Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2837 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453633_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16139/07 (Presse 284)
PRESSEMEDDELELSE
2837. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 5.-6. december 2007
Formand
José VIEIRA DA SILVA
Portugals arbejdsminister og minister for social solidaritet
António CORREIA DE CAMPOS
Portugals sundhedsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16139/07 (Presse 284)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0002.png
5.-6.XII.2007
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog fælles principper for flexicurity.
Rådet havde for første gang en frugtbar debat om migranters adgang til sundhedsydelser i EU.
16139/07 (Presse 284)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0003.png
5.-6.XII.2007
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSKRAFT .......................................... 8
Arbejdstid/vikaransatte.................................................................................................................... 8
Fælles principper for flexicurity -
Rådets konklusioner..................................................................
13
Fremtidsudsigterne for den europæiske beskæftigelsesstrategi i Lissabonstrategiens nye
cyklus -
Rådets konklusioner.........................................................................................................
13
Sociale tjenesteydelser af almen interesse...................................................................................... 14
Koordinering af de sociale sikringsordninger ................................................................................ 16
Supplerende pensionsrettigheder ................................................................................................... 17
Aktiv integration af de mennesker, der befinder sig længst væk fra arbejdsmarkedet -
Rådets
konklusioner..................................................................................................................................
17
Beijinghandlingsprogrammet -
Rådets konklusioner......................................................................
18
Opfølgning af Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle (2007) ........................................ 18
Afbalancerede roller for kvinder og mænd -
Rådets konklusioner..................................................
18
MIGRATION, BESKÆFTIGELSE OG LISSABONSTRATEGIEN............................................. 19
SUNDHED ................................................................................................................................... 21
Sundhed og migration i EU -
Rådets konklusioner.........................................................................
21
EU's sundhedsstrategi -
Rådets konklusioner
................................................................................. 22
Organdonation og -transplantation -
Rådets konklusioner
.............................................................. 23
EU-strategi om ernæring, overvægt og fedme -
Rådets konklusioner
............................................. 23
Bekæmpelse af hiv/aids i EU og EU's nabolande........................................................................... 23
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16139/07 (Presse 284)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.XII.2007
EVENTUELT ............................................................................................................................... 24
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
none
16139/07 (Presse 284)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0005.png
5.-6.XII.2007
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Christian DUPONT
Bruno TOBBACK
Peter VANVELTHOVEN
Didier DONFUT
Bulgarien:
Emilia MASLAROVA
Valery TZEKOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr NEČAS
Michael VÌT
Minister for offentlig forvaltning, social integration,
storbypolitik og ligestilling
Miljø- og pensionsminister´
Beskæftigelsesminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Arbejds- og socialminister
Vicesundhedsminister
Vicepremierminister samt arbejds- og socialminister
Vicesundhedsminister med ansvar for beskyttelse og
forbedring af folkesundheden, Den Tjekkiske Republiks
medicinaldirektør
Beskæftigelsesminister
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundssundhedsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for arbejds- og
socialspørgsmål
Statssekretær under forbundsministeren for familie-,
ældre-, kvinde- og ungdomsspørgsmål
Socialminister
Viceminister, Sundheds- og Børneministeriet, med særligt
ansvar for sundhedsfremme og fødevaresikkerhed
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse, med særligt ansvar for arbejdsspørgsmål
Minister for beskæftigelse og social beskyttelse
Minister for sundhed og social solidaritet
Arbejds- og socialminister
Justits- og beskæftigelsesminister og minister for social
sikring i den selvstyrende region Baskerlandet
