Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1/ Kontoret for Europapolitik og internationale relationer

Sagsnr.: 10472

Den 11. januar 2008

TAER/NBD

FVM 484

 

 

 

EU-sager 1. halvår 2008 – orientering fra Fødevareministeriet

 

 

1.     Indledning

2.     Generelle forventninger til det slovenske formandskabsprogram

a.      Landbrug

b.      Fødevare- og veterinæromrÃ¥det

c.       Fiskeri

3.     Større sager pÃ¥ landbrugsomrÃ¥det

a.      Sundhedstjekket

b.      Forhøjelse af EU’s mælkekvoter

c.       Eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet

d.      Revision af markedsordningen for bomuld

e.      Ændring af mærkningsreglerne for foder

f.        Implementering af fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning)

g.      Skolefrugtordning

4.     Større sager pÃ¥ fødevare- og veterinæromrÃ¥det

a.      4-pakken

b.      Revision af de horisontale mærkningsregler

c.       Revision af forordning om novel food

d.      Revision af biproduktforordningen

e.      Handlingsplan for EU’s dyresundhedsstrategi 2007-2013

5.     Større sager pÃ¥ fiskeriomrÃ¥det

a.      TAC/ kvoter

b.      Bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri

c.       Forslag om flerÃ¥rige planer for forvaltning og genopretning

d.      Forslag om beskyttelse af sÃ¥rbare marine økosystemer

 


 

1. Indledning

Denne orientering har til formål at præsentere det slovenske formandskabs program for det 1. halvår af 2008 for så vidt angår de sager, der hører under Fødevareministeriets ressort. Orienteringen vil fokusere på de sager, som Slovenien har annonceret, at de vil behandle i løbet af deres formandskabsperiode.

 

Slovenien er det sidste formandskabsland i den trojka, der sammen med Tyskland og Portugal har været formand for EU siden 1. januar 2007. Slovenien er det første land blandt de nye medlemslande, der skal bestyre formandsposten. Samtidig med, at Slovenien har samarbejdet med Tyskland og Portugal om det 18-måneders formandskabsprogram, har Slovenien ligeledes arbejdet sammen med Frankrig, som overtager formandskabet i 2. halvår af 2008. Ikke mindst i forbindelse med behandlingen af ”Sundhedstjekket” foregår der et tæt samarbejde mellem Slovenien og Frankrig. Sundhedstjekket forventes at udgøre det helt store emne på landbrugsområdet under det slovenske formandskab.

 

Der er planlagt rådsmøder (landbrug og fiskeri) på følgende datoer:

·                            21. januar i Bruxelles

·                            18. – 19. februar i Bruxelles

·                            17. – 18. marts i Bruxelles

·                            14. – 15. april i Luxembourg

·                            19. – 20. maj i Bruxelles

·                            23. – 24. juni i Bruxelles

 

Fødevareministeriet har også sager på rådsmødet (EPSCO) den 9. – 10. juni 2008.

 

Derudover er der planlagt et uformelt rådsmøde mellem landbrugsministrene fra den 25. – 27. maj 2008 i Brdo pri Kranju.

 

 

2. Generelle forventninger til det slovenske formandskabsprogram

 

a. Landbrug

På baggrund af Kommissionens meddelelse om Sundhedstjekket, som blev præsenteret på rådsmødet i november 2007, er det nu op til Slovenien at fortsætte arbejdet frem mod det franske formandskab. Slovenerne har annonceret drøftelser på rådsmøderne i januar og februar måned således, at der kan vedtages Rådskonklusioner i forbindelse med rådsmødet i marts 2008. Sundhedstjekket indeholder eftersyn af en række væsentlige elementer i den fælles landbrugspolitik, herunder forenkling af enkeltbetalingsordningen, eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet, forslag om ophør af udtagningsordningen, reform af mælkekvoter og øget modulation m.m. (jf. nærmere beskrivelse under ”større sager”).

 

Derudover forventes følgende sager at komme på dagsordenen i 1. halvår af 2008, som nærmere beskrives afsnit 3:

 

·    Forslag om at forøge EU’s mælkekvoter pr. 1. april 2008.

 

·    Forslag om en reform af markedsordningen for bomuld.

 

·    Forslag om krydsoverensstemmelsesreglerne.

 

·    Forslag om ændring af EU’s regler for mærkning af foder forventes præsenteret tidligt i det slovenske formandskabs periode.

 

·    Implementeringen af de vedtagne retsakter i forhold til fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning) forventes fortsat under det slovenske formandskab.

