Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 262
Offentligt
654166_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 23. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 17. februar 2009
kl. 15.00
2-133
Svend Auken (S) formand, Michael Aastrup Jensen (V),
Henrik Høegh (V) næstformand, Morten Messerschmidt
(DF), Kim Mortensen (S), Anne Grete Holmsgaard (SF),
Ida Auken (SF), Lone Dybkjær (RV), Per Clausen (EL)
klima- og energiminister Connie Hedegaard
Desuden deltog:
Energidelen af rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 19.
februar 2009
Formanden
nævnte, at når Europaudvalget holdt møde en tirsdag, skyldtes det,
at man ville tage hensyn til klima- og energiministerens rejseplaner.
Klima- og energiministeren:
Tak for den udviste fleksibilitet.
Der er energirådsmøde på torsdag. Jeg forelægger forordningen om et program
for økonomisk genopretning gennem finansiel støtte til energiprojekter til forhand-
lingsoplæg. Resten af punkterne på dagsorden forelægges til orientering.
1. Energisikkerhed
a) Gaskrisen: opfølgning
Klima- og energiministeren Connie Hedegaard:
Det første punkt på dagsor-
denen er forsyningssikkerhed og den nyligt overståede gaskrise mellem Rusland
og Ukraine.
Jeg vil gerne beklage, at I først har fået samlenotatet til dette punkt i går. Det
hænger bl.a. sammen med, at der har været vinterferie.
Under dette punkt vil formandskabet og Kommissionen give en orientering om
gaskrisen og de alvorlige konsekvenser, den har haft for en række EU-lande. Det
er selvsagt helt uacceptabelt, at EU-lande kan tages som gidsler i en strid mellem
to ikke-EU-lande. Regeringen er derfor selvfølgelig helt enig i, at erfaringerne fra
gaskrisen er vigtige at tage med i det videre arbejde med at sikre EU’s energifor-
syning. Man kan roligt sige, at gaskrisen med al ønskelig tydelighed understreger
behovet for det, der var hovedelementerne i klima- og energipakken, nemlig at få
øget fokus på og mål for energieffektivitet, mere vedvarende energi og en forbed-
ret infrastruktur, når det gælder energi.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at det arbejde kommer til at foregå inden
for rammerne af den 2. strategiske energiredegørelse.
746
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Morten Messerschmidt
spurgte, hvilken linje regeringens anlægger i relation
til gaskrisen mellem Rusland og Ukraine, når man nævner den som et ek-
sempel på, at vi skal føre en fælles udenrigspolitik i EU. Er det russerne eller
ukrainerne, man kan bebrejde noget?
Klima- og energiministeren
fremhævede, at diversificering er meget væ-
sentlig, så vi ikke bliver afhængige af ét land, men bliver mere robuste over
for et enkelt lands brug af gassen som et politisk våben. I øvrigt lægger vi
vægt på, at EU skal have en fælles politik over for Rusland, så det enkelte
land ikke skal stå alene.
747
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
b) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europaparlamentet: 2.
strategiske energiredegørelse – ”EU’s handlingsplan for
energiforsyningssikkerhed- og solidaritet”
Klima- og energiministeren:
Under dette punkt er det centrale element en EU-
handlingsplan for energisikkerhed og energisolidaritet. Der skal på rådsmødet
vedtages rådskonklusioner, som skal danne grundlag for Det Europæiske Råds
drøftelse af EU’s energisikkerhed på topmødet i marts.
Som jeg orienterede udvalgene om i slutningen af november sidste år, har vi fra
starten hilst den 2. strategiske energiredegørelse velkommen. Vi kan derfor også
på langt de fleste punkter tilslutte os det tjekkiske formandskabs udkast til råds-
konklusioner, som overordnet støtter indholdet af den 2. strategiske energirede-
gørelse. Der er blandt medlemslandene generelt opbakning til udkastet til råds-
konklusioner, om end visse lande stadig har særlige ønsker til teksten i rådskon-
klusionerne.