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Sundhedsminister i den selvstyrende region Valencia
Arbejdsminister og minister for arbejdsmarkedsrelationer
og solidaritet
Minister for sundhed, ungdom og sport
Arbejds- og socialminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Olaf SCHOLZ
Ulla SCHMIDT
Karl-Josef WASSERHÖVEL
Hermann KUES
Estland:
Maret MARIPUU
Irland:
Pat the Cope GALLAGHER
Billy KELLEHER
Grækenland:
Vasilios MAGGINAS
Dimitros AVRAMOPOULOS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Joseba AZKARRAGA
Bernat SORIA ESCOMS
Manuel CERVERA
Frankrig:
Xavier BERTRAND
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Italien:
Cesare DAMIANO
Gian Paolo PATTA
Cypern:
Kostas KADIS
Antonis VASSILIOU
16139/07 (Presse 284)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0006.png
5.-6.XII.2007
Letland:
Iveta PURNE
Armands PLORIĥŠ
Litauen:
Rimantas KAIRELIS
Romalda BARANAUSKIENE
Luxembourg:
François BILTGEN
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Gábor CSIZMÁR
Ágnes HORVÁTH
Malta:
Louis GALEA
Helen D'AMATO
Nederlandene:
Piet Hein DONNER
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Erwin BUCHINGER
Andrea KDOLSKY
Polen:
Jaroslaw DUDA
Marek TWARDOWSKI
Portugal:
António CORREIA DE CAMPOS
José VIEIRA DA SILVA
Jorge LACÃO
Pedro MARQUES
Fernando MEDINA
Rumænien:
Paul PĂCURARU
Slovenien:
Marjeta COTMAN
Zofija MAZEJ KUKOVIČ
Slovakiet:
Daniel KLAČKO
Finland:
Tarja CRONBERG
Liisa HYSSÄLÄ
Sverige:
Göran HÄGGLUND
Sven Otto LITTORIN
Velfærdsminister
Statssekretær, Velfærdsministeriet
Statssekretær, Social- og arbejdsministeriet
Sekretær i Sundhedsministeriet
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Sundheds- og socialminister
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Sundhedsminister
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Statssekretær for ældrespørgsmål og lokal sundhedspleje
Social- og arbejdsminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Forbundsminister for sundheds-, familie- og
ungdomsspørgsmål
Statssekretær, Arbejds- og socialministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Statssekretær, premierministerens kontor
Statssekretær for social sikring
Statssekretær for beskæftigelse og erhvervsuddannelse
Arbejds-, familie- og ligestillingsminister
Arbejds-. familie- og socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
Socialminister
Beskæftigelsesminister
16139/07 (Presse 284)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0007.png
5.-6.XII.2007
Det Forenede Kongerige:
John HUTTON
Dawn PRIMAROLO
James PLASKITT
Minister for erhverv, iværksætteri og lovgivningsreformer
Viceminister for folkesundhed
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Franco FRATTINIS
Markos KYPRIANOU
Vladimir ŠPIDLA
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Elise WILLAME
Emilio GABAGLIO
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social
Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
16139/07 (Presse 284)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0008.png
5.-6.XII.2007
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSKRAFT
Arbejdstid/vikaransatte
Rådet søgte at nå til politisk enighed om to udkast til direktiver, hvoraf det første tager sigte på at
ændre direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
1
og
det andet på at udarbejde arbejdsvilkår for vikaransatte
(15086/07 ADD 1).
Allerede i juli meddelte formandskabet, at det ville høre forskellige medlemsstater for at foretage en
evaluering af betingelserne for at finde afbalancerede løsninger på de lovgivningssager, der er til
drøftelse i Rådet (EPSCO), dvs. ovennævnte to udkast til direktiver.
Der var et klart behov for at komme videre med disse to udkast til direktiv. De fleste medlemsstater
erkendte, at der skal gøres fremskridt, men mange har problemer, der skal løses først.
Efter indgående bilaterale konsultationer med forskellige medlemsstater og Kommissionen
besluttede formandskabet at forelægge kompromisforslag til begge direktiver.
De to direktivudkast er tidligere blevet drøftet særskilt, men formandskabet fandt, at de var
forbundne, idet de behandler centrale aspekter af reguleringen af de nutidige arbejdsmarkeder. Da
det var vanskeligt at finde særskilte løsninger for hver sag, besluttede formandskabet, at der lå en
merværdi i at arbejde på en samtidig og integreret løsning, således at medlemsstaterne kan finde en
balance mellem de to direktiver, som er acceptabel fra et politisk synspunkt.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 (EUT L 299 af
18.11.2003, s. 9).
8
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.XII.2007
Denne fælles tilgang mødte bred accept fra et stort flertal af medlemsstaterne i Rådet. Forbindelsen
mellem de to direktiver og specielt de forslag, formandskabet har forelagt, blev anset for at være et
solidt og bæredygtigt grundlag for forhandlinger om en aftale om begge direktiver.
Formandskabet har undersøgt forskellige løsninger inden for den afbalancerede ramme, der ligger
bag forslagene, for at opnå en bredere konsensus, som er politisk ønskelig.
