Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
Note: Euro-Mediterranean Human Rights Network (EMHRN)
anbefalinger vedrørende den nye EU-Israel handlingsplan
Den nye EU-Israel handlingsplan bør inkludere stærke gensidige menneskerettigheds-
forpligtelser
Siden vedtagelsen af den første EU-Israel handlingsplan i 2005 er menneskerettigheds-
situationen i Israel og de besatte palæstinensiske områder (BPO) blevet alvorligt forværret. En
humanitær krise og indespærringen af 1.5 million palæstinensere gør sig gældende i Gaza
striben; begrænsninger af bevægelsesfriheden overalt i BPO hindrer daglig adgang til
uddannelse, sundhedspleje og beskæftigelse; israelske bosættelser forbliver hvor de er og
fortsætter deres ekspansion overalt på Vestbredden, herunder Jerusalem, trods gentagne
opfordringer fra det internationale samfund til at sætte en stopper for udvidelsen af
bosættelserne; omkring 9.000 palæstinensere sidder i israelske fængsler under barske vilkår,
herunder tortur og mishandling; og de palæstinensiske statsborgere i Israel udsættes fortsat
institutionaliseret diskrimination.
Disse kendsgerninger udfordrer effektiviteten af bestemmelserne om de ”fælles værdier”, der
er indeholdt i den nuværende EU-Israel handlingsplan.
Den nuværende EU-Israel handlingsplan indeholder kun en kort og generel reference til
menneskerettighedsspørgsmål i sektionen om fælles værdier - uden at omtale et eneste
specifikt handlingspunkt. Denne udeladelse står i skarp kontrast til handlingsplaner mellem EU
og andre middelhavslande, så som handlingsplanen for EU og Marokko. Omtalen af
menneskerettighederne i den nuværende EU-Israel handlingsplan er meget vag og generelt
formuleret. Skønt respekten for menneskerettighederne og international lov har fundet vej til
handlingsplanens tekst, er det således kun i form af uhåndgribelige formuleringer så som at
”samarbejde”, ”fremme” eller ”undersøge”.
Handlingsplanens svaghed og dens generelle karakter i relation til menneskerettigheder gør
det særdeles vanskeligt for EU såvel som for menneskerettighedsorganisationer at monitorere
Israels menneskerettighedsadfærd.
Desuden bør EU sikre en ensartet tilgang til alle EU’s partnerlande indenfor den europæiske
naboskabspolitik og sikre at EU-Israel handlingsplanen ikke forbliver en undtagelse hvad angår
menneskerettighedsbestemmelserne.
På baggrund af den nuværende EU-Israel handlingsplans mangler hvad angår
beskyttelsen af menneskerettighederne, fraværet af fremgang indenfor de
menneskerettighedsemner, der er opregnet i denne handlingsplan samt forværringen
af menneskerettighedssituationen i Israel og i BPO siden vedtagelsen af
handlingsplanen i 2005, opfordrer EMHRN EU til at sætte den substantielle
forbedring af menneskerettighederne i centrum af EU’s relation til Israel.
I den henseende
ønsker EMHRN at fremsætte følgende generelle anbefalinger
til den
nye EU-Israel handlingsplan:
1. Den nye handlingsplan bør inkludere stærkere forpligtelser til at respektere
internationale menneskerettigheder og humanitær lov. De aftalte samarbejdspunkter,
der nu fremstår som en række emner, bør oversættes til konkrete, detaljerede og
sekventielle handlinger for hermed at udtrykke eksplicit rettighedsbeskyttelse for
israelere og palæstinensere (se detaljerede anbefalinger nedenfor).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Hvert handlingspunkt bør ledsages af målelige standarder for udførelse og være
ledsaget af en klar tidsplan for at muliggøre en effektiv overvågning af EU-Israel
forpligtelser.
3. Israel har pligt til at respektere internationale menneskerettigheder og humanitær lov
hvad angår de områder, som er besat af Israel, det vil sige Vestbredden, herunder
Østjerusalem, og Gaza-striben. EU bør opfordre parterne til at sætte respekten for
internationale menneskerettigheder og humanitær lov i centrum for fredsprocessen i
Mellemøsten. Dette bør afspejles i EU-Israel handlingsplanen gennem en klar reference
til Israels forpligtelser ifølge international lov, især i relation til BPO.
4. EU og Israel skal sikre, at respekten for menneskerettighederne garanteres effektivt
under implementeringen af alle prioriterede punkter i EU-Israel handlingsplanen,
herunder blandt andet terrorisme, migration, økonomisk samarbejde og handel. Den
nye handlingsplan mellem EU og Israel bør derfor omfatte klare referencer til respekten
for menneskerettigheder i sit afsnit om ”migration” og ”styrkelse af samarbejdet om at
bekæmpe terrorisme”. EU bør også indsætte bestemmelser i den nye EU-Israel
handlingsplan for at forhindre Israel i at anvende sit privilegerede forhold til EU i
relation til Israels ulovlige bosættelser i BPO.
5. Som det er tilfældet med andre middelhavslande (deriblandt Marokko og Libanon) bør
EU opfordre Israel til at etablere en omfattende strategi for menneskerettigheder.
