Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
547677_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
17. april 2008
Kommissionens politikstrategi for 2009
2009 kommer til at blive et vigtigt år for EU med en eventuel ikrafttrædelse af
Lissabon traktaten, et nyt Europa-Parlament og en ny Kommission. Der bliver
dermed tale om en ny institutionel ramme, der bringer helt nye spilleregler på
banen. Parallelt med disse udviklinger fortsætter den normale politiske
dagsorden. Således har Kommissionen traditionen tro fremsat sin årlige
politikstrategi for det kommende år, der skal følge de målsætninger til dørs,
som Kommissionen oprindeligt definerede i starten af sin fem årlige
mandatperiode.
Kommissionens politikstrategi for 2009 blev fremsat den 13. februar 2008
1
. I
dokumentet gør Kommissionen rede for den strategiske ramme, herunder de
politiske prioriterer for 2009 samt de initiativer, som den agter at sætte på
dagsordenen i det efterfølgende år. Derudover redegør Kommissionen for,
hvordan de politiske initiativer skal finansieres samt hvilke menneskelige
ressourcer, der skal sættes ind.
I overensstemmelse med de væsentlige aktuelle udviklinger udpeger
Kommissionen fem prioriterede områder, der skal stå øverst på dagsordenen
for det kommende års arbejde. Disse prioriterede områder skal sikre
økonomisk reform, flere jobs, bekæmpelse af klimaforandring og sikring af
energiforsyning, migration samt sikkerhed for befolkningen
2
.
1
KOM(2008)72
Se bilag om de vigtigste foranstaltninger i politikstrategien for 2009
2
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0002.png
Vækst og jobskabelse
Inden for rammerne af den nye cyklus i Lissabon strategien (2008-2010)
3
vil
der fortsat blive sat fokus på at fremme strategiens overordnede formål om at
skabe flere jobs, styrke økonomiske reformer i medlemsstaterne og sikre den
sociale samhørighed i Europa.
I den fornyede strategi ventes, at kræfterne vil blive brugt på
innovationsstrategien samt udvidelse af det europæiske forskningsrum.
Samtidig får de små- og mellemstore virksomheder betydelig mere
opmærksomhed end det hidtil har været tilfældet. Dette kommer særligt til
udtryk i forbindelse med ikrafttrædelsen af den såkaldte ”Small Business Act”.
Et andet vigtigt punkt i forhold til vækst og jobskabelse er den planlagte
opfølgning på evalueringen af det indre marked. Her ventes en række
initiativer samt ændringsforslag fremsat, som skal være med til at
modernisere det indre markedet samt imødegå den ventede ustabilitet på de
globale finansielle markeder.
Endeligt vil fokus være rettet mod opfølgningen på den planlagte evaluering af
energistrategien, som ventes fremsat i november 2008. Evalueringen skal
danne grundlag for energihandlingsplanen for 2010-2014. Derudover vil
arbejdet inden for transportsektoren fortsætte, herunder GALILEO, miljø
hensyn samt skabelsen af større sikkerhed inden for transport- og
energisektoren.
Klimaforandring og et bæredygtigt Europa
Set i lyset af de igangværende globale forhandlinger om klimaændringer har
EU, med fremsættelsen af klima- og energipakken, sat sig i spidsen for
forhandlingerne om indgåelse af en global klimaaftale. Stats- og
regeringscheferne tilsluttede sig under det seneste møde i Det Europæiske
Råd
4
, at der sigtes efter at opnå enighed i Rådet allerede inden FN's
klimamøde i Poznan i december 2008. Dette medfører, at der i 2009 vil sat
fokus på gennemførelsen af klima- og energipakkens konkrete forslag. Dette
indebærer en gennemførelse af den nye ordning om ETS
(Emmissionshandelssystem), vedtagelse af ny lovgivning om vedvarende
energi, gennemførelse af handlingsplanen for energieffektivitet og udvikling af
energiteknologi med lavt CO2 udslip. Gennemførelsen af de forskellige
klimapolitiske initiativer vil stå højt på dagsordenen set i lyset af den globale
forhandlingsproces, der skal være afsluttet i København ved udgangen af
2009.
3
4
KOM(2007)804 og KOM(2007)803
13-14 marts 2008
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0003.png
Udover de klima- og energipolitiske spørgsmål, vil arbejdet med den
integrerede havpolitik samt landbrugets sundhedscheck forsætte.
