Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
537657_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 14. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
13. marts 2008
kl. 9.15
Vær. 2-133
Til stede:
Svend Auken (S) formand, Kim Andersen (V), Henrik
Høegh (V) næstformand, Karsten Lauritzen (V), Morten
Messerschmidt (DF), Helle Sjelle (KF), Kim Mortensen
(S), Orla Hav (S), Steen Gade (SF), Hanne Agersnap
(SF), Karsten Hønge (SF), Lone Dybkjær (RV), Bjarne
Laustsen (S), Per Clausen (EL).
Statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsmini-
ster Per Stig Møller.
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 13.-14. marts
2008
Forelæggelse ved statsministeren
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – bilag 7 (formandskabets
hyrdebrev af 12/3-08)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – bilag 6 (opdateret revideret
udkast til konklusioner af 7/3-08)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – bilag 5 (henvendelse fra
Forbrugerrådet af 5/3-08)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 – bilag 1 (udkast til
kommenteret dagsorden af 13/2-08)
EUU alm. del (072) – bilag 163 (Kommissionens og
Generalsekretærens dokument om "Klimaændringer og den
internationale sikkerhed")
Statsministeren:
Senere i dag og i morgen afholdes det traditionelle forårstop-
møde i Bruxelles. De tre overordnede emner vil være vækst og beskæftigelse,
klima og energi og den finansielle situation. Det er i det hele taget et topmøde, der
markerer, at traktatforhandlingerne er afsluttet, og at vi nu kan fokusere kræfterne
på at skabe konkrete resultater.
På topmødet for et år siden forpligtede EU sig til de mest ambitiøse klima- og
energimål i verden. I januar fremlagde Kommissionen sin så klima- og energipak-
ke, som skal omsætte målene til virkelighed. På topmødet vil vi nu få lejlighed til
en første drøftelse af pakken – en drøftelse som vi fra dansk side er positive over-
for. Jeg forudser ikke egentlige realitetsforhandlinger, men som sagt en første
drøftelse af de overordnede principper og den videre forhandlingsproces.
Fra dansk side lægger vi stor vægt på, at Det Europæiske Råd sender et klart
signal om, at pakken skal være færdigforhandlet inden årets udgang. På den må-
de vil EU kunne vise resten af verden, at vi står ved vores løfter, og at EU er klar
til fortsat at udøve globalt lederskab på klimaområdet. Det vil sikre os det bedste
590
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
grundlag for at indgå en global klimaaftale på klimakonferencen i København i
december 2009. Jeg er derfor meget glad for, at det ikke mindst på dansk foran-
ledning er lykkedes at få en tekst ind i udkastet til konklusionerne, der gør det
klart, at vi skal nå et resultat inden årets udgang.
Et andet hovedemne på mødet vil være vækst og beskæftigelse. I de sidste to år
er der skabt 6�½ million nye arbejdspladser i Europa, og væksten har været høj.
Jeg forventer, at der vil være bred enighed om at fortsætte reformarbejdet i EU og
i medlemslandene. Det er nødvendigt for at sikre, at Europa også i fremtiden kan
klare sig i den globale konkurrence.
Jeg synes i øvrigt, vi fra dansk side igen i år kan glæde os over, at tænketanken
Center for European Reform har kåret Danmark til at være det EU-land, der er
bedst til at opfylde den målsætning, der er indeholdt i den såkaldte Lissabon-
strategi.
Konkret forventer jeg, at topmødet vil sende et klart signal om øget satsning på
forskning, uddannelse og innovation, videreudvikling af det indre marked og et
mere dynamisk erhvervsmiljø med færre administrative byrder og bedre ramme-
vilkår for små og mellemstore virksomheder.
Fra dansk side vil vi især arbejde for, at EU udvikler det, vi kalder et indre marked
for viden. I dag har vi et indre marked med de såkaldte fire friheder: for personer,
for varer, for tjenesteydelser og for kapital. Nu skal vi udbygge det indre marked
med den femte frihed, nemlig den fri bevægelighed for viden. Det er en dagsor-
den, vi fra dansk side har arbejdet meget stærkt for, og det er en dagsorden, de
øvrige EU-lande viser stigende lydhørhed overfor.
Vi vil arbejde for, at denne vision nu bliver omsat til konkrete forslag. Vi skal skabe
bedre mobilitet for studerende. Vi skal sikre et åbent arbejdsmarked for forskere.
Vi skal sikre klarere regler for intellektuelle ejendomsrettigheder fra offentlig forsk-
ning. Og vi skal fremme den gensidige anerkendelse af udannelser.
Det tredje hovedemne på mødet vil være en drøftelse af de finansielle markeder i
lyset af den seneste tids uro.
Lone Dybkjær
spurgte, hvad Danmarks ambition er i forbindelse med klima-
spørgsmålet – set i lyset af de drøftelser, der havde været på det forudgående
møde i Det Udenrigspolitiske Nævn. Vil vi lægge os i spidsen?
Steen Gade
henviste til presseforlydender om, at nogle lande ville prøve at
anfægte konklusionerne fra sidste år, og spurgte, om man får en ”omkamp”.
