Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
412925_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 4. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 7. december 2007
kl. 14.45
Vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Michael Aastrup Jensen (V),
Henrik Høegh (V) næstformand, Morten Messerschmidt
(DF), Helle Sjelle (KF), Yildiz Akdogan (S), Orla Hav (S),
Anne Grete Holmsgaard (SF), Karina Lorentzen (SF),
Hanne Agersnap (SF), Lone Dybkjær (RV), Bjarne Laust-
sen (S), Per Clausen (EL).
Klima- og energiminister Connie Hedegaard og uden-
rigsminister Per Stig Møller suppleret af kommitteret Per
Lachmann.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2842 (miljø – klimadelen) den 20. december 2007
FO
1. Kommissionens forslag til direktiv om inkludering af luftfartens
udledning af drivhusgasser i EU's kvotehandelssystem
Politisk enighed
KOM (2006) 0818
Rådsmøde 2842 – bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2006) 0818 – bilag 1 (grundnotat af 09/03-07)
KOM (2006) 0818 – bilag 2 (udtalelse fra MPU)
KOM (2006) 0818 – svar på spørgsmål 1-4 (om CO2-udslip fra
flysektoren)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (06) – bilag 217 (senest behandlet i EUU 9/2-07)
Klima- og energiministeren:
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg.
Kommissionens forslag er sat på dagsordenen for miljørådsmødet den 20.
december, hvor formandskabet vil søge at nå til politisk enighed om en fælles
holdning. For god ordens skyld kan jeg sige, at vi har aftalt den fordeling, at
når der kommer sager på miljørådsmøderne, der handler om klima, er det
mig, der kommer til Europaudvalget, da det er mit område.
Jeg er meget positiv over for at lade luftfartssektoren omfatte af EU’s eksiste-
rende kvotesystem. Jeg ser forslaget som et første skridt frem mod nedbrin-
gelse af det globale CO
2
-udslip fra luftfarten. Det er klart, at EU fortsat bør
presse på i ICAO for at opnå globale løsninger. Det har været forsøgt i mange
år, men det støder hver gang på modstand. En lang række lande uden for EU
vil ikke have det. Vi kan ikke vente på, at der globalt opnås enighed om regu-
146
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
lering. Vi må handle på EU plan for dermed at opretholde presset for globale
løsninger.
Når vi i Europa vedtager at lade luftfarten omfatte af kvotesystemet, mener
jeg også, vi sender et utroligt vigtigt signal til resten af verdens lande forud for
klimatopmødet i København i 2009, hvor jeg vil arbejde for at få såvel luftfar-
ten som skibsfarten omfattet af en global klimaaftale.
Jeg lægger betydelig vægt på, at direktivet skal omfatte al luftfart – dvs. ind og
ud af EU samt selvfølgelig luftfart, der foregår inden for EU. Jeg lægger også
betydelig vægt på, at det sker allerede fra 2011 og med færrest mulig undta-
gelser. Desværre er der mange lande, som først ønsker opstart i 2013. Det
mener jeg er for sent. Der er vigtigt, at vi får begyndt inden den handelsperio-
de, der starter i 2013. Hvis vi først kommer i gang i 2013, kan man frygte, at
der går lang tid, før systemet bliver mere ambitiøst på områder som auktione-
ringsandel og kvotemængde. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Euro-
paParlamentet har stillet forslag om, at alle ruter skal omfattes fra 2011. Det
svarer til det danske forslag. Jeg vil på rådsmødet gøre alt, hvad jeg kan, for
at Rådet når til politisk enighed om, at al luftfart skal omfattes fra 2011. Lyk-
kes det ikke på rådsmødet, vil jeg tage spørgsmålet op igen i 2. læsning og
dér støtte Parlamentets forslag. Som jeg fortalte nogle af de tilstedeværende i
går i Miljø- og Planlægningsudvalget, er det ikke sådan, at det ligger lige på
den flade hånd at få det gennemført, som Danmark vil. Så det handler om at
spille kortene rigtigt. Jeg vil i øvrigt tage emnet op med miljøministrene fra EU
på klimamødet på Bali, med henblik på at søge at vinde forståelse for de dan-
ske synspunkter. På Bali vil jeg i særlig grad tage fat på dem, som vi ved har
nogle afvigende synspunkter, og prøve at overbevise dem.
Kommissionen har foreslået, at den årlige kvotemængde i starten fastsættes
til 100 pct. af luftfartssektorens gennemsnitlige udledning i 2004-06. Langt de
fleste medlemslande tilslutter sig dette forslag. Luftfartens drivhusgasudled-
ning er steget med 87 pct. siden 1990, og EU-Kommissionen vurderer, at luft-
fartens drivhusgasudledning i øjeblikket stiger med ca. 5 pct. om året, hvorfor
udledningen i 2020 kan være steget med op mod 50 pct. i forhold til udlednin-
gen i 2005. Når kvoten fastholdes på 100 pct. af, hvad den var i 2004-06, vil
luftfarten således skulle købe kvoter i andre sektorer til dækning af ca. en
tredjedel af sin udledning. Og der sker så en reduktion af udledningen i andre
sektorer. Når vi flytter kvoterne over et andet sted, sker der en reduktion det
første sted. Det antal kvoter, den europæiske luftfart vil skulle købe i andre
kvotebelagte sektorer samt fra JI/CDM klimaprojekter i 2020, vil kunne andra-
ge over 100 mio. tons CO
2
, såfremt luftfartens CO
2
-udledning vokser med
eksempelvis 50 pct. i forhold til i dag. Denne reduktion vil altså kunne mod-
svare en tredjedel af luftfartens udledning i 2020.
Her afbrød
Svend Auken
klima- og energiministeren og spurgte, hvor meget
udledningen vil være i forhold til nu. Er realiteten ikke, at der bliver en mindre
stigning i forhold til nu?
147
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Klima- og energiministeren:
Det tager jeg senere hen. Det er 2 pct. i 2020,
men det skal ses i lyset af, at vi tager udgangspunkt i niveauet i 2004-06, og
at der indtil 2020 forventes en stigning på 50 pct. .
Jeg har arbejdet for, at der åbnes mulighed for en nedjustering af kvoten, så
vi ikke låser os fast på en bestemt kvotemængde helt frem til efter 2020. Det
er klart, at når vi taler om de langsigtede perspektiver, er dette vigtigt. Kvoten
bør naturligvis kunne justeres i lyset af fremtidige klimaaftaler. Parlamentets
forslag om at reducere kvotemængden til 90 pct. allerede i 2011-12 og en se-
nere nedjustering kan jeg naturligvis støtte, da det bidrager til at skabe yderli-
gere incitament til at nedbringe luftfartens CO
2
-udledning. Jeg tror ikke, det vil
være muligt at få forslaget med i en politisk enighed i Rådet i denne omgang,
men jeg vil i 2. læsningen støtte en vedtagelse af Parlamentets forslag. Jeg vil
også forsøge at fremme sagen i Rådet.
Jeg har lagt betydelig vægt på, at flyselskaberne skal købe en større del af
kvoterne i overensstemmelse med forureneren betaler princippet. Som for-
handlingerne i Rådet tegner, ønsker mange medlemslande desværre blot
auktionering af ca. 5 pct. af kvoterne indtil 2012, som foreslået af Kommissio-
nen. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Parlamentet har foreslået en auk-
tioneringsandel på 25 pct. i 2011-12. Det imødekommer i høj grad vort ønske
om en højere auktioneringsandel. Jeg tror ikke, det vil være muligt at opnå
opbakning blandt medlemslandene til en politisk enighed, der går så langt
allerede inden 2012. Men jeg vil på rådsmødet bruge Parlamentets forslag til
at forsøge presse Rådet til en højere auktioneringsandel. Lykkes det ikke, må
vi vende tilbage til spørgsmålet om auktionering i 2. læsning, hvor Danmark vil
støtte en vedtagelse af Europa-Parlamentets forslag.
Jeg skal sige, at fra dansk side er vi principielt imod, at auktioneringsprovenu-
et skal øremærkes. Udover det mere statsbudgetprincipielle i vores synspunkt
mener jeg ikke, at vores nationale klimaindsats skal være afhængig af det
provenu, der opstår ved auktionering af kvoter. Men hvis øremærkning af rent
juridiske årsager viser sig afgørende for at få selskaber fra tredjelande – altså
lande uden for EU – omfattet af kvotesystemet, som det har været indikeret af
Rådets juridiske tjeneste, eller hvis der viser sig at være et udbredt ønske om
øremærkning i Rådet, vil jeg dog ikke stå stejlt på dette element.
I udtalelsen fra Miljø- og Planlægningudvalget fra i tirsdags kan jeg se, at et
mindretal ønsker, at jeg også skal støtte Europa-Parlamentets forslag om, at
luftfarten skal aflevere det dobbelte antal kvoter i forhold til deres CO
2
-
udledning for dermed at betale for den klimaeffekt, der kan være forbundet
med udledningen af bl.a. vanddamp og NOx i store højder. Jeg er enig med
Europa-Parlamentet i, at vi mangler videnskabelige undersøgelser af flyenes
udledning af vanddamp højt oppe i atmosfæren. Jeg kan derfor støtte, at der
bør laves sådanne undersøgelser, så vi har et grundlag for en udvidelse af
reguleringen af luftfarten. Jeg lægger også vægt på, at vi får andre drivhus-
gasser end CO
2
omfattet. Dog er det i perioden 2008-12 således, at de øvrige
sektorer under EU's kvotedirektiv kun svarer for deres CO
2
-udledning. Men
148
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
kvotedirektivet åbner mulighed for, at andre drivhusgasser kan inkluderes ef-
ter 2012. Jeg vil arbejde for, at kvotesystemet på sigt kommer til at omfatte
andre drivhusgasser end CO
2
. Jeg vil derfor i forbindelse med revisionen af
kvotedirektivet for perioden efter 2012 – det er den revision, som vi allerede er
ved at tage fat på – arbejde for dette.