 

Arbejdet med at indføre en egentlig skolefrugtordning forventes videreført under det slovenske formandskab.

 

 

b. Fødevare- og veterinærområdet

Det slovenske formandskab har meddelt, at man fortsætter arbejdet med udmøntning af Dyresundhedsstrategien for den Europæiske Union (2007-2013). Det forventes, at der vil blive fastsat strategiske mål for prioritering af indsatsen for bekæmpelse af dyresygdomme, finansiering af bekæmpelsesprogrammer og forbedring af bio-sikkerheden i forbindelse med handel med dyr og fødevarer. Disse elementer vil udgøre grundstammen i udarbejdelsen af en handlingsplan for udmøntning af dyresundhedsstrategien (se nærmere beskrivelse i afsnit 4).

 

På baggrund af hvidbogen om en EU-strategi om sundhedsproblemer i relation til ernæring, overvægt og fedme forventes det, at der i 2008 sættes fokus på udmøntning af strategien. De igangværende forhandlinger af 4-pakken om tilsætningsstoffer, aromastoffer og enzymer forventes endvidere at nå til en afslutning i løbet af foråret 2008 (se nærmere beskrivelse i afsnit 4).

 

Herudover vil formandskabet indlede forhandlinger om følgende kommende forslag (beskrives nærmere i afsnit 4):

·        mærkning og næringsdeklaration,

·        novel foods

·        bi-produkter af animalsk oprindelse.

 

 

 

c. Fiskeri

Det slovenske formandskab vil fokusere indsatsen på fiskeri-området omkring bæredygtigt fiskeri med udgangspunkt i bekæmpelse af illegalt fiskeri og med henblik på at drøfte, hvordan fiskeriressourcerne kan beskyttes. Illegalt fiskeri udgør en af de alvorligste trusler mod fiskebestandenes bæredygtighed og den marine biodiversitet. Det slovenske formandskab vil således fortsætte arbejdet med at arbejde for et bæredygtigt fiskeri ved at koncentrere sig om øget kontrol og inspektion og foranstaltninger, der fører til bevarelse af fiskeriressourcerne. Følgende sager er blandt andet sat på dagsordenen i 1. halvår 2008 (se også nærmere beskrivelse under  afsnit 5):

 

·    Meddelelse om fiskerimulighederne med henblik pÃ¥ fastsættelse af TAC/kvoter for 2009.

 

·    Forslag om bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.

 

·    Forslag om beskyttelse af sÃ¥rbare marine økosystemer.

 

·    Forslag om flerÃ¥rige planer for forvaltning og genopretning.

 

Der vil også være fokus på kontrollen med EU’s fiskeri. Kommissionen forventes i foråret 2008 at fremlægge forslag om tilbagebetalingen af den polske kvoteoverskridelse i forhold til torsk i den østlige Østersø, hvor fiskeriet blev lukket med Kommissionens forordning (EF) nr. 804/2007.

 

Derudover vil det slovenske formandskab afholde en konference i juni om udviklingen af Europæisk akvakultur. 

 

 

3. Større sager på landbrugsområdet

 

a. Sundhedstjekket

På baggrund af Kommissionens meddelelse fra november måned vil meddelelsen blive drøftet i Rådet i løbet af januar og februar med henblik på at kunne vedtage rådskonklusioner om sundhedstjekket på rådsmødet i marts. Foreløbig er meddelelsen på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i januar, februar og marts 2008. Derefter forventes Kommissionen at udarbejde konkrete forslag til justeringer. På rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 er de juridiske forslag foreløbig sat på dagsordenen som punkt til statusdrøftelse.

 

Kommissionen har fremhævet, at der er tale om en finjustering af de eksisterende ordninger og derfor ikke en ny reform. Kommissionen har i sin præsentation af Sundhedstjekket koncentreret sig om følgende elementer:

 

Ø   Forenkling og effektivisering af enkeltbetalingsordningen: Bl.a. mulighed for tilpasning af medlemsstaternes støttemodeller, sÃ¥ledes, at der arbejdes hen imod en ensartet støttefordeling i perioden 2009 - 2013, der ikke længere er baseret pÃ¥ historisk støttefordeling. Bevægelsen mod fuld afkobling bør endvidere videreføres. Delvis koblet støtte kan dog fortsat være relevant i nogle regioner, hvor potentielle risici ved fuld afkobling kan være til stede.