I forbindelse med Kyotoaftalen talte man på Bali om, at der i de industrialise-
rede lande skal ske en nedskæring af CO
2
-udslippet med 25-40 pct., og hvis
det skal tages alvorligt, skal EU op i nærheden af de 30 pct., så selv om det er
korrekt, at EU har det mest ambitiøse mål i verden, mente Steen Gade ikke,
de 20 pct. er højt nok. Han opfordrede derfor statsministeren til at rejse den
diskussion på topmødet – også som modvægt til dem, der måtte have lyst til
at rokke ved kompromiset fra sidste år.
Han forstod, at Solana på et eller andet tidspunkt ville komme med en rede-
591
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
gørelse, men der var nok ikke de store overraskelser i den, idet Solana havde
skrevet om klima og sikkerhed i alle Europas aviser. Steen Gade havde for-
stået, at spørgsmålet om klima og sikkerhed bliver et vigtigt tema på dette
møde, hvilket han selvfølgelig bakkede op om. I betragtning af at mange lan-
de synes at gå enegang med hensyn til energiforsyningen, f.eks. i forhold til
Rusland, rejste han spørgsmålet, om tiden ikke er inde til en EU-koordinering.
Han syntes, tiden var inde til, at statsministeren foreslog, at en fornuftig op-
følgning af Solanas rapport kunne være at få sat klimaspørgsmålet permanent
på dagsordenen i FN’s Sikkerhedsråd ved en reform af Sikkerhedsrådets ar-
bejde, sådan at man fik et klimapanel knyttet til Sikkerhedsrådet. I øvrigt hen-
viste han til, at det var en gammel idé, som kansler Kohl i sin tid udkastede.
Per Clausen
syntes, det, statsministeren sagde om et indre marked for viden,
lød vældig godt, men spurgte, hvordan regeringen ville sikre, at det ikke truer
det danske princip om gratis uddannelse.
Han gjorde opmærksom på, at flexicuritymodellen forudsætter en vis form for
ligevægt mellem de faglige organisationer og andre økonomiske og politiske
magthavere. I den forbindelse nævnte han de domme, som EF-Domstolen
har afsagt for nylig, som klart rykker ved, hvem der bestemmer, om der må
være faglig konflikt – de nationale staters arbejdsretlige systemer eller EF-
Domstolen. Den danske regering har gentagne gange understreget, at den er
uenig med EF-Domstolen. Derfor spurgte Per Clausen, om vi vil tilpasse os,
eller om vi gennem de politiske kanaler vil gøre noget ved det, idet han gjorde
opmærksom på, at vi netop nu kan gøre noget ved det.
Ligesom Steen Gade pegede Per Clausen på, at i forhold til Bali-forhandlin-
gerne, hvor man talte om, at de industrialiserede lande skulle reducere med
25-40 pct., var det lidt svagt, at EU nu spillede ud med en reduktion af CO
2
-
udslippet på 20 pct. Han spurgte, om det er rigtigt, at aftalen i EU indebærer,
at hvis f.eks. Danmark kommer til at gå lidt længere, kan andre lande gå lidt
kortere.
Morten Messerschmidt
betegnede den måde, det slovenske formandskab
havde håndteret Wilders hollandske film om islam på, som meget vag og nø-
lende, og spurgte, om statsministeren ville kritisere dette. Han mente, man i
EU måtte slå klart fast, at ytringsfriheden er ukrænkelig.
Han spurgte, om man på topmødet slet ikke vil komme ind på, at medlemmer
af det tyske parlament vil indbringe Lissabontraktaten for den tyske forbunds-
domstol, idet de mener, den er i strid med den tyske forfatning.
Han ville gerne vide, om årsagen til, at man ikke vil diskutere traktaten, er, at
der skal være folkeafstemning om den i Irland i den anden uge af juni.
Morten Messerschmidt have været begejstret, da statsministeren for en må-
neds tid siden sagde, at nu var det på tide, at andre EU-lande også tog deres
del af slæbet med reduktion af CO
2
-udslippet. Derfor spurgte han, hvilke
overvejelser statsministeren har gjort sig om, hvordan han kan gøre det klart
for de andre lande, at Danmark faktisk har leveret meget på dette punkt i de
forgangne år. Han betegnede det i den forbindelse som helt uacceptabelt, at
592
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
nogle lande får adgang til at udlede mere CO
2
, end de gør i dag.
I relation til klimapolitikken fremførte Morten Messerschmidt, at enten kunne
man bruge pengene på en reduktion af CO
2
-udslippet, eller også kunne man
bruge dem til på andre måder at forhindre følgerne af den globale opvarm-
ning, f.eks. til kystbeskyttelse.
I relation til det indre marked for viden, som statsministeren havde talt om,
gjorde Morten Messerschmidt opmærksom på, at det ville rejse det problem,
at i Danmark har vi en offentligt finansieret uddannelse, så udenlandske stu-
derende, f.eks. fra England eller Cypern, ikke skal betale for uddannelsen her
i landet, mens danske studerende, som tager til udlandet, skal betale for ud-
dannelsen dér.