Da dette forbundne forslag stadig er meget nyt, da direktiverne er et følsomt emne for nogle
medlemsstater, og da det er vigtigt at undersøge alle forsøg på at nå den bredest mulige enighed, før
der træffes endelig afgørelse, besluttede Rådet, at en udskydelse af afgørelsen med henblik på at
fortsætte dialogen var den bedste løsning på dette stadium.
Formandskabet noterede dog, at et stort flertal af medlemsstaterne stillede sig positivt til en
integreret løsning for direktiverne, som bygger på en overordnet ligevægt mellem de to projekter,
og at der i mange medlemsstater er pressende behov for at løse problemer i
arbejdsmarkedslovgivningen, som afhænger af, at der findes en løsning på disse sager. Det er derfor
af største vigtighed for EU som helhed at opnå resultater på kort sigt.
Formandskabet understregede derfor med respekt for den dominerende holdning i Rådet, at denne
åbenhed over for dialog og konsensus kun søger at styrke betingelserne for en løsning, der afspejler
et klart og stærkt flertals holdning. De forelagte forslag er et vigtigt skridt i den rigtige retning, fordi
de nu åbner for en passende måde, hvorpå disse sager kan løses. Der er en reel mulighed for at nå til
en politisk afgørelse i 2008, som bygger på det solide grundlag, Rådet netop har etableret. De
kommende formandskaber og Kommissionen vil kunne fortsætte bestræbelserne for at opnå et
positivt og endeligt resultat med hensyn til de to direktiver i betragtning af de vigtige spørgsmål, der
er på spil, og mange medlemsstaters specifikke behov.
16139/07 (Presse 284)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0010.png
5.-6.XII.2007
Arbejdstid
I direktiv 2003/88/EF er der fastsat minimumsforskrifter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden bl.a. med hensyn til daglig og ugentlig hviletid, pauser, maksimal ugentlig arbejdstid,
årlig ferie samt visse aspekter i forbindelse med natarbejde, skifteholdsarbejde og arbejdsrytme.
Det udkast til ændringsdirektiv, der nu er under behandling, har et dobbeltformål:
For det første vil det afhjælpe nogle af følgerne af EF-Domstolens retspraksis, især
dommene i SIMAP-sagen
1
og Jaeger-sagen
2
, hvorefter vagttjeneste udført af en læge, når
det kræves, at denne er fysisk til stede på hospitalet - også hvis vedkommende tilbringer
tiden med at hvile sig - skal betragtes som arbejdstid. Det er p.t. umuligt for
medlemsstaterne at anvende europæisk retspraksis stringent, uden at det har en voldsom
virkning på deres lægelige strukturer og økonomier. For at undgå disse negative virkninger
vil udkastet til direktiv indføre en definition af "inaktiv del af en rådighedsvagt"
For det andet vil det revidere nogle af bestemmelserne i direktiv 2003/88/EF om
muligheden for ikke at anvende den maksimale ugentlige arbejdstid (48 timer), hvis
arbejdstageren giver sit samtykke til at arbejde mere ("opt-out-bestemmelsen").
Med henblik på at opnå enighed har det portugisiske formandskab fremlagt et sæt forslag, der
bygger på kompromisforslag fra tidligere formandskaber.
Med formandskabets tekst åbnes der mulighed for "opt-out-bestemmelsen", idet der tages hensyn til
nogle elementer for at sikre beskyttelsen af arbejdstagernes sundhed og sikkerhed, bl.a.:
"opt-out-bestemmelsen" vil være en undtagelse, idet den maksimale ugentlige arbejdstid i
EU generelt er på 48 timer
1
2
Domstolens dom af 3. oktober 2000 i sag C-303/98, Sindicato de Médicoa de Asistencia
Publica (SIMAP) mod Conselleria de Sanidad y Consumo de la Generalidad Valenciana,
Sml. 2000, s. I-07963.
Domstolens dom af 9. september 2003 i sag C-151/02, anmodning om præjudiciel afgørelse:
Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein (Tyskland) i den verserende sag for denne domstol
mellem Landeshauptstadt Kiel og Norbert Jaeger, Sml. 2003, s. I-08389.