Kommissionens meddelelse opererer også med muligheden for at indføre afgrænsninger af støtten både i form af en begrænsning af den øvre støtte (capping) og i form af en nedre bagatelgrænse som et minimumsniveau for udbetalinger.

 

Ø   Tilpasning af markedsinstrumenterne: Tanken er her at se pÃ¥, hvordan markedsmekanismerne som bl.a. intervention, eksportstøtte og udtagningsforpligtelsen kan justeres og gerne afvikles, sÃ¥ de fortsat er tidssvarende, den globale kontekst taget i betragtning. Kommissionen foreslÃ¥r bl.a. at afskaffe udtagningsforpligtelsen (brak). Kommissionen vil se pÃ¥, om de eksisterende instrumenter tjener et gyldigt formÃ¥l, om interventionssystemet skal erstattes af et sikkerhedsnet, eller om det blot hæmmer landbrugets tilpasning til markedssignaler. Dertil kommer, at meddelelsen reflekterer over, hvordan udløbet af mælkekvoterne kan forberedes. Mælkekvoterne udløber den 31. marts 2015. Det skal derfor overvejes, om der skal træffes foranstaltninger og i givet fald hvilke, for at sikre en smidig overgang til udløbet.

 

Ø   HÃ¥ndtering af nye udfordringer som eksempelvis klima og biobrændstoffers stigende betydning: For at kunne imødekomme disse udfordringer og den stigende offentlige interesse herfor, foreslÃ¥r Kommissionen bl.a. øget obligatorisk modulation frem mod 2013 (13% i modulation) og sÃ¥ledes en styrkelse af søjle II. I relation til bioenergi vil det i forbindelse med sundhedstjekket blive undersøgt, om den aktuelle støtteordning for energiafgrøder stadig er omkostningseffektiv set i lyset af de nye incitamenter til biomasseproduktion (obligatoriske energimÃ¥l og høje priser). Ligeledes vil det blive undersøgt, hvordan vandforvaltningsspørgsmÃ¥l yderligere kan integreres i den fælles landbrugspolitiks relevante instrumenter, sÃ¥ledes at en bæredygtig vandforvaltningspolitik sikres.

 

Det slovenske formandskab har i forbindelse med arbejdet med Sundhedstjekket, som nævnt, allieret sig med det efterfølgende franske formandskab, som fra 2. halvår af 2008 er ansvarlige for at få vedtaget de konkrete forslag, som Sundhedstjekket munder ud i, og som tiltænkes at træde i kraft den 1. januar 2009.

 

Sundhedstjekket er tæt knyttet til en række andre sager, som Slovenien forventes at sætte på dagsorden i foråret 2008. Dette gælder, som nævnt, bl.a. spørgsmålet om forøgelse af EU’s mælkekvoter.

 


b. Forøgelse af EU’s mælkekvoter

EU’s mælkekvotesystem skal være afviklet i 2015. Den aktuelle markedssituation har bevirket, at Kommissionen allerede nu tager initiativ til at forøge mælkekvoterne. Denne markedsudvikling skyldes især øget efterspørgsel på verdensmarkedet kombineret med mindre udbud i vigtige eksportørlande som Australien og New Zealand. Eksporten finder kun sted i form af forarbejdede produkter som smør, ost og skummetmælkspulver, og eksporten udgør 6-7 % af den samlede produktion. Prisstigninger har medført, at EU siden juni 2007 har kunnet eksportere til verdensmarkedet uden restitutioner, ligesom interventionslagrene er tomme.

 

I selve Sundhedstjekket anbefaler Kommissionen en såkaldt ”blød landing” med gradvis kvoteforøgelse frem mod endelig afvikling i 2015.

 

Kommissionen har på rådsmødet i december 2007 præsenteret et forslag om en forøgelse af mælkekvoterne med 2%. Forøgelsen foreslås at skulle træde i kraft den 1. april 2008. Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i marts 2008 med henblik på vedtagelse.

 

c. Eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet

Både under tysk og portugisisk formandskab har der været forhandlinger om, hvordan kontrol- og sanktionsaspektet ved krydsoverensstemmelsessystemet kan forbedres. Forslaget indeholder forslag om at ændre enkelt­betalingsordningen, for så vidt angår reglerne om krydsoverensstemmelse og om landbrugerens rå­dighedsperiode. Blandt andet foreslås en hjemmel til at indføre bagatelgrænser på krydsoverensstemmelsesordningen, således, at medlemsstaterne kan vælge at undlade at gennemføre nedsættelser på 100 EUR og derunder pr. landbruger pr. kalenderår, og medlemsstaterne kan beslutte at undlade at sanktionere mindre overtrædelser, medmindre der er tale om overtrædelser, der udgør en direkte risiko for mennesker eller dyrs sundhed. Kontrolmyndigheden skal underrette landbrugeren om alle konstaterede overtrædelser og foretage opfølgende kontrol det efterfølgende kalenderår. Derudover foreslås en præcisering af landbrugernes ansvar i forhold til krydsoverensstemmelse i tilfælde af overdragelse af arealer i løbet af kalenderåret.