Sådan som jeg har forstået det, forventes EU-Kommissionen i øvrigt inden for
en overskuelig fremtid at ville fremlægge et forslag om at regulere luftfartens
udledning af NOx. Reduktion af NOx fra flymotorer er på Kommissionens ar-
bejdsprogram for 2008. Jeg ser frem til et sådant forslag fra Kommissionen.
Jeg har sympati for intentionen i Parlamentets forslag om at få indført regule-
ring af NOx-udledningen fra fly. Jeg vil derfor støtte, at Rådet og Parlamentet,
på baggrund af forslag fra Kommission finder en fornuftig måde at regulere
området på.
Alt i alt kan jeg støtte en politisk enighed om forslaget, som vil reducere luft-
fartens udledninger, og som vil sikre, at luftfarten bidrager til reduktion af de
globale CO
2
-udledninger.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var meget positivt, at klima- og energi-
ministeren bakker op om Europa-Parlamentets holdninger, for som forslaget
et lagt frem, er det meget blødt. Om det ender med en succes, afhænger fuld-
stændigt af, om man kan få lavet et tilstrækkeligt skrapt loft, og om man kan
få auktionering, samt om man får bragt det hul, der består i, at man kan købe
kvoter i udlandet, ned.
Som man havde diskuteret i Miljø- og Planlægningsudvalget, og som hun
havde fået bekræftet ved efterfølgende skriftlige svar, måtte man konstatere,
at dette forslag ikke får ret stor effekt på luftfartens udslip. Ministeriet vurderer
selv, at med en ret høj kvotepris vil det formentlig betyde, at der tages 2 pro-
cent af udslippet, og klima- og energiministeren sagde i sit oplæg, at udslippet
måtte forventes at stige med op til 50 pct. i den periode, vi taler om. På deres
egen sære måde går flyene fri.
Anne Grete Holmsgaard gik ind for, at mulighederne for at købe kvoter bliver
så små som mulige, og spurgte, om klima- og energiministeren ville arbejde
aktivt for, at de bliver indskrænket. I den forbindelse henviste hun til, at der i
det oprindelige papir står, at opkøbene ikke må være højere end det gennem-
snitlige loft for de øvrige kvotebelagte virksomheder. Hun vidste ikke, hvad det
indebar, men hun vidste, at de danske virksomheder har lov til at købe op til
17 pct.
Anne Grete Holmsgaard pegede på, at man i notatet nævner, at enkelte lande
efterlyser en mulighed for at skærpe kvoteloftet efter 2012. Hun ville godt høre
lidt om mulighederne for at få det igennem, idet hun mente, det var afgøren-
de, at vi ikke låser os fast frem til 2020. Hvem er vores stærke allierede i den
sag?
Per Clausen
hæftede sig ved, at klima- og energiministeren var indstillet på,
at man skulle gøre noget i forhold til andre udledninger, og spurgte i den for-
149
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
bindelse, om der er nogen tvivl om, at udledning af CO
2
i den højde, det sker
for fly, er betydeligt mere skadeligt, end hvis det blev udledt nede på jorden.
Når klima- og energiministeren siger, at det kun er 5 procent, der skal bort-
auktioneres, nærmer gratiskvoterne sig de 100 procent. Per Clausen spurgte,
om det ikke er problematisk, at man på den måde subsidierer flyselskaberne.
Yildiz Akdogan
gjorde opmærksom på, at dersom man regner fly og skibe
med, er Danmark et af de lande, der udleder mest CO
2
. Hun spurgte, om vi i
Danmark vil sætte et nationalt mål, og nævnte i den forbindelse, at man i
Tyskland opererer med et 40 procents mål.
Klima- og energiministeren
mente, alle ville være enige i, at Danmark har
være med til at presse igennem, at flyselskaberne overhovedet bliver omfattet
af reguleringen, selv om man ikke har kunnet få ICAO med.
Det er rigtigt, at på den korte bane bliver det først og fremmest i andre sekto-
rer, man kommer til at nedsætte udledningen, idet flyselskaberne får mulighed
for at købe kvoter. Grunden hertil er, at der er tale om en sektor, som vokser
så meget, uden at vi på den meget korte bane kan anvise væsentlige tekno-
logiske forbedringer. Hun tilføjede, at hun vidste, at SAS laver forsøg med at
lande på en anden måde, og at man også regner på, om man kan vinde noget
ved at laste på en anden måde, men realiteten er, at vi må regne med, at fly-
trafikken stiger med 5 pct. om året. Det er svært at få fuldstændigt nye flytyper
og nye brændstoftyper ind her og nu. Nu skal vi i gang, og på den lidt længere
bane drejer det sig om at få stadig mere auktionering og strengere kvoter.
Luftfarten må reguleres ligesom alle mulige andre sektorer; det må være vo-
res målsætning. Det er ulogisk, at luftfarten ikke er reguleret. Danmark prøver
at få den med ind i det nye globale regime, men det er ikke let.
Klima- og energiministeren mente, loftet for kvotekøb i andre sektorer lå på
10-12 pct.
I anledning af det, formanden havde spurgt om i forbindelse med forelæggel-
sen, sagde klima- og energiministeren, at når udledningen fra flyene vokser
så meget, hænger det sammen med, at flyindustrien vokser så meget, og vi
har svært ved at komme med teknologiske løsninger på den korte bane.
Anne Grete Holmsgaard har ret i, at vi må prøve at få fly og skibe med, og vi
arbejder på at få dem med i en ny global aftale. Det er ikke fuldstændig en-
kelt, hvordan det skal ske, hvis det f.eks. drejer sig om et skib fra Maersk, som
rejser fra Lima til USA. Men både når det drejer sig om skibe, og når det dre-
jer sig om fly, er det ikke et sted, hvor alle andre lande i den store verden står
i kø for at indføre begrænsninger. Vi har sagt, at nu må IMO have en chance
for i løbet af 2008 at komme med en regulering for søfarten. Gør IMO ikke det,
vil vi forsøge at få det med i 2009.
Vi må arbejde på at få skrappere og skrappere kvoter. Når hun havde draget
parallellen til forhandlingerne om Reach, var det fordi vi dengang havde haft
et godt samarbejde med Europa-Parlamentet. Blandt landene er de stærke
allierede vedrørende auktionering Storbritannien, Holland og Sverige, og når
150
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
det drejer sig om kvoter, er det især Tyskland og Sverige. Vi vil alliere os med
dem, vi kan alliere os med, og forsøge ved 2. læsning sammen med Europa-
Parlamentet at få strammere kvoter. Klima- og miljøministeren sagde, at hun
havde løbende kontakt med de nævnte lande og også ville drøfte dette
spørgsmål på Bali for at se, om vi kunne skubbe i den rigtige retning.
Klima- og energiministeren gav Per Clausen ret i, at man ved, at det virker
kraftigere, når flyene udleder CO
2
i stor højde. Rettesnoren må være, at flye-
ne bliver reguleret efter samme principper som andre sektorer.
Klima- og energiministeren sagde i svaret til Yildiz Akdogan, at nationale dan-
ske mål ligger uden for det, man skal diskutere i forbindelse med det kom-
mende rådsmøde. Hun pegede på, at inden for de næste 5-6 uger skal man
drøfte byrdefordelingen i EU, og det er ikke til at vide, hvordan den bliver ud-
formet.
Per Clausen
så mange problemer i, at klima- og energiministeren har gjort
kvotesystemet til det, der skal løse problemerne med CO
2
-udledningen og
klimaproblemerne. Hendes præmis om, at flyindustrien vokser 5 pct. om året,
fremstilles nærmest som en naturnødvendighed. Per Clausen gjorde klima-
og energiministeren opmærksom på, at der findes andre måder til at nedbrin-
ge udslippet end teknologiske løsninger, f.eks. at reducere flytransporten. Når
man giver kvoterne gratis, subsidierer man faktisk flyindustrien, og de penge,
den får i kassen, kan den bruge til at ekspandere. Derfor syntes Per Clausen,
der var et grundlæggende problem i klima- og energiministerens ambitionsni-
veau.
Per Clausen spurgte, om han skulle forstå klima- og energiministerens svar
sådan, at det er muligt, man fra 2012 og frem til 2020 kan få reduceret kvoter-
ne ned under de 100 pct. af, hvad de var ved starten af dette årtusinde.
Er det rigtigt forstået, at når vi taler om, hvad der kan bortauktioneres, taler vi
om et sted mellem 5 og 10 pct.? Er det klima- og energiministerens forvent-
ning, at det er tallene frem til 2020, eller er det situationen her og nu?
Anne Grete Holmsgaard
tog udgangspunkt i klima- og energiministerens
udtalelse om, at der er begrænsede muligheder for, hvad man kan gøre tek-
nologisk – ved at lande på en anden måde og standse motorerne, når flyene
står i lufthavnene – og sagde, at man jo også kunne sætte prisen på at flyve
op, så folk flyver mindre. Hun pegede i den forbindelse på, at det foreliggende
forslag ikke betyder ret meget, og henviste til et regneeksempel, ministeriet
havde stillet op, hvorefter det vil øge billetprisen for en flyvning fra København
til Paris med 34 kroner. Det er nok ikke en prisforskel, der vil få ret mange til
at flyve mindre. Der skal skrappere lud til. Derfor er spørgsmålet om brænd-
stofafgifter selvfølgelig vigtigt.
