Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2848 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
523169_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Udkast til samlenotat til møde i Rådet (uddannelse og ungdom)
den 14. februar 2008
Ungdom
1) Nøglebudskaber om den fortsatte implementering af Ungdomspagten
til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5582/08 JEUN 10 EDUC 23
SOC 38)(side 2)
Vedtagelse
2) Unge og interkulturel dialog (5584/08 CULT 9 JEUN 11) (side 5)
Udveksling af synspunkter
Uddannelse
3) Udkast til fællesrapport fra Rådet og Kommissionen om fremskridt
inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 (5585/08 EDUC 24
SOC 39) (side 8)
Vedtagelse
4) Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds forårstop-
møde (5586/08 EDUC 25 SOC 40) (side 12)
Udveksling af synspunkter og vedtagelse
30. januar 2008
Sags nr.:
039.877.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0002.png
2
UNGDOM
1) Nøglebudskaber om den fortsatte implementering af Ungdoms-
pagten til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5582/08 JEUN 10
EDUC 23 SOC 38)
- Vedtagelse
1. Resumé
Rådet ønsker at vedtage nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd
om implementeringen af Ungdomspagten fra 2005.
2. Baggrund.
I 2005 vedtog stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råd kon-
klusioner om en Ungdomspagt i EU. Fokus var på unges deltagelse i
samfundslivet i bred forstand, bedre information til unge, unges frivillige
aktiviteter og på større viden om og forståelse af unge.
Ungdomspagten blev efterfølgende integreret i EU's reviderede Lissabon
strategi. Dermed rapporterer landene om Ungdomspagten i de årlige
nationale Lissabon rapporter.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med nøglebudskaberne er, at Rådet (ungdom) orienterer Det
Europæiske Råd om status for implementeringen af Ungdomspagten
samt peger på mulige fokusområder for bedre implementering.
I udkastet til nøglebudskaber har Rådet indledningsvist analyseret frem-
skridt vedrørende implementeringen af Ungdomspagten i 2007. Det an-
føres her bl.a. at:
Flere og flere medlemsstater lægger øget vægt på ungdoms-
spørgsmål ved implementeringen af Lissabon strategien
Ungdomsarbejdsløsheden er stadig høj i de fleste medlemslande
– men gennemsnitstallet på 17,4 % dækker over stor variation
Mange medlemsstater mangler stadig en sammenhængende tvær-
sektoriel ungdomspolitisk strategi
Der er en øget opmærksomhed på muligheden for at bruge mid-
lerne i EU’s strukturfonde mere aktivt også på ungdomsområdet
Der mangler generelt relevant information om Den Europæiske
Ungdomspagt og opfølgningen heraf.
Der peges dog samtidig på, at Kommissionen med sin meddelelse af 5.
september 2007 med titlen ”Promoting young people’s full participation
in education, employment and society” har sat øget fokus på behovet for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
en mere tværsektoriel ungdomspolitik, som bygger på et intensiveret
samarbejde mellem beslutningstagere og de unge på europæisk, nationalt,
regionalt og lokalt niveau. Endvidere på, at Rådet med baggrund heri den
16. november 2007 vedtog et sæt rådskonklusioner om samme emne
med det formål at forstærke processen yderligere.
Rådet fremhæver nu tre nøglebudskaber i forhold til implementeringen
af Ungdomspagten:
1. Spørgsmålet om fremme af unges beskæftigelse, uddannelse og
sociale integration bør fortsat være et af hovedmålene ved med-
lemsstaternes fastlæggelse af nationale strategier på det økonomi-
ske og sociale område. Afhængigt af situationen i de forskellige
medlemsstater bør disse sætte speciel fokus på overgangen fra
uddannelse til erhverv, særligt unges arbejdsvilkår, ”flexicurity,”
fremme af entreprenørskab, anerkendelse af realkompetencer
opnået gennem ikke-formel læring og fremme af unges mulighe-
der for at bestemme over egne forhold (”autonomy”).
2. Speciel opmærksomhed bør vies svage unge via bedre vejled-
ningssystemer og målrettede foranstaltninger. En særlig indsats
bør gøres for at forbedre unges grundlæggende færdigheder og
reducere tidligt skolefrafald.
