Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 345
Offentligt
674166_0001.png
674166_0002.png
Notat17. april 2009J.nr. 2009-729-0003
NotattilFolketingets Europaudvalgom besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2008/4885 om be-grænset skattepligtiges fradragsret for renteudgifter i indtægter fra fastejendom.
Den danske regering har modtaget Kommissionens åbningsskrivelse af 19. februar2009 om den danske praksis for begrænset skattepligtiges fradrag for renteudgifter iindtægt fra fast ejendom.Kommissionen konstaterer i åbningsskrivelsen, at den danske praksis for begrænsetskattepligtiges fradrag for renteudgifter vedrørende fast ejendom adskiller sig frafuldt skattepligtiges fradrag for renteudgifter vedrørende fast ejendom.Efter praksis er det et krav for, at rentefradrag for begrænset skattepligtige accepte-res, at der er tale om renter af almindelig prioritetsgæld eller af anden gæld mod sik-kerhed i ejerpantebrev. Tinglysningsgebyret er 1,5 pct. af gælden, og fuldt skatte-pligtige er ikke omfattet af et lignende tinglysningskrav.Kommissionen anfører, at den administrative praksis gør kapitalbevægelser mellemmedlemsstaterne mindre attraktiv ved at afskrække investorer, der ikke er fuldt skat-tepligtige fra at købe fast ejendom i Danmark, hvilket anses for at være en begræns-ning af de frie kapitalbevægelser, jf. EF-traktatens artikel 56.Ifølge Kommissionen befinder begrænset og fuldt skattepligtige personer sig i en ob-jektivt sammenlignelig situation, når det drejer sig om indtægter fra fast ejendom, jf.C-234/01 Gerritse, præmis 27-28 (vedrørende fradragsret for erhvervsmæssige ud-gifter). Kommissionen anser det således for at være vilkårlig forskelsbehandling, atbegrænset skattepligtige - i modsætning til personer, der er fuldt skattepligtige – skalopfylde et krav om tinglysning for at kunne få rentefradrag. Kommissionen finderherudover, at den administrative praksis kan udgøre en hindring efter EF-traktatensartikel 43 og 39, da den kan få danske skatteydere til at undlade at flytte til en andenmedlemsstat for at bo eller arbejde der.Landsskatteretten har ved kendelse af 6. juni 2008 (SKM 2008.524 LSR) fun-det, at den danske praksis om begrænsede skattepligtiges fradragsret for renteraf ikke-pantsikrede lån vedrørende fast ejendom, ikke er i strid med EF-traktatens artikel 39, 43 eller 56.Skatteministeriet er enig med Landsskatteretten i, at den gældende praksis forbegrænsede skattepligtiges rentefradrag, ikke er i strid med EU-retten, når der ertale om private udgifter. For så vidt angår erhvervsmæssige udgifter er der for-mentlig tale om sammenlignelige situationer, jf. Gerritse, hvorved praksis for-mentlig ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Endvidere kan det anføres,
Side 1 af 2
at skatteyderens konkrete dokumentation for, at lånet vedrører ejendommens er-hvervelse, drift eller forbedring, må være lige så egnet til at sikre reglens formål- at udenlandske renteudgifter ikke vilkårligt skal kunne placeres i Danmark.Skatteministeriet vil derfor tage initiativ til, at afsnittet i ligningsvejledningenom begrænset skattepligtiges rentefradrag for lån, der vedrører fast ejendom,hurtigst muligt ændres, så begrænset skattepligtige får mulighed for også at fåfradrag for renter af ikke-pantsikrede lån i de tilfælde, hvor den begrænsedeskattepligtige kan dokumentere, at lånet alene vedrører ejendommens anskaffel-se, drift eller forbedring.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.
Side 2 af 2