Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0458 Bilag 1
Offentligt
584550_0001.png
Nærhedsnotat
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
85/611/EEC om samordning af love og administrative bestemmelser
om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer
(investeringsinstitutter)
Resumé
Der foreslås ændring af direktiv 85/611/EEC om samordning af love og
administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering
i værdipapirer (investeringsinstitutter
1
) (UCITS-direktivet
2
).
Direktivændringerne skal ifølge kommissionen for det første tillade
investeringsinstitutter at udvikle deres grænseoverskridende aktiviteter
samt skabe grundlag for fusioner og stordriftsfordele. For det andet vil
investorerne kunne vælge blandt et større udbud af investeringsfonde,
som opererer til lavere omkostninger. For det tredje er formålet med
direktivændringerne at styrke forbrugerbeskyttelsen ved at sikre, at
investorerne modtager klar, let forståelig og relevant information, når de
investerer i investeringsfonde omfattet af direktivet.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde 16. juli 2008 et forslag til ændring af UCITS-
direktivet.
KOM(2008)458
3
Med UCITS-direktivet fra 1985 ønskede man at forbedre forretnings- og
investeringsmulighederne for såvel erhvervslivet som investorer gennem en
integration af EU-markedet for investeringsfonde. Med ændringerne i 2001
fik investeringsinstitutterne mulighed for at investere på nye
investeringsområder.
Direktivet har dannet baggrund for udviklingen af investeringsfonde i
Europa. I juni 2007 forvaltede investeringsinstitutter aktiver til en værdi af
seks billioner euro. Investeringsinstitutter tegner sig for omkring 75 % af
markedet for investeringsfonde i EU.
I 2005 blev der med Kommissionens grønbog om investeringsfonde
4
lanceret en offentlig debat om behovet for og omfanget af foranstaltninger
på EU-plan. Et år senere blev der i hvidbogen om investeringsfonde
5
bl.a.
bebudet en række målrettede ændringer af UCITS-direktivet.
11. august 2008
OEKO
Eksp.nr.
tbc
1
Direktivet omhandler i Danmark investeringsforeninger. Investeringsinstitutter
omfatter i dette notat den af direktivet regulerede delmængde af alle investeringsfonde.
2
UCITS står for "Undertaking for Collective Investment in Transferable Securities".
3
http://ec.europa.eu/internal_market/investment/legal_texts/index_en.htm
4
Grønbog om forbedring af EU-rammerne for investeringsfonde KOM(2005)314
5
Hvidbog om forbedring af det indre markeds rammer for investeringsfonde
KOM(2006)686
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584550_0002.png
2/3
Dette ændringsforslag tjener to formål. For det første at kodificere de
forskellige ændringer, som UCITS-direktivet har undergået siden 1985 og
for det andet at omsætte de forslag, der blev bebudet i hvidbogen, til
konkrete lovbestemmelser.
Kommissionen fremhæver følgende årsager til ændringen af UCITS-
direktivet:
De
administrative
hindringer
for
grænseoverskridende
markedsføring af investeringsinstitutter vil blive fjernet, således at
markedsføringen kan begynde, så snart finanstilsynet i instituttets
hjemland har underrettet finanstilsynet i det EU-land, hvor det
ønsker at sælge sine andele.
Det forenklede prospekt vil blive erstattet af det, der kaldes "central
investorinformation". Der bliver tale om et enkelt dokument med en
række klart og tydeligt formulerede nøgleoplysninger, som
investorerne kan benytte til at træffe deres investeringsbeslutning.
Det bliver nemmere at fusionere investeringsinstitutter. Der vil blive
indført fælles EU-regler for fusioner og ensartede krav til
investoroplysningen.
Der bliver mulighed for at etablere såkaldte "master-feeder-
strukturer", hvor et investeringsinstitut (feeder-instituttet) har ret til
at investere alle sine aktiver i et andet investeringsinstitut (master-
instituttet). Forvaltningen af aktiver fra forskellige feeder-institutter
kan således samles i én enhed, samtidig med at feeder-institutternes
lokale tilstedeværelse på de enkelte markeder fastholdes. Derved
opnås stordriftsfordele, idet forvaltningsteams kan udnytte deres
kompetencer over en større formue (mulighed for højere afkast) og
omkostningerne fordeles over flere feeder-institutter (mulighed for
lavere omkostninger).
Samarbejdsmulighederne mellem de nationale tilsynsmyndigheder
vil blive forbedret.
Kommissionens ændringsforslag forventes behandlet af Rådet og Europa
Parlamentet i anden halvdel af 2009 med henblik på, at ændringerne kan
træde i kraft i midten af 2011. Direktivforslaget bygger på Traktatens
artikel 47, stk. 2, der danner retsgrundlag for vedtagelse af
fællesskabsforanstaltninger, der tjener til at realisere et indre marked for
finansielle tjenesteydelser. Direktivet medfører en udvidelse af
Kommissionens gennemførelsesbeføjelser i overensstemmelse med
Lamfalussy-metoden.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Forslaget er omfattet af den
fælles beslutningstagning, og Europa-Parlamentet skal derfor udtale sig.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at målene for de påtænkte direktivændringer
ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, idet de indebærer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584550_0003.png
3/3
vedtagelse af regler med visse fællestræk, der skal anvendes på
transnationalt niveau, og kan derfor på grund af handlingens omfang og
virkninger bedre gennemføres på fællesskabsplan. Forslaget er således
efter
Kommissionens
vurdering
i
overensstemmelse
med
nærhedsprincippet.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår
og forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence
fordrer fælles regler.
4.
Fremsendelse til Erhvervsudvalget
Kopi af nærhedsnotatet er tillige sendt til Erhvervsudvalget.