3. Bestræbelserne på at udvikle en særlig ”ungdomsdimension”, ba-
seret på en tværsektoriel tilgang, ved implementeringen af Lissa-
bon strategien bør fortsættes via et bedre samarbejde mellem de
forskellige aktører på nationalt plan. Resultaterne heraf bør gøres
mere synlige, bl.a. ved udvikling af bedre værktøjer for evaluering
af implementeringen af Ungdomspagten i de nationale rapporter
og i Kommissionens årlige fremskridtsrapport. I rapporten bør
Kommissionen desuden gives mulighed for at fremsætte anbefa-
linger til medlemsstaterne om implementeringen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0004.png
4
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Kommunernes Landsforening (KL) og Dansk Arbejdsgiverforening
(DA) var enig i Regeringens holdning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at den nuværende implementering af Ungdomspagten
gennem de nationale reformprogrammer er rigtig, da der produceres
konkrete resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
2) Unge og interkulturel dialog (5584/08 CULT 9 JEUN 11)
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker en udveksling af synspunkter om vigtigheden af interkulturel
dialog også på ungdomsområdet.
2. Baggrund.
Det slovenske formandskab ønsker at fremme dialogen med unge i lyset
af den fokus, der er på kulturel forskellighed og vigtigheden af, at denne
forskellighed ikke fører til mangel på tolerance og respekt for andre kul-
turer.
Dette sker med udgangspunkt i det fælles arbejdsprogram for de tyske,
portugisiske og slovenske formandskaber med overskriften ”social og
erhvervsmæssig integration af unge”. Endvidere i Det Europæiske År for
Interkulturel Dialog 2008, jf. nedenfor under pkt. 3 og Europarådets
kampagne ”All different – all equal.”
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med diskussionen er at kaste lys over, hvordan ikke kun be-
slutningstagere og offentlige myndigheder, organisationer m.fl., men også
civilsamfundet som helhed bliver bevidst om vigtigheden af en dybere og
mere struktureret dialog mellem kulturerne – og at dette kommer til at
fremstå som en vedvarende og synlig prioritet i det europæiske fælles-
skabs arbejde, også på det ungdomspolitiske område.
Udgangspunktet for diskussionen bør også tages i Europa-Parlamentets
og Rådets beslutning om at gøre 2008 til Det Europæiske År for Inter-
kulturel Dialog. Året har unge som speciel målgruppe med følgende
delmål for aktiviteterne:
At øge bevidstheden hos alle borgere i Unionen, men specielt de
unge, om vigtigheden af interkulturel dialog i deres daglige tilvæ-
relse
At sprede information om gode eksempler i medlemsstaterne om
fremme af interkulturel dialog blandt især børn og unge
At understrege vigtigheden af, at uddannelsessystemerne kan bi-
bringe unge øget viden om kulturel forskellighed, øge forståelsen
for andre kulturer og udvikle færdigheder og god praksis samt
kaste lys på mediernes centrale rolle i processen med at fremme
lighed og gensidig forståelse af andre kulturer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
At fremme interkulturel dialog som indsatsområder i alle relevan-
te EU-programmer
At bidrage til at finde nye tilgange til interkulturel dialog via sam-
arbejde mellem en lang række relevante aktører fra forskellige
sektorer af samfundslivet.
Formandskabet peger endvidere på, at interkulturelle kompetencer
blandt unge bør være en nøglefaktor i begrebet aktivt medborgerskab og
et værktøj til at fremme mobilitet, beskæftigelse og social integration i
den unge generation. Heri indgår også anerkendelse af unges uformelle
og ikke-formelle læring, opnået uden for det formelle uddannelsessy-
stem.
På baggrund heraf inviterer formandskabet de europæiske ungdomsmini-
stre til at diskutere følgende tre spørgsmål.
1) Er der et specielt projekt i ministerens land, som opfylder de
nævnte mål, og som derfor kan bidrage til ”peer-learning”- aktivi-
teter blandt medlemsstaterne?