Skal statsministerens udtalelse om intellektuel ejendomsret forstås sådan, at
man nu agter i højere grad at realisere planerne om en EF-patentdomstol?
Orla Hav
spurgte, i hvilket omfang statsministeren er indstillet på at imøde-
komme den venlige henstilling, der er kommet fra Forbrugerrådet.
Statsministeren
svarede Lone Dybkjær, at Danmark er i spidsen på klima-
området. Vor ambition er, at vi får Kommissionens pakke vedtaget inden årets
udgang. Statsministeren tilføjede, at det i sig selv vil være en kæmpe opgave.
Statsministeren svarede Steen Gade, at han ikke havde hørt om, at nogen er
ude på at anfægte de konklusioner, man nåede frem til sidste år. Vi står fast
på de konklusioner, nemlig at vi har en målsætning, der siger 20 pct. redukti-
on af drivhusgasser i EU, men 30 pct., hvis vi når en global aftale.
Han var fuldstændig enig med Steen Gade i, at sikkerhedsaspektet i energi-
politikken er utroligt vigtigt. Derfor syntes han også, det var godt, at Solana
satte fokus på det. Det er vigtigt, at vi får reduceret vor afhængighed af fossilt
brændsel, og at vi får reduceret vor afhængighed af importeret energi fra
udemokratiske lande og regioner.
Lige nu mente statsministeren, det var vigtigt at koncentrere de politiske kræf-
ter om at få Kommissionens pakke bragt helskindet igennem inden årets ud-
gang. Han mente, det kunne være farligt, hvis man begyndte at knytte alle
mulige andre elementer til på nuværende tidspunkt.
Statsministeren svarede Per Clausen og Morten Messerschmidt, at regerin-
gen ikke har nogen som helst planer om at fjerne princippet om gratis uddan-
nelse i Danmark. Han mente ikke, åbningen af et indre marked for viden ville
give problemer i den henseende.
Det er velkendt, at den danske regering står vagt om den danske model for
arbejdsmarkedet, hvorefter det er arbejdsmarkedets parter, der regulerer for-
holdene på arbejdsmarkedet uden statens indblanding via kollektive overens-
komster. Vi ønsker også, at det skal være sådan i fremtiden. I øvrigt gjorde
statsministeren opmærksom på, at der ville blive lejlighed til at drøfte dette
spørgsmål ved det samråd med udenrigsministeren, der stod som punkt 2 på
dagsordenen.
Statsministeren ville ikke gøre sig klog på, hvad der ville ske, hvis et land
593
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
overopfyldte sit klima- og energimål, men han mente, at det ville blive svært
nok for Danmark at opfylde målet.
Statsministeren svarede Morten Messerschmidt, at han ikke forventede, at
der fra EU-topmødet ville blive udsendt nogen erklæring om den film, som
ingen kendte, og han agtede ikke at sige noget om en film, hvis indhold ingen
kendte noget til. Morten Messerschmidt behøvede dog ikke være i tvivl om, at
Danmark til enhver tid ville stå vagt om ytringsfriheden, som er en fundamen-
tal frihedsrettighed, og skulle man fra hollandsk side ønske opbakning i for-
svaret for ytringsfriheden, skulle det ikke skorte på vores opbakning.
Han havde ikke kendskab til ratifikationsprocessen i Tyskland, og han forven-
tede ikke, at der på topmødet ville blive nogen drøftelse af Lissabontraktaten.
Den er klaret i EU-sammenhæng, og nu er det op til de enkelte lande at gen-
nemføre ratifikationsprocessen.
I svaret til Morten Messerschmidt vedrørende klimapolitikken gjorde statsmini-
steren opmærksom på, at Kommissionen faktisk havde taget hensyn til de
lande, som havde gjort meget for at udnytte vedvarende energi.
Statsministeren sagde til Orla Hav, at han ikke vidste, hvad det specielt var,
Forbrugerrådet havde skrevet, men nævnte, at regeringen ønsker, at det in-
dre marked i EU er båret af stærke forbrugerhensyn. Det havde man også
understreget i den politiske aftale i forbindelse med Lissabontraktaten, som et
meget bredt flertal i Folketinget stod bagved.
Steen Gade
var enig i, at vi selvfølgelig skal sørge for, at Kommissionens
pakke bliver vedtaget, men mente ikke, det var nok.
Han mente, Solana talte om noget andet, når han talte om sikkerhed, idet han
i Politiken havde skrevet om risikoen for konflikter i verden på grund af klima-
ændringer. En mere permanent konstruktion i tilknytning til Sikkerhedsrådet
mente Steen Gade, man kunne komme tilbage til.
Per Clausen
var glad for statsministerens påpegning af, at det er vigtigt at
have en sikkerhedspolitik, der mindsker afhængigheden af fossilt brændstof
og import af energi. Han mente, det var ret uklart, hvad Solana mente; om det
var virkelige internationale aftaler i FN-regi eller en effektivisering af EU’s mu-
ligheder for at gribe ind globalt. Han spurgte, om statsministeren har gjort sig
nogen overvejelser om det.