Realisering af en fælles indvandrepolitik
Et tredje punkt, der står højt på Kommissionens dagsorden for 2009, er den
fælles indvandrepolitik. Oprettelsen af en fælles EU indvandrepolitik blev
indledt allerede i 1999 i Tampere, Finland af EU’s stats- og regeringschefer. I
Haag-programmet fra 2004 blev de forskellige målsætninger for perioden
2005-2010 nærmere defineret. Formålet med den fælles indvandrepolitik er,
at sikre en koordineret tilgang med henblik på de spørgsmål, der gør sig
gældende vedrørende indvandrestrømmen i EU. Tilgangen skal tage hensyn
til den økonomiske og demografiske fordeling i EU.
Et antal initiativer er allerede på vej, navnlig ”det blå kort” for indvandrere,
bekæmpelsen af sort arbejde samt initiativer om udvisning af indvandrere.
Det franske formandskab har sat pagten om en europæisk immigrationspolitik
på dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd den 15. oktober 2008.
Efterfølgende ventes Kommissionen at fremsatte konkrete forslag, der skal
realisere en integration af indvandrepolitik, hvor fokus rettes mod økonomisk
vækst, konkurrenceevne og social integration. Desuden agter Kommissionen
at videreudvikle integreret grænseforvaltning og den fælles asylpolitik,
herunder færdiggørelsen af den fælles europæiske asylordning i 2010.
De europæiske borgere
I 2009 agter Kommissionen at bruge yderligere kræfter på borgernes
sikkerhed. Der er her tale om en række initiativer, der øger indsatsen på
områderne såsom borgernes fri bevægelighed og sikkerhed, herunder
bekæmpelse af risici for terrorangreb.
Ligeledes agter Kommission at evaluere eksisterende retningslinier på det
sundheds- og sikkerhedsmæssige plan på arbejdspladsen. På det
arbejdsmarkedspolitiske område vil der endvidere blive sat fokus på flexicurity
principperne samt unges mobilitet på tværs af grænserne.
Det ventes yderligere en udvikling i forhold til EU’s sundhedsstrategi, som
blev vedtaget i oktober 2007
5
. Også på det fødevaresikkerhedsmæssige
område, samt inden for dyresundhed og dyrevelfærd ventes nye initiativer. I
2009 ventes endeligt en større indsats for så vidt angår produktsikkerhed
samt gennemførelse af EU’s kemikalieregler i REACH forordningen
6
.
5
KOM(2007)630
EF Nr. 1907/2006
6
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa som global partner
Den udenrigspolitiske dagorden vil fortsat være præget af
udvidelsesprocessen. Kroatien ventes at få tildelt en konkret tiltrædelsesdato
allerede i 2008 og dermed indlede en afgørende fase i sin optagelsesproces i
EU. Samtidig fortsætter udvidelsesprocessen for Tyrkiet og FYROM som er
de andre to kandidatlande. Tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet vil
fortsætte, afhængigt af Tyrkiets reformproces og derudover ventes FYROM at
have påbegyndt sin såkaldte ’screening’ proces med EU Kommissionen.
Processen i forhold til landene på det vestlige Balkan fortsættes, herunder
udviklingen i de enkelte landes stabiliserings- og associeringsprocesser. EU’s
rolle i forhold til Kosovos status samt etablering af retsstatsmissionen i
Kosovo vil fortsat stå på dagsordenen i 2009. Desuden vil forhandlingerne om
forskellige samarbejdskontrakter med tredjelande inden for både den
europæiske naboskabspolitik og partnerskabsaftaler med AVS-landene spille
en rolle i 2009.
Endelig kommer de handelspolitiske spørgsmål til at få en central rolle på den
europæiske dagorden i 2009. I den forbindelse regnes Doha forhandlinger
samt en række bilaterale handelsaftaler fortsat at blive centrale spørgsmål i
2009.
Generelle rammer for politikstrategien
Udover en gennemgang af de konkrete politiske prioriteringer laver
Kommissionen i sin årlige politikstrategi et skøn over de ressourcer, der vil
være nødvendige for at realisere strategiens målsætninger. Kommissionen
skønner, at der på baggrund af de seneste og kommende udvidelser er behov
for yderligere menneskelige ressourcer.