 

Sagen forventes snarest muligt afsluttet under det slovenske formandskab.

 

Forslaget er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i januar og februar 2008 med henblik på politisk enighed/vedtagelse.

 

Dertil kommer, at også Sundhedstjekket vil forholde sig til, hvordan krydsoverensstemmelsessystemet kan tilpasses, navnlig for så vidt angår omfanget af systemet. Med andre ord skal Sundhedstjekket sanere krydsoverensstemmelsesordningen således, at bestemmelser, som ikke har direkte relevans for formålet med krydsoverensstemmelse, afskaffes, ligesom nye og mere relevante bestemmelser kan tilføjes.

d. Revision af markedsordningen for bomuld

I november 2007 fremsatte Kommissionen et forslag til reform af markedsordningen for bomuld. Det er 2. gang, at Kommissionen fremsætter forslag herom, idet Spanien i 2004 efter vedtagelse af den første reform anlagde et annullationssøgsmål ved EF-Domstolen, der i 2006 annullerede bomuldsreformen, da man fandt, at proportionalitetsprincippet var tilsidesat. Det aktuelle fremlagte forslag tager hensyn til manglerne angivet af EF-Domstolen. Forslaget bygger således fortsat på ønsket om en mere konkurrencedygtig, bæredygtig og markedsorienteret bomuldssektor, der bedre harmonerer med WTO-reglerne samt den fælles landbrugspolitik i EU. Kommissionen foreslår, at 65 % af den tidligere produktionsstøtte bevares afkoblet og integreres i enkeltbetalingsordningen. Kommissionens forslag blev positivt modtaget af medlemslandene på rådsmødet i november 2007 og vil nu blive behandlet under det slovenske formandskab med henblik på vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i marts.

 

e. Ændring af mærkningsreglerne for foder

Det fremgår allerede af Kommissionens hvidbog om fødevaresikkerhed fra 2000, at mærkningsreglerne for foder bør ændres. Kommissionen har fremført, at de eksisterende mærkningsregler for foder er komplicerede og trænger til modernisering og forenkling, bl.a. af hensyn til foder- og fødevaresikkerhed. Det forventes, at Kommissionen vil foreslå, at reglerne forenkles uden at kompromittere fødevaresikkerheden, og at Kommissionen fremsætter et endeligt forordningsforslag, der samler alle fodermærkningsreglerne, hvor de i dag findes i fire direktiver.

 

Kommissionens forslag forventes præsenteret tidligt under det slovenske formandskab. Forslaget vil skulle vedtages i fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Det forventes, at forhandlingerne om forslaget vil tage 2-3 år, medmindre der kan opnås vedtagelse i 1. læsning og alt afhængig af de kommende formandskabers prioriteter og en eventuel forligsprocedure.

 

f. Implementering af fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning)

RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om fusionsmarkedsordningen (en fælles markedsordning) for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen) er vedtaget i efterÃ¥ret 2007 og finder som udgangspunkt anvendelse fra 1. januar 2008, dog sÃ¥ledes at fusionsmarkedsordningen først finder anvendelse indenfor de enkelte sektorer, nÃ¥r et nyt markedsÃ¥r pÃ¥begyndes indenfor den pÃ¥gældende sektor. Fusionsmarkedsordningen finder sÃ¥ledes anvendelse fra 1. april for sÃ¥ vidt angÃ¥r mælkereguleringsordningen, fra 1. juli 2008 indenfor mejerisektoren generelt, korn, frø, oksekød, svinekød, æg og fjerkræ. Sukker bliver reguleret af fusionsmarkedsordningen fra 1. oktober 2008.

 

Sideløbende med forhandlingerne om fusionsmarkedsordningen har Rådet vedtaget en ny markedsordning for frugt og grønt, ændringsbestemmelser til den fælles markedsordning for sukker, samt forlængelse af regler om finsk statsstøtte til frø. Disse regler skal inkorporeres i fusionsmarkedsordningen under det slovenske formandskab. Yderligere skal der inkorporeres regler i fusionsmarkedsordningen om mærkning af okse- og kalvekød. Disse forslag er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i marts, april og maj 2008 med henblik på vedtagelse.