I anledning af det, klima- og energiministeren sagde om, at den internationale
søfartsorganisation havde fået en frist frem til 2008, pegede Anne Grete
Holmsgaard på, at da Kyotoaftalen i sin tid blev lavet, bad man ICAO om at
gøre noget, men så vidt hun kunne se, havde ICAO siddet og sovet i skødet
på USA, så der var intet kommet ud af det. Hun syntes, EU skulle give ICAO
151
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
en frist og sige, at hvis ICAO ikke kommer op af stolen, indfører vi en brænd-
stofafgift på fly. Flybrændstof koster kun 1,60 kroner pr. liter.
I anledning af det, klima- og energiministeren sagde om, at begrænsningerne
vil komme i andre sektorer, pegede Anne Grete Holmsgaard på, at der ikke
bliver så store besparelser i andre sektorer, hvis man på denne måde freder
flysektoren frem til 2020. Det er særbehandling, så det klodser.
I anledning af klima- og energiministerens udtalelse om, at gennemsnittet for
køb for de kvotebelagte sektorer samt fra JI/CDM klimaprojekter ligger på 10-
12 pct., spurgte Anne Grete Holmsgaard, om klima- og energiministeren ville
være indstillet på at arbejde for, at dette hul gøres mindre. Det mente hun var
afgørende for, at vi kan få kvotesystemet til at fungere, sådan at vi reducerer
udslippet af drivhusgasser og ikke blot har et fint bogholderi på papiret.
Orla Hav
var indstillet på at gå med til forhandlingsoplægget, men fandt ikke
ambitionsniveauet imponerende. Han noterede sig, at klima- og energimini-
steren var indstillet på, at vi skal bidrage kraftigt til forbedringer på området,
og forventede, at det ville ske i næste runde, når ambitionsniveauet hæves
lidt.
Klima- og energiministeren
var enig i, at vi godt kunne ønske os, at man var
mere ambitiøse, men man må huske på, at det har været ufatteligt op ad bak-
ke i lang tid, og være glade for, at vi er nået dertil, hvor vi er, hvor vi i hvert
fald kommer i gang. Det er utroligt vigtigt også over for resten af verden at
vise, at EU nu gør noget. Klima- og energiministeren syntes, det var vigtigt, at
det ikke først træder i kraft i 2013, men at vi går i gang så hurtigt som muligt,
selv om forslaget ikke er fuldstændig perfekt.
Klima- og energiministeren sagde til Per Clausen, at når hun havde indlagt en
præmis om, at flytrafikken vokser, skyldes det, at det gør den jo. Hvem vil Per
Clausen få til at støtte, at vi sætter en kvote for, hvor meget der må flyves?
Det er teori. Nu får vi indført princippet om, at forureneren betaler, og flyindu-
strien bliver en del af kvotesystemet. Vi får taget hul på auktioneringen. Der
bliver et incitament til at udvikle effektive flytyper og brændstoftyper. Alt i alt
går det i den rigtige retning.
Klima- og energiministeren håbede ikke, at auktioneringsprocenten ville være
5-10 frem til 2020. Meningen er jo, at flysektoren skal blive en del af det al-
mindelige kvotesystem i EU, og derfor troede hun, at procenten ville stige be-
tragteligt efter 2012.
I anledning af Anne Grete Holmsgaards udtalelse om prisen på flybrændstof
gjorde klima- og energiministeren opmærksom på, at prisen i de senere år
altså er steget med en faktor på fem, og på trods af det er flytransporten vok-
set så meget, som den er.
Klima- og energiministeren forstod, at der var problemer med Chicagokonven-
tionen, men det er et teknisk problem.
I virkeligheden mente hun, at det, man gjorde nu, var ret så markant og virke-
de mere, end at EU presser på i ICAO. Man skal presse på i ICAO, og nu gi-
152
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
ver vi dem sådan set en frist. ICAO er velkommen il at komme med et eller
andet bud. Men ellers har vi sagt, at vi gerne vil have det inkluderet i 2009.
Nogle af dem, der er allermest imod det i ICAO, er USA
Til sidst lovede klima- og energiministeren at vende tilbage til Europaudvalget,
når man skal have 2. læsning, for at se, hvor meget vi kan få næste gang.
Per Clausen
mente ikke, man generelt kunne have det princip, at når der ikke
findes teknologiske løsninger, så tilpasser vi kvoterne efter det. Vi er nødt til at
forsøge at lægge pres på landene, og hvis et pres på flyselskaberne fører til
en reduktion af flytransporten, er det nok ikke den store ulykke.
Per Clausen spurgte, om det ligger inden for klima- og energiministerens fo-
restillingsverden, at det kan ende med, at man laver en aftale, som faktisk
betyder, at flyselskaberne skal have mulighed for at få en kvote, der er lige så
stor som den, man havde i 2004, helt frem til 2020, og vil man betragte det
som et fremskridt, som regeringen vil støtte?
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at sådan som hun havde læst Chicagokon-
ventionen, har EU faktisk en mulighed for at sige, at hvis ICAO ikke når frem
til noget inden for en vis frist, så handler EU selv. Det er, hvad hun vil opfordre
klima- og energiministeren til at arbejde for på EU-plan.
Klima- og energiministeren
var enig med Per Clausen i, at vi ikke bare kan
tilpasse kvoterne til, hvad der er muligt. Der er et vist teknologidrivende ele-
ment i at fastsætte kvoter. Hun pointerede, at når man tager 2004 som ud-
gangspunkt for noget, der skal træde i kraft i 2011, og der har været en vækst
i mellemtiden, så skal der jo ske stramninger, og dem bliver man nødt til at
begynde på relativt hurtigt. Klima- og energiministeren var enig med Per
Clausen i, at der er mange problemer i kvotesystemet, men har vi noget, der
er bedre, som vi kan sætte i stedet for? Kvotesystemet bevirker, at virksom-
hederne sørger for, at der sker en reduktion – enten i egen sektor eller i andre
sektorer – så vi får reduceret den samlede CO
2
-udledning. Det giver også et
incitament til at investere i ny teknologi allerede nu.
Det er ikke Danmarks intention, at niveauet skal være det samme som i 2004,
men klima- og energiministeren ville ikke begynde at spekulere over, hvor
langt vi kan komme. Vi ved heller ikke, hvilket basisår vi skal tage udgangs-
punkt i. Det kan godt være, det er 1990, men det kan man ikke sige noget om
endnu.
Klima- og energiministeren svarede på Anne Grete Holmsgaard sidste
spørgsmål, at det netop er det, vi gør.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet han ikke havde hørt nogen partier udtale sig
imod det.
153
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Punkt 2. Rådsmøde nr. 2839+2840 (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 10.-11. december 2007
Udenrigsministeren:
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen for
rådsmødet, som er af særlig interesse. De øvrige punkter på dagsordenen kan vi
selvfølgelig drøfte, hvis I ønsker det.
Denne gang er alle punkter til orientering. Der er ingen forhandlingsoplæg.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 14. december 2007:
Konklusioner 15681/07
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
Under punktet ”Forberedelse af Det europæiske Råd” vil
formandskabet på mandag præsentere sit reviderede udkast til konklusioner. Ho-
vedemnet for selve topmødet ventes at være fastlæggelse af mandatet for vis-
mandsgruppen for Europa 2020-2030, vedtagelse af en globaliseringserklæring
samt Kosovo.
Der er lagt op til, at stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råd skal tage
stilling til et mandat for vismandsgruppen – eller refleksionsgruppen, som nu er
blevet den officielle betegnelse. Man skal ikke udelukke kvinder; derfor er ordet
vismand fjernet. Gruppen er oprindeligt et forslag fra præsident Sarkozy. Der er
tale om et forum, som skal se på og analysere de udfordringer, EU står over for i
et mere langsigtet perspektiv.
Regeringens tilgang til forslaget er grundlæggende pragmatisk. Vi finder, at en
refleksionsgruppe kan være en god ramme at igangsætte en sådan drøftelse in-
denfor. Gruppens arbejde bør fokusere på, hvorledes der opnås konkrete resulta-
ter for borgerne inden for de forskellige politikområder – givet de udfordringer,
som fremtiden og især globaliseringen byder på.
Det har dog samtidig været vigtigt for regeringen, at gruppen ikke kommer til at
beskæftige sig med traktatændringer og institutionelle spørgsmål.
De danske synspunkter nyder bred opbakning i kredsen, og det foreliggende ud-
kast til mandat er i overensstemmelse med den danske linje. Der bliver tale om et
langstrakt arbejde, som ikke ventes afsluttet før hen i foråret 2010. Gruppens
sammensætning og personspørgsmål vil først blive drøftet på Det europæiske
Råd.
I forbindelse med drøftelsen om vismandsgruppen skal vi også tage stilling til en
globaliseringserklæring. Med erklæringen vil det Europæiske Råd sætte en frem-
adrettet dagsorden med signal om, at man nu med afslutningen på den længere-
varende traktatændringsproces vil fokusere på ”Resultaternes Europa”.
I lyset af den aktuelle udvikling vil vi på topmødet også drøfte situationen i Koso-
vo. Det vil være en opfølgning på den drøftelse, som vi skal have på udenrigsmi-
154
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
nistermødet på mandag. Det var også et emne, vi drøftede i NATO på mødet i
Bruxelles i går.
Lone Dybkjær
håbede, refleksionsgruppen ville blive bedre end de refleksi-
onsgrupper, man havde nedsat tidligere.
