Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
2833 - Økofin Bilag 1
Offentligt
406640_0001.png
Notat
Samlenotat vedrørende EU's budget for 2008
1. Resume
7. november 2007
Rådet (ECOFIN) afholder den 23. november 2007 sin anden læsning af forslaget til EU’s
budget for 2008. I forbindelse med rådsmødet afholdes et samråd med Europaparlamentet med
henblik på at undersøge mulighederne for at indgå en aftale om budgettet for 2008.
2. Baggrund
ECOFIN gennemfører den 23. november 2007 sin anden og sidste læsning af
EU's budget for 2008. Dette sker på baggrund af Europa-Parlamentets første læs-
ning, som fandt sted den 25. oktober 2007.
I forbindelse med Rådets anden læsning gennemføres et samråd med Parlamentet
med henblik på at søge at indgå en samlet aftale om EU's budget for 2008.
Rådet skal endvidere behandle nedenstående ændringsskrivelser til budgetforslaget
for 2008, som er fremsat af Kommissionen.
Ændringsskrivelse nr. 1 (ÆS 1) SEK(2007) 1140 af 17. september 2007,
som vedrører en stigning i forpligtelser og betalinger til Kosovo på hhv. €
120 mio. og € 80 mio. samt til det palæstinensiske selvstyre på hhv. € 142
mio. og € 85 mio. Samlet set medfører ændringen en stigning i forpligtelses-
bevillingerne i udgiftskategori 4 på € 262 mio. mens betalingsbevillingerne
stiger med € 145 mio. i forhold til Kommissionens oprindelige budgetfor-
slag for 2008.
Ændringsskrivelse nr. 2 (ÆS 2) SEK(2007) 1454 af 26. oktober 2007, som
vedrører den traditionelle opdatering af de tal, som ligger til grund for over-
slaget for udgifterne i udgiftskategori 2 (landbrug & fiskeri). Opdateringen
medfører en reduktion af forpligtelsesbevillingerne i udgiftskategori 2 på €
970 mio. og en reduktion af betalingsbevillingerne i udgiftskategori 2 på €
1,3 mia. i forhold til Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2008.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\DDF9807C-29A9-48D4-AF86-
E79DA832600C\x406640.doc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0002.png
2
5. Formål og indhold
2008-budgettet fastlægges inden for de udgiftslofter, som blev fastlagt af det Eu-
ropæiske Råd i december 2005 og efterfølgende justeret i forbindelse med aftalen
om de finansielle perspektiver – den såkaldte Inter-institutionelle aftale – mellem
Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2006.
I tabel 1 er givet en status for 2008-budget proceduren. Tabel 1 samt efterfølgen-
de tabeller indbudgetterer Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1 og nr. 2 for
2008 samt ændringsbudgetterne 1-6 for 2007. Derimod indgår Kommissionens
forslag til finansiering af det europæiske satellitnavigationssystem Galileo og det
europæiske teknologiinstitut (EIT) ikke i nedenstående tabeller.
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2008
Budget
2007
+ ÆB 1-
6
2)
9.368
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturres-
sourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sik-
kerhed og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
3)
5. Administration
Margen til loftet
4)
6. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
6)
Betalingsbevillinger, i alt
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
7)
Loftet
for 2008
9.847
Kommissionens
forslag for 2008
+ ÆS 1 & 2
9.770
77
46.878
11
55.305
3.495
1.290
72
7.173
68
7.286
171
207
0
5)
128.410
3.893
120.347
0,97
Rådets
1. læs-
ning
9.504
343
46.878
11
55.723
3.077
1.271
91
7.129
112
7.190
267
207
0
5)
128.401
3.902
119.410
0,96
Parlamentets
1. læsning
9.847
0
46.878
11
56.387
2.413
1.343
19
7.241
0
7.286
171
207
0
5)
129.689
2.292
124.196
1,00
45.487
46.889
56.250
58.800
1.444
1.362
6.812
7.002
6.978
445
126.783
115.497
0,97
7.380
207
131.487
129.481
1,04
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtigelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er
udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsbudgetter 1-6.
3) Margen under udgiftskategori 4 er inkl. midler til nødhjælpsreserven (€ 239 mio.).
4) Margenen er udregnet inkl. et beløb på € 77 mio. fra personalets bidrag til pensionsordningen.
