Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0009 Bilag 1
Offentligt
537029_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. marts 2008
Jour. Nr. 123-32-00001
/JR/GMA/MRN -SIK
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv om sikkerheds-
krav til legetøj, KOM(2008) 9 endelig.
1.
Baggrund og indhold
Europa Kommissionen fremsendte 25. januar 2008 forslag om revision af
legetøjsdirektivet (KOM(2008) 9 endelig) til Europa-Parlamentet og Rå-
det. Forslaget kom i dansk sprogversion 29. februar 2008.
Forslaget er en revision af det gældende legetøjsdirektiv (Rådets direktiv
af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om sikkerhedskrav til legetøj (88/378/EØF)), som har til formål at højne
sikkerheden for legetøj og samtidig garantere funktionen af det indre
marked ved at fastsætte harmoniserede sikkerhedskrav.
Revisionen har 3 primære, overordnede mål:
at skabe endnu større klarhed og større sikkerhed for legetøj til
børn
at styrke producenternes og importørernes ansvar for markedsfø-
ring af legetøj
at forstærke medlemslandenes forpligtelse til markedsovervåg-
ning.
Revisionen af legetøjsdirektivet medfører blandt andet:
Øgede sikkerhedskrav, specielt hvad angår brugen af kemikalier i
legetøj.
Nye særbestemmelser om CMR-stoffer (kræftfremkaldende stoffer),
således at legetøj ikke må indeholde en koncentration af disse stof-
fer på over 0,1 pct. i kategorierne 1, 2 og 3
1
(1 er det mest kræft-
fremkaldende).
Forbud mod brug af visse allergifremkaldende stoffer og visse duft-
stoffer – eller kræver, at det angives i mærkningen.
Skærpelse af krav, der handler om risikoen for kvælning.
Skærpelse af kravene om oplysninger på legetøjet, herunder advar-
selsmærkning, CE-mærkning og information i producenterne og
importørernes tekniske dossier.
1
CMR-stoffer er opdelt i kategori 1, 2 og 3 på grundlag af den påviste grad af kræft-
fremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske egenskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
537029_0002.png
2/2
Nye krav til legetøj i fødevarer – blandt andet, at legetøj bør mar-
kedsføres i emballager, der adskiller det fra fødevaren.
Definitionen af de generelle sikkerhedskrav til legetøjet gøres brede-
re, så det ikke længere udelukkende dækker ”den forventede” om-
gang med legetøjet, men også medtænker børns ofte uforudsigelige
adfærd.
Skærpelse af medlemslandenes markedstilsynsforpligtelser.
Tydeliggørelse af forholdet mellem legetøjsdirektivet og direktivet
om produktsikkerhed.
Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesområde og begreber.
Hjemmelen for forslaget er EF-traktatens artikel 95.
Notatet er oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg til orientering.
2.
Nærhedsprincippet
Gengivelse af Kommissionens tekst om subsidiaritetsprincippet:
”Direktiv 88/378/EØF er et totalharmoniseringsdirektiv, der er vedtaget på
grundlag af EF-traktatens artikel 95 med det formål at oprette og gennemfø-
re et indre marked for legetøj. Der kan i national lovgivning ikke fastsættes
yderligere sikkerhedsbestemmelser for legetøj, som ville kræve en ændring
af produktet eller berøre markedsføringsbetingelserne. En revision af be-
stemmelserne i direktiv 88/378/EØF, for så vidt angår sikkerhedskravene til
legetøj eller betingelserne for markedsføring af legetøj, hører derfor ind un-
der Fællesskabets enekompetence. Anvendelse af subsidiaritetsprincippet,
jf. EF-traktatens artikel 5, stk. 2, kommer ikke på tale.
Det er vigtigt at bemærke, at revisionen sigter mod at tydeliggøre viften af
produkter, der er omfattet af direktivet, men ikke at udvide eller ændre det
på anden måde. Derfor kommer subsidiaritetspricippet, jf. EF-traktatens ar-
tikel5, stk. 2, heller ikke på tale i denne henseende.
Opfyldelse af subsidiaritetsprincippet kommer derfor kun på tale med hen-
syn til de andre områder, der revideres, nemlig en mere effektiv håndhævel-
se af direktivet. Erfaringen viser, at medlemsstaterne ikke på egen hånd har
kunnet opnå en sammenhængende og effektiv tilgang til håndhævelse og
markedstilsyn. Som følge heraf opstår spørgsmålet om fastsættelse af visse
obligatoriske fælles minimumskrav. Forslaget kommer til at bevirke, at
denne aktivitet fortsat hører ind under de nationale myndigheders beføjelser,
men at der indføres visse generelle EU-krav for at sikre ligebehandling, lige
vilkår for de erhvervsdrivende og samme beskyttelsesniveau for borgerne i
alle medlemsstater.”
Regeringens foreløbige holdning er, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da forslaget sigter på en mere effektiv håndhævelse af
direktivet i forhold til markedstilsyn i et fælles EU-regi.