Hun opfordrede udenrigsministeren til på rådsmødet, når man skal drøfte
nedsættelse af en refleksionsgruppe, at gøre opmærksom på, at verden be-
står af to køn. Hun mente, det ville være godt at få kvinder med, idet kvinder
er nogle af dem, der risikerer at blive negative over for systemet.
Udenrigsministeren
nævnte, at refleksionsgruppen skulle beskæftige sig
med, hvordan man får EU til at fungere bedre, men den skal ikke beskæftige
sig med EU’s institutioner. Det har Barroso skåret ud i pap. Refleksionsgrup-
pen nedsættes, for at EU hurtigere kan nå en realisering af sine mål.
Udenrigsministeren lovede Lone Dybkjær at gøre opmærksom på, at verden
består af to køn.
155
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
2. Udvidelsespakken 2007
KOM (2007) 0663
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 5)
EU-note (072) - E 6 (notat af 3/12-07 om udvidelsen)
Udenrigsministeren:
Kommissionen fremlagde den 6. november 2007 strategi-
dokument om udvidelsen og fremskridtsrapporter for Tyrkiet, Kroatien og landene
på Det vestlige Balkan.
På rådsmødet forventes vedtaget rådskonklusioner, som blandt andet ventes at
indeholde en opfordring til yderligere reformer i Kroatien og Tyrkiet. EU-perspek-
tivet for landene på Det vestlige Balkan forventes fremhævet. Det vil vi støtte fra
dansk side.
Morten Messerschmidt
ville gerne høre, om man har gjort sig nogle overve-
jelser over, hvor lang tid man vil fortsætte optagelsessamtaler med Tyrkiet, så
længe landet ikke anerkender alle EU’s lande, også Cypern.
Udenrigsministeren
mente, Morten Messerschmidt glemte, at der faktisk var
frosset en masse kapitler ned, så Tyrkiet kan ikke komme i mål, før de efterle-
ver Ankaraaftalen, og de kan ikke komme ind uden at efterleve Københavner-
kriterierne. Som udenrigsministeren tidligere havde sagt til Morten Messer-
schmidt, ville det være et andet Tyrkiet end det, vi kender i dag, som til sin tid
bliver medlem.
156
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
3. Økonomiske Partnerskabsaftaler
KOM (2007) 0717
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 8)
KOM (2007) 0717 – svar på spørgsmål 1-4 (om indgåelse af
økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren:
Forhandlingerne om ”fulde”, dvs. omfattende, økonomiske
partnerskabsaftaler – de såkaldte EPA-aftaler – mellem EU og AVS-landene har
ikke kunnet afsluttes inden for den fastsatte tidsfrist med udgangen af 2007.
Forhandlingerne har i den sidste fase været koncentreret om at indgå foreløbige
aftaler alene om varehandel. Aftalerne vil senere kunne udbygges til egentlige
EPA-aftaler, der også omfatter tjenesteydelser, men det sker altså ikke nu. Der er
indgået flere sådanne aftaler både med grupper af lande og med enkeltlande. På
den baggrund har Kommissionen fremlagt et forslag til en forordning om mar-
kedsadgangsregimet i EU for varer fra de AVS-lande, som nu vil tilslutte sig en
EPA. Disse AVS-landene vil derved opnå told- og kvotefri markedsadgang for alle
varer med undtagelse af våben – dog med overgangsordninger for ris og sukker.
Regeringens linje heroverfor vil naturligvis fortsat være baseret på folketingsved-
tagelse V 41. Regeringen er således indstillet på at give tilslutning til retningslin-
jerne i forordningsforslaget og arbejde for en handelsliberal og udviklingsvenlig
udformning. Lad mig tilføje, at regeringen fortsat i overensstemmelse med folke-
tingsvedtagelse V 41 vil arbejde for, at der kun stilles krav om skærpede regler for
tjenesteydelser, i det omfang det tjener AVS-landenes udviklingsinteresser og
ønsker.
Der forhandles stadig, så det er usikkert, hvordan situationen bliver i de kommen-
de dage. Der er indgået 14 EPA-aftaler med AVS-lande, og Kommissionen for-
venter, at der bliver indgået flere i løbet af kort tid, formentlig før den 31/12.
De AVS-lande, der er mindst udviklede, og som ikke har ønsket nu at indgå en
EPA-aftale, vil fortsat være begunstiget af ”Alt undtagen våben” toldpræferencer-
ne.
Tilbage står en række lande, der er ikke mindst udviklede, og som ikke for nær-
værende ser sig i stand til at indgå i en EPA. For dem vil regeringen i henhold til
Cotonou-aftalen med AVS-landene som udgangspunkt arbejde for en WTO-
medholdelig løsning, der ikke er ringere end de markedsadgangsvilkår til EU,
som de pågældende lande havde, da forhandlingerne blev indledt. Men det må
erkendes, at der kun er tilslutning til dette synspunkt fra et mindre antal af de an-
dre medlemslande. Kommissionen afviser særløsninger, som frygtes at være i
strid med WTO-reglerne.
Jeg har talt med Kommissær Mandelson i går. Han ser kun en mulighed for
strengt at holde sig inden for WTO-reglerne. Han var i dette spørgsmål under
157
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
pres fra to sider, sagde han. Der var EU-lande, som fandt, at han var gået for vidt
i retning af kun at indgå de foreløbige vareaftaler med lange overgangsordninger
for visse varer. På den anden side var der AVS-lande, der ikke var indstillet på, at
andre AVS-lande uden en aftale skulle kunne få de samme vilkår, som de havde
tilforhandlet sig.
Jeg opfordrede Mandelson til at arbejde for at få så mange aftaler i hus som mu-
ligt.
Jeg vil gerne understrege, at vi fra dansk side gennem hele forløbet indtil nu har
arbejdet stærkt for en udviklingsvenlig linje. EPA-forhandlingerne blev påbegyndt
under det danske EU-formandskab i 2002. Forhandlingerne fortsætter, men på
vareområdet er det, der er lagt op til, nok det bedste, vi kan få nu. Forordningen
skal vedtages med kvalificeret flertal, men der vil næppe være et blokerende min-
dretal. Det vil i øvrigt heller ikke være rimeligt at straffe de AVS-lande, der har
indgået en aftale, med at de ikke får den markedsadgang i EU, som de har for-
handlet sig til. Det ville jo blive tilfældet, hvis vi skulle blokere. Så ville de pågæl-
dende lande faktisk bliver stillet ringere.
Per Clausen
var for nylig blevet gjort opmærksom på en rapport, der var ud-
arbejdet af DIIS, hvor man peger på, at en af præmisserne for de økonomiske
partnerskabsaftaler ikke overholdes. Han ville gerne høre udenrigsministerens
kommentar til denne rapport, eventuelt i form af et notat.
Morten Messerschmidt
hørte, at ministeren talte om, at man på sigt også
skulle have et samarbejde om serviceydelser, hvilket han fandt problematisk.
Vil det ske i dette årti, og på hvilke områder vil det gælde? I den forbindelse
gjorde Morten Messerschmidt opmærksom på, at vi allerede har problemer
med lønpres i forbindelse med den udvidede ordning for Østeuropa.
Lone Dybkjær
spurgte, hvordan situationen var, idet hun pegede på, at det
ikke varede ret lang tid, før man skulle være færdige med forhandlingerne.
Som Per Clausen er inde på, er der en lang række lande, som er enormt
pressede og har svært ved at se, at de har fået så forfærdelig meget ud af
dette samarbejde. Hun ville blot være sikker på, at de aftaler, vi laver, ikke
stiller de pågældende lande dårligere økonomisk og socialt.
Anne Grete Holmsgaard
gjorde opmærksom på, at den analyse, der er for-
taget af DIIS og Fødevareøkonomisk Institut, viser, at det er EU, der får vel-
færdsgevinster på 1,6-1,7 mia. dollars, mens AVS-landene mister 800.000
dollars. Det syntes hun var et problem. Det er vist bl.a. i overgangsordninger-
ne, problemet ligger. Man lægger tilsyneladende meget pres på AVS-landene
for at få dem til at indgå på sådanne aftaler, selv om mange af dem egentlig
ikke er i stand til det. Synes udenrigsministeren, det udvikler sig på en god
måde, eller bruger EU sin langt større magt helt urimeligt over for disse lan-
de? Anne Grete Holmsgaard pegede i den forbindelse på, at hele ideen jo er,
at aftalerne skal kommer AVS-landene til gode – og på et senere tidspunkt
også komme os til gode, fordi det skaber en økonomisk vækst i udviklingslan-
dene.
158
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Udenrigsministeren
forstod godt de stillede spørgsmål, for regeringen mente
heller ikke, vi skal tjene 1,6 mia. dollars, mens AVS-landene skal tabe
800.000 dollars, og det er heller ikke meningen med vedtagelse V 41. Han
mente dog, det skulle med i billedet, at rapporten fra DIIS ikke var opdateret
og ikke havde taget hensyn til forslaget om markedsadgang til EU, hvilket be-
tyder, at AVS-landene får mange penge oveni. Overgangsordningerne er hel-
ler ikke regnet med, men de er gennemsnitligt på 15 år, hvilket betyder en
masse.
Gensidighed er faktisk et WTO-krav. Hvis man bare gav dem præferencer,
skulle alle lande have de samme præferencer. De lande, som ikke er involve-
ret, ville kunne anlægge en WTO-sag.
Udenrigsministeren sagde til Morten Messerschmidt, at serviceydelser ikke er
på bordet nu, så serviceydelser kommer ikke med i aftalerne med de nordafri-
kanske lande. Men de kommer med på et senere tidspunkt.