5) I de samlede forpligtelser indgår udover forpligtelserne for de enkelte kategorier forpligtelser på € 500 mio. til Globalise-
ringsfonden, som finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
6) Margenen er udregnet inkl. Globaliseringsfonden (€ 500 mio.), nødhjælpsreserven (€ 239) og personalets bidrag til pensi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0003.png
3
onsordningen (€ 77 mio.).
7) Udregnet på baggrund af Kommissionens BNI-skøn for 2007 og 2008 i KOM (2007)208.
Ifølge den Inter-institutionelle aftale (IIA) mellem Rådet og Europa-parlamentet
kan der ikke overføres midler fra én udgiftskategori til en anden. Derfor vedrører
forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om 2008-budgettet som udgangs-
punkt kun fordelingen af midler inden for de enkelte udgiftskategorier samt hvil-
ken margen i forhold til udgiftslofterne, der skal efterlades til uforudsete udgifter.
I forhold til 2008-budgettet kan forhandlingerne imidlertid vise sig at afvige fra
denne hovedregel, idet der skal findes midler til Galileo-projektet. Kommissionen
har fremsat forslag om en revision af IIA’en med henblik på at tilføre udgiftskate-
gori 1a midler fra andre udgiftskategorier, primært fra landbrugsmidlerne i katego-
ri 2. Herudover overflyttes også midler fra kategori 5 til kategori 1a i Kommissio-
nens forslag. Dette forslag er ikke formelt en del af Kommissionens budgetfor-
slag, men kan forventes at blive inddraget i forhandlingerne
1
.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatori-
ske udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og
Parlamentet er således gensidigt forpligtet i den inter-institutionelle aftale til at
indbudgettere obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetfor-
handlingerne er at sikre, at der sker en retvisende og realistisk budgettering af de
obligatoriske udgifter.
Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet bud-
getår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, som EU
kan foretage i et givet budgetår. Budgetteringen af betalingsbevillingerne handler
således om at sikre et realistisk afløb af de afsatte forpligtelsesbevillinger.
Kommissionens budgetforslag
De samlede udgiftslofter for EU i 2008, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør € 131,5 mia. i forpligtelsesbevillinger og € 129,5 mia. i beta-
lingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer forpligtelsesbevillinger for €
128,4 mia., svarende til ca. 0,97 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for 2007
er der tale om en stigning på forpligtelserne på 1,3 pct. i løbende priser. Forslaget
til udgiftsniveauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte
kategorier, som er fastlagt i de finansielle perspektiver.
1
For en mere detaljeret beskrivelse af Kommissionens forslag henvises der til samlenotatet, som blev forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for rådsmødet (ECOFIN) d. 13. november 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Rådets første læsning
I forhold til Kommissionens forslag korrigeret for ændringsskrivelse nr. 1 og 2
indebærer Rådets første læsning fra den 13. juli 2007 en reduktion af de samlede
forpligtelser med € 10 mio., mens betalingerne reduceres med € 937 mio. Det
bemærkes, at Kommissionens to ændringsskrivelser ikke forelå ved Rådets første
læsning.
I forhold til 2007 indebærer Rådets første læsning af 2008-budgettet en stigning
på ca. 1,3 % i forpligtelserne og en stigning på ca. 3,8 % i betalingerne.
Europa-Parlamentets første læsning
I forhold til Rådets første læsning forhøjede Parlamentet de samlede forpligtelser
med ca. € 1,3 mia., mens betalingerne forhøjes med knap € 4,8 mia.
I forhold til Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer Parlamentets for-
slag en stigning i forpligtelserne og betalingerne på hhv. ca. € 1,3 mia. og ca. € 3,8
mia. i løbende priser.
I forhold til 2007-budgettet medfører Parlamentets første læsning en stigning i
forpligtelserne på godt € 2,9 mia. (ca. 2,3 %) og en stigning i betalingerne på knap
€ 8,7 mia. (ca. 7,5 %).
2.1 Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(Samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses dog
af, at en stor del af udgifterne i praksis bliver fastlagt som led i konkrete flerårige
programmer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
I henhold til den inter-institutionelle aftale kan budgetmyndigheden justere bud-
getteringen med indtil +/- 5 pct. fra referencebeløbet for det konkrete program
set over hele dets løbetid (afvigelser herudover kræver, at nye og dokumenterbare
forhold mv. gør sig gældende).
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0005.png
5
Tabel 2. Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
midler fra tidligere budgetår.
