NOTAT

 

Dato:

22. oktober 2008

 

 

J.nr.:

2008/4013-61

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 183 stillet af Folketingets Europaudvalg til udenrigsministeren den 24. september 2008 (alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes, i forlængelse af europaudvalgsmødet den 19. september 2008, oversende et notat der redegør for, hvorledes Metock-dommen (C-127/08) ændrer på dokumentationskravet til modgåelse af proforma- og tvangsægteskaber.”

 

 Svar:

 

EF-domstolens afgørelse i Metock-sagen (sag C127/08) betyder, at der ikke længere kan stilles krav om, at en tredjelandsstatsborger, som der ønskes familiesammenføring med efter EU-reglerne om fri bevægelighed, har haft et forudgående lovligt ophold i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.

 

Dommen åbner således mulighed for, at en EU-borger ved at gifte sig med en ulovlig indvandrer i forbindelse med udnyttelsen af den fri bevægelighed kan lovliggøre den pågældendes ophold i EU. 

 

At der ikke længere kan stilles krav om, at tredjelandsstatsborgeren skal have haft lovligt ophold i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, vil efter regeringens opfattelse kunne øge risikoen for indgåelse af proformaægteskaber med henblik på at lovliggøre tredjelandsstatsborgeres ulovlige indrejse og ophold i EU samt kunne øge risikoen for tvangsægteskaber.

 

For at imødegå de uheldige konsekvenser af Metock-dommen – og den øgede risiko for ulovlig indvandring, der kunne ligge heri – indgik regeringen og Dansk Folkeparti den 22. september 2008 en aftale om at indføre nye kontrolkrav i udlændingeadministrationen, som vil få en generel betydning for administrationen af familiesammenføringssager i relation til EU-borgere.

 

EU-opholdsbekendtgørelsen blev den 5. oktober 2008 ændret, således at udlændingemyndighederne kan nægte familiesammenføring, hvis der bl.a. er tale om misbrug af rettigheder eller svig, herunder proformaægteskaber. Endvidere blev EU-opholdsbekendtgørelsen ændret, således at ægtefællerne, de registrerede partnere eller samleverne skal afgive en erklæring på tro og love om, at der ikke er tale om et proformaægteskab eller proformasamliv.

 

Endvidere har udlændingemyndighederne fået instrukser om skærpet indsats mod misbrug og svig. Det er således blevet understreget, at der skal foretages en vurdering af, om der er tale om misbrug af EU-rettens regler, herunder om der er bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med et ægteskabs indgåelse eller etablering af et samlivsforhold er at opnå registreringsbevis eller opholdskort efter EU-retten.

 

Endvidere er der givet retningslinjer for, hvordan myndighederne bedst muligt sikrer, at der ikke sker misbrug af EU-rettens regler, herunder fastlæggelse af retningslinjer til brug for vurderingen af, om der er bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med et ægteskabs indgåelse eller etablering af et samlivsforhold er at opnå registreringsbevis eller opholdskort efter EU-retten. I den forbindelse understreges det, at der er tale om en konkret

vurdering af alle sagens omstændigheder, og at alle proceduremæssige garantier skal overholdes, herunder proportionalitetsprincippet.

 

Endvidere er der givet eksempler på relevante parametre med henblik på at vurdere, om et ægteskab er ægte, herunder:

 

-          om ansøgeren og EU-borgeren har boet pÃ¥ samme adresse.

 

-          om ansøgeren og EU-borgeren kommunikerer pÃ¥ samme sprog.

 

-          om der er tale om en stor aldersforskel mellem ansøgeren og EU-borgeren.

 

-          i hvilket omfang ansøgeren og EU-borgeren havde personligt kendskab til hinanden forud for ægteskabet.

 

-          ansøgeren og EU-borgerens tidligere ægteskaber.

 

-          unormale bevægelsesmønstre.

 

-          andre forhold, som giver grund til at antage, at et ægteskab ikke er ægte.