2) I hvilket omfang betragter De emnet interkulturel dialog som re-
levant for de fremtidige perspektiver for en ungdomspolitik på
europæisk plan, ikke mindst med det mål at skabe bæredygtighed
i arbejdet også efter udløbet af Det Europæiske År for Interkul-
turel Dialog 2008?
3) Hvordan kan emnet interkulturel dialog blive bedre integreret i
den igangværende og løbende strukturerede dialog med de unge
og deres organisationer – og hvilke værktøjer bør her bringes i
anvendelse for at inddrage dem på nationalt og europæisk plan?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på mødet den 31. januar 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse:
EU-specialudvalget havde ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har som et af sine mål at sætte fokus på respekten for et de-
mokratisk menneskesyn – og mere specifikt at forebygge ekstremistiske
holdninger og radikalisering blandt unge. Det sker via en øget fokus på
aktiviteter inden for først og fremmest uddannelses-, beskæftigelses-,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
social- og integrationspolitikken, der har til formål gennem en dialog
med de unge at skabe respekt for andre kulturer og samtidig integrere
ikke mindst unge danskere med anden etnisk baggrund i det danske sam-
fund.
Der er tale om tiltag på både nationalt og lokalt niveau, der har et mere
langsigtet og bæredygtigt perspektiv og derved rækker ud over Det Eu-
ropæiske År for Interkulturel Dialog 2008 – og som også på europæisk
plan kan bidrage til den strukturerede dialog med de unge og derved
fremme deres aktive medborgerskab.
Regeringen støtter op om målene og aktiviteterne i Året, der har unge
som en vigtig målgruppe. På nationalt plan sætter Danmark fokus på
dialogen på tværs af etnisk baggrund og nationalitet via kulturelle udtryk,
fx i musik, teater, sport, billedkunst og tilsvarende aktiviteter, der invol-
verer møde mellem flere kulturer og på denne måde bidrager til dialogen.
Regeringen vil under debatten fremføre sine synspunkter og bidrage med
eksempler på nationale aktiviteter som led i udvekslingen af god praksis.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandska-
bets oplæg til debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0008.png
8
UDDANNELSE
3) Udkast til fællerapport fra Rådet og Kommissionen om frem-
skridt inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 (5585/08
EDUC 24 SOC 39)
- Vedtagelse
1. Resumé
Forslag til Rådets og Kommissionens statusrapport om implementering af arbejdspro-
grammet Uddannelse 2010. Rapporten konkluderer, at der generelt er sket frem-
skridt på europæisk niveau, men at der samtidig er områder, som kræver en ekstra
indsats, for at EU samlet kan opfylde målsætningerne. Danmark ligger generelt rigtig
godt placeret sammenlignet med andre EU lande og klarer sig bedre end EU gennem-
snittet.
2. Baggrund.
Kommissionen kom i november 2007 med en statusrapport om imple-
mentering af arbejdsprogrammet Uddannelse 2010. Med udgangspunkt i
denne vil Rådet og Kommissionen på Rådsmødet den 14. februar 2008
vedtage en fælles statusrapport for at fremme uddannelsesområdets bi-
drag til Lissabon strategien. Denne rapport, som vedtages hvert andet år,
er tredje statusrapport. Rapporten er ikke ændret på substantielle punkter
set i forhold til Kommissionens rapport, da konklusionerne er forankret i
statistik.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med rapporten er at gøre status for, hvordan EU samlet set
klarer sig inden for de opstillede mål i arbejdsprogrammet Uddannelse
2010 og dernæst pege på evt. områder, som kræver ekstra fokus.
Rapporten konkluderer, at der generelt er sket fremskridt på europæisk
niveau inden for:
-
Udvikling og implementering af nationale handlingsplaner for
livslang læring. Dog mangler nogle lande at gennemføre im-
plementeringen.
-
Validering af ikke-formelle og uformelle kompetencer
-
Videregående uddannelse, som nu har en klar plads inden for
Lissabon-strategien
-
De nationale Lissabon reformer, som giver uddannelse en
central placering
-
Kvalitetssikring inden for videregående uddannelse og mobili-
tet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0009.png
9
-
Etablering af en europæisk kvalifikationsramme for livslang
læring (European Qualification Framework).