Udenrigsministeren sagde i svaret til Lone Dybkjær, at Kommissionen for-
handler med en række AVS-lande. Den har indgået aftaler med nogle lande,
og en række andre lande er på vej til at indgå aftaler. Men der vil nok være
nogle få, der ikke indgår aftaler. Det var udenrigsministerens vurdering, at
langt de fleste lande ville indgå aftaler inden den 31/12 2007. Nogle vil ikke.
F.eks. vil Sydafrika ikke, men de har deres egen samarbejdsaftale. Uden-
rigsministeren indrømmede, at man ikke er så langt dags dato, men han men-
te, man ville nå langt inden årets udgang, idet den 7 år gamle WTO-aftale
sætter denne dato som sidste frist. Udenrigsministeren erklærede sig fuld-
stændig enig med Lone Dybkjær i, at AVS-landene ikke skal ende i en dårli-
gere situation.
Formanden
bad om, at man får Udenrigsministeriets kommentarer til den
nævnte rapport skriftligt. Han tilføjede, at det overraskede ham, at det så ud
til, at situationen var så ringe.
NOT
Udenrigsministeren
lovede at fremsende det notat, formanden bad om. Han
gjorde opmærksom på, at han ikke havde bebrejdet dem, der havde lavet rappor-
ten, noget, idet de i rapporten havde skrevet, hvad den ikke omfattede. Men
Udenrigsministeriet ville kunne føre tallene à jour.
Anne Grete Holmsgaard
var glad for at, at udvalget ville få et notat fra Uden-
rigsministeriet om, hvad der er sket, siden rapporten blev skrevet.
I anledning af at udenrigsministeren sagde, at overgangsordningerne gen-
nemsnitligt var på 15 år, spurgte hun, hvem der ikke får nogen overgangsord-
ninger. Eventuelt kunne man få et notat fra Udenrigsministeriet om, hvem der
ikke får overgangsordninger – eller hvem der får.
Til sidst spurgte hun, hvornår udenrigsministeren har tænkt sig at komme til-
bage til udvalget om denne sag, idet hun forstod, at den først var sat på
dagsordenen med forhandlingsoplæg, men at dette var pillet af efter ønske fra
Udenrigsministeriet.
159
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
NOT
Udenrigsministeren
lovede Anne Grete Holmsgaard et notat om, hvilke lande
der ikke havde fået overgangsordninger.
Han svarede på Anne Grete Holmsgaards sidste spørgsmål, at løbet var kørt
på mandag, idet det bliver det sidste møde, inden tidsfristen udløber den
31/12 2007. Når man ikke har sat sagen på til forhandlingsoplæg, skyldes det,
at man allerede har et forhandlingsoplæg, nemlig fra den 15. maj 1998. Der-
udover oplæste udenrigsministeren en længere liste, som viste, at sagen
havde været behandlet mange gange i udvalget og i Folketingssalen. Når
man ikke havde sat den på i dag til forhandlingsoplæg, var det fordi der ikke
var sket noget nyt af videregående rækkevidde.
160
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
4. Det vestlige Balkan
KOM (2007) 0656, KOM (2007) 0657, KOM (2007) 0659,
KOM (2007) 0660
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren:
Rådet vil drøfte Kommissionens fremskridtsrapporter for
landene på det vestlige Balkan.
Rådet ventes at anerkende de fremskridt, der er sket på det vestlige Balkan, og at
bekræfte landenes europæiske perspektiv. Samtidig vil Rådet for hvert enkelt
land pege på områder, hvor der er behov for yderligere politiske og økonomiske
reformer som et led i tilnærmelsen til EU.
Der er bred enighed i EU om vigtigheden af at fastholde og styrke Vestbalkan-
landenes europæiske perspektiv. Det gælder ikke mindst Serbiens EU-
tilnærmelse. Det er både i deres og vores interesse, at de eksisterende krav og
kriterier for tilnærmelsen til EU opretholdes, men vi skal være fleksible og kreative
i timingen af vores krav. I forhold til Serbien betyder det, at EU kan undertegne
den indgåede SA-aftale hurtigt.
Jeg venter en drøftelse om Kosovo. EU’s medlem af den trojka, der siden august
i år har mæglet mellem Beograd og Pristina, ambassadør Ischinger, deltager i
rådsmødet og orienterer om afslutningen af trojkaprocessen. Ischinger fortjener
stor ros. Han har ydet en fantastisk indsats for at få vendt alle sten i statusproces-
sen. Desværre uden at det er lykkedes at få parterne til at nå til enighed om Ko-
sovos fremtidige status. Det vil fremgå af den rapport, som FN’s generalsekretær
modtager i disse dage. Drøftelsen i Rådet vil tjene som informationsudveksling og
til at sikre, at EU fortsat står sammen i det videre forløb. Kosovo ventes også
drøftet på Det Europæiske Råd den 14. december.
Morten Messerschmidt
gjorde opmærksom på, at Dansk Folkeparti har den
holdning, at Kosovo er et serbisk anliggende og derfor ikke noget, EU skal
blande sig i. Han havde for et halvt år siden været valgobservatør ved parla-
mentsvalget i Serbien og vidste, at EU’s separatistiske og interventionistiske
linje styrker de allermest reaktionære kræfter i landet. Han så gerne, at man
sendte et lidt mere positivt signal til Beograd, herunder eventuelt stillede med-
lemskab i udsigt. Han vidste, at EU i Serbien har et dårligt renommé, idet de
bliver betragtet på linje med folk, som vil flå yderligere dele af landet.
Udenrigsministeren
stillede Morten Messerschmidt det spørgsmål, hvor lang
tid Kosovo havde været et serbisk anliggende, idet han pegede på, at Milose-
vitch i 1989 faktisk ophævede Kosovos autonome status, som Tito havde gi-
vet dem. Der er sket meget i 1990-erne, og Kosovo er det eneste FN-protek-
torat i Europa. Naturligvis har Morten Messerschmidt ret i sine bekymrede
161
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
bemærkninger om, hvordan vi så håndterer Serbien. Det var et af de proble-
mer, han havde drøftet ved mødet i Bruxelles aftenen før inden for NATO.
Problemet er, at Serbien ikke har leveret i den senere tid.
162
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
5. Mellemøsten
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 13)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
163
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
6. Iran
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren:
IAEA-chefen, ElBaradei, og Solana afrapporterede i no-
vember fra deres drøftelser med Iran. Både ElBaradei og Solana konkluderede,
at Iran fortsat ikke efterlever sine forpligtelser over for det internationale samfund.
Det har sat gang i forhandlingerne om en ny FN-resolution med stramninger i
sanktionsregimet.
Parallelt hermed drøfter vi i EU-kredsen, hvordan vi kan understøtte FN-proces-
sen og det internationale samfunds bestræbelser på at få Iran til at efterleve sine
forpligtelser. Det var også et af emnerne for drøftelsen i NATO i går aftes. Rege-
ringen støtter tosporsstrategien og finder, at sanktioner bør vedtages i Sikker-
hedsrådet i enighed, men vi er rede til at støtte en aktiv EU-politik, herunder selv-
stændige EU-tiltag, hvis FN-processen ikke giver resultater.
Det bør også nævnes, at de amerikanske efterretningstjenester i begyndelsen af
denne uge – som I alle ved – offentliggjorde et resumé af en rapport om det iran-
ske atomprogram. Der er heldigvis flere positive elementer i rapporten. Det frem-
går bl.a., at Iran med stor sandsynlighed stoppede sit nukleare våbenprogram i
efteråret 2003. Det konkluderes, at Teheran er lydhør over for pres fra det interna-
tionale samfund. Det er da positivt, da det skulle styrke håbet om en forhandlings-
løsning.
På den anden side gentager rapporten også flere af de velkendte negative kon-
klusioner. Det påpeges blandt andet, at Teheran på trods af sine forpligtelser over
for IAEA og FN’s Sikkerhedsråd, ikke har suspenderet sine uranberigelses- og
tungtvandsaktiviteter. Iran er fortsat ikke villig til at levere tillidsskabende foran-
staltninger og åbenhed, således at vi kan få sikkerhed for, at programmet udeluk-
kende har fredelige formål. Solana havde møde med dem i fredags. Det varede 5
timer, men gav intet resultat.
Per Clausen
syntes også, det var positivt, at den direkte atomtrussel fra Iran
ikke er til stede i det omfang, som man havde påstået, men det ændrer ikke
ved den meget dårlige menneskerettighedssituation i landet, hvor man ser
massive forfølgelser af forskellige grupperinger, f.eks. dem der søger at udvik-
le kvinders rettigheder og demokrati.
Morten Messerschmidt
nævnte, at udenrigsministeren tidligere i relation til
sikkerhedsresolution 1737 havde rejst spørgsmålet om, hvad Iran skulle bru-
ge tungt vand til, idet det ikke er nødvendigt til energiproduktion. Har han fået
noget svar på det?
Morten Messerschmidt pegede på, at den efterfølgende sikkerhedsrådsreso-
164
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
lution 1747 foreskriver, at hvis ikke Iran medvirker til at give de informationer,
det bør, er man åben over for ”yderligere sanktioner”. Kan udenrigsministeren
sige noget om, hvad det er for sanktioner? Hvor længe har man tænkt sig at
lade sig trække rundt i manegen af Ahmadinejad og hans fascistiske regime?
Yildiz Akdogan
pegede på, at udenrigsministeren siger, Iran ikke lever op til
sin løfter i forhold til FN, og at man vil prøve med nogle EU-tiltag. Har uden-
rigsministeren gjort sig nogle tanker om, hvad det er for EU-tiltag?
