Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0019
Offentligt
578078_0001.png
N O T AT
25. juni 2008
J.nr. 030101/30001-0192
Ref. bge/agh
Side 1/1
Sammenhængen mellem ændringsforslaget til brændstofkvalitetsdirektivet og VE-
direktivforslaget med hensyn til bæredygtighedskriterierne for biobrændstoffer
EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer, der er ved at blive forhandlet, er knyttet
både til ændringsforslaget til brændstofkvalitetsdirektivet og VE-direktivforslaget, da begge
disse forslag har betydning for anvendelsen af biobrændstoffer i EU.
Som led i en opdatering af brændstofkvalitetsdirektivet har Kommissionen bl.a. foreslået, at
brændstofsektoren skal bidrage til at nedbringe udledningen af drivhusgasser. Forslaget til
ændring af brændstofkvalitetsdirektivet (KOM(2007)18) indeholder således i artikel 7a en
målsætning om at udslippet af drivhusgasser fra fremstilling og brug af brændstoffer (bereg-
net for hele brændstoffets livscyklus) skal nedbringes med 1 pct. om året fra 2011 til 2020.
Dette svarer til en reduktion i vugge-til-grav emissioner af drivhusgasser pr. energienhed fra
disse brændstoffer på i alt 10 pct. i 2020 i forhold til 2010. Denne reduktion i drivhusgasud-
ledningen vil formentlig hovedsageligt skulle nås ved brug af biobrændstoffer, da processerne
i produktion af fossilt brændsel allerede stort set er optimerede.
Kommissionens VE-direktivforslag (KOM(2008)19) indeholder i artikel 3 en målsætning om
mindst 10 pct. vedvarende energi i det endelige energiforbrug inden for transport i 2020.
Denne målsætning vil således godt kunne opfyldes med andre typer vedvarende energi til
transport, som eksempelvis VE-el til el-biler. Ifølge artikel 15 i direktivforslaget skal bio-
brændstoffer opfylde bæredygtighedskriterierne i direktivet for at kunne indregnes i de natio-
nale andele for vedvarende energi eller komme i betragtning til støtteordninger.
Kommissionens udkast til bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fremgår af VE-
direktivforslaget, men bæredygtighedskriterierne forventes at komme til at figurere i begge di-
rektiver.