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
9.770
77
402
4,3
Rådets
1. læs-
ning
9.504
343
136
1,5
Parlamentets
1. læsning
9.847
0
479
5,1
for
2008
9.847
2007
9.368
-266
77
-2,7
7.011
9.539
2.528
36,1
8.990
1.979
28,2
0,8
9.993
2.982
42,7
-549
454
-5,8
4,8
Anm: Globaliseringsfonden hører under kategori 1a, men er ikke inkluderet her. Fonden finansieres med uforbrugte
Kommissionens budgetforslag
Kategori 1a ventes at blive et centralt forhandlingstema ved Rådets anden læsning.
Den 19. september præsenterede Kommissionen et forslag til finansieringen af det
europæiske satellitnavigationsprogram Galileo. Det centrale element i Kommissi-
onens forslag er, at kategori 1a skal tilføres midler fra andre kategorier. Kommis-
sionens forslag indpasser også det europæiske teknologiinstitut (EIT) i kategori 1a,
jf. den kommenterede dagsorden/samlenotatet til rådsmødet (ECOFIN) d. 13.
november 2007.
Kommissionen foreslår samlet set, at kategori 1a tilføres € 742 mio. i 2008. Gali-
leo i 2008 tilføres € 739 mio. € 3 mio. afsættes til EIT. Indbudgetteres dette for-
slag i Kommissionens reviderede budgetforslag for 2008 beløber forpligtelserne
sig samlet set til € 10,5 mia. i kategori 1a i 2008.
Internt i kategori 1a foreslår Kommissionen desuden, at Galileo tilføres € 50 mio.
i 2008 fra det syvende rammeprogram for forskning. Ifølge Kommissionen var
disse midler i forvejen tiltænkt satellitrelateret forskning. Med denne justering får
Galileo i Kommissionens forslag tilført samlet set € 789 mio. i 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0006.png
6
Kommissionens forslag forudsætter, at den inter-institutionelle aftale mellem Rå-
det og Parlamentet skal genforhandles, da forslaget indebærer overførsler mellem
udgiftskategorier.
Rådets første læsning
Et kvalificeret flertal valgte i forbindelse med første læsning at etablere en større
margen i udgiftskategori 1a, hvilket blev gjort med henblik på at finansiere forven-
tede fremtidige merudgifter vedr. satellitnavigationssystemet Galileo.
Denne margen er primært etableret via en generel reduktion på € 250 mio.
2
i for-
pligtelserne under kategori 1a, heraf € 164 mio. vedr. forskning. Det bemærkes, at
Rådets første læsning d. 13. juli 2007 blev gennemført før Kommissionens forslag
til finansiering af Galileo og EIT blev fremlagt.
Europa-Parlamentet
Parlamentets gik ved sin første læsning tilbage til Kommissionens forslag ved at
foreslå Rådets reduktioner fjernet. Herudover foreslog Parlamentet en mindre
stigning i forpligtelsesbevillingerne således, at rammen for kategori 1a udnyttes
helt i 2008.
I forbindelse med sin første læsning, udtalte Parlamentet støtte til Kommissionens
forslag om at tilføre kategori 1a € 742 mio. i 2008 til at finansiere Galileo og EIT.
Kategori 1b
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste udgiftskategorier.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, jf. tabel 3 nedenfor, knytter Parlamentets indflydelse sig i den årlige
budgetprocedure i praksis til fastlæggelsen af niveauet for betalingsbevillingerne. I
budgetforslaget for 2008 er der dog afsat en margin til teknisk assistance på € 11
mio.
Tabel 3. Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse (strukturfon-
de)
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
2007
45.487
for
2008
46.889
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
46.878
Rådets
1. læs-
ning
46.878
Parlamentets
1. læsning
46.878
2
Den samlede reduktion i forpligtelsesbevillingerne på € 266 mio. i kategori 1a, består udover denne generelle reduktion på
€ 250 mio. af en reduktion til en række agenturer på € 16 mio.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0007.png
7
Margen
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
37.618
11
1.391
3,0
11
1.391
3,0
11
1.391
3,0
0
0
0
40.623
3.005
8,0
40.125
2.507
6,7
0
42.447
4.829
12,8
-498
1.824
-1,2
4,5
Kommissionens budgetforslag
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på € 40.623 mio., hvilket svarer
til en stigning på € 3 mia. eller 8 pct. fra 2007 til 2008. Hovedparten af betalings-
bevillingerne i 2008 vil hidrøre fra strukturfondsprogrammerne 2007-2013, men
en del vedrører også programmerne 2000-2006, hvor der stadig kan ske betalinger
frem til 2009.