Fra dansk side finder vi det vigtigt, at der er balance mellem de eksterne og de
interne tiltag. Det er nødvendigt med en udbygning af energiinfrastrukturen i både
Nordeuropa og Sydeuropa, men det skal gå hånd i hånd med andre tiltag. I for-
handlingerne om rådskonklusionerne lægger vi derfor vægt på at skabe en bedre
balance i forhold til indsatsen for energieffektivisering og øget brug af vedvarende
energi. Det er ikke nok at kigge på, hvordan infrastrukturen er. Der er også noget,
der skal føde energien ind. Derfor er det vigtigt at prioritere energieffektivisering
og øget brug af vedvarende energi endnu højere. Det arbejder vi for.
Vi har i den forbindelse især lagt stor vægt på, at målsætningen om 20 pct. ener-
gieffektivisering fastholdes. Der er nogen, der hævder, at der indirekte er en norm
her, der bliver sænket. Det er vi meget obs på. Vi har den helt klare holdning, at vi
skal sikre, at de 20 pct.s energieffektivisering nås.
Herudover er det regeringens holdning, at selv om energisolidaritet i EU er et vig-
tigt element i energisikkerheden, har det enkelte land selv en stor forpligtelse i
forhold til at tage ansvar for egen energisikkerhed.
Med hensyn til a-kraft vil jeg understrege, at vi i Danmark ikke ønsker, at atom-
kraft er en del af vores eget energimix. Det er som bekendt en beslutning, man
traf i Folketinget tilbage i 1985. Den står stadig væk ved magt. Men vi hverken
kan eller skal bestemme, hvad andre medlemslande vælger. Det er op til hvert
medlemsland selv at vælge deres energiforsyning. Realistisk set vil a-kraft særligt
i flere af de nye medlemslande udgøre en vigtig energikilde til at nå de ambitiøse
mål i klima- og energipakken.
Rådskonklusionerne lægger op til, at der etableres en lånefacilitet gennem Kom-
missionen og Den Europæiske Investeringsbank. Regeringen mener, at låneme-
kanismen bør prioritere vedvarende energi og energieffektivisering, og at lån til a-
kraftprojekter ikke bør være omfattet af låneinstrumentet. Der er andre, der prøver
at få det ind, men vi prøver at holde det ude. Det vil regeringen lægge betydelig
vægt på under forhandlingerne på rådsmødet på torsdag.
748
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Per Clausen
kunne godt tænke sig, at regeringen var lidt mere kritisk over for
Kommissionens holdning til atomkraft, men på den anden side var han enig i,
at landene selv skal have lov til at afgøre, hvilke energikilder de vil benytte sig
af. Han var glad for, at regeringen så klart tilkendegav, at den lånemekanis-
me, man etablerer, skal gå til vedvarende energi, og at lån til a-kraft ikke bør
være omfattet af låneinstrumentet. Han opfordrede regeringen til at stå fast på
det synspunkt.
Anne Grete Holmsgaard
var enig i, at det er vigtigt, at vi kæmper for at und-
gå, at lånefaciliteten også går til a-kraft.
Lone Dybkjær
tilsluttede sig Anne Grete Holmsgaards synspunkt.
Svend Auken
betegnede det som utroligt vigtigt, at atomkraft ikke kommer
med ind i lånefaciliteten, for kommer atomkraft først med, er det som en gø-
geunge. Derfor mente han, dette er et punkt, hvor kongeriget bør stå fast, idet
han pegede på, at det jo drejer sig om rådskonklusioner.
Klima- og energiministeren
sagde, at Danmark dagligt er i kontakt med an-
dre lande for at undgå, at atomkraft kommer med ind under lånefaciliteten.
Rådskonklusionerne skal jo vedtages med enstemmighed. Vi har normalt
sagt, at vi gerne vil være med til at forske i sikkerhed i forbindelse med a-kraft,
men hun mente ikke, vi skal give særligt favorable vilkår for a-kraftværker,
som jo bliver bygget rundt omkring på kommercielle vilkår.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, regeringen skulle overveje at bruge vetoret-
ten for at sikre, at a-kraft ikke kommer med i lånefaciliteten.
Lone Dybkjær
mente, at vi for himlens skyld ikke skal have atomkraft med,
for så tager det hele hånden. Det er der også andre lande som Østrig og Ir-
land, der mener.
Klima- og energiministeren
pegede på, at ganske vist har vi vetoret, da der
er tale om rådskonklusioner, som skal vedtages med enstemmighed. Men
hvis vi stemmer imod, falder også alt det, vi har fået ind. Vi gør, hvad vi kan
for, at a-kraft ikke kommer til at stå i teksten.
