Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0211 Bilag 1
Offentligt
581473_0001.png
Modtaget i Udenrigsministeriet/EU-koordinationskontoret
Den 22. juli 2008
MILJØstyrelsen
Jord & Affald
MST/dokca
9. juli 2008
GRUNDNOTAT
til
FOLKETINGET
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer, for så vidt angår artikel 6, stk. 2, vedrørende markedsføring af
batterier og akkumulatorer
KOM (2008) 211
Resume
Forslaget ændrer den eksisterende artikel 6, stk. 2, i direktiv 2006/66/EF om batterier, idet den
eksisterende bestemmelse kan forstås således, at batterier, der er lovligt markedsført inden
direktivets krav til markedsføring af batterier er trådt i kraft, skal trækkes tilbage fra markedet.
Dette vil generere unødige affaldsmængder og skabe unødige administrative byrder for
medlemsstater og erhverv. Forslaget tilsigter at ændre bestemmelsen, således at batterier, der er
lovligt markedsført inden direktivets regler om markedsføring træder i kraft, ikke skal trækkes
tilbage fra markedet.
Forslaget opfylder kun sit formål såfremt begrebet markedsføring forstås som første gang et batteri
sættes på EU markedet (af producent eller importør). Danmark forslår derfor en præcisering af
definitionen af markedsføring i direktivets artikel 3, nr. 14, således at dette klart fremgår. Danmark
finder endvidere, at der er brug for en tidsbegrænsning af, i hvor lang tid, der kan ske
videreoverdragelse af batterier, som lovligt er markedsført på fællesskabsmarkedet inden
markedsføringsreglernes ikrafttræden, men som ikke opfylder kravene i det nye direktiv.
1. Status
Kommissionen sendte den 30. april 2008 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEF artikel 95, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i TEF artikel 251.
Da forslaget relaterer sig til direktiv 2006/66/EF vedrørende batterier og akkumulatorer, i det
følgende batteridirektivet, der skal implementeres i medlemsstaterne senest den 26. september 2008,
er forslaget foreslået som et ”hurtigt tiltag” for at begrænse administrative byrder, som omhandlet i
”Kommissionens meddelelse – Hurtige tiltag for 2008 til reduktion af administrative byrder i den
Europæiske Union”.
Notat om forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Formandskabet sigter imod at opnå enighed om forslaget mellem Rådet og Europa Parlamentet ved
første behandlingen af forslaget. Europa Parlamentet forventes at stemme om forslaget i slutningen
af juli 2008.
2. Formål og indhold
Forslaget vedrører ændring af artikel 6, stk. 2, i batteridirektivet. I den eksisterende bestemmelse i
direktivets artikel 6, stk. 2, fremgår det, at medlemsstaterne skal sørge for, at batterier og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581473_0002.png
akkumulatorer, i det følgende alene batterier, der ikke opfylder kravene i direktivet, ikke bringes på
markedet, eller at de trækkes tilbage fra markedet.
De krav, der stilles til markedsføring af batterier i batteridirektivet, er dels et forbud mod over
0,0005 vægtprocent kviksølv og 0,002 vægtprocent cadmium i visse typer af batterier, dels
mærkningskrav af batterier. Mærkningskravene går ud på, at batterier skal mærkes med en
overstreget skraldespand samt med kemiske symboler pr. 26. september 2008 og med
kapacitetsmærkning pr. 26. september 2009.
Bestemmelsen i den nuværende artikel 6, stk. 2, kan forstås således, at batterier, der er lovligt
markedsført inden direktivets ikrafttrædelse den 26. september 2008, skal trækkes tilbage fra
markedet.
Læses bestemmelsen således, vil det betyde, at en betydelig mængde batterier bliver til affald den
26. september 2008, hvis de ikke opfylder både mærknings- og indholdskrav. Hvis batterierne skal
trækkes tilbage fra markedet eller skal bringes i overensstemmelse med direktivet ved en
efterfølgende mærkning, vil det ligeledes øge den administrative byrde for både medlemsstater og
virksomheder.
Ændringsforslaget går ud på, at sætningen om, at batterier, der ikke opfylder direktivets krav, skal
trækkes tilbage fra markedet, slettes. I stedet indsættes et punktum om, at batterier, der bliver
markedsført
efter
den 26. september 2008, og ikke opfylder kravene i direktivet, skal trækkes
tilbage.