Der peges samtidig på områder, som kræver en ekstra indsats, for at EU
samlet kan opfylde målsætningerne, fx:
-
Tal for unge, som læser dårligt, er forværret
-
Der er ikke sket nok fremskridt med hensyn til unge, som for-
lader skolesystemet tidligt
-
Andelen af unge, som kun har en ungdomsuddannelse, skal
forbedres
-
Voksnes deltagelse i livslang læring skal forbedres.
De danske tal set i forhold til EU tal
Følgende eksempler viser, at Danmark generelt klarer sig rigtigt godt
inden for rapportens benchmarks sammenlignet med de øvrige EU lan-
de:
Danmark bruger flest offentlige midler på uddannelse
I EU blev der i 2004 i gennemsnit brugt 5,09 % af BNP på uddannelse,
mens Danmark brugte 8,47 % (offentlige midler)
Danmark har forbedret sig mere end EU gennemsnittet mht. 15-årige,
som er dårlige til at læse
Danske PISA tal for elever med læsekompetencer på level 0 eller lavere
er faldet fra 17,9 % i 2000 til 16 % i 2006. EU gennemsnittet var i 2006
24,1 %, og EU målet for 2010 er 17 %.
Danmark har forbedret sig mere end EU gennemsnittet mht. unges
fuldførelse af en ungdomsuddannelse
Gruppen af danske 20-24-årige, som mindst har gennemført en ung-
domsuddannelse, er steget fra 72 % i 2000 til 77,4 % i 2006. EU gen-
nemsnittet var 77,8 % i 2006, og EU målet for 2010 er 85%.
Danmark er tæt på at opfylde EU målet 2010 for tidligt skolefrafald
Andelen af danske 18-24-årige, som kun har en grunduddannelse og
ikke er under uddannelse, er faldet fra 11,6 % i 2000 til 10,9 % i 2006. I
EU var gennemsnittet i 2006 15,3 %, og EU målet for 2010 er 10 %.
Danmark ligger i toppen mht. andelen af voksne med en længere vide-
regående uddannelse
EU gennemsnittet for 25-64-årige, som har en længere videregående
uddannelse (ISCED 5 og 6) var i 2006 23 %, mens tallet for Danmark
var 34,7 %.
Danmark ligger i toppen mht. voksnes deltagelse i livslang læring
Andelen af 25-64-årige, som har modtaget uddannelse inden for 4 uger
fra undersøgelsestidspunktet, er steget fra 19,4 % i 2000 til 29,2 % i
2006. Gennemsnittet i EU var 9,6 % i 2006, og målet for 2010 er 12,5
%.
Til slut opfordrer rapporten til, at man allerede nu påbegynder en reflek-
sion over en opdatering af strategien udover 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0010.png
10
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på mødet den 31. januar 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Akademisk Centralorganisation (AC) henviste til rapporten(5585/07),
side 11 og var enig i, at der med hensyn til finansiering af uddannelse var
behov for øgede investeringer, men understregede, at fokus på at øge
private investeringer ikke skulle fjerne fokus fra offentlig finansiering.
AC fremhævede bl.a., at det danske SU system har en positiv effekt på
karriere og løn uanset social baggrund. AC var tilfredse med fokus på
underviseres mobilitet, men ønskede derudover et bredt fokus på øget
mobilitet. AC fandt det derudover problematisk, at undersøgelser viser,
at danske studerende ikke tager til udlandet i samme grad som tidligere.
Kommunernes Landsforening (KL) var tilfreds med, at Danmark klarer
sig godt i sammenligning med andre EU lande, men de mente samtidig,
at der er plads til forbedringer i Danmark. KL arbejder målrettet med at
forbedre benchmarks omkring folkeskolen, herunder læsefærdighed, med
fokus på børnenes innovation, kreativitet og samarbejdsevne.
