande, inkl. Danmark, ønskede en mere ambitiøs tekst om finansielle forpligtel-
ser, bl.a. for at sikre udviklingslandendes deltagelse og få en post Kyoto aftale i hus. Rådet beslut-
tede at tilføje, at man var enige om at gøre mere for at mobilisere den nødvendige finansiering.
Danmark fremhævede vigtigheden af, at fortsætte og øge presset på USA, Kina og Indien samt
ikke mindst Rusland. Danmark fremhævede endvidere vigtigheden af, at sikre at en regulering af
søfartens og luftfartens CO2 emissioner bliver omfattet af en post 2012 aftale, hvis det ikke i IMO
og ICAO i god tid inden 2009 godtgøres, at der kan opnås enighed om en ambitiøs global regule-
ring.
2. Kommissionens meddelelse om vandmangel og tørke i den europæiske union
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse.
En række delegationer fremhævede de alvorlige konsekvenser af vandmangel og tørke, specielt i
de Sydeuropæiske lande.
3. Fremskridtsrapport om EU’s bæredygtighedsstrategi
Rådet havde en orienterende debat.
Debatten bar præg af, at medlemsstaterne havde haft ganske kort tid til at forberede sig, eftersom
meddelelsen var blevet vedtaget én uge før mødet. Medlemslandende støttede generelt op om
vigtigheden af meddelelsen og en bedre implementering i medlemsstaterne. Flere pegede på
transport området, som et område, hvor der særlig var grund til at se nærmere på implementerin-
gen af bæredygtighedsstrategien.
Formandskabet oplyste, at Transportrådet ville drøfte meddelelsen og at den ville blive behandlet i
den nedsatte ”Friends of presidency” gruppe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Forslag til direktiv om brændstofkvalitet
Rådet havde en orienterende debat.
Debatten drejede sig dels om, hvorvidt EU skal fastsætte en reduktionsmålsætning for udledning af
drivhusgasser fra brændstoffer, der anvendes i transportsektoren, dels om hvilke betingelser der
skal være opfyldt, for at en sådan målsætning kan accepteres i brændstofkvalitetsdirektivet.
Kommissionen fik generelt støtte til at fastsætte et reduktionsmål for drivhusgasemissioner fra
brændstof og brændstofforsyningskæden.
En lang række medlemslande – herunder Danmark - anså forslaget for at være ufuldstændigt, da
der var yderligere betingelser, der skal være opfyldt for at inkludere en målsætning i brændstofkva-
litetsdirektivet. De betingelser medlemslandende pointerede omfattede krav om at CO2 reduktionen
skal være i overensstemmelse med DER’s beslutning i marts 2007 vedr. biobrændstoffer og beho-
vet for at fastsætte et sæt standardiseret bæredygtighedskriterier. Herudover blev forholdet til det
kommende VE-direktiv og kvotehandelsdirektivet fremhævet, og medlemslandende pegede i den
forbindelse på vigtigheden af sammenhæng mellem de forskellige tiltag.
5. Kommissionens forslag til Rådets beslutning om midlertidigt forbud mod brug og salg i
Østrig af genetisk modificeret majs (MON810 og T25)
Formandskabet konstaterede, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod Kommissionens
forslag, idet 14 medlemslande var imod, 4 for og 9 undlod at stemme.
Danmark stemte imod forslagene med den begrundelse, at der mangler overgangsbestemmelser
mellem det gamle og det nye udsætningsdirektiv, og at Kommissionen burde have behandlet Øst-
rigs ønske om at anvende beskyttelsesklausulen inden for den frist på tre måneder, der indgik i det
gamle direktiv.
Flere lande foreslog en bredere debat i Rådet af fællesskabets politik og retsregler vedrørende
GMO’er.
2