Anne Grete Holmsgaard
præciserede, at hun ikke gik ind for, at klima- og
energiministeren skulle anvende det røde kort, men vi må gøre opmærksom
på, at vi her er ved at nå smertegrænsen.
749
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
2. Olie og gas
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde minimumslagre
af mineralolie og/eller mineralolieprodukter
Klima- og energiministeren:
På rådsmødet skal der være en drøftelse af de
overordnede elementer i forslaget, der reviderer de eksisterende EU-regler på
området.
Det overordnede formål med forslaget er at sikre tilgængelige olielagre, der kan
hjælpe med at afbøde konsekvenserne af en eventuel forstyrrelse af olieforsynin-
gen.
Regeringen kan overordnet støtte, at forsyningssikkerheden for olie styrkes, og vi
kan også støtte forslagets formål om en tilnærmelse af EU-reglerne til det regel-
sæt om olieberedskab, som findes i det Internationale Energi Agentur.
Fra regeringens side kan vi dog ikke se de store forbedringer i forhold til forsy-
ningssikkerheden, sådan som forslaget ligger nu. Det er en bekymring, vi deler
med en række andre medlemslande.
Herudover indeholder forslaget en række elementer, som indebærer en betydelig
risiko for unødig administration og økonomiske omkostninger som følge af en
indskrænkning af fleksibilitetsmekanismerne i det nuværende system. Igen er det
en bekymring, vi deler med flere andre lande.
F.eks. vil forslaget for Danmarks vedkommende betyde, at vores olielagre skal
kunne dække 78 dages forbrug. Det er 10 dage mere end under det nuværende
direktiv, og det er faktisk ret uforståeligt set i forhold til vi er nettoeksportør af olie
og derfor slet ikke har nogen lagerforpligtelse over for IEA.
Fra regeringens side vil vi lægge meget vægt på, at vi ikke ender med et direktiv,
som reelt betyder en uændret eller måske ligefrem ringere olieforsyningssikker-
hed til højere omkostninger.
Lone Dybkjær
forstod, at det nærmest blev dårligere for Danmarks vedkom-
mende, eller at vi bliver pålagt noget, som er unødvendigt. På den anden side
er der vel noget rimeligt i, at vi har en lagerkapacitet i Europa. Hun ville gerne
have at vide, hvordan lagerkapaciteten ser ud i forhold til, hvad den var tidli-
gere.
Klima- og energiministeren
svarede, at i dag gælder der en 67 dages regel,
og den lever vi op til. Vi forholder os kritisk til den foreslåede 78 dages regel,
bl.a. fordi man tager råolie med.
750
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
b) Meddelelse om direktiv 2004/67/EF af 26. april 2004 om
foranstaltninger til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerheden
Klima- og energiministeren:
Meddelelsen indeholder en vurdering af det eksi-
sterende direktiv om gasforsyningssikkerhed, som skal revideres med henblik på
at øge gasforsyningssikkerheden.
På baggrund af meddelelsen vil Kommissionen inden årets udgang præsentere
et forslag til revision af det nuværende direktiv om gasforsyningssikkerhed. Vi vil
til den tid tage nærmere stilling til direktivets indhold.
Anne Grete Holmsgaard
nævnte, at den sydlige gasrørsledning fra Turkme-
nistan er med, og mente, der manglede en ordentlig vurdering af gasbehovet.
Kommissionen skriver, at hvis vi når målet på de 20 pct. hvad angår energief-
fektivitet og hvad angår vedvarende energi, og hvis olieprisen kommer til at
ligge på 100 dollars, så skal man faktisk ikke importere mere naturgas, men
mindre naturgas til EU. Hun var godt klar over, at det også drejer sig om at
diversificere energikilderne, men mente, man burde vurdere, hvad der var den
klogeste strategi. Hun havde hørt, at Turkmenistan havde afsat deres gas til
Gazprom, så uafhængigheden af Rusland blev måske ikke så stor alligevel.
Hun pegede på, at det er meget billigere at benytte de rør, der går gennem
Ukraine, så måske skulle man lave et fælles russisk-ukrainsk energiselskab,
hvilket vil gøre det mindre sandsynligt, at man får den slags minikriser, vi hav-
de i vinter.