10
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.XII.2007
gennemførelsen af "opt-out" skal fastsættes ved kollektiv overenskomst, ved aftale mellem
arbejdsmarkedets parter eller ved national lovgivning
arbejdsgivere og arbejdstagere skal overveje andre fleksibilitetsbestemmelser - såsom den
længere referenceperiode, når arbejdstiden udregnes - før der gøres brug af "opt-out-
bestemmelsen"
det vil ikke være muligt for en medlemsstat at gøre brug af både den længere
referenceperiode og "opt-out-bestemmelsen"
en arbejdstager, der nægter at arbejde mere end den gennemsnitlige arbejdstid, må ikke
lide som følge heraf
en aftale, der er undertegnet i begyndelsen af arbejdskontrakten, vil være ugyldig
der fastsættes et ugentligt loft over arbejdstiden for arbejdstagere, der accepterer "opt-out"
de nationale myndigheder skal sikre opfølgning
der skal gennemføres en specifik evaluering på europæisk plan af bestemmelserne om
"opt-out" og gennemførelsen af længere referenceperioder; under hensyntagen til denne
evaluering kan Kommissionen om nødvendigt forelægge et forslag om revision af
direktivet.
Foreslået retsgrundlag: artikel 137, stk. 2, i traktaten - Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet
afgav førstebehandlingsudtalelse den 11. maj 2007 (8725/05), og Kommissionen forelagde sit
ændrede forslag den 31. maj 2005
(9554/05).
16139/07 (Presse 284)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0012.png
5.-6.XII.2007
Vikaransatte
Vikararbejde betragtes som en nøglefaktor for opfyldelsen af kravene i Lissabonstrategien, da det
bidrager til øget beskæftigelse og konkurrenceevne.
Inden for EU er der store forskelle i brugen af vikaransættelse og i vikaransattes juridiske situation,
status og arbejdsvilkår. I denne forbindelse har udkastet til direktiv til formål at opstille en fælles
retlig ramme, der skal regulere vikararbejde. Det tager sigte på at finde en balance mellem
fleksibilitet og jobsikkerhed og samtidig færdiggøre en pakke med foranstaltninger, som skal
regulere arbejdsvilkårene for såkaldte
"atypiske"
arbejdstagere. Det vil dernæst blive suppleret af
direktiv 91/383/EØF af 25. juni 1991
1
om supplering af foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden på arbejdsstedet.
Udkastet til direktiv vil finde anvendelse på arbejdstagere, der er ansat i et vikarbureau, og som
udfører vikararbejde under tilsyn og ledelse af en brugervirksomhed. Det har til formål at sikre
beskyttelsen af vikaransatte og forbedre kvaliteten af vikararbejde ved navnlig at sikre, at princippet
om ligebehandling i forhold til arbejdstagere, der er rekrutteret af brugervirksomheden til at besætte
samme job, finder anvendelse. Vikarbureauer anerkendes som arbejdsgivere.
De vigtigste udestående spørgsmål kan sammenfattes således:
forbud mod og begrænsninger af vikararbejde, navnlig revision eller afskaffelse heraf
princippet om ligebehandling, mulige undtagelser fra dette princip og maksimumslængden
af de opgaver, sådanne undtagelser kan finde anvendelse på.
Foreslået retsgrundlag: artikel 137, stk. 2, i traktaten; Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet
afgav førstebehandlingsudtalelse i november 2002
2
.
1
2
EFT L 206 af 29.7.1991, s. 19.
14331/02.
12
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0013.png
5.-6.XII.2007
Fælles principper for flexicurity -
Rådets konklusioner
Som svar på kommissoriet fra Det Europæiske Råds møde i foråret 2007
1
og efter Kommissionens
meddelelse "Mod fælles principper for flexicurity"
2
havde Rådet en debat om flexicurity.
Ved debattens slutning understregede formandskabet delegationernes konsensuelle tilsagn, som
gjorde det muligt at opnå enighed om fælles principper for flexicurity, der garanterer en
velafbalanceret definition af flexicurity, som respekterer stabilitet i kontraktforhold og under
jobskifte samt den rolle, arbejdsmarkedets parter spiller.
Rådet tilsluttede sig således en fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social
Beskyttelse
(15320/07)
og vedtog konklusionerne i
15497/07
om definition af fælles principper for
flexicurity.
Fremtidsudsigterne for den europæiske beskæftigelsesstrategi i Lissabonstrategiens nye
cyklus -
Rådets konklusioner
I tiåret for den europæiske beskæftigelsesstrategi tilsluttede Rådet sig en udtalelse fra
Beskæftigelsesudvalget
(15207/07)
og vedtog konklusionerne i
15813/07
om fremtidsudgifterne for
den europæiske beskæftigelsesstrategi inden for rammerne af Lissabonstrategiens nye cyklus.