Rådets første læsning
Rådet foretog ved sin første læsning en mindre nedjustering af betalingsbevillin-
gerne på 498 mio. euro (- 1,2 %) i forhold til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentet har i sin første læsning foretaget en betydelig opjustering af betalings-
bevillingerne til strukturfondene med ca. 2,3 mia. euro i forhold til Rådets første
læsning og ca. 1,8 mia. euro i forhold til Kommissionens forslag. Dette svarer til
en stigning i betalingerne på ca. 13 pct. fra 2007 til 2008.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Ca. 3/4 af bevillingerne i kategori 2 vedrører den fælles landbrugspolitik (mar-
kedsordningerne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtten udgør ca. 1/5 af
de samlede bevillinger. I tabel 4 gives en status for bevillingsniveauet i kategori 2.
Tabel 4. Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (landbrug)
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
2007
56.250
for
2008
58.800
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
55.305
Rådets
1. læs-
ning
55.723
Parlamentets
1. læsning
56.387
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0008.png
8
Margen
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
54.719
3.495
-945
-1,7
3.077
-527
-1,0
2.413
137
0,2
418
1.082
0,8
53.439
-1.280
-2,3
54.217
-502
-0,9
2,0
54.888
-169
-0,3
778
1.449
1,5
2,7
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens præsenterede d. 26. oktober 2007 ændringsskrivelse nr. 2 (ÆS 2)
til Kommissionens budgetforslag for 2008, SEK(2007) 1454.
Heri opdaterer Kommissionen de tal, som ligger til grund for overslaget for udgif-
terne i udgiftskategori 2. Opdateringen medfører en reduktion af forpligtelsesbe-
villingerne i udgiftskategori 2 på € 970 mio. og en reduktion af betalingsbevillin-
gerne i udgiftskategori 2 på € 1,3 mia. i forhold til Kommissionens oprindelige
budgetforslag for 2008.
Udover ÆS 2 har Kommissionen fremsat forslag om at der overføres € 500 mio.
til kategori 1a fra kategori 2 i 2008 til at finansiere Galileo og EIT. Indbudgetteres
dette forslag i Kommissionens reviderede budgetforslag for 2008 beløber forplig-
telserne sig samlet set til € 54,8 mia. i kategori 2 i 2008.
Rådets første læsning
Rådets foretog ved sin første læsning en reduktion i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag på både forpligtelser og bevillinger.
Siden Rådets første læsning har Kommissionen fremsat ændringsskrivelse 2 med
en endnu større reduktion end Rådet foretog i sin første læsning, hvilket medfø-
rer, at Rådets første læsning sammenholdt med Kommissionens reviderede bud-
getforslag giver indtryk af, at Rådet foreslår en stigning i både forpligtelses- og
betalingsbevillinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0009.png
9
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentet har i sin første læsning hævet forpligtelsesbevillingerne og betalings-
bevillingerne i forhold til Rådets første læsning med henholdsvis € 664 mio. og €
671 mio. Disse stigninger er udtryk for Parlamentets ønske om at retablere Kom-
missionens oprindelige (og højere) budgetforslag.
Det skal dog bemærkes, at Kommissionens anden ændringsskrivelse ikke forelå
ved Parlamentets første læsning.
Udgiftskategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgettet for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører
frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b vedrører borger-
skab, som dækker over forskellige programmer inden for forbrugerbeskyttelse-
sprogrammer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under
kategori 3.
I tabel 5 er givet en status for kategori 3
Tabel 5. Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
1.374
2007
1)
1.444
for
2008
1.362
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
1.290
72
-154
-10,7
Rådets
1. læs-
ning
1.271
91
-173
-12,0
Parlamentets
1. læsning
1.343
19
-101
-7,0
-19
53
-1,5
1.191
-183
-13,3
1.128
-246
-17,9
4,1
1.241
-133
-9,7
-63
50
-5,3
4,2
1) I sit forslag til ændringsbudget nr. 6 til det almindelige budget for 2007, KOM(2007) 527, har Kommissionen øget
både forpligtelser og betalinger i kategori 3, som følge af en udmøntning af EU’s Solidaritetsfond og på grund af skades-
erstatninger som følge af to domme afsagt af Retten til Første Instans. Som en konsekvens af en voldsom storm i Tysk-
land og en tropisk cyklon i Frankrig (La Réunion) øges forpligtelserne i kategori 3 med € 172,2 mio. i 2007. Denne effekt
er indbudgetteret ovenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0010.png
10
Kommissionens budgetforslag
Da Kommissionen præsenterede sit oprindelige budgetforslag for 2008 var 2008-
niveauet højere end 2007-niveauet – både for forpligtelser og betalinger.