Klima- og energiministeren
sagde i relation til Nabuccoledningen, at man
mangler en ordentlig analyse af, hvad der er den klogeste diversificeringsstra-
tegi. Vi stiller kritiske spørgsmål, men lige præcis en ledning, som går udenom
Rusland, er et hovedkrav fra nogle af de lande, der var voldsomt ramt af kon-
flikten mellem Rusland og Ukraine, og den har høj prioritet for de nye med-
lemsstater.
Anne Grete Holmsgaard
kunne godt forstå, at man i Rumænien og Bulgari-
en er stærkt optaget af at få gas andre steder fra end fra Rusland, men så vidt
hun vidste, havde Gazprom sat sig på de turkmenske gaslagre. Hun mente,
der var for meget følelse og for lidt analyse bag ønsket om Nabuccolednin-
gen.
Svend Auken
pegede på, at igennem Nabuccoledningen vil der også komme
gas fra Iran og Aserbadsjan.
Klima- og energiministeren
sagde i svaret til Anne Grete Holmsgaard, at det
er et faktum, at de lande i regionen, som aftager gassen, lægger stor vægt på,
at de ikke er 100 pct. afhængige af Rusland.
Klima- og energiministeren bekræftede i svaret til Svend Auken, at gassen i
Nabuccoledningen ikke kun kommer fra Turkmenistan.
Anne Grete Holmsgaard
forstod, at det drejede sig om at nå et kompromis,
og det var ikke smart at komme på kant med alle de lande, som syntes, Na-
751
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
buccoledningen er et rigtigt godt projekt, når der er andre ting, det er vigtigere
at slås for.
752
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
FO
3. Genopretningsplan
Kommissionens forslag til projekter under genopretningsplanen
(energi)
Klima- og energiministeren:
På energirådsmødet vil der være en frokostdrøftel-
se af Kommissionens forslag om finansiel støtte til prioriterede energiprojekter
under den europæiske økonomiske genopretningsplan. Jeg forelægger sagen for
jer til forhandlingsoplæg.
Sagen er en opfølgning på den økonomiske genopretningsplan, som blev god-
kendt af Det Europæiske Råd i december 2008. Planen er at iværksætte konkrete
initiativer finansieret under EU-budgettet, som kan bidrage til at puste nyt liv i det
europæiske erhvervsliv og i europæisk økonomi. Udover disse konkrete initiativer
er medlemslandene blevet opfordret til at beslutte bank- og vækstpakker svaren-
de til 1,5 pct. af BNP.
I efteråret 2008 foreslog Kommissionen, at man afsætter 5 mia. euro til investe-
ringer på en række indsatsområder, primært energi- og bredbåndsprojekter. For-
målet var dengang og er stadig væk at sætte gang i hjulene ved at satse på stra-
tegisk udvalgte områder. 3,5 mia. euro – det er knap 25 mia. kr. – af de 5 mia.
euro skulle gå til energiprojekter for dermed på samme tid at styrke EU’s energi-
sikkerhed og bidrage til indsatsen mod klimaforandringer.
Den 28. januar 2009 fremsatte Kommissionen et forordningsforslag med en liste
over de energiprojekter, som er udvalgt til at få særskilt støtte. Det drejer sig om
projekter inden for tre kategorier:
1) Energiinfrastruktur. Her er sat 1,75 mia. euro af.
2) Offshore vindenergi. Her er sat �½ mia. euro af.
3) CCS (CO2-lagring). Her er der sat 1,25 mia. euro af.
Selv om de konkrete projekter kun udgør en lille del af landenes samlede vækst-
initiativer, så må man alligevel sige, der er tale om en markant satsning på ener-
giprojekter både i form af vedvarende energi og energiinfrastruktur, som er nød-
vendig for at udbrede vedvarende energi, og også i forhold til CCS.
Midlerne stilles til rådighed i 2009 og 2010. Det er altså noget, der sker her og nu.
Nu har de fremlagt nogle lister, som jeg skal komme tilbage til om lidt. Og så vil
formandskabet i løbet af foråret arbejde på at nå til enighed med Parlamentet om,
hvad det konkret er, der skal støttes under dette program.
Efter Kommissionens forslag får Danmark andel i midlerne gennem 3 projekter.
Det drejer sig om:
1) Kriegers Flak, der allerede indgår i Danmarks havvindmøllehandlingsplan.
