Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0778 Bilag 2
Offentligt
638932_0001.png
G R U N D N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S
E U R O P AU D V AL G
23. januar 2009
J.nr. 2504/1226-0001
Ref. pen/ann
Side 1/5
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om angivelse af energirelaterede
produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede
vareoplysninger (omarbejdet) (energimærkningsdirektivet)
KOM(2008)778 endeligt, af 19.11.2008
Notatet er ligeledes oversendt til Energipolitisk udvalg
1. Resumé
Kommissionen har den 19. november 2008 fremsat forslag til omarbejdning af
energimærkningsdirektivet. Forslaget indebærer en udvidelse af direktivets
anvendelsesområde til også at omfatte energirelaterede produkter og indeholder desuden
skærpede bestemmelser vedr. kontrol og håndhævelse. Herudover opstiller forslaget krav til
offentlige indkøb om overholdelse af de minimumspræstationskrav, som vil blive fastsat.
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 19. november 2008 fremlagt et forslag til et omarbejdet
rammedirektiv, som tager udgangspunkt i det eksisterende rammedirektiv for energimærkning
af husholdningsapparaters energi- og ressourceforbrug. Omarbejdningen medfører primært, at
direktivets anvendelsesområde udvides til at omfatte alle energirelaterede produkter og
dermed bringes i overensstemmelse med forslaget til den ændring af Eco-designdirektivet,
som opnåede generel indstilling på energirådsmødet den 8. december 2008 og som fastsætter
minimumseffektivitetskrav til energirelaterede produkter. Forslaget til Eco-designdirektivet
skal herefter oversendes til Europa-Parlamentet.
Det omarbejdede rammedirektiv for energimærkning indgår som et element i Kommissionens
forslag til en handlingsplan for bæredygtig produktion, bæredygtigt forbrug og bæredygtig
industripolitik, som blev fremsat den 16. juli 2008. Formålet med handlingsplanen er i EU og
på internationalt plan i øvrigt at fremme bæredygtigt forbrug og produktion samt støtte
bæredygtige produktionspolitikker.
Dette notat omhandler alene omarbejdningen af energimærkningsdirektivet.
3. Hjemmelsgrundlag
Rammedirektivet, der foreslås ændret, har hjemmel i artikel 95 (indre marked) og vedtages
efter proceduren i EF-traktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638932_0002.png
4. Nærhedsprincippet
Hvis det overlades til de enkelte medlemslande at fastsætte obligatoriske nationale
mærkningsordninger for produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale
bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne inden for
EU. Dette vil skabe barrierer for varernes frie bevægelse indenfor Fællesskabet og skabe
unødige omkostninger for erhvervslivet.
Handling på fællesskabsniveau er derfor den bedste måde at opnå forslagets mål, hvis det skal
sikres, at kravene til de markedsførte produkter er de samme i alle medlemslande. Derved vil
den frie bevægelighed af varer inden for Fællesskabet også blive sikret. I overensstemmelse
med nærhedsprincippet bør tiltag for energirelaterede produkter derfor gennemføres på
fællesskabsniveau.
5. Formål og indhold
Formålet med omarbejdningen er at udvide den gruppe af produkter, som omfattes af
fælleseuropæiske bestemmelser i henhold til rammedirektivet. Herved tilbydes slutbrugeren et
bredere sortiment af produkter, hvor der via obligatorisk mærkning gives information om
produkternes energiforbrug mv. Dette gør det muligt at anvende energieffektiviteten som en
beslutningsparameter ved indkøb. Herved kan forbrugerne der efterspørger enerieffektive
produkter sikres et mere oplyst valg.
Ændringen indebærer, at dækningsområdet ændres fra alene at være husholdningsapparater til
at være energirelaterede produkter. Energirelaterede produkter omfatter
husholdningsapparater, andre energiforbrugende produkter
og
produkter, som ikke forbruger
energi, men som, når de anvendes, har betydning for energiforbruget. Som eksempel på ikke-
energiforbrugende produkter, der kan omfattes af et ændret direktiv, nævner Kommissionen
vinduer. Anvendelsesområdet kommer hermed til at omfatte både husholdnings-, handels- og
industrisektoren.