Problemet med den gratis uddannelse i Danmark er, at den giver en række
uddannelsesinstitutioner i Danmark, herunder universiteterne, økonomiske
vanskeligheder. Derfor mente han, det ville være godt, hvis regeringen kan
komme med et udspil til, hvordan man løser det problem.
Med hensyn til klimapolitikken mente Per Clausen ikke, det var et helt uinte-
ressant eller teoretisk problem, hvad man gjorde, hvis nogle lande nåede
længere end de fastsatte mål, idet han pegede på, at det kunne de måske,
fordi de opdagede nogle nye teknologiske muligheder. Så syntes han, det ville
være dumt, hvis man lavede en aftale, som indebar, at andre lande kunne
”fylde det hul op”.
594
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
Lone Dybkjær
var sådan set enig i, at man i klimapolitikken skulle koncentre-
re sig om at støtte Kommissionens udspil, men alligevel opfordrede hun
statsministeren til i sin retorik at lægge sig på den linje, at hvis vi skal løse
denne verdens problemer, så er det nødvendigt med en offensiv strategi.
Hun opfattede Solanas papir sådan, at klimaforandringer ikke bare er et
spørgsmål om miljøpolitik, men at klimaforandringer også kan udgøre et sik-
kerhedsmæssigt problem. I den forbindelse pegede hun på, at vi ved, at
vandproblemer og tørkeproblemer godt kan være anledning til sikkerheds-
mæssige problemer.
Hun forstod, at statsministeren ikke lige var bekendt med Forbrugerrådets
henvendelse, men ville bede ham om – bl.a. over for de nye lande – at under-
strege forbrugerhensyn og miljøhensyn i sammenhæng med det indre mar-
ked.
Morten Messerschmidt
troede nok, den globale opvarmning ville blive lidt
mindre, hvis man opfyldte målsætningerne fra Bali, men mente, temperaturen
alligevel ville stige, og spurgte derfor, hvordan statsministeren mente, penge-
ne kunne blive anvendt på en sådan måde, at nettoudkommet ville blive bedst
muligt. Om det sker ved en klimatilpasningspolitik eller ved en klimastyrings-
politik.
Han var lidt forundret over det ikke-svar, statsministeren var kommet med
vedrørende de udenlandske studerende, og beskrev derfor igen situationen
med de udenlandske studerende, som kan studere gratis i Danmark, mens
danske studerende skal betale, hvis de vil studere i udlandet.
Han kunne ikke forstå, at statsministeren behøvede kende indholdet af den
hollandske film for at kunne tage stilling til ytringsfriheden, men det glædede
ham, at Danmark ville stå til rådighed, hvis hollænderne bad om opbakning.
Som Morten Messerschmidt havde forstået Kommissionens klimaudspil, stil-
les der ret store krav til Danmark, hvorimod andre lande kan forøge deres
emissioner. Det mente han ikke var afbalanceret, men ganske urimeligt, også
ud fra et konkurrencesynspunkt.
Bjarne Laustsen
mente, det ville være befriende, hvis statsministeren på re-
geringens vegne ville sige, at den dom, der er faldet på arbejdsmarkedsområ-
det, er uacceptabel, fordi den gør det svært at konflikte sig til bedre løn- og
arbejdsforhold, og at retstilstanden skal laves om.
Orla Hav
opfordrede igen statsministeren til at forholde sig til Forbrugerrådets
henvendelse.
Svend Auken
nævnte, at Europaudvalget havde fået fremsendt Solanas rap-
port, i hvilken der er et afsnit, som hedder ”Konklusioner og anbefalinger”.
Disse anbefalinger til Det Europæiske Råd er ikke afspejlet i det udkast til
konklusioner, som foreligger. Derfor spurgte han, hvornår Det Europæiske
Råd skal tage stilling til disse anbefalinger, som helt flugter med, hvad det
store flertal i Folketinget har sagt.
Statsministeren
sagde i svaret til Steen Gade, at han var fuldstændig enig i
595
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
Solanas tilgang til klimapolitikken, og han var også enig med Lone Dybkjær i,
at klimaforandringer kan give konflikter, hvis man f.eks. nogle steder kommer
til at mangle vand, mens man andre steder får oversvømmelser.
I anledning af de spørgsmål om gratis uddannelser i Danmark, som både Per
Clausen og Morten Messerschmidt rejste, pegede statsministeren på, at vi i
Danmark har indført en ordning, hvorefter de studerende kan tage deres stu-
diestøtte med sig, når de studerer i udlandet. Det er rigtigt, at dette løser ikke
problemet med udenlandske studerende, som kommer til Danmark, for vi skal
jo behandle studerende fra EU på samme måde som danske studerende,
men den problemstilling er nu taget op til behandling i en arbejdsgruppe, som
Videnskabsministeriet har nedsat, og hvori universiteterne også er repræsen-
teret. Den skal undersøge, hvordan vi sikrer princippet om gratis uddannelse
og samtidig sikrer Danmarks deltagelse i europæiske programmer. Statsmini-
steren slog dog fast, at der ikke fra dansk side er noget ønske om at afskaffe
princippet om gratis uddannelse.