2) North Sea Grid, der skal ilandføre elektriciteten fra eksisterende og planlagte
nye store offshorevindmølleparker i dansk, tysk, hollandsk, britisk og irsk farvand.
3) Skanled, der gør den danske gasinfrastruktur mere diversificeret.
753
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Det er alt sammen projekter, der har at gøre med forsyningssikkerhed og optimal
indpasning af vedvarende energi. Det er dem, Danmark foreløbig står noteret for.
Det er dér, hvor vi er på listen.
Man må sige, at i lyset af den nyligt overståede gaskrise mellem Ukraine og Rus-
land, som jeg startede med at tale om, er det positivt, at der med listen satses på
energiprojekter, som både vil medføre en diversificeret energiforsyning og bidrage
til bedre udnyttelse af vores egne energiressourcer – ikke mindst offshore.
Det er imidlertid skuffende, at energieffektivisering og miljørigtig transport ikke er
repræsenteret på listen. En styrket indsats på netop disse områder ville have en
hurtigere og meget mere mærkbar effekt. Derfor arbejder regeringen også aktivt
på at få sat energieffektiviseringstiltag på listen.
Med hensyn til listen over CCS-projekter er der i Kommissionens nuværende for-
slag ingen danske projekter. Det er regeringens opfattelse, at det gælder om at
holde flest mulige døre åbne for støtte til Danmark. Derfor arbejder vi for, at også
danske demonstrationsprojekter kan komme ind på listen. Konkret er der på nu-
værende tidspunkt to mulige danske projekter. Det ene er på Nordjyllandsværket.
Det andet er på Asnæsværket.
Jeg vil gerne her understrege, at selv om der skulle sættes et eller flere danske
CCS-anlæg på listen, er der ikke hermed taget stilling til aktuelle ansøgninger om
etablering af CCS-anlæg i Danmark. Der vil i en sådan beslutning indgå en række
elementer, f.eks. sikkerhed, økonomi, energiforbrug osv. Et af problemerne er, at
hvis man etablerer det, øger det energiforbruget. Inden der gives tilladelse til an-
vendelse af undergrunden, skal sagen i øvrigt også forelægges Folketingets
Energipolitiske Udvalg. Der er vi altså ikke endnu. Man får lejlighed til at diskutere
dette videre politisk. Men regeringen finder det fornuftigt at markere en interesse.
Altså sørge for, at vi, hvis vi kan opnå det, kan være på listen. Det skyldes også,
at der på lidt længere sigt vil være EU-midler til bl.a. CCS. Under forhandlingerne
af EU’s klima- og energipakke blev der som bekendt afsat 300 mio. med henblik
på at støtte demonstration af CCS og innovative VE-teknologier. Kommissionen
er nu i gang med at udarbejde kriterierne for tildeling af midler fra denne pose
penge.
FO
Regeringen agter at arbejde for, at disse kriterier favoriserer nogle bestemte
CCS-projekter, nemlig dem som kombinerer CCS-teknologien med VE. På den
måde sikrer man, at der samtidig med afprøvning af CCS-teknologien udvikles og
udvides med vedvarende energi på de eksisterende kraftværker. Helt konkret kan
man realistisk forestille sig biomassefyrede værker, der anvender CCS-teknologi,
hvor man får en dobbeltgevinst i form af reduceret CO
2
fra en allerede såkaldt
CO
2
-neutral kilde.
Vi arbejder også for, at det skal være anlæg, der etableres sammen med kraft-
varmeanlæg og anlæg med avanceret forbrændingsteknologi.
Endelig skal man benytte gode og sikre geologiske forhold. Det skal også være et
kriterium, man skal leve op til.
754
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Det kunne tale for, at Danmark har noget at byde ind med, for projektet oppe i
Nordjylland er et projekt, hvor man kobler det til biomasse. Der kan være en god
idé i at markere det. En ting er, at vi vil have dette med i kriterierne, men vi har
altså også et demonstrationsprojekt at byde på på listen. Det er sådan, det står
lige nu. Men der er ikke nogen, der ved, hvordan de endelige lister kommer til at
se ud.
Opsamlende vil jeg sige, at vi synes, det er opløftende, at mere end 2/3 af de EU-
finansierede projekter er klima- og energiprojekter, som er rettet mod vedvarende
energi og infrastruktur og den slags.
