Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2830+2831 - Almindelige anl. Bilag 4
Offentligt
407439_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 23. november 2007
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
19.-20. november 2007.
1.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2007
Der var ingen bemærkninger til den kommenterede dagsorden. Danmark tog spørgsmålet om
delegationernes rejseaktivitet i forbindelse med undertegnelsen af Lissabon-traktaten og det
efterfølgende topmøde op. Den megen rejseaktivitet sendte et forkert klimapolitisk signal i en
tid, hvor reduktionen af CO2-emissioner stod højt på dagsordenen. Undertegnelsen
og topmødet burde finde sted i samme by. Ingen delegationer støttede Danmark, dog udtrykte
Sverige under et senere dagsordenspunkt sympati for det danske synspunkt.
2. Maritim politik
Overordnet præsentation fra Kommissionen af forslaget til en integreret europæisk havpolitik.
Generelt positive reaktioner fra medlemsstaterne, idet en stor gruppe lande dog understregede
hensynet til subsidiaritetsprincippet. Ligeledes mange henvisninger til hensynet til internatio-
nal regulering og til indtænkning af regionale aspekter, herunder i forhold til nabolande, f.eks. i
Østersøområdet. Kommissionen gentog en tidligere melding om, at man vil undlade at gå ind
på mere følsomme områder, men at man generelt opfordrer til større samarbejde og koordi-
nering. Formandskabet udarbejder nu udkast til konklusioner til DER.
3. Kommissionens lovgivningsprogram
Kommissær Wallström præsenterede kort Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram
for 2008. De kommende formandskaber Frankrig og Slovenien bød Kommissionens program
velkommen og bemærkede, at det stemte godt overens med slovenske og franske prioriteter.
4. Forberedelse af EU-Kina-topmødet den 28. november 2007
Formanden gav kortfattet status for de foreløbige forberedelser. Situationen i Burma blev
fremhævet som centralt politisk emne.
5. Forberedelse af EU-Indien-topmødet den 30. november 2007
Formanden gav kortfattet status for de foreløbige forberedelser. Kommissionen fremhævede
navnlig underskrivelsen af aftale om videnskab og teknologi med Indien samt forslaget om
oprettelsen af et europæisk erhvervs- og virksomhedscenter i Indien. Situationen i Burma blev
fremhævet som centralt politisk emne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407439_0002.png
2
6. Forberedelse af EU-Afrika-topmødet den 8.-9. december 2007
På rådsmødet tiltrådtes den fælles EU/Afrika-strategi samt handlingsplanen med henblik på
vedtagelse på EU/Afrika-topmødet den 8.-9. december 2007. HR/SG Solana orienterede om,
at han snarest vil udsende en medarbejder til Zimbabwe for bl.a. at se på menneskerettigheds-
situationen i landet. Såfremt Mugabe deltog i topmødet, var der enighed om vigtigheden af, at
EU i Mugabes påhør adresserede menneskerettighedssituationen i Zimbabwe.
7. Det vestlige Balkan
Udenrigsministrene drøftede statusprocessen i Kosovo på baggrund af en orientering om de
igangværende forhandlinger fra EU’s repræsentant i den trojka, der mægler mellem Beograd
og Pristina. Der var bred enighed om, at de kommende tre uger indtil den 10. december 2007,
hvor trojkaen skal aflevere en rapport om forhandlingerne til FN’s Generalsekretær skal ud-
nyttes bedst muligt. Samtidig var der enighed om, at der også er behov for at forberede tiden
efter den 10. december 2007, herunder overveje hvordan Det vestlige Balkans EU-tilnærmelse
generelt kan fremmes.
8. Mellemøsten
Der var på rådsmødet en drøftelse af den mellemøstlige fredsproces med fokus på det kom-
mende internationale møde i Annapolis den 26.-27. november 2007, som Rådet udtrykte stærk
støtte til. Rådet understregede vigtigheden af det internationale samfunds engagement. Der
var enighed i Rådet om yderligere støtte til de to parter i de igangværende forhandlinger og
den efterfølgende implementering.
9. Iran
HR/SG Solana briefede kort Rådet om konklusionerne i den seneste IAEA-rapport og om
status for sine drøftelser med de iranske myndigheder.
10. Irak
Der var på rådsmødet en drøftelse af situationen i Irak med deltagelse af den irakiske uden-
rigsminister Hoshyar Zebari. Zebari kom i sit indlæg ind på forbedringer af sikkerhedssituati-
onen i Irak, på økonomiske fremskridt og på naboskabskonferencen i Istanbul den 2.-3. no-
vember 2007, herunder om oprettelsen af en støttemekanisme for naboskabsprocessen.
11. Tchad/Sudan-Darfur
Er indarbejdet i dagsordenspunkt 12: Den europæiske sikkerheds- forsvarspolitik (ESDP).
12. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
På forsvarsministermødet blev Forsvarsagenturets driftsbudget for 2008 vedtaget. Den frem-
lagte analyse af de europæiske militære kapaciteters mulighed for at understøtte det vedtagne
ambitionsniveau for krisestyringsoperationer blev vedtaget sammen med anbefalingerne om,
at den fremadrettede proces med at afhjælpe de identificerede mangler skulle foregå i et sam-
arbejde mellem Forsvarsagenturet og Militærkomiteen. HR/SG Solanas rapport om en styr-
kelse af militærstabens evne til planlægning og information af medlemsstaterne, herunder en
mindre udvidelse af militærstaben (5 mand), blev godkendt. En længere drøftelse af sammen-
hængene mellem den skrøbelige regionale politiske situation på Balkan og sikkerhedssituatio-
nen i Bosnien viste et behov for, at en fremtidig afvikling af EU operationen i landet skulle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407439_0003.png
3
afvente udviklingen i foråret. NATO-EU forholdet blev drøftet, og flere lande fremhævede
behovet for, at emnet blev taget op på det kommende NATO Topmøde i Bukarest. Det
kommende slovenske EU-formandskab fremlagde sine prioriteter, og der kan ses frem til et
halvår, som vil være fokuseret på operationerne på Balkan og i Tchad samt en revision af
EU’s reaktionsstyrkekoncept.
På det fælles forsvars- og udenrigsministermøde blev det akutte behov for generering af de
manglende styrker til EUFOR Tchad/RCA understreget af Solana og operationschefen Pat
Nash. Støtte hertil fra styrkebidragende lande. ESDP-rådskonklusioner blev vedtaget.
I margenen af rådsmødet deltog udenrigsministrene i en konference vedrørende forbedring af
de civile kapabiliteter. Udenrigsministrene godkendte en rapport om de indtil 2008 gældende
civile styrkemål (”Civilian Headline Goals”) samt forslaget til nye civile styrkemål, der skal nås
senest i 2010.
13. Udvikling og sikkerhed
Emnet var genstand for drøftelsen under det første fællesmøde for udviklings- og forsvarsmi-
nistre. Der var klar opbakning til rådskonklusionernes indsatsområder: øget koordination mel-
lem fællesskabsinstitutionerne; støtte til reform af sikkerhedssektoren og opbygning af en afri-
kansk sikkerhedsarkitektur og endelig fremme af samspillet mellem humanitære og militære
indsatser. Der skal endvidere igangsættes en analyse af en række landecases med henblik på at
forbedre koordineringen af fremtidige indsatser.
Danmark gav udtryk for støtte til en øget og koordineret indsats og redegjorde for de danske
erfaringer med civil-militære indsatser. Behovet for særlige indsatser vedrørende kvinder i
konflikt blev understreget og arbejdet med den danske handlingsplan for gennemførelse af
sikkerhedsrådsresolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed blev nævnt. Støtte til opbyg-
ning af en ”freds- og sikkerhedsarkitektur” i Afrika var en kendt dansk prioritet, og lå desuden
inden for rammen af den kommende EU-Afrika strategi.
14. Økonomiske partnerskabsaftaler
EU-udviklingsministrene drøftede de igangværende forhandlinger om økonomiske partner-
skabsaftaler (EPA) mellem 78 udviklingslande i Afrika, Caribien og Stillehavet (de såkaldte
AVS-lande) og EU. Handelskommissær Peter Mandelson fremhævede, at Kommissionen ar-
bejdede intensivt på at få aftalerne indgået inden den fastsatte WTO frist den 1. januar 2008.
Fra medlemslandenes side blev den udviklingsmæssige dimension i aftalerne fremhævet og
Kommissionen blev opfordret til at udvise størst mulig fleksibilitet i de udestående forhand-
linger. Det forventes, at ministrene vil drøfte spørgsmålet igen på et ministerrådsmøde i de-
cember 2007 på basis af en rapport og anbefalinger fra Kommissionen. Fra dansk side blev
der - som ved tidligere drøftelser i Rådet - sammen med to andre medlemslande afgivet en
erklæring om, at man i spørgsmålet om markedsadgang i EU for AVS-landene ville have fore-
trukket told- og kvotefri markedsadgang uden overgangsordninger også for sukker og ris, men
at man som led i et kompromis havde accepteret forslaget. Endvidere tog man afstand fra
etablering af særlige beskyttelsesforanstaltninger for andre følsomme varer herunder bananer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407439_0004.png
4
15. Orienteringsdebat om effektiviteten af EU’s eksterne ageren
I relation til det kommende EU/Afrika-topmøde i Lissabon den 7. – 9. december 2007 drøf-
tede udviklingsministrene konsekvenserne af den nye fælles Afrika-strategi for EU’s fremtidi-
ge samarbejde med kontinentet. Ambitionen var ifølge udviklingskommissær Louis Michel at
opgradere det eksisterende donor/modtager forhold til en egentlig strategisk dialog, som man
havde det med lande som Indien og Kina. Dette ville medføre en tættere og mere løbende
samarbejde mellem EU’s institutioner og Den Afrikanske Union samt inddragelse af civilsam-
fundet. Endvidere ville man inden for EU se på, hvordan man kunne styrke samarbejdet om
udviklingsbistanden til Afrika. Det kommende slovenske formandskab ville gøre børn og
kvinder i væbnede konflikter til en prioritetssag. Fra dansk side fremhævede man behovet for
at gøre en særlig indsats i relation til kvinder, beskæftigelse af unge og klimaområdet.