I svaret til Per Clausen sagde statsministeren, at han troede, man foreløbig
kunne koncentrere sig om at nå de mål, der var sat. Han tilføjede, at det, der
virkelig vil rykke, er at få en global aftale, idet man må have lande som USA,
Kina og Indien med.
Statsministeren gav Lone Dybkjær ret i, at det er vigtigt med retorikken, og
tilføjede, at hun ikke behøvede være i tvivl om, at den danske regering pres-
ser på for ambitiøse mål i klima- og energipolitikken.
I svaret til Morten Messerschmidt sagde statsministeren, at han ikke mente,
der var tale om et enten eller i klimapolitikken. Han erkendte, at han længe
havde hørt til dem, der mente, der var tvivl om, hvorvidt temperaturstigningen
var menneskeskabt eller skabt af naturen selv, men nu lagde han FN’s klima-
panels rapport til grund, som sagde, at i hvert fald størsteparten var skabt af
menneskelig aktivitet. Han mente, vi havde en politisk forpligtelse til at fore-
bygge den menneskeskabte del af temperaturstigningen. Men selv om vi gør
vort yderste, vil der stadig væk ske klimaforandringer, og derfor er tilpasning
også vigtig. Fattige lande har svært ved at finansiere tilpasningen, og østater
kan risikere at blive oversvømmet, hvis vandstanden stiger.
Den danske regering er ikke på nogen måde nølende i spørgsmålet om yt-
ringsfrihed. Vi står vagt om ytringsfriheden, men vi ønsker ikke at blande os i
andre landes interne forhold. Vi vil gøre, hvad vi kan, for at sikre EU-solidaritet
i forsvaret for ytringsfriheden.
I anledning af Morten Messerschmidts undren over, at vi ville tillade nogle EU-
lande at øge deres udslip, pegede statsministeren på, at nogle af de nye med-
lemslande befandt sig på et lavere velstandsniveau, og han ville ikke finde det
fair at berøve dem muligheden for at skabe bedre levevilkår for deres befolk-
ninger. Han gjorde dog opmærksom på, at i Kommissionens udspil skal de
også levere noget, bl.a. i form af øget energieffektivitet. Her ligger der et stort
potentiale for de nye medlemslande.
I svaret til Bjarne Laustsen henviste statsministeren til, at der under det næste
596
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
punkt på dagsordenen bliver lejlighed til at drøfte de afsagte domme. Han
mindede dog og, at han faktisk tidligere i Europaudvalget havde haft lejlighed
til at give udtryk for, at regeringen står vagt om den danske model, og gjorde
yderligere opmærksom på, at beskæftigelsesministeren har nedsat en grup-
pe, hvori arbejdsmarkedets parter også sidder, som kigger på konsekvenser-
ne af dommene, så vi kan håndtere dem på en sådan måde, at vi kan bevare
de grundlæggende principper i den danske model, som bliver berømmet fra
andre landes side, fordi den er fleksibel og samtidig giver en god social tryg-
hed.
Statsministeren måtte tilstå over for Orla Hav, at han ikke inden mødet havde
læst henvendelsen fra Forbrugerrådet, men nu havde han ved formandens
venlige mellemkomst fået læst den, og var derfor glad for det svar, han havde
givet i første omgang, hvor han havde henvist til den politiske aftale, som et
bredt flertal stod bagved, hvori man udtrykkeligt skriver, at de fælles regler om
det indre marked skal udformes sådan, at man opprioriterer miljø, sundhed og
forbrugerbeskyttelse. Han syntes, det lå på linje med henvendelsen fra For-
brugerrådet, som han opfattede som meget konstruktiv.
Statsministeren svarede Svend Auken, at Solana vil tage de spørgsmål, han
har beskrevet i rapporten, op under middagen i aften. Det opfattede statsmini-
steren som et første skridt i en proces, og pointerede, at mange lande er inte-
resseret i også den udadvendte debat om klimapolitikken. Det handler også
om solidaritet mellem EU-landene i forhandlingerne med energiudbyderne
udefra. Statsministeren kunne ikke sige, hvornår sagen er moden til at blive
taget op til en beslutning i Det Europæiske Råd.
Morten Messerschmidt
gjorde i anledning af det, statsministeren sagde om
solidaritet med de østeuropæiske lande, opmærksom på, at der ikke er nogen
lande, for hvem det er nemmere at effektivisere deres produktionsapparat,
hvori der ligger store besparelsesmuligheder.
Når han læste udkastet til konklusioner, kunne han kun finde punkt 26, som
handlede om klimatilpasninger, og spurgte, om statsministeren syntes, det var
balanceret.
Statsministeren
henviste i anledning af Morten Messerschmidts omtale af de
østeuropæiske landes potentiale til den mekanisme, som tillader salg af kvo-
ter, hvilket gør, at man kan investere i miljøforbedringer dér, hvor man får
mest miljø for pengene.
Når han talte om balance, tænkte han på den globale aftale, som man skal nå
i København i slutningen af 2009. I en EU-sammenhæng er der mulighed for
at udvikle vedvarende energi og at yde et bidrag til reduktion af CO
2
-udslippet.