Per Clausen
syntes, det var lidt besynderligt, at man valgte at bruge over 1/3
af de afsatte midler til CCS-projekter, idet han pegede på, at deres effekt er
tvivlsom, at de er dyre, og at de er energikrævende. Det har indtil nu ikke ind-
gået i den danske regerings strategi, at vi skulle satse på CCS. Ganske vist
havde klima- og energiministeren ved mange lejligheder sagt, at det var en
dør, man ikke skulle lukke, men det er ikke det samme som, at man går ind
ad den.
Han var enig i den del af klima- og energiministerens forhandlingsoplæg, der
handler om, at det er vigtigt at få energieffektivisering og transport ind i pla-
nen, men spurgte, om det ikke ville være fornuftigere at finde pengene ved at
flytte vægten fra CCS-projekterne over til de områder, vi prioriterer. Han var
lige ved at glemme, at CCS-projekter handler om at sikre kuls overlevelse i
fremtiden, da han hørte klima- og energiministerens meget visionære beskri-
velse. På denne baggrund spurgte han, om klima- og energiministeren ikke
kunne præcisere sit forhandlingsoplæg, sådan at det handlede om at få afsat
nogle penge til energieffektivisering og ren transport, og at vi fra Danmarks
side gerne så, at pengene kom fra det beløb, der er afsat til CCS.
Anne Grete Holmsgaard
spurgte, om elforbindelsen over Østersøen er med
blandt de projekter, som Kommissionen lægger op til at der skal ydes støtte
til. I den forbindelse henviste hun til, at de baltiske lande er meget isolerede,
og forbindelsen er meget vigtig for at få dem med.
Hun var enig i, at det er en stor mangel, at energieffektivisering og transport
ikke er med.
Hun ville gerne have klima- og energiministeren til at præcisere, hvordan man
regner målet om de 20 pct. vedrørende energieffektivitet ud.
Hun betegnede det som trist, at så mange af pengene går til CCS-projekter,
og pegede på, at disse projekter også favoriseres af reglerne om gratiskvoter.
Her mente hun, der var en skævvridning. Hun syntes ikke, man skulle kæmpe
særlig hårdt for, at et dansk projekt kom med, men skulle satse på at få en
anden fordeling, sådan at energieffektivitet og transport fik nogle flere midler.
Ida Auken
syntes også, det var mærkeligt, at man vælger at bruge så mange
af pengene i genopretningsplanen til CCS-projekter, idet disse i bedste fald
har et meget langsigtet perspektiv. I øvrigt mente hun, CCS er gårsdagens
755
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
måde at gøre tingene på. Hun mente, det ville være politisk vanskeligt at være
meget kritiske over for, at man skal bruge så mange penge til CCS, hvis vi
selv vil have et CCS-projekt med.
Hun havde hørt, at da finansministrene mødtes i sidste uge, var der rigtigt
mange, der argumenterede for, at hvis der var overskud på EU’s budget, skul-
le pengene føres tilbage til medlemslandene. Hvordan tænker man sig så
genopretningsplanen finansieret?
Kim Mortensen
erklærede sig enig i, at det lod, som Danmark skal lægge på
vægtskålen, handler om at få så mange penge som muligt til energiteknologi
og energieffektivitet. Han var glad for bemærkningen om, at vi holder fast på,
at vi får bindende målsætninger for energieffektivitet. Kan der siges noget
kvalificeret om, hvordan man er nået frem til fordelingen på henholdsvis ener-
giteknologi og energieffektivitet på den ene side og CCS-projekter på den an-
den side?
Principielt kunne han godt støtte, at Danmark får mulighed for at komme med
på listen over CCS-projekter, som prioriteres i EU – samtidig med at vi arbej-
der på at få ændret fordelingen til fordel for vedvarende energi. I den nuvæ-
rende fase skal vi ikke afskære os fra muligheden for at være med i et udvik-
lingsprojekt.
Lone Dybkjær
mente, CCS var en forkert teknologi, og mente ikke, der skulle
ofres nogen penge på den. Hun mente ikke, vi skal arbejde for at få et CCS-
projekt til Danmark.
Morten Messerschmidt
kunne ikke se logikken i at give penge fra genopret-
ningsplanen til CCS, som grundlæggende ikke er et energiprojekt, men en
form for losseplads, hvor man pumper CO
2
ned i undergrunden. Han mente,
det var rent spild af penge. Han forstod, at regeringen gerne vil have penge til
Kriegers Flak og andre projekter, og så dækker sig ind ved at stille op i CCS-
køen.