Efterfølgende har Kommissionen foreslået en justering af 2007-budgettet som
øger forpligtelserne og betalingerne med € 172,2 mio. i kategori 3 i 2007.
Rådets første læsning
Rådet foretog i sin første læsning en marginal tilpasning af bevillingerne under
kategori 3 på ca. € 19 mio. i forhold til Kommissionens forslag. Justeringen skete
generelt i forhold til decentrale agenturer, hvor Rådet foreslår en lavere stigning
end Kommissionen.
Reduktionerne skete generelt i forhold til decentrale agenturer, hvor der i Kom-
missionens forslag var forudsat betydelige bevillingsstigninger.
Europa-Parlamentets første læsning
I forhold til Rådets første læsning indeholder Parlamentets første læsning en stig-
ning i bevillingsniveauet på henholdsvis € 73 mio. i forpligtelserne og € 113 mio. i
betalingerne. Parlamentet retablerer dermed Kommissionens forslag for kategori 3
og foreslår herudover en stigning på godt 4 % i både forpligtelser og betalinger.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget. I
tabel 6 er givet en status for bevillingerne til kategori 4.
Tabel 6. Status for kategori 4: EU som global partner
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtigelsesbevillinger
Margen
1)
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
7.353
2007
6.812
for
2008
7.002
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
7.173
68
361
5,3
Rådets
1. læs-
ning
7.129
112
317
4,7
Parlamentets
1. læsning
7.241
0
429
6,3
-44
68
-0,6
8.062
709
9,6
7.553
200
2,7
-509
0,9
8.133
780
10,6
71
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0011.png
11
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
-6,3
0,9
1) Nødhjælpsreserven (€ 234,5 mio. i 2007 og
239,2 mio. i 2008) hører under kategori 4 og indgår i margenen. Nød-
hjælpsreserven kan i henhold til den inter-institutionelle aftale udmøntes selvom dette medfører en overskridelse af loftet
for kategori 4.
Kommissionens budgetforslag
Den 17. september 2007 fremsatte Kommissionen ændringsskrivelse nr. 1 til det
foreløbige budgetforslag for 2008 (ÆS 1), SEK(2007) 1140.
ÆS 1 indebærer en stigning i forpligtelser og betalinger til Kosovo på hhv. € 120
mio. og € 80 mio. samt en stigning i forpligtelser og betalinger til det palæstinensi-
ske selvstyre på hhv. € 142 mio. og € 85 mio. Samlet set medfører ændringen en
stigning i forpligtelsesbevillingerne i udgiftskategori 4 på € 262 mio. mens beta-
lingsbevillingerne stiger med € 145 mio. i forhold til Kommissionens oprindelige
budgetforslag for 2008. ÆS 1 er indbudgetteret i tabel 4.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2006 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 200 mio.
euro i 2008. Sammenlignet med budgettet i 2007 på 159 mio. euro er der tale om
en stigning på ca. 26 pct.
Rådets første læsning
Rådets første læsning indebar primært en stigning i forpligtelserne på € 260 mio. i
forhold til Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2008. Stigningen består
af € 180 mio. til Kosovo og € 80 mio. til det palæstinensiske selvstyre, med hen-
blik på at sikre tilstrækkelige midler til disse prioriteter. Det bemærkes, at Kom-
missionens efterfølgende ændringsskrivelse nr. 1 samlet set ligger meget tæt på
Rådets forslag vedrørende Kosovo og det palæstinensiske selvstyre.
Rådet reducerede betalingsbevillingerne i forhold til Kommissionens oprindelige
budgetforslag for 2008 med godt € 364 mio.
Mht. til FUSP’en tilsluttede Rådet sig Kommissionens forslag, men bemærkede at
behovet kunne tænkes at stige.
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentet støttede ved første læsning Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1,
som afsætter ekstra midler til Kosovo og det palæstinensiske selvstyre og foreslog
herudover yderligere en stigning til disse to indsatser på i alt € 40 mio. Endelig
foreslog Parlamentet at der skulle afsættes € 40 mio. til krisetiltag.