16. Skrøbelige situationer
Middagsdrøftelse med Robert Zoellick, Verdensbankens præsident, som hovedtaler. Zoellick
tog afsæt i fire typer af skrøbelige situationer: post-konflikt; gradvis fremad; gradvis forfald og
langvarige kriser. På grundlag af bankens erfaring nævnte han især behovet for at være tilstede
i felten og for fra starten at samarbejde med lokale NGO'er og virksomheder. Herudover var
det nødvendigt at råde over fleksible finansielle instrumenter. Han fremhævede samarbejdet
med FN. Rådskonklusionerne forudser bl.a. et tættere samarbejde mellem kommissionen og
interesserede medlemslande om specifikke skrøbelige situationer.
17. EU konsensus om humanitær bistand
Punktet blev vedtaget uden debat.
18. Fremme af landbrug i Afrika
Punktet blev vedtaget uden debat.
19. Partnerskab med Cap Verde
Rådskonklusioner om fremtidige relationer mellem Kap Verde og EU, herunder etablering af
et særligt partnerskab, blev formelt vedtaget. Under frokostdrøftelsen blev Kap Verde kort
berørt med bred opbakning til det nye partnerskab.
20. (Evt.) Visafacilitering i Georgien
Rådet drøftede Georgiens ønske om at indgå en aftale med EU om visumlempelse og de sid-
ste ugers politiske spændinger i Georgien. Den georgiske regerings konstruktive tiltag for at
imødekomme demonstranternes krav blev fremhævet, herunder ophævelse af undtagelsestil-
stand, valgkommissionens sammensætning samt folkeafstemning om parlamentsvalg. Samtidig
klare opfordringer til præsident Saakashvili om at ophæve de fortsatte medierestriktioner, og
til at acceptere en passende valgobservatørmission ved det kommende præsidentvalg.
21. (Evt.) Ratifikation af Cotonou-konventionen
Formandskabet opfordrede tre EU-medlemslande, der endnu ikke har ratificeret aftalen om
ændring af Cotonou-aftalen mellem udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-
landene) og EU, til at ratificere hurtigst muligt. Det oplystes samtidig, at 38 AVS-lande havde
ratificeret aftalen. Aftalen kan først træde i kraft, når samtlige EU-medlemslande, Fællesskabet
og 53 AVS-lande har ratificeret aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
407439_0005.png
5
22. Finansforordning for Den 10. Europæiske Udviklingsfond
Punktet blev taget af dagsordenen.
23. Columbia
Punktet blev vedtaget uden debat.
24. Global Climate Change Alliance, GCCA
(Politik-kohærens om horisontale aspekter, klimaændringer og migration)
Formandskabet samlede med kort varsel flere punkter under et punkt med henblik på en ge-
nerel drøftelse om sammenhæng (kohærens) mellem politikkerne herunder generelle sammen-
hængsaspekter og især med vægt på klimaændringer og migration.
Emnet ”øget sammenhæng mellem udviklingspolitik og andre politikområder” (12 områder
herunder handel, landbrug, miljø og migration) blev derfor drøftet bredt bl.a. på grundlag af et
oplæg fra kommissionen. Der var bred tilslutning til danske mærkesager, herunder behovet en
fortsat indsats for generel sammenhæng mellem EU-politikkerne. Det blev fremhævet, at kli-
ma og klimaændringer står højt på den fælles dagsorden. Det blev besluttet at etablere en
”Global Alliance for Klimaændringer”, der dels skal markere EU’s fulde støtte til processen
fra klimamødet på Bali i december 2007 og frem til klimatopmødet i København i 2009, og
dels umiddelbart støtte partnerlandenes arbejde med at imødegå konsekvenser af klimaæn-
dringer. Forslaget til rådskonklusioner om migration blev godkendt uden drøftelse af teksten i
Rådet.
25. Burma/Myanmar
Punktet blev vedtaget uden debat.
26. Pakistan
Enighed om alvoren i udviklingen i Pakistan og fortsat international opfordring til bl.a. at gen-
indføre forfatningsmæssigt styre. Situationen i Pakistan forventes på dagsordenen for GAERC
i december.