 

g. Skolefrugtordning

I september 2007 vedtog Rådet en reform af den fælles markedsordning for frugt og grønt. I forbindelse med den politiske enighed om reformen i juni 2007 pålagde Rådet Kommissionen at fremsætte forslag om en skolefrugtordning hurtigst muligt. Forslaget om en skolefrugtordning skal være baseret på en konsekvensanalyse af fordele, gennemførlighed og administrative omkostninger.

 

Formålet med en skolefrugtordning er bl.a. at øge skolebørns forbrug af frugt og grønt på lang sigt, fremme sunde spisevaner og dermed forbedre deres sundhed og mindske udbredelsen af fedme blandt børn, samt fremme markedsføring af forbrug af frugt og grønt i fattige regioner og blandt socialt dårligt stillede skolebørn.

 

Kommissionen har efterfølgende nedsat en intern arbejdsgruppe samt organiseret en række høringer og drøftelser med relevante eksperter og interessenter i løbet af efterÃ¥ret 2007, hvor bl.a. de danske erfaringer med skolefrugtordningen blev præsenteret. Foruden disse høringer har DG-Agri iværksat en offentlig høring, der forventes afsluttet den 28. februar 2008. Kommissionen vil i løbet af forÃ¥ret udgive en konsekvensanalyse for en skolefrugtordning. 

 

Kommissionen forventes på denne baggrund at fremsætte forslag om en skolefrugtordning i slutningen af det slovenske formandskab.

 

 

4. Større sager på fødevare- og veterinærområdet

 

a. 4-pakken

”4-pakken” af forordningsforslag omhandler aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer samt en fælles godkendelsesprocedure for de tre stofgrupper. Indenfor de tre områder bliver der fastsat anvendelsesbetingelser, og senere skal der fastsættes fællesskabslister over tilladte stoffer for henholdsvis aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer – såkaldte positivlister. Der vil ligeledes ske en ensretning af godkendelsesproceduren for disse tre områder.

 

På Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-19. december 2007 vedtog Rådet ”politisk enighed” for de fire forslag. Såfremt forhandlingerne med Europa-Parlamentet forløber planmæssigt, forventes pakken vedtaget som en 2. læsnings aftale. Rådets fælles holdning må forventes til afstemning i Europa-Parlamentet ved plenarmødet i maj, og forslagene er foreløbigt sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til vedtagelse.

 


b. Revision af de horisontale mærkningsregler

Som en del af EU’s regelforenklingsprogram har Kommissionen planlagt en revision af mærkningsreglerne. En ny forordning om generelle mærkningsregler forventes fremsat i januar 2008.

 

Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder det horisontale (generelle) mærkningsdirektiv, der regulerer mærkning af færdigpakkede fødevarer samt næringsdeklarationsdirektivet. Endelig forventes, at der vil blive lagt op til en større revision af de gældende regler om næringsdeklaration, herunder, at der vil blive åbnet for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne.

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til statusrapport/drøftelse.

 

c. Revision af forordning om novel food

Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til revision af novel food-forordningen primo 2008. Forordningen regulerer forhåndsgodkendelse af importerede produkter, som ikke kendes på EU's indre marked

 

Revisionen af forordningen om novel food forventes, at:

1)      stramme op pÃ¥ og strømline autorisationsprocedurerne for novel food;

2)      tilpasse sikkerhedsvurderinger sÃ¥ledes at fødevareprodukter med en ”sikker historie” udenfor EU nemmere kan godkendes til videresalg indenfor EU, end det er tilfældet i øjeblikket; og

3)      tage højde for nye teknologier som fx nanoteknologi og kloning af dyr.

 

Formålet er dels at præcisere og afgrænse forordningens omfang og dels at skabe bedre betingelser for nytænkning indenfor fødevareindustrien, og at fremme handel medlemsstater imellem og med tredjelande.

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til politisk enighed/generel indstilling.

 

d. Revision af biproduktforordningen

Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til revision af biproduktforordningen i løbet af 1. halvår 2008. Biproduktforordningen fastsætter regler for indsamling, transport, opbevaring, håndtering, forarbejdning og anvendelse eller bortskaffelse af animalske biprodukter for at undgå, at sådanne produkter kan udgøre en risiko for menneskers eller dyrs sundhed

 

Efter at biproduktforordningen blev vedtaget i oktober 2002 har det vist sig, at medlemsstaterne og erhvervet har haft svært ved at leve op til alle forordningens bestemmelser, hvilket Kommissionen dokumenterede i 2005 i en evalueringsrapport.