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at der skal skabes retssikkerhed omkring bestemmelsen,
således at der undgås indbyrdes afvigende forskrifter i medlemsstaterne og deraf følgende
problemer med gensidig anerkendelse og forstyrrelser af det indre marked. Yderligere ønskes
undgået unødige administrative byrder for medlemsstater og erhverv.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentets miljøkomite har tilsluttet sig Kommissionens forslag med to mindre ændringer
vedrørende direktivets ikrafttrædelsesdato og medlemsstaternes oplysningsforpligtelser i
forbindelse med implementeringen. Begge med det sigte at ændringerne kan være besluttet inden
den 26. september 2008, hvor batteridirektivet skal være implementeret af medlemsstaterne.
Afstemning herom forventes at finde sted på Parlamentets plenarsamling ultimo juli 2008
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målet med den foreslåede foranstaltning ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne, da der kræves en samordnet indsats for at sikre, at det indre marked
kan fungere gnidningsløst. Regeringen deler denne opfattelse, og finder på den baggrund
nærhedsprincippet overholdt.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Direktivets implementeringsfrist er fastsat til den 26. september 2008.
Der er den 12. juni 2008 vedtaget et lovforslag om ændring af miljøbeskyttelsesloven med de
hjemler, der mangler i den eksisterende lovgivning, til at implementere direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581473_0003.png
Reglerne om markedsføring af batterier skal indarbejdes i den bekendtgørelse, der følger efter
lovforslaget, og som skal implementere direktivet fuldt ud. Der eksisterer i dag i lov om kemiske
stoffer og produkter og i miljøbeskyttelsesloven hjemmel til at udstede regler vedrørende direktivets
markedsføringsregler.
Da de bestemmelser, som ændringsforslaget således ønsker at præcisere, endnu ikke er
implementeret i dansk ret, har forslaget umiddelbart ingen direkte lovgivningsmæssige
konsekvenser. Ændringen vil blive inddraget i den kommende implementering af forslaget.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Præciseringen af artikel 6, stk. 2, vurderes ikke at have økonomiske, statsfinansielle eller
erhvervsadministrative konsekvenser, idet forslaget alene skaber retssikkerhed omkring en
eksisterende bestemmelse i batteridirektivet.
Det kan dog nævnes, at præciseringen er med til at bevirke, at medlemsstaterne ikke fortolker
bestemmelsen fejlagtigt, og at erhvervslivet dermed undgår administrative byrder ved at skulle
ommærke batterier, for at disse kan blive på markedet, eller ved at skulle trække en stor mængde
batterier tilbage fra markedet.
Beskyttelsesniveau:
Formålet med forslaget er at sørge for, at medlemsstaternes forståelse af artikel 6, stk. 2, ikke har
den konsekvens, at batterier, der lovligt er markedsført d. 26. september 2008, skal trækkes tilbage
fra markedet, og dermed generere unødige mængder affald.
Forslaget har på den måde en positiv påvirkning på miljøet, idet det vurderes, at tilbagetrækning af
primærbatterier alene vil generere 123.000 tons unødigt affald på fællesskabsplan.
Dette er dog betinget af at markedsføringsbegrebet forstås som første gang et batteri sættes på EU-
markedet, jf. nedenfor under pkt. 8. Regeringens foreløbige generelle holdning.
6. Høring
Forslaget har ikke været udsendt i ekstern høring, da forslaget skal hastebehandles, og da det alene
sigter mod at præcisere en enkelt bestemmelse i det eksisterende batteridirektiv. Interessenterne er
blevet hørt om forslaget i forbindelse med at sagen er forelagt for EU-miljøspecialudvalget.
Sagen har været udsendt i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 3. juli 2008.
Yderligere har Forbrugerrådet og Dansk Industri (DI) haft bemærkninger til notatet.
Forbrugerrådet er enigt i, at der ikke bør være tvivl om fortolkningen af markedsførings-
definitionen, hvorfor Forbrugerrådet støtter den danske indstilling på dette punkt. Yderligere støtter
Forbrugerrådet, at batterier, der ikke overholder forbudsreglerne, ikke skal kunne videresælges.
Forbrugerrådet er dog ikke enig i, at der give flere års undtagelse fra mærkningsreglerne, idet dette
kan medføre uklarhed for slutbrugerne omkring aflevering af udtjente batterier.