Svend Auken
erklærede sig fuldstændig enig i det, Kim Mortensen havde
sagt. Problemet er, at vi kommer til at anvende kul og olie og gas i mange år
fremover, og skal vi komme igennem med at give vedvarende energi en for-
trinsstilling, skal kul- og olie- og gasindustrien selv rydde op og afskaffe det
CO
2
, de producerer. Men om de kan gøre det, kan man først finde ud af, når
vi har gennemført nogle CCS-projekter. Forudsat at det bliver et myndigheds-
krav, at kulkraftindustrien selv skal betale omkostningerne, havde han svært
ved at se, at det ikke er en teknologi, man også er nødt til at gøre forsøg med,
så man kan se, om den er bæredygtig. Svend Auken gjorde opmærksom på,
at udslippet af CO
2
er større fra biomasse end fra kul, så dér, hvor man ville
have den allerstørste gevinst, er ved at neutralisere CO
2
fra biomasse.
Svend Auken var enig i, at vi skal opprioritere vedvarende energi.
Han opfordrede klima- og energiministeren til at slå et slag for kraft-varme og
betegnede det som absurd, at man i EU ikke vil plukke de lavthængende frug-
ter.
756
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Klima- og energiministeren
svarede Per Clausen og andre ordførere, at
Danmark ikke har været blandt de lande, der stampede i jorden for at få pen-
ge til CCS-projekter, men det er der andre lande, som har gjort, og f.eks. vil
Storbritannien bruge 1 milliard pund til ét CCS-projekt. Vi prøver at få flere
penge over til energieffektivisering og transport, men vi kommer ikke uden
om, at der bliver afsat en pulje til CCS-projekter. Spørgsmålet er så, om det
ikke er fornuftigt at sige: ”Ja men vi har faktisk også et demonstrationsprojekt,
som vi kan byde ind med.” CCS-teknologien kan blive et element iblandt de
teknologier, man kan anvende, men om det lykkes, ved man først, når man
har fået nogle erfaringer. Klima- og energiministeren mente, Nordjyllandsvær-
kets projekt med bioteknologi var ret interessent, og derfor vil vi spille dette
kort ud klogest muligt, idet der er tale om et spil med ”give and take”.
Elforbindelsen over Østersøen er med.
I relation til Anne Grete Holmsgaards spørgsmål om, hvordan Kommissionen
har opgjort målet med de 20 pct. i relation til energieffektivisering, sagde kli-
ma- og energiministeren, at vi lægger vægt på, at der udarbejdes en samlet
opdatering af Kommissionens handlingsplan for energieffektivisering, sådan
at vi får sikkerhed for, at der bliver tale om 20 pct.
NOT
På et tillægsspørgsmål om, hvilket basisår man opererer med, sagde klima-
og energiministeren, at hun ikke kunne huske, om det var et bestemt år eller
et gennemsnit af 3 år, og bad om at måtte svare skriftlig herpå.
I svaret til Ida Auken sagde klima- og energiministeren, at vi har gode argu-
menter for det danske CCS-projekt, idet det handler om biomasse, hvad der
ikke er nogen af de andre projekter, der gør.
Hun forstod, at finansministeren havde fået godkendt et forhandlingsoplæg i
Europaudvalget forud for Det Europæiske Råds møde i 2008. Hun havde
svært ved at forestille sig en situation, hvor man ikke ville prioritere energipro-
jekter højt i genopretningsplanen, og henviste til de udtalelser, kommissions-
formanden var kommet med herom.
I svaret til Kim Mortensen sagde klima- og energiministeren, at hun ikke vid-
ste, hvordan Kommissionen var nået frem til den fordeling, den har foreslået
Hun pointerede, at vi har argumenteret for en anden fordeling.
Hun forstod godt det, Morten Messerschmidt sagde om, at CCS ikke er en
energikilde, men det er infrastruktur heller ikke. Vi prøver som sagt at få æn-
dret den økonomiske balance.
Klima- og energiministeren ville gerne slå et slag for kraft-varme, som Svend
Auken opfordrede hende til. Hun tilføjede, at der er en meddelelse om kraft-
varme på vej i EU, som kommer i forbindelse med den strategiske energire-
degørelse.