 

Formålet med forslaget er bl.a. at tydeliggøre forordningens anvendelsesområde og der sigtes i forslaget mod:

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 til fremskridtsrapport/politisk drøftelse.

 

e. Handlingsplan for EU’s dyresundhedsstrategi 2007-2013

Kommissionen præsenterede på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i oktober 2007 sin meddelelsen om en samlet strategi indenfor dyresundhedsområdet for perioden 2007 til 2013. Visionen med strategien er, at forebyggelse er bedre end helbredelse.

 

MÃ¥lene for strategien er:

 

På baggrund af rådskonklusionerne vedtaget på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december 2007, iværksætter det slovenske formandskab nu en udmøntning af dyresundhedsstrategien i form af en handlingsplan, som forventes fremsat på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i maj 2008. 

 

 

5. Større sager på fiskeriområdet

 

a. TAC/ kvoter

Under det slovenske formandskab vil man have en første drøftelse af TAC/kvoter for 2009. Denne drøftelse forventes at tage udgangspunkt i den principerklæring om TAC/kvoter for 2009, som Kommissionen forventes at fremlægge i løbet af foråret 2008, sammen med den tidligere videnskabelige rådgivning fra ICES. Sagen er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008.

 

Kommissionen forventes endvidere at fremlægge et forslag om forvaltning af TAC/kvoter i forhold til blandt andet år til år kvotefleksibilitet og tilbagebetaling ved kvoteoverskridelser. Der vil sandsynligvis komme forslag til yderligere mindre tilpasninger af TAC/kvoter for 2008 samt en fastlæggelse af TAC’erne for tobis, ansjos og eventuelt sperling.

 

b. Bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri

På rådsmødet i november 2007 præsenterede Kommissionen et forslag om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri. Slovenien meddelte på samme rådsmøde, at man vil søge at fremme forhandlingerne om dette forslag mest muligt. Der er lagt op til at opnå politisk enighed og eventuelt vedtagelse af forslaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008.

 

Forslaget til, hvordan ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri kan forebygges, afværges og standses lægger op til, at der søges opnået et mere sammenhængende kontrolsystem, hvorunder, der kan føres kontrol med fiskeriprodukter fra internationale farvande. Udkastet til forordning indeholder 56 artikler, der fokuserer på fangstdokumentation, forbedret havnekontrol, kontrolregler for ulovligt fiskeri, etableringen af et certificeringssystem, beredskabssystem og registrering af ulovlige fiskerifartøjer.

 

c. Forslag om flerårige planer for forvaltning og genopretning

Det slovenske formandskab har meddelt, at man særligt vil koncentrere sig om genopretning og forvaltning af torske- og sildebestandene. Kommissionen forventes således i 1. halvår af 2008 at fremlægge forslag om tilpasning af genopretningsplanen for torsk og forslag om fastlæggelse af en flerårig plan for sildebestandene tildelt vest for Skotland og det fiskeri, der udnytter disse bestande.

 

Derudover forventes Kommissionen i det 1. halvår af 2008 at fremlægge forslag til en flerårig plan for nordlig kulmule, forslag om en flerårig plan for laks i Østersøen og endelig forslag til en flerårig plan for ansjos i Biscayen.

 

Forslaget om en flerårig plan for sild og forslag om genopretning af torsk er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i april og juni 2008.

 

d. Forslag om beskyttelse af sårbare marine økosystemer

På baggrund af Kommissionens meddelelse om ødelæggende fiskerimetoder i internationalt farvand og beskyttelse af sårbare marine økosystemer og på baggrund af forslag til Rådets forordning om beskyttelse af sårbare marine økosystemer i internationalt farvand mod negativ påvirkning af bundfiskeredskaber fra oktober 2007 har det slovenske formandskab meddelt, at de vil tage emnet op under deres formandskab. Forslaget er en opfølgning på en FN-resolution fra december 2006 om foranstaltninger med henblik på at eliminere ødelæggende fiskerimetoder, som truer sårbare marine økosystemer på internationalt farvand, hvor FN opfordrer landene til at gøre en konkret indsats mod ødelæggende fiskerimetoder.

 

Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 med henblik på generel indstilling/politisk enighed.

Â