597
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
Punkt 2. Samråd med udenrigsministeren vedr. samrådsspørgsmål F
om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte på EU-niveau
foranlediget af EF-Domstolens domme i hhv. Laval og Viking Line-sagen
EUU alm. del (072) – samrådsspørgsmål F (vedlagt)
EUU alm. del (072) – bilag 113 (henvendelse fra Kristelig
Fagbevægelse af 5/2-08)
EUU alm. del (072) – svar på spørgsmål 9 (om Viking Line- og
Laval-dommen)
EUU alm. del (072) – svar på spørgsmål 17 (om Laval-dommen)
EUU alm. del (072) – svar på spørgsmål 39-40 (om Viking Line-
og Laval-dommen)
EUU alm. del (072) – svar på spørgsmål 42 (om sagen Rüffert
mod Land Niedersachsen)
EU-note (072) – E 13 (notat af 18/12-07 om Vaxholm-dommen)
EU-note (072) – E 11 (notat af 12/12-07 om Viking Line-
dommen)
EU-note (06) – E 60 (notat af 25/5-07 om generaladvokatens
udtalelse i sagen)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (072) – bilag 140, side 350
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
”Hvilke initiativer vil den danske regering iværksætte på EU-niveau, foranledi-
get af EF-Domstolens domme i henholdsvis Laval-sagen (C-431/05) og Viking
Line-sagen (C-438/05), med henblik på at imødegå de tiltagende angreb på
den nordiske aftalemodel for arbejdsmarkedet?”
Formanden
begrundede samrådsspørgsmålet med, at beskæftigelsesmini-
steren under det samråd, han havde været til, havde sagt, at spørgsmålet om,
hvilke initiativer Danmark ville tage i EU, måtte være udenrigsministerens om-
råde.
Udenrigsministeren:
Emnet for samrådet i dag er, hvilke EU-initiativer rege-
ringen påtænker som følge af EF-Domstolens afgørelser i Laval og Viking
Line sagerne, der begge blev afsagt i december sidste år.
Beskæftigelsesministeren har den 7. februar redegjort udførligt for de to domme,
og udvalget har den 30. januar modtaget et notat fra Beskæftigelsesministeriet
om sagerne. Jeg vil på den baggrund udelukkende holde mig til den fremadrette-
de proces. Det er også det, man gerne vil have. Det skal jeg gøre meget kort.
Som Europaudvalget tidligere er blevet orienteret om, har regeringen igangsat et
udredningsarbejde, som skal analysere konsekvenserne af de to domme. Det er
et arbejde med bred deltagelse fra arbejdsmarkedets parter, og som parterne
støtter op om. Arbejdet har primært fokus på EF-Domstolens afgørelse i Laval-
598
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
sagen. Det skyldes – som beskæftigelsesministeren oplyste under samrådet den
7. februar – at afgørelsen i Viking Line-sagen ikke umiddelbart har betydning for
den danske retstilstand.
I spidsen for udredningsarbejdet står teaterchef Michael Christiansen. Han er
valgt på grund af sin brede baggrund og ekspertise. Valget af ham har fuld op-
bakning fra arbejdsmarkedets parter. Beskæftigelsesministeriet er sekretariat for
arbejdet, hvor der udover arbejdsmarkedets parter også deltager repræsentanter
fra Justitsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet.
Arbejdsgruppen holder sit første møde allerede i morgen. Formålet med grup-
pens arbejde er at analysere de to domme og vurdere virkningerne for retsstillin-
gen i Danmark. Det ligger fast, at målet er at bevare den danske arbejdsmar-
kedsmodel, herunder at lønmodtagerorganisationer kan anvende kollektive
kampskridt – såsom strejke – for at opnå overenskomst. Udredningsarbejdet skal
færdiggøres hurtigst muligt. Det skal altså ikke tage ni år.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Sverige også har igangsat et udredningsarbejde som
opfølgning på dommene.
Som beskæftigelsesministeren sagde under samrådet den 7. februar, anerkender
EF-Domstolen i Laval-sagen, at brug af kollektive kampskridt udgør en grund-
læggende rettighed i EU. Samtidig anfører EF-Domstolen, at brug af kollektive
kampskridt skal afbalanceres i forhold til den fri bevægelighed af f.eks. tjeneste-
ydelser. EF-Domstolen stiller med andre ord ikke spørgsmål ved kollektive kamp-
skridt som sådan. Kommissionsformand Barroso har da også efterfølgende be-
kræftet, at Laval-dommen ikke rejser tvivl om den nordiske arbejdsmarkedsmo-
del. Han har så sent som i dag udtalt sig i Europa-Parlamentet på denne linje.
Udredningsarbejdet har til formål at afklare eventuelle behov for justeringer af
retsstillingen i Danmark. Det er med andre ord ikke på tale med EU-initiativer på
området. Vi har nemlig fuld tillid til, at udredningsarbejdet kan finde holdbare løs-
ninger med bevarelse af den gode danske arbejdsmarkedsmodel.
Der er ingen grund til at sætte EU-systemet i gang, hvis vi selv kan løse proble-
merne. Det er også en linje, som arbejdsmarkedets parter er fuldstændig enige i.
Afslutningsvis vil jeg gerne benytte anledningen til at knytte en kommentar til EF-
Domstolen som institution. Vi har tidligere drøftet EF-Domstolen i Folketingssalen.
Det skete den 1. februar i år i forbindelse med beslutningsforslag nr. 8 fremsat af
Dansk Folkeparti. Det er godt og nyttigt med en kritisk debat om EF-Domstolen.
Den har vi så haft.
I den forbindelse vil jeg dog erindre om, at EF-Domstolen spiller en vigtig rolle i
EU-samarbejdet som en garant for det retsbaserede samarbejde. Det må vi ikke
glemme i debatten om for eksempel Laval-dommen.
Også af den grund hilser jeg det velkomment, at udvalget har besluttet at besøge
EF-Domstolen i efteråret. Det vil forhåbentlig give ”syn for sagn” og indsigt i de
overvejelser dommerne gør sig, når de skal træffe afgørelse i sager, hvor der er
mange vigtige – og modstridende eller ikke helt forenelige – interesser på spil.
Samtidig ved jeg, at dommerne vil være interesserede i at høre om de nationale
599
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
parlamenters syn på dem og deres arbejde. Jeg ønsker jer en god og behagelig
rejse.
Bjarne Laustsen
syntes ikke, han havde hørt så meget til udenrigsministe-
rens holdning til spørgsmålet, og ville derfor gerne vide, om det er en sag,
som det er den danske regering meget magtpåliggende at få løst. Han mente,
mange danskere ville være tvivlende over for EU, hvis vi ikke bevarer det, der
er essentielt for det danske arbejdsmarked, nemlig at man kan kæmpe sig til
bedre løn- og arbejdsforhold uden indblanding fra tredjepart.
Han rejste spørgsmålet, om vi måske skal ændre udstationeringsdirektivet.
Han forstod, at udenrigsministeren mente, man kunne finde en dansk eller en
nordisk løsning på problemet, og spurgte, hvilke løsningsmodeller han havde i
tankerne, idet han gjorde opmærksom på, at løsningen skulle accepteres af
de andre lande, for at EF-Domstolen ikke engang til skulle underkende den
danske model.
Per Clausen
var tvivlende over for, at sagen kunne løses i Danmark, idet han
pegede på, at den danske regering før dommen havde sagt klart, at EF-
Domstolen ikke havde kompetence til at blande sig i arbejdsmarkedets for-
hold, men denne opfattelse var blevet underkendt af Domstolen. Han spurgte,
om han skulle opfatte udenrigsministerens svar sådan, at regeringen mente,
vi måtte tilpasse det danske fagretslige system til EF-retten, eller om regerin-
gen også er indstillet på at rejse problemstillingen i forhold til EU for at sikre,
at regeringens oprindelige synspunkt bliver gældende.
Morten Messerschmidt
pegede på, at vi i Danmark har mere end 100 års
fagretslig tradition for, hvornår man kan anvende kollektive kampskridt, og det
bør EU’s institutioner anerkende. Når man i aftalen mellem ja-partierne har en
passus om arbejdsmarkedet, er det så ikke netop foranlediget af, at EF-
Domstolen er begyndt at æde sig ind på vores arbejdsmarkedsmodel?
Hvis svaret på dette spørgsmål er ja, bliver det næste spørgsmål, hvor meget
en sådan aftale imellem de danske partier egentlig er værd. Vil EF-Domstolen
og Kommissionen føle sig forpligtet til at følge den?
Hvis vi ikke kan være sikre på det, vil regeringen så i forbindelse med ratifika-
tionen af Lissabontraktaten få indført en protokol, som gør det krystalklart, at
den nordiske aftalemodel ikke kan anfægtes af EF-Domstolen eller andre EU-
institutioner?
Kim Mortensen
spurgte i forlængelse af Bjarne Laustens indlæg, hvilke initia-
tiver den danske regering vil tage i forhold til Kommissionen og i forhold til de
øvrige EU-lande.
Karsten Hønge
ville gerne høre udenrigsministerens forklaring på, at det kan
lade sig gøre at finde en intern dansk løsning på problemstillingen. Han men-
te, en sådan aftale ”ville være skrevet i en balje vand” og ikke være noget
værd. Han gjorde opmærksom på, at der allerede nu er udenlandske firmaer,
som er klar til at køre retssager mod de danske fagforeninger.
600
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
Svend Auken
pointerede, at for EU-tilhængerne er det et kernepunkt, at dette
er noget, landene selv bestemmer.
Udenrigsministeren
sagde til Bjarne Laustsen, at han mente ikke, han be-
høvede at give udtryk for en holdning til sagen. Det havde beskæftigelsesmi-
nisteren klart gjort på regeringens vegne. Han ville indskrænke sig til at svare
på det, der var relevant for ham som udenrigsminister. Udenrigsministeren
tilføjede dog, at selvfølgelig er sagen magtpåliggende for regeringen, og det
er et kernepunkt, at vi kan bevare den danske model. Det fremgår også af
den tekst, ja-partierne er enige om.
Udenrigsministeren pointerede, at der udtrykkelig står i dommen, at der er en
konfliktret, men den må naturligvis afbalanceres over for den frie bevægelig-
hed og proportionalitetsprincippet.
Udenrigsministeren oplyste, at kommissionsformand Barroso netop over for
Europa-Parlamentet meget klart havde støttet den nordiske model. Så Kom-
missionen er meget klart på vor side.
Udenrigsministeren gjorde opmærksom på, at der er tale om to svenske
domme, og den svenske regering vil ikke tage EU-initiativer, men ligesom vi
analysere dommene.
I relation til det, Bjarne Laustsen sagde om ændring af udstationeringsdirekti-
vet, sagde udenrigsministeren, at han syntes, man først skulle se, hvad ud-
redningerne fører til.
Han svarede Per Clausen, at han ikke så noget behov for at ændre lovene
eller EU-reglerne, før nogen kom og fortalte ham, at de skulle ændres.
Udenrigsministeren mente ikke, vi bøjede nakken for EU. Med den udtalelse,
Barroso var kommet med, var der ingen grund til at bøje nakken, for Barroso
havde rost den danske model.
I svaret til Morten Messerschmidt sagde udenrigsministeren, at han ikke ville
tage Lissabontraktaten som gidsel i denne sag, idet dommen er faldet på
grundlag af den gældende traktat, og Lissabontraktaten ændrer ikke noget på
dette punkt.
Bjarne Laustsen
pegede igen på, at forudsætningen for den danske EU-
tilslutning var, at den danske aftalemodel kunne bevares uantastet, og det er
der stadig et stort flertal for i Folketinget.
Per Clausen
argumenterede med, at under drøftelserne om Lissabontrakta-
ten havde vi forudsat, at der ikke skete nogen ændringer med hensyn til ar-
bejdsmarkedspolitikken, men nu var retstilstanden ændret, og derfor er det
relevant at tage sagen op. Han ville gerne vide, om aftalen mellem ja-
partierne indebærer, at vi tager til efterretning, at konfliktretten er underlagt
fællesskabsretten. Han mente, at uanset at Barroso holder en smuk tale, så
er retstilstanden sådan, som EF-Domstolen har fundet frem til, indtil man får
en ministerbeslutning eller en protokol, som bringer retstilstanden tilbage til
det, vi troede den var.
Morten Messerschmidt
fastholdt, at der sker en begrænsning i konfliktretten,
601
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 192: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 13/3-08
14. Europaudvalgsmøde
når den skal overholde proportionalitetsprincippet, sådan som EF-Domstolen
fortolker det.
Karsten Hønge
mente, Lissabontraktaten var en anledning til at tage sagen
op, hvilket også kunne ske på et topmøde eller på anden måde.
Udenrigsministeren
erklærede sig fuldstændig enig med Bjarne Laustsen,
men mente, sagen måske kunne klares ved transparens. Hvis det nedsatte
udvalg, hvori arbejdsmarkedets parter deltager, ikke mener, vi kan klare sa-
gen selv, var udenrigsministeren fuldstændig indstillet på at være bydreng og
hjælpe, idet han igen pegede på, at vi kunne regne med støtte fra Barroso.
Retstilstanden er selvfølgelig, som Domstolen siger, indtil noget andet bliver
bestemt politisk. Når man laver uklare love, må domstolene fortolke dem.
Udenrigsministeren betegnede det som fuldstændig ubetids at blande denne
sag sammen med ratifikationsprocessen, som er i fuld gang i de enkelte lan-
de.
Han var enig med Karsten Hønge i, at man kan tage sagen op politisk på an-
den måde, hvis det bliver nødvendigt.
Per Clausen
mente stadig ikke, det var tilstrækkeligt med en aftale mellem
danskerne, men forstod, at man ville tage sagen op i EU på en eller anden
måde, hvis der ikke kom en løsning, som vi ønskede det.
Bjarne Laustsen
takkede for den klare tilkendegivelse, der var kommet fra
udenrigsministeren om, at han i givet fald gerne ville være bydreng og få EU-
systemet til at anerkende den aftale, der bliver lavet lokalt i Danmark. Han
forstod, at regeringen dermed garanterede, at der kommer en løsning.
Morten Messerschmidt
mente, udenrigsministeren var angrebet af en EU-
bacille og var bange for reaktionen fra EU. Han kunne ikke anerkende, at man
talte om at tage Lissabontraktaten som gidsel, men mente, sagen kunne kla-
res med en protokol til Lissabontraktaten, så denne som planlagt kunne træde
i kraft den 1. januar 2009.
Udenrigsministeren
bekræftede Bjarne Laustsens sammenfatning.
Formanden
pegede på, at ikke blot var lovene åbenbart uklare. EU-dommen
var også uklar og strittede i alle mulige retninger. Derfor mente han, det var
nyttigt, at man havde fået den afklaring, som samrådet havde givet. Ligesom
udenrigsministeren var han glad for den utvetydige erklæring, der var kommet
fra Kommissionens side.
NOT
Han bad om, at udvalget får tilstillet den nøjagtige ordlyd af Barrosos
udtalelser.
602