Danske Handicaporganisationer (DH) nævnte, at der med hensyn til de
videregående uddannelser var kommet mere ligestilling på handicapom-
rådet, hvorimod det fortsat haltede inden for livslang uddannelse og især
voksenuddannelse.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt redegørelsen glimrende, men
ønskede i lighed med KL større fokus på forbedringer i Danmark, her-
under øget fokus på læsning og frafald.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) understregede deres generelle
modstand mod brugerbetaling på uddannelse. De nævnte endvidere, at vi
har et super godt uddannelsessystem i Danmark, hvorfor det ikke nød-
vendigvis skal opfattes negativt, at studerende ikke rejser så meget ud.
De mente, at midlerne til udarbejdelse af benchmarks bedre kunne an-
vendes til at forbedre undervisningen.
Desuden fremsendte Landsorganisationen i Danmark (LO) nedenståen-
de bemærkninger til punktet: LO er enige i rapportens konklusioner. LO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
vil dog i særlig grad påpege de generelle europæiske problemer med såvel
at få løftet erhvervsrettede uddannelser, dels for alvor at skabe realitet
bag målene om den livslange læring. Uanset at Danmark ligger relativt
fint, må man derudover konstatere, at vi heller ikke på disse områder er i
stand til at fremvise de store fremskridt. Det må f.eks. konstateres, at der
virkelig skal være fokus på, om målene bag de nye initiativer på er-
hvervsuddannelsesområdet og VEU-området i praksis bliver nået. Også
selvom vi ligger godt i forhold til de fælles indikatorer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser statusrapporten velkommen og finder det positivt, at
der fokuseres på implementering af og status for eksisterende målsætnin-
ger inden for uddannelsesområdet.
Regeringen noterer sig, at selv om der er plads til forbedringer, så er det
positivt, at Danmark generelt klarer sig rigtig godt sammenlignet med de
andre EU lande inden for de opstillede mål på uddannelsesområdet.
Regeringen støtter, at der på EU-plan fortsat stræbes efter et højt re-
formtempo på uddannelsesområdet, samt at det europæiske samarbejde,
som er baseret på frivillighed og med fokus på behov, fortsat udvikles
med henblik på at styrke gensidige læreprocesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
4) Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds for-
årstopmøde (5586/08 EDUC 25 SOC 40)
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse
1. Resumé
På baggrund af Rådets og Kommissionens statusrapport for arbejdsprogrammet Ud-
dannelse 2010 har Rådet (uddannelse) udarbejdet nøglebudskaber om de vigtigste
prioriteter inden for europæisk samarbejde på uddannelsesområdet. Budskaberne
sendes til Det Europæiske Råds forårstopmøde for at sikre uddannelsesområdet en
central placering inden for Lissabon strategien.
2. Baggrund.
Med udgangspunkt i Rådets og Kommissionens statusrapport for Ud-
dannelse 2010 – se punkt 3) – har Rådets Uddannelsesudvalg udarbejdet
nøglebudskaber til vedtagelse på Rådsmødet. Disse forventes vedtaget af
Rådet (uddannelse) og herefter videresendt til det Europæiske Råds for-
årstopmøde i marts.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er, at Rådet (uddannelse) gør stats- og regeringschefer opmærk-
somme på de vigtigste prioriteter inden for uddannelse og dermed sikrer
uddannelsesområdet en central placering inden for Lissabon strategien.
Nøglebudskaberne indeholder følgende budskaber:
-
Der er sket fremskridt inden for arbejdsprogrammet Uddan-
nelse 2010, men der er stadig store udfordringer inden for im-
plementeringen af strategier for livslang læring. Derfor bør
landene tage konkrete skridt, som kan bidrage til at:
o
Reducere antallet af unge, som ikke kan læse, samt tidligt
skolefrafald
o
Forbedre læringsniveauet for elever/studerende med ind-
vandrerbaggrund
o
Sikre, at undervisning betragtes som et attraktivt karriere-
valg, og at lærere får en kvalitetsuddannelse og -
efteruddannelse
o
Tiltrække flere voksne – især ufaglærte og ældre på ar-
bejdsmarkedet – til at deltage i uddannelse
-
For at videnstrekanten (forskning, innovation og uddannelse)
kan være effektiv, skal uddannelse både give befolkningen en
grundlæggende viden og færdigheder samt udvikle ele-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0013.png
13
vers/studerendes kreativitet og innovationskapacitet. For at
fremme dette bør:
o
Curricula udvikles, så de fremmer elevers/studerendes
kreative og innovative kompetencer
o
Det overvejes at lave et europæisk review af de fremtidige
behov for færdigheder
o
Universiteter gives den nødvendige autonomi til at udvik-
le partnerskaber med erhvervslivet og andre nationale,
regionale og lokale interessenter og dermed får mulighed
for komplementær finansiering fra den private sektor.