Udenrigsministeren
kunne være enig med Per Clausen i, at der er en ten-
dens til, at menneskerettighederne bliver glemt, når man laver disse atomafta-
ler. I den forbindelse mindede udenrigsministeren om, at det faktisk var Dan-
mark, der i 2003 satte hælene i og gik imod, fordi menneskerettighederne
ikke var inde i billedet. EU har faktisk gjort en masse i forhold til Iran og har
stillet en masse forslag om samarbejde. Forleden havde Solana som sagt haft
et 5 timers langt møde, men Iran havde bare afvist alt.
Udenrigsministeren svarede Morten Messerschmidt, at Iran ikke har svaret
på, hvad de skal bruge tungt vand til.
165
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
7. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 18)
Udvalgsmødereferater:
Alm. Del (06) – bilag 173, side 681 (senest behandlet i EUU
18/1-07)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
8. Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
A-punkt
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 20)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
166
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
9. Sudan/Darfur
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Per Clausen
ville gerne høre lidt om EU’s militære indsats i Sudan. Han for-
stod, at militæret var indsat for at hjælpe flygtningene, men at deres indsats
nærmest var en støtte til regeringen.
Udenrigsministeren
erklærede sig enig med Per Clausen i, at meningen er
at beskytte flygtningene og støtte FN. Formålet er ikke at støtte regeringen.
10. Burma/Myanmar
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 25)
Udvalgsmødereferat:
(behandlet i Statsministeriet 16/11-07 pga. valg, se Rådsmøde
2830+2831– bilag 4)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
167
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
11. Somalia
A-punkt
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 27)
Udvalgsmødereferat:
Alm. Del (06) – bilag 337, side 1225 (senest behandlet i EUU
11/5-07)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Yildiz Akdogan
gjorde opmærksom på, at kvindernes situation i Somalia er
helt forfærdelig med mord og voldtægt og trusler. Har udenrigsministeren gjort
sig nogen overvejelser i den anledning?
Hun nævnte, at der i weekenden skal være et topmøde med de afrikanske
lande, hvor hun gik ud fra, at den danske regering vil gå ind for menneskeret-
tighederne. Hvordan skal den platform, som topmødet udgør, anvendes? Hun
tilføjede, at hun godt kunne tænke sig, at man gik ind i en kritisk dialog med
de afrikanske lande.
Udenrigsministeren
gav Yildiz Akdogan ret i, at situationen i Somalia er for-
værret. Derfor vil EU gøre, hvad det kan, for at stabilisere landet. Men reali-
stisk må vi erkende, at det er meget svært. Den somaliske diktator har dræbt
flere mennesker end Mugabe, men det er der tilsyneladende ingen, der har
protesteret imod.
Med hensyn til topmødet med de afrikanske lande sagde udenrigsministeren,
at Danmark ikke mente, Mugabe skulle high-jacke topmødet, men han kunne
ligesom andre afrikanske ledere have godt af at høre lidt om menneskeret-
tigheder, og det var en af Danmarks betingelser for at gå med til mødet, at
spørgsmålet om menneskerettigheder kommer på banen.
168
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
12. Anmodning fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse til
Kommissionen til at åbne forhandlinger om en multilateral anti-
piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement)
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den 10.-11. december 2007, men forven-
tes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på ved-
tagelse
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 1 (samlenotat side 29)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
13. Afghanistan
Rådsmøde 2839+2840 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
169
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Punkt 3. Samråd med udenrigsministeren om samrådsspørgsmål B
(forskellen på forfatningstraktaten og Lissabontraktaten)
EUU alm. del (072) – samrådsspørgsmål B (vedlagt)
EUU alm. del (072) – svar på spørgsmål 2 (sammenligning af
Lissabon-traktaten og forfatningstraktaten)
EU-note (072) - E 7 (notat af 4/12-07 om forskelle mellem
Lissabontraktaten og forfatningstraktaten)
EU-note (072) - E 8 (notat af 6/12-07 om gennemgang af udkast
til ny EU-traktat - Lissabontraktaten)
EUU alm. del (072) – bilag 35 (henvendelse fra Kaj Krarup
Kristensen om reformtraktaten)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
”Ministeren bedes redegøre for indholdet af det oversendte notat om forskel-
lene mellem forslaget til en traktat om en forfatning for Europa og forslaget til
Lissabontraktaten, jf. EUU alm. del spørgsmål 2.”
Formanden
begrundede samrådsspørgsmålet og nævnte, at Europaudvalget
samme dag havde haft en 3 timers eksperthøring om de samme elementer,
som samrådet drejede sig om.
Udenrigsministeren:
Jeg vil indledningsvis gerne takke for lejligheden til at
knytte bemærkninger til det notat om en sammenligning af Lissabontraktaten
og forfatningstraktaten, som Udenrigsministeriet sendte til udvalget den 4.
december.
Enhver sammenligning må nødvendigvis ske i relation til et eller andet. Sam-
menligner man f.eks. menneskeaber med mennesker, siger videnskaben, at
de er 99 pct. ens rent genetisk. Men i de fleste forbindelser er vi nok mange,
som vil anse den 1 pct. forskel for ganske afgørende.
Notatet tydeliggør derfor allerede i sin indledning, at sammenligningen sker
med henblik på at vurdere behovet for at afholde folkeafstemning i Danmark.
Notatets konklusion eller sammendrag er temmelig klar og behøver næppe
mange supplerende ord fra min side.
I relation til grundlovens § 20 om overladelse af beføjelser fra danske myn-
digheder til EU's myndigheder har vi nu fået Justitsministeriets § 20-redegø-
relse om Lissabontraktaten. Den vil jeg ikke gå nærmere ind på. Justitsmini-
steren har i går været i samråd om den. I drøftede den indgående med
justitsministeren i et samråd, som varede 2�½ time. Jeg må blot konstatere, at i
modsætning til forfatningstraktaten, som overlod nye beføjelser til Unionen på
9 områder, så overlades der ikke med Lissabontraktaten nye beføjelser til
Unionen.
170
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
I relation til traktaternes forfatningsaspekter er der også meget klare forskelle.
Som det fremgår af Udenrigsministeriets sammenligningsnotat, er alle forfat-
ningsaspekterne fjernet fra traktaterne.
Der kan være grund til at knytte nogle ord til, hvilken betydning dette har.
De, der har læst regeringens lovforslag om forfatningstraktaten og Udenrigs-
ministeriets og Justitsministeriets redegørelser om forfatningstraktaten fra
2004, vil have bemærket, at både Udenrigsministeriet og Justitsministeriet
dengang meget klart gjorde rede for, at forfatningstraktaten var en traktat, ikke
en forfatning – på samme måde som en frugtkniv er en kniv og ikke en frugt.
Når man spiser en Napoleonskage, spiser man heller ikke Napoleon, men en
kage. Det var nu ikke bare en rent sproglig observation. Forfatningstraktaten
var – retligt set – en traktat, fordi den blev indgået som en traktat og skulle
ændres som en traktat. Det var derfor, vi afviste alle påstandene om, at for-
fatningstraktaten juridisk set var en forfatning. Forfatningstraktaten var en
traktat, og Lissabontraktaten er en traktat.
Men det betyder jo ikke, at alle de mange elementer, der gav forfatningstrak-
taten et vist forfatningspræg, var uden betydning. Jeg tror faktisk, at opgivel-
sen af forfatningstilgangen, som er indeholdt i Lissabon-traktaten, vil få gan-
ske stor betydning.
Man kan vel sige det således, at de store ændringer i Europa siden murens
fald – og herunder ikke mindst udvidelsen af EU fra 12 medlemslande til nu
27 medlemslande; efter murens fald fra 15 til 27 – har skabt behov for at klar-
gøre den europæiske identitet. Der er behov for at skabe sigtelinjer for Euro-
pas politiske udvikling i tiden fremover. Lissabontraktaten indeholder en lang
række af sådanne elementer til den europæiske identitet. Fælles værdier,
demokrati, grundrettigheder – for blot at nævne nogen af dem. Men den sig-
telinie, som – ganske forsigtigt – pegede frem mod en europæisk forfatnings-
traktat som en fælles identitet, har vist sig ikke at kunne bære. Den har mødt
en ikke ringe folkelig modstand i en række medlemslande. Også i Danmark
har der jo været partier og folkebevægelser, som har fremstillet netop forfat-
ningsaspekterne som begyndelsen til enden for Danmark som en selvstændig
stat. Ingen af de mange forsikringer, vi gav under debatterne om forfatnings-
traktaten, kunne fjerne uviljen og angsten for forfatningsaspekterne hos disse
partier og bevægelser. De er vel lettede og glade i dag.
Lad mig blot nævne de mange spørgsmål, vi fik til forfatningstraktaten vedrø-
rende traktatbestemmelsen om EU-rettens forrang og om traktatbestemmel-
sen om EU's symboler – for slet ikke at nævne selve betegnelsen forfatning.
Jeg tror også, at selve traktatteknikken i forfatningstraktaten, hvor man afskaf-
fede alle gældende regler og erstattede dem med en helt ny traktat, gav be-
folkningen indtryk af, at den nye Union ville være en helt ny og anderledes
størrelse end den gamle Union.
Derfor skulle man jo forvente, at netop disse partier og bevægelser nu kvitte-
rede med klare udmeldinger om, at netop fjernelsen af alle disse forfatnings-
171
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
aspekter havde imødekommet deres vigtigste indvendinger. Det går jeg ud
fra, at de gør i dag.
Lad mig også sige, at fjernelsen af forfatningsaspekterne faktisk indebar en
ændring af en af de grundlæggende balancer i Konventets forfatningstraktat.