På det institutionelle plan, udgør politikstrategien første etape i
Kommissionens politiske dialog med Europa-Parlamentet og Rådet om det
kommende års prioriterede opgaver. Efter Europa-Parlamentets og Rådets
behandling afsluttes processen med Kommissionens fremlæggelse af det
årlige lovgivnings- og arbejdsprogram, der udkommer til efterår 2008.
Med venlig hilsen,
Pytrik Dieuwke Oosterhof (3632)
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0005.png
Tabel over de prioriterede foranstaltninger i 2009
1. Vækst og jobskabelse
Lissabonstrategien
-
Årlig status over fremskridt og indkredsning af
kommende indsatsområder
-
-
Lovforslag om reduktion af administrative byrder
Meddelelse om den sociale dialog på sektor plan og
dens bidrag til Lissabonstrategien
-
Meddelelse om ikt-forskning og –innovation, herunder
forberedende foranstaltninger
-
meddelelse om dialogen mellem universiteterne og
erhvervslivet
-
Grønbog om frigørelse af kulturindustriens og de
kreative industriers potentiale
Det Indre Marked
-
-
Henstilling om partnerskaber med medlemsstater
Mere systematisk og integreret overvågning af de
vigtigste markeder for varer og tjenesteydelser, herunder
konkurrencemæssige sektorundersøgelser
-
Bringe den sektorspecifikke lovgivning inden for det
indre marked for varer i overensstemmelse med de nye
lovgivningsrammer (som skal vedtages i 2008)
-
Forsætte arbejdet med finansielle tjenesteydelser i
detailleddet
Beskatning
-
Arbejde på en ny momsstrategi; forberede initiativer
vedrørende momspuljer og momsbehandling af
offentlige myndigheder
Energi
-
Anden strategiske energiredegørelse samt en
energihandlingsplan for 2010-2014
-
Transport
-
Udbygning af energiobservationscenter
Sikring af vellykket gennemførelse af Galileo-projektet
og forberedelse af kommende applikationer
-
-
Opfølgningen af den grønne transportpakke 2008
Udbygge forskningen vedrørende lufttrafikstyring i det
fælles europæiske luftrum (SESAR) og det europæiske
jernbanetrafikstyringsystem (ERTMS)
-
Modernisere sejlads på indre vandveje som led i
NAIADES-handlingsprogrammet
Samhørighedspolitik
-
Sjette situationsrapport om økonomisk og social
samhørighed
-
Rapport om virkningen og resultaterne af
strukturfondsprogrammerne 2000-2006
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0006.png
2. Et bæredygtig Europa
Strategi for en
bæredygtig udvikling
-
Klimaændringer
-
-
Køreplan og statusrapport for en bæredygtig udvikling
(DER, december 2007)
En EU-strategi for Østersøområdet
Fastlæggelse af EU’s holdning på klimakonferencen i
København i november 2009
-
Forslag til nedbringelse af CO2 udledning i forbindelse
med varetransport, herunder udledning fra skibe
-
Gennemførelse af den reviderede ordning for handel med
emissioner og opfølgning af hvidbogen om tilpasninger til
klimaændringer fra 2008.
-
Gennemførelse af handlingsplanen for energieffektivitet,
herunder et nyt initiativ vedrørende energimærkning af
dæk og gennemførelsesforanstaltninger vedrørende
belysning i husholdningerne og glødepærer
-
Gennemførelse af ny lovgivning om fremme af vedvarende
energi og af den strategiske energiteknologiplan.
Biodiversitet og
ressourcer
-
-
Gennemførelse af handlingsplanen for biodiversitet i lyset
af 2010-målene for biodiversitet
Handlingsplan om anvendelse af markedsbaserede
instrumenter til at opflyde miljømålsætninger
Rumfart
-
Støtte den gradvise overgang for den globale miljø- og
sikkerhedsovervågnings tjenester (GMES) fra forskning til
drift.