Formanden for Udvalget for Social Beskyttelse orienterede også Rådet om rapporten om gensidigt
samspil mellem de fælles sociale mål om højere økonomisk vækst og flere og bedre jobs.
1
2
"Det Europæiske Råd ser frem til drøftelsen om Kommissionens meddelelse om flexicurity,
der skulle kunne bidrage til udarbejdelsen af en række forskellige løsningsmuligheder for
flexicurity, så der kan findes det rigtige policy mix, der er skræddersyet til arbejdsmarkedets
behov, herunder øget arbejdsmarkedsdeltagelse."
(Punkt 18, 7224/07).
10255/07.
13
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.-6.XII.2007
Sociale tjenesteydelser af almen interesse
Efter Kommissionens meddelelse, der ledsager meddelelsen om et indre marked for det 21.
århundredes Europa - "Tjenesteydelser af generel interesse, herunder sociale tjenesteydelser af
almen interesse: et nyt europæisk engagement" - havde Rådet en politisk debat, der bl.a. fokuserede
på følgende spørgsmål:
bidraget fra en europæisk ramme til en maksimering af de sociale tjenesteydelsers
potentiale til at fremme social sammenhængskraft, beskæftigelse, økonomisk vækst og
specifikke emner, der bør være omfattet af en sådan ramme
de specifikke træk ved og den specifikke art af sociale tjenesteydelser af almen interesse
yderligere skridt på europæisk plan på dette område.
Det var første gang, dette emne blev drøftet på dette niveau, og arbejdet bør fortsætte. Nogle af de
idéer, som debatten affødte, kan resumeres således:
sociale tjenesteydelser af almen interesse kan spille en vigtig rolle i medlemsstaternes
sociale og økonomiske sektor
tilrettelæggelsen, finansieringen og det territoriale niveau for tilrettelæggelsen af sociale
tjenesteydelser af almen interesse er meget forskellige fra medlemsstat til medlemsstat.
Denne diversitet bør dog ikke være en hindring for, at EU bidrager til fremme af sociale
tjenesteydelser af almen interesse. Den åbne koordinationsmetode har stor betydning i så
henseende.
16139/07 (Presse 284)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0015.png
5.-6.XII.2007
De sociale tjenesteydelsers relevans har været genstand for drøftelser
1
over hele Europa.
Det står klart, at der er en stigende generel bevidsthed om de sociale tjenesteydelsers særlige
karakter, beskaffenhed og afgørende betydning, som skal tilgodeses på europæisk plan under
iagttagelse af de nationale institutionelle traditioner og politiske muligheder.
Drøftelserne om sociale tjenesteydelser af almen interesse
2
har især understreget behovet for at
udvikle en sammenhængende ramme, der klart kan afgrænse de sociale tjenesteydelsers
grundlæggende elementer, principper og omfang og deres forbindelse mere generelt til
tjenesteydelser af almen interesse og det indre marked. Dette er netop et af hovedmålene med
Kommissionens seneste vigtige meddelelse på området
3
.
En fælles forståelse af sådanne spørgsmål vil være af stor betydning for at styrke de sociale
tjenesteydelsers rolle på europæisk plan og skabe bedre vilkår for at støtte deres kvalitet,
modernisering og tilstrækkelighed i fremtiden. Evnen til at finde frem til fyldestgørende og
afbalancerede løsninger på dette område vil have afgørende betydning for, om det lykkes at tackle
EU-borgernes nye sociale risici og behov og klare de udfordringer, vore økonomier står over for.
1
2
3
En nyligt eksempel herpå er det første forum om sociale tjenesteydelser af almen interesse,
som det portugisiske formandskab med støtte fra Europa-Kommissionen organiserede i
Europa-Parlamentets regi, og som fandt sted den 17. september 2007 i Lissabon. Det var en
opfølgning af Europa-Parlamentets henstilling (beslutning A6-0275/2006 af 26.
september 2006).
9038/06.
Konsultationsprocessen omfattede udsendelse af et spørgeskema fra Udvalget for
Social Beskyttelse.
15650/70.
15
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0016.png
5.-6.XII.2007
Koordinering af de sociale sikringsordninger
Gennemførelsesforordning
Indholdet af bilag XI til forordning (EF) nr. 883/2004
I afventning af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om delvise
1
generelle indstillinger vedrørende arbejdsløshed og familieydelser i udkast til forordninger om:
a)
b)
gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/20042 (15512/07) OG
fastlæggelse af indholdet af bilag XI heri (15514/07).