Ligesom det er tilfældet i eco-designdirektivet, er transportmidler undtaget i
ændringsforslaget, fordi deres energieffektivitet og miljøbelastning reguleres gennem andre
EU-initiativer.
Forslaget fastsætter medlemsstaternes ansvarsområder, og der indsættes nye bestemmelser om
kontrol med efterlevelse af direktivet. Håndhævelse af direktivet forstærkes, og der indsættes
bestemmelser om samarbejde og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne.
Desuden forpligtes medlemsstaterne til hvert 2. år at rapportere deres indsats for håndhævelse
til Kommissionen. Dette svarer til de bestemmelser, som er indeholdt i eco-designdirektivet.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at offentlige indkøbere ikke må indkøbe
produkter, som ikke opfylder de minimumspræstationskrav, der fastsættes i
gennemførelsesforanstaltningen for den pågældende produktgruppe, ligesom medlemsstaterne
ikke må indføre incitamenter til indkøb af produkter, som ikke opfylder kravene.
For at gøre lovgivningen mere smidig ændres direktivet således, at
gennemførelsesbestemmelserne kan fastsættes i forordninger eller kommissionsbeslutninger i
stedet for i direktiver.
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638932_0003.png
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt endnu ikke udtalt sig om forslaget til
omarbejdning af energimærkningsdirektivet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget medfører, at lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af besparelser i energiforbruget
skal ændres, således at den ikke kun omfatter husholdningsapparater, men udvides til at
omfatte energirelaterede produkter.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og
beskyttelsesniveauet
Statsfinansielle konsekvenser
Omarbejdningen af energimærkningsdirektivet betyder, at antallet af de produkter som
omfattes af gennemførelsesforanstaltninger vil blive udvidet fra de nuværende 7
produktgrupper. Principielt er der ingen øvre grænse for hvor mange produktgrupper, der kan
blive omfattet, men på det foreliggende grundlag forventes mellem 20 og 30 produktgrupper
omfattet. Gennemførelsesforanstaltningerne, vil for hvert enkelt produktgruppe medføre øget
aktiviteter for det offentlige ved fastsættelse af mærkningskrav samt markedsovervågning og -
kontrol af overholdelse af de fastsatte krav. Desuden vil der være behov for information om
mærkningsordningen både overfor producenter, detailhandel og forbrugere.
Det forventes, at der i vid udstrækning vil blive tale om energimærkning af de samme
produkter, som omfattes af foranstaltninger i henhold til Eco-designdirektivet. Der vil derfor
være mulighed for en synergi i myndighedsarbejdet. Dette er der allerede i et vist omfang
taget hensyn til ved en omdisponering af den såkaldte energireserve til dækning af de
omkostninger, som følger af lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter (Ecodesign-loven). En udredning af de samlede statsfinansielle
omkostninger, som følge af omarbejdningen af dette direktiv, samt de seneste ændringer i
Eco-designdirektivet, set i lyset af de forudsatte synergieffekter er komplekst og skal
analyseres nærmere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det alene sætter
rammerne for, hvordan der efterfølgende kan udstedes gennemførselsforanstaltninger i form
af krav om mærkning og oplysning om produkters energi- og ressourceforbrug for
energirelaterede produkter, som har betydning for energiforbruget, når de anvendes.
Faktiske samfundsøkonomiske konsekvenser kan først vurderes i forbindelse med konkrete
gennemførselsforanstaltninger.
Erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne
Producenter af energirelaterede produkter, der vil blive omfattet af
gennemførelsesforanstaltninger i henhold til forslaget, skal sikre, at deres produkter
overholder forslagets bestemmelser, samt dokumentere dette. Det vil betyde administrative
byrder for disse producenter. Byrdernes omfang vil imidlertid afhænge af udformningen af
gennemførelsesforanstaltningerne.