6. Det er yderst vigtigt, at den underkomité for menneskerettigheder, som EU og Israel er
blevet enige om at etablere, holder sit første møde snarest muligt. En sådan
underkomité vil give EU og Israel en mekanisme til at fremkomme med forslag
til udviklingen af et tættere EU-Israel forhold i relation til menneskerettigheder og
international humanitær lov. Hvis underkomitéen skal være effektiv som instrument til
overvågning af Israels iværksættelse af de menneskerettighedsforpligtelser, der bliver
fastlagt i handlingsplanen, kræver det et snævert samarbejde og konsultation med
relevante
civilsamfundsorganisationer
i
særdeleshed
menneskerettigheds-
organisationer - på en gennemskuelig måde. Dagsordenen og protokollen for
underkomitéen for menneskerettigheders møder skal gøres offentligt tilgængelige og en
offentlig opsynsmekanisme med en klar tidsplan og arbejdsproces skal etableres. EU og
Israel
bør
regelmæssigt organisere
konsultationer
med
menneskerettigheds-
organisationer forud for møderne i underkomitéens møder på lokalt og EU niveau.
7. EU og Israel bør snarest muligt konsultere civilsamfundsorganisationer og invitere dem
til at bidrage til udarbejdelsen af den nye EU-Israel handlingsplan. Det er beklageligt, at
de første handlingsplaner mellem EU og EU’s middelhavspartnere blev udarbejdet of
forhandlet i hemmelighed, samt at NGO’er ikke blev konsulteret. Denne adfærd er i
modstrid med forpligtelserne til at støtte involveringen af civilsamfundet i Euro-
Middelhavsområdet i processen vedrørende den Europæiske Naboskabspolitik (ENP).
EMHRN anbefaler en liste af handlingspunkter, der – som et minimum – bør
inkluderes i den nye EU-Israel handlingsplan. Nedenstående liste er ikke
udtømmende.
1. Ratifikation af den frivillige protokol over internationale menneske-
rettighedskonventioner, som Israel deltager i; og ratifikation af Rom-statutten
om den Internationale Domstol (International Criminal Court, ICC, på
engelsk)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Sikre respekten for internationale menneskerettigheder og humanitær lov i
BPO
a. Sikre respekten for bevægelsesfrihed for palæstinensere og palæstinensiske varer inden
for og imellem Vestbredden, Jerusalem og Gaza striben og sikre palæstinensernes
adgang til sundhedspleje, uddannelse, arbejde samt af opretholdelsen at en
tilstrækkeligt høj levestandard, i overensstemmelse med international lov. Som et
første skridt bør Israel øjeblikkeligt omsætte Aftalen om Bevægelsesfrihed og
Tilgængelighed fra november 2005 til praksis.
b. Sikre respekten for retten til livet og beskyttelsen af civile i overensstemmelse med
basale normer og principperne for internationale menneskerettigheder og humanitær
lov så som
proportionalitet og distinktion
og øjeblikkeligt ophør af vilkårlige drab.
c. Sikre særlig beskyttelse af børn og kvinder i konfliktsituationer / under besættelse.
d. Nedlægge de israelske bosættelser og udposter på Vestbredden og i Østjerusalem, og
stoppe konstruktionen og udvidelse af bosættelser, også udvidelser begrundet med
hensyn til naturlig vækst. Ophør af tilegnelse og konfiskation af palæstinensisk jord i
overensstemmelse med relevante FN-resolutioner og international humanitær lov.
e. Afstå fra den praksis at anvende administrative tilbageholdelser af palæstinensere på
ulovlig vis, f. eks. må administrative tilbageholdelser ikke anvendes som et alternativ til
at håndhæve de rettigheder en anholdt har til en fair retssag eller som et redskab til
arrestation af politiske modstandere.
f.
Træffe effektive lovgivningsmæssige, administrative, retslige og andre forholdsregler
for at forhindre tortur og mishandling i ethvert område under Israels jurisdiktion.
g. Træffe alle nødvendige forholdsregler for at bekæmpe straffrihed, herunder gennemføre
omgående, upartisk og effektiv undersøgelse af alle krænkelser af menneskerettigheder
og international humanitær lov begået af israelske sikkerhedsstyrker og indlede
retsforfølgelse af de ansvarlige.
3.
Fremme og beskytte rettigheder for personer, der tilhører nationale mindretal
i Israel
a. Udforme og håndhæve relevant lovgivning for effektivt at beskytte rettighederne for
personer, der tilhører nationale mindretal (f. eks, det palæstinensiske mindretal i Israel)
på grundlag af Europarådets bestemmelser i
Rammekonventionen for Beskyttelse af
Nationale Mindretal
og andre internationale menneskerettighedsnormer, der omhandler
minoriteters og indfødte folks rettigheder.
b. Garantere personer, der tilhører nationale mindretal, retten til lighed for loven og til lige
beskyttelse under loven, og forbyde enhver diskrimination på grundlag af nationalt
tilhørsforhold.
c. Indføre tilstrækkelige særlige forholdsregler, herunder den ligelige og fair tildeling af
statslige budgetter, jord og andre ressourcer for – indenfor alle områder af det
økonomiske, sociale, politiske og kulturelle liv – at fremme fuld og effektiv lighed
mellem personer tilhørende nationale mindretal og dem der tilhører flertallet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d. Sørge for effektive mekanismer til forhindring og genoprettelse af enhver handling der
har til formål eller har den effekt at personer tilhørende nationale minoriteter fordrives
fra deres jord.
Disse specifikke handlingspunkter bør ledsages af klare milepæle til måling af
fremskridt.
4