Forordning (EF) nr. 883/2004 var første skridt i en proces, der tog sigte på at modernisere og
forenkle EU's regler om koordinering af de nationale sociale sikringsordninger med det formål at
give EU-borgerne mulighed for at bevæge sig frit inden for EU og samtidig bibeholde deres sociale
rettigheder (sundhed, pensioner, arbejdsløshedsbeskyttelse osv.). Denne proces suppleres med
vedtagelsen af en gennemførelsesforordning
3
, som skal erstatte forordning (EØF) nr. 574/72, og en
forordning, der fastsætter bestemmelser om særlige aspekter af de enkelte medlemsstaters
lovgivninger, som skal udgøre indholdet af bilag XI til forordning (EF) nr. 883/2004
4
. Disse forslag
er nu til drøftelse.
I betragtning af sagens kompleksitet og i overensstemmelse med den strategi, der allerede blev
vedtaget under drøftelserne om grundforordningen, er det blevet besluttet at sigte på tilslutning
kapitel for kapitel: Tilslutningen vil nu vedrøre kapitel V (ydelser ved arbejdsløshed) og VI
(familieydelser) i afsnit III og kapitel II i afsnit IV (refusion af arbejdsløshedsydelser).
Foreslået retsgrundlag: artikel 42 og 308 i traktaten - Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
1
2
3
4
Gennemgangen af forslagene vil fortsætte under de kommende formandskaber.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger, EUT L 166 af 30.4.2004, corrigendum EUT L 200 af 7.6.2004.
Jf. artikel 89 i forordning (EF) nr. 883/2004.
Jf. artikel 83 i forordning (EF) nr. 883/2004.
16
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0017.png
5.-6.XII.2007
Supplerende pensionsrettigheder
Rådet gjorde fremskridt hen imod opnåelse af politisk enighed om en fælles holdning vedrørende et
udkast til direktiv om mindstekrav til fremme af arbejdskraftens mobilitet gennem bedre muligheder
for at optjene og bevare supplerende pensionsrettigheder
(15515/07 ADD 1, ADD 3).
Efter intense
drøftelser måtte man dog erkende, at der ikke kunne opnås den fornødne enstemmighed, idet visse
spørgsmål fortsat var uafklarede, navnlig varigheden af karensperioden. Arbejdet med denne sag
bør fortsætte under de kommende formandskaber.
I en situation, hvor pensionsordninger oprettet inden for rammerne af et ansættelsesforhold -
supplerende pensionsordninger - spiller en stadig større rolle inden for alderdomsforsikring i
medlemsstaterne, sigter direktivudkastet mod at lette arbejdstagernes mobilitet både inden for den
enkelte medlemsstat og medlemsstaterne imellem ved at forbedre mulighederne for at optjene og
bevare supplerende pensionsrettigheder for dem, der skifter arbejdsgiver.
Foreslået retsgrundlag: artikel 42 og 94 i traktaten - Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal;
der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet afgav
førstebehandlingsudtalelse den 20. juni 2007
1
.
Aktiv integration af de mennesker, der befinder sig længst væk fra arbejdsmarkedet -
Rådets
konklusioner
I forlængelse af Kommissionens meddelelse "Modernisering af social beskyttelse for at opnå større
social retfærdighed og økonomisk samhørighed: fremme af en aktiv integration af de mennesker,
der befinder sig længst væk fra arbejdsmarkedet" vedtog Rådet konklusionerne i
15191/07.
1
10933/07.
17
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0018.png
5.-6.XII.2007
Beijinghandlingsprogrammet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
13947/07
om gennemgang af medlemsstaternes og EU-
institutionernes gennemførelse af Beijinghandlingsprogrammet, ledsaget af indikatorer for
kvinder
og fattigdom,
der er et af de 12 kritiske indsatsområder, og noterede sig den ledsagende rapport fra
formandskabet (dokument
13947/07 ADD 1
og
13947/07 ADD 1 COR 1).
Opfølgning af Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle (2007)
Rådet vedtog resolutionen om opfølgningen af Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle
(2007) i dokument
15383/07).
Afbalancerede roller for kvinder og mænd -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne om afbalancerede roller for kvinder og mænd i henseende til job,
vækst og social sammenhængskraft i dokument
14136/07
og
14136/07 COR 1.
