Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 463
Offentligt
704682_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2009
Procesretskontoret
2008-748/21-0370
CTN40204
NOTAT
om
dansk anmodning om at blive omfattet af Kommissionens forhand-
lingsmandat vedrørende en mellemstatslig aftale om anvendelse af
bevisoptagelsesforordningen mellem Fællesskabet og Lugano-
landene
1.
Rådets forordning nr. 1206/2001 af 28. maj 2001 om samarbejde mel-
lem medlemsstaternes retter om bevisoptagelse på det civil- og handels-
retlige område er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender og finder derfor ikke anvendelse i Danmark.
I forbindelse med Europa-Kommissionens overvejelser om at anmode
Rådet om et forhandlingsmandat til at indlede forhandlinger med Luga-
no-landene (Island, Norge og Schweiz) om et udkast til en mellemstatslig
aftale mellem Fællesskabet og Lugano-landene om anvendelse af bevis-
optagelsesforordningen, har Kommissionen uformelt opfordret Danmark
til at oplyse, om Danmark ønsker at blive omfattet af Kommissionens
anmodning til Rådet om forhandlingsmandatet.
2.
Bevisoptagelsesforordningen har til formål at gøre det nemmere og
hurtigere for domstolene at gennemføre bevisoptagelser i andre med-
lemsstater til brug for retssager på det civil- og handelsretlige område.
Som eksempel på en sådan bevisoptagelse kan nævnes afhøring af vidner
i en anden medlemsstat eller begæringer om tredjemands udlevering af
dokumenter (edition).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forholdet mellem EU’s medlemsstater (bortset fra Danmark) erstatter
forordningen reglerne i Haagerkonventionen om bevisoptagelse. Med det
formål at effektivisere bevisoptagelse i andre medlemsstater indeholder
forordningen i modsætning til Haagerkonventionen bl.a. bestemmelser
om direkte fremsendelse af anmodninger mellem de berørte retter samt
specifikke tidsfrister for og krav til sagernes behandling. Endvidere inde-
holder forordningen regler om såkaldt direkte bevisoptagelse. Direkte
bevisoptagelse indebærer, at domstolen i det land, hvorfra anmodningen
om bevisoptagelse udgår, under visse betingelser selv kan vælge at gen-
nemføre bevisoptagelsen i et andet land, eventuelt gennem videokommu-
nikation, i stedet for at anmode det pågældende lands domstol om at gen-
nemføre bevisoptagelsen. I forbindelse med direkte bevisoptagelse har
den anmodede medlemsstat adgang til at stille betingelser for, hvordan
bevisoptagelsen skal finde sted, samt til at udpege en domstol i vedkom-
mende medlemsstat til at deltage i bevisoptagelsen for bl.a. at sikre, at de
fastsatte betingelser overholdes.
Kommissionen konkluderede i en rapport fra 2007 om forordningens an-
vendelse siden dens ikrafttræden i 2004, at forordningen generelt har for-
bedret, forenklet og fremmet samarbejdet mellem retterne om bevisopta-
gelse på det civil- og handelsretlige område.
Det må efter regeringens opfattelse antages, at anvendelse af bevisopta-
gelsesforordningen i forholdet mellem Danmark og de omhandlede lande
vil kunne gøre det nemmere og hurtigere for danske domstole at gennem-
føre bevisoptagelser i disse lande til brug for retssager på det civil- og
handelsretlige område
3.
Som svar på Kommissionens uformelle forespørgsel har regeringen
meddelt Kommissionen, at man fra dansk side gerne ser Danmark omfat-
tet af Kommissionens udkast til forhandlingsmandat vedrørende en mel-
lemstatslig aftale om anvendelse af bevisoptagelsesforordningen mellem
Fællesskabet og Lugano-landene. Regeringen har lagt vægt på det særli-
ge forhold, at Kommissionen har tilkendegivet, at den vurderer, at det er i
Fællesskabets interesse at knytte Lugano-landene til bevisoptagelsesfor-
ordningen, fordi disse lande gennem Lugano-aftalen er knyttet til Bru-
xelles I forordningen. Danmark har en parallelaftale med Fællesskabet
vedrørende Bruxelles I forordningen og har således i praksis samme mel-
lemstatslige tilknytning til Bruxelles I forordningen som Lugano-
landene. Det er regeringens vurdering, at det som udgangspunkt er i
Danmarks interesse at bevare samme mellemstatslige tilknytning til civil-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retlige retsakter som Lugano-landene. Kommissionen vil på baggrund af
Danmarks anmodning vurdere, om det er i Fællesskabets interesse at in-
kludere Danmark i det påtænkte forhandlingsmandat.
Anmodningen om at blive omfattet af Kommissionens udkast til forhand-
lingsmandat vedrørende en mellemstatslig aftale om anvendelse af bevis-
optagelsesforordningen mellem Fællesskabet og Lugano-landene forplig-
ter ikke Danmark til efterfølgende at indgå en sådan mellemstatslig afta-
le. Hvis forhandlingerne fører til udarbejdelse af et udkast til en mellem-
statslig aftale om bevisoptagelse, vil regeringen sende spørgsmålet om,
hvorvidt bevisoptagelsesforordningen bør gælde i forholdet mellem
Danmark, Fællesskabet og Lugano-landene i høring til brug for en ende-
lig stillingtagen til, hvorvidt Danmark bør indgå aftalen.
4.
Folketingets Europaudvalg vil blive orienteret om sagens videre forløb
i forbindelse med den almindelige procedure for behandling af EU-sager,
når Kommissionens forventede anmodning om et forhandlingsmandat
skal behandles i Rådet.
3