At der kunne opnås enighed i Konventet byggede netop på et kompromis,
hvorefter de mere pragmatiske dele af Konventet sikrede, at de reelle trak-
tatændringer var af jordnær og praktisk art. Til gengæld blev præsentationen
af disse konkrete og pragmatiske løsninger præget af den forfatningsmæssige
tilgang, som forfatningstraktaten repræsenterede. Vi, der har fulgt arbejdet
med Lissabontraktaten, ved, at for et ikke ringe antal medlemsstater har opgi-
velsen af forfatningsaspekterne været vanskelig at sluge.
Lad mig blot nævne et enkelt lille punkt, der viser dette. Forfatningstraktatens
bestemmelse om Unionens symboler er, som angivet i notatet, ikke medtaget
i Lissabontraktaten. Det er en målestok for, hvor vanskeligt det har været for
en række medlemsstater at give selv denne – man kunne sige symbolske –
indrømmelse, at en række medlemsstater, som det er deres ret, har valgt at
afgive en ensidig erklæring om Unionens symboler.
Opgivelsen af forfatningsaspekterne i traktaten har altså ikke juridisk betyd-
ning, men vil nok vise sig at få ganske stor betydning på det mere ideologiske
plan, og er altså netop resultatet af, at medlemsstaterne har taget konsekven-
ser af de folkeafstemninger, der blev tabt.
Går vi over til alle de øvrige områder af Lissabontraktaten, som især angår
fælles værdier, demokratisering og effektivisering – herunder ikke mindst ef-
fektivisering af EU's forbindelser udadtil og inden for samarbejdet om straffe-
ret og politi – er der i høj grad tale om, at fremskridtene fra forfatningstrakta-
ten er bevaret.
Det er vi overordentlig tilfredse med. Alle disse forbedringer er helt nødvendi-
ge, hvis Unionen med 27 medlemsstater fortsat skal kunne fungere effektivt –
og helst mere effektivt end før. Vi lever i en globaliseret verden. Uden et
stærkt EU ville vi ikke kunne klare de globale udfordringer og slet ikke påvirke
verdens gang i overensstemmelse med vores værdier og ønsker.
Lad mig blot nævne enkelte elementer:
Overgang fra enstemmighed til kvalificeret flertal har været et dansk ønske i
lang tid. Med 27 medlemsstater er det nemlig mere end vanskeligt at opnå
enstemmighed, uden at vedtagelserne bliver udvandede og uigennemskueli-
ge. Det er også vigtigt at erindre, at vi allerede har så mange gældende EU-
regler, at behovet for en fleksibel tilpasning og modernisering af reglerne –
uden veto fra de langsomste – i sig selv er af stor betydning.
Også Europa-Parlamentets øgede medbestemmelse er et fremskridt. Den gør
Unionen mere demokratisk. Og den vil uden tvivl hjælpe Danmark på en ræk-
ke områder. Jeg kan her blot nævne dyrevelfærd, hvor vi forventer, at Europa-
Parlamentet vil være en kærkommen medspiller for Danmark. Det har det ikke
været før. Det kan det blive nu.
172
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Som Danmarks udenrigsminister ser jeg også med stor glæde på, at Unio-
nens nye muligheder for at anvende alle Unionens mange virkemidler i sam-
menhæng kan blive bragt i anvendelse. Der er virkelig behov for, at Unionen
kan finde fælles løsninger på vigtige spørgsmål. Kosovo er et godt eksempel
på et område, hvor stort set alle aspekter af Unionens virke må spille sam-
men, for at vi hurtigt kan finde en løsning på dette europæiske problem, som
verden forventer, at Europa er i stand til at løse.
Der er endvidere grund til at glæde sig over, at Lissabontraktaten på enkelte
af disse områder indeholder bedre løsninger end forfatningstraktaten.
Det er således meget glædeligt, at bekæmpelse af klimaændringer er blevet
indføjet i en af traktatens miljøbestemmelser. Det betyder, at hensynet til at
undgå klimaændringer – som en del af miljøhensynene – skal indgå som
tværgående hensyn i alle Unionens politikker.
Det er også tilfredsstillende, at de nationale parlamenters stilling er blevet op-
graderet i Lissabontraktaten i forhold til forfatningstraktaten.
Skulle jeg resumere min holdning til Lissabontraktaten, kan det siges på den-
ne korte måde: Det, som er nyt eller anderledes i Lissabontraktaten, er bedre
end i forfatningstraktaten. Og det, som er det samme som i forfatningstrakta-
ten, er særdeles godt for Danmark.
Per Clausen
kunne forstå på udenrigsministeren, at det med forfatningen
mest havde symbolsk betydning, og ville gerne spørge, om udenrigsministe-
ren ikke er enig i, at indholdet i Lissabontraktaten på en række områder, her-
under overgangen til flertalsafgørelse, vil få stor betydning for, hvordan EU
kommer til at fungere i fremtiden, og at det derfor også har meget stor betyd-
ning for danskerne, hvorfor det ville være godt, at danskerne fik mulighed for
at tage stilling til udviklingen EU ved en folkeafstemning.
Mener udenrigsministeren ikke, at der ved denne traktat sker en udvidelse af
de områder, hvor EU kan træffe beslutninger – godt nok på områder, hvor vi
tidligere har brugt den såkaldte gummiparagraf – og mener udenrigsministe-
ren ikke, at der i realiteternes verden flyttes magt fra det danske politiske sy-
stem til EU-systemet?
Er udenrigsministeren enig i det, Peter Vesterdorf har sagt om, at Lissabon-
traktaten er væsentligt mere indgribende end Nicetraktaten? Peter Vesterdorf,
som vist er positivt indstillet over for EU, har sagt, at det ville være godt, hvis
Lissabontraktaten bliver godkendt ved en folkeafstemning. Per Clausen for-
stod på udenrigsministeren, at denne fandt, der var tale om en fin traktat. Der-
for forstod Per Clausen ikke, at udenrigsministeren ikke mente, der skulle væ-
re mulighed for, at danskerne hyldede den ved at stemme for den.
Morten Messerschmidt
fandt det interessant, at udenrigsministeren nævnte,
at det med ordet forfatning aldrig havde haft den store betydning, men at det
afgørende var de forfatningsmæssige træk, traktaten indeholdt. I den forbin-
delse pegede han på, at man i hvert fald havde bibeholdt to forfatningsmæs-
173
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
sige træk, nemlig den faste formand og udenrigsrepræsentanten. Desuden får
man en langt mere indflydelsesrig kommission, idet søjle 3 smeltes ind i søjle
1. Charteret et ganske vist ikke en del af traktaten, men der er henvist til det,
og det har samme værdi som traktaten. Morten Messerschmidt mente, alle
måtte være enige i, at formandsrotationen ophører, og at Kommissionens
magt udvides. Han ville gerne have udenrigsministeren til at bekræfte, at
charteret og bestemmelsen om EU-rettens forrang i realiteten har samme be-
tydning som i forfatningstraktaten.
Det har været nævnt, at man har anvendt artikel 308 mange gange, måske
over tusind gange, til med enstemmighed at udvide hjemmelsgrundlaget, idet
man har henvist til EU’s værdier. Det mente Morten Messerschmidt rejser et
spørgsmål om forståelse af grundlovens § 20, dels vedrørende definitionen af
”beføjelser”, dels vedrørende ordene ”i nærmere bestemt omfang.” Ville det
derfor ikke være rimeligt, at man lod den tvivl, der er opstået i løbet af de 10
år, der er gået siden vi sidste havde en folkeafstemning, komme grundlovens
§ 20 til gode? Justitsministeren lagde i går vægt på Maastrichtdommen, men
ville det ikke være rimeligt, om man viste en vis tilbageholdenhed med at til-
lægge en så gammel afgørelse så stor vægt?
Lone Dybkjær
mente ikke, der var kommet så forfærdeligt meget nyt frem
siden oktober eller juni, da Europaudvalget gav mandatet – udover at man har
nået et resultat. Hun var helt sikker på, at udenrigsministeren var blevet in-
formeret om de meget interessante forfatningsmæssige betragtninger, profes-
sor Jens Hartig Danielsen fra Århus var kommet med under dagens ekspert-
høring. I forbindelse hermed spurgte Lone Dybkjær, om det ikke er sådan, at
hver gang vi bruger artikel 308, skal der foreligge en § 20 vurdering.
Lone Dybkjær mente, Kommissionen faktisk var blevet svækket med oprettel-
sen af Det Europæiske Råd, styrkelsen af Europa-Parlamentet og af de natio-
nale parlamenter osv., og at det, der sker med Lissabontraktaten, faktisk bare
er en kodificering heraf.
Anne Grete Holmsgaard
nævnte, at de 9 små punkter, hvor Danmark ved
forfatningstraktaten afgav suverænitet, i nattens mulm og mørke var gledet
ud, og ville gerne vide, hvordan det egentlig var gået til.
Er udenrigsministeren ikke enig i, at langt det meste af indholdet i forfatnings-
traktaten er bevaret?
Anne Grete Holmsgaard henviste til, at en af de ting, man diskuterede under
formiddagens eksperthøring var, at det måske kun havde ideologisk betyd-
ning, at ordet forfatning var røget ud, men at det kunne have betydning i for-
hold til Domstolen. I den forbindelse spurgte hun, om udenrigsministeren har
en forventning om, at Domstolen vil blive mindre integrationistisk.
Til sidst spurgte Anne Grete Holmsgaard, om udenrigsministeren deler det
synspunkt, at det ikke bare beror på en juridisk vurdering, om man skal have
en folkeafstemning, men også er en politisk vurdering.