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638932_0004.png
Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Kommissionens konsekvensanalyse viser, at forslaget, forudsat der efterfølgende vedtages
gennemførelsesforanstaltninger, vil medføre reduktioner i energiforbruget for de produkter,
der vedtages gennemførelsesforanstaltninger for. Kommissionen vurderer, at besparelserne,
som kan opnås med det udvidede anvendelsesområde kan beløbe sig til en reduktion i CO
2
-
emissionen på 78 mio. ton i 2020 for hele EU. Det vil have en positiv indvirkning på miljøet
og beskyttelsesniveauet både i Danmark og i EU som helhed. Omfanget af indvirkningen vil
være afhængig af omfanget og karakteren af de gennemførselsforanstaltninger, der vedtages i
medfør af det omarbejdede energimærkningsdirektiv.
Konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, sundhed og
forbrugerbeskyttelse
Forslaget forventes at være til gavn for danske virksomheders konkurrenceevne og vil
derigennem have positive konsekvenser for beskæftigelsen.
9. Høring
Forslaget blev sendt i ekstern høring den 10. december 2008 med svarfrist den 8. januar 2009.
Der er modtaget høringssvar fra 3F og Advokatrådet, som støtter forslaget og ikke har
kommentarer i øvrigt. Desuden er der indkommet høringssvar fra Dansk Energi, Dansk
Erhverv og Forbrugerrådet.
CO
2
reduktion
Dansk Energi pointerer, at energibesparelser på længere sigt vil medføre CO
2
besparelser,
men at energibesparelserne umiddelbart ikke vil have konsekvenser for CO
2,
da elforbruget til
de omfattede produktgrupper er omfattet af kvoteordningen. Man skal derfor overfor
forbrugerne være varsom med at signalere, at de energibesparende produkter vil medføre CO
2
reduktioner.
Definitioner
Dansk Energi og Dansk Erhverv ønsker at anvendelsesområdet gøres klarere, således at det er
lettere at vurdere om et produkt falder ind under definitionen ’energirelaterrede produkter’, og
om det har tilstrækkeligt forbedringspotentiale til at være omfattet af direktivet. Dansk
Erhverv foreslår at der i direktivet skal være udtømmende produktlister, som der lægges op til
ved revisionen af RoHS og WEEE direktiverne.
Forbrugerrådet ønsker, at man i direktivet anvender ordet ’forbruger’ i stedet for ’slutbruger’,
da det er forbrugerne, der er de endelige modtagere.
Energimærket og forbrugerinformation
Forbrugerrådet argumenterer for, at man skal fastholde A-G skalaen for energimærket, idet
denne er velkendt af forbrugeren, og budskabet ’køb A’ er klart og nemt at formidle. Samtidig
fremføres det, at der skal stilles krav om, at de oplysninger, der skal være på produkterne i
butikken, også skal være tilgængelige ved fjernsalg, på internettet og i reklamer. Endelig
foreslår Forbrugerrådet, at det præciseres, hvor ofte medlemslandene skal afholde
oplysningskampagner. Dansk Erhverv henstiller, at det præciseres, at leverandørerne gratis
skal stille både etiketter og datablade til rådighed for forhandlerne. Dansk Energi foreslår at
der af etiketten skal fremgå omkostninger til drift af det pågældende apparat.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638932_0005.png
Offentlige indkøb
Dansk Energi mener, det skal præciseres, at det offentlige er forpligtet til at købe produkter i
den bedste kategori.
Overvågning og kontrol
Forbrugerrådet foreslår, at det af direktivet skal fremgå eksplicit, at medlemslandene skal
gennemføre deciderede produkttest.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Regeringen er enig med
Kommissionen i, at energimærkning er et vigtigt middel til at oplyse slutbrugere om
produkters energiforbrug/effektivitet, således at dette kan indgå som en parameter i et
kvalificeret valg ved køb af nye produkter. Regeringen er derfor i udgangspunktet positivt
indstillet overfor Kommissionens forslag til omarbejdning af rammedirektivet for
energimærkning og standardiserede vareoplysninger, således at energirelaterede produkter
bliver omfattet. Regeringen ønsker i den forbindelse at bibeholde den nuværende A-G skala.
Mere detaljeret holdning vil blive fastlagt, når de statsfinansielle og administrative
konsekvenser af forslaget er fastlagt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet i rådsregi.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5