Anne Grete Holmsgaard
mente, at udover energieffektivitet og transport ville
det også være åbenlyst at få kraft-varme ind på prioriteringslisten. Det er i
realiteten infrastruktur, og der er også mange job i det.
Formanden
slog til lyd for, at man kaldet CCS for CO
2
-lagring.
757
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
Per Clausen
ville stille et spørgsmål til klima- og energiministeren, som må-
ske kunne få Enhedslisten til at gå med til regeringens forhandlingsoplæg. Er
det rigtigt forstået, at regeringen i realiteten går ind for, at så lidt som muligt
bliver brugt til CO2-lagring, men når man har besluttet, hvor meget der skal
bruges til det, har vi et enkelt projekt, som er bedre end de andre projekter, og
som vi derfor gerne vil have penge til?
Ida Auken
syntes stadig, det var en svær holdning at forsvare politisk, at vi på
den ene side ikke ønsker CO
2
-lagringsprojekter, men alligevel vil vi gerne ha-
ve støtte til et CO
2
-lagringsprojekt i Danmark.
Hun henviste til, at Ugebrevet Mandag Morgen havde opgjort, at det kun er
1,3 pct. af de europæiske landes hjælpepakker, som er grønne, så der er må-
ske en tendens til, at man i EU siger, man skal tænke grønt, men når det
kommer til realiteter, gør man det ikke.
Kim Mortensen
forstod, at der tidligere havde været en bruttoliste, som var
længere end den nuværende, og dér var det danske projekt med. Selvfølgelig
er 1,3 mia. euro mange penge, men de energiselskaber, som går ind i CO
2
-
lagringsprojekter, skal også selv investere rigtigt mange penge. Vi har for-
mentlig også en interesse i, at teknologiudviklingen på området ikke sker iso-
leret i selskaberne, men også kommer fællesskabet til gode. Han var enig
med Svend Auken i, at CO
2
-lagringsprojekter skal betales af kulindustrien.
Lone Dybkjær
fandt det svært at overskue, om vi skal bruge vores forhand-
lingskapacitet til at fremme de projekter, klima- og energiministeren nævnte,
eller vi også kan bruge noget til at fremme et dansk CO
2
-lagringsprojekt. Det
kan godt være, der kommer penge til CO
2
-lagring, men hun syntes, vi skulle
følge en ren linje og ikke melde os på listen.
Svend Auken
mente, at det, klima- og energiministeren i dag søger mandat
til, er at gå ind for den pakke, der ligger, og den indeholder en linje til CO
2
-
lagring, men man ville kunne vende tilbage til, hvor mange penge der skal
bruges til CO
2
-lagring.
Klima- og energiministeren
bekræftede over for Per Clausen, at vi prøver at
holde udgifterne til CO
2
-lagring nede i modsætning til andre lande, som vil
have beløbet endnu højere op.
Hun sagde i anledning af Ida Aukens bemærkninger, at hun godt mente, man
kunne være imod at give penge til CO
2
-lagring, men alligevel prøve at få et
danske projekt med, ligesom man godt kunne være imod skattelettelser, men
samtidig engagere sig i, hvordan skattelettelserne blev fordelt, hvis der skulle
være skattelettelser.
Hun bekræftede over for Kim Mortensen, at det danske projekt stod på den
første liste, som var på 22 eller 23 projekter.
Hun svarede Lone Dybkjær, at de tre projekter, hun havde nævnt, vil vi først
og fremmest søge at fremme. Om der så er forhandlingskapacitet til mere, må
bl.a. afhænge af, hvor interessante projekter der kommer fra de andre lande.
758
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 262: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/2-09
23. Europaudvalgsmøde 17/2-09
I svaret til Svend Auken pointerede klima- og energiministeren, at der endnu
er mange ting vedrørende CO
2
-lagring, der ikke er besluttet, og den danske
statskasse står ikke åben for sådanne projekter, men vi vil sikre os, at vi har
en option.
Formanden
forstod diskussionen sådan, at der fra en række partier var ud-
trykt betænkelighed ved CO
2
-lagring, men når det drejede sig om det samlede
forhandlingsoplæg, var der ikke nogen partier, der var gået imod det.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde udtrykt sig imod det.
Mødet slut kl. 16.25.
Ref.: BE/its
759