Universiteter bør derudover give uddannelsestilbud til ik-
ke-traditionelle målgrupper.
o
Udvikle politiksamarbejdet mellem områderne kultur og
uddannelse.
-
At give folk de nødvendige kompetencer til at deltage i inter-
kulturel dialog er vigtigt for Europa som et inklusivt samfund
og en konkurrencedygtig økonomi. Udover den interkulturelle
rolle giver flersproglighed og sprogkundskaber det europæiske
erhvervsliv en reel konkurrencefordel på det globale marked.
Transnational mobilitet bør fremmes i relation til kvalitet, om-
fang og lighed. Programmet for livslang læring, samt nationale
og regionale mobilitetsprogrammer bør bruges til at sikre, at et
udlandsophold bliver normen inden for videregående uddan-
nelser samt at mobilitet fremmes inden for erhvervsuddannel-
ser.
-
Til slut inviteres Kommissionen til i slutningen af 2008 at komme med et
forslag til en opdateret strategisk ramme for europæisk samarbejde inden
for uddannelse.
Udveksling af synspunkter
I forbindelse med vedtagelsen af nøglebudskaberne ønsker Formandska-
bet en diskussion af, hvordan den åbne koordinationsmetode kan bruges
til at støtte implementeringen af prioriteterne i nøglebudskaberne og
statusrapporten.
Formandskabet vil inden diskussionen og som baggrund for debatten
fremlægge resultaterne fra en ’peer learning’ aktivitet om skolefrafald.
Ministrene kan dog frit vælge hvilke nøglebudskaber, som de vil fokusere
på.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523169_0014.png
14
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EUs budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
KL understregede, at man ikke skal glemme fokus på lærernes faglighed,
når man taler om at gøre læreruddannelsen mere attraktiv som karriere-
valg. Derudover ønskede KL, at skolerne inden for området flersprog-
lighed får større frihed til at introducere fremmedsprog i undervisningen
f.eks. allerede fra 1. klasse eller som kombinationsundervisning f.eks.
geografi/engelsk i 9. klasse.
Desuden fremsendte LO nedenstående bemærkninger til dette punkt:
LO var enige i de overordnede linjer men påpeger, at man ikke må foku-
sere for kraftigt på de meget overordnede redskaber - som f.eks.
NQF/EQF - men også få vurderet, hvorledes mobilitet på det europæi-
ske arbejdsmarked i praksis fungerer. Her kunne LO godt ønske sig mere
fokus på de praktisk orienterede redskaber - fungerer f.eks. certificate
supplement, europass etc. i forhold til arbejdsmarkedets og arbejdstager-
nes behov. Hvad sker der på europæisk basis for at skabe uddannelses-
muligheder for den mobile arbejdskraft (som når vi nu begynder at lave
AMU for polske arbejdere)?
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig nøglebudskaberne, herunder at uddannelsesom-
rådet også i fremtiden skal have en central placering inden for Lissabon
strategien.
Regeringen mener, det er positivt, at der på europæisk plan er sket frem-
skridt inden for uddannelsesmålsætningerne, men noterer sig, at der sam-
tidig er plads til forbedringer, hvis 2010 målene skal opfyldes.
I lyset af en fortsættelse af arbejdet udover 2010 ser Regeringen frem til,
at Kommissionen i slutningen af 2008 kommer med et forslag til en op-
dateret strategi for europæisk samarbejde inden for uddannelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.