DI støtter den danske indstilling om at støtte Kommissionens forslag og gør opmærksom på, at
organisationen ønsker så lange overgangsordninger som muligt for at minimere det spild, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581473_0004.png
fremkommer på grund af batteriets lange vej fra producent til forbruger. DI tilslutter sig herefter den
danske indstilling om en overgangsordning på 2-3 år.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været substansdrøftet i Rådet, men alle medlemslande forventes at tilslutte sig
forslaget. Formandskabet forventer at kunne opnå enighed med Europa Parlamentet i forbindelse
med forslagets 1. behandling, således at det kan træde i kraft forud for den 26. september 2008, der
er fristen for medlemslandenes implementering af batteridirektivet.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte, at bestemmelsen om, at artikel 6, stk. 2, skal ændres, for ikke at skabe
forvirring omkring forståelsen af bestemmelsen, således at en stor mængde nye batterier skal
kasseres eller skal ommærkes for at blive på markedet.
Forslaget skal dog samtidig ses i sammenhæng med definitionen af markedsføring i
batteridirektivet: ”overdragelse eller tilrådighedsstillelse til tredjemand indenfor fællesskabet, mod
eller uden vederlag, herunder indførsel i Fællesskabets toldområde.”
Denne definition kan forstås således, at markedsføring er enhver overdragelse eller
tilrådighedsstillelse overfor tredjemand og ikke alene første gang, et batteri overdrages til
tredjemand indenfor Fællesskabet. Fortolkningen skal ses i lyset af definitionen af markedsføring i
REACH-forordningen: ”at levere til eller stille til rådighed for tredjemand mod betaling eller
gratis.” Denne definition, der er nærmest enslydende med definitionen i batteridirektivet, bliver af
Kommission (DG Enterprise) fortolket som
enhver
levering eller tilrådighedsstillelse overfor
tredjemand.
Hvis markedsføring i batteridirektivet forstås som enhver overdragelse eller tilrådighedsstillelse, vil
ændringen i artikel 6, stk. 2, ikke have nogen virkning. Kommissionen har imidlertid meddelt, at
definitionen skal fortolkes som 1. gang, et batteri stilles til rådighed eller overdrages indenfor
Fællesskabet. Hvis man fortolker definitionen således, vil ændringsforslaget opnå det tilsigtede
resultat. Regeringen mener, det er et problem, hvis enslydende definitioner i forskellige EU-
retsakter, kan fortolkes forskelligt. På den anden side er regeringen indforstået med, at 1.gangs-
fortolkningen kan anvendes, men at dette bør fremgå klart af definitionen. Derfor foreslår
regeringen, at ”1. gang” indsættes i den eksisterende definition af markedsføring i direktivets artikel
3, nr. 14. På den måde vil der ikke være tvivl omkring, hvordan definitionen skal forstås.
Forstået således, indebærer forslaget imidlertid, at batterier, der ikke opfylder direktivets krav til
mærkning og tungmetalindhold vil kunne videresælges i mange år efter de nye bestemmelsers
ikrafttræden hhv. den 26. september 2008 og den 26. september 2009, uden at dette anses for at
være i strid med direktivet.
Regeringen finder på denne baggrund, at der, for så vidt angår direktivets mærkningsbestemmelser,
bør fastsættes en frist på f.eks. 2-3 år for, hvor længe batterier, der er markedsført 1. gang forud for
mærkningsbestemmelsernes ikrafttræden, skal kunne videresælges lovligt i EU uden at opfylde
disse bestemmelser.
For så vidt angår direktivets forbudsbestemmelser vedr. indhold af tungmetaller, finder Regeringen
imidlertid ikke, at batterier, der ikke efterlever disse, skal kunne videresælges til tredjemand efter
forbudsbestemmelsernes ikrafttræden, selvom de er markedsført 1. gang forud for dette tidspunkt.
Subsidiært finder Regeringen, at der bør ske en tidsbegrænsning på videresalget af sådanne batterier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i maksimum 1 år efter den 26. september 2008. Det er i øvrigt regeringens opfattelse, at langt de
fleste batterier i dag overholder forbudsbestemmelserne, hvorfor producenterne ikke umiddelbart
bliver hårdt ramt af et forbud, der træder i kraft uden undtagelse.