16139/07 (Presse 284)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0019.png
5.-6.XII.2007
MIGRATION, BESKÆFTIGELSE OG LISSABONSTRATEGIEN
I tilknytning til samlingen i Rådet holdt beskæftigelsesministrene møde med justits- og
indenrigsministrene med henblik på en orienterende debat om migration, beskæftigelse og
Lissabonstrategien.
Debatten satte fokus på to centrale spørgsmål:
arbejdskraftmigration, integration på arbejdsmarkedet og forbindelsen til
Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse og
sort arbejde og ulovlig beskæftigelse som en pullfaktor for ulovlig indvandring.
I lyset af debatten konkluderede formandskabet, at:
migration og beskæftigelse er tæt forbundet med Lissabonstrategien for vækst og
beskæftigelse. En god styring af lovlig migration kan fortsat bidrage til gennemførelse af
Lissabonmålene og bør tilpasses flaskehalse og arbejdsmarkedets behov
der nu bør arbejdes videre med de foreslåede direktiver om tredjelandsstatsborgeres
indrejse med henblik på højt kvalificeret beskæftigelse og om en procedure med en enkelt
ansøgning og et fælles sæt rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande med lovligt ophold
foranstaltninger til fremme af integration er vigtige, herunder på områderne kvalifikationer
og uddannelse og beskæftigelse og socialpolitikker, ligesom migranternes egne
bestræbelser på at integrere sig er det
bekæmpelse af tredjelandsstatsborgeres ulovlige beskæftigelse og sorte arbejde er også
vigtigt, og sanktioner med afskrækkende virkning og effektiv håndhævelse kan bidrage
hertil. Derfor bør også arbejdet med direktivet om sanktioner over for arbejdsgivere, der
beskæftiger tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold og opfølgningen af
Kommissionens meddelelse om sort arbejde fortsætte.
16139/07 (Presse 284)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0020.png
5.-6.XII.2007
Baggrund
Siden 1990'erne er den positive nettomigration blevet den største komponent i
befolkningsændringerne i de fleste medlemsstater, og den nåede - i løbet af de seneste 5 år - op på
næsten 2 millioner nettomigranter om året i hele EU.
Indvandringsstrømmene mod Europa kan ikke forventes at aftage inden for en overskuelig fremtid.
Den generelle socioøkonomiske baggrund i EU er i stigende grad præget af mangel på arbejdskraft
med bestemte kvalifikationer og på arbejdskraft generelt (som allerede kan mærkes i en række
sektorer), konkurrence om de højtuddannede i en stadig mere globaliseret økonomi og den
europæiske befolknings øgede demografiske aldring, som om blot nogle få år resulterer i en
indskrænkning af arbejdsstyrken i EU.
Med hensyn til opfølgningen af politikplanen om lovlig migration fra 2005 fremlagde
Kommissionen de første to af en række planlagte lovgivningsforslag den 23. oktober 2007: et
direktiv om indrejsetilladelse til EU for højtkvalificerede arbejdstagere og et direktiv om
rettighederne for lovlige indvandrere i arbejde. Formålet med disse forslag er henholdsvis at gøre
EU attraktiv for en kategori af arbejdstagere, som der er et stigende behov for, og at sikre, at alle
arbejdstagere fra tredjelande har sammenlignelige rettigheder i hele EU. Sidstnævnte forslag
fastsætter også en procedure med en enkelt ansøgning for at få en fælles arbejds- og
opholdstilladelse. Der vil blive fremlagt tre yderligere forslag i efteråret 2008, og de vil omfatte
indrejsetilladelse for sæsonarbejdstagere, virksomhedsinternt udstationerede og lønnede
praktikanter.
Kommissionen forelagde også i maj 2007 et direktiv om sanktioner over for arbejdsgivere, der
beskæftiger tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. Formålet er at sikre, at alle medlemsstater
indfører de samme sanktioner over for arbejdsgivere, der beskæftiger sådanne
tredjelandsstatsborgere, og håndhæver dem effektivt. Det foreslås, at arbejdsgiverne skal foretage
kontrol, inden de ansætter en tredjelandsstatsborger, og at medlemsstaterne, skal foretage et
minimumsantal af inspektioner af virksomheder, der er etableret i hver medlemsstat.
16139/07 (Presse 284)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0021.png
5.-6.XII.2007
SUNDHED
Sundhed og migration i EU -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om sundhed og migration i EU, der navnlig fokuserede på
følgende spørgsmål:
integration i de nationale politikker af spørgsmål i forbindelse med migranters sundhed
gennem anvendelse af en tilgang, hvor sundhedsaspektet integreres i alle politikker
adgang til sundhedsydelser for migranter
veje, som medlemsstaterne allerede følger; vellykkede resultater og opståede problemer
forslag om at udveksle viden, relevante erfaringer, god praksis og de erfaringer, der er
draget af effektive interventioner.