Parlamentet foreslog at Kommissionens stigning til FUSP’en i 2008 skulle bort-
falde. Parlamentets forslag er dermed at bevillingerne til FUSP’en forbliver på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0012.png
12
2007-niveau, hvilket svarer til en reduktion i forhold til Kommissionen og Rådets
forslag på godt € 40 mio.
Parlamentets forslag indebærer anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet, som i
henhold til den inter-institutionelle gør det muligt, at anvende yderligere op til €
200 mio. på tværs af udgiftskategorierne. Parlamentet foreslog at anvende € 87
mio. til at finansiere bl.a. Kosovo og det palæstinensiske selvstyre.
Udgiftskategori 5. Administration
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter. Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalings-
bevillingerne. Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigninger-
ne med henvisning til en forøgelse af personale og bygningsmasse som følge af de
seneste to udvidelser af EU, IT-udgifter samt stigende udgifter til sikkerhed. I
tabel 7 er givet en status for bevillingerne til kategori 5.
Tabel 7. Status for kategori 5: Administration
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
1)
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
7.286
171
308
4,4
Rådets
1. læs-
ning
7.190
267
212
3,0
Parlamentets
1. læsning
7.286
171
308
4,4
for
2008
7.380
2007
6.978
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal
-96
-1
-1,3
6.978
7.287
309
4,4
7.191
213
3,1
-0,0
7.286
308
4,4
-96
-1
-1,3
-0,0
1) Marginen er udregnet inkl. et beløb på
77 mio. fra personalets bidrag til pensionsordningen.
Kommissionens budgetforslag
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat € 7.3 mia. til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 4,4 pct. i
forhold til 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0013.png
13
Det skal bemærkes, at Kommissionen i sin finansieringsmodel for satellitnavigati-
onssystemet Galileo og det europæiske teknologiinstitut (EIT) foreslår, at der
overføres € 100 mio. fra kategori 5 til kategori 1a i 2008. Denne overførsel indgår
ikke i tabel 7. Indbudgetteres dette forslag i Kommissionens reviderede budget-
forslag for 2008 beløber forpligtelserne sig samlet set til € 7,2 mia. i kategori 5 i
2008.
Rådets første læsning
Rådet reducerede ved sin første læsning bevillingerne til administration med ca. €
96 mio. Reduktionen var bl.a. begrundet i forudsætninger om effektiviseringsge-
vinster i institutionerne og forbedret interinstitutionelt samarbejde.
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentets første læsning retablerede bevillingerne i kategori 5, som de fremgår
af Kommissionens budgetforslag. Herudover foreslår Parlamentet, at € 49 mio.
placeres i en reserve, som først udmøntes efter Kommissionen har opfyldt angiv-
ne Parlamentsprioriteter samt foretaget en række analyser, som begrunder et be-
hov.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestrakten med
disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til formål at forbedre de to landes
nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at forbed-
re grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 207 mio. euro, som modsvares af en
tilsvarende betalingsbevilling,
jf. tabel 8.
Hverken Rådets eller Parlamentets første
læsning medførte ændringer i forhold til Kommissionens budgetforslag.
Tabel 8. Status for kategori 6: Kompensationer
Loftet
Budget
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
445
2007
445
for
2008
207
Kommissionens
forslag 2008
+ÆS 1 & 2
207
0
-238
-53,5
Rådets
1. læs-
ning
207
0
-238
-53,5
Parlamentets
1. læsning
207
0
-238
-53,5
0
0
0
207
207
0
207
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406640_0014.png
14
Stigning fra 2007
Ændring ift. 2007, pct.
Stigning fra Kommissio-
nens 2008-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2008-forslag, pct.
-238
-53,5
-238
-53,5
-238
-53,5
0
0
0
0
6. Europaparlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-Parlamentets første læsning er refereret ovenfor.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2008 er opført på forslag til finanslov for 2008.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag inkl. ændringsskrivelserne vil medføre et dansk
EU-bidrag på ca. € 18,2 mia. i 2008. Rådets første læsning vil medføre et dansk
EU-bidrag på ca. € 18 mia. i 2008. Parlamentets første læsning vil medføre et
dansk EU-bidrag på ca. € 18,7 mia. i 2008. Ovenstående estimater inkluderer et
skøn for effekten af den nye rådsafgørelse om EU’s egne indtægter.
