Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0213 Bilag 2
Offentligt
581011_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
Folketingets Europaudvalg
EuropaudvalgESPECIALUDVALGET
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og
værdipapirafviklingssystemer og direktiv 2002/47/EF om aftaler om
finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og
fordringer.
Resumé
Der foreslås ændring af direktiv 98/26/EF (SFD-direktivet) om endelig
afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og
ændring af direktiv 2002/47/EF (FCD-direktivet) om aftaler om finansiel
sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer. Til
ændring af direktiv 2002/47/EF ønskes, at fordringer, der er godkendt
som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer, skal
være omfattet af definitionen på finansielle fordringer i direktivets artikel
2. Forslaget indeholder endvidere en række tilpasninger og præciseringer
i de to direktiver.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde 17. marts 2008 et forslag til KOM(2008)0213.
1
Direktivforslagene har hjemmel i Traktatens artikel 95. Forslagene
vedtages således efter den fælles beslutningstagning, som er beskrevet i
Traktatens artikel 251.
Kommissionen anfører, at inden for de seneste tre årtier har udviklingen og
væksten på de finansielle markeder været drevet af fire kræfter:
globaliseringen, den europæiske integration, den finansielle innovation samt
den teknologiske innovation. Kombinationen af disse fire kræfter har
bevirket, at den europæiske finanssektor har oplevet en stor stigning i
grænseoverskridende finansielle strømme, udvikling af stadig mere
komplicerede finansielle produkter og indførelse af stadigt mere komplekse
konstruktioner inden for betalingssystemer og værdipapirafviklings-
systemer.
Udviklingen inden for den finansielle sektor har haft afgørende indflydelse
på den måde, hvorpå de forskellige markedsdeltagere driver deres
forretninger. Markedsdeltagerne har i den forbindelse, grundet de stadig
mere komplicerede operationelle vilkår, måttet lægge større vægt på
risikostyring og sikkerhedsstillelse.
Direktivet om endelig afregning og direktivet om finansiel
sikkerhedsstillelse er to lovgivningsinitiativer, som skulle imødegå nogle af
1
17.
juni 2008
OEKO
Eksp.nr.
http://ec.europa.eu/internal_market/financial-markets/collateral/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581011_0002.png
2/3
de problemstillinger, der er opstået i kølvandet på udviklingen inden for
finanssektoren. Kommissionen foreslår at bringe SFD-direktivet og FCD-
direktivet i overensstemmelse med den seneste markedsudvikling og
udvikling på lovgivningsområdet.
Kommissionen foreslår at:
Udvide FCD-direktivet og SFD-direktivet til at omfatte fordringer,
der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes
kreditoperationer (omfatter ikke fordringer på forbrugere).
Via FCD-direktivet forenkle de krav, der er knyttet til anvendelsen
af fordringer, afskaffe eventuelle formelle krav (f.eks. forudgående
anmeldelse og registrering) samt give debitorerne mulighed for at
give afkald på nogle af deres rettigheder (modregning og
bankhemmelighed).
Tilpasse SFD-direktivet på en sådan måde, at det tager højde for de
tekniske løsninger, som afviklingssystemerne har indført i de
seneste år, herunder i forbindelse med interoperable systemer, og
ved at knytte beskyttelsen af overførselsordrer til en given
forretningsdag og ikke en given kalenderdag
Udvide SFD-direktivet til at omfatte udstedere af elektroniske
penge.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne senest d. 1. oktober 2009
vedtager og offentliggør de love og administrative bestemmelser, der er
nødvendige for at efterkomme dette direktiv og at ændringerne træder i
kraft d. 1. oktober 2010.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet og der foreligger endnu
ikke noget om, hvornår EP forventes at udtale sig.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører at; "Ifølge dette princip tages der kun
lovgivningsinitiativer på fællesskabsplan, når de tilstræbte mål ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. SFD-direktivet
har allerede vist, hvor vigtigt det er ved hjælp af fælles regler at begrænse
den systemiske risiko, der er forbundet med sådanne systemer.
Hvad angår FCD-direktivet har de foreslåede ændringer ingen indflydelse
på medlemsstaternes beslutning om, hvorvidt de vil tillade fordringer som
sikkerhedsstillelse. Det er helt op til medlemsstaterne at afgøre. Forslaget
indebærer derimod, at fordringer anvendt som sikkerhed beskyttes i
samme omfang som andre former for finansiel sikkerhed. Harmoniserede
regler for fordringer anvendt som sikkerhed vil desuden gøre det lettere at
anvende fordringer i grænseoverskridende transaktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581011_0003.png
3/3
På baggrund heraf er ændringsforslagene i overensstemmelse med
nærhedsprincippet."
Regeringen er enig i denne vurdering.
4.
Gældende dansk ret
Bestemmelserne i de 2 direktiver, der foreslås ændret, er indarbejdet i
Loven om værdipapirhandel. De foreslåede ændringer skal ske i denne
lov.
5.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor.
Høringen gav ikke anledning til særlige bemærkninger. Finansrådet påpeger
dog, at det ville være ønskværdigt, at direktivet om finansiel
sikkerhedsstillelse kommer til at omfatte flere typer af sikkerhed.
6.
Forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater bakker bredt op om direktivændringsforslagene. Dog er
der fra medlemslandene fremkommet en række tekniske spørgsmål og
bemærkninger, som Kommissionen og medlemslandene i fællesskab tager
stilling til.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at føre til tekniske ændringer af lov om
værdipapirhandel. Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skal skabe større fleksibilitet i afviklingen af værdipapirhandelen.
Denne fleksibilitet vil kunne medvirke til at øge effektivitet i formidlingen
af værdipapirhandelen og dermed bidrage til øget effektivitet i sektoren.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg. Der er
den 27. maj 2008 fremsendt nærhedsnotat til Folketinget.