Ved debattens afslutning vedtog Rådet konklusionerne i
15609/07.
16139/07 (Presse 284)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0022.png
5.-6.XII.2007
EU's sundhedsstrategi -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende drøftelse om Kommissionens hvidbog "Sammen om sundhed: en
strategi for EU 2008-2013"
1
, hvori der navnlig sættes fokus på følgende spørgsmål:
prioriterede emner i EU's sundhedsstrategi og disses afspejling i udviklingen og
gennemførelsen af de nationale sundhedspolitiske mål
relevante erfaringer med opstilling af prioriteter, gennemførelse og overvågning og deres
eventuelle brug med henblik på gennemførelsesprocessen i forbindelse med EU's
sundhedsstrategi
indkredsning og gennemførelse af prioriterede tiltag: medlemsstaternes og Kommissionens
rolle i denne proces.
Ved debattens afslutning vedtog Rådet konklusionerne i
15611/07.
1
14689/07.
22
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0023.png
5.-6.XII.2007
Organdonation og -transplantation -
Rådets konklusioner
I fortsættelse af Kommissionens meddelelse om "Organdonation og -transplantation: EU's
politikforanstaltninger"
1
vedtog Rådet konklusionerne i
15332/07.
EU-strategi om ernæring, overvægt og fedme -
Rådets konklusioner
Efter en kort udveksling af synspunkter, hvorunder den strategi, Kommissionen redegør for i sin
hvidbog, samt de deri beskrevne tiltag, blev hilst velkommen, vedtog Rådet konklusionerne i
15612/07.
Bekæmpelse af hiv/aids i EU og EU's nabolande
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport (dok.
15338/1/07).
Dette er en opfølgning af de initiativer, som det tyske formandskab tog som led i gennemførelsen af
Kommissionens meddelelse, navnlig vedtagelsen af Rådets konklusioner af 31. maj 2007.
1
9834/07.
23
16139/07 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0024.png
5.-6.XII.2007
EVENTUELT
1)
Orientering ved formandskabet
Arrangementer under det portugisiske formandskab
i)
Ekspertkonference om beskæftigelsesegnethed og iværksætterånd - kønsstereotyper
(den 3.-4. oktober 2007) - 15971/07
Konference om menneskehandel og køn (den 8.-9. oktober 2007) - 15972/07
Sjette europæiske rundbordsdiskussion om fattigdom og social udstødelse. Sociale
minimumsstandarder: En strategi for beskyttelse og empowerment (den 16.-17.
oktober 2007) - 15973/07
ILO's forum om anstændigt arbejde i forbindelse med retfærdig globalisering (den
31. oktober, den 1.-2. november 2007) - 15976/07
Konference om bæredygtighedens veje og reform af pensionssystemer
(den 13.-14. november 2007) - 16012/07
Afslutningskonference for det europæiske år for lige muligheder for alle - 2007 (den
19.-20. november 2007) - 16012/07
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
2)
Udkast til Rådets resolution om nye kvalifikationer til nye job (Rådet (uddannelse, ungdom
og kultur))
Orientering om formandskabets konferencer om sundhed - 15781/07
Miljø og sundhed - 15785/07
3)
4)
16139/07 (Presse 284)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0025.png
5.-6.XII.2007
5)
Orientering ved Kommissionen
Meddelelse fra Kommissionen "Opportunities, access and solidarity: towards a new social
vision for 21st century Europe" - 16052/07
Meddelelse fra Kommissionen "Resultat af den offentlige høring vedrørende
Kommissionens grønbog "Modernisering af arbejdsmarkedslovgivningen for at møde det
21. århundredes udfordringer" - 16053/07
Fællesskabsramme for sundhedstjenester
EU-strategi for mental sundhed - 15788/07
Spørgsmål vedrørende sundhedssikkerhed - 15789/07
Kommissionens Gruppe på Højt Plan vedrørende Sundhedsydelser og Lægebehandling -
15790/07
Rammekonventionen om tobakskontrol - 15916/07
6)
7)
8)
9)
10)
11)
16139/07 (Presse 284)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453633_0026.png
5.-6.XII.2007
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen.
16139/07 (Presse 284)
26
DA