Integreret havpolitik
-
Handlingsplan til etablering af et europæisk
havobservations- og datanetværk
-
Handlingsplan for indførelse af elektroniske systemer for
søtransport
-
Støtte til Det Europæiske Agentatur for Søfartsikkerhed
(EMSA)
-
Reform af den fælles markedsordning for fiskeri- og
akvakulturprodukter
Landbrug
-
Meddelelse om landbrugsprodukters kvalitet
3. Gøre den fælles indvandrepolitik til virkelighed
Lovlig indvandring
-
Vedtagelse af forslag vedrørende lovlige indvandreres
indrejse og ophold, herunder sektorspecifikke direktiver
-
Integreret forvaltning af
de ydre grænser
-
-
Opfølgning af meddelelsen fra 2008 om indvandring
Udbygning af Frontex
Fremme etablering af et europæisk
grænseovervågningssystem (Eurosur)
-
Støtte etableringen af et indrejse- og udrejsesystem og et
program for registrerede rejser
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0007.png
-
Fælles visumpolitik
-
-
Fælles europæisk
asylordning
-
-
Lanceringen af Schengen-evalueringsmekanismen
Iværksættelse af visuminformationssystemet
Lancering af Schengen-evalueringsmekanismen
Vedtagelse af den anden fase af den fælles europæiske
asylordning
Forslag om et europæisk støttekontor i forbindelse med den
fælles europæiske asylordning
4. Borgerne i højsædet
Unionsborgerskab
-
-
Et fælles retligt område
-
Opfølgning af meddelelsen om konsulær beskyttelse
Grønbog om legalisering af dokumenter i EU
Modernisering af Bruxelles I-forordningen om retternes
kompetence og om anerkendelse af fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
-
Bekæmpelse af terrorisme
-
Meddelelse om arrest i bankindeståender
Meddelelse om kemiske, biologiske, nuklære og
radiologiske trusler
-
-
Forbrugertillid og
forbrugerbeskyttelse
Sundhed og sikkerhed
-
-
-
Handlingsplan om bioberedskab
Handlingsplan om radiologisk/nuklær risikoreduktion
Meddelelse om forbrugernes klageadgang
Meddelelse om dyrevelfærdsmærkning
Øge medicinsk udstyrssikkerhed og effektivitet i det
indre marked
-
Statusrapport om foranstaltninger vedrørende
potentielle risici og fordele ved nanomaterialer i forhold
til menneskelige
Civilbeskyttelse
-
Initiativ til styrkelse af reaktionskapaciteten for
civilbeskyttelse
Lige muligheder og
ungdom
-
-
-
Meddelelse om den åbne koordinationsmetode på
ungdomsområdet
Grønbog om unges mobilitet på tværs af grænserne
Opfølgning af meddelelse om lønforskelle mellem
mænd og kvinder
5.Europa som partner på verdensplan
Udvidelse
-
Udviklingen i tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien og
Tyrkiet i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råd
-
Fremskyndelse af stabiliserings- og
associeringsprocessen med landene i det vestlige Balkan
-
Løsning på spørgsmålet om Kosovos fremtidige status.
Hvis betingelserne opfyldes, forberedelse af forhandlinger
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
547677_0008.png
om en stabiliserings- og associeringsaftale
Den europæiske
naboskabspolitik og
Rusland
-
-
-
Fremskridt i retning af ny rammeaftale med Rusland
Afslutning af forhandlinger om en bredere aftale med
Ukraine
Indlede forhandlinger om nye aftaler med Armenien,
Aserbajdsjan, Georgien og Moldova
-
Udbygge forblindelserne med Libyen og fortsætte arbejdet
i retning af gennemførelse af ENP og Algeriet og Syrien
-
Hvis betingelserne opfyldes, arbejde i retning af ENP-
inddragelse af Belarus
-
Den øvrige verden
-
-
Fortsat indsats for at finde varige løsninger i Mellemøsten
I givet fald gennemførelse af Dohaudviklingen
Uddybe det økonomiske samarbejde på tværs af Atlanten
gennem Det Transatlantiske Økonomiske Råd.
-
Afslutning af forhandlingerne om en ny partnerskabs- og
samarbejdsaftale med Kina
-
Afslutning eller gennemførelse af frihandelsaftaler med
Korea og Golfstaternes Samarbejdsråd og fortsatte
forhandlinger med Indien og ASEAN
-
Fortsatte og muligvis afsluttende forhandlinger om
associeringsaftaler med Det Andinske Fællesskab,
Mellemamerika og Mercosur
-
Gennemførelse af den fælles strategi for forholdet mellem
EU og Afrika og den første handlingsplan
-
Meddelelse om innovation, forskning, videnskab og
udviklingsteknologier
-
Gennemførelse af økonomiske partnerskabsaftaler og
afsluttende forhandlinger til dækning af alle AVS-lande
-
-
Gennemførelse af bistandseffektivitetsdagordenen
Anden rapport om udviklingspolitik
Kilde:KOM(2008)72
8/8