Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2832 - Konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
409468_0001.png
Notat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Referat til Folketingets Europaudvalg
Referat af møde i Rådet for konkurrenceevne (indre marked, industri, forskning)
den 22.-23. november 2007.
Forskningsdelen omfattede nedenstående punkter. Punkt 11 a-d) blev behandlet
under ét og refereres samlet under referatets punkt 11 a).
Punkt 10:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om op-
rettelse af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT)
KOM(2006) 604 af 18. oktober 2006
- Politisk enighed
29. november 2007
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Formandskabet oplyste, at der nu var fuld enighed med Parlamentet om forslaget.
Man manglede blot at finde ud af, hvorfra budgetmidlerne skulle komme.
Enkelte medlemslande meddelte, at de gerne ville huse EIT’s sekretariat.
Et medlemsland oplyste, at man ville afholde sig fra at stemme under henvisning
til, at man fandt budgettet for højt.
Formanden erklærede afslutningsvist, at der nu forelå politisk enighed om EIT.
Parlamentets 2. læsning ville finde sted i starten af 2008, hvorefter den endelige
beslutning ville blive taget meget hurtigt.
Punkt 11 a): Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ARTEMIS-
fællesforetagendet" til gennemførelse af det fælles teknologi-
initiativ vedrørende indlejrede computersystemer
KOM(2007) 243 af 15. maj 2007
- Generel tilgang
Formanden erklærede, at det i de fælles teknologiinitiativer var vigtigt at finde en
balance mellem erhvervslivet, Kommissionen og medlemslandene. Den opnåede
balance var tilfredsstillende og holdt døren åben for senere initiativer.
Kommissionen oplyste, at Europa-Parlamentets udtalelse ville foreligge i decem-
ber 2007, således at den endelige beslutning kunne ske inden årets udgang.
Kommissionen redegjorde kort for det store strategiske potentiale, som hvert en-
kelt teknologiinitiativ indeholdt.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
07-024654
393499
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen havde reservationer i forhold til, at medlemslandene skulle have
en fast observatør i bestyrelserne for de fælles teknologiinitiativer, og at bestyrel-
serne selv skulle varetage hele processen omkring besættelse af direktørposten.
Det burde være Kommissionen, der nominerede et antal kandidater, som hver be-
styrelse kunne vælge ud fra. Med hensyn til Clean Sky skyldtes den specielle
struktur, der var opbygget i et nært samarbejde mellem flyindustrien og Kommis-
sionen, at denne sektor var helt anderledes end den europæiske industri i øvrigt.
Den udvælgelsesproces, der havde fundet sted, havde været åben og var baseret
på kvalitet, og det ville være Kommissionens rolle i det fremtidige arbejde til sta-
dighed at sikre den højeste kvalitet.
Et medlemsland beklagede udbudsmodellen i Clean Sky, der i begrænset omfang
imødekom principperne om åbenhed og konkurrence, og kunne ikke hæve sit
forbehold, hvis ikke Kommissionen ville afgive en erklæring om åbenhed. Mo-
dellen måtte ikke danne præcedens.
Forsknings- og
Danmark fandt det også beklageligt, at princippet om åbne opslag og konkurren-
ce kun delvis var opfyldt i Clean Sky. Det var meget vigtigt at få slået fast, at
denne udbudsmodel ikke ville danne præcedens for fremtidige udbud af Fælles-
skabets forskningsmidler.
En række mindre medlemslande støttede disse synspunkter.
De øvrige medlemslande, der tog ordet, støttede de foreliggende fire forslag og
hævede alle deres forbehold.
Kommissionen hævede sit forbehold til bestemmelsen om en fast observatør fra
medlemsstaterne i bestyrelsen. Med hensyn til processen vedrørende besættelse
af direktørposten ville Kommissionen afgive en erklæring til protokollen. For så
vidt angår Clean Sky ville der være fuld gennemsigtighed i og med, at der ville
blive afgivet årlige rapporter om virksomheden til Rådet og Parlamentet, og
Kommissionen var rede til at afgive en erklæring til protokollen om partner-
skabsstrukturen, udvælgelsesprocessen, og hvorledes principperne i 7. Ramme-
program ville blive fulgt.
Formanden konstaterede herefter, at der var enighed om de generelle indstillinger
vedrørende de fire fælles teknologiinitiativer.
Punkt 11 b): Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ENIAC-
fællesforetagendet"
KOM(2007) 356 af 22. juni 2007
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Innovationsstyrelsen
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
409468_0003.png
Punkt 11 c): Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fælles-
foretagendet ”Clean Sky"
KOM(2007) 315 af 20. juni 2007
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Punkt 11 d): Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et fælles-
foretagende for initiativet om innovative lægemidler (IMI)
KOM(2007) 241 af 15. maj 2007
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Punkt 12:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fæl-
lesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram,
der har til formål at forbedre ældres livskvalitet gennem brug
af ny informations- og kommunikationsteknologi (IKT), og
som gennemføres af en række forskellige medlemsstater.
"Længst muligt i eget hjem” (”Ambient Assisted Living”-
AAL)
KOM(2007) 329 af 14. juni 2007
- Generel tilgang
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/4
Flere medlemslande ophævede de eksisterende forbehold over for forslaget,
hvorefter formanden kunne erklære den generelle indstilling for tiltrådt.
Punkt 13:
Videnskabens og teknologiens fremtid i Europa
(Kommissionens Grønbog om Det Europæiske
Forskningsrum)
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Formanden oplyste, at baggrunden for konklusionerne var drøftelserne på en
formandskabskonference i Portugal den 8.-10. oktober 2007.
Kommissionen oplyste, at man som opfølgning på Grønbogen om Det Europæi-
ske Forskningsrum ville fremlægge følgende initiativer: 1) En ramme for at ud-
vikle fælles programmer 2) Et forskningspas med henblik på at fremme mobilitet
3) En ramme for etablering af fælles, europæiske forskningsinfrastrukturer 4)
Charter for IPR for at lette videnoverførsel og 5) En fælles strategi for internatio-
nalt forskningssamarbejde.
Flere medlemslande tog ordet, heriblandt Danmark, der fremhævede, at udviklin-
gen af ERA måtte bygge på videntrekanten (uddannelse, forskning og innovati-
on), at der måtte stimuleres til øgede private investeringer i forskning og udvik-
ling, at grundforskningens rolle skulle styrkes, og at styrkede og dynamiske
forskningsinstitutioner var afgørende for Europas evne til at konkurrere på ny vi-
den og højt uddannede kandidater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formanden konstaterede, at konklusionerne kunne godkendes.
Punkt 14:
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om viden-
skabelig information i den digitale tidsalder: adgang, formid-
ling og bevarelse
KOM(2007) 56 af 14. februar 2007
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Formanden kunne efter få nationale indlæg konstatere, at konklusionerne kunne
vedtages.
Punkt 15:
Rådsresolution om modernisering af de videregående uddan-
nelser for Europas konkurrenceevne i en global vidensøkonomi
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af Rådsresolution
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/4
Formanden konstaterede, at resolutionen kunne vedtages.
Punkt 16:
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg: Nanovi-
denskab og nanoteknologi: En europæisk handlingsplan for
2005-2009. Første rapport om gennemførelsen 2005-2007
KOM(2007) 505 af 6. september 2007
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Formanden konstaterede, at konklusionerne kunne vedtages.
Kommissionen takkede kort for Rådets opbakning og konstaterede, at den i sam-
arbejde med medlemslandene ville fortsætte arbejdet for at fremme sikker og an-
svarlig nanoteknologi.