Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
MILJØstyrelsen
Pesticider og genteknologi
13. oktober 2008
J. nr.
NSH/Kirst
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne cymoxanil,
dodemorph, dimethachlor og cyromazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebe-
skyttelsesmidler.
Resumé
Kom m ission en forven tes at foreslå, at ak tivstoffern e cym oxan il, d od em orph ,
d im eth ach lor og cyrom azin optages på bilag I til d irek tiv 91/ 414/ E ØF om
plan tebesk yttelsesm id ler.
H vis forslagen e bliver ved taget, vil d et betyd e, at stoffern e optages på bilag til
bek æm pelsesm id d elbek en d tgørelsen . Forslagen e h ar in gen øk on om isk e
k on sek ven ser for borgern e og k u n m argin ale k on sek ven ser for staten og
erh vervsliv. Det er ik k e m u ligt u m id d elbart at vu rd ere k on sek ven sern e af
forslagen e for m iljøbesk yttelsesn iveau et.
1. Status
Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directive amending Council
Directive 91/414/EEC to include cymoxanil, dodemorph, dimethachlor and cyromazine as
active substance” forventes fremsendt til medlemsstaterne.
Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Nogle af forslagene er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 25. – 26.
september 2008.
Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 27. - 28. oktober 2008. De skal vedtages i komitéprocedure efter
forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).
Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke
kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa
Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod
det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede
direktiverne.
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 32: Grundnotat om Komitésag om optagelse af aktivstoffer på bilagI til direktiv om plantebeskyttelsesmidler
600995_0002.png
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene
direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26.
juli 1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
De foreløbige forslag forventes at dreje sig om optagelse af aktivstofferne cymoxanil,
dodemorph, dimethachlor og cyromazin på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under
EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der
har til hovedformål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport
1
over risikovurderingen af stofferne.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, har
vurderingerne af stofferne ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan
antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis
artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Cymoxanil
Dodemorph
Anvendelsesområde
Svampebekæmpelse i salat og kartofler
Svampebekæmpelse i roser eller prydplanter i
Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside
http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
1
2
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 32: Grundnotat om Komitésag om optagelse af aktivstoffer på bilagI til direktiv om plantebeskyttelsesmidler
600995_0003.png
Aktivstof
Cyromazin
Dimethachlor
Anvendelsesområde
væktshuse
Insektbekæmpelse i salat og tomat, udendørs og i
væksthuse
Ukrudtsbekæmpelse i raps
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,
om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI
til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering
er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt
hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af
aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for
sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres
risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de
anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Cymoxanil, dodemorph, dimethachlor og cyromazin har ikke været til høring i Panelet for
Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller
Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og
vurderingerne.
Optagelse af stoffet på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til at
acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1,
litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stoffet på en
række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i
særskilte direktiver.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om
gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen
vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr.
533 om bekæmpelsesmidler.
3
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 32: Grundnotat om Komitésag om optagelse af aktivstoffer på bilagI til direktiv om plantebeskyttelsesmidler
600995_0004.png
Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler midler med cymoxanil i Danmark. Midler med
cymoxanil er godkendt til svampebekæmpelse i kartofler og bejdsning af frø.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft 1. januar 2009 og at
skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Fire år efter ikrafttrædelsen skal
eventuelle danske godkendelser med cymoxanil være vurderet på ny og eventuelt være ændret
i overensstemmelse med direktivet.
Denne revurdering får marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og
erhvervslivet.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark
ved en optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet effekten på
beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel
med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af,
om midlerne kan godkendes under danske forhold.
5. Høring
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget den 9. – 10. oktober 2008. Erhvervs- og
Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen havde ingen bemærkninger til forslaget,
mens Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) nævner, at det er et problem, at der
ikke findes tilgængelige PRAPeR-konklussioner for nogen af stofferne. DANVA anbefaler, at
Danmark stemmer mod optagelsen på positivlisten af samtlige fire stoffer.
PRAPeR-konklusionerne er tilgængelige for myndighederne forud for afstemningerne.
Miljøstyrelsen har på baggrund af DANVA’s bemærkninger rettet henvendelse til EFSA med
en anmodning om, at PRAPeR-konklusionerne offentliggøres til en bredere kreds samtidig
med, at forslagene sættes til afstemning. EFSA har svaret, at konklusionerne først
offentliggøres, når firmaerne har haft mulighed for at anmode om fjernelse af fortrolige
oplysninger.
6. Forhandlingssituation
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
7. Dansk holdning
For cymoxanil er der efter dansk opfattelse vist sikker anvendelse af stofferne i EU til de
ansøgte anvendelser.
4
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 32: Grundnotat om Komitésag om optagelse af aktivstoffer på bilagI til direktiv om plantebeskyttelsesmidler
For cyromazin er der efter dansk opfattelse ikke vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte
anvendelsesområder for så vidt angår udendørs anvendelse. Dette skyldes at udvaskning til
grundvandet ikke er endeligt vurderet, og at den miljømæssige risikovurdering af
nedbrydningsproduktet melamin ikke er afsluttet.
For dimethachlor er der efter dansk opfattelse ikke vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte
anvendelsesområder, da der er udvaskning af 6 nedbrydningsprodukter til grundvandet i
koncentrationer over grænseværdien, og det har ikke været muligt ud fra de foreliggende data
at lave en relevansvurdering af disse nedbrydningsprodukter. Endelig er udvaskningen af et
syvende nedbrydningsprodukt ikke vurderet.
For dodemorph er der efter dansk opfattelse kun vist sikker anvendelse for så vidt angår
indendørs anvendelse i væksthuse.
Der er på EU-plan endnu ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte
AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
eksponering sprøjteførere eller arbejdere udsættes for under sprøjtningen eller ved arbejde
med behandlede planter. I vurderingsrapporterne for henholdsvis cymoxanil, dodemorph,
dimethachlor og cyromazin er der imidlertid angivet AOEL-værdier under bindende
sundhedsmæssige værdier.
I lighed med den danske linje i tidligere forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag I til
direktiv 91/414/EØF, arbejder Danmark for, at Kommissionen afgiver en erklæring, der
anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, såfremt der ikke er fastsat harmoniserede regler
for fastsættelse af denne.
5