På forslag til finanslov for 2008 er det danske EU-bidrag budgetteret til 18,3 mia.,
som er kalkuleret på baggrund af Kommissionens oprindelige budgetforslag for
2008 samt et skøn for effekten af den nye rådsafgørelse om EU’s egne indtægter
på Danmark EU-bidrag til 2008-budgettet.
Jf. ændringsforslaget til finansloven 2007, kommer der en efterregulering vedr.
2007 som følge af den nye rådsafgørelse om EU’s egne indtægter på isoleret set
ca. 0,5 mia. kr. Det vides ikke, hvornår denne efterregulering vil finde sted. Så-
fremt efterreguleringen finder sted i 2008, vil nettoeffekten på det danske 2008-
bidrag afhænge af en række faktorer, herunder evt. overskud på EU-budgettet,
ændringer i BNI-skøn mv. Den endelige efterregulering vil blive gennemført som
et ændringsbudget til EU-budgettet.
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
det samlede udgiftsloft, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en
tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra
dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, så det undgås,
at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår kategori 3 lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et rå-
derum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
uændret høj prioritet for EU, samt at der fortsat sikres medfinansiering af
Den Afrikanske Unions fredsbevarende indsats i Sudan.
Støtte at den betydelige forøgelse af budgettet til 200 mio. euro for Den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) som minimum bevares, samt
lægge vægt på, at der om nødvendigt inden for den foreslåede margen i ka-
tegori 4 sikres rum til at finansiere evt. yderligere behov indenfor FUSP-
misioner særlig i Kosovo, Afghanistan og Sudan.
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en meget stram
og budgetansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i
EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor
der er et betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige
udgiftskategorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Europa-Parlamentets 1. læsning adskiller sig på en række områder markant fra
Rådets 1. læsning. Generelt ønsker Parlamentet afsat væsentlige højere bevillinger
både til forpligtelser og betalinger.
De meget foreløbige meldinger tyder på, at Rådet i vidt omfang vil tage udgangs-
punkt i sin egen første læsning. Centralt i forhandlingerne med Parlamentet må
bl.a. forventes at stå følgende prioriteter for Rådet:
Kategori 1a (samt kategori 2 & kategori 5): Diskussioner i arbejdsgrupperegi
har endnu ikke givet indtryk af en samlet holdning til Kommissionens for-
slag om finansiering af Galileo og EIT. Eftersom forslaget medfører en
genåbning af den inter-institutionelle aftale og berører flere udgiftskategori-
er, vil forhandlingerne på dette punkt stå centralt. Et flertal af Rådets med-
lemmer har udtalt sig skeptisk om genåbningen af de finansielle perspekti-
ver. En kritisk holdning begrundes med, at en åbning af en syvårig budget-
ramme i det første år, vil skabe en uhensigtsmæssig præcedens. Eneste al-
ternative finansieringsforslag til Kommissionens forslag, har været et enkelt
medlemslands forslag om helt eller delvist at finansiere Galileo med direkte
medlemsstatsbidrag. Denne løsning har hverken opnået opbakning i Rådet,
i Kommissionen eller hos Parlamentet. Sidstnævnte har udtalt sig meget
stærkt imod enhver løsning med direkte medlemsstatsfinansiering. Det er
muligt, at forhandlingerne på dette punkt viser sig at være så vanskelige, at
Galileo kommer på dagsordenen på DER d. 13.-14. december 2007.
Kategori 4: Reetablering af bevillingerne til FUSP’en til et niveau svarende
til det Kommissionen forslog i sit budgetforslag og som lå til grund for den
inter institutionelle aftale. Parlamentet foretager en meget betydelig redukti-
on af bevillingerne til FUSP’en, som i mange medlemslande er en høj priori-
tet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Kategori 5: Tilpasning af administrationsudgifterne og evt. indgåelse af fæl-
les erklæring med Parlamentet. Det ventes, at Rådet i vidt omfang vil gå til-
bage til sin første læsning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Rådets overordnede prioriteter for
2008-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 27. marts 2007. Forud for mødet
i ECOFIN den 8. maj 2007 blev Folketingets Europaudvalg orienteret om, at
Kommissionen på mødet ville offentliggøre og præsentere sit forslag til EU’s
budget for 2008. Folketingets Europaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsop-
læg forud for ECOFINs første læsning d. 13. juli 2007. Referat fra Rådsmødet
blev fremsendt til Europaudvalget efter ECOFINs første læsning.