Svend Auken
nævnte, at professor Jens Hartig Danielsen under formidda-
gens eksperthøring havde sagt, at selv om brugen af forfatningsterminologi i
174
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
forfatningstraktaten først og fremmest må forstås som en programerklæring
uden umiddelbare retlige konsekvenser, kunne det have stor betydning for
Domstolen. Han mente, konsekvensen heraf måtte være, at Anne Grete
Holmsgaard har ret i, at dette ikke kun er en juridisk, men også en politisk
vurdering.
Udenrigsministeren
henviste med hensyn til Per Clausens synspunkt om, at
overgangen til flertalsafgørelse vil få stor betydning i fremtiden, til det, justits-
ministeren havde sagt dagen før med relation til jomfrudom, nemlig at når
man én gang har overdraget suverænitet, så har man overdraget den.
Med hensyn til brugen af artikel 308 henviste udenrigsministeren til det, der
står på side 109 og 113 i redegørelsen fra Justitsministeriet. Konklusionen er,
at artikel 308 ikke kan udvide det område, hvor EU kan træffe beslutninger, og
skal den bruges, skal man tjekke, om man ramler ind i § 20.
Udenrigsministeren kunne godt gå med til, at Lissabontraktaten er mere ind-
gribende end Nicetraktaten, bl.a. fordi der kommer flere afgørelser med kvali-
ficeret flertal, men dem er vi som regel glade for. I den forbindelse nævnte
udenrigsministeren, at der er 37 tilfælde, hvor Danmark går over til kvalificeret
flertal, mens vi har forbehold på 18 områder. Som eksempler nævnte han
bl.a. konsulær bistand, kvalitetsstandarder for medicinsk udstyr, beskyttelses-
foranstaltninger for personoplysninger, intellektuel ejendomsret, energipolitik
og domstolsbeskyttelse. Det er faktisk ting, vi er interesseret i.
Det er rigtigt, som Morten Messerschmidt er inde på, at EU får en fast for-
mand og en udenrigsrepræsentant, men det er også noget, vi er interesseret
i.
Udenrigsministeren pegede på, at mange af de ting, Morten Messerschmidt
gerne ville have ud, var kommet ud, og han citerede i den forbindelse en kro-
nik i Jyllands-Posten af Morten Messerschmidt fra den 16. januar 2005.
Charteret får ikke større betydning, end det allerede har, men det gøres juri-
disk bindende med en krydshenvisning. Aftalen indebærer derfor, at charteret
i den opdaterede skikkelse genproklameres ved formændene for Rådet,
Kommissionen og Europa-Parlamentet, som finder sted den 12. december
2007, altså dagen før undertegnelsen af traktaten. Men charteret indebærer
ikke nye rettigheder.
Lissabontraktaten ændrer ikke noget på EU-rettens forrang sammenlignet
med situationen i dag.
Udenrigsministeren påpegede, at det er noget sludder, når Danmarks Radio
bliver ved med at sige, at Danmark mister en kommissær. For det første er
det noget, der skete ved Nicetraktaten, og for det andet sker der det, at vi har
en kommissær i 10 år ud af 15 – nøjagtig ligesom andre lande, idet der indfø-
res en rotationsordning.
Om tvivlen skal komme § 20 til gode, mente udenrigsministeren, man kunne
drøfte under folketingsdebatten tirsdag.
Det er korrekt, som Lone Dybkjær siger, at det mellemstatslige samarbejde og
175
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
Parlamentet er styrket, så man kan ikke sige, at Kommissionen er blevet styr-
ket.
Udenrigsministeren svarede Anne Grete Holmsgaard, at de 9 punkter var
kommet ud af forfatningstraktaten, fordi det tyske formandskab på embeds-
mandsplan havde spurgt de forskellige lande, hvor der var tale om suveræni-
tetsafgivelse, som man ville undgå.
Det, Anne Grete Holmsgaard sagde om Domstolen, syntes udenrigsministe-
ren lød meget fornuftigt.
Med hensyn til, om der blot er tale om en juridisk vurdering, gentog udenrigs-
ministeren det, han tidligere havde sagt, nemlig at når man har en juridisk
vurdering, er det selvfølgelig også en politisk vurdering.
Per Clausen
mente ikke, udenrigsministeren havde forklaret, hvorfor det poli-
tisk var en dårlig idé med en folkeafstemning.
Han mente, udvalget skulle interessere sig for, hvordan man i Justitsministeri-
et har foretaget § 20 vurderinger i de mange år, hvor vi har haft gummipara-
graffen.
Anne Grete Holmsgaard
mente, mange ville være interesseret i at få en vur-
dering af grundlovens § 20 i relation til artikel 308, bl.a. i relation til intellektuel
ejendomsret, som man havde været inde på under samrådet med Justitsmini-
steren dagen før.
Morten Messerschmidt
spurgte, om det, justitsministeren sagde om, at der
ikke er hjemmel i Lissabontraktaten til at gennemføre vedtagelser efter charte-
ret, er ensbetydende med, at Domstolen heller ikke kan bruge charteret. I øv-
rigt ville han gerne vide, hvordan det så kan være, at Kommissionen allerede i
dag fremsætter forslag til direktiver og forordninger under henvisning til char-
teret.
Han ville gerne have oversendt de § 20 vurderinger, der var foretaget, hver
gang man havde brugt gummiparagraffen, hvad man måske havde gjort tu-
sinde gange.
Åbnes der nu en mulighed for, at man kan oprette en patentdomstol ved en
flertalsafgørelse?
Han gjorde opmærksom på, at der er nogle af de forfatningsmæssige be-
stemmelser, som ministerens Morten Messerschmidt-citat fra 2005 nævner,
som er opretholdt, bl.a. den faste formand og udenrigsrepræsentanten.
Lone Dybkjær
mente ikke, udenrigsministeren skulle redegøre for de tusinde
gange, man havde anvendt gummiparagraffen, men ville nøjes med en udta-
lelse fra justitsministeren om, at man naturligvis havde tjekket rutinemæssigt,
om der havde været problemer med grundlovens § 20.
Hvis man endelig skal sige, at Lissabontraktaten har betydning for den dan-
ske kommissærpost, må man sige, at den betyder, at vi beholder en dansk
kommissær 5 år længere.
Svend Auken
henviste til, at man under samrådet dagen før havde fået en
176
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
meget nøje gennemgang af, under hvilke betingelser man kunne bruge for-
målsparagraffen, og i øvrigt havde man også fået at vide, at den bruges min-
dre og mindre. I går lovede justitsministeren en redegørelse. I et tillægs-
spørgsmål vil man spørge, om der foretages en egentlig juridisk vurdering af
forholdet til grundlovens § 20, hvad han personligt ikke troede at der gjorde.
Han mente, det ville være klogt, om man fik svarene på disse spørgsmål in-
den debatten i Folketinget, og tilføjede, at det samme gjaldt svaret vedrøren-
de intellektuel ejendomsret.
Udenrigsministeren
gentog over for Anne Grete Holmsgaard, at artikel 308
ikke kan tjene som grundlag for at udvide Unionens beføjelser. I øvrigt ville
han bede Per Lachmann, som overværede høringen i formiddag, om at sige
noget om artikel 308.
Udenrigsministeren gjorde Morten Messerschmidt opmærksom på, at der var
tale om et samråd om forskellene mellem Lissabontraktaten og forfatnings-
traktaten og ikke en deleksamen ved det juridiske fakultets første del.
Udenrigsministeren oplæste sit første svar til Morten Messerschmidt, hvoraf
det fremgår, at Domstolen vil bruge charteret, som gøres juridisk bindende.
Charteret giver rettigheder til borgerne, og Domstolen skal påse, at de over-
holdes.
Med hensyn til oprettelse af en patentdomstol henviste udenrigsministeren til,
at det måtte man spørge justitsministeren om.
Per Lachmann
sagde vedrørende artikel 308, at der bliver vedtaget en del
retsakter med hjemmel i denne paragraf, men antallet har nok været faldende
i de senere år. Centraladministrationen sikrer, at betingelserne for at anvende
artikel 308 er opfyldt, dvs. at det ligger inden for målsætningerne og sker for
at opfylde Unionens politikker, altså ligger inden for Fællesskabets rammer.
Hvis de betingelser er opfyldet, er der ingen problemer i relation til grundlo-
vens § 20. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, kan man ikke bruge gummipa-
ragraffen.
Per Lachmann oplyste, at der havde været tilfælde, hvor centraladministratio-
nen ikke havde kunnet gå med til at anvende paragraffen, og nævnte en sag,
hvor amerikanerne vedtog den såkaldte Helms-Burton lov og lavede sanktio-
ner over for firmaer, som handlede med Cuba. Vi havde dengang en krise et
par måneder, men de andre lande blev nødt til at bøje sig for de danske
synspunkter, idet artikel 308 kun kan bruges ved enstemmighed. Man er ret
omhyggelig i centraladministrationen, men man bruger ikke lang tid på det, for
retsakterne falder i visse klasser, og hvis man først har besluttet efter en om-
hyggelig vurdering, at betingelserne er opfyldt, så går det nemmere i de efter-
følgende sager. Per Lachmann føjede til, at der i forfatningstraktaten var 9
punkter, hvor man ikke mente, man kunne bruge artikel 308, og i Amster-
damtraktaten var der 3 tilfælde.
I anledning af det spørgsmål, Lone Dybkjær havde stillet under formiddagens
høring, om der var tilfælde, hvor Domstolen havde sat grænser for anvendel-
se af artikel 308, sagde Per Lachmann, at det havde den, da man ville tiltræ-
177
EUU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 51: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07
4. Europaudvalgsmøde 7/12-07
de Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, idet Domstolen udtalte,
at man ikke kunne bruge artikel 308, når det drejede